Uddannelses- og Forskningsudvalget 2013-14
FIV Alm.del Bilag 141
Offentligt
1347648_0001.png
1347648_0002.png
Holbergsgade 6DK-1057 København KT +45 7226 9000F +45 7226 9001M[email protected]Wsum.dk
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg
Dato: 7. marts 2014Enhed: SygehuspolitikSagsbeh.: SUMMARSags nr.: 1400951Dok nr.: 1393476
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg har den 10.februar 2014 stil-let følgende spørgsmål nr. 470 (Alm. del) til ministeren for sundhed og fore-byggelse, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra SophieLøhde (V).Spørgsmål nr. 470:’’ I 2001 blev Det Koordinerende Organ for Registerforskning (KOR) underUddannelses-og Forskningsministeriet dannet. Hvad er baggrunden for at lan-dets sundhedsregistre blev overflyttet fra Sundhedsstyrelsen til Statens SerumInstitut (SSI), og blev denne beslutning behandlet i KOR? Ministeren bedessamtidig oplyse, på hvilken måde denne overflytning har medvirket til atstyrke dansk vækst og regioners og universiteters forsknings- og innovations-muligheder? Artikler fra dagspressen har rejst kritik af ordningen som unød-vendig og decideret konkurrenceforvridende. ”Svar:Som led i udmøntningen af ”Effektiv Administration i Staten ” i 2012 gennem-førte Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse en større omorganisering, derblandt andet betød en sammenlægning af Statens Serum Institut (SSI) og ”Na-tional Sundheds IT” samt opgaver vedr. dokumentation og overvågning mv. fraSundhedsstyrelsen, Lægemiddelstyrelsen samt DRG-området fra departe-mentet.Formålet med denne samling var at udvikle et dokumentationsmiljø, der un-derstøtter den faglige udvikling i sundhedsvæsenet, herunder eksempelvis do-kumentation og monitorering, og bidrage til at levere mest mulig sundhed forpengene.De omorganiseringer, som fandt sted på ministerområdet i 2012 som led i ud-møntning af ”Effektiv administration i staten”, blev forelagt for og godkendt afRegeringens Udnævnelses- og Organisationsudvalg (UOU). Mig bekendt erder ikke tradition for, at man hører et forskerorgan under Forsknings- og Inno-vationsstyrelsen i forbindelse med omorganiseringen af ressortministerierne.Som det bl.a. fremgår af regeringens vækstplan for sundheds- og velfærds-løsninger fra juni 2013 har sundhedsdata fra bl.a. registre og fra biobanker etmeget stort potentiale for forskning og udvikling af nye løsninger på sund-hedsområdet. Det er en dansk styrkeposition, og vi har i Danmark flere stærkeforskningsmiljøer, der er både nationalt og internationalt anerkendte for deresforskning, hvor der bl.a. anvendes sundhedsdata fra de danske registre
Side 2
Regeringen besluttede derfor i sin vækstplan for sundheds- og velfærdsløs-ninger, at der skulle udarbejdes en bredt inddragende national strategi for ad-gang til sundhedsdata. Desuden skulle der skabes en endnu mere effektivindgang for forskning på tværs af de nationale sundhedsregistre og DanmarksNationale Biobank, der med omorganiseringen er samlet på SSI, således atforskerservicen, der fortsat er sikker, af høj kvalitet og kompetent og kan følgemed de behov, som vil blive stillet til fremtidens forskning.Med andre ord skal forskerservicen på SSI på tværs af de nationale registreog biobanken styrkes til glæde og gavn for forskere i hele landet og til glædeog gavn for samarbejdet mellem forskere og industrien om ny viden og nyeløsninger til det danske sundhedsvæsen. Regeringen afsatte sammen medVenstre, Konservative og Liberal Alliance 17 mio. kr. i alt i årene 2014 og 2015til denne styrkelse.
Med venlig hilsen
Nick Hækkerup
/
Marie Rønde