Uddannelses- og Forskningsudvalget 2013-14
FIV Alm.del Bilag 160
Offentligt
Beretning nr.2
Folketinget 2013-14
Beretning afgivet af Uddannelses- og Forskningsudvalget den 1. april 2014
Beretningom
Fonden Teknologirådet1. UdvalgsarbejdetUdvalget har behandlet sagen i en række møder.2. Politiske bemærkningerI forlængelse af »Beretning om en midlertidig ramme foret samarbejde med Fonden Teknologirådet i 2012 og 2013«(beretning nr. 8, folketingsåret 2011-12), som blev afgivet afUdvalget for Forskning, Innovation og Videregående Ud-dannelser den 4. september 2012, ønsker udvalget– at skitsere en række samarbejdsovervejelser og samar-bejdsmuligheder i forbindelse med forholdet mellemfonden og et folketingsudvalg, jf. det notat, som er bilag1 til denne beretning, og som er udarbejdet af de to fol-ketingsmedlemmer Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) ogPer Clausen (EL), der var udpeget som medlemmer afdet midlertidige repræsentantskab for Fonden Teknolo-girådet i 2012 og 2013 efter indstilling fra Folketingetsto valggrupper,– at sikre fondens fortsatte medlemskab af det europæiskenetværk EPTA (European Parliamentary TechnologyAssessment), hvor Teknologirådet og senere FondenTeknologirådet har spillet en central rolle,– at fremme et eventuelt samarbejde mellem udvalg ogministerier m.v. om udarbejdelse af beskrivelser, udred-ninger, analyser, høringer m.v. om teknologi og sam-fund, hvor det måtte synes fordelagtigt, uden dog at på-lægge regeringen deltagelse i et sådant eventuelt samar-bejde.P.u.v.Rasmus Prehn,formand.
AX016025
2
Bilag 1
Notat af Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) og Per Clausen (EL), der var medlemmer afrepræsentantskabet for Fonden Teknologirådet i 2012 og 2013En fremtidig model for relationen mellem Folketinget og Fonden TeknologirådetI henhold til beretning nr. 8, folketingsåret 2011-12 afgivet af Udvalget for Forskning, Innovation ogVideregående Uddannelser den 4. september 2012 skal der i efteråret 2013 foretages en ny drøftelse afsamarbejdsrelationer med Fonden Teknologirådet med henblik på at afklare eventuelt samarbejde efter2013. MF Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) og MF Per Clausen (EL) blev i kraft af beretningen udpeget tilat indgå i repræsentantskabet for Fonden Teknologirådet i 2012 og 2013 og har udarbejdet dette notatsom et bidrag til afklaring af den fortsatte relation. Notatet er blevet til på baggrund af dialog med FondenTeknologirådet gennem 3 møder med direktør Lars Klüver og næstformand i Fondens bestyrelse, tidl. MFHanne Severinsen.Drøftelserne har drejet sig om følgende spørgsmål, som vil blive behandlet nedenfor:1) Status og erfaringer gennem 2012 og 2013.2) Relation til det europæiske netværk af parlamentariske teknologiråd, EPTA.3) Indhold og opgaver for Fonden Teknologirådet i en fortsat relation.4) Mulige modeller for en fortsat relation.Der gives desuden sidst i notatet nogle konklusioner og anbefalinger for den videre afklaring af denfremtidige relation.Status og erfaringer gennem 2012 og 2013Fonden Teknologirådet blev oprettet i foråret 2012 på baggrund af nedlæggelsen af den offentlige insti-tution Teknologirådet. Oprettelsen blev igangsat i samarbejde mellem Ministeriet for Forskning, Innova-tion og Videregående Uddannelser og Teknologirådet. Der blev gennem et aktstykke i Finansudvalget bi-draget til Fondens økonomi gennem 2012 og 2013, hvor der under oparbejdelsen af en eksternt finansieretprojektportefølje måtte påregnes et betydeligt underskud. I forbindelse med den offentlige høring om»Lov om ophævelse af lov om Teknologirådet og om ændring af lov om Det Etiske Råd« (lov nr. 559 af18. juni 2012) indløb der 111 høringssvar, hvoraf 1 støttede nedlæggelsen og 100, hvoraf omkring halv-delen var internationale høringssvar, påpegede behovet for, at Teknologirådets opgaver fortsat blev vare-taget. Fonden Teknologirådet er oprettet med vedtægter (FIV alm. del – bilag 60, bilag E), der i formule-ringen af fondens formål giver mulighed for, at Fonden kan varetage opgaver af samme karakter somTeknologirådets.Fonden er en erhvervsdrivende fond med almennyttigt formål. Det betyder, at eventuelt overskud afFondens aktiviteter skal anvendes i overensstemmelse med Fondens formålsparagraf.Der blev i juni 2012 gennemført en virksomhedsoverdragelse af Teknologirådet ind i Fonden Teknolo-girådet, hvorved Fonden overtog de på det tidspunkt afskedigede medarbejdere. Bortset fra enkelte med-arbejdere er det stort set lykkedes at fastholde staben, hvorved kompetencerne er holdt intakte. Fondenhar nu 16 fastansatte medarbejdere (direktør, 10 forskere/projektledere, 2 projektsekretærer, 1½ web-it-medarbejdere, 1½ administrative medarbejdere).Fonden blev oprettet med budgetteret underskud i 2012 og 2013 med forventning om balance eller over-skud fra 2014. I 2012 var underskuddet som forventet, hvilket Fonden regner med også nogenlunde vilvære tilfældet i 2013. Hovedparten af omsætningen kommer fra EU-projekter. Fonden har en særligekspertise inden for metoder til borgerinddragelse, hvilket danner grundlag for en vis omsætning fra isærkommuner og regioner. Endelig har Fonden fået projektbevillinger fra andre fonde. Fonden skal udvidesin økonomiske aktivitet fra de nuværende 9,5 mio. kr. til omkring 12 mio. kr. for at kunne få balance i
3
økonomien. Teknologirådet havde i sin tid en omsætning på godt 20 mio. kr., hvoraf 10,5 mio. kr. komfra finansloven.De opgaver, som Teknologirådet i sin tid løste på grundlag af finanslovsbevillingen, vurderes det ikkerealistisk at videreføre i tilstrækkeligt omfang på baggrund af danske fondsbevillinger. Det betyder, at detikke ad den vej er realistisk at etablere et tilstrækkeligt volumen af aktiviteter af direkte relevans for poli-tiske beslutningstagere. Fondens erfaringer på baggrund af en grundig gennemgang af almennyttige fondeog indgivelse af adskillige ansøgninger er, at der i Danmark findes 1-2 fonde, hvis formål og praksis pas-ser til Fondens profil, herunder dens formål om fremsynede, strategiske, involverende analyser, der harpolitiske beslutningstagere som en væsentlig målgruppe.Fonden har i 2013 etableret et repræsentantskab, som har mødtes en enkelt gang, den 3. juni 2013. Re-præsentantskabet har 38 medlemmer, der samlet set bredt dækker interessenterne inden for samfundetsanvendelse af teknologi. Fonden har fået positiv tilkendegivelse på alle invitationer, bortset fra 2 invitere-de medlemmer, som formelt ikke kunne nå at gennemføre en udpegningsproces. Repræsentantskabetssammensætning fremgår af (FIV alm. del – bilag 60, bilag F).I forbindelse med ansøgninger til almennyttige fonde har Fonden taget kontakt til medlemmer af Folke-tinget for at drøfte den politiske efterspørgsel efter projekterne og mulighederne for samarbejde omkringf.eks. folketingshøringer i projekterne. Fonden har her mødt stor velvilje, og dette har afledt støtteerklæ-ringer til ansøgningerne fra medlemmer af Folketinget, som samlet dækker hele det politiske spektrum.I udvalgets beretning af 4. september 2012 fremgår det, at »Konkrete projekter, hvori et udvalg i Folke-tinget ønsker at inddrage bistand fra Fonden Teknologirådet, drøftes alene i det pågældende udvalg, hvor-efter udvalget – som i andre tilfælde – kan ansøge Folketinget konkret om midler til afholdelse af eventu-elle udgifter til udredning, høring, konferencer m.v.«. Det må konstateres, at dette ikke har fungeret ipraksis, hvilket der kan være flere årsager til. Der findes ikke puljer, projektmidler eller særlige budgetpo-ster i Folketinget, som kan søges af udvalgene. Udvalgenes egne midler til rejser m.m. er for små til atfinansiere udredninger eller projekter. Og endelig er der ikke en administrativ praksis og procedurer i Fol-ketinget for håndtering af den situation, at et udvalg skulle ønske at etablere et egentligt projekt og betaleFonden Teknologirådet for at udføre det. Fonden har nævnt, at det tidligt gennem kontakt til en udvalgs-formand, flere enkeltstående medlemmer og udvalgssekretærer stod klart, at dette ikke var en farbar vejfor etablering af projekter, og at man derfor af hensyn til Fondens overlevelse har måttet fokusere på an-dre muligheder for at etablere projektaktiviteter.Fonden Teknologirådet peger selv på, at den projektportefølje, Fonden har nu, ikke er særlig velegnet tilat skabe synlighed over for Folketinget. Det skyldes dels den betydelig lavere aktivitet sammenlignet medTeknologirådet, dels at projekterne er et resultat af forskningsudbud i f.eks. EU-programmerne og af dealmennyttige fondes prioritetsområder, og derfor ikke i tilstrækkelig grad fokuserer på direkte anvendelig-hed for politiske beslutningstagere.Til gengæld peger Fonden på, at paratheden til at igangsætte aktiviteter af relevans for politisk beslut-ningstagen er intakt, i kraft af at repræsentantskabet og Fondens netværk blandt eksperter og interessenterstadig fungerer og har vist sig fortsat at være villige til at deltage i udpegningen af projektemner.Relation til det europæiske netværk af parlamentariske teknologiråd, EPTAUdvalget lagde i sin beretning i 2012 særlig vægt på Teknologirådets internationale rolle og her især på,at Danmark fortsat er repræsenteret i det europæiske netværk for parlamentarisk teknologivurdering, EP-TA (European Parliamentary Technology Assessment), hvor Teknologirådet har spillet en central rolle,bl.a. som igangsætter og koordinator af fælles projekter, initiativtager til EPTA’s træningsseminarer forprojektledere, og som vært for EPTA’s hjemmeside og e-maillister.EPTA er et netværk for erfaringsudveksling, samarbejde og vidensdeling blandt dets 14 medlemmer og3 associerede medlemmer. EPTA giver tilgang til international forskning og teknologivurdering og ad-
4
gang til et netværk af parlamentarikere, direktører og projektledere på tværs af Europa. Der holdes en år-lig 1-dagskonference i tilknytning til et møde for parlamentarikere og bestyrelsesmedlemmer (EPTACouncil) samt et årligt møde med deltagelse af medlemmernes direktører. EPTA ekspanderer, senest vedat Østrig fik fuldt medlemskab i 2013 og USA fik associeret medlemskab i 2010.Reglerne for fuldt medlemskab af EPTA er, at institutionerne skal have en relation til parlamentet, derafspejler, at institutionen leverer teknologivurdering for/med/i parlamentet, og til dette skal den have etfinansieret arbejdsprogram om teknologivurdering. EPTA har for 2013 og 2014 besluttet, at Fonden kanbevare fuldt medlemskab, mens fondens fortsatte relation til Folketinget afklares.Det skal i denne sammenhæng nævnes, at EPTA i 2009 tog initiativ til at ansøge Europa-Kommissionenom projektet PACITA (Parliaments and Civil Society in Technology Assessment), som blandt andet for-søger at hjælpe europæiske lande, der ikke har parlamentarisk teknologivurdering, med at få analyseretderes behov og muligheder for at institutionalisere det. Projektet er delvis et resultat af et møde blandteuropæiske parlamenters videnskabsudvalg, afholdt af den franske nationalforsamlings teknologiråd,OPECST, i 2008, hvorunder man besluttede at arbejde for etablering af teknologiråd i alle europæiskelande. PACITA koordineres af Fonden Teknologirådet.Indhold og opgaver for Fonden Teknologirådet i en fortsat relationVi har bedt Fonden give eksempler på aktuelle emner, som både har samfundsmæssig og politisk rele-vans og særlig kalder på en indsats fra Fonden Teknologirådet. Fonden har leveret en liste med 10 ek-sempler (FIV alm. del – bilag 60, bilag C). Fonden har betonet, at listen kun udgør et udpluk af de mangeemner af samfundsmæssig og fremtidig politisk relevans i spændingsfeltet mellem teknologi og samfund,samt at den er sammensat for at vise bredden i emner og metodevalg og den særlige rolle, Fonden kanspille. Den må altså ikke læses som en udtømmende liste over relevante emner. Foruden emnerne på li-sten er der i dialogen med Fonden blevet nævnt andre relevante emner, såsom udviklingen inden for syn-tetisk biologi, den fremtidige arealanvendelse i Danmark, automatisering af produktionen, strategier modinternational overvågning m.m.Vi har desuden bedt om henvisning til Teknologirådets publikationer, hvilket gives i FIV alm. del – bi-lag 60, bilag D.Efter drøftelserne med Fonden tegner der sig et billede af følgende overordnede opgaveområder forFonden Teknologirådet i forbindelse med en fortsat relation til Folketinget:– At gennemføre projekter, debatter, formidling og oplysning, og at rådgive politiske beslutningstagereom vigtige problemstillinger i samspillet mellem teknologi og samfund.– Herunder at gennemføre en årlig arbejdsplan, som udformes gennem konsultation af Folketinget, re-præsentantskabet m.fl. og eventuelt godkendes af et kontaktudvalg i Folketinget.– At repræsentere Danmark i internationalt samarbejde om parlamentarisk teknologivurdering, herunderi EPTA-Network (European Parliamentary Technology Assessment).– At udarbejde overblik over andre landes teknologivurderingsaktiviteter og deres resultater, perspekti-vere dem i dansk sammenhæng og formidle dem til folkevalgte og medierne.– At gennemføre høringer i Folketinget, som kræver en særlig planlægningsindsats, teknologisk indsigteller forudgående udredninger, og som derfor ikke umiddelbart kan gennemføres af udvalgssekretærer-ne.– At iværksætte samarbejde om analyser og dialog på tværs af de politiske niveauer på emneområder,som både kræver landspolitisk, regional, kommunal og lokal handling.– At knytte borgerinddragelse til den politiske proces i samarbejde med både Folketinget, regioner ogkommuner.– Dertil kan man forestille sig, at der i konkrete tilfælde kan være større opgaver, som kan håndteres afFonden Teknologirådet, som f.eks.
5
– at fungere som sekretariat for uafhængige arbejdsgrupper og kommissioner på teknologiområdet(som klimakommissionen, trængselskommissionen m.v.)– at gennemføre større, flerårige udrednings- og debatprogrammer om særligt aktuelle emner (f.eks.produktivitet/bæredygtig transport/ressourcer og minedrift/fremtidig arealanvendelse/it og læring/affald som ressource …).I en parlamentarisk sammenhæng står det klart, at en styrke ved Fonden Teknologirådet er dens place-ring som helt uafhængig af særinteresser og ideologiske platforme eller af den til enhver tid siddende re-gering. Det giver en særlig mulighed for at betjene Folketinget og andre politiske beslutningstagere påtværs af partiskel.Fonden Teknologirådet kan i sager med modstridende ekspertudsagn og ivrig lobbyisme fra interesseor-ganisationer give afbalancerede udredninger og høringer og derigennem klæde beslutningstagerne på til atse nuancerne og dømme på et bredt informeret grundlag. Fonden Teknologirådet vurderer ikke, eller kunsjældent, selv en sag, men inviterer i stedet andre ind til at blive informerede og lave vurderingerne i fæl-lesskab. Denne arbejdsform af »samarbejdende demokrati« er et kendetegn ved Fonden Teknologirådetog adskiller den fra andre tænketanke, råd og nævn.Fonden peger selv på, at kombinationen af uafhængighed og relationen til Folketinget har betydet, atman har kunnet samle forskere og interessenter, der har lagt store mængder frivilligt og gratis arbejde iprojekterne, fordi de derved fik en mulighed for at kanalisere deres viden ind i de politiske beslutnings-processer. Det har betydet, at Teknologirådet i sin tid trods sin forholdsvis beskedne størrelse har kunnetløfte ret betydelige opgaver.Mulige modeller for en fortsat relationDer ser ud til at være følgende modeller for at fortsætte relationen mellem Folketinget og Fonden Tek-nologirådet. De præsenteres i prioriteret rækkefølge:1) En samarbejdsaftale mellem Folketinget, regeringen og Fonden Teknologirådet baseret på nogle fæl-les målsætninger. På baggrund heraf etableres resultatkontrakter med ministerier og eventuelt en re-sultatkontrakt med Folketinget. Aftalen revideres hvert år, så den hele tiden kigger 3 år ud i fremti-den. Fonden Teknologirådet er blevet bedt om at beskrive denne model og et notat om dette vedlæg-ges som FIV alm. del – bilag 60, bilag A (Kombinationen af en samarbejdsaftale og resultatkontraktermed flere ministerier har tidligere været velfungerende for Fonden Dansk Standard som en løsningpå, at dens arbejde havde relation til flere ministerier). Løsningen bruges dog ikke mere, da FondenDansk Standard nu har en enkelt resultatkontrakt).2) Finansiering af konkrete projekter i forbindelse med den årlige finanslov. Dette kunne være relevant ien overgangsperiode, men det ville ikke skabe den nødvendige kontinuitet. Denne model kan dog an-vendes som supplement til en af de andre modeller.3) En servicekontrakt for Folketinget direkte. Denne mulighed blev indgående drøftet i forbindelse medudvalgets beretning i 2012. Den må vurderes at være uhensigtsmæssig, fordi Folketinget i givet faldskulle etablere en direkte og fast serviceaftale om rådgivning fra en formelt set privat fond, hvilketikke harmonerer med Folketingets status.4) Et udbud af en række opgaver, som enten udbydes af Folketinget eller af regeringen ud fra beslutningi Folketinget. Dette er »den tyske model«, hvor Bundestag i mere end 20 år er blevet serviceret afinstituttet ITAS på basis af gentagne udbud. Den kræver, at udbuddet kan sikre en vis kontinuitet, så ihvert fald en stor del af aftalen lander hos Fonden. Denne model har vist sig gangbar i Tyskland. Detmå dog vurderes som et problem, at denne model vil indebære, at Folketinget skal iværksætte udbud,som kun en enkelt byder i realiteten kan vinde.
6
Konklusioner og anbefalinger– Det må konstateres, at Fonden Teknologirådet i kraft af sine vedtægter og uafhængighed strukturelt seter velegnet til at udføre opgaver for eller i samarbejde med Folketinget.– Både regeringen og Folketinget bidrog aktivt til etablering af Fonden Teknologirådet som afløser forTeknologirådet. Fonden Teknologirådet er derfor både en privat erhvervsdrivende fond og et offentligtprojekt. Dette er et godt udgangspunkt for et offentligt-privat partnerskab med Fonden.– Etableringen af et bredt repræsentantskab viser, at der er bred opbakning til Fonden og til, at den skalindtage en rolle, der bygger på de mangeårige erfaringer fra Teknologirådet. Repræsentantskabet harsåledes på sit første møde i juni 2013 påpeget behovet for, at Fonden fastholder arbejdsform og mis-sion fra tidligere (FIV alm. del – bilag 60, bilag G). Dette svarer til det indtryk af opbakning bag Tek-nologirådets arbejde, som blev udvist ved høringen af lovforslaget ved Teknologirådets nedlæggelse.– Fonden Teknologirådet ser ud til at kunne overleve på baggrund af især EU-projekter og udførelse afborgerinddragelse. Danske fondsbevillinger kan bidrage væsentligt til enkeltprojekter, men ikke til etarbejdsprogram med en bredde, som gør det muligt for Fonden at dække et rimeligt spænd af politiskrelevante emner. Der vil derfor være behov for en særligt finansieret arbejdsplan med henblik på relati-onen til Folketinget.– Fonden møder stadig stor opbakning til sine projekter hos medlemmer af Folketinget, vurderet ud frade støtteerklæringer til projektansøgninger, Fonden har modtaget.– Der er mange vigtige samfundsemner med relation til teknologi, som kan tages op af Fonden Teknolo-girådet i fremtiden, som vil være af relevans for fremtidige politiske beslutninger, og som ikke umid-delbart kan løses af andre, når fordelene ved uafhængighed, stor erfaring med samarbejde med politi-kere og Fondens særlige metodeberedskab tages i betragtning.– Der er af Udvalget for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser blevet lagt stor vægt påDanmarks fortsatte deltagelse i det europæiske samarbejde om parlamentarisk teknologivurdering, EP-TA (European Parliamentary Technology Assessment). Fonden Teknologirådet kan ikke fortsat repræ-sentere Danmark i EPTA, medmindre der etableres en relation til Folketinget og et finansieret arbejds-program.– EPTA muliggør, at man for relativt få midler kan lave politisk relevante aktiviteter på grundlag af an-dre europæiske teknologiråds projekter, og at Fonden Teknologirådet kan servicere danske beslut-ningstagere med indsigt i den internationale debat om teknologi/samfund.– Det må konkluderes, at den model for samarbejde med Fonden Teknologirådet, som er anlagt i udval-gets beretning, ikke har fungeret. Den skal konkretiseres mht. budget, administrativ praksis og proce-durer, hvis man skal have forhåbning om effekt af en sådan model.– Den model, der ser ud til at være mest hensigtsmæssig i forhold til både at etablere en reel relation,kontinuitet og legitimitet, er et offentligt-privat partnerskab i kraft af en samarbejdsaftale mellem Fol-ketinget, regeringen og Fonden Teknologirådet (model 1 ovenfor, yderligere beskrevet i FIV alm. del– bilag 60, bilag A), der danner basis for resultatkontrakter med et antal ministerier og evt. Folketinget.Det er vores vurdering, at en samarbejdsaftale mellem alle tre parter er mest relevant, eftersom resulta-terne af arbejdet i Fonden Teknologirådet erfaringsmæssigt kommer både regeringen og Folketinget tilgavn, foruden regioner og kommuner.– Det vil være hensigtsmæssigt at afslutte afklaringen af en foretrukken model i begyndelsen af 2014.Vi indstiller, at Uddannelses- og Forskningsudvalsget afgiver en beretning, der anbefaler en samar-bejdsmodel som beskrevet i FIV alm. del – bilag 60, bilag A.Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) og Per Clausen (EL)