Finansudvalget 2013-14
FIU Alm.del Spørgsmål 191
Offentligt
Bilag 4Model for delkontrakt vedrørende levering af tjenesteydelser til brug foreffektiviseringsopgaver(Køb efter miniudbud)
Analyse af Udbetaling Danmarks mulige fremadrettede opgavevaretagelse
Finansministeriet • Christiansborg Slotsplads 1 • 1218 København K • T 33 92 33 33 • E [email protected] • www.fm.dk
2
Denne delkontrakt er indgået mellem
Digitaliseringsstyrelsen(herefter benævnt Kunden)og[…][…][…](herefter benævnt Konsulentfirmaet)
3
IndholdsfortegnelseANALYSE AF UDBETALING DANMARKS MULIGE FREMADRETTEDEOPGAVEVARETAGELSE........................................................................................................ 11.2.3.4.5.6.7.8.BAGGRUND OG FORMÅL................................................................................................. 5OPGAVEN........................................................................................................................... 5MEDARBEJDERE............................................................................................................... 5TILRETTELÆGGELSE AF OPGAVEN.............................................................................. 6PRIS..................................................................................................................................... 6SAMARBEJDSORGANISATION......................................................................................... 6OPSIGELSE......................................................................................................................... 6UNDERSKRIFTER............................................................................................................. 7
4
Bilagsfortegnelse
Bilag 4.a:Bilag 4.b:Bilag 4.c:Bilag 4.d:Bilag 4.e:Bilag 4.f:Bilag 4.g:
OpfordringsskrivelseOpgavebeskrivelseLøsningsbeskrivelsePris og allokerede medarbejdereSamarbejdsorganisationKommissorium for evaluering af Udbetaling DanmarkKommissorium for analyse af Udbetaling Danmarks mulige fremadrettedeopgavevaretagelse
5
1.BAGGRUND OG FORMÅLDenne delkontrakt er indgået i henhold til rammekontrakt af 18. juni 2013 mellem Kon-sulentfirmaet og Finansministeriet.Rammekontrakten giver Finansministeriet adgang til at benytte og indkøbe tjenesteydel-ser selvstændigt eller i samarbejde med andre ministerier.Når Finansministeriet, i overensstemmelse med ovenstående, indgår en delkontrakt isamarbejde med andre ministerier, kan Finansministeriet overlade det til det pågældendeministerium at gennemføre selve miniudbuddet. I disse situationer betegnes Finansmini-steriet og det udførende ministerium samlet som Kunden.Delkontrakten er indgået mellem parterne efter et af Kunden gennemført miniudbud, jf.rammekontraktens punkt 6, hvor Konsulentfirmaet er vurderet som havende afgivet detøkonomisk mest fordelagtige bud.For delkontrakten gælder de i rammekontrakten med bilag anførte vilkår med de tilføjel-ser, der fremgår af denne delkontrakt med bilag.2.OPGAVEN
Der er gennemført et miniudbud som anført i rammekontraktens punkt 6 og i henholdtil Kundens opfordringsskrivelse, jf. bilag 4.a (Opfordringsskrivelse).På baggrund af det gennemførte miniudbud har Konsulentfirmaet afgivet det økono-misk mest fordelagtige bud og er derfor i henhold til rammekontaktens tildelingskriteriertildelt udførelse og levering af opgaven.Opgaven vedrører analyse af Udbetaling Danmarks mulige fremadrettede opgavevareta-gelse og er overordnet beskrevet i den opgavebeskrivelse, jf. bilag 4.b (Opgavebeskrivel-se), Kunden har udarbejdet til brug for gennemførelse af miniudbud herom.Konsulentfirmaet skal levere opgaven til Kunden som beskrevet i bilag 4.c (Løsningsbe-skrivelse).3.MEDARBEJDERE
Konsulentfirmaet har til opgaven allokeret de medarbejdere, der er angivet i bilag 4.d(Pris og allokerede medarbejdere). Bilaget indeholder tillige en beskrivelse dels af depågældende medarbejderes generelle og relevante kvalifikationer i relation til løsning afnærværende opgave, dels af de pågældende medarbejderes tiltænkte opgaver vedrørende
6
analyse af Udbetaling Danmarks mulige fremadrettede opgavevaretagelse. Herudoverindeholder bilaget angivelse af, hvilken konsulentkategori medarbejderen tilhører.4.TILRETTELÆGGELSE AF OPGAVEN
Delkontrakten, og dermed levering af opgaven, skal ske i henhold til den tilrettelæggelseaf opgaven, der følger af bilag 4.c (Løsningsbeskrivelse).5.PRIS
Opgaven honoreres som en fastpris-aftale til den i bilag 4.e (Pris og allokerede medar-bejdere) anførte pris. Dog kan prisen ikke overstige prisen for den ved opgavens løsningmedgåede tid opgjort i henhold til de priser, der fremgår af bilag 3, Priser.Opsiger Kunden en delkontrakt, er Konsulentfirmaet berettiget til et forholdsmæssigtog rimeligt vederlag af den aftalte faste pris for det udførte arbejde frem til ophørstids-punktet.Er det omvendt Konsulentfirmaet, som opsiger en delkontrakt med fast pris, er Konsu-lentfirmaet ikke berettiget til vederlag for det hidtil udførte arbejde, hverken helt ellerdelvist.6.SAMARBEJDSORGANISATION
Finder parterne det i fællesskab hensigtsmæssigt, at der skal etableres en samarbejdsor-ganisation i forhold til opgaven, er denne nærmere beskrevet i bilag 4.e (Samarbejdsor-ganisation) indeholdende angivelse af eksempelvis projektkoordinator, kontaktpersoner,mødestruktur mv.7.OPSIGELSE
Delkontrakten kan opsiges i henhold til rammekontraktens punkt 8.1, Opsigelse.Uanset ophør af rammekontrakten, er Konsulentfirmaet fortsat forpligtet til at fuldførepåbegyndte opgaver på rammekontraktens vilkår, såfremt Kunden skønner, at dette vilvære hensigtsmæssigt.
7
8.
UNDERSKRIFTERDato:For Konsulentfirmaet
Dato:For Kunden:
Dato:For Finansministeriet (ifald delkontrakten er indgået i samarbejde med et andet ministe-rium):
8
Bilag 4.a - OpfordringsskrivelseI medfør af rammekontraktens punkt 6 agter Kunden at gennemføre et miniudbud.Konsulentfirmaet opfordres hermed til at deltage i det pågældende miniudbud.Udbuddet vedrørerAnalyse af Udbetaling Danmarks mulige fremadrettede opgavevaretagelse, her-under•Beskrivelse af udvalgte opgaveområder•Udarbejdelse af forslag til mulige opgavesplit mellem kommuner og Ud-betaling Danmark på udvalgte opgaveområder•Vurdering af forventede gevinster og udfordringer ved eventuel overflyt-ning af udvalgte opgaveområder til Udbetaling DanmarkEn nærmere beskrivelse af opgaven fremgår af bilag 4.b (Opgavebeskrivelse).På baggrund heraf opfordres Konsulentfirmaet til at fremsende tilbud på udførelse afopgaven. Tilbuddet skal være indleveret senestden 17. oktober 2013 kl. 10.00.Tilbudmodtaget efter dette tidspunkt, tages ikke i betragtning.Tilbuddet, der skal være skriftligt, skal indleveres i en lukket kuvert til adressen:DigitaliseringsstyrelsenLandgreven 4, Postboks 21931017 København KKuverten skal mærkes "Miniudbud – Analyse af Udbetaling Danmark - må ikke åbnes".Tilbuddetbedes indleveret i 4 eksemplarersamt i en elektronisk version.Tilbuddet måmaksimalt fylde 25 sider samlet set,dvs. bilag 4c + 4d, inklusiv bådeløsningsbeskrivelse og beskrivelse af pris og allokerede medarbejdere.Der henvises i øvrigt til rammekontraktens punkt 6, herunder særligt punkt 6.2.2 og6.2.3, i relation til Konsulentfirmaets afgivelse af tilbud.
9
Bilag 4.b - OpgavebeskrivelseBAGGRUNDDer skal gennemføres en evaluering af Udbetaling Danmarks nuværende opgavevareta-gelse. Som led i evalueringen skal der foretages en analyse af Udbetaling Danmarks mu-lige fremadrettede opgavevaretagelse. Hensigten med analysen er at afdække potentialerog perspektiver i forhold til Udbetaling Danmarks mulige fremadrettede opgavevareta-gelse.Analysen har til formål at klarlægge, om og hvorvidt der eventuelt kan overdrages yder-ligere opgaveområder til Udbetaling Danmark.Parallelt med analysen gennemføres der en evaluering af Udbetaling Danmark, og bidragfra evalueringen kan indgå i analysen, når det skønnes relevant.Analysen skal danne grundlag for at udarbejde en mulig faseplan for trinvis overflytningaf identificerede opgaveområder til Udbetaling Danmark, såfremt analysen og evaluerin-gen peger på hensigtsmæssigheden heraf.Tilsammen skal evalueringen og analysen skabe et beslutningsgrundlag, der muliggør, atder i aftale om kommunernes økonomi kan træffes beslutning om eventuel igangsætningaf mere detaljerede implementeringsanalyser på de opgaveområder, som vurderes mesthensigtsmæssige at overflytte til Udbetaling Danmark på kort sigt.Kommissorier for henholdsvis evaluering af Udbetaling Danmark og analyse af Udbeta-ling Danmarks mulige fremadrettede opgavevaretagelse er vedlagt som bilag 4.f og bilag4.g.KRAV TIL OPGAVENOpgaven indeholder overordnet set følgende tre delopgaver:1. Beskrivelse af de udvalgte opgaveområder2. Udarbejdelse af forslag til mulige opgavesplit mellem kommuner og UdbetalingDanmark på udvalgte opgaveområder3. Vurdering af forventede potentialer/gevinster og udfordringer ved eventueloverflytning af udvalgte opgaveområder til Udbetaling DanmarkI tabel 1 er de opgaveområder, som skal indgå i analysen, oplistet.
10
Tabel 1
Foreløbig bruttoliste over mulige kommunale opgaveområderØkonomisk fripladsKontanthjælpsområdetKontrolindsatsen i kommunerne*Helbredstillæg (og evt. personlige tillæg)EfterlevelseshjælpSygedagpengeområdetInternationale kommunale sager (883-opgaver)BeboerindskudslånBegravelseshjælp
* Analysen gennemføres i regi af styregruppen for effektiv sagsbehandling og kontrol.
Konsulentfirmaet bidrager til at kvalificere bruttolisten i tabel 1 og foreslår eventueltyderligere opgaveområder, som kunne være relevante at inddrage i analysen.Konsulentfirmaet kan lægge til grund, at der i regi af styregruppen for effektiv sagsbe-handling og kontrol gennemføres en analyse af kontrolindsatsen på ydelsesområdet, somforventes afsluttet omkring årsskiftet. Konklusionerne herfra kan inddrages i den samle-de vurdering af, hvilke opgaveområder der eventuelt kunne være relevante at overflyttetil Udbetaling Danmark.Konsulentfirmaet kan derudover lægge til grund, at resultater fra den parallelle evalue-ring af Udbetaling Danmark løbende nyttiggøres i analysen.Indholdet af de fire delopgaver er uddybet nedenfor.Ad 1: Beskrivelse af opgaveområderI den første delopgave skal de udvalgte opgaveområder beskrives, herunder:•••••Administrative processerNuværende organisering i kommunerneNuværende it-systemer og planlagte investeringerIncitamentsstruktur, herunder sammenhæng mellem myndighedsansvaret for vi-sitation til ydelser og finansieringsansvaretEventuelle sammenhænge til øvrige opgaveområder
Afhængigt af det enkelte opgaveområde kan den samlede proces opdeles i forskelligedelprocesser, f.eks. håndtering af nyansøgninger, tilkendelse af ydelser, håndtering afændringer, opfølgning, omregning, håndtering af klager mv.Kortlægningen skal derudover beskrive sagsbehandlingens karakter i de enkelte delpro-cesser, herunder om der er tale om skønsmæssige afgørelser, afgørelser ud fra objektivekriterier eller en kombination heraf.Ad 2: Forslag til mulige opgavesplitPå baggrund af beskrivelserne skal der opstilles konkrete forslag til mulige opgavesplitmellem kommuner og Udbetaling Danmark, såfremt det vurderes relevant.
11
Forslagene til opgavesplit skal blandt andet udformes på baggrund af de administrativeprocessers karakter (skønsmæssige afgørelser vs. afgørelser ud fra objektive kriterier) ogeventuelle sammenhænge med andre opgaveområder og tilhørende administrative pro-cesser.Konsulentfirmaet skal i forbindelse med tilbudsgivningen formulere forslag til kriterierfor vurdering af eventuelle opgavesplit. De endelige kriterier fastlægges i samarbejdemed Kunden.Forslagene til mulige opgavesplit skal indeholde en vurdering af øvrige relevante for-hold, herunder eventuelle påvirkninger af incitamentsstrukturen for kommunerne, be-tydning for brugeroplevelsen mv. Udbetaling Danmarks organisatoriske og tekniskekapacitet skal ligeledes indgå, jf. den særskilte evaluering.Ad 3: Vurdering af forventede gevinster og udfordringer ved eventuel overflytningDer skal foretages en opgørelse af det nuværende ressourceforbrug i kommunerne på deudvalgte opgaveområder. Allerede gennemførte analyser af ressourceforbrug kan ind-drages.På baggrund af opgørelserne af det nuværende ressourceforbrug og de opstillede forslagtil opgavesplit skal potentialerne r ved en eventuel overflytning til Udbetaling Danmarkkvantificeres.Der skal ses på både forventede direkte gevinster ved samordning af relevante admini-strative processer, herunder i forhold til it-systemer, bemanding og tilhørende faste om-kostninger. Derudover skal øvrige afledte gevinster også inddrages.Konsulentfirmaet skal i forbindelse med tilbudsgivningen angive forslag til metode tilopgørelse af potentialer . Konsulentfirmaet skal i den forbindelse lægge til grund, at detikke forventes muligt at gennemføre en større dataindsamling på tværs af alle kommu-ner. Endelig metode fastlægges i samarbejde med Kunden.Endelig skal det undersøges, om der er særlige udfordringer ved en eventuel overflyt-ning af de enkelte opgaveområder til Udbetaling Danmark. Fokus skal her være på even-tuelle konsekvenser for borgerens oplevelse af den offentlige service, kommunernesopgavevaretagelse og eventuelle udfordringer i forhold til de eksisterende it-systemersamt overordnede forslag til håndtering heraf.ENDELIGT PRODUKTAnalysens resultater og tilhørende dokumentation skal afrapporteres i form af en Po-werPoint-præsentation.Derudover skal der udarbejdes en opsummerende rapport af analysens resultater påomkring 30 sider.
12
En foreløbig afrapportering af analysens resultater skal være færdig senest den 20. de-cember 2013.Den endelige afrapportering skal være færdig senest den 22. januar 2014.Det skal sikres, at analyser, beregninger, datagrundlag mv. præsenteres og overdrages påen sådan måde, at det også efterfølgende er muligt at genskabe forudsætninger, metoder,beregninger mv., og at Kunden efter analysens afslutning således har mulighed for atbenytte data og analyseresultater til videre analyser.Al materiale skal være på dansk.Levering af de endelige produkter anses først for at være sket, når Kunden har godkendtprodukterne.GENERELLE KRAV TIL SAMARBEJDE,VIDENDELING MV.Opgavens leverancer afrapporteres til styregruppen for evaluering af Udbetaling Dan-mark, der består af repræsentanter fra Digitaliseringsstyrelsen, Økonomi- og Indenrigs-ministeriet, Social-, Børne- og Integrationsministeriet, Beskæftigelsesministeriet og KL.Den samlede analyse af Udbetaling Danmarks mulige fremadrettede opgavevaretagelseer forankret i Digitaliseringsstyrelsen. Under styregruppen for evaluering af UdbetalingDanmark etableres der en arbejdsgruppe, der løbende koordinerer input til analysen ogdrøfter konkrete spørgsmål i relation til analysens gennemførelse med Konsulentfirmaet.Analysen skal i videst mulige omfang genbruge eksisterende materiale og viden.For at sikre bedst muligt samarbejde og dialog på tværs af kunden og konsulentfirmaetforudsættes det, at der i hele projektperioden etableres en fælles projektorganisation hosKunden.Konsulentfirmaets projektleder skal som minimum været allokeret 75 procent af tiden tilprojektet.Konsulentfirmaet kan lægge til grund at Kunden har minimum et årsværk allokeret tilopgaven.PRISERDer er en samlet økonomisk ramme for analysen på 2,0 mio. kr.Det skal fremgå eksplicit, hvorledes den tilbudte pris er sammensat (pris og allokeredemedarbejdere).Det bemærkes, at Konsulentfirmaet i udgangspunktet ikke kompenseres økonomisk vedeventuelle forsinkelser i opgaveløsningen, der er forårsaget af forhold, der er udenforDigitaliseringsstyrelsens indflydelse.
13
KRAV TIL TILBUDTilbuddet skal indeholde:••••••En beskrivelse af, hvordan de ovenstående krav til analysen vil blive håndteretEn beskrivelse af metoden/metoder, der vil blive brugt til at gennemføre under-søgelsen, herunder hvordan dataindsamling vil finde stedEn oversigt over de leverancer, Konsulentfirmaet forventer fra KundenEn beskrivelse af, i hvilken form det indsamlede datamateriale vil blive stillet tilrådighed for Kunden under og efter Konsulentfirmaets arbejdeEn tids- og aktivitetsplan for analysenEn kort beskrivelse af de personer, der vil arbejde på projektet, herunder dereskompetencer og praktiske erfaring. Konsulentfirmaet skal redegøre for, hvordande tilbudte medarbejderes kvalifikationer vil blive inddraget og nyttiggjort i løs-ningen af opgavenEn kort beskrivelse af Konsulentfirmaets erfaringer med lignende analyserEt specificeret budget for analysen, herunder forventet timeforbrug og timeprisersamt den samlede prisYderligere punkter som Konsulentfirmaet måtte finde relevanteTilbuddet må ikke indeholde købsoptioner
••••
Tilbuddet må maksimalt fylde 25 sider, inklusiv løsningsbeskrivelse, pris og beskrivelseaf allokerede medarbejdere.TIDSPLANDen endelige afrapportering skal finde sted senest den 22. januar 2014. Tilbuddet børfølge nedenstående overordnede tidsramme,jf. tabel 2:Tabel 2
TidsplanDato28. oktober 201320. december 201322. januar 2013BeskrivelseForventet igangsættelse af opgavenForeløbig afrapporteringEndelig afrapportering
14
Bilag 4.c - LøsningsbeskrivelseARBEJDSMETODER OG VÆRKTØJER:[ … ](Konsulentfirmaets fulde angivelse og beskrivelse af, hvorledes opgaven påtænkes løst, samt hvor-ledes de angivne arbejdsmetoder og værktøjer inddrages og nyttiggøres ved løsningen.)TILRETTELÆGGELSE AF OPGAVEN:[ … ](Konsulentfirmaets angivelse af, hvorledes opgaven vil blive tilrettelagt, herunder hvorledes Kun-den forudsættes inddraget, hvorledes der tages højde for procestid i forbindelse med arbejdet, hvorledesrettidig levering sikres, hvorledes Kunden løbende holdes orienteret mv.)
15
Bilag 4.d – Pris og allokerede medarbejderePRIS:Prisen for Konsulentfirmaets udførelse og levering af opgaven er kr.[ … ](angivelse affast pris for gennemførelse af opgaven).ALLOKEREDE MEDARBEJDERE:Fra de i bilag 2, anførte konsulentkategorier, allokerer Konsulentfirmaet følgende kon-krete konsulenter til brug for gennemførelse af opgaven under denne delkontrakt:[ … ](navn(e) på konsulent(er))(Tilbuddet skal indeholde cv for hver af de tilbudte medarbejdere. Tilbuddet skal angive, hvilke generellekompetencer medarbejderen har, hvilke ydelsesspecifikke kompetencer medarbejderen har, hvilken rollemedarbejderen har i projektorganisationen samt hvilken konsulentkategori medarbejderen tilhører.Tilbuddet beskrivelse af konsulentteamet skal således bestå af de følgende 5 delelementer:1. Tilbudte medarbejdere(Her vedhæfter Leverandøren cv for de tilbudte medarbejdere. Der vedhæftes cv. pr. tilbudt medarbejder.)2. Medarbejderens generelle kompetencer(Her beskriver Leverandøren den tilbudte medarbejders generelle kompetencer. Der udfærdiges beskrivel-se pr. tilbudt medarbejder.)3. Medarbejderens ydelsesspecifikke kompetencer(Her beskriver Leverandøren den tilbudte medarbejders ydelsesspecifikke kompetencer, herunder hvorle-des medarbejderens kompetencer inddrages og nyttiggøres i projektet. Der udfærdiges beskrivelse pr.tilbudt medarbejder.)4. Rolle i projektorganisationen(Her angiver Leverandøren den tilbudte medarbejders rolle i projektorganisationen. Der angives rolle iprojektorganisation pr. tilbudt medarbejder.)5. Konsulentkategori(Her angiver Leverandøren den konsulentkategori, som den tilbudte medarbejdere tilhører. Der angiveskonsulentkategori pr. tilbudt medarbejder samt det forventede antal timer pr. medarbejder.)Ved tilbudsvurderingen lægges der vægt på, hvordan tilbudsgiver allokerer og nyttiggør relevante medar-bejderes kvalifikationer. Der vil endvidere blive lagt vægt på, hvordan de allokerede medarbejdere en-keltvis og eventuelt som team kan medvirke til at kvalitetsniveauet i løsningen af opgaven under ram-mekontrakten forøges. )
FORVENTET TIDSFORBRUG OG SAMMENSÆTNING HERAF:
16
[ … ](Angivelse af hvorledes den tilbudte pris er sammensat, herunder angivelse af hvilket tidsforbrughver enkelt af de allokerede medarbejder forventes at anvende på opgaven.)
17
Bilag 4.e – SamarbejdsorganisationKUNDENS KONTAKTPERSON(ER):Følgende person(er) er hos Kunden primær kontaktperson(er) i relation til opgavensudførelse:Navn:Ronnie ErikssonTitel:KontorchefAdresse:Landgreven 4Postnr./by:1017 København KFunktionsbeskrivelse: ProjektejerNavn:Anders GuldmannTitel:SpecialkonsulentAdresse:Landgreven 4Postnr./by:1017 København KFunktionsbeskrivelse: ProjektlederTlf.:Dir. tlf.:Mobil:6093 4835E-mail:[email protected]
Navn:Frida ChristiansenTlf.:Titel:FuldmægtigDir. tlf.:Adresse:Landgreven 4Mobil:2256 6973Postnr./by:1017 København KE-mail:[email protected]Funktionsbeskrivelse: ProjektmedarbejderKONSULENTFIRMAETS KONTAKTPERSON(ER):Følgende person(er) er hos Konsulentfirmaet primær kontaktperson(er) i relation tilopgavens udførelse:Navn:[ … ]Titel:[ … ]Adresse:[ … ]Postnr./by:[ … ]Funktionsbeskrivelse:[ … ]Navn:[ … ]Titel:[ … ]Adresse:[ … ]Postnr./by:[ … ]Funktionsbeskrivelse:[ … ]Tlf.:[ … ]Dir. tlf.:[ … ]Mobil:[ … ]E-mail:[ … ]
Tlf.:[ … ]Dir. tlf.:[ … ]Mobil:[ … ]E-mail:[ … ]
SAMARBEJDSORGANISATION:I forbindelse med opgavens gennemførelse, er den nedenfor anførte samarbejdsorgani-sation etableret mellem parterne.
18
[ … ](Angivelse af projektorganisation, hvis parterne i fællesskab bliver enige om etablering af ensådan.)
Bilag 4.fKommissorium for evaluering af Udbetaling DanmarkBaggrundUdbetaling Danmark overtog myndighedsansvaret for familieydelser ogbarselsdagpenge ultimo 2012. Den 1. marts 2013 blev de resterendeydelsesområder overdraget til Udbetaling Danmark (folkepension, førtidspensionog boligstøtte). Derudover overtog Udbetaling Danmark den 1. juni 2013myndighedsansvaret for en række opgaver fra Pensionsstyrelsen, herunder folke-og førtidspension til borgere, der bor i udlandet, og internationale socialesikringssager.I aftale om kommunernes økonomi for 2014 fremgår det, at Udbetaling Danmarkskal evalueres:”UdbetalingDanmark er pr. 1. marts 2013 overgået til fuld drift. Regeringen og KL er enigeom, at etableringen af den nye myndighed er forløbet inden for den aftalte økonomiske ogtidsmæssige ramme. Parterne er på den baggrund enige om, at der frem mod forhandlingerne omkommunernes økonomi for 2015 skal foretages en evaluering efter Udbetaling Danmarksetablering.”OpgavebeskrivelseFormålet med evalueringen er at afdække de erfaringer, der er gjort efteretableringen af Udbetaling Danmark. Følgende temaer skal belyses:•Realisering af den forudsatte business case, herunder fx afbetaling afetableringslån, forventet udvikling i administrationsbidrag og muligeeffektiviseringsgevinster udover de allerede forudsatte gevinster på 300mio. kr.Erfaringer med udvikling i sagsbehandling i Udbetaling Danmark ogkommunerne, herunder i forhold til ensartethed og kvalitet isagsbehandlingen, serviceniveau, kritisk masse mv.Udbetaling Danmarks samarbejde med kommunerne, herunder relevanteopgavesnit fx vedrørende helhedsorienteret kontrol, vejledningspligt forborgere med særlige behov, KOMBIT mv.
17. september 2013
••
Evalueringen skal resultere i følgende leverancer:•En afdækning af indhøstede erfaringer (lessons learned) efter etableringenaf Udbetaling Danmark
•
Side 2 af 2En vurdering af Udbetaling Danmarks organisatoriske og tekniskekapacitet, herunder til at overtage nye områder uden at kompromitteresikker drift, konkurrenceudsættelse mv.
Allerede belyste forhold vedrørende Udbetaling Danmarks etablering dannergrundlag for evalueringen, herunder de forhold der er belyst i Rigsrevisionensberetning fra februar 2013 vedrørende etableringen af Udbetaling Danmark og deemner, der er i fokus ved Social- og Integrationsministeriets tilsyn med UdbetalingDanmarks bestyrelse.Evalueringen bygger på allerede eksisterende materiale om Udbetaling Danmarksdrift og administrative forhold, bl.a. tilfredshedsundersøgelser, centrale nøgletalmv. Udbetaling Danmark bidrager med yderligere informationer, der ernødvendige til gennemførsel af evalueringen.Derudover skal evalueringen også indeholde en kvalitativ vurdering af bl.a.udviklingen i sagsbehandlingen og samarbejdet med kommunerne efterUdbetaling Danmarks etablering. Bidrag hertil kan f.eks. indhentes via enfokusgruppe med ledere og/eller relevante medarbejdere fra udvalgte kommunerog Udbetaling Danmark, ligesom de første erfaringer fra Ankestyrelsensklagesagsbehandling kan inddrages.Organisering og tidsplanDer nedsættes en fællesoffentlig styregruppe med deltagelse afDigitaliseringsstyrelsen(formand),Finansministeriet,Økonomi-ogIndenrigsministeriet,Social-,Børne-ogIntegrationsministeriet,Beskæftigelsesministeriet samt KL. Digitaliseringsstyrelsen er sekretariat forstyregruppen.Første møde i styregruppen afholdes medio september 2013.Udbetaling Danmark inviteres til at deltage i evalueringsarbejdet i relevantomfang.Som udgangspunkt påtænkes det, at evalueringen foretages uden brug af eksternbistand. Såfremt det skønnes hensigtsmæssigt, kan der dog indhentes eksternbistand efter beslutning herom i styregruppen.Evalueringen afsluttes senest december 2013, således at resultaterne fraevalueringen kan indgå i forhandlingerne om kommunernes økonomi for 2015.
Bilag 4.gKommissorium for analyse af Udbetaling Danmarks muligefremadrettede opgavevaretagelseBaggrundUdbetaling Danmark overtog myndighedsansvaret for familieydelser ogbarselsdagpenge ultimo 2012. Den 1. marts 2013 blev de resterendeydelsesområder overdraget til Udbetaling Danmark (folkepension, førtidspensionog boligstøtte). Derudover overtog Udbetaling Danmark den 1. juni 2013myndighedsansvaret for en række opgaver fra Pensionsstyrelsen, herunder folke-og førtidspension til borgere, der bor i udlandet, og internationale socialesikringssager.I aftale om kommunernes økonomi for 2014 fremgår det, at Udbetaling Danmarkskal evalueres. Parallelt med evalueringen er det relevant at overveje, omUdbetaling Danmark kan være en relevant og hensigtsmæssig model i forhold tilyderligere samordning og standardisering af yderligere kommunaleopgaveområder.OpgavebeskrivelseHensigten med analysen er at afdække potentialer og perspektiver i forhold tilUdbetaling Danmarks mulige fremadrettede opgavevaretagelse. Såfremt denigangsatte evaluering viser, at Udbetaling Danmark har organisatorisk og tekniskkapacitet til at overtage nye opgaver, skal analysen klarlægge om, hvorvidt dereventuelt kan overdrages yderligere opgaveområder til Udbetaling Danmark.Tilsammen skal evalueringen og analysen skabe et beslutningsgrundlag, dermuliggør, at der i aftale om kommunernes økonomi kan træffes beslutning omevt. igangsætning af mere detaljerede implementeringsanalyser på deopgaveområder, som vurderes mest hensigtsmæssige at overflytte til UdbetalingDanmark på kort sigt.I analysen indgår at undersøge, hvilke opgaveområder (hele områder ellerdelelementer af sagsbehandlingen) der kan overflyttes til Udbetaling Danmark,herunder mulige opgavesplit, regelforenklingspotentiale og behov forborgerkontakt.Analysen skal blandt andet indeholde:•En beskrivelse af administrative processer på relevante opgaveområder
17. september 2013
•••
Side 2 af 4En identifikation og prioritering af 5-7 opgaveområder som er mestoplagte til eventuel overflytning til Udbetaling DanmarkVurdering af forventede gevinster og udfordringer ved første fase i eneventuel overflytning af flere områder til Udbetaling DanmarkMulig faseplan for trinvis overflytning af de identificerede opgaveområdertil Udbetaling Danmark, såfremt de øvrige analyser og evalueringen pegerpå hensigtsmæssigheden heraf.
Analysen af opgaveområders egnethed til eventuel overflytning til UdbetalingDanmark foretages bl.a. med udgangspunkt i følgende kriterier:•••••Hvor kan der skabes de største synergieffekter ved overflytning af nyeområder?I hvor høj grad er der slægtskab med områder, der allerede varetages afUdbetaling Danmark, og kan erfaringerne genbruges?Er der mulighed for genbrug af teknisk og organisatorisk infrastruktur,som allerede er etableret i Udbetaling Danmark?Bæredygtighed i kommunerne, fx opbygning af specialistviden, kritiskmasse mv.Vurdering af afledte konsekvenser vedrørende synergi i kommunerne.
Tabel 1 indeholder en ikke udtømmende bruttoliste over mulige kommunalehovedopgaveområder til eventuel overflytning til Udbetaling Danmark.Bruttolisten skal kvalificeres nærmere som led i analysearbejdet.Tabel 1
Foreløbig bruttoliste over mulige kommunale opgaveområderØkonomisk fripladsKontanthjælpsområdetKontrolindsatsen i kommunerne**Helbredstillæg (og evt. personlige tillæg)EfterlevelseshjælpSygedagpengeområdet*Internationale kommunale sager (883-opgaver)BeboerindskudslånBegravelseshjælp
* Der igangsættes en foranalyse i september 2013 vedrørende timing i forhold til den planlagtekonkurrenceudsættelse af fagsystem på sygedagpengeområdet.** Analysen gennemføres i regi af styregruppen for effektiv sagsbehandling og kontrol og fødesind i det samlede beslutningsgrundlag.
Analysen skal i videst mulige omfang bygge på:•Eksisterende data vedrørende nuværende ressourceforbrug i kommuner,allerede realiserede effektiviseringsgrader i Udbetaling Danmark, aktuelleplaner for fremtidige IT-systemer mv.
••
Side 3 af 4Indhøstede erfaringer fra Udbetaling Danmark, for så vidt angår alleredeoverflyttede områder med størst slægtskab til potentielt nyeopgaveområderKonkrete erfaringer fra udvalgte kommuner, herunder deresorganiseringer i forhold til opgavesplit
Sammenhængen med igangværende digitaliseringsinitiativer, som påvirkermuligheder og fordele ved en eventuel overflytning af yderligere områder tilUdbetaling Danmark inddrages ligeledes. Overgangen til fuld digital selvbetjeningsamt øget automatisering af sagsbehandlingen reducerer både det administrativeressourcetræk samt behovet for fysisk borgerkontakt.Internationale erfaringer eller erfaringer fra den private sektor kan indgå i relevantomfang.Derudover skal påvirkning af kommunernes likviditet og incitamentsstrukturerved eventuel overflytning af yderligere opgaveområder til Udbetaling Danmarkiagttages. Eventuel overflytning af yderligere opgaver skal fortsat sikre en entydigsammenhæng mellem myndighedsansvaret for visitation til ydelser ogfinansieringsansvaret. I det perspektiv bør det ligeledes belyses, hvordan der sikresen overholdelse af eventuelle pligter og krav, som er knyttet til ydelsen.Analysen skal desuden ses i sammenhæng med analyser på det statslige område.Organisering og tidsplanDer nedsættes en fællesoffentlig styregruppe med deltagelse afDigitaliseringsstyrelsen(formand),Finansministeriet,Økonomi-ogIndenrigsministeriet,Social-,Børne-ogIntegrationsministeriet,Beskæftigelsesministeriet samt KL. Digitaliseringsstyrelsen er sekretariat forstyregruppen.Første møde i styregruppen afholdes medio september 2013.Analysearbejdet forankres i Digitaliseringsstyrelsen. KL og de enkelteressortministerier bidrager med analyser af blandt andet administrative processer,jura mv.Udbetaling Danmark inviteres til at deltage i arbejdet i relevant omfang.Analysen gennemføres med ekstern konsulentbistand i efteråret 2013 indenfor ensamlet økonomisk ramme på 2 mio. kr. som finansieres af midler i regi af denfællesoffentlige digitaliseringsstrategi. Styregruppen kan indhente yderligereekstern bistand, såfremt der kan tilvejebringes særskilt finansiering hertil.Analysen gennemføres sideløbende med evalueringen af Udbetaling Danmarksnuværende opgavevaretagelse, og de to analyser skal gensidigt supplerer hinanden.
Side 4 af 4Analysen afsluttes senest primo marts 2014, således at resultaterne fra analysenkan indgå i forhandlingerne om kommunernes økonomi for 2015.