Finansudvalget 2013-14
FIU Alm.del Spørgsmål 191
Offentligt
Bilag 4Model for delkontrakt vedrørende levering af tjenesteydelser til brug foreffektiviseringsopgaver(Køb efter miniudbud)
Analyse af øget anvendelse af videotolk-ning og videokonferencer på sundheds-området i kommuner og regioner
Finansministeriet • Christiansborg Slotsplads 1 • 1218 København K • T 33 92 33 33 • E [email protected] • www.fm.dk
2
Denne delkontrakt er indgået mellem
Digitaliseringsstyrelsen(herefter benævnt Kunden)og[…][…][…](herefter benævnt Konsulentfirmaet)
3
Indholdsfortegnelse1.2.3.4.5.6.7.8.BAGGRUND OG FORMÅL ................................................................................................................................................5OPGAVEN.................................................................................................................................................................................5MEDARBEJDERE...................................................................................................................................................................5TIDSPLAN .................................................................................................................................................................................6PRIS ..............................................................................................................................................................................................6SAMARBEJDSORGANISATION .......................................................................................................................................6VARIGHED...............................................................................................................................................................................6UNDERSKRIFTER .................................................................................................................................................................7
4
Bilagsfortegnelse
Bilag 4.a:Bilag 4.b:Bilag 4.c:Bilag 4.d:Bilag 4.e:
OpfordringsskrivelseOpgavebeskrivelseLøsningsbeskrivelsePris og allokerede medarbejdereSamarbejdsorganisation
5
1.BAGGRUND OG FORMÅLDenne delkontrakt er indgået i henhold til rammekontrakt af 18. juni 2013 mellem Kon-sulentfirmaet og Finansministeriet.Rammekontrakten giver Finansministeriet adgang til at benytte og indkøbe tjenesteydel-ser selvstændigt eller i samarbejde med andre ministerier.Når Finansministeriet, i overensstemmelse med ovenstående, indgår en delkontrakt isamarbejde med andre ministerier, kan Finansministeriet overlade det til det pågældendeministerium at gennemføre selve miniudbuddet. I disse situationer betegnes Finansmini-steriet og det udførende ministerium samlet som Kunden.Delkontrakten er indgået mellem parterne efter et af Kunden gennemført miniudbud, jf.rammekontraktens punkt 6, hvor Konsulentfirmaet er vurderet som havende afgivet detøkonomisk mest fordelagtige bud.For delkontrakten gælder de i rammekontrakten med bilag anførte vilkår med de tilføjel-ser, der fremgår af denne delkontrakt med bilag.2.OPGAVEN
Der er gennemført et miniudbud som anført i rammekontraktens punkt 6 og i henholdtil Kundens opfordringsskrivelse, jf. bilag 4.a (Opfordringsskrivelse).På baggrund af det gennemførte miniudbud har Konsulentfirmaet afgivet det økono-misk mest fordelagtige bud og er derfor i henhold til rammekontaktens tildelingskriteriertildelt udførelse og levering af opgaven.Opgaven vedrøreranalyse af øget anvendelse af videotolkning og videokonferen-cer på sundhedsområdet i kommuner og regioner,og er overordnet beskrevet i denopgavebeskrivelse, jf. bilag 4.b (Opgavebeskrivelse), Kunden har udarbejdet til brug forgennemførelse af miniudbud herom.Konsulentfirmaet skal levere opgaven til Kunden som beskrevet i bilag 4.c (Løsningsbe-skrivelse).3.MEDARBEJDERE
Konsulentfirmaet har til opgaven allokeret de medarbejdere, der er angivet i bilag 4.d(Pris og allokerede medarbejdere). Bilaget indeholder tillige en beskrivelse dels af depågældende medarbejderes generelle og relevante kvalifikationer i relation til løsning afnærværende opgave, dels af de pågældende medarbejderes tiltænkte opgaver vedrørende
6
analyse af øget anvendelse af videotolkning og videokonferencer på sundheds-området i kommuner og regioner.Herudover indeholder bilaget angivelse af, hvilkenkonsulentkategori medarbejderen tilhører.4.TILRETTELÆGGELSE AF OPGAVEN
Delkontrakten, og dermed levering af opgaven, skal ske i henhold til den tilrettelæggelseaf opgaven, der følger af bilag 4.c (Løsningsbeskrivelse).5.PRIS
Opgaven honoreres som en fastpris-aftale til den i bilag 4.e (Pris og allokerede medar-bejdere) anførte pris. Dog kan prisen ikke overstige prisen for den ved opgavens løsningmedgåede tid opgjort i henhold til de priser, der fremgår af bilag 3, Priser.Opsiger Kunden en delkontrakt, er Konsulentfirmaet berettiget til et forholdsmæssigtog rimeligt vederlag af den aftalte faste pris for det udførte arbejde frem til ophørstids-punktet.Er det omvendt Konsulentfirmaet, som opsiger en delkontrakt med fast pris, er Konsu-lentfirmaet ikke berettiget til vederlag for det hidtil udførte arbejde, hverken helt ellerdelvist.6.SAMARBEJDSORGANISATION
Finder parterne det i fællesskab hensigtsmæssigt, at der skal etableres en samarbejdsor-ganisation i forhold til opgaven, er denne nærmere beskrevet i bilag 4.e (Samarbejdsor-ganisation) indeholdende angivelse af eksempelvis projektkoordinator, kontaktpersoner,mødestruktur mv.7.OPSIGELSE
Delkontrakten kan opsiges i henhold til rammekontraktens punkt 8.1, Opsigelse.Uanset ophør af rammekontrakten, er Konsulentfirmaet fortsat forpligtet til at fuldførepåbegyndte opgaver på rammekontraktens vilkår, såfremt Kunden skønner, at dette vilvære hensigtsmæssigt.
7
8.
UNDERSKRIFTERDato:For Konsulentfirmaet
Dato:For Kunden:
Dato:For Finansministeriet (ifald delkontrakten er indgået i samarbejde med et andet ministe-rium):
8
Bilag 4.a - OpfordringsskrivelseI medfør af rammekontraktens punkt 6 agter Kunden at gennemføre et miniudbud.Konsulentfirmaet opfordres hermed til at deltage i det pågældende miniudbud.Udbuddet vedrører en analyse af potentialet ved øget anvendelse af videotolk-ning og videokonferencer på sundhedsområdet i kommuner og regioner. Analy-sen igangsættes som led i den fællesoffentlige Strategi for digital velfærd.En nærmere beskrivelse af opgaven fremgår af bilag 4.b (Opgavebeskrivelse).På baggrund heraf opfordres Konsulentfirmaet til at fremsende tilbud på udførelse afopgaven.Tilbuddet skal være indleveretsenest den 22. november 2013, kl. 12.00.Tilbud mod-taget efter dette tidspunkt, tages ikke i betragtning.Tilbuddet, der skal være skriftligt, skal indleveres i en lukket kuvert til adressen:DigitaliseringsstyrelsenLandgreven 4Postboks 21931017 København KAtt.: Snorre Krøjer, Kontor for digital velfærdKuverten skal mærkes"Miniudbud - Analyse af øget anvendelse af videotolkningog videokonferencer - må ikke åbnes".Tilbuddet bedes indleveret itreeksemplarer samt i en elektronisk version på USB ellerlignende.Tilbuddet måmaksimalt fylde 25 sider samlet set,dvs. bilag 4c + 4d, inklusiv bådeløsningsbeskrivelse og beskrivelse af pris og allokerede medarbejdere.Der henvises i øvrigt til rammekontraktens punkt 6, herunder særligt punkt 6.2.2 og6.2.3, i relation til Konsulentfirmaets afgivelse af tilbud.SPØRGSMÅLEventuelle spørgsmål skal stilles skriftligt til specialkonsulent Snorre Krøjer, Digitalise-ringsstyrelsen, på e-mail:[email protected].Spørgsmål, der har generel relevans for miniudbuddet med tilhørende svar, rundsendestil alle konsulentvirksomheder på Finansministeriets rammeaftale.
9
Bilag 4.b - Opgavebeskrivelse1. FORMÅLDen 30. september 2013 offentliggjorde regeringen, KL og Danske RegionerFællesoffent-lig strategi for digital velfærd 2013-2020.Som led i strategiens initiativ2.5 Øget service og effekti-vitet med videotolkning og -konferencerskal de økonomiske og kvalitetsmæssige potentialerved øget brug af videotolkning og videokonferencer på sundhedsområdet i kommunerog regioner afdækkes.Der gennemføres derfor en analyse med det overordnede formål at afdække potentia-lerne ved øget anvendelse af videotolkning og videokonferencer i sundhedsvæsenet ikommuner og regioner, herunder med særligt fokus på afdækning af gensidige afhæn-gigheder mellem sektorer og fagområder.2. BAGGRUNDPå baggrund af positive erfaringer med brug af videotolkning og videokonferencer i denoffentlige sektor, herunder på sundhedsområdet, forventes det, at der kan være økono-miske gevinster samt kvalitetsgevinster for borgerne ved en øget anvendelse af video-tolkning og videokonferencer på sundhedsområdet i kommuner og regioner. I kommu-nerne defineres sundhedsområdet som det somatiske og psykiatriske sundhedsområdesamt ældreområdet.Potentialet ved øget anvendelse af videotolkning og videokonferencer i kommuner ogregioner vil være afhængigt af, hvor store dele af sundhedsvæsenet som helhed, der an-vender løsningerne. Således er dele af de forventede potentialer ved øget anvendelse afvideotolkning og videokonferencer i henholdsvis kommuner og regioner gensidigt af-hængige - og herudover også afhængige af løsningernes anvendelsesgrad i øvrige rele-vante dele af sundhedsvæsenet, herunder praksissektoren, den præhospitale indsats, apo-teker og patienter i regi af Kriminalforsorgen mv. For så vidt angår videotolkning vil derkunne opnås gevinster, når blot den enkelte myndighed og tolkeinstitutionen er omfat-tet.Der er ikke overblik over potentialet vedr. øget anvendelse af videotolkning og video-konferencer på sundhedsområdet i kommuner og regioner. Analysen skal således kort-lægge dette potentiale,jf. nærmere nedenfor.Videotolkninger tolkning, der gennemføres via videokonferenceudstyr. Tolken befindersig i et tolkestudie (der kan være privat eller offentligt) og er således - i modsætning tiltraditionel fremmødetolkning - ikke fysisk til stede i forbindelse med tolkningen. Imid-lertid har tolken visuel kontakt, hvilket ikke er tilfældet, når tolkning ydes via telefon.Videotolkning kan benyttes i forbindelse med tolkning til fremmedsprogede samt døve(videotolket tegnsprog).
10
Videokonferencerer gennemførelse af møder, konferencer og lign., hvor deltagerne er pla-ceret på to eller flere forskellige geografiske lokationer og indbefatter simultan tovejs-kommunikation via video- og lydtransmission.Der er i 2009-2013 ydet i alt 41,0 mio. kr. fra Fonden for Velfærdsteknologi med hen-blik på etablering af en fællesoffentlig infrastruktur for videokonferencer og udbredelseaf videotolkning på alle relevante sygehusafdelinger inden udgangen af 2012 (målsætnin-gen er siden ændret til ved udgangen af 2013),jf. nedenfor.Der er etableret en national videoinfrastruktur (VDX) i regi af MedCom som en generelservice på Sundhedsdatanettet (SDN). VDX er overgået til almindelig drift pr. 1. januar2013, og driften brugerfinansieres af parterne på sundhedsområdet, herunder kommu-ner og regioner. Infrastrukturen kan anvendes til både videotolkning og videokonferen-cer.2.1. Videotolkning
RegionerDet følger afAftale om sundheds-itaf 2. juni 2010 mellem regeringen og Danske Regioner(del af ØA2011), at regionerne skulle udbrede videotolkning på alle relevante sygehusaf-delinger inden udgangen af 2012.Alle regioner tilbyder i dag videotolkning, men anvendelsesomfanget varierer mellemregionerne. Region Syddanmark gennemførte samlet knap 19.000 videotolkninger i2010-2012 og står for ca. 81 pct. af det samlede antal videotolkninger i Danmark i denneperiode. Region Midtjylland med næstflest videotolkninger i 2010-2012 gennemførte ca.3.100,jf. tabel 1.Tabel 1. Gennemførte videotolkninger på sygehuse, fordelt på regioner 2010-2012HovedstadenSjællandSyddanmarkMidtjyllandNordjylland20102801.05538562011270636.31795311201245333311.3521.75934I alt75139618.7243.09751Kilde: MedCom.
I alt1.4747.61413.93123.019
Forskellen med hensyn til anvendelsesomfanget mellem regioner skyldes formentligbl.a., at Region Syddanmark aktivt har satset på videotolkning i en længere periode, her-under med afregningsmodeller, der fremmer incitamentet til brug af videotolkning på deenkelte afdelinger. På baggrund af den betydelige variation antages der at være potentialefor, at en større andel af tolkningerne i regionerne kan gennemføres som videotolknin-ger.KommunerDer er ikke som for regionerne indgået aftale med kommunerne om anvendelse af vi-deotolkning. MedCom, der faciliterer samarbejdet mellem myndigheder, organisationer
11
og private firmaer med tilknytning til den danske sundhedssektor, skønner, at der gen-nemføres 127.000 tolkninger årligt i den kommunale sektor. Tallet er dog forbundetmed en vis usikkerhed.MedCom har i 2012 beskrevet erfaringerne med anvendelse af videotolkning i firekommuner (Odense, Kolding, Aarhus og Vejen), herunder økonomiske og kvalitativegevinster (MedCom:Notat om brug af videokonference i kommuner,april 2012,http://www.medcom.dk/dwn5324).Erfaringerne peger i retning af et effektiviseringspotentiale - primært i form af reducerettidsforbrug og lavere transportomkostninger - ved øget anvendelse af videotolkning.Samtidig er medarbejdere, borgere og tolke positive over for konceptet. I forlængelseheraf har Kolding Kommune besluttet at implementere videotolkning på tværs af alleforvaltninger, hvor det er relevant, med et mål om, at 95 pct. af alle tolkninger gennem-føres via video.2.2. Videokonferencer
RegionerVed ØA13 indgik regeringen, KL og Danske Regioner aftale omNational handlingsplan forudbredelse af telemedicin.I den telemedicinske handlingsplan fra august 2012 var et af ele-menterne indførelse af videokonference og virtuelt samarbejde mellem alle de voksen-psykiatriske afdelinger på sygehusene og de distriktspsykiatriske afdelinger i alle femregioner fra efteråret 2012.På sygehusområdet anvendes videokonferencer både i somatikken og i psykiatrien ogomfatter primært:••••Møder mellem medarbejdere fra forskellige sygehusenheder i den enkelte region (ogevt. fra andre regioner).Udskrivningskonferencer mellem sygehuse og kommuner.Lægekonferencer vedr. koordinering af patientforløb mellem flere sygehuse.Fjernundervisning.
Anvendelsesomfanget vurderes at variere mellem de enkelte regioner.KommunerDer er ikke etableret et systematisk overblik over anvendelsen af videokonferencer påsundhedsområdet i kommunerne. Det er dog vurderingen, at videokonferencer i yderli-gere omfang vil kunne anvendes i samarbejdet mellem kommuner og regionerne, fx iforhold til udskrivningskonferencer mv. og anden tværsektoriel mødeaktivitet på sund-hedsområdet.
12
3. KRAV TIL OPGAVENAnalysen skal omfatte følgende elementer:Videotolkning
Kommuner3.1. Kortlægning af den aktuelle kommunale anvendelse af videotolkning på sund-hedsområdet (etablering af baseline) fordelt på relevante overordnede anvendel-seskategorier.3.2. Afdækning af potentialet ved øget anvendelse af videotolkning på sundhedsområ-det i den kommunale sektor, herunder på baggrund af nedenstående ikke udtøm-mende liste:•Besparelse på transporttid og transportudgifter (kørselsafgift og kilometerpen-ge mv.).•Tidsbesparelse i forhold til bestilt tolketid.•Tidsbesparelse ved online booking af tolke.•Mulighed for akuttolkning.•Gennemsnitlig effektiv tolketid i forhold til bestilt tolketid.•Afskrivning på investeringerne i videokonferenceudstyr.•Eventuelle afledte økonomiske konsekvenser af øget anvendelse af videotolk-ning, herunder afklaring af, om der må forventes en stigning i det samlede an-tal tolkninger i kommunerne.•Eventuelle investeringsbehov (vedr. videoudstyr etc.) samt evt. andre afledteøkonomiske konsekvenser.•Identifikation af evt. barrierer, der afholder kommuner/kommunale enhederfra at anvende videotolkning i dag. Herudover estimering af mulige omkost-ninger i forhold til afhjælpning af eventuelle barrierer.•Vurdering af fordele og ulemper for borgerne ved øget anvendelse af video-tolkning.Ved afdækning af potentialer for øget anvendelse af videotolkning skal der tages højdefor graden af anvendelse, der allerede måtte finde sted i kommunerne, jf. baselinemålin-gen under pkt. 3.1.3.3. Afdækning af hvilke yderligere områder ud over sundhedsområdet, der kan værerelevante i forhold til øget anvendelse af videotolkning i kommunerne, herunderfx jobcentre, skoleområdet, familieafdelinger og integrationsteams mv. samt esti-mering af potentialet for udvalgte områder.Regioner3.4. Kortlægning af den aktuelle regionale anvendelse af videotolkning på sundheds-området (etablering af baseline) fordelt på relevante overordnede anvendelseska-tegorier.
13
3.5. Afdækning af potentialet ved øget anvendelse af videotolkning i regionerne påudvalgte relevante områder. Ved afdækning af potentialer skal der tages højde forgraden af anvendelse, der allerede finder sted i regionerne, jf. baselinemålingenunder pkt. 3.4.Øvrige områder3.6. Kortlægning af a) øvrige relevante parter i forhold til øget anvendelse af video-tolkning i sundhedssektoren, herunder fx praksisområdet, apoteker, Kriminalfor-sorgen mv., b) de øvrige relevante parters parathed til at indgå i et samarbejdeherom samt c) de øvrige parters behov for anvendelse af videotolkning.3.7. Estimering af potentialet ved øget anvendelse af videotolkning i de i forbindelsemed pkt. 3.6. identificerede øvrige relevante dele af sundhedssektoren.Videokonferencer
Kommuner3.8. Kortlægning af den aktuelle kommunale anvendelse af videokonferencer på sund-hedsområdet (etablering af baseline) fordelt på relevante overordnede anvendel-seskategorier.3.9. Afdækning af potentialet i kommunerne ved øget anvendelse af videokonferencerpå sundhedsområdet i forbindelse med tværsektorielle møder mv., dvs. mellemkommunale enheder og hospitalssektoren mv. Ved estimering af potentialer forøget anvendelse af tværsektorielle videokonferencer skal der tages højde for gra-den af evt. anvendelse, der allerede måtte finde sted i kommunerne, jf. baseline-målingen under pkt. 3.8. Endvidere skal eventuelle nødvendige initialinvesteringeri kommunerne for så vidt angår videokonferenceudstyr samt omlægning af ar-bejdsgange mv. kortlægges og indgå i business casen.Regioner3.10. Afdækning af hvilke områder, der vil være relevante i regionerne i forhold til øgetanvendelse af videokonferencer, fx præhospital indsats, faglig sparring, udskriv-ningskonferencer mv.3.11. Kortlægning af den aktuelle regionale anvendelse af videokonferencer på sund-hedsområdet (etablering af baseline) for de under pkt. 10 identificerede relevanteområder.3.12. Afdækning af potentialet ved øget anvendelse af videokonferencer i regionerne påudvalgte relevante områder. Ved afdækning af potentialer skal der tages højde forgraden af evt. anvendelse, der allerede måtte finde sted i regionerne, jf. baseline-målingen under pkt. 3.11.
14
Øvrige områder3.13. Kortlægning af a) øvrige relevante parter i forhold til videokonferencer i sund-hedssektoren, herunder fx praksisområdet, apoteker, Kriminalforsorgen mv., b)deres parathed til at indgå i et samarbejde herom samt c) parternes behov for an-vendelse af videokonferencer.3.14. Estimering af potentialet ved øget anvendelse af videokonferencer i de i forbin-delse med pkt. 3.13. identificerede øvrige relevante dele af sundhedssektoren.Det er et krav, at business casen for øget anvendelse af a) videotolkning i kommunerne,b) øget videotolkning i regionerne, c) videokonferencer i kommunerne og d) videokon-ferencer i regionerne beregnes med udgangspunkt i kravene fra statens business case-model. (Se:http://www.digst.dk/Styring/Statslige-it-projekter-og-programmer/Den-faellesstatslige-it-projektmodel/Bibliotek/Produkter-og-vaerktoejer/Business-case).Det er et krav til analysen, at der anvendes metoder, som sikrer validitet og generaliser-barhed af analysens resultater. Konsulentfirmaet skal i tilbuddet begrunde sit valg afmetoder ud fra disse kriterier.4. TIDSPLANAnalysen påbegyndes umiddelbart efter, at der er indgået kontrakt mellem Kunden ogKonsulentfirmaet, og afrapporteres løbende til følgegruppen for analysen, jf. følgendetentative tidsplan:Dato22. november 201329. november 20132. december 201319. december 201328. marts 20143. april 2014HandlingFrist for afgivelse af tilbud kl. 12.00Forventet tildeling af kontrakt1. møde (analysens følgegruppe og Konsulentfirmaet)Analysens pkt. 3.8., 3.10. og 3.11. afrapporteres til KundenAnalysens øvrige punkter afrapporteres til KundenSamlet afrapportering af analysen, jf. nedenfor, leveres til Kunden
Den endelige tidsplan vil blive fastlagt i samarbejde med det konsulentfirma, som tilde-les kontrakten.5. KRAV TIL ENDELIGT PRODUKTKonsulentfirmaet skal levere en samlet afrapportering i form af en overskuelig illustrativpræsentation af aggregerede data og analyser på baggrund af data, samt en opsumme-rende rapport på omkring 20 sider. Modtageren af rapporten forventes at være Styre-gruppen for strategi for digital velfærd. Den samlede afrapportering sker senest3. april2014.Al afrapportering skal være udarbejdet på dansk.
15
Konsulentfirmaet skal sikre, at analyser, beregninger, datagrundlag mv. præsenteres ogoverdrages på en sådan måde, at det også efterfølgende er muligt at genskabe forudsæt-ninger, metoder, beregninger mv., og at Kunden efter analysens afslutning således harmulighed for at benytte data og analyseresultater til videre analyser.Dokumenter, der indgår i afrapporteringen skal endvidere leveres i tilgængelig form ogformat, jf. WCAG 2 AA. Det vil bl.a. sige, at de skal være korrekt opmærkede (over-skrifter, lister, tabeller o.l.) og indeholde beskrivende alternative tekster til billeder ogillustrationer i den udstrækning dokumentformatet tillader det. I forhold til ikke-redigerbare dokumenter foretrækkes dokumentformatet PDF/A-1a.Levering af det endelige produkt anses først for at være sket, når Kunden har godkendtproduktet.6. ØKONOMIDer er en samlet økonomisk ramme for analysen på maksimalt 3,3 mio. kr., heraf 0,3mio. kr. (2013-pl) i 2013 og 3,0 mio. kr. (2014-pl) i 2014.Det skal fremgå eksplicit, hvorledes den tilbudte pris er sammensat, jf. bilag 4d (Pris ogallokerede medarbejdere). Det forudsættes, at den tilbudte pris for tilbuddet ikke over-stiger de maksimale fastsatte teampriser, som er aftalt i forbindelse med indgåelse afFinansministeriet rammekontrakt med Konsulentfirmaet.Fakturering vil ske i takt med opfyldelse af væsentlige milepæle for opgavens fuldførelse.En konkret betalingsplan aftales nærmere med Konsulentfirmaet ved indgåelse af del-kontrakten for opgaven. Betalingsplanen skal omfatte særskilt fakturering af den del afKonsulentfirmaets arbejde, der gennemføres i 2013.7. ORGANISERINGAnalysen er et initiativ iFællesoffentlig strategi for digital velfærd 2013-2020og igangsættesmed tilslutning fra regeringen, KL og Danske Regioner.Analysen er organisatorisk forankret i Styregruppen for strategi for digital velfærd. Denløbende fremdrift for analysen sikres af Digitaliseringsstyrelsen, Ministeriet for Sundhedog Forebyggelse, KL og Danske Regioner. KL og Danske Regioner stiller, så vidt mu-ligt, nødvendige data til rådighed for analysearbejdet.Digitaliseringsstyrelsen vil være overordnet projektleder for analysen. Der nedsættes enfølgegruppe for analysen med deltagelse af Digitaliseringsstyrelsen (formand), Ministeri-et for Sundhed og Forebyggelse, KL og Danske Regioner. MedCom vil efter behovkunne inddrages i følgegruppens arbejde.KL og Danske Regioner stiller ressourcer i form af relevante fagpersoner med viden omden praktiske anvendelse af videotolkning- og konferencer i kommuner og regioner tilrådighed for følgegruppens arbejde. Følgegruppen har til opgave løbende at medvirke tilkvalitetssikring af analysen.
16
8. KRAV TIL SAMARBEJDEData, delresultater og konklusioner skal løbende forelægges følgegruppen efter nærmereaftale med Kunden. Kunden forestår kontakten mellem Konsulentfirmaet og følgegrup-pen. Kontakten mellem Konsulentfirmaet og følgegruppen kan dog efter forudgåendeaftale mellem Kunden og Konsulentfirmaet i konkrete tilfælde håndteres på anden vis,hvis dette efter Kundens og Konsulentfirmaets vurdering vurderes hensigtsmæssigt.Konsulentfirmaet skal deltage i op til seks møder af 1-1½ times varighed i følgegruppenmed henblik på, at Konsulentfirmaet redegør for status for analysen, at følgegruppen ogKonsulentfirmaet drøfter leverancer og delresultater samt strategisk vigtige metodiskevalg, aftester hypoteser i analysen mv.Konsulentfirmaet skal efter nærmere aftale med Kunden levere materiale til følgegrup-pemøderne, fx i form af udkast til analyseafsnit oversigter over indsamlede data mv.Endvidere afholder Konsulentfirmaet og Kunden i størrelsesordenen seks statusmøderá cirka en times varighed.Kunden og følgegruppen har ret til at kommentere og rette materiale undervejs i analy-seprocessen. Eventuelle kommentarer mv. fra følgegruppen koordineres af Kunden.Der skal være en løbende dialog vedr. fremdrift, leverancer mv. mellem Kunden ogKonsulentfirmaet. Ud over de løbende statusmøder står Kunden som minimum til rå-dighed i forhold til besvarelse af spørgsmål mv. fra Konsulentfirmaet indenfor normalkontortid. Kunden afsætter herudover ikke arbejdstimer til deltagelse i analysen.9. KRAV TIL TILBUD(HJÆLP TIL LØSNINGSBESKRIVELSE)Tilbuddet skal indeholde:•En beskrivelse af hvordan Konsulentfirmaet påtænker at forestå dataindsamlin-gen (metode, afgrænsning mv.).•En beskrivelse af opgavens analysefase.•En beskrivelse af, hvordan løsningsscenarierne påtænkes præsenteret, detalje-ringsgrad mv.•En kort beskrivelse af Konsulentfirmaets erfaringer med lignende analyser.•En kort beskrivelse af eventuelle værktøjer og/eller data, som Konsulenten er ibesiddelse af og påtænker at benytte til gennemførsel af analysen.•En tidsplan for gennemførsel af opgaven, der beskriver overordnede faser, akti-viteter mv.•Et specificeret budget for analysen, herunder forventet timeforbrug og timepri-ser samt den samlede pris.•En kort beskrivelse (maks. 2 sider) af de medarbejdere, der vil arbejde på opga-ven, samt deres kompetencer og relevante erfaringer.•Yderligere punkter som Konsulentfirmaet måtte finde relevant.
17
Bilag 4.c - LøsningsbeskrivelseARBEJDSMETODER OG VÆRKTØJER:[ … ](Konsulentfirmaets fulde angivelse og beskrivelse af, hvorledes opgaven påtænkes løst, samt hvor-ledes de angivne arbejdsmetoder og værktøjer inddrages og nyttiggøres ved løsningen.)TILRETTELÆGGELSE AF OPGAVEN:[ … ](Konsulentfirmaets angivelse af, hvorledes opgaven vil blive tilrettelagt, herunder hvorledes Kun-den forudsættes inddraget, hvorledes der tages højde for procestid i forbindelse med arbejdet, hvorledesrettidig levering sikres, hvorledes Kunden løbende holdes orienteret mv.)
18
Bilag 4.d – Pris og allokerede medarbejderePRIS:Prisen for Konsulentfirmaets udførelse og levering af opgaven er kr.[ … ](angivelse affast pris for gennemførelse af opgaven).ALLOKEREDE MEDARBEJDERE:Fra de i bilag 2, anførte konsulentkategorier, allokerer Konsulentfirmaet følgende kon-krete konsulenter til brug for gennemførelse af opgaven under denne delkontrakt:[ … ](navn(e) på konsulent(er))(Tilbuddet skal indeholde cv for hver af de tilbudte medarbejdere. Tilbuddet skal angive, hvilke generellekompetencer medarbejderen har, hvilke ydelsesspecifikke kompetencer medarbejderen har, hvilken rollemedarbejderen har i projektorganisationen samt hvilken konsulentkategori medarbejderen tilhører.Tilbuddet beskrivelse af konsulentteamet skal således bestå af de følgende 5 delelementer:1. Tilbudte medarbejdere(Her vedhæfter Leverandøren cv for de tilbudte medarbejdere. Der vedhæftes cv. pr. tilbudt medarbejder.)2. Medarbejderens generelle kompetencer(Her beskriver Leverandøren den tilbudte medarbejders generelle kompetencer. Der udfærdiges beskrivel-se pr. tilbudt medarbejder.)3. Medarbejderens ydelsesspecifikke kompetencer(Her beskriver Leverandøren den tilbudte medarbejders ydelsesspecifikke kompetencer, herunder hvorle-des medarbejderens kompetencer inddrages og nyttiggøres i projektet. Der udfærdiges beskrivelse pr.tilbudt medarbejder.)4. Rolle i projektorganisationen(Her angiver Leverandøren den tilbudte medarbejders rolle i projektorganisationen. Der angives rolle iprojektorganisation pr. tilbudt medarbejder.)5. Konsulentkategori(Her angiver Leverandøren den konsulentkategori, som den tilbudte medarbejdere tilhører. Der angiveskonsulentkategori pr. tilbudt medarbejder samt det forventede antal timer pr. medarbejder.)Ved tilbudsvurderingen lægges der vægt på, hvordan tilbudsgiver allokerer og nyttiggørrelevante medarbejderes kvalifikationer. Der vil endvidere blive lagt vægt på, hvordan deallokerede medarbejdere enkeltvis og eventuelt som team kan medvirke til at kvalitetsni-veauet i løsningen af opgaven under rammekontrakten forøges. )FORVENTET TIDSFORBRUG OG SAMMENSÆTNING HERAF:[ … ](Angivelse af hvorledes den tilbudte pris er sammensat, herunder angivelse af hvilket tidsforbrughver enkelt af de allokerede medarbejder forventes at anvende på opgaven.)
19
20
Bilag 4.e – SamarbejdsorganisationKUNDENS KONTAKTPERSON(ER):Følgende person(er) er hos Kunden primær kontaktperson(er) i relation til opgavensudførelse:Navn:Snorre KrøjerTlf.:25 37 19 41Titel:SpecialkonsulentDir. tlf.:25 37 19 41Adresse:Landgreven 4, Postboks 2193Mobil:25 37 19 41Postnr./by:1017 København KE-mail:[email protected]Funktionsbeskrivelse:Udførende ansvar for analysenNavn:Nina Husfeldt ClasenTlf.:25 36 99 12Titel:KontorchefDir. tlf.:25 36 99 12Adresse:Landgreven 4, Postboks 2193Mobil:25 36 99 12Postnr./by:1017 København KE-mail:[email protected]Funktionsbeskrivelse:Ledelsesansvar for analysenKONSULENTFIRMAETS KONTAKTPERSON(ER):Følgende person(er) er hos Konsulentfirmaet primær kontaktperson(er) i relation tilopgavens udførelse:Navn:[ … ]Titel:[ … ]Adresse:[ … ]Postnr./by:[ … ]Funktionsbeskrivelse:[ … ]Navn:[ … ]Titel:[ … ]Adresse:[ … ]Postnr./by:[ … ]Funktionsbeskrivelse:[ … ]Tlf.:[ … ]Dir. tlf.:[ … ]Mobil:[ … ]E-mail:[ … ]
Tlf.:[ … ]Dir. tlf.:[ … ]Mobil:[ … ]E-mail:[ … ]
SAMARBEJDSORGANISATION:I forbindelse med opgavens gennemførelse, er den nedenfor anførte samarbejdsorgani-sation etableret mellem parterne.[ … ](Angivelse af projektorganisation, hvis parterne i fællesskab bliver enige om etablering af ensådan.)