Uddannelses- og Forskningsudvalget 2013-14
FIV Alm.del Bilag 163
Offentligt
KommissoriumUdvalg for kvalitet og relevans i de videregående uddannelserMed målsætningerne om, at 95 pct. af en ungdomsårgang skal gennemføre en ung-domsuddannelse og 60 pct. en videregående uddannelse, heraf 25 pct. en lang videregå-ende uddannelse, har regeringen sat konkrete mål for visionen om at skabe den bedstuddannede generation i danmarkshistorien.Hvert år bruges ca. 14 mia. kr. på taxametertilskud mv. på de videregående uddannelser.Den massive strategiske og økonomiske satsning på at øgeantalletaf studerende, dergennemfører en videregående uddannelse, kan dog ikke stå alene. Det er vigtigt, at deoffentlige investeringer i de videregående uddannelser anvendes målrettet og effektivttil at sikre høj fagligkvaliteti uddannelserne ogrelevanteuddannelser i forhold til efter-følgende beskæftigelse, så de videregående uddannelser bidrager aktivt til vækst, pro-duktivitet og velstand i Danmark.Der er stor variation i andelen af dimittender fra de videregående uddannelser, derkommer i relevant beskæftigelse, det samfundsøkonomiske afkast af uddannelsernesamt frafald og gennemførelsestider mv. ved de videregående uddannelser. Endvidereer andelen af højtuddannede i private virksomheder lavere i Danmark end i øvrigeOECD-lande.Rigsrevisionen har påpeget, at de studerende på nogle videregående uddannelser har forfå undervisningstimer eller for lav samlet arbejdsbelastning til, at det svarer til et hel-tidsstudium. Samtidig er det afgørende, at den faglige kvalitet i uddannelsesforløbene ogudbyttet af eventuelle praktik- og praksisforløb er høj.Med henblik på at styrke dimittendernes kompetencer og afkastet for samfundet og denenkelte ønsker regeringen derfor at rette fokus påkvalitetogrelevansbredt set i de vide-regående uddannelser. Det handler både om unges uddannelsesvalg, uddannelsesinstitu-tionernes udbud af uddannelser og den faglige kvalitet i selve uddannelserne samt sam-spillet med efterspørgslen efter kompetencer på arbejdsmarkedet.Målet er, at ikke ét job i Danmark må gå tabt, fordi vi ikke uddanner dimittender medde efterspurgte kompetencer og med færdighederne til at omsætte en solid faglighed tilideer, innovation og vækst.Regeringen ønsker derfor, at der med afsæt i den danske velfærdsmodel tages initiativertil forbedring af kvalitet, relevans og sammenhæng i de videregående uddannelser medafsæt i følgende overordnede politiske målsætninger:
Oktober 2013
Side 2 af 3
1. Kvalitet: De videregående uddannelser skal have højere kvalitet i undervisning og uddannelsesfor-løb, og alle studerende skal udfordres til at nå deres højeste potentiale.2. Relevans: Fokus for de videregående uddannelser skal i højere grad flyttes fra sidste eksamen tilførste job, så (a) flere får job i den private sektor, og (b) alle studerende tilegner sig kompetencer,der kan omsættes i relevant beskæftigelse – uanset på hvilket videregående uddannelsesniveau.3.Sammenhæng. Der skal skabes bedre sammenhæng i de videregående uddannelser, så der undgåsoverlap i uddannelsessystemet, spildtid og dobbeltuddannelse.Udvalg for kvalitet og relevans i de videregående uddannelser
har til opgave atudarbejde konkrete anbefalinger til forbedringer af kvalitet og relevans inden for enrække overordnede temaer, herunder:Sikring af høj faglig kvalitet i undervisningen og intensive uddannelsesforløb, derkan udfordre den enkelte til at indfri sit højeste potentiale.Forslag til frigørelse af mere tid til undervisning bl.a. i lyset af Rigsrevisionens be-retning om undervisningen på universiteterne.Sikring af uddannelsesforløb, der gør de studerende klar til arbejdsmarkedet.Understøttelse af kvalitet og relevans i taxameter- og bevillingssystemet på tværs afde videregående uddannelser.Større og mere systematisk åbenhed om uddannelsernes resultater, herunder deres’evner’ til at få dimittenderne i relevant beskæftigelse efterfølgende.Øget ressourceeffektivitet og sammenhæng i det videregående uddannelsessystem.Forbedring af det samfundsøkonomiske afkast af videregående uddannelser.Til grundlag for arbejdet skal udvalget (1) definere kvalitet og relevans i de videregåendeuddannelser med afsæt i national og international viden på uddannelsesområdet, (2)kortlægge udfordringens karakter og omfang bl.a. med afsæt i et 360-graders eftersyn afde videregående uddannelser på baggrund af dialog med aktører og interessenter samtinternationale erfaringer, og (3) udarbejde anbefalinger til at imødegå udfordringerne.Udvalgets 360-graders eftersyn skal tage afsæt i dialog med aktører og interessenter påde videregående uddannelser, herunder:StuderendeLedelsesrepræsentanter på de videregående uddannelserUndervisereAftagere – repræsentanter for erhvervslivetArbejdsmarkedets parter – offentlige og private.Der kan endvidere iværksættes yderligere analyser for at kortlægge udfordringsbilledetog belyse kvalitets- og relevansudfordringer på de videregående uddannelser i internati-onalt perspektiv – herunder med inddragelse af ekstern bistand.
Side 3 af 3
Udvalgets anbefalinger skal tage udgangspunkt i national og international viden på ud-dannelsesområdet og et solidt data- og analysegrundlag, herunder beskæftigelseseffekterog samfundsøkonomisk afkast af videregående uddannelser samt inddrage relevanteanbefalinger fra Produktivitetskommissionen.Desuden skal udvalget så vidt muligt komme med forslag til kvantificerbare kvalitets-og relevansindikatorer, der kan fastsætte politiske målsætninger for udviklingen og bru-ges i den løbende opfølgning på resultaterne af indsatsen. Det er endvidere en forud-sætning for arbejdet i udvalget, at midlerne til de videregående uddannelser i en tid medstigende uddannelsesoptag og pressede offentlige budgetter anvendes ressourceeffek-tivt.Udvalget skal udarbejde to selvstændige delrapporter i henholdsvis marts og oktober2014:Delrapport 1: Det primære fokus skal være et eftersyn af den overordnede strukturog de lovgivningsmæssige rammer samt anbefalinger til konkrete tiltag, der kanstyrke rammebetingelserne for kvalitet, relevans og sammenhæng i det videregåendeuddannelsessystem.Delrapport 2: Det primære fokus skal være institutionerne og uddannelsernes ind-hold med henblik på fastsættelsen af mål for kvalitet og relevans på institutionernesamt anbefalinger til at styrke arbejdet med faglig kvalitet og relevans i de enkelteuddannelser.Udvalget afslutter arbejdet med en samlet afrapportering til regeringen ultimo 2014.Udvalgets sammensætningUdvalget sammensættes med syv uafhængige eksperter med stor indsigt i de videregå-ende uddannelser, herunder samfundsøkonomisk analyse og effektvurdering, uddannel-seskvalitet, uddannelsernes relevans i forhold arbejdsmarkedet og unges uddannelses-valg.Udvalget sekretariatsbetjenes af et sekretariat med medarbejdere fra relevante ministeri-er.Økonomi:De stramme offentlige finanser nødvendiggør nytænkning på alle områder, hvilket ogsåvil sætte rammen for arbejdet i udvalget. Udvalget skal komme med anbefalinger, somkan finansieres inden for Uddannelsesministeriets eksisterende økonomiske ramme.