Uddannelses- og Forskningsudvalget 2013-14
FIV Alm.del Bilag 113
Offentligt
Ministeren
Udvalget for Forskning, Innovation og Videregående UddannelserFolketingetChristiansborg1240 København K
10. februar 2014Uddannelses- og
Til udvalgetsorientering fremsendes hermed mit talepapir fra det åbne samråd iemsendesUdvalget for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser tirsdag den 4.februar 2014 vedr. skolepsykologi.
ForskningsministerietSlotsholmsgade 10PostPostboks 21351015 København KTelefonTelefaxE-post3392 97003332 3501[email protected]www.fivu.dk1680 5408
Med venlig hilsen
NetstedCVR-nr.
Ref.-nr.
14/000859-04
Sofie Carsten Nielsen
Side1/5
Samråd (åbent) i Udvalget for Forskning, Innovation og Videregående Ud-
dannelser tirsdag den 4. februar 2014 vedr. skolepsykologi – alm. del –
spørgsmål N-Q.
DET TALTE ORD GÆLDER
Tak for invitationen til samrådet her, der handler om en vigtig sag, som - har jegforstået - efterhånden har kørt i omkring 10 år, og hvor det trods adskillige forsøgfortsat ikke er lykkedes at finde en løsning, der tilgodeser KL's ønske om at vidervidere-uddanne folkeskolelærere med henblik på at opnå generel psykologautorisation.Jeg er ligesom min forgænger Morten ØstergØstergaard optaget af, at vi overvejer allemuligheder for at løse det rekrutteringsrekrutteringsproblem, som KL vurderer, at der er i for-hold til psykologuddannede medarbejdere med særlig forståelse for undervisningundervisnings-situationen i skolerne.Derfor håber jeg også, at parterne vil gå i dialog med hinanden med henblik på atforsøge at finde nye løsninger.Det er der blevet gjort bestræbelser på i ministeriet, og det bliver der fortsat medhenblik på at finde en løsning på en fastlåst situation.Spørgsmål N:
For at forstå det aktuelle og det fremtidige behov for psykologer m.v. til førskolførskole-børn, elever i folkeskolen og på andre skoleuddannelser bedes ministeren kort gegen-nemgå, hvor mange og hvilke typer professionsuddanneprofessionsuddannel-sem.v./efteruddannelse/kandidatuddannelse medarbejderne p de skolepsykologi-påske og lign. klinikker har, der i øjeblikket dækker dette behov?Svar N:
Det er kommunerne, der i deres egenskab af arbejdsgivere beslutter, hvilke fagligekompetencer de enkelte personer skal have for at kunne varetage de forskelligeopgaver i skolernes pædagogisk-psykologiske rådgivning (PPR), og hvor mangepsykologiskemedarbejdere, der skal ansættes.Vi har derfor ikke i ministeriet konkret, detaljeret viden om, hvor mange medarbemedarbej-dere med psykologisk kendskab, der er ansat i de skolepsykologisk klinikker ogskolepsykologiskelignende, og hvilke uddannelser de pågældende medarbejdere har.KL har i foråret 2013 over for ministeriet tilkendegivet, at det i mange kommunervurderes hensigtsmæssigt, at PPR-funktionen er bemandet ligeligt af personer medfunktionenden 5-årige psykologuddannelse (cand.psych.) og af personer med en læreruddalæreruddan-nelse og en overbygning, der kan føre frem til fuld psykologautorisation (og evt.andre kompetenceprofiler, f.eks. cand.pæd.).På den baggrund er det KL's vurdering, at det årlige behov for nyuddannede perso-ner med en læreruddannelse og overbygningen vil være i størrelsesordenen 3535-40personer.
Uddannelses- ogForskningsministeriet
Side2/5
Jeg kan i den forbindelse oplyse, at pædagoger, lærere og andre har mulighed for atefteruddanne sig inden for psykologi ved at tage en 22-årig kandidatuddannelse ipædagogisk psykologi (cand.pæd.).Disse kandidater får ikke psykologautorisation, men de får kompetencer, der betbety-der, at de f.eks. kan arbejde i PPR-funktionen. I september 2013 startede 272 nyefunktionen.studerende på uddannelsen, der udbydes af Aarhus Universitet.Ministeriet har ikke kendskab til, hvor mange personer der med denne uddannelse idag er ansat i PPR-funktionerne, da det er kommunerne, der står for det.funktionerne,Jeg vil opfordre KL til at overveje, om behovet for nyuddannede ansatte i PPRPPR-funktionen kan dækkes af de eksisterende efteruddannelsesmuligheder som d 2-denårige kandidatuddannelse i pædagogisk psykologi (cand.pæd.).Spørgsmål O:
Idet etablering af en ny psykologuddannelse og uddannelsen af de første årgangepå en sådan uddannelse let vil have et mindst 1010-årigt perspektiv, bedes ministerenkort gennemgå evt. efterslæb og fremtidigt behov for psykologer m.v. med indsigt ibørns og unges behov, herunder evt. pædagogisk indsigt m.v. i Danmark i dekommende 10–20 år.Svar O:
Jeg henviser til mit svar på spørgsmål N.serSpørgsmål P:
Ministeren bedes gennemgå, i hvilket omfang en minister kan forlange, at universuniversi-teter udbyder specifikt ønskede uddannelser, f.eks. en (psykolog)uddannelse?Svar P:
Det følger af universitetsloven, at univeruniversiteterne som led i deres faglige selvstyreselv beslutter, hvilke uddannelser de vil udbyde inden for deres fagområder.Derfor har jeg ikke mulighed for at tvinge et universitet til at udbyde en specifikuddannelse.Jeg finder det naturligt, at det er universitetet og ikke ministeriet, der står inde forfagligheden og hermed også vurderer, om uddannelsesforløbet kan leve op til dekrav, der skal stilles til f.eks. en psykologuddannelse. Det er samme holdning, somjeg har forstået, at Psykolognævnets foformand også tidligere i processen har tilken-degivet over for ministeriet.Spørgsmål Q:
Ministeren bedes gennemgå Kommunernes Landsforenings krav til udbud af (sk(sko-le)psykologiske uddannelser og økonomiske rammer for skolepsykologiske kontkonto-rer m.v. og Aarhus Universitets holdning, fagforeningen Dansk Psykologforeningsbekymringer og fagforeningen Danmarks Lærerforenings eventuelle krav og øøn-sker til bl.a. uddannelsesfundament vedr. eksisterende og/eller etablering af nyepsykolog-uddannelser samt oplyse, hvad der særligt har påvirket ministeren, så enuddannelserudvidelse af eksisterende eller etablering af yderligere uddannelser på områdetSide3/5
Uddannelses- ogForskningsministeriet
måske ikke kan forventes igangsataf ministeren?Svar Q:
For KL er det væsentligt, at der etableres en overbygning på læreruddannels derlæreruddannelsen,kan give adgang til en generel autorisation, således at disse personer kan varetagealle psykologiske opgaver inden for pædagogisk psykologisk rådgivning (PPR) - pålinje med personer med cand.psych.--uddannelsen.KL er endvidere af den opfattelse, at overbygningsuddannelsen må kunne rummes,inden for en samlet tidsramme på 3½ år - svarende til 210 ECTS-point.Danmarks Lærerforening har samme holdning som KL.Jeg henviser til lærerforeningens og KL's brev til den tidligere uddannelsesministeraf 11. april 2013 og svaret herpå af 10. juni 2013. Både brevet og svaret er fre1.frem-sendt til udvalget den 10. juni 2013 som svar på spørgsmål nr. 153 (Alm. del - bi-lag 162).Aarhus Universitet har i foråret 2013 over for ministeriet konkluderet, at det eftergrundige undersøgelser er universitetets faglige vurdering, at der ikke kan etableresundigeden af KL foreslåede overbygning inden for den 3½3½-årige tidsramme, der vil kunneleve op til de specifikke krav, der stilles for at opnå psykologautorisation.Som alternativ til en uddannelsesmodel, der giver adgang til psykologautorisation,ivhar universitetet samtidig tilkendegivet, at det gerne vil undersøge muligheden forat udvikle en 2-årig kandidatuddannelse til skolepsykolog, der kan målrettes deårigspecifikke behov i folkeskolen - i højere grad end cand.pæd.cand.pæd.-uddannelsen i pæda-gogisk psykologi.Dansk Psykolog Forening har over for ministeriet i et notat af 3. juni 2013 tilketilken-degivet bl.a. følgende:
Uddannelses- ogForskningsministeriet
[Jeg citerer]"KL og Danmarks Lærerforening ønsker at genetablere cand.pæd.psyk.-uddannelsen for at uddanne flere lærere til at varetage inklusionsopgaven i kokom-munerne og samtidig give adgang til generel autorisation som psykolog. DanskPsykolog Forening anerkender behovet for styrkede kompetencer i PPRPPR-funktionen- men advarer mod at oprette en utidssvarende smutvej til at blive autoriseret pspsy-kolog, som kan betyde, at lærere med en smal psykologisk overbygningsuddanneoverbygningsuddannel-se fx kan komme til at stå for komplicerede neurologiske udredninger."Jeg er meget opmærksom på denne sag, og ikke mindst - som jeg allerede har væreteinde på - at den har kørt over en meget lang årrække, hvilket er utilfredsstillendefor alle parter.Men - som jeg også har nævnt i svaret på spørgsmål P - kan jeg ikke tvinge et uni-versitet til at udbyde en specifik uddannelse. Dette er en del af det faglige selvstyre,som er fastlagt i universitetsloven. Og det har jeg ingen planer om at ændre på.
Side4/5
Samtidig er jeg da også opmærksom på, at KL mener, at kommunerne har et rerek-rutteringsproblem med psykologuddannede medarbejdere med særlig forståelse forddannedeundervisningssituationen i skolerne. Og med inklusionsopgaven er behovet vokset.Jeg vil derfor gentage opfordringen til KL om, at de - sammen med Danmarks Læ-rerforening - går i dialog med uddannelsessektor om, hvordan de skolepsykolo-uddannelsessektorengiske kompetencer i tilknytning til de kommunale PPRPPR-arbejdspladser mest hen-sigtsmæssigt kan løses.Om behovet for nyuddannede ansatte i PPRPPR-funktionen f.eks. kan dækkes af deeksisterende efteruddannelsesmuligheder som d 2-årige kandidatuddannelse idenpædagogisk psykologi (cand.pæd.), selvom den ikke giver psykologiautorisation.Jeg ser også gerne, at de går positivt ind i vurderingen af, at der udvikles en ny 22-årig kandidatuddannelse til skolepsykolog for interesserede folfolkeskolelærere.En sådan uddannelse vil kunne klæde mange folkeskolelærere godt på, sådan at debedre kan klare den nye opgave med inklusion.Så herfra stærke opfordringer til parterne om at sætte sig sammen, og det bliver derogså arbejdet på i ministeriet.Uddannelses- ogForskningsministeriet
Side5/5