Finansudvalget 2013-14
FIU Alm.del Spørgsmål 191
Offentligt
1360224_0001.png
1360224_0002.png
1360224_0003.png
1360224_0004.png
Bilag 4.a - OpfordringsskrivelseI medfør af rammekontraktens punkt 6 agter Kunden at gennemføre et miniudbud.Konsulentfirmaet opfordres hermed til at deltage i det pågældende miniudbud.Udbuddet vedrører
Analyse af den danske eksportfremmeindsatsEn nærmere beskrivelse af opgaven fremgår af bilag 4.b (Opgavebeskrivelse).Der er afsat maks. 3,0 mio. kr. til analysen, hvorfor Kunden ikke forventer at modtagetilbud, der overstiger dette beløb.Der vil skulle foreligge et første udkast til analyserapport senest 13. december 2013.På baggrund heraf opfordres Konsulentfirmaet til at fremsende tilbud på udførelse afopgaven. Tilbuddet skal være indleveret senest den 9. oktober 2013 kl. 23.59.Tilbud modtaget efter dette tidspunkt, tages ikke i betragtning.Tilbuddet, der skal være skriftligt, skal indleveres i en lukket kuvert til adressen:FinansministerietChristiansborg Slotsplads 11218 København KKuverten skal mærkes "Miniudbud – Eksportfremme må ikke åbnes Att. F5 "Tilbuddet bedes indleveret i 8 eksemplarer. Kunden ser også gerne, at tilbuddet afleve-res i en elektronisk version.Der henvises i øvrigt til rammekontraktens punkt 6, herunder særligt punkt 6.2.2 og6.2.3, i relation til Konsulentfirmaets afgivelse af tilbud.
Finansministeriet • Christiansborg Slotsplads 1 • 1218 København K • T 33 92 33 33 • E [email protected] • www.fm.dk
2
Bilag 4.b - OpgavebeskrivelseDer skal udarbejdes en samlet analyse af eksportfremmeområdet med henblik på at op-timere den danske eksportfremmeindsats.Konsulentanalysen vil skulle afdække følgende fire områder:

1. Kortlægning af den samlede danske eksportfremme, både offentlig og privat

Den danske eksportfremmeindsats varetages primært af Danmarks Eksportråd (Eks-portrådet), der med en bruttoudgiftsbevilling på 462,9 mio. kr. på FFL14 (herunder om-trent 350 mio. kr. i nettobevilling), udgør den største enkeltstående aktør på eksport-fremmeområdet. Der er dog også en række andre eksportfremmeindsatser, der foregår ibåde statsligt, kommunalt og regionalt regi. Hertil kommer private aktører. Analysenskal kortlægge den samlede eksisterende danske eksportfremmeindsats med henblik påat identificere om effekten af indsatsen kan øges igennem en bedre organisering og ko-ordinering, herunder om der sker evt. uhensigtsmæssige duplikerende indsatser på for-skellige administrative niveauer.Kravspecifikation. Analysen skal indeholde:Samlet overblik over dansk eksportfremme, offentligt (statsligt, regionalt, kommu-nalt) og privat, herunder identifikation af samlede økonomiske ressourcer til rådig-hed.Overblik over den eksisterende koordination mellem de forskellige danske eksport-fremmeaktører.Afdækning af konkurrerende eller overlappende eksportfremmeordninger.Afdækning af lav-praktisk virksomhedsperspektiv: Hvordan navigerer en virksom-hed, der søger bistand til eksportfremme blandt de mange forskellige tilbud?

2. Kortlægning vedr. virksomheder, sektorer og markeder

Analysen skal kortlægge, hvilke virksomheder og sektorer, der opnår eksportfremmebi-stand, og vurdere om det er den mest hensigtsmæssige anvendelse af eksportfremme-midlerne. Analysen vil bl.a. kunne inddrage en omfattende kortlægning af eksportstøtte-ordninger til SMV’er foretaget af EU-Kommissionen. Analysen skal ligeledes kortlæggelandefordelingen af den danske eksportfremmeindsats for at vurdere, om den er fokuse-ret på de eksportmarkeder, der forventes at kunne skabe størst eksporteffekt for danskevirksomheder, dvs. både i relation til fastholdelse af eksisterende eksport og med sigtepå markedsandele på fremtidige vækstmarkeder.Kravspecifikation. Analysen skal indeholde:Samlet overblik over virksomheder og sektorer, der opnår eksportfremmebistand,og hvilke kriterier der ligger til grund herfor?Hvilke udenlandske markeder tiltrækker mest eksportfremmebistand, og hvilke kri-terier ligger til grund herfor?
3
Vurdering af om der eksisterer private alternativer til offentlig eksportfremme ogidentifikation af industrier/sektorer/virksomhedsgrupper, der modtager offentligeksportbistand, men har reelle private alternativer.Vurdering af i hvilken udstrækning offentlig eksportfremme, herunder støtteordnin-ger, anvendes af virksomheder og sektorer, der reelt har behov for offentlig inter-vention til eksportaktiviteter, eller ligeså vel ville kunne klare sig uden.

3. Andre landes organisering af eksportfremmeindsatsen

Analysen skal indeholde en beskrivelse og vurdering af andre relevantes landes organise-ring af deres eksportfremmeindsats. Det vil være særligt relevant at se nærmere på lande,som Danmark i andre sammenhæng sammenligner sig med, med henblik på at bidragetil inspiration for struktureringen af den danske eksportfremmeindsats.Kravspecifikation. Analysen skal indeholde:En kortlægning af den overordnede organisering af eksportfremmeindsatsen i 3-4lande, som er sammenlignelige med Danmark eller lande, der har haft udpræget suc-ces med deres eksportfremmemodel.En vurdering af den primære offentlige eksportfremmeaktør i sammenlignelige lan-de, herunder hvilke styringsredskaber såsom indtjeningsmål mv., der benyttes, medhenblik på inspiration til optimering af Danmarks Eksportråd.

4. Produktivitet og indtjeningsmål i Danmarks Eksportråd

Analysen skal kortlægge produktivitetsforskelle på tværs af de enkelte repræsentationer.Produktivitetsanalysen skal tydeliggøre sammenhængen mellem ressourcer og aktiviteter,herunder hvorvidt der eksisterer en diskrepans mellem den geografiske placering af eks-portrådets årsværk og den lokale efterspørgsel.Herudover skal analysen omfatte Eksportrådets indtjeningsmål. Det skal herunder vur-deres, om indtægtsdækningen af Eksportrådets samlede udgifter er optimeret i forholdtil sammenlignelige nordeuropæiske udenrigstjenester, samt hvad de adfærdsmæssigekonsekvenser af indtjeningsmål for Eksportrådet og de enkelte repræsentationer er.Kravspecifikation. Analysen skal indeholde:Udvikling af et metodisk mål for produktivitet for Danmarks Eksportråd.En produktivitetsanalyse af Danmarks Eksportråd på tværs af enheder og repræsen-tationsstruktur.En vurdering af hvordan Danmarks Eksportråd opnår højst produktivitet i sin or-ganisering, herunder hvorvidt eksportrådet skal have en bred tilstedeværelse medårsværk spredt ud på mange repræsentationer, eller om det er mere hensigts at sikreen given ’kritisk masse’ af årsværk.En vurdering af de nuværende indtjeningsmål og de delelementer, der konkret ind-går i realiseringen heraf, herunder hvorvidt internationale erfaringer kan inddrages ien optimering heraf, og hvordan indtjeningsmålene påvirker incitamentsstrukturen.
4

Pågående arbejde med udvikling af effektmåling af eksportfremme skal inddrages

Udenrigsministeriet og Finansministeriet har igennem det seneste år arbejdet med atudvikle et mere præcist metodisk redskab til at måle effekten af eksportfremmeindsat-sen. Professor Jakob Roland Munch, Københavns Universitet, har været inddraget idette arbejde, og det forventes at resultaterne fra hans analyse vil foreligge primo no-vember 2013. Resultaterne herfra og øvrigt relevant arbejde på dette felt skal indgå i densamlede analyse af den danske eksportfremme.

Fremadrettede anbefalinger

På baggrund af ovenstående bedes Konsulenten udarbejde følgende:3 mulige modeller, der kan optimere den fremtidige organisering og koordineringaf den danske eksportfremmeindsats (område 1 og 3 er særligt relevante her)Anbefalinger til hvordan den samlede og de konkrete eksportfremmeindsatser kanoptimeres, herunder vurdering af kriterier, der skal ligge til grund for at prioriteremarkeder, sektorer og virksomheder (område 2 og til dels 4)