Uddannelses- og Forskningsudvalget 2013-14
FIV Alm.del Bilag 143
Offentligt
1348326_0001.png
1348326_0002.png
1348326_0003.png
Notat
Status for opfyldelse af 60 og 25 pct. målsætningerneDet er regeringens mål,at 60 procent af alle unge gennemfører en videregåendeuddannelse[ i 2020],og at 25 pct. gennemfører en lang videregående uddannelse[ i 2020].Til at måle bevægelsen frem mod disse målsætninger anvendes den såkaldte prpro-filmodel, som i en årrække er blevet brugt til at vise, hvilke kompetencer en årgangi løbet af 25 år fremadrettet forventes at opnå, hvis den sendes igennem uddanneuddannel-sessystemet i udgangsåret jf. boks 1 side 3.Der foreligger nu nye opdaterede profilmodeltal baseret på 2012 data. Disse bereg-eninger viser, at andelen af ungdomsårgangen 2012 der forventes at opnå en vide-2012,regående uddannelse, er på 61,6 pct. mod 47,7 pct. i 2003, jf. tabel 1. Efter opdate-gåendering af profilmodeltallene ses det, at 60 p målsætningen er opfyldt for ungdoms-pct.årgangene 2011 og 2012.Andelen der forventes at gennemføre en kandidatuddakandidatuddannelse mv. er på 29 pct.Dermed fortsætter opfyldelsen af 25 p målsætningen for ungdomsårgangenpct.2012, jf. tabel 1.Tabel 1 - Status for opfyldelse af 60 pct. målsætningen (pct.)2003Videregående uddannelser- heraf erhvervsakademiuddannelser mv.- heraf professionsbacheloruddannelse mv.mv.*- heraf kandidatuddannelse mv.47,77,323,916,4200547,76,424,516,7200748,46,422,819,2200951,36,823,421,1201161,15,527,628,0201261,65,127,529,0
7. marts 2014

Styrelsen for Videregående

Uddannelser

Bredgade 431260 København KTelefonTelefaxE-postNetstedCVR-nr.7231 78007231 7801[email protected]www.fivu.dk3404 2012
Kilde: UNI-C statistik og analyse.Noter: Da grunddata ændres løbende også tilbage i tid, bliver alle historiske tal genberegnet hvert år og kan derforafvige fra sidste års opgørelse.Uddannelser, som ikke hører under én af de tre kategorier (erhvervsakademiuddannelse mv., professionsbachelor-uddannelse mv. eller kandidatuddannelse mv) er placeret under de uddannelser, som har den samme længde.)*Kategorien ’Professionsbacheloruddannelse mv. inkluderer også studerende, som opnår en universitetsbachelor-mv.’uddannelse, som højest fuldførte uddannelse, og således ikke fortsætter på en kandidatuddannelse i forlængelse afelse,deres universitetsbachelor.
Som det fremgår af tabel 1, er andelen af en ungdomsårgang, der forventes at gegen-nemføre en erhvervsakademiuddannelse mv. faldet i perioden 2003 – 2012, mensddannelseandelen af en ungdomsårgang, der forventes at gennemføre en professionsbachprofessionsbache-loruddannelse mv. eller en kandidatuddankandidatuddannelse mv., er steget i perioden 2003 til2012.Side1/3
De fleste, der estimeres at fuldføre en erhvervsakademiuddannelse mv. estimeres atfuldføre en økonomisk/merkantil/samfundsrettet erhvervsakademiuddannelse (1,7/merkantil/samfundsrettetpct.).De fleste, der estimeres at fuldføre en professionsbacheloruddannelse mv. estime-res at fuldføre en pædagogisk professionsbacheloruddannelse (8,4 pct.), denneandel er dog faldet med 1,7 pct. point fra 2003 til 2012.De fleste, der estimeres at fuldføre en kandidatuddannelse mv. estimeres at fuldføreen samfundsvidenskabelig kandidatuddannelse (10,9 pct.). Uddannelsesgruppernepå kandidatniveau er vokset næsten parallel (er alle næsten fordoblet iforhold tilen parallelthvor stor en andel af en ungdomsårgang, der forventes at fuldføre den enkelte typeaf uddannelse) i perioden fra 2003 til 20122012.Status for opfyldelse af 60 pct. målsætningen opdelt på aldersgrupperSamlet er andelen af en ungdomsårgang, der forventes at have gennemført en vide-etregående uddannelse som ca. 25-årige, steget med 15,9 pct. point i perioden 2003årige,til 2012, jf. tabel 2. Det kan skyldes, at flere helt unge optages på en videregåendeuddannelse, samt at uddannelserne søges og gennemføres hurtigere end tidligere.Tabel 2 – Status for opfyldelse af 60 pct. målsætningen opdelt på aldersgrupper (pct.)2003Ca. 20-årigeCa. 25-årigeCa. 30-årigeCa. 35-årigeCa. 40-årige2,427,240,144,947,720052,929,340,845,247,720072,831,742,346,248,420092,334,545,649,351,320113,242,654,758,961,120123,443,155,059,361,6

Styrelsen for Videregående

Uddannelser

Kilde: UNI-C statistik og analyse.Noter: Da grunddata ændres løbende også tilbage i tid, bliver alle historiske tal genberegnet hvert år og kan derforafvige fra sidste års opgørelse.Ungdomsårgangens uddannelsesstatus er opgjort henholdsvis 5, 10,15, 20 og 25 år efter afslutningen af 9. klasse,hvor elevernes gennemsnitsalder er 16,1 år.
Det fremgår af tabel 2, at det på baggrund af ungdomsårgangen i 2012 forventes, atggrund43,1 pct. vil have gennemført en videregående uddannelse, når de er ca. 25 år gagam-le. Ved 30-årsalderen er andelen steget til godt 55 pct., og i de efterfølgende 10 årårsalderenforventes yderligere 6,6 pct. at have gennemført en videregående uddannelse.Dermed forventes i alt 61,6 pct. af en ungdomsårgang at have gennemført en vide-regående uddannelse, når de er ca. 40 år gamle (25 år efter deafsluttede 9. klasse).
Side2/3
For ungdomsårgangen 2012 viser tatabel 3, at der generelt er flere piger end drenge,der forventes at gennemføre en videregående uddannelse. Denne tendens gælderbåde for piger og drenge med dansk herkomst og med anden etnisk herkomst. Somdet fremgår af tabel 3, er der imidlertid generelt set fortsat flere med dansk her-komst end med anden etnisk herkomst, der forventes at gennemføre en videregåevideregåen-de uddannelse.Tabel 3 – Status for opfyldelse af 60 pct. målsætningen fordelt på køn og etnicitet 2012(pct.)Dansk herkomstPigerDrengeI alt69,254,961,8Anden etnisk herkomst66,252,459,2I alt68,854,661,6

Styrelsen for Videregående

Uddannelser

Kilde: UNI-C statistik og analyse.Noter: Da grunddata ændres løbende også tilbage i tid, bliver alle historiske tal genberegnet hvert år og kan derforafvige fra sidste års opgørelse.
Andelen af piger, der forventes at gennemføre en videregående uddannelse, er iperioden 2003 til 2012 steget med godt 13,2 pct. point, mens andelen af drenge, derforventes at gennemføre en videregående uddannelse, er steget med 14,6 pct. point.Forskellen mellem andelene med videregående uddannelse blandt henholdsvisdrenge og piger er således reduceret fra 15,6 pct. point i 2003 til 14,2 pct. point i2012. Det fremgår af tabel 3, at drenge med dansk herkomst er læ2.længere ”bagefter”pigerne end drenge af anden etnisk herkomst (hhv. 14,3 og 13,8 pct. point).I perioden 2003 til 2012 er andelen af personer med anden etnisk herkomst, derforventes at gennemføre en videregående uddannelse, steget. Forskellen mellemandelene med henholdsvis dansk og anden etnisk herkomst, der forventes at geenegen-nemføre en videregående uddannelse, er blevet mindre i perioden, idet den i 2012012var 2,6 pct. point mod 11,2 pct. point i 2002003.
Profilmodellen som metode til opgørelse af status for 60 og 25 pct. målsætningerneI profilmodellen beregnes en gang årligt en ungdomsårgangs samlede uddannelsesstatus frade går i 9. klasse og 25 år frem. Beregningerne foretages under antagelse af, at 9. klasseelklasseele-verne i deres vej gennem uddannelsessystemet vil have samme adfærd (f.eks. fuldførelses-procenter og overgangssandsynligheder mellem de forskellige uddannelser), som var kendti fremskrivningsåret.Profilen viser således det uddannelsesmønster en given ungdomsårgang vil nå som cirka40-årige, hvis årgangen i de næste 25 år forudsættes at have samme studieadfærd som alleangende studerende havde i fremskrivningsåret.
Side3/3