Finansudvalget 2013-14
FIU Alm.del Spørgsmål 191
Offentligt
Bilag 4Model for delkontrakt vedrørende levering af tjenesteydelser til brug foreffektiviseringsopgaver(Køb efter miniudbud)
Analyse af konsekvenser af regler i planloven for erhverv og byggeri
Finansministeriet • Christiansborg Slotsplads 1 • 1218 København K • T 33 92 33 33 • E [email protected] • www.fm.dk
2
Denne delkontrakt er indgået mellemFinansministeriet(herefter benævnt Kunden)og[…][…][…](herefter benævnt Konsulentfirmaet)
3
Indholdsfortegnelse1.2.3.4.5.6.7.8.BAGGRUND OG FORMÅL ................................................................................................................................................5OPGAVEN.................................................................................................................................................................................5MEDARBEJDERE...................................................................................................................................................................5TIDSPLAN .................................................................................................................................................................................6PRIS ..............................................................................................................................................................................................6SAMARBEJDSORGANISATION .......................................................................................................................................6VARIGHED...............................................................................................................................................................................6UNDERSKRIFTER .................................................................................................................................................................7
4
Bilagsfortegnelse
Bilag 4.a:Bilag 4.b:Bilag 4.c:Bilag 4.d:Bilag 4.e:
OpfordringsskrivelseOpgavebeskrivelseLøsningsbeskrivelsePris og allokerede medarbejdereSamarbejdsorganisation
5
1.BAGGRUND OG FORMÅLDenne delkontrakt er indgået i henhold til rammekontrakt af 18. juni 2013 mellem Kon-sulentfirmaet og Finansministeriet.Rammekontrakten giver Finansministeriet adgang til at benytte og indkøbe tjenesteydel-ser selvstændigt eller i samarbejde med andre ministerier.Når Finansministeriet, i overensstemmelse med ovenstående, indgår en delkontrakt isamarbejde med andre ministerier, kan Finansministeriet overlade det til det pågældendeministerium at gennemføre selve miniudbuddet. I disse situationer betegnes Finansmini-steriet og det udførende ministerium samlet som Kunden.Delkontrakten er indgået mellem parterne efter et af Kunden gennemført miniudbud, jf.rammekontraktens punkt 6, hvor Konsulentfirmaet er vurderet som havende afgivet detøkonomisk mest fordelagtige bud.For delkontrakten gælder de i rammekontrakten med bilag anførte vilkår med de tilføjel-ser, der fremgår af denne delkontrakt med bilag.2.OPGAVEN
Der er gennemført et miniudbud som anført i rammekontraktens punkt 6 og i henholdtil Kundens opfordringsskrivelse, jf. bilag 4.a (Opfordringsskrivelse)(beskrivelse af ram-merne for gennemførelse af udbuddet, herunder frist for afgivelse af tilbud).På baggrund af det gennemførte miniudbud har Konsulentfirmaet afgivet det økono-misk mest fordelagtige bud og er derfor i henhold til rammekontaktens tildelingskriteriertildelt udførelse og levering af opgaven.Opgaven vedrører enanalyse af konsekvenser af regler i planloven for erhverv ogbyggeri,og er overordnet beskrevet i den opgavebeskrivelse, jf. bilag 4.b (Opgavebe-skrivelse)(beskrivelse af de konkrete opgaver, som Konsulentfirmaet skal udføre inden for rammerneaf bilag 1, Ydelsen, til rammekontrakten),Kunden har udarbejdet til brug for gennemførelseaf miniudbud herom.Konsulentfirmaet skal levere opgaven til Kunden som beskrevet i bilag 4.c (Løsningsbe-skrivelse).3.MEDARBEJDERE
Konsulentfirmaet har til opgaven allokeret de medarbejdere, der er angivet i bilag 4.d(Pris og allokerede medarbejdere). Bilaget indeholder tillige en beskrivelse dels af de
6
pågældende medarbejderes generelle og relevante kvalifikationer i relation til løsning afnærværende opgave, dels af de pågældende medarbejderes tiltænkte opgaver vedrørendeanalysen.Herudover indeholder bilaget angivelse af, hvilken konsulentkategori medar-bejderen tilhører.4.TILRETTELÆGGELSE AF OPGAVEN
Delkontrakten, og dermed levering af opgaven, skal ske i henhold til den tilrettelæggelseaf opgaven, der følger af bilag 4.c (Løsningsbeskrivelse).5.PRIS
Opgaven honoreres som en fastpris-aftale til den i bilag 4.e (Pris og allokerede medar-bejdere) anførte pris. Dog kan prisen ikke overstige prisen for den ved opgavens løsningmedgåede tid opgjort i henhold til de priser, der fremgår af bilag 3, Priser.Opsiger Kunden en delkontrakt, er Konsulentfirmaet berettiget til et forholdsmæssigtog rimeligt vederlag af den aftalte faste pris for det udførte arbejde frem til ophørstids-punktet.Er det omvendt Konsulentfirmaet, som opsiger en delkontrakt med fast pris, er Konsu-lentfirmaet ikke berettiget til vederlag for det hidtil udførte arbejde, hverken helt ellerdelvist.6.SAMARBEJDSORGANISATION
Finder parterne det i fællesskab hensigtsmæssigt, at der skal etableres en samarbejdsor-ganisation i forhold til opgaven, er denne nærmere beskrevet i bilag 4.e (Samarbejdsor-ganisation) indeholdende angivelse af eksempelvis projektkoordinator, kontaktpersoner,mødestruktur mv.7.OPSIGELSE
Delkontrakten kan opsiges i henhold til rammekontraktens punkt 8.1, Opsigelse.Uanset ophør af rammekontrakten, er Konsulentfirmaet fortsat forpligtet til at fuldførepåbegyndte opgaver på rammekontraktens vilkår, såfremt Kunden skønner, at dette vilvære hensigtsmæssigt.
7
8.
UNDERSKRIFTERDato:For Konsulentfirmaet
Dato:For Kunden:
Dato:For Finansministeriet (ifald delkontrakten er indgået i samarbejde med et andet ministe-rium):
8
Bilag 4.a - OpfordringsskrivelseI medfør af rammekontraktens punkt 6 agter Kunden at gennemføre et miniudbud.Konsulentfirmaet opfordres hermed til at deltage i det pågældende miniudbud.Udbuddet vedrørerAnalyse af konsekvenser af regler i planloven for erhverv og byggeriEn nærmere beskrivelse af opgaven fremgår af bilag 4.b (Opgavebeskrivelse).På baggrund heraf opfordres Konsulentfirmaet til at fremsende tilbud på udførelse afopgaven. Tilbuddet skal være indleveret senest torsdag den 7. november 2013, kl. 16.00.Tilbud modtaget efter dette tidspunkt, tages ikke i betragtning.Tilbuddet, der skal være skriftligt, skal indleveres i en lukket kuvert til adressen:FinansministerietAtt.: Kent HarnischChristiansborg Slotsplads 11218 København KKuverten skal mærkes "Miniudbud - Analyse af konsekvenser af regler i planloven forerhverv og byggeri - må ikke åbnes".Tilbuddet bedes indleveret i3eksemplarer. Kunden ser også gerne, at tilbuddet afleve-res i en elektronisk version på en USB eller cd-rom, der inkluderes i kuverten.Ved eventuelle spørgsmål kontakt venligst Søren Beltofte på[email protected]eller per tele-fon på 33 92 40 15.Der henvises i øvrigt til rammekontraktens punkt 6, herunder særligt punkt 6.2.2 og6.2.3, i relation til Konsulentfirmaets afgivelse af tilbud.
9
Bilag 4.b - Opgavebeskrivelse1. BaggrundSom en del af Vækstplan DK har regeringen sat en ambitiøs 2020-målsætning på 20 mia.kr. i BNP-vækst gennem forbedrede rammevilkår for det private erhvervsliv. Heraf er 6mia. kr. indfriet gennem tiltag i Vækstplan DK, mens 14 mia. kr. skal identificeres i yder-ligere tiltag frem mod 2020.Af Vækstplan DK fremgår det, at indsatsområderne for at styrke vilkårene for det priva-te erhvervsliv bl.a. er øget konkurrence og bedre regulering samt en erhvervsvenlig of-fentlig sektor. Produktivitetskommissionen har ligeledes i sin rapport ”Konkurrence,internationalisering og regulering” fremhævet, at ”udformningen af den offentlige regu-lering har en betydelig indflydelse på produktiviteten via dens effekt på virksomhedernesomkostninger og konkurrenceintensiteten”. Produktivitetskommissionen peger specifiktpå planlovens detailhandelsregler.Planloven fastlægger rammerne for arealanvendelse i både byer og landområder i bredforstand. Det fremgår af lovens formål, at den særligt tilsigter, at der ud fra en planmæs-sig og samfundsøkonomisk helhedsvurdering sker en hensigtsmæssig udvikling i helelandet og i de enkelte regioner og kommuner, og at hensyn til natur, bymiljø, landskabog forurening varetages i planlægningsarbejdet. Samtidig skal planlægningen bidrage tilat sikre en samfundsøkonomisk hensigtsmæssig udbygning af infrastruktur, herunderveje og forsyningsledninger.Loven har rammesættende betydning for en stor del af den danske økonomi. Regler iplanloven kan påvirke produktivitet og vækst negativt gennem begrænsninger på lokali-sering af erhverv og butikkers størrelse, krav til nyt byggeri samt ventetider ifm. kom-muners sagsbehandling.På den baggrund er det besluttet at igangsætte en analyse af konsekvenserne af planlo-vens regler for erhverv og byggeri. Analysen omfatter regler for detailhandel, kommu-nernes krav til byggeri, regler for opførelse af byggeri i landzone og kystnærhedszonensamt sagsbehandling i medfør af planloven, og der gennemføres endvidere en sammen-ligning med reguleringen i en række andre lande. Analysen skal samtidig belyse reglernesbetydning for natur, miljø og transportafstande.Der er i den forbindelse nedsat en arbejdsgruppe bestående af Finansministeriet (for-mand), Miljøministeriet, Erhvervs- og Vækstministeriet, Økonomi- og Indenrigsministe-riet og Fødevareministeriet, der har til opgave at løfte denne analyseopgave.Nærværende udbud skal belyse de økonomiske konsekvenser af kommunernes krav tilbyggeri, regler for opførelse af byggeri i landzone og kystnærhedszonen samt sagsbe-handling i medfør af planloven.
2. Miniudbuddets problembeskrivelse
10
Udbuddet skal skabe overblik over de økonomiske konsekvenser af en række regler iplanloven. Følgende problemstillinger ønskes besvaret:A.Hvilken effekt har planlovens regler for landzone og kystnærhedszone for virk-somhedernes omkostninger og produktivitet, herunder i relation til lokalisering aferhverv langs motorveje og i gamle landbrugsbygninger, og hvilken betydning harreglerne for hensigtsmæssig og omkostningseffektiv udbygning af infrastruktur tilrådighed for virksomhederne? Hvilken effekt har kystnærhedszonens begrænsnin-ger på strukturudvikling og værditilvækst i erhverv, der i særlig grad gør brug afkystområder?I hvilket omfang gør kommunerne brug af mulighederne i planlovens lokalplanka-talog for at stille krav til nyt byggeri ud over gældende byggereglement, og hvor-dan påvirker det byggeomkostninger?Hvor lang tid varer kommunernes sagsbehandlingsprocesser i tilknytning til admi-nistration af planloven, herunder ifm. tilvejebringelse af lokalplaner, dispensationfra regler i planloven samt meddelelse af landzonetilladelse, og hvor meget varie-rer sagsbehandlingstiderne på tværs af kommunerne? Påvirker sagsbehandlingsti-derne virksomhedernes investeringsbeslutninger?
B.
C.
Nedenstående afsnit ”3. Opgavens analyser” og ”4. Dataindsamling” skal ses som Kun-dens tanker om og forventninger til arbejdet. Konsulentfirmaet er ikke begrænset afdenne tilgang.Det forventes, at tilbuddet demonstrerer en solid metodisk tilgang til tilvejebringelse afrelevant datagrundlag og udarbejdelse af estimater for de erhvervsøkonomiske konse-kvenser af reguleringen. Der lægges vægt på valide og repræsentative analyser af højkvalitet.Det forventes, at tilbuddet rummer konkrete hypoteser for de økonomiske effekter afplanlovens regler på de omfattede områder. Hypoteser kunne fx væreReglerne for lokalisering af erhverv i landzone og kystnærhedszone fører til højereomkostninger for virksomhederne, herunder lokaliserings- og distributionsomkost-ninger, og reducerer derfor virksomhedernes produktivitet.Reglerne for kystnærhedszonen hindrer strukturudvikling i turistbranchen samt ud-nyttelse af mere produktive lokaliteter med højere værditilvækst. Reglerne for kyst-nærhedszonen udgør adgangsbarrierer for nye virksomheder i turistbranchen, mind-sker konkurrenceintensiteten og medfører derforeconomic rent.Øget bebyggelse i kystnærhedszonen vil påvirke turistomsætning i kystnærhedszo-nen negativt som følge af påvirkning af kystnaturen.Krav til nyt byggeri om lavenergibyggeri forhøjer byggeomkostninger og totalom-kostninger for nyt boligbyggeri. Krav om lavenergibyggeri udgør adgangsbarriererfor udenlandske entreprenørvirksomheder, mindsker konkurrence i byggesektorenog medfører derforeconomic rent.Lange sagsbehandlingstider i medfør af planloven for nybyggeri og ændring af eksi-sterende byggeri påvirker virksomheders investeringer negativt.
11
Konsulentfirmaet skal afrapportere skriftligt. Konsulentfirmaet afgør selv om der afrap-porteres i form af plancher inkl. metodenotat eller en egentlig rapport. Konsulentfirma-ets analyser forventes at indgå i arbejdsgruppens samlede skriftlige afrapportering. Kon-sulentfirmaet skal gøre analysernes bagvedliggende datamateriale tilgængeligt for Kun-den.
3. Opgavens analyserMed afsæt i ovenstående problemstillinger igangsættes en analyse af planlovens økono-miske konsekvenser på tre delområder: A) regler for lokalisering af erhverv i land- ogkystnærhedszone, B) byggekrav i lokalplaner i medfør af lokalplankataloget samt C)sagsbehandlingstider for sager vedr. planloven.A. Regler for lokalisering af erhverv i land- og kystnærhedszoneDet forventes, at Konsulentfirmaet leverer en opgørelse af konsekvenserne af reglernefor land- og kystnærhedszoner for virksomheders omkostningerne og produktivitet. Iopgørelsen kan fx indgå betydningen for lokaliserings- og transportomkostninger samtkonsekvenserne ifm. udvidelse af eksisterende erhvervsbygninger. Der ønskes specifikten vurdering af konsekvenserne af begrænsninger på anvendelsen af arealer i landzonenær central infrastruktur, herunder motorveje.Det forventes desuden, at Konsulentfirmaet leverer en opgørelse af konsekvenserne afplanlovens regler for anvendelsen af kystnærhedszonen for omkostninger og værditil-vækst (BVT) i erhverv, der særligt gør brug af kystområderne, først og fremmest turist-branchen. I analysen skal inddrages betydningen af åbne kyststrækninger for turistbran-chens værdiskabelse.Der lægges vægt på metodisk solid tilgang, der skaber et retvisende billede af de økono-miske konsekvenser af planlovens regler for lokalisering af erhverv i land- og kystnær-hedszone. Der skal så vidt muligt tilvejebringes kvantitative opgørelser af konsekvenser-ne.Løsningen af denne delopgave kunne fx indeholde:Inddragelse af erfaringer og analyser af konsekvenser fra andre lande vedrørendebetydningen af regler for lokalisering af erhverv og udnyttelse af arealer, herunderift. produktionsudvidelser.Survey blandt danske virksomheder om anvendelsen af arealer i land- og kystnær-hedszone, fx langs motorveje.Analyse af konsekvenserne af reglerne for anvendelse af landzone for virksomhedersproduktivitet. Analysen kan fx inddrage lokaliserings- og transportomkostninger, fxbaseret på grundpriser samt afstande til nøgleinfrastruktur. I tilknytning hertil kanindgå betydningen af omkostninger til etablering af ny infrastruktur for virksomhe-den og for det offentlige. Der kan indgå en undersøgelse af uudnyttet plads i eksiste-rende erhvervsområder.
12
Analyse af konsekvenserne af landzonebestemmelserne for virksomheders produk-tivitet, når det samtidig forudsættes, at virksomhederne skal have adgang til infra-struktur som veje, forsyningsledninger mv.Analyse af konsekvenserne af begrænsninger på anvendelsen af arealer nær motorve-je og tilsvarende primær infrastruktur for såvel transporttunge erhverv som erhvervgenerelt.Analyser af udviklingsmuligheder for den danske turistsektor i kystområder og po-tentiel yderligere værdiskabelse (BVT) ved ophævelse af nuværende regler. Der kanevt. inddrages eksisterende litteratur og analyser vedr. potentialet i andre lande, hvorområderne ligner relevante danske kystområder.
B. Byggekrav i lokalplaner i medfør af lokalplankatalogetDelanalysen består af to elementer1.2.Kortlægning af kommunernes anvendelse af bestemmelser i lokalplankatalogetOpgørelse af konsekvenser for byggeomkostninger af kommunernes krav til byg-geri
Ad. 1. Kortlægning af kommunernes anvendelse af lokalplankatalogetDet forventes, at Konsulentfirmaet leverer en kvantitativ beskrivelse af, i hvilket omfangkommunerne gør brug af lokalplankatalogets muligheder for at stille krav i lokalplanerog de konkrete krav, samt omfanget af byggeri opført indenfor rammerne af disse krav.Det forventes, at opgørelsen beskriver variation på tværs af kommuner.Det forventes, at Konsulentfirmaet som minimum inddrager følgende dele af lokalplan-kataloget i analysen,jf. planlovens § 15 stk. 2:7) bebyggelsers omfang og udformning, herunder til regulering af boligtætheden11) tilvejebringelse af eller tilslutning til fællesanlæg i eller uden for det af planenomfattede område som betingelse for ibrugtagen af ny bebyggelse(dog ikke fjern-varme)22) krav om, at ny bebyggelse skal opføres som lavenergibebyggelse, jf. § 21 a25) installation af anlæg til opsamling af regnvand fra tage til brug for wc-skyl ogtøjvask i maskine som betingelse for ibrugtagning af ny bebyggelse.Det forventes, at der gennemføres en overordnet undersøgelse af alle kommuners an-vendelse af bestemmelser i lokalplankataloget, fx baseret på en survey. Den overordnedekortlægning kan danne grundlag for den dybdegående analyse af konsekvenserne i etudvalg af kommuner.Der lægges vægt på, at tilgangen sikrer en repræsentativ beskrivelse af kommunernesanvendelse af bestemmelserne i lokalplankataloget samt omfang af byggeri omfattetheraf. Det forventes, at analysen afspejler anvendelsen af bestemmelserne og opførelseaf byggeri indenfor rammerne heraf i en normal konjunktursituation.Løsningen af denne delopgave kan indeholde
13
Indledningsvis screening af lokalplankataloget for at identificere bestemmelser, dervedrører krav til det enkelte byggeri, og som kan påvirke byggeomkostninger.Survey i alle kommuner vedr. anvendelsen af bestemmelserne i lokalplankataloget.Gennemgang af kommuneplaner/lokalplaner indenfor en relevant tidsperiode medhenblik på at kortlægge anvendelsen af lokalplankatalogets bestemmelser. Udvælgel-sen kan ske på baggrund af survey og repræsentativitetshensyn.Kortlægning af byggeri opført indenfor rammerne af kravene i lokalplanerne, fxbaseret på et udtræk fra BBR på baggrund af tidspunkt for lokalplanens vedtagelse.
Ad. 2. Opgørelse af konsekvenser for byggeomkostningerDet forventes, at Konsulentfirmaet leverer en opgørelse af byggeomkostninger og total-omkostninger forbundet med kommunernes anvendelse af lokalplankatalogets mulighe-der,jf. ovenfor,for at stille krav til byggeri.Det forventes, at opgørelsen viser konsekvenserne for byggeomkostninger, og at derforetages en vurdering af den eventuelle værdiforøgelse, som kravene medfører. Fxmedfører krav om lavenergibyggeri lavere energiomkostninger for de pågældende bygge-rier. Den samlede konsekvens kan her opgøres som en totalomkostning. Opgørelserneforetages på tidspunktet for opførelsen af byggeriet, og der foretages en opskalering tilnationalt niveau.Det forventes desuden, at der er i analysen tages højde for betydningen af særlig krav tilfx lavenergibebyggelse for konkurrence på byggeområdet og afledte virkninger på byg-geomkostninger.Der lægges vægt på anvendelsen af metoder, der sikrer en valid og repræsentativ analyseog et retvisende billede af omkostninger på landsplan.C. Sagsbehandlingstider for sager vedr. planlovenDet forventes, at Konsulentfirmaet leverer en opgørelse af sagsbehandlingstiderne vedudarbejdelse af lokalplaner, ansøgninger om dispensation fra lokalplaner og ansøgningerom landzonetilladelser til erhverv. Der forventes desuden, at Konsulentfirmaet under-søger byrderne for virksomheder forbundet hermed, herunder betydningen for investe-ringsbeslutninger.For så vidt angår lokalplaner kan der fokuseres på sagsbehandlingstider ved byggean-søgninger vedr. dels erhvervs- og boligformål, hvor der efter planloven kræves ændretplangrundlag (kommune- eller lokalplan) eller dispensation fra en lokalplan. Der kansondres efter karakteren af ansøgningen (nybyggeri, til- og ombygninger samt størrelokalplanpligtige projekter) og betydning for plangrundlag (kommuneplantillæg,ny/ændret lokalplan samt dispensation fra lokalplan). Der skal fokuseres på den del afsagsbehandlingstiden, som kan henføres til krav i medfør af planloven frem for bygge-loven.Det forventes, at der gennemføres en benchmarking af sagsbehandlingstider og ressour-ceanvendelse ifm. de pågældende sager i alle landets kommuner. Benchmarkingen skal
14
afdække variation på tværs af kommuner. Samtidig skal kortlægningen give et pålideligtbillede af de gennemsnitlige samlede sagsbehandlingstider.Kortlægningen skal så vidt muligt rummeAntal sager fordelt på sagstyperSamlet sagsbehandlingstid: Hvor lang tid går der fra myndighederne modtager an-søgning til der træffes en afgørelse? Hvor lang tid går der fra, at en sag erfuldt oplyst,til at der træffes en afgørelse?Effektiv sagsbehandlingstid: Hvor lang tid anvender myndighederne effektivt på atsagsbehandle en sag?Liggetid hos virksomheder/borgere: Hvor lang tid ligger sagen hos virksomhedenunder sagsbehandlingen, fx som følge af opfølgende spørgsmål fra myndighederne?Godkendelser/afslag: Hvor ofte imødekommes henholdsvis afslås ansøgninger omdispensationer og landzonetilladelser, og er der forskelle i kommunernes praksis?Ressourceanvendelse: hvor mange ÅV indgår i behandlingen af sagerne?Klagesager: Hvor mange afgørelser påklages?Klagesagernes sagsbehandling: Hvad er sagsbehandlingstiden for klagesager (fordeltpå henholdsvis land- og byzonesager)?Det forventes, at kortlægtningen peger på årsager til sagsbehandlingstidens længde, her-under både generelle proceskrav samt årsager til variationer på tværs af kommuner.
4. DataindsamlingBaseret på ovenstående analyser kan følgende data bl.a. være relevante:Grundpriser samt statistisk beskrivelse af virksomheders, fx produktionsvirksomhe-ders, placering ift. central infrastruktur.Survey samt dybdegående analyse af kommunernes anvendelse af krav til byggeri ikommuneplaner/lokalplaner i medfør af lokalplankataloget samt opgørelse af om-fang af nyt byggeri indenfor disse krav, fx baseret på BBR. Der vil blive lagt vægt på,at der tages behørigt hensyn til repræsentativitet og validitet i den metodiske tilgang.Benchmarking af kommunernes sagsbehandlingstider for nye lokalplaner/ændring,dispensationer fra lokalplaner samt landzonetilladelser. Der vil blive lagt vægt på re-præsentativitet og validitet i den metodiske tilgang.Indsamling af policy-erfaringer og -analyser fra andre lande vedrørende betydningenaf arealregulering i det åbne land og langs kysterne som grundlag for belysning afkonsekvenser af reguleringen i Danmark.Indsamling af case-eksempler for betydningen af planlovens regler på områderneomfattet af udbuddet.
5. Organisering og tidsplanAnalyserne gennemføres i et tæt samarbejde mellem Kunden og Konsulentfirmaet, hvorden løbende styring og udførelse af analyserne er Konsulentfirmaets ansvar. Der forven-tes således udover tidsplanen,jf. tabel 1,2-4 løbende møder, hvor Konsulentfirmaetfremlægger delresultater.
15
En mere detaljeret tidsplan aftales nærmere med Konsulentfirmaet ved indgåelse af del-kontrakten for opgaven.Kunden består af en arbejdsgruppe med Finansministeriet (formand), Miljøministeriet,Erhvervs- og Vækstministeriet og Økonomi- og Indenrigsministeriet.Tabel 1TidsplanLeverance fra KonsulentfirmaetUdsendelse af udbudsmaterialeInformationsmødeDeadline for indlevering af tilbudKonsulentfirmaerne informeres omudfaldet af udbuddetKick-off med KonsulentfirmaetMetodenotatAfrapportering delopgave AEndelig afrapportering--Skriftligt tilbud--Beskrivelse af metoderSkriftlig afrapportering1Skriftlig afrapportering1Deadline25. oktober 20131. november 20137. november 201311. november 201312. november 201320. november 20136. januar 201416. januar 2014
Anm.:1Skriftlig afrapportering behøver ikke være i Word, men kan ligeledes bestå af uddybende plancher, somKunden efterfølgende kan indsætte og skrive rundt om i Word.
6. Generelle krav til tilbuddetDer lægges i vurderingen af tilbuddet særlig vægt på følgende:En beskrivelse af hvordan de ovenstående krav til miniudbuddet vil blive håndteret.Opstilling af hypoteser for betydningen af planlovens regulering på områderne, derer omfattet af udbuddet.En beskrivelse af metoder, der vil blive brugt til at gennemføre undersøgelsen, her-under hvordan indsamlingen af relevant data vil finde sted, samt en eksplicit beskri-velse af validiteten og repræsentativiteten af de beregninger, der udarbejdes.En beskrivelse af tilbudsgivers organisering og varetagelse af den samlede ledelse ogstyring af opgaven såvel som ledelse og styring af analyserne i hver enkelt deltagendeinstitution.Et udkast til disposition for afrapporteringen af analysens resultater. Udkastet skalomfatte skøn for omfang af afrapportering på delanalyserne.En tids- og aktivitetsplan for analyserne, der blandt andet inkluderer centrale mile-pæle og delleverancer.Et specificeret budget for analysen opdelt på henholdsvis aktiviteter og forventettimeforbrug fordelt på de allokerede medarbejdere, som skal udføre aktiviteten. Isammenhæng hermed skal opgives timepriser for de enkelte allokerede medarbejde-re og den samlede pris for analysen.En kort beskrivelse af tilbudsgivers erfaring med lignende projekter – både i denoffentlige og den private sektor.
16
CV’er med beskrivelse af relevante kompetencer og uddannelsesbaggrund for depersoner, der vil varetage opgaven.Tilbuddet for hvert miniudbud må maksimalt udgøre 50 sider inklusiv forside, CV,eventuelle appendiks mv. Det er valgfrit, om tilbuddet afleveres i plancher eller iword-format.
7. PriserDer er en samlet økonomisk ramme for udbuddet i størrelsesordenen op til 2 mio. kr.Det skal fremgå eksplicit, hvorledes den tilbudte pris er sammensat, jf. afsnit 7 og bilag4d (Pris og allokerede medarbejdere).
8. InformationsmødeDer afholdes informationsmøde fredag d. 1. november 12.30-13.30 i mødesal 1 i Fi-nansministeriet, Christiansborg Slotsplads 1, 1218 København K.Spørgsmål der ønskes besvaret på informationsmødet, sendes til[email protected]senestonsdag d. 30. oktober kl. 12.00. Der vil ligeledes være mulighed for at stille spørgsmål påinformationsmødet.Deltagelse i informationsmødet meddeles til[email protected].
17
Bilag 4.c - LøsningsbeskrivelseARBEJDSMETODER OG VÆRKTØJER
:[ … ](Konsulentfirmaets fulde angivelse og beskrivelse af, hvorledes opgaven påtænkes løst, samt hvor-ledes de angivne arbejdsmetoder og værktøjer inddrages og nyttiggøres ved løsningen.)TILRETTELÆGGELSE AF OPGAVEN
:[ … ](Konsulentfirmaets angivelse af, hvorledes opgaven vil blive tilrettelagt, herunder hvorledes Kun-den forudsættes inddraget, hvorledes der tages højde for procestid i forbindelse med arbejdet, hvorledesrettidig levering sikres, hvorledes Kunden løbende holdes orienteret mv.)
18
Bilag 4.d – Pris og allokerede medarbejderePRIS
:Prisen for Konsulentfirmaets udførelse og levering af opgaven er kr.[ … ](angivelse affast pris for gennemførelse af opgaven).ALLOKEREDE MEDARBEJDERE
:Fra de i bilag 2, anførte konsulentkategorier, allokerer Konsulentfirmaet følgende kon-krete konsulenter til brug for gennemførelse af opgaven under denne delkontrakt:[ … ](navn(e) på konsulent(er))(Tilbuddet skal indeholde cv for hver af de tilbudte medarbejdere. Tilbuddet skal angive, hvilke generellekompetencer medarbejderen har, hvilke ydelsesspecifikke kompetencer medarbejderen har, hvilken rollemedarbejderen har i projektorganisationen samt hvilken konsulentkategori medarbejderen tilhører.Tilbuddet beskrivelse af konsulentteamet skal således bestå af de følgende 5 delelementer:1. Tilbudte medarbejdere(Her vedhæfter Leverandøren cv for de tilbudte medarbejdere. Der vedhæftes cv. pr. tilbudt medarbejder.)2. Medarbejderens generelle kompetencer(Her beskriver Leverandøren den tilbudte medarbejders generelle kompetencer. Der udfærdiges beskrivel-se pr. tilbudt medarbejder.)3. Medarbejderens ydelsesspecifikke kompetencer(Her beskriver Leverandøren den tilbudte medarbejders ydelsesspecifikke kompetencer, herunder hvorle-des medarbejderens kompetencer inddrages og nyttiggøres i projektet. Der udfærdiges beskrivelse pr.tilbudt medarbejder.)4. Rolle i projektorganisationen(Her angiver Leverandøren den tilbudte medarbejders rolle i projektorganisationen. Der angives rolle iprojektorganisation pr. tilbudt medarbejder.)5. Konsulentkategori(Her angiver Leverandøren den konsulentkategori, som den tilbudte medarbejdere tilhører. Der angiveskonsulentkategori pr. tilbudt medarbejder samt det forventede antal timer pr. medarbejder.)Ved tilbudsvurderingen lægges der vægt på, hvordan tilbudsgiver allokerer og nyttiggør relevante medar-bejderes kvalifikationer. Der vil endvidere blive lagt vægt på, hvordan de allokerede medarbejdere en-keltvis og eventuelt som team kan medvirke til at kvalitetsniveauet i løsningen af opgaven under ram-mekontrakten forøges. )FORVENTET TIDSFORBRUG OG SAMMENSÆTNING HERAF
:[ … ](Angivelse af hvorledes den tilbudte pris er sammensat, herunder angivelse af hvilket tidsforbrughver enkelt af de allokerede medarbejder forventes at anvende på opgaven.)
19
Bilag 4.e – SamarbejdsorganisationKUNDENS KONTAKTPERSON
(ER
):Følgende person(er) er hos Kunden primær kontaktperson(er) i relation til opgavensudførelse:Navn:Kent HarnischTitel:KontorchefAdresse:Christiansborg Slotsplads 1Postnr./by:1218 København KFunktionsbeskrivelse:SponsorTlf.:33 92 33 33Dir. tlf.:33 92 26 61Mobil:33 92 26 61E-mail:[email protected]
Navn:Søren BeltofteTlf.:33 92 33 33Titel:FuldmægtigDir. tlf.:33 92 40 15Adresse:Christiansborg Slotsplads 1Mobil:33 92 40 15Postnr./by:1218 København KE-mail:[email protected]Funktionsbeskrivelse:Overordnet projektansvarligKONSULENTFIRMAETS KONTAKTPERSON
(ER
):Følgende person(er) er hos Konsulentfirmaet primær kontaktperson(er) i relation tilopgavens udførelse:Navn:[ … ]Titel:[ … ]Adresse:[ … ]Postnr./by:[ … ]Funktionsbeskrivelse:[ … ]Navn:[ … ]Titel:[ … ]Adresse:[ … ]Postnr./by:[ … ]Funktionsbeskrivelse:[ … ]Tlf.:[ … ]Dir. tlf.:[ … ]Mobil:[ … ]E-mail:[ … ]Tlf.:[ … ]Dir. tlf.:[ … ]Mobil:[ … ]E-mail:[ … ]
SAMARBEJDSORGANISATION
:I forbindelse med opgavens gennemførelse, er den nedenfor anførte samarbejdsorgani-sation etableret mellem parterne.[ … ](Angivelse af projektorganisation, hvis parterne i fællesskab bliver enige om etablering af ensådan.)