Uddannelses- og Forskningsudvalget 2013-14
FIV Alm.del Bilag 141
Offentligt
1347651_0001.png
1347651_0002.png
Holbergsgade 6DK-1057 København KT +45 7226 9000F +45 7226 9001M[email protected]Wsum.dk
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg
Dato: 7. marts 2014Enhed: SygehuspolitikSagsbeh.: SUMMARSags nr.: 1400951Dok nr.: 1393479
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg har den 10. februar 2014 stil-let følgende spørgsmål nr. SUU 473 (Alm. del) til ministeren for sundhed og fo-rebyggelse, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra So-phie Løhde (V).Spørgsmål nr. SUU 473:’’ Hvordan mener ministeren, at man bedst styrker, at danske hospitaler oguniversiteter har uhindret online adgang til store sæt af kliniske data indsamleti registre på landets hospitaler til f.eks. løbende udvikling af klinisk kvalitet oginnovation? ”Svar:Regeringen har sat to store initiativer i gang med netop det fokus at styrke ad-gangen til og brugen af data i sundhedsvæsnet og i forskningsverdenen.For det første har regeringen med det sundhedspolitiske udspil ”Mere borger,mindre patient – et stærkt fælles sundhedsvæsen” af 2. maj 2013 igangsat ensynlighedsreform på sundhedsområdet, hvis fokus netop er at få data tilbagetil sundhedsvæsnet til glæde for kvalitetsudviklingFor regeringen er data, der skaber synlighed om resultater og bedste praksis isundhedsbehandlingen, en væsentlig faktor til at drive kvalitet og effektivitet –og dermed sikre, at vi får mere og bedre sundhed for pengene. Regeringensætter derfor – som et første initiativ – aktivt fokus på at anvende data og syn-lighed om resultater på en langt mere proaktiv måde end tidligere.Helt konkret har vi med økonomiaftalen for 2014 aftalt en synlighedsform, derskal styrke fokus på sundhedsvæsenets resultater, herunder på sammenlig-ninger mellem kommuners, regioners og sygehuses resultater, samt øge bru-gen af data generelt.Formålet er at give borgere, klinikere og ledelsen på sygehuse og i regionerneen bedre og lettere adgang til information om bl.a. kvaliteten af behandlingen,patienttilfredshed, ventetider samt de enkelte sygehuses og afdelingers resul-tater.For det andet har regeringen, jf. svar på SUU 470, igangsat sin vækstplan forsundheds- og velfærdsløsninger, hvor et centralt initiativ er en National Strate-gi for Adgang til Sundhedsdata samt en styrkelse af forskerservicen på Sta-tens Serum Institut på tværs af de nationale registre og den nationale biobanktil glæde for alle forskere på kort og længere sigt.
Side 2
Det skal her understreges, at der ikke vil være tale om såkaldt ”uhindret” ad-gang, men om lige og effektiv adgang i henhold til lovgivningen. Det er afgø-rende, at datasikkerhed fortsat prioriteres højt, og det skal i den forbindelsenævnes, at adgangen til data ikke nødvendigvis er den samme for hhv. hospi-taler og universiteter og bl.a. vil afhænge af formålet med databehandlingen.Endeligt skal der også være et velfungerende samarbejde på tværs af aktører,der bedriver forskerservice.
Med venlig hilsen
Nick Hækkerup
/
Marie Rønde