Uddannelses- og Forskningsudvalget 2013-14
FIV Alm.del Bilag 116
Offentligt
1337083_0001.png
Sammenslutningen af Unge Med Handicap (SUMH), deputation i Udvalget for Forskning, Innovation ogVideregående Uddannelser, februar 2014
3 forslag til Udvalget for Forskning, Innovation ogVideregående UddannelserHjælp studerende med handicap videre i jobDet er afgørende at nyuddannede med handicap er arbejdsmarkedsparate og attraktive for arbejdsmarkedetallerede når de færdiggør en kompetencegivende uddannelse. At være arbejdsmarkedsparat og attraktivbetyder i denne sammenhæng, at man er afklaret omkring sit handicap, at man er kvalificeret igennem sinuddannelse, og at man har prøvet sig selv og sine kompetencer af på arbejdsmarkedet i forbindelse medstudiejob eller praktik.Derfor stiller SUMH følgende tre forslag til uddannelsesudvalget. Et nytænkende princip i samtlige forslag er,at studerende med handicap skal gøre sig klar til arbejdsmarkedet allerede under uddannelsen. Desudenlægger SUMH vægt på, at opgaven først og fremmest er personens eget ansvar – men at nedenståendeindsatser skal betragtes som en mulighed, den enkelte kan benytte sig af efter eget ønske.
Forslag #1: Hjælp til praktik og studiejobRapporten ”Fra uddannelse til arbejdsmarked – en undersøgelse af muligheder og barrierer for nyuddannedemed handicap” viser, at praktik eller studiejob er afgørende for, hvor hurtigt man kommer i beskæftigelseefter endt uddannelse, når man har et handicap. Udfordringen er derfor størst ved de lange videregåendeuddannelser, hvor man ikke nødvendigvis skal i praktik som en del af uddannelsesforløbet, men det kanogså være særligt svært at finde en praktikplads på kortere uddannelser og erhvervsuddannelser, når manhar et handicap.Derfor foreslår SUMH, at det bliver en opgave for uddannelsesinstitutionerne at støtte studerende i at findeet relevant studiejob eller praktikplads. Denne opgave skal løses i et samarbejde mellemuddannelsesinstitutionens praktik- og karrierevejledning, som kender uddannelseskonteksten, og jobcentret,som kender vejene til beskæftigelse samt de kompenserende støtteordninger.
Forslag #2: Plads til erhvervserfaring under uddannelsenFor at det bliver muligt for studerende at få erfaring igennem praktik eller studiejob kræver det imidlertid, atman har mulighed for at prioritere dette under uddannelsen. Det kan være særligt svært for studerendemed handicap, fordi de har større risiko for at blive forsinket i uddannelsen end andre studerende,eksempelvis på grund af nedsat arbejdsevne.SUMHs kontakter i virksomhederne fremhæver tydeligt, at de hellere vil ansætte en nyuddannet, som harbrugt lidt længere tid på uddannelsen, men til gengæld har opnået erhvervserfaring, end en nyuddannet,som har gennemført på normeret tid, men til gengæld kun har sin akademiske baggrund at trække på.Derfor er det afgørende, at uddannelsesforløbet gøres mere fleksibelt for studerende med handicap.
Forslag #3: Viden ud til studerendeHvis vi ønsker, at flest mulige studerende og nyuddannede med handicap skal klare sig selv i forhold tilopgaven med at blive arbejdsmarkedsparat og attraktiv, er det desuden vigtigt at de understøttes med lettilgængelig information om overgangen til arbejdsmarkedet. Dette kan eksempelvis ske via en proaktiv ogdirekte oplysningsindsats fra jobcentrene til de studerende, som modtager handicaptillæg ellerspecialpædagogisk støtte. Det kan også ske via oprettelsen af et videnscenter målrettet studerende medhandicap, sådan at de studerende selv har mulighed for at opsøge viden og dermed tage sagen i egen hånd.Videnscentret kan eventuelt også målrettes uddannelsesinstitutioner og jobcentre i forhold til deres indsatsmed at oplyse studerende.