Uddannelses- og Forskningsudvalget 2013-14
FIV Alm.del Bilag 155
Offentligt
TaxametersystemetFinansiering af universiteternesuddannelser
Derfor kom taxametersystemet•Før:Budgetmodellen - centralistisk styringstanke med politisk fastsatstudent/lærer-ratio.•Ønske om decentraliseret budget- og bevillingssystem med koblingmellem aktivitet og bevilling.•Ønske om at knytte bevillingerne til ”...det mest synlige resultatmål,uddannelsesinstitutionerne kan levere, nemlig antallet af gennemførendeelever eller studerende per tidsenhed” (Rapport om taxametersystemet ,1998, s.39).
Taxametersystemet kort fortalt•Kobler aktivitet i ECTS og bevilling•3 takster og bonus – bachelor og kandidat:Takst 1Takst 2Takst 3Taxameter45.00064.90094.900Bachelorbonus25.60037.00054.100Kandidatbonus14.00020.30029.700
•Fremdriftsreformen binder 1 mia. kr. i 2020
Brug for reform?•Vi ser gerne et gennemskueligt og ikke forsimplet taxametersystem.•Uddannelsesinstitutionerne er forskellige.•Det nuværende system med 3 takster for universiteterne fungerer rimeligt•Forenkling af takster andre steder i uddannelsessystemet bør ikke påvirkeuniversiteternes takstsystem•Et ønske om samme takster alle steder kan give problematiske sideeffekter
Når styringen selv bliver ustyrlig•Styringsoverload–For mange styringelementer – nyt føjestil uden at der ryddes op i det gamle.F.eks. At SU-reform giver incitament tiltidligere studiestart, og så kunne 1,08-reglen måske undværes?•Styringsabsurditet–Et forsøg på at styre det ustyrlige, måledet umålelige eller gøre institutionenansvarlig for ting, den ikke har direkteindflydelse på. F.eks.beskæftigelsestaxameter.
Værktøjer og virkemidlerHvad skal styres?Aktivitet:Kvalitet:Hvordan styres?TaxametersystemLovgivningLedelseStudienævnAkkrediteringEvalueringTilsynCensorerUdviklingskontrakterPræ-kvalificeringAftagerpanelerOptagSkruer slås ikke i med enhammer
Relevans:
Hvis taxametersystemet skal ændresHvis badevandet skal skiftes, men barnet ikke trænger:1.Forslag til reformer skal være konkrete, såfordele og ulemper kan vurderes reelt –ellers kommer debatten ikke ud overhypoteser og spekulation.Systemet skal skabe bevillingsmæssigforudsigelighed, så universiteterne kanplanlægge langsigtet – uforudsigelighed vilkun føre til økonomisk tilbageholdenhed ogdermed færre undervisere og færre timer.
2.
Hvis taxametersystemet skal ændres3.Taxametersystemet skal være let atadministrere, så ressourcer ikke spildes påadministrationBevillinger og studentertal/-aktivitet skalfølges ad – ellers bliver det alt for let atbruge systemet til beskæringer og dermedkvalitetspresBevillingen per studerende skal somminimum fastholdes på det nuværendeniveau – ellers svækkes kvaliteten
4.
5.