Finansudvalget 2013-14
FIU Alm.del Spørgsmål 191
Offentligt
Bilag 4Model for delkontrakt vedrørende levering af tjenesteydelser til brug foreffektiviseringsopgaver(Køb efter miniudbud)
Strategianalyse af Digitaliseringsstyrelsens opgavevaretagelse
Finansministeriet • Christiansborg Slotsplads 1 • 1218 København K • T 33 92 33 33 • E [email protected] • www.fm.dk
2
Bilag 4.a - OpfordringsskrivelseI medfør af rammekontraktens punkt 6 agter Kunden at gennemføre et miniudbud.Konsulentfirmaet opfordres hermed til at deltage i det pågældende miniudbud.Udbuddet vedrører en analyse af Digitaliseringsstyrelsens opgavevaretagelse. Analysenskal blandt andetkortlæggeDigitaliseringsstyrelsens nuværende ressourceforbrug, organi-sation, opgaveportefølje, mv.,vurderefremtidige interessenternes forventninger og krav,vurdereudfordringer og forpligtelser for Digitaliseringsstyrelsen samtopstilleen model forny opgaveportefølje, økonomi samt forslag til organisation.En nærmere beskrivelse af opgaven fremgår af bilag 4.b (Opgavebeskrivelse).På baggrund heraf opfordres Konsulentfirmaet til at fremsende tilbud på udførelse afopgaven. Tilbuddet skal være indleveret senest den29. januar 2014, kl. 12.00.Tilbudmodtaget efter dette tidspunkt, tages ikke i betragtning.Tilbuddet, der skal være skriftligt, skal indleveres i en lukket kuvert til adressen:DigitaliseringsstyrelsenLandgreven 41017 København KKuverten skal mærkes "Miniudbud.Att. Steffen Uglvig Jensen. Må ikke åbnes".Tilbuddet bedes indleveret i 5 eksemplarer. Kunden ser også gerne, at tilbuddet ligeledesafleveres i en elektronisk version, der sendes til specialkonsulent Steffen Uglvig Jensen,[email protected].Der henvises i øvrigt til rammekontraktens punkt 6, herunder særligt punkt 6.2.2 og6.2.3, i relation til Konsulentfirmaets afgivelse af tilbud.
3
Bilag 4.b - OpgavebeskrivelseBAGGRUNDDen fællesoffentlige digitaliseringsstrategi udgør sammen med de efterfølgende strategi-er for digital velfærd og grunddatastrategien det overvejende udgangspunkt for Digitali-seringsstyrelsens samlede opgaveportefølje. Tilsvarende afspejler digitaliseringsstrategi-ens målsætninger og pejlemærker sig også i Digitaliseringsstyrelsens organisering, og ersamtidig den røde tråd i styrelsens samlede historie siden etableringen i 2011.Den fællesoffentlige digitaliseringsstrategi har blandt andet medført, at Digitaliserings-styrelsens opgaver bevæger sig fra strategi- og policyopgaver til drift og implementering.Der skal derfor gennemføres en analyse af styrelsens udfordringer og forpligtelser medhenblik på optimering af opgavevaretagelsen.Analysen skal ses i lyset af, at den fællesoffentlige digitaliseringsstrategi udløber i 2015samt at styrelsens opgavevaretagelse på nogle områder har udviklet sig fra policy og stra-tegiudvikling til at drift og udvikling af it-systemer fylder mere i opgaveporteføljen.Dertil kommer, at Digitaliseringsstyrelsens nuværende økonomi afspejler fusionen afØkonomistyrelsen og IT- og Telestyrelsen i 2011. Styrelsen er finansieret af fællesoffent-lige midler, generel udgiftsbevilling, politiske forlig, indtægtsdækket virksomhed mv., deri en række tilfælde skræntes fremadrettet.Endelig står styrelsen overfor at skulle foretage større investeringer ved genudbud ogmodernisering af systemporteføljen, herunder fx NemID og Digital Post. Investeringer,der over en årrække forventes at beløbe sig til ca. én mia. kr.KRAV TIL OPGAVENKonsulentfirmaet skal medvirke til at opstille en proces for, hvordan der kan udarbejdesén model for Digitaliseringsstyrelsens fremadrettede opgaveportefølje, økonomi samtforslag til organisation.Analysen gennemføres i fire spor,jf. boks 1:Boks 1:Strategianalysens fire spor
1.2.3.4.
Kortlægning af eksisterende opgaveportefølje, økonomi og organisationInteressentanalyse af eksterne og interne forventninger og kravVurdering af udfordringer og forpligtelserModel for ny opgaveportefølje, økonomi samt forslag til organisation
Arbejdet i analysensførstespor indebærer en kortlægning af styrelsens opgaveportefølje,økonomi og organisation. Kortlægningen skal skabe overblik og klarhed over Digitalise-
4
ringsstyrelsens bevillingsmæssige situation, opgaver samt finansieringsgrundlaget forstyrelsens opgavevaretagelse.Kortlægningen gennemføres afKundenmed henblik på, at resultaterne kan danne grund-lag for aktiviteterne i de øvrige spor. Kortlægningsopgaven er fremstillet ibilag 4.b.1.I detandetspor skal interessenternes forventninger og krav til Digitaliseringsstyrelsensopgavevaretagelse kortlægges. Digitaliseringsstyrelsens udarbejdede eksterne interessent-analyse indgår som et væsentligt element i denne kortlægning. Det vil dog være nødven-digt at supplere analysen med de relevante interne interessenters forventninger og krav,fx relevante beslutningstagere i Finansministeriet og Digitaliseringsstyrelsen, udvalgteprojektejere- og ledere mv.Kortlægningen gennemføres afKonsulentfirmaeti samarbejde med Kunden som data-grundlag for de øvrige aktiviteter. Det forudsættes, at resultaterne af den supplerendeanalyse foreligger med henblik på indarbejdelse i de øvrige spor. Interessentanalysen ogsupplerende aktiviteter er beskrevet ibilag 4.b.2.Arbejdet i dettredjespor skal kortlægge og vurdere de væsentligste udfordringer og for-pligtelser, der kan identificeres i forhold til Digitaliseringsstyrelsens opgavevaretagelse.Konsulentfirmaet skal i vurderingen inddrage internationale erfaringer og tendenser iforhold til den digitale udvikling. Samtidig skal Konsulentfirmaet inddrage eksisterendeteoretisk og praktisk viden fra offentlige og private organisationer, som har gennemgåetden samme udvikling som Digitaliseringsstyrelsen.De udfordringer og forpligtelser, som bliver identificeret, skal tematiseres og prioriteresmed henblik på styregruppens fremadrettede drøftelser af løsningsmodeller.Aktiviteterne gennemføres afKonsulentfirmaeti samarbejde med Kunden. Aktiviteterne ispor 3 er nærmere beskrevet ibilag 4.b.3.I detfjerdespor skal Konsulentfirmaet foreslå en proces, der resulterer i én model forDigitaliseringsstyrelsens fremtidige opgavevaretagelse. Modellen skal indeholde en be-skrivelse af opgaveportefølje med tilhørende økonomi samt forslag til organisering.Konsulentfirmaet skal i projekttilbuddet foreslå en proces, der sikrer, at styregruppenløbende prioriterer forbedringsforslag samt til- og fravalg i styrelsens opgaveopgavepor-tefølje. Processen skal tage udgangspunkt i de identificerede udfordringer og forpligtel-ser, der kortlægges i spor 2 og 3. Målet er at stå med én gennemarbejdet model, når pro-cessen er gennemført. Modellen skal indeholde en beskrivelse af Digitaliseringsstyrelsensfremtidige opgaveportefølje, den tilhørende økonomi samt inputs til styrelsens fremtidi-ge organisering.Det er en forudsætning for leverancen, at løsningsforslagene er implementerbare på kortog mellemlangt sigt, det vil sige fra sommeren 2014 og fra 2015.
5
Analyseaktiviteterne i spor 4 gennemføres afKonsulentfirmaeti samarbejde med Kunden.Aktiviteterne i sporet er fremstillet yderligere ibilag 4.b.4.Samlet set er der tale om én analyse, hvor der i henhold til Finansministeriets ramme-kontrakt vælges den konsulentvirksomhed, der afgiver det økonomisk mest fordelagtigetilbud. Konkret lægges vægt påa)kvaliteten af tilbudsgivers løsning (50 pct.),b)tilbud-dets pris (25 pct.) samtc)dedikeret konsulentteam (25 pct.), jf. rammeaftalens bestem-melser.ENDELIGT PRODUKTAnalysens resultater og tilhørende dokumentation skal afrapporteres i form af en præ-sentation med underliggende dokumentation i form af metodebeskrivelser, beregnings-grundlag samt anvendte eksempler med internationale og nationale erfaringer.Den endelige afrapportering skal være færdig senest den28. marts 2014.Det forudsættesdermed, at analysen gennemføres i et relativt kort forløb på 6-8 uger.Det skal sikres, at analyser, beregninger, datagrundlag mv. præsenteres og overdrages påen sådan måde, at det efterfølgende er muligt at genskabe forudsætninger, metoder, be-regninger mv., og at Kunden efter analysens afslutning således har mulighed for at be-nytte data og analyseresultater til videre analyser.Levering af de endelige produkter anses først for at være sket, når analysens styregruppehar godkendt produkterne.GENERELLE KRAV TIL SAMARBEJDE,VIDENDELING MV.Opgavens leverancer afrapporteres til styregruppen for analysen, der består af Digitalise-ringsstyrelsens direktion samt Finansministeriets departement.Styregruppen drøfter løbende Konsulentfirmaets leverancer og opstillede modeller ogløsningsforslag med henblik på at indsnævre udfaldsrummet og afklare én endelig modelfor Digitaliseringsstyrelsens opgavevaretagelse.Det bemærkes i den henseende, at styregruppen for analysen forudsættes at skulle god-kende væsentlige milepæle i forbindelse, herunder endelig metodevalg og tidsplan. Mile-pælene fastsættes i samarbejde mellem Konsulentfirmaet og Kunden og godkendes istyregruppen for analysen.Analysearbejdet samt sekretariatsbetjening af styregruppen er forankret i Digitaliserings-styrelsen. Konsulentfirmaet kan i forbindelse med tilbudsgivningen lægge til grund, atKunden har ét dedikeret årsværk allokeret til opgaven samt mulighed for at trække påyderligere bagvedliggende fagpersoner.For at sikre bedst muligt samarbejde og dialog på tværs af kunden og Konsulentfirmaetforudsættes det, at der i hele projektperioden etableres en fælles projektorganisation
6
bestående af Digitaliseringsstyrelsen og Konsulentfirmaet. Det kan i den forbindelseforudsættes, at det er muligt at etablere arbejdspladser hos Digitaliseringsstyrelsen.PRISERDer en økonomisk ramme for analysen på 3,5 mio. kr.Det skal fremgå eksplicit, hvorledes den tilbudte pris er sammensat, jf. rammeaftalensbilag 4d (Pris og allokerede medarbejdere). Det forudsættes, at den tilbudte pris for til-buddet ikke overstiger de maksimale fastsatte teampriser, der er aftalt i forbindelse medindgåelse af Finansministeriet rammekontrakt med konsulentfirmaet.Udbetalingerne til konsulentfirmaet vil ske i takt med opfyldelse af væsentlige milepælefor opgavens fuldførelse. En konkret betalingsplan aftales nærmere mellem Konsulent-firmaet og Kunden ved indgåelse af delkontrakten for opgaven.Det bemærkes, at tilbudsgiver i udgangspunktet ikke kompenseres økonomisk ved even-tuelle forsinkelser i opgaveløsningen, der er forårsaget af forhold, der er udenfor Digita-liseringsstyrelsens indflydelse.KRAV TIL TILBUDTilbuddet skal som minimum indeholde:••••••En beskrivelse af, hvordan de ovenstående krav til analysen håndteres.En beskrivelse af de metoder, der vil blive brugt til at gennemføre analysen, her-under eventuel yderligere dataindsamling end forudsat i ovenstående.En tids- og aktivitetsplan for analysen.En oversigt over de leverancer, Konsulentfirmaet forventer fra Kunden.En beskrivelse af, i hvilken form det indsamlede datamateriale vil blive stillet tilrådighed for Kunden under og efter Konsulentfirmaets arbejde.En kort beskrivelse af de personer, der vil arbejde på projektet, herunder dereskompetencer og praktiske erfaring, jf. rammeaftalens bilag 4.e (Pris og allokeredemedarbejdere). Konsulentfirmaet skal i den forbindelse redegøre for, hvordan detilbudte medarbejderes kvalifikationer vil blive inddraget og nyttiggjort i løsningenaf opgaven.En beskrivelse af Konsulentfirmaets erfaringer med lignende analyser.Et specificeret budget for analysen, herunder forventet timeforbrug og timeprisersamt den samlede pris.
••
Tilbuddet må ikke indeholde købsoptioner.Tilbuddet må maksimalt fylde 40 sider, inklusiv løsningsbeskrivelse, pris og beskrivelseaf allokerede medarbejdere.TIDSPLANTilbuddet bør følge nedenstående overordnede tidsramme,jf. tabel 1:
7
Tabel 1:Tidsplan og milepæle for analysesarbejdet
IndholdUdbudsmateriale
TidspunktUge 3
Milepæl
Ansvarlig
Udsendelse af udbudsmateriale Digitaliseringssty-til virksomhederne på Finans-relsenministeriets rammeaftale forkonsulentydelserFrist for tilbudsgivere d. 29.januarAfklaring af metode og data-grundlagSamlet analyse valideret oggodkendtKonsulentfirmaetDigitaliseringssty-relsen, Konsulent-firmaetDigitaliseringssty-relsen, Finansmini-steriet, Konsulent-firmaet
Engagering af ekstern bistandAnalysen igangsættes
Uge 5Uge 6
Afrapportering
Uge 13
SPØRGSMÅLEventuelle spørgsmål kan stilles til specialkonsulent Steffen Uglvig Jensen på telefon 6093 48 79 eller e-post:[email protected].Spørgsmål, der har generel relevans for miniudbuddet, med tilhørende svar rundsendestil alle konsulentfirmaer på Finansministeriets rammeaftale.
8
Bilag 4.b.1 - Spor 1: Kortlægning af eksisterende opgaveportefølje, økono-mi og organisationBAGGRUNDDen fællesoffentlige digitaliseringsstrategi, strategi for digital velfærd samt grunddata-strategien udgør tilsammen udgangspunktet for Digitaliseringsstyrelsens samlede opga-veportefølje og organisation. Dertil kommer udmøntningen af regeringens it-politik,herunder it-sikkerhed og -styring. I takt med, at Digitaliseringsstyrelsen færdiggør im-plementeringen af disse opgaver, vil en del af styrelsens opgaveportefølje udvikle sig frapolicy og strategiudvikling, til at drift og udvikling af it-systemer fylder mere.Derudover afspejler Digitaliseringsstyrelsens økonomi fusionen mellem IT- og Telesty-relsen og Økonomistyrelsen. Økonomien er sammensat af flere forskellige bevillinger,fx fællesoffentlige midler, UMTS-finansiering, politiske forlig mv. Økonomien indebæ-rer derfor en væsentlig kompleksitet. Dertil kommer at styrelsens økonomi skrænter fra2015 og frem. Der foreligger på nuværende tidspunkt ikke et fyldestgørende og detalje-ret billede af de samlede økonomiske udfordringer for Digitaliseringsstyrelsen.Med henblik på at sikre et fyldestgørende overblik over Digitaliseringsstyrelsens opga-veportefølje, økonomi og organisation er der derfor behov for yderligere afdækningheraf i samarbejde med Koncernøkonomi.AKTIVITETERKortlægningen af Digitaliseringsstyrelsens opgaveportefølje, økonomi og organisationskal give et detaljeret overblik over styrelsens:•••OpgaveporteføljeBevillingsmæssige situation og finansieringsgrundlagOrganisation og personale
For så vidt angår Digitaliseringsstyrelsens opgaveportefølje, kategoriseres opgaver ogaktiviteter på fire underliggende niveauer:1.2.3.4.Formål på finansloven,dvs. hjælpefunktioner og administration, fællesoffentlig digi-talisering, digital velfærd, it-politik samt infrastruktur.Hovedaktiviteter,dvs. overgang til digital kommunikation, grunddata, digital vel-færd, it-sikkerhed, mv.Aktiviteter,dvs. drift, udvikling af it-løsninger, analyse- og policyopgaver, under-støttende initiativer, styring og tværgående forhold.Projekter,fx drift af NemLog-in, tilretning af Digital Post, analyse af UdbetalingDanmark, mv.
For hver post i ovenstående niveauinddeling skal der indhentes data om:
9
••••
Finansiering,herunder midler fordelt på bevillinger, indtægtsdækket virksomhed,forligsbelagte midler, fællesoffentlig finansiering, opsparede og uforbrugte mid-ler mv.Udgifter,herunder midler fordelt på indkøb af konsulent- og driftsydelser, udgif-ter til drift og udvikling af it-systemer, gennemførelse af analyser mv.Personaleforhold,herunder antallet af årsværk, lønudgifter, fordelingen af medar-bejdere på stillingskategorier og funktioner mv.Kontorer,dvs. hvilket kontor de pågældende opgaver bliver løst af.
En række aktiviteter i Digitaliseringsstyrelsens opgaveportefølje er tidsbegrænsede.Kortlægningen skal dog, hvor det er relevant, fremskrive udgifter og personaleforbrugover tid, fx til drift og administration af eksisterende systemportefølje. I forlængelseheraf skal kortlægningen ligeledes opgøre kendte kommende, væsentlige projekter ogaktiviteter, som Digitaliseringsstyrelsen forudsættes at gennemføre.Kortlægningen skal munde ud i, at ovenstående data kan fremstilles i et regneark medtilhørende pivottabeller.PROCEDUREKortlægningsarbejdet forestås af Digitaliseringsstyrelsen i samarbejde med Finansmini-steriets Koncernøkonomi.Det forudsættes, at kortlægningsarbejdet er afsluttet, før end analyseaktiviteterne medekstern konsulentbistand igangsættes, da kortlægningen skal udgøre grundlaget for detvidere analysearbejde, der skal gennemføres af Konsulentfirmaet.
10
Bilag 4.b.2 - Spor 2: Kortlægning af forventninger og kravBAGGRUNDDigitaliseringsstyrelsens samlede opgaveportefølje retter sig mod en lang række interes-senter på tværs af den offentlige sektor, it-branchen, interesseorganisationer mv. Styrel-sens brede interessentlandskab skal ses i lyset af, at målsætningerne i de fællesoffentligestrategier rækker bredt ud over den offentlige sektor og påvirker såvel borgere som virk-somheder.For at sikre det fornødne grundlag for en samlet stillingtagen til Digitaliseringsstyrelsensfremtidige opgavevaretagelse er der derfor behov for at kortlægge relevante eksterne oginterne interessenters forventninger og krav til styrelsen.EKSTERN INTERESSENTANALYSEDigitaliseringsstyrelsen har gennemført en ekstern interessentanalyse, der afdækker væ-sentligste interessenters erfaringer med og forventninger til styrelsen.Analysens formål har primært været at få et overbliksbillede og ikke i første omgang atetablere en egentlig baseline for kommende undersøgelser.Interessentanalysen baserer sig på interviews med 25 topchefer og giver et billede afinteressenternes syn på styrelsen, herunder især hvordan styrelsen agerer som koordina-tor af det fællesoffentlige digitaliseringsarbejde. De 25 respondenter er i overvejendegrad departementschefer, direktører, og afdelingschefer hos nøgleinteressenter, herun-der Skatteministeriet, Økonomi- og Indenrigsministeriet, KL, Udbetaling Danmark samtudvalgte ressortministerier. Herudover er direktører fra den private sektor samt it-branchen blevet interviewet.Interviewene har været centreret omkring følgende hovedtemaer:••••Interessentens egen rolle og fokus i forhold til digitaliseringVurdering af Digitaliseringsstyrelsens rolle og betydningVurdering af relation og samarbejdeInput og ønsker til fokuspunkter for styrelsens fremadrettede arbejde, roller ogsamarbejdsprocesser•Interessenternes vurdering af de digitale dagsordner, som Digitaliseringsstyrelsenbør fremme og driveResultaterne fra interessentanalysen indikerer, at Digitaliseringsstyrelsens interessenterhar forskellige – og til tider modstridende – forventninger til styrelsens opgavevaretagel-se. Overordnet set peges der dog blandt andet på følgende centrale observationer:•Digitaliseringsstyrelsen er den drivende kraft bag digitaliseringen af Danmark•Digitaliseringsstyrelsen er synlig og sætter et markant aftryk•Digitaliseringsstyrelsen er løsningsorienteret og professionel
11
•Digitaliseringsstyrelsen har behov for strategisk retning og skarpere prioritering afkerneprojekter•Digitaliseringsstyrelsen har behov for en styrkelse af samarbejdet•Digitaliseringsstyrelsen har behov for håndtering af styrelsens mange forskelligerollerAKTIVITETERDer skal foretages yderligere supplerende interviews med udvalgte interne interessenterfor at kortlægge det samlede billede af de forventninger og krav, der stilles til styrelsen.Det drejer sig om følgende aktører:•Udvalgte aktører i Finansministeriets koncern,herunder departementschef samt relevan-te afdelingschefer, direktørerne i Moderniseringsstyrelsen og Statens IT samt rele-vante kontorchefer.•Projektejere i Digitaliseringsstyrelsen,herunder direktion og kontorchefer.•Eventuelle øvrige videnspersonermed indblik i og relevans for Digitaliseringsstyrelsensopgavevaretagelse, fx relevante projekt- og programledere.De supplerende interviews skal tage udgangspunkt i samme hovedtemaer som i deneksterne interessentanalyse med henblik på at kunne sammenholde vurderinger af for-ventninger til styrelsens virke.Kortlægningen skal bidrage til, at viden og inputs skal indgå i det videre analysearbejde.PROCEDUREKortlægningen gennemføres som led i den eksterne konsulentanalyse i samarbejde mel-lem Digitaliseringsstyrelsen og Konsulentfirmaet.Det forudsættes, at resultaterne af kortlægningen foreligger i begyndelsen af den ekster-ne analyses forløb for at kunne indgå som grundlag for det videre analysearbejde.
12
Bilag 4.b.3 - Spor 3: Vurdering af udfordringer og forpligtelserBAGGRUNDEn væsentlig del af Digitaliseringsstyrelsens opgaveportefølje er givet ved strategier, derrækker flere år frem i tiden. Den teknologiske udvikling flytter sig dog hurtigere endnogensinde før og stiller nye udfordringer for Digitaliseringsstyrelsens opgaveportefølje.Derudover øges Digitaliseringsstyrelsens bundne opgaver til drift og implementeringfremadrettet. En del af Digitaliseringsstyrelsens opgaveportefølje udvikler sig fra policyog strategiudvikling til, at drift og udvikling af it-systemer fylder mere.Der er derfor behov for at foretage en vurdering af Digitaliseringsstyrelsens væsentligsteudfordringer og forpligtelser.AKTIVITETERMed udgangspunkt i kortlægningerne af opgaveportefølje, økonomi og organisation ispor 1 samt forventninger og krav i spor 2 skal Digitaliseringsstyrelsens væsentligsteudfordringer og forpligtelser identificeres.Kortlægningen skal for det første inddrage og underbygges af internationale erfaringerog tendenser. Den teknologiske udvikling har globale effekter og stiller såvel den offent-lige som private sektor overalt i verden overfor udfordringer om ny digital infrastruktur,brugervenlighed og højnet it-sikkerhed. Derudover kan nye internationale tendenserbidrage til at forudse eventuelle forhold, der måtte udfordre Digitaliseringsstyrelsensopgavevaretagelse på sigt.Det er vurderingen, at Digitaliseringsstyrelsens udfordringer, i forhold til at bevæge sigfra en etableringsfase med stor fokus på ideudvikling og etablering af organisationenover mod et større fokus på implementering, konsolidering og drift, er en klassisk orga-nisationsudfordring. Der skal derfor hentes erfaringer og inspiration fra andre offentligeog private virksomheder, som har gennemgået den samme udvikling, samt fra den aktu-elle organisationsteori.De identificerede udfordringer og forpligtelser skal tematiseres og fremskrives, såledesat temaerne kan danne grundlag for den videre analyse og styregruppens fremadrettededrøftelser i spor 4.Tematiseringen kan fx baseres på de væsentligste hovedaktiviteter i Digitaliseringsstyrel-sens opgaveportefølje, fx drift, udvikling, analyse og policy mv. samt nedbrudt i størreopgaveområder/projekter, fx sikkerhed, systemdrift, udvikling af ny NemID mv.Det forudsættes, at de konkrete analyseaktiviteter og det detaljerede metodiske grundlagfastlægges i samarbejde med Konsulentfirmaet.PROCEDUREAnalyseaktiviteterne gennemføres som led i den eksterne konsulentanalyse i samarbejdemellem Digitaliseringsstyrelsen og Konsulentfirmaet.
13
Det forudsættes, at resultaterne af analysen skal understøtte aktiviteterne i analysensfjerde og sidste spor. En detaljeret tids- og aktivitetsplan for arbejdet udarbejdes i sam-arbejde med Konsulentfirmaet.
14
Bilag 4.b.4 - Spor 4: Model for fremtidig opgavevaretagelseBAGGRUNDPå baggrund af kortlægningen af Digitaliseringsstyrelsens opgaveportefølje, økonomi ogorganisation, eksterne og interne forventninger og krav samt identifikation af styrelsensudfordringer og forpligtelser (Spor 1-3) skal der udarbejdes et endeligt løsningsforslag.Det forventes, at konsulenterne løbende bidrager med løsningsforslag, således at styre-gruppen løbende kan foretage til- og fravalg i processen. Arbejdet skal munde ud i énmodel for Digitaliseringsstyrelsens fremtidige opgavevaretagelse, herunder en prioriteretopgaveportefølje, økonomisk grundlag samt forslag til organisation.AKTIVITETERKonsulentfirmaet skal tilrettelægge en proces, som understøtter styregruppens løbendedrøftelser af en række løsningsforslag med henblik på, at styregruppen løbende indsnæv-rer udfaldsrummet og afklarer én endelig model.Med udgangspunkt i tematiseringen i spor 3 skal der udarbejdes løsningsforslag, derimødekommer de relevante, prioriterede udfordringer og forpligtelser for Digitalise-ringsstyrelsens opgavevaretagelse.Udover, at løsningsforslagene skal løse de identificerede udfordringer og forpligtelserfor Digitaliseringsstyrelsens opgavevaretagelse, skal løsningsforslagene inddrage følgen-de prioriterede pejlemærker, der blandt andet skal bidrage til at understøtte Finansmini-steriets vision og mission:••••Effektiv og professionel forvaltningAgilitet i forhold til at kunne løse nye opgaverEn fortsat attraktiv arbejdsplads med høj medarbejdertilfredshedFortsat fastholdelse af kvalificerede kompetencer
Yderligere pejlemærker drøftes og fastlægges i styregruppen.Løsningsforslagene skal desuden indeholde en vurdering af de afledte konsekvenser iforhold til Digitaliseringsstyrelsens finansiering, udgifter og personale.For den endelige model skal der udarbejdes et samlet overblik over:•Finansieringsstruktur og -behov,fx bevillingsbehov, indtægtsdækket virksomhed, fæl-lesoffentlig finansiering mv.•Udgifter,fx drifts-, udviklings- og analysemidler.•Personaleforhold,herunder fordeling af årsværk, kompetencer, faglige forudsætnin-ger, forventede lønudgifter mv.
15
Vurderingen af de ovenstående konsekvenser skal gøre det muligt at indarbejde denendelige model på forslag til finanslov for 2015.Det forudsættes, at de konkrete analyseaktiviteter, processen herfor og det detaljeredemetodiske grundlag fastlægges i samarbejde med konsulentfirmaet. Konsulentfirmaetudarbejder derudover en detaljeret model for facilitering af styregruppens drøftelser.PROCEDUREAnalyseaktiviteterne gennemføres i samarbejde mellem Digitaliseringsstyrelsen og Kon-sulentfirmaet.Resultaterne af analysen samt løsningsforslag drøftes løbende fra medio februar og fremi styregruppen med henblik på at indsnævre udfaldsrummet og endeligt afklare én modelfor den fremtidige opgavevaretagelse.En detaljeret tidsplan for arbejdet udarbejdes i samarbejde med Konsulentfirmaet.
16
Bilag 4.e – SamarbejdsorganisationKUNDENS KONTAKTPERSON(ER)Følgende person(er) er hos Kunden primær kontaktperson(er) i relation til opgavensudførelse:Navn:Steffen Uglvig JensenTlf.:33 92 52 00Titel:SpecialkonsulentDir. tlf.:Adresse:Landgreven 4Mobil:60 93 48 79Postnr./by:1017 København KE-mail:[email protected]Funktionsbeskrivelse:ProjektlederNavn:Lars Frelle-PetersenTlf.:33 92 52 00Titel:DirektørDir. tlf.:Adresse:Landgreven 4Mobil:40 97 44 62Postnr./by:1017 København KE-mail:[email protected]Funktionsbeskrivelse:Projektejer, styregruppeformandNavn:Rikke Hougaard ZebergTlf.:33 92 52 00Titel:VicedirektørDir. tlf.:Adresse:Landgreven 4Mobil:20 84 01 94Postnr./by:1017 København KE-mail:[email protected]Funktionsbeskrivelse:Projektejer, styregruppemedlem
SAMARBEJDSORGANISATIONI forbindelse med opgavens gennemførelse, er den nedenfor anførte samarbejdsorgani-sation etableret mellem parterne.Analysearbejdet er overordnet forankret i en styregruppe med deltagere fra Digitalise-ringsstyrelsens direktion og fra Finansministeriets departement.Styregruppen betjenes af et sekretariat i Digitaliseringsstyrelsen, der ligeledes koordine-rer analysens gennemførelse med Konsulentfirmaet.