Uddannelses- og Forskningsudvalget 2013-14
FIV Alm.del Bilag 13
Offentligt
1287779_0001.png
1287779_0002.png
Danmarks Billedkunstlærere, Gymnasiets lærere i Billedkunst og Design og Foreningen afLæreruddannelsens Billedkunstundervisere søger foretræde for uddannelsesudvalget på dennebaggrund:
Danmark har ingen akademisk efter- og videreuddannelse aflærerne!
Danmark er det eneste land i Europa og så godt som det eneste land i verden, der ikke harfagfagligt pædagogiske kandidatuddannelser i de fleste af skolens fag ogherunder ikke i fagetbilledkunst.
Billedkunstfagets lærere må kunne videreuddanne sig, så undervisningen i fagets indhold:kommunikation med billeder og andre visuelle fænomener og arbejdet med kunstneriskeprocesser bliver tidssvarendeog kvalificeres1.Da Danmarks Pædagogiske Universitetsskole var Danmarks Lærerhøjskole, dvs. indtil omkring1998, kunne lærere påbegynde en kandidatuddannelse i skolefagene, f.eks. dansk, matematik,billedkunst osv.Samtidig opstod der stærke fagfaglige institutter omkring disse pædagogiskekandidatuddannelser. Institutter med ph.d.’er, ph.d.-studerende og levende forskningsmiljøer, derudviklede fagenes pædagogik og didaktik.Med reorganisering og omstruktureringen fra Danmarks Lærerhøjskole (DLH) til DanmarksPædagogiske Universitet (DPU) i 1998 blev de faglig-pædagogiske kandidatuddannelser nedlagt,og indtil 2004 kunne de kandidatstuderende, der forinden var påbegyndt et fagligt pædagogiskstudium, færdigøre deres kandidatuddannelse. Derefter var der ikke mulighed for at få enpædagogisk kandidatuddannelse indenfor folkeskolens fag..Der er således opstået et stort uddannelsesmæssigt tomrum, som ingen har været opmærksompå eller taget sig af.Den højeste pædagogisk faglige videreuddannelse en lærer i dag kan få, er en meget skrabetdiplomuddannelse på professionshøjskolerne. En uddannelse, som stort set ikke har nogen officielstatus.Skal en lærer videreuddanne sig på bachelor-/kandidatniveau, må hun tage til et af de andrenordiske eller europæiske lande.
Konsekvenserne er:
The Ildsjæl in the Classroom, A review of the Danish Arts Education in the Folkeskoleaf professor Anne Bamford,Wimbledon School of Art og professor Matt. Qvortrup, The Robert Gordon University, Kunstrådet, 2006
1
1. I løbet af få år vil læreruddannelsens undervisere være rene universitetsuddannede fag-akademikere uden pædagogisk erfaring eller uddannelse. Læreruddannelserne vil væredrænet for erfarne skolelærere, der har videreuddannet sig indenfor et fag.2. Forskning- og udvikling i og af fagenes pædagogik og didaktik sygner hen eller blivervaretaget som fritidsarbejde af entusiastiske lærere.3. Det samme gælder udvikling af lære- og undervisningsmidler4. Fremtidens fagkonsulenter og andre fagspecialister, som skoleområdet betjener sig af,vilmangle en baggrund af pædagogisk videreuddannelse og udvikling
Vi finder det væsentligt at gøre Udvalget for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelseropmærksom på dette problem. Det er fattigt og ukvalificeret, at et rigt og moderne land somDanmark ikke kan tilbyde kvalificeret videreuddannelse af lærere, især når vi tilstræber et højtuddannelsesniveau baseret på fagligt og pædagogisk stærke undervisere i skolen oglæreruddannelsen.
Venlig hilsenAlice Carlslund, Danmarks BilledkunstlærereHeine Sand Kristensen, Danmarks BilledkunstlærereAlf Theilgaard, Gymnasiets lærere i Billedkunst og DesignElisabeth Østergaard, Gymnasiets lærere i Billedkunst og DesignKarsten Arvidsen, Foreningen af Læreruddannelsens BilledkunstundervisereHanne Bøgesvang, Foreningen af Læreruddannelsens Billedkunstundervisere