Finansudvalget 2013-14
FIU Alm.del Spørgsmål 191
Offentligt
1360229_0001.png
1360229_0002.png
1360229_0003.png
1360229_0004.png
1360229_0005.png
1360229_0006.png
1360229_0007.png
1360229_0008.png
1360229_0009.png
1360229_0010.png
1360229_0011.png
1360229_0012.png
1360229_0013.png
1360229_0014.png
1360229_0015.png
1360229_0016.png
1360229_0017.png
1360229_0018.png
Bilag 4Model for delkontrakt vedrørende levering af tjenesteydelser til brug foreffektiviseringsopgaver(Køb efter miniudbud)
Analyse og kortlægning af miljøgodkendelser af virksomheder
Denne delkontrakt er indgået mellemFinansministeriet • Christiansborg Slotsplads 1 • 1218 København K • T 33 92 33 33 • E [email protected]www.fm.dk
2
Finansministeriet(herefter benævnt Kunden)og[…][…][…](herefter benævnt Konsulentfirmaet)
3
Indholdsfortegnelse1.2.3.4.5.6.7.8.BAGGRUND OG FORMÅL ................................................................................................................................................5OPGAVEN.................................................................................................................................................................................5MEDARBEJDERE...................................................................................................................................................................5TIDSPLAN .................................................................................................................................................................................6PRIS ..............................................................................................................................................................................................6SAMARBEJDSORGANISATION .......................................................................................................................................6VARIGHED...............................................................................................................................................................................6UNDERSKRIFTER .................................................................................................................................................................7
4
Bilagsfortegnelse
Bilag 4.a:Bilag 4.b:Bilag 4.c:Bilag 4.d:Bilag 4.e:
OpfordringsskrivelseOpgavebeskrivelseLøsningsbeskrivelsePris og allokerede medarbejdereSamarbejdsorganisation
5
1.
BAGGRUND OG FORMÅL
Denne delkontrakt er indgået i henhold til rammekontrakt af 18. juni 2013 mellem Kon-sulentfirmaet og Finansministeriet.Rammekontrakten giver Finansministeriet adgang til at benytte og indkøbe tjenesteydel-ser selvstændigt eller i samarbejde med andre ministerier.Når Finansministeriet, i overensstemmelse med ovenstående, indgår en delkontrakt isamarbejde med andre ministerier, kan Finansministeriet overlade det til det pågældendeministerium at gennemføre selve miniudbuddet. I disse situationer betegnes Finansmini-steriet og det udførende ministerium samlet som Kunden.Delkontrakten er indgået mellem parterne efter et af Kunden gennemført miniudbud, jf.rammekontraktens punkt 6, hvor Konsulentfirmaet er vurderet som havende afgivet detøkonomisk mest fordelagtige bud.For delkontrakten gælder de i rammekontrakten med bilag anførte vilkår med de tilføjel-ser, der fremgår af denne delkontrakt med bilag.2.OPGAVEN
Der er gennemført et miniudbud som anført i rammekontraktens punkt 6 og i henholdtil Kundens opfordringsskrivelse, jf. bilag 4.a (Opfordringsskrivelse)(beskrivelse af ram-merne for gennemførelse af udbuddet, herunder frist for afgivelse af tilbud).På baggrund af det gennemførte miniudbud har Konsulentfirmaet afgivet det økono-misk mest fordelagtige bud og er derfor i henhold til rammekontaktens tildelingskriteriertildelt udførelse og levering af opgaven.Opgaven vedrører enanalyse og kortlægning af miljøgodkendelser af virksomhe-der,og er overordnet beskrevet i den opgavebeskrivelse, jf. bilag 4.b (Opgavebeskrivel-se), Kunden har udarbejdet til brug for gennemførelse af miniudbud herom.Konsulentfirmaet skal levere opgaven til Kunden som beskrevet i bilag 4.c (Løsningsbe-skrivelse).3.MEDARBEJDERE
Konsulentfirmaet har til opgaven allokeret de medarbejdere, der er angivet i bilag 4.d(Pris og allokerede medarbejdere). Bilaget indeholder tillige en beskrivelse dels af depågældende medarbejderes generelle og relevante kvalifikationer i relation til løsning afnærværende opgave, dels af de pågældende medarbejderes tiltænkte opgaver vedrørende
6
analysen.Herudover indeholder bilaget angivelse af, hvilken konsulentkategori medar-bejderen tilhører.4.TILRETTELÆGGELSE AF OPGAVEN
Delkontrakten, og dermed levering af opgaven, skal ske i henhold til den tilrettelæggelseaf opgaven, der følger af bilag 4.c (Løsningsbeskrivelse).5.PRIS
Opgaven honoreres som en fastpris-aftale til den i bilag 4.e (Pris og allokerede medar-bejdere) anførte pris. Dog kan prisen ikke overstige prisen for den ved opgavens løsningmedgåede tid opgjort i henhold til de priser, der fremgår af bilag 3, Priser.Opsiger Kunden en delkontrakt, er Konsulentfirmaet berettiget til et forholdsmæssigtog rimeligt vederlag af den aftalte faste pris for det udførte arbejde frem til ophørstids-punktet.Er det omvendt Konsulentfirmaet, som opsiger en delkontrakt med fast pris, er Konsu-lentfirmaet ikke berettiget til vederlag for det hidtil udførte arbejde, hverken helt ellerdelvist.6.SAMARBEJDSORGANISATION
Finder parterne det i fællesskab hensigtsmæssigt, at der skal etableres en samarbejdsor-ganisation i forhold til opgaven, er denne nærmere beskrevet i bilag 4.e (Samarbejdsor-ganisation) indeholdende angivelse af eksempelvis projektkoordinator, kontaktpersoner,mødestruktur mv.7.OPSIGELSE
Delkontrakten kan opsiges i henhold til rammekontraktens punkt 8.1, Opsigelse.Uanset ophør af rammekontrakten, er Konsulentfirmaet fortsat forpligtet til at fuldførepåbegyndte opgaver på rammekontraktens vilkår, såfremt Kunden skønner, at dette vilvære hensigtsmæssigt.
7
8.
UNDERSKRIFTERDato:For Konsulentfirmaet
Dato:For Kunden:
Dato:For Finansministeriet (ifald delkontrakten er indgået i samarbejde med et andet ministe-rium):
8
Bilag 4.a - OpfordringsskrivelseI medfør af rammekontraktens punkt 6 agter Kunden at gennemføre et miniudbud.Konsulentfirmaet opfordres hermed til at deltage i det pågældende miniudbud.Udbuddet vedrørerAnalyse og kortlægning af miljøgodkendelser af virksomhederEn nærmere beskrivelse af opgaven fremgår af bilag 4.b (Opgavebeskrivelse).På baggrund heraf opfordres Konsulentfirmaet til at fremsende tilbud på udførelse afopgaven. Tilbuddet skal være indleveret senest torsdag den 7. november 2013, kl. 16.00.Tilbud modtaget efter dette tidspunkt, tages ikke i betragtning.Tilbuddet, der skal være skriftligt, skal indleveres i en lukket kuvert til adressen:FinansministerietAtt.: Kent HarnischChristiansborg Slotsplads 11218 København KKuverten skal mærkes "Miniudbud - Analyse og kortlægning af sagsbehandling af miljø-godkendelser af industrivirksomheder - må ikke åbnes".Tilbuddet bedes indleveret i3eksemplarer. Kunden ser også gerne, at tilbuddet afleve-res i en elektronisk version på en USB eller cd-rom, der inkluderes i kuverten.Ved eventuelle spørgsmål kontakt venligst Jonathan Benjamin Knudsen på[email protected]eller per telefon på 33 92 42 17.Der henvises i øvrigt til rammekontraktens punkt 6, herunder særligt punkt 6.2.2 og6.2.3, i relation til Konsulentfirmaets afgivelse af tilbud.
9
Bilag 4.b - Opgavebeskrivelse1. BaggrundSom en del af Vækstplan DK har regeringen sat en ambitiøs 2020-målsætning på 20 mia.kr. i BNP-vækst gennem forbedrede rammevilkår for det private erhvervsliv. Heraf er 6mia. kr. indfriet gennem tiltag i Vækstplan DK, mens 14 mia. kr. skal identificeres i yder-ligere tiltag frem mod 2020.Af Vækstplan DK fremgår det, at indsatsområderne for at styrke vilkårene for det priva-te erhvervsliv bl.a. er øget konkurrence og bedre regulering samt en erhvervsvenlig of-fentlig sektor. Produktivitetskommissionen har ligeledes i sin rapport ”Konkurrence,internationalisering og regulering” fremhævet, at ”udformningen af den offentlige regu-lering har en betydelig indflydelse på produktiviteten via dens effekt på virksomhedernesomkostninger og konkurrenceintensiteten”.På den baggrund har regeringen besluttet, at reguleringen af virksomheder gennem mil-jøgodkendelser skal kortlægges for at belyse de erhvervsøkonomiske konsekvenser ogmiljømæssige effekter af det nuværende system.I størrelsesordenen 6.000 virksomheder er underlagt krav om miljøgodkendelse. Kom-munerne sagsbehandler størstedelen, mens miljøgodkendelser for ca. 250 større virk-somheder behandles af Miljøstyrelsen. Der meddeles ca. 525 miljøgodkendelser årligt iDanmark.Godkendelsesprocessen opleves af virksomhederne som kompleks, og sagsbehandlings-tiden er i mange tilfælde meget lang. Endvidere opleves der usikkerhed om kravene, derskal opfyldes, og der er forskellig praksis fra kommune til kommune.Som led i at belyse udfordringerne i det nuværende miljøgodkendelsessystem har rege-ringen nedsat en arbejdsgruppe bestående af Miljøministeriet, Erhvervs- og Vækstmini-steriet, Økonomi- og Indenrigsministeriet samt Finansministeriet (formand) der skalanalysere følgende tre elementer:1. Kortlægning af reguleringen af virksomheder gennem miljøgodkendelser, her-under dansk implementering af EU-krav samt analyse af de erhvervsøkonomiskekonsekvenser og miljømæssige effekter af reguleringen.2. Kortlægning af myndighedernes sagsbehandling samt analyse af de erhvervs-økonomiske konsekvenser af myndighedernes sagsbehandling.3. Sammenligning af miljøgodkendelsessystemet i Danmark med en række andrelande.Konsulentfirmaet skal bistå med at gennemføre analysens punkt 1 vedrørende analyse afde erhvervsøkonomiske konsekvenser og de miljømæssige effekter af reguleringen ifm.miljøgodkendelser. Herudover skal Konsulentfirmaet bistå med dataindsamling vedrø-
10
rende sagsbehandlingen samt analyse af de erhvervsøkonomiske konsekvenser heraf, jf.punkt 2..
2. Miniudbuddets problembeskrivelseKonsulentfirmaet skal skabe et samlet overblik over miljøgodkendelsessystemet ved delsat kortlægge myndighedernes sagsbehandling, dels ved at analysere de erhvervsøkono-miske konsekvenser og miljømæssige effekter af den konkrete regulering.Der eksisterer ikke systematisk indsamlet data til at beregne de erhvervsøkonomiskekonsekvenser af reglerne for miljøgodkendelser samt af myndighedernes sagsbehandlingheraf. Ligeledes er de miljømæssige effekter af reguleringen heller ikke systematisk kort-lagt.Der er derfor behov for en kortlægning af sagsbehandlingen af miljøgodkendelser samtanalyse af de erhvervsøkonomiske konsekvenser heraf. Derudover er der behov fordybdegående analyse af de erhvervsøkonomiske konsekvenser og miljømæssige effekteraf selve reguleringen af miljøgodkendelser.På den baggrund ønskes følgende forhold besvaret:A.Hvor lang tid tager kommunernes sagsbehandling af miljøgodkendelser og hvilkefaktorer påvirker sagsbehandlingstiden? Endvidere skal det kvalitativt belyses ihvilken grad sagsbehandlingstiderne påvirker virksomhedernes investeringsbeslut-ninger. Endeligt skal konsulenterne foretage benchmarkanalyse af de(n) mest ef-fektive kommune(r) og på baggrund heraf vurdere effektiviseringspotentialet vedat øvrige kommuner kommer på niveau samt videre identificere faktorer der ermedvirkende til en langstrakt proces og opstille best practice for myndighedernessagsbehandling af miljøgodkendelser.Hvilke vilkår og krav stilles der til den enkelte virksomhed for at opnå en miljø-godkendelse og hvad er de erhvervsøkonomiske konsekvenser og miljømæssigeeffekter af disse krav?
B.
Nedenstående afsnit ”3. Opgavens analyser” og ”4. Dataindsamling” skal ses som Kun-dens tanker om og forventninger til arbejdet. Konsulentfirmaet er ikke begrænset tiludelukkende at følge denne tilgang.Det forventes, at tilbuddet demonstrerer en solid metodisk tilgang til tilvejebringelse afrelevant datagrundlag og i forhold til analyser af erhvervsøkonomiske konsekvensersamt miljømæssige effekter. Der lægges vægt på valide og repræsentative analyser af højkvalitet.Konsulentfirmaet skal afrapportere skriftligt. Afrapporteringen tilrettelægges således, atKonsulentfirmaet den 2. december 2013 giver Kunden en statusrapport hvori de forelø-bige resultater af hhv. delanalyse a og delanalyse b fremgår. Den endelige afrapporteringer fastsat til den 16. januar 2014. Konsulentfirmaet afgør selv, om der afrapporteres i
11
form af plancher eller tekstbehandling. Konsulentfirmaets analyser forventes at indgå iarbejdsgruppens samlede skriftlige afrapportering. Konsulentfirmaet skal gøre analyser-nes bagvedliggende datamateriale tilgængeligt for Kunden.
3. Opgavens analyserKonsulentfirmaet skal for det første indsamle data for at give et samlet overblik overmyndighedernes sagsbehandling af miljøgodkendelser, opstille benchmark ift. mest ef-fektive kommuner samt analysere de erhvervsøkonomiske konsekvenser af myndighe-dernes sagsbehandling (delopgave A). For det andet skal Konsulentfirmaet analysere deerhvervsøkonomiske konsekvenser og miljømæssige effekter for udvalgte miljøgodken-delsessager (delopgave B).A. Kortlægning af sagsbehandlingDer findes ikke systematisk data over sagsbehandlingstider og liggetider for miljøgod-kendelsessager. Miljøstyrelsen har foretaget en foreløbig screening af 104 sager som bl.a.viser, at 40 pct. af sagerne har en gennemsnitlig samlet sagsbehandlingstid på 495 dage.Konsulentfirmaet skal kortlægge sagsbehandlingstiderne for miljøgodkendelser, såledesat der opnås et dækkende billede af sagsbehandlingstider, inkl. liggetider hos virksomhe-derne og myndighederne, samt variationer mellem bl.a. kommuner og brancher.Mere konkret skal kortlægningen omfatte følgende elementer:Samlet sagsbehandlingstid:Hvor lang tid går der fra sagen er fuldt oplyst til der træffesen afgørelse? Og hvor lang tid går der derudover fra myndighederne modtager enansøgning om miljøgodkendelse til sagen er fuldt oplyst?Effektiv sagsbehandlingstid:Hvor lang tid anvender myndighederne effektivt på at sags-behandle en miljøgodkendelsessag?Liggetid hos myndigheder:Hvor lang tid ligger sagen hos myndighederne, eksempelvisfra modtagelse af ansøgningen til faktisk behandling eller fra myndighederne modta-ger ny information til viderebehandling af ansøgningen?Liggetid hos virksomheder:Hvor lang tid ligger sagen hos virksomheden under sagsbe-handlingen?Klagesager:Hvor mange afgørelser påklages i alt til Natur- og miljøklagenævnet ogherefter indbringes for domstolene? Hvor mange af disse påklages til næv-net/indbringes for domstolene af virksomhederne selv? Hvor mange af virksomhe-derne får medhold i de sager de påklager til nævnet/indbringer for domstolene?Klagesagernes sagsbehandling:Hvad er sagsbehandlingstiden for klagesager (i alt og for-delt på liggetider hos hhv. Natur- og miljøklagenævnet/domstolene og virksomhe-der)?Myndigheders ressourcer anvendt på sagsbehandlingen:Årsværksforbrug samt øvrige res-sourcer (fx ekstern konsulentbistand) hos myndighederne.Data skal indsamles for perioden 2010-2012.
12
Konsulentfirmaet skal for det første analysere faktorer, der kan forklare sagsbehand-lingstiden, eksempelvis interne kommunale retningslinjer for sagsbehandlingen og cen-tralt fastsatte procesregler. For det andet skal Konsulentfirmaet belyse og forklare even-tuelle variationer i sagsbehandlingen. Mulige årsager til variationer kan fx være kommu-nestørrelse, herunder ressourcer (økonomi, årsværk) anvendt på sagsbehandlingen, antalgodkendelsespligtige virksomheder, brancher, virksomheders størrelse og type samtprimære eksternaliteter (luft, spildevand til recipienter mv.).På den baggrund skal Konsulentfirmaet foretage en benchmarkanalyse i forhold til de(n)mest effektive kommune(r) og på baggrund heraf vurdere potentialet i, at alle kommu-ner sagsbehandler på niveau med den mest effektive kommune. I forbindelse hermedskal Konsulentfirmaet endvidere vurdere, om det er nødvendigt at foretage caseanalyserog kvalitative analyser for at belyse denne problemstilling i tilstrækkelig grad, herunder iforhold til at vurdere best practice.I forbindelse med opgørelsen af sagsbehandlingstider, skal konsulenterne vurdere i hvil-ken grad sagsbehandlingstiderne påvirker virksomhedernes investeringsbeslutninger,herunder om virksomhederne eksempelvis indregner den forventede sagsbehandlingstidi forbindelse med beslutninger om produktionsudvidelser.Endeligt skal Konsulentfirmaet belyse virksomhedernes administrative byrder som følgeaf bl.a. proces- og dokumentationskrav. Konsulentfirmaet skal tage udgangspunkt i deudarbejdede AMVAB-målinger på området, herunder vurdere om AMVAB-målingernestemmer overens med virksomhedernes faktiske administrative byrder, og supplere dissesåfremt det vurderes nødvendigt i henhold til at skabe et samlet overblik over virksom-hedernes administrative byrder.B. Analyse af miljøgodkendelsessagerSom led i at opnå en dybere forståelse for udfordringerne i det nuværende miljøgodken-delsessystem, ønskes en dybdegående analyse og kortlægning af 20-30 udvalgte miljø-godkendelsessager. De konkrete cases udvælges i samråd med Kunden. Herigennemskal det belyses, hvilke vilkår virksomhederne mere præcist står over for, når de ansøgerom en miljøgodkendelse samt de erhvervsøkonomiske konsekvenser som de opstillederegler og krav medfører for virksomhederne.Caseanalyserne skal belyse:Årsager, herunder både reguleringsmæssige og procesmæssige krav, til langstraktesagsbehandlingsforløb.Overblik over de enkelte krav og vilkår som virksomhederne agerer under i forbin-delse med at opnå en miljøgodkendelse.Erhvervsøkonomiske konsekvenser og miljømæssige effekter af reguleringen i deenkelte miljøgodkendelsessager.For analyser af de erhvervsøkonomiske konsekvenser er det centralt at få opgjort desamlede omkostninger, som virksomhederne har i forbindelse med at opnå en miljø-godkendelse. Det forventes, at omkostningerne opgøres som henholdsvis anlægsom-
13
kostninger (faste) og driftsomkostninger (variable), og at det derudover angives, i hvilketomfang vilkårene i miljøgodkendelserne på anden vis påvirker produktiviteten. Derud-over skal analyserne af de erhvervsøkonomiske konsekvenser opgøres hhv. for tiden frasagen er fuldt oplyst og til der træffes en afgørelse og for tiden fra ansøgningen modta-ges til der træffes en afgørelse. I forbindelse med analyserne af de erhvervsøkonomiskeomkostninger skal Konsulentfirmaet være opmærksomme på, at der d. 7. januar 2013 erudstedt en ny bekendtgørelse vedr. godkendelse af listevirksomheder. Analyserne skaltage højde for denne ændring.Der lægges vægt på en solid metode, som bl.a. kan belyse de samlede erhvervsøkonomi-ske omkostningerne i forbindelse med miljøgodkendelser samt de erhvervsøkonomiskeomkostninger ved forskellige beskyttelsesniveauer og dermed levere retvisende resulta-ter.Der skal så vidt muligt foretages en opgørelse af de miljømæssige effekter af regulerin-gen (reducerede emissioner). Effekterne skal ses i forhold til den baseline, der indgår ivurderingen af de økonomiske konsekvenser,jf. ovenfor.Ligeledes lægges der her vægt påen solid metode.Der forudsættes i forbindelse med analyserne af de erhvervsøkonomiske konsekvenserog miljømæssige effekter en tæt dialog mellem Kunden og Konsulentfirmaet.Det forventes, at Konsulentfirmaet sørger for at sikre en variation i casene. Casene børeksempelvis variere mellem:Store og små kommuner samt MST-virksomhederBy og land kommunerNy produktion eller udvidelse af eksisterende produktionForskellige primære eksternaliteter (luftforurening, spildevand til recipienter mv.)Sager omfattet af EU-regler (bilag 1) og sager omfattet af nationale regler (bilag 2)Godkendelser hvor indirekte og direkte omkostninger er repræsenteretDer lægges således vægt på, at tilgangen sikrer en repræsentativ beskrivelse af miljøgod-kendelsessager. Herunder forventes det, at Konsulentfirmaet vurderer datas styrker iforhold til at kunne ekstrapolere resultaterne fra caseanalysen til populationen.
4. DataindsamlingBaseret på ovenstående analyser kan følgende data være relevante:Spørgeskemabaseret populationsundersøgelse til myndighederne med henblik på atafdække sagsbehandlingstider og ressourceforbrug (delopgave a)Caseanalyse af udvalgte kommuner med henblik på at afdække erhvervsøkonomiskekonsekvenser af sagsbehandling (delopgave a)Interviews med virksomheder (delopgave a og b)Indsamling af miljøgodkendelsessager fra kommunerne, herunder dokumentationfor hele sagsbehandlingsprocessen, med henblik på at afdække de erhvervsøkonomi-
14
ske konsekvenser og miljømæssige effekter af reguleringen i hver miljøgodkendel-sessag (delopgave b)
5. Organisering og tidsplanAnalyserne gennemføres i et tæt samarbejde mellem Kunden og Konsulentfirmaet, hvorden løbende styring og udførelse af analyserne er Konsulentfirmaets ansvar. Der forven-tes således udover tidsplanen,jf. tabel 1,2-4 løbende arbejdsgruppemøder, hvor Konsu-lentfirmaet fremlægger delresultater samt hvor metoden for analyse af de erhvervsøko-nomiske konsekvenser og miljømæssige effekter vurderes.En mere detaljeret tidsplan aftales nærmere med Konsulentfirmaet ved indgåelse af del-kontrakten for opgaven.Kunden består af en arbejdsgruppe med Finansministeriet (formand), Miljøministeriet,Erhvervs- og Vækstministeriet og Økonomi- og Indenrigsministeriet.Tabel 1TidsplanLeverance fra KonsulentfirmaetUdsendelse af udbudsmaterialeInformationsmødeDeadline for indlevering af tilbudKonsulentfirmaerne informeres omudfaldet af udbuddetKick-off med Konsulentfirmaet--Skriftligt tilbud--Deadline25. oktober 20131. november 20137. november 201311. november 201312. november 2013
Status delopgave A og delopgave B
Deskriptivt dataoverblik over sagsbe-handling2. december 2013Foreløbige resultater af caseanaly-sen (10-15 cases)Skriftlig afrapportering116. januar 2014
Endelig afrapportering
Anm.:1Skriftlig afrapportering behøver ikke være i Word, men kan ligeledes bestå af uddybende plancher, somKunden efterfølgende kan indsætte og skrive rundt om i Word.
6. Generelle krav til tilbuddetDer lægges i vurderingen af tilbuddet særlig vægt på følgende:En beskrivelse af hvordan de ovenstående krav til miniudbuddet vil blive håndteret.En beskrivelse af metoder, der vil blive brugt til at gennemføre kortlægningen, her-under hvordan indsamlingen af relevant data vil finde sted, samt en eksplicit og kri-tisk vurdering af validiteten og repræsentativiteten af det indsamlede data. Dettegælder både for kortlægningen og for caseanalyserne.En beskrivelse af metode til analyse af erhvervsøkonomiske konsekvenser og mil-jømæssige effekter.En beskrivelse af Konsulentfirmaets erfaringer med at analysere erhvervsøkonomi-ske omkostninger og miljømæssige effekter af regulering.
15
En beskrivelse af tilbudsgivers organisering og varetagelse af den samlede ledelse ogstyring af opgaven såvel som ledelse og styring af analyserne i hver enkelt deltagendeinstitution.En tids- og aktivitetsplan for analyserne, der blandt andet inkluderer centrale mile-pæle og delleverancer.Et specificeret budget for analysen opdelt på henholdsvis aktiviteter og forventettimeforbrug fordelt på de allokerede medarbejdere, som skal udføre aktiviteten. Isammenhæng hermed skal opgives timepriser for de enkelte allokerede medarbejde-re og den samlede pris for analysen.En kort beskrivelse af tilbudsgivers erfaring med lignende projekter – både i denoffentlige og den private sektor.CV’er med beskrivelse af relevante kompetencer og uddannelsesbaggrund for depersoner, der vil varetage opgaven.Tilbuddet for hvert miniudbud må maksimalt udgøre 50 sider inklusiv forside, CV,eventuelle appendiks mv. Det er valgfrit, om tilbuddet afleveres i plancher eller iword-format.
7. PriserDer er en samlet økonomisk ramme for udbuddet i størrelsesordenen op til 2 mio. kr.Det skal fremgå eksplicit, hvorledes den tilbudte pris er sammensat, jf. afsnit 7 og bilag4d (Pris og allokerede medarbejdere).
8. InformationsmødeDer afholdes informationsmøde fredag den 1. november 13.30-14.30 i mødesal 1 i Fi-nansministeriet, Christiansborg Slotsplads 1, 1218 København K.Spørgsmål der ønskes besvaret på informationsmødet, sendes til Jonathan BenjaminKnudsen på[email protected]senest onsdag d. 30. oktober kl. 12.00. Der vil ligeledes væremulighed for at stille spørgsmål på informationsmødet.Deltagelse i informationsmødet meddeles til[email protected].
16
Bilag 4.c - LøsningsbeskrivelseARBEJDSMETODER OG VÆRKTØJER:[ … ](Konsulentfirmaets fulde angivelse og beskrivelse af, hvorledes opgaven påtænkes løst, samt hvor-ledes de angivne arbejdsmetoder og værktøjer inddrages og nyttiggøres ved løsningen.)TILRETTELÆGGELSE AF OPGAVEN:[ … ](Konsulentfirmaets angivelse af, hvorledes opgaven vil blive tilrettelagt, herunder hvorledes Kun-den forudsættes inddraget, hvorledes der tages højde for procestid i forbindelse med arbejdet, hvorledesrettidig levering sikres, hvorledes Kunden løbende holdes orienteret mv.)
17
Bilag 4.d – Pris og allokerede medarbejderePRIS:Prisen for Konsulentfirmaets udførelse og levering af opgaven er kr.[ … ](angivelse affast pris for gennemførelse af opgaven).ALLOKEREDE MEDARBEJDERE:Fra de i bilag 2, anførte konsulentkategorier, allokerer Konsulentfirmaet følgende kon-krete konsulenter til brug for gennemførelse af opgaven under denne delkontrakt:[ … ](navn(e) på konsulent(er))(Tilbuddet skal indeholde cv for hver af de tilbudte medarbejdere. Tilbuddet skal angive, hvilke generellekompetencer medarbejderen har, hvilke ydelsesspecifikke kompetencer medarbejderen har, hvilken rollemedarbejderen har i projektorganisationen samt hvilken konsulentkategori medarbejderen tilhører.Tilbuddet beskrivelse af konsulentteamet skal således bestå af de følgende 5 delelementer:1. Tilbudte medarbejdere(Her vedhæfter Leverandøren cv for de tilbudte medarbejdere. Der vedhæftes cv. pr. tilbudt medarbejder.)2. Medarbejderens generelle kompetencer(Her beskriver Leverandøren den tilbudte medarbejders generelle kompetencer. Der udfærdiges beskrivel-se pr. tilbudt medarbejder.)3. Medarbejderens ydelsesspecifikke kompetencer(Her beskriver Leverandøren den tilbudte medarbejders ydelsesspecifikke kompetencer, herunder hvorle-des medarbejderens kompetencer inddrages og nyttiggøres i projektet. Der udfærdiges beskrivelse pr.tilbudt medarbejder.)4. Rolle i projektorganisationen(Her angiver Leverandøren den tilbudte medarbejders rolle i projektorganisationen. Der angives rolle iprojektorganisation pr. tilbudt medarbejder.)5. Konsulentkategori(Her angiver Leverandøren den konsulentkategori, som den tilbudte medarbejdere tilhører. Der angiveskonsulentkategori pr. tilbudt medarbejder samt det forventede antal timer pr. medarbejder.)Ved tilbudsvurderingen lægges der vægt på, hvordan tilbudsgiver allokerer og nyttiggør relevantemedarbejderes kvalifikationer. Der vil endvidere blive lagt vægt på, hvordan de allokerede medarbejdereenkeltvis og eventuelt som team kan medvirke til at kvalitetsniveauet i løsningen af opgaven underrammekontrakten forøges. )FORVENTET TIDSFORBRUG OG SAMMENSÆTNING HERAF:[ … ](Angivelse af hvorledes den tilbudte pris er sammensat, herunder angivelse af hvilket tidsforbrughver enkelt af de allokerede medarbejder forventes at anvende på opgaven.)
18
Bilag 4.e – SamarbejdsorganisationKUNDENS KONTAKTPERSON(ER):Følgende person(er) er hos Kunden primær kontaktperson(er) i relation til opgavensudførelse:Navn:Kent HarnischTitel:KontorchefAdresse:Christiansborg Slotsplads 1Postnr./by:1218 København KFunktionsbeskrivelse:SponsorTlf.:33 92 33 33Dir. tlf.:33 92 26 61Mobil:33 92 26 61E-mail:[email protected]
Navn:Jonathan Benjamin KnufsenTlf.:33 92 33 33Titel:FuldmægtigDir. tlf.:33 92 42 17Adresse:Christiansborg Slotsplads 1Mobil:33 92 42 17Postnr./by:1218 København KE-mail:[email protected]Funktionsbeskrivelse:Overordnet projektansvarligKONSULENTFIRMAETS KONTAKTPERSON(ER):Følgende person(er) er hos Konsulentfirmaet primær kontaktperson(er) i relation tilopgavens udførelse:Navn:[ … ]Titel:[ … ]Adresse:[ … ]Postnr./by:[ … ]Funktionsbeskrivelse:[ … ]Navn:[ … ]Titel:[ … ]Adresse:[ … ]Postnr./by:[ … ]Funktionsbeskrivelse:[ … ]Tlf.:[ … ]Dir. tlf.:[ … ]Mobil:[ … ]E-mail:[ … ]Tlf.:[ … ]Dir. tlf.:[ … ]Mobil:[ … ]E-mail:[ … ]
SAMARBEJDSORGANISATION:I forbindelse med opgavens gennemførelse, er den nedenfor anførte samarbejdsorgani-sation etableret mellem parterne.[ … ](Angivelse af projektorganisation, hvis parterne i fællesskab bliver enige om etablering af ensådan.)