Finansudvalget 2013-14
FIU Alm.del Spørgsmål 191
Offentligt
1360222_0001.png
1360222_0002.png
1360222_0003.png
1360222_0004.png
1360222_0005.png
1360222_0006.png
1360222_0007.png
1360222_0008.png
1360222_0009.png
1360222_0010.png
1360222_0011.png
1360222_0012.png
1360222_0013.png
1360222_0014.png
1360222_0015.png
1360222_0016.png
1360222_0017.png
1360222_0018.png
1360222_0019.png
1360222_0020.png
1360222_0021.png
1360222_0022.png
Bilag 4.a-4.eModel for delkontrakt vedrørende levering af tjenesteydelser til brug foreffektiviseringsopgaver(Køb efter miniudbud)
Foranalyse-Behovs- og markedsanalysefor en fælles brugerportal for folkeskolen
Finansministeriet • Christiansborg Slotsplads 1 • 1218 København K • T 33 92 33 33 • E [email protected] • www.fm.dk
2
Denne delkontrakt er indgået mellem
Finansministerieti samarbejde medUndervisningsministeriet(herefter benævnt Kunden)og[…][…][…](herefter benævnt Konsulentfirmaet)
3
Indholdsfortegnelse1.2.3.4.5.6.7.8.BAGGRUND OG FORMÅL ................................................................................................................................................ 5OPGAVEN................................................................................................................................................................................. 5MEDARBEJDERE ................................................................................................................................................................... 5TILRETTELÆGGELSE AF OPGAVEN .......................................................................................................................... 6PRIS .............................................................................................................................................................................................. 6SAMARBEJDSORGANISATION ....................................................................................................................................... 6OPSIGELSE ............................................................................................................................................................................... 6UNDERSKRIFTER ................................................................................................................................................................. 6
4
Bilagsfortegnelse
Bilag 4.a:Bilag 4.b:Bilag 4.c:Bilag 4.d:Bilag 4.e:
OpfordringsskrivelseOpgavebeskrivelseLøsningsbeskrivelsePris og allokerede medarbejdereSamarbejdsorganisation
5
1.
BAGGRUND OG FORMÅL
Denne delkontrakt er indgået i henhold til rammekontrakt af 18. juni 2013 mellem Kon-sulentfirmaet og Finansministeriet.Rammekontrakten giver Finansministeriet adgang til at benytte og indkøbe tjenesteydel-ser selvstændigt eller i samarbejde med andre ministerier.Når Finansministeriet, i overensstemmelse med ovenstående, indgår en delkontrakt isamarbejde med andre ministerier, kan Finansministeriet overlade det til det pågældendeministerium at gennemføre selve miniudbuddet. I disse situationer betegnes Finansmini-steriet og det udførende ministerium samlet som Kunden.Delkontrakten er indgået mellem parterne efter et af Kunden gennemført miniudbud, jf.rammekontraktens punkt 6, hvor Konsulentfirmaet er vurderet som havende afgivet detøkonomisk mest fordelagtige bud.For delkontrakten gælder de i rammekontrakten med bilag anførte vilkår med de tilføjel-ser, der fremgår af denne delkontrakt med bilag.2.OPGAVEN
Der er gennemført et miniudbud som anført i rammekontraktens punkt 6 og i henholdtil Kundens opfordringsskrivelse, jf. bilag 4.a (Opfordringsskrivelse).På baggrund af det gennemførte miniudbud har Konsulentfirmaet afgivet det økono-misk mest fordelagtige bud og er derfor i henhold til rammekontaktens tildelingskriteriertildelt udførelse og levering af opgaven.Opgaven vedrøreren behovs- og markedsanalyse for en fælles brugerportal forfolkeskolen,og er overordnet beskrevet i den opgavebeskrivelse, jf. bilag 4.b (Opgave-beskrivelse), Kunden har udarbejdet til brug for gennemførelse af miniudbud herom.Konsulentfirmaet skal levere opgaven til Kunden som beskrevet i bilag 4.c (Løsningsbe-skrivelse).3.MEDARBEJDERE
Konsulentfirmaet har til opgaven allokeret de medarbejdere, der er angivet i bilag 4.d(Pris og allokerede medarbejdere). Bilaget indeholder tillige en beskrivelse dels af depågældende medarbejderes generelle og relevante kvalifikationer i relation til løsning afnærværende opgave, dels af de pågældende medarbejderes tiltænkte opgaver vedrørendeen behovs- og markedsanalyse for en fælles brugerportal for folkeskolen.Herud-over indeholder bilaget angivelse af, hvilken konsulentkategori medarbejderen tilhører.
6
4.
TILRETTELÆGGELSE AF OPGAVEN
Delkontrakten, og dermed levering af opgaven, skal ske i henhold til den tilrettelæggelseaf opgaven, der følger af bilag 4.c (Løsningsbeskrivelse).5.PRIS
Opgaven honoreres som en fastpris-aftale til den i bilag 4.e (Pris og allokerede medar-bejdere) anførte pris. Dog kan prisen ikke overstige prisen for den ved opgavens løsningmedgåede tid opgjort i henhold til de priser, der fremgår af bilag 3, Priser.Opsiger Kunden en delkontrakt, er Konsulentfirmaet berettiget til et forholdsmæssigtog rimeligt vederlag af den aftalte faste pris for det udførte arbejde frem til ophørstids-punktet.Er det omvendt Konsulentfirmaet, som opsiger en delkontrakt med fast pris, er Konsu-lentfirmaet ikke berettiget til vederlag for det hidtil udførte arbejde, hverken helt ellerdelvist.6.SAMARBEJDSORGANISATION
Finder parterne det i fællesskab hensigtsmæssigt, at der skal etableres en samarbejdsor-ganisation i forhold til opgaven, er denne nærmere beskrevet i bilag 4.e (Samarbejdsor-ganisation) indeholdende angivelse af eksempelvis projektkoordinator, kontaktpersoner,mødestruktur mv.7.OPSIGELSE
Delkontrakten kan opsiges i henhold til rammekontraktens punkt 8.1, Opsigelse.Uanset ophør af rammekontrakten, er Konsulentfirmaet fortsat forpligtet til at fuldførepåbegyndte opgaver på rammekontraktens vilkår, såfremt Kunden skønner, at dette vilvære hensigtsmæssigt.8.UNDERSKRIFTERDato:For Konsulentfirmaet
Dato:For Kunden:
7
Dato:For Finansministeriet (ifald delkontrakten er indgået i samarbejde med et andet ministe-rium):
8
Bilag 4.a - OpfordringsskrivelseI medfør af rammekontraktens punkt 6 agter Kunden at gennemføre et miniudbud.Konsulentfirmaet opfordres hermed til at deltage i det pågældende miniudbud.Udbuddet vedrører: En behovs- og markedsanalyse for en fælles brugerportal for folke-skolen.En nærmere beskrivelse af opgaven fremgår af bilag 4.b (Opgavebeskrivelse).På baggrund heraf opfordres Konsulentfirmaet til at fremsende tilbud på udførelse afopgaven. Tilbuddet skal være indleveret senest den 8. januar 2014, kl. 12. Tilbud modta-get efter dette tidspunkt, tages ikke i betragtning.Tilbuddet, der skal være skriftligt, skal indleveres i en lukket kuvert til adressen:DigitaliseringsstyrelsenLandgreven 4, Postboks 21931017 København KKuverten skal mærkes "Miniudbud – Behovs- og markedsanalyse for en fælles bruger-portal for folkeskolen - må ikke åbnes"Tilbuddet bedes indleveret itreeksemplarer samt i en elektronisk version på USB.Tilbuddet måmaksimalt fylde 25 sider samlet set,dvs. bilag 4c + 4d inklusive bådeløsningsbeskrivelse og beskrivelse af pris og allokerede medarbejdere.Der henvises i øvrigt til rammekontraktens punkt 6, herunder særligt punkt 6.2.2 og6.2.3, i relation til Konsulentfirmaets afgivelse af tilbud.Eventuelle spørgsmål skal stilles skriftligt til chefkonsulent Maria Antonsen på e-mail:[email protected].Spørgsmål der har generel relevans for miniudbuddet, med tilhørendesvar, rundsendes til alle konsulentvirksomheder på Finansministeriets rammeaftale.
9
Bilag 4.b - Opgavebeskrivelse1. Baggrund og formålSom led i ’Aftale mellem regeringen, Venstre og Dansk Folkeparti om et fagligt løft affolkeskolen’ skal der udvikles en fælles brugerportal for folkeskolen. Aftalen indeholderfølgende tre overordnede mål:Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan.Folkeskolen skal mindske betydningen af social baggrund i forhold til faglige re-sultater.Tilliden til og trivslen i folkeskolen skal styrkes blandt andet gennem respekt forprofessionel viden og praksis.At aftalen fremgår det, at en fælles brugerportal for folkeskolen skal understøtte:et tættere samarbejde med forældre bl.a. om elevernes faglige progressionstyrket elevinddragelseelev-til-elev-aktiviteterlærernes pædagogiske arbejde med bl.a. elevernes læringløbende faglige progression i forhold til Fælles Målen længere og varieret skoledagen forbedret digital understøttelse af elevplanenParallelt hermed er det et mål i den fælleskommunale digitale handlingsplan, at digitalkommunikation og videndeling i folkeskolen skal styrkes gennem løsninger, som kananvendes til tilrettelæggelse af elevernes læring og opfyldelsen af deres læringsmål samtunderstøtte kommunikation og videndeling mellem pædagogisk personale, lærere, foræl-dre og elever.Udviklingen af en ny brugerportal indgår endvidere som et af de centrale initiativer påundervisningsområdet i den fællesoffentligeStrategi for Digital Velfærd, 2013-2020.I dag findes portalløsningen SkoleIntra, som udbydes til ca. 2.100 skoler. UNI-C - sty-relsen for it og læring har de seneste 10 år spillet en væsentlig rolle i arbejdet med Skole-Intra. Imidlertid ejes løsningen ikke af staten, hvorfor den ikke umiddelbart vil kunnedanne grundlag for brugerportalen. Den norske virksomhed itslearning, der netop harkøbt SkoleIntra, har oplyst, at de ønsker at videreføre løsningen selv som et kommerci-elt supplement til brugerportalen. På dagtilbudsområdet findes bl.a. portalløsningenbørneintra.Brugerportalen skal fremadrettet være en fællesoffentlig styret platform, der kan koblestil og udstille eksisterende og kommende kommunale og nationale løsninger og services,som brugerne har brug for og som understøtter de politiske mål. Endelig ønskes derfremadrettet en portal, som via standarder giver teknisk mulighed for at integrere datamellem løsninger og services tilkoblet portalen.I henhold til den nuværende tidsplan skal der indgås en økonomisk ramme for den
10
kommende brugerportal i økonomiaftalen for 2015. Ved udgangen af 2015 skal en ræk-ke pilotskoler planmæssigt afprøve en foreløbig portalløsning, inden en endelig nationaludbredelse af portalen i begyndelsen af skoleåret 2016/2017.Initiativet vedr. etableringen af en fælles brugerportal for folkeskolen er forankret i dentværoffentlige Styregruppe for It i folkeskolen med deltagelse af Undervisningsministe-riet/UNI-C (formand), KL, Økonomi- og Indenrigsministeriet samt Finansministeri-et/Digitaliseringsstyrelsen. Jf. Finansministeriets rammekontrakt pkt. 2 udgøres ’Kun-den’ af de statslige myndigheder Finansministeriet og Undervisningsministeriet. I praksisvil ’Kunden’ også udgøres af KL i nærværende opgave.Nærværende opgave skal afklare behov blandt brugere samt foretage en analyse af mar-kedets muligheder, herunder bl.a. en vurdering af markedets modenhed til at imøde-komme disse behov.Opgaven er en del af en større foranalyse, der skal resultere i anbefalinger til en samletløsningsbeskrivelse for en kommende brugerportal. Opgaven skal tage udgangspunkt inedenstående konceptuelle opdeling af brugerportalens komponenter, og tredelingenkan udgøre en logisk struktur for afrapportering til Kunden. Der er som bilag vedlagten figur, der illustrerer udkast til den generelle rammearkitektur for folkeskolen, sombrugerportalen skal passe ind i, samt et bilag, der illustrerer rammearkitekturen for bru-gerportalen.Den samlede portalløsning består af tre niveauer:1.KommunikationEn skolenær kommunikationsløsning, hvor information, dialog og videndelingmellem brugerne og skolenære funktioner finder sted.2.Fælles infrastrukturEn underliggende fælles it- og datainfrastruktur for grundskolen og eventueltdagtilbud.3.FunktionalitetAdgang til en række logiske funktioner/løsninger, som består af både statsli-ge/centrale fællesoffentlige komponenter og lokale komponenter.Integrationerne og rammerne for portalen skal sikre, at brugerne oplever den samledeportalløsning som en helhedsløsning – uanset hvilken leverandør, der tilvejebringer for-skellige dele af løsningen. Der er ikke taget stilling til, hvilke dele af brugerportalen, derskal leveres af henholdsvis stat, kommune og det fællesoffentlige, jf. bilag over figur, derillustrerer den generelle rammearkitektur.Med infrastruktur forstås både netværk og integrationer baseret på serviceorienteretarkitektur, der er specielt udviklet til brugerportalen, og de systemer, der integreres ind ibrugerportalen. Denne infrastruktur kan både være selvstændige systemer og services.
11
2. AfgrænsningJævnfør brugerportalens politiske ophæng vil opgavens genstandsfelt være en portalløs-ning, der tilgodeser brugere af grundskolen, fritidstilbud og andre ordninger, der er om-fattet af folkeskoleloven samt fritidshjem. Herunder den kommunikation, der er nød-vendig for helhed og sammenhæng for barnet. Brugerne af portalen udgøres af elever,pædagoger, lærere, institutionsledere, forældre samt den kommunale forvaltning. Opga-ven skal inddrage og tage højde for en mulig udbredelse af løsningen til dagtilbudsom-rådet. Ambitionen er, at brugerportalen gennem fasevis udvikling skal dække behovenefra dagtilbud til afslutning af grundskolen. Det vil sige, at brugerportalen ved idriftsæt-telse i 2016 som udgangspunkt ikke omfatter dagtilbudsområdet, men at behovene pådagtilbudsområdet dog indgår i opgaven.Opgaven skal tage højde for muligheder for sammentænkning med initiativet 5.4Digitaleredskaber i dagtilbud,som indgår i Strategi for digital velfærd, 2013-2020. Initiativet om-handler bl.a. kortlægning af anvendelsen samt potentialerne og barriererne ved anven-delse af digitale dialogværktøjer, der understøtter samarbejdet mellem dagtilbud oghjem. Kunden vil stå til rådighed i forhold til viden om og status på initiativet.
3. Krav til opgavenOpgaven skal gennemføres ved udarbejdelse af to separate, men gensidigt afhængigeanalysespor. Disse to analysespor udgøres dels af en afklaring af behov for funktionalite-ter i en ny brugerportal, dels af en analyse af markedets modenhed og potentiale til atimødekomme disse behov.Analysen skal lede til anbefalinger om en eller flere udviklingsveje for en kommendebrugerportal og skal danne grundlag for prioritering og retning for den kommende bru-gerportal. Analysen skal bidrage med scenarier for, hvordan en kommende brugerportalkan se ud baseret på kortlagte behov til portalen samt det der kan forventes at kunneleveres af markedet. Til scenarierne skal naturligt knyttes betragtninger om de økonomi-ske rammer, der forventes at være knyttet til den eller de udviklingsveje, der beskrives.Tilbudsgiver skal i tilbuddet gøre rede for, hvorledes man påtænker at gribe arbejdspro-cessen an blandt andet ved at udarbejde en tidsplan for gennemførelsen af hvert analy-sespor.Opgaven er en del af en større foranalyse og ved udarbejdelse af tilbuddet må tilbudsgi-ver holde sig for øje, at resultater og anbefalinger fra behovs- og markedsanalysen for-venteligt skal anvendes som udgangspunkt for en samlet foranalyse. En sådan foranalyseskal beskæftige sig med scenarier for funktionelle løsningsbeskrivelser for brugerporta-len, forslag til løsningsarkitektur, herunder krav til standarder og snitflader, foruden enøkonomi- og potentialevurdering for den endelige løsning. Udformningen af den samle-de foranalyse, og hvilke konkrete leverancer denne mere specifikt vil indebære, kommer
12
i vid udstrækning til at afhænge af afrapporteringen på nærværende opgave og Kundensevaluering heraf på styregruppeniveau.Det vil blive vægtet særlig højt såfremt afgivne tilbud indeholder grundige overvejelseromkring, hvordan en påtænkt udførelse af nærværende behovs- og markedsanalyse kanbringes i spil som grundlag for en samlet foranalyse.
4. Analysespor og delleverancerAnalysespor 1: BehovsafklaringBehovsafklaringen skal dække både grundskolen, fritidstilbud og andre ordninger, der eromtalt i folkeskoleloven, samt dagtilbudsområdet og fritidshjem. Den skal udarbejdesmed henblik på at sikre størst mulig repræsentativitet i forhold til den fremtidige bruger-gruppe. Afklaringen skal ske gennem afdækning af eksisterende erfaringer med lignendeportaler foruden en grundig afdækning af behovene hos de konkrete brugere.Behovsafklaringen skal omfatte både nuværende behov og forventninger til fremtidigebehov blandt brugerne, hvor der bl.a. kan benyttes sociale medier til brugerinddragelseog kommunikation om løsningen. Foruden de delleverancer, som Konsulentfirmaet skalforestå udarbejdelsen af, vil Kunden sideløbende selv foretage en grundig afklaring afpolitiske målsætninger for en kommende brugerportal samt en afdækning af interessen-ters behov på organisationsniveau.Det bemærkes, at der i denne leverance skal inddrages resultater fra en igangværendeekstern kortlægning af digitale redskaber i dagtilbud, som bl.a. undersøger behov blandtforældre og dagtilbudsansatte i forhold til kommunikation mellem dagtilbud og hjem.Kunden vil være behjælpelig med formidling af kontakter.Den samlede leverance vedrørende brugerafklaring består af følgende delleverancer:Delleverance 1.a. Kortlægning af eksisterende erfaringer på områdetDer skal gennemføres en afdækning af erfaringer fra SkoleIntra og eksisterende portalerpå dagtilbudsområdet for at nyttiggøre eksisterende viden om brugernes ønsker og be-hov til en brugerportal. I forlængelse heraf skal det afdækkes, hvilke udfordringer bru-gerne har oplevet i forhold til portalerne og hvilke elementer, der vurderes med fordel atkunne videreføres i den nye løsning.Kunden vil enten kunne stille skriftligt materiale om erfaringer vedr. fællesoffentligeportaler til rådighed eller formidle kontakt til samme med henblik på, at Konsulentfir-maet i relevant omfang nyttiggør disse. Kunden kan samtidig henvise til andre relevanteerfaringer på kommunalt og fællesoffentligt niveau. Udenlandske erfaringer med bru-gerportalløsninger på relevante områder afdækkes endeligt gennem desk research. Af-dækningen af udenlandske erfaringer skal være med vægt på, hvordan de udenlandskeerfaringer kan omsættes til det danske skolesystem og dagtilbudsområdet.
13
Delleverance 1.b. Afdækning af brugerbehovEn afdækning af de kommende brugere af portalens behov skal understøtte, at et frem-tidigt løsningskoncept bliver udarbejdet med udgangspunkt i brugergruppernes behovog, i muligt omfang, fremtidige behov.Med brugere forstås primært elever, lærere, pædagoger og forældre, herunder også for-ældre der i dag ikke anvender SkoleIntra løsningen og eksisterende portaler på dagtil-budsområdet, samt institutionsledere og kommunale forvaltninger.En sådan afdækning vil blandt andet skulle inddrage erfaringer med samt oplevede po-tentialer ved brugen af sociale medier og muligheder for en kommende brugerportalsintegration med disse. Herudover skal denne delleverance, eventuelt i samspil med del-leverance 1.a, indeholde afdækning af overvejelser omkring håndtering af ressourcesvagegrupper.Tilbudsgiver skal i sit tilbud redegøre for, hvorledes man metodisk vil gribe denne af-dækning an, herunder hvor mange brugere man vil inddrage, og om man vil anvendesærlige metoder til at scope brugerbehovene. Kunden foreslår, at Konsulentfirmaet ind-drager de sociale medier i denne afdækning, hvor et udsnit af engagerede slutbrugere afen fremtidig portalløsning findes.KL har gennem flere workshops foretaget en afdækning i kommunerne og udarbejdet”Pejlemærker for digital kommunikation og videndeling i folkeskolen samt dag-, fritids-og klubtilbud udarbejdet i den fælleskommunale digitaliseringsstrategi”. Denne afdæk-ning er ikke udtømmende, men vil blive stillet til rådighed for Konsulentfirmaet
Analysespor 2: MarkedsanalyseParallelt med afklaringen af behov i forhold til en fremtidig brugerportal er det i forbin-delse med udviklingen af portalen nødvendigt, at parterne har et klart og detaljeret over-blik over markedets nuværende modenhed, som kan opfylde de behov, der fremkom-mer i analysespor 1, samt muligheder for fremadrettet at levere løsninger, der tilgodeserbehovene blandt brugere af fremtidens portalløsning.Konsulentfirmaet skal til dette formål udarbejde en markedsanalyse, der vurderer hvilketsamspil med markedet, der er realistisk at opnå, herunder i hvilken udstrækning det måforventes, at markedet kan levere løsninger/funktionaliteter til de tre niveauer beskreveti afsnit 1, henholdsvis kommunikation, funktionalitet og fælles infrastruktur. I forlængel-se heraf skal Konsulentfirmaet vurdere muligheder for at de kortlagte behov kan imøde-kommes ved anvendelse af løsninger uden for en brugerportalsplatform, eksempelvisved brug af sociale medier.For at sikre løbende konkurrence og dynamik på markedet er det udgangspunktet, atløsningen naturligt skal baseres på fællesoffentlige standarder. De produkter, som kom-munerne indkøber fx digitale værktøjer til brug i skolens og dagtilbuddets digitale kom-munikation, læringsproces, undervisning og pædagogisk praksis, skal kunne integreres i
14
brugerportalen. Dette analysespor skal kortlægge og komme med anbefalinger til, hvor-dan dette mest hensigtsmæssigt lader sig gøre.Analysen skal som minimum bestå af nedenstående elementer.Afdækning og vurdering af markedets modenhed, herunder hvad det forventes,at markedet kan levere af funktionalitet, kommunikationsløsninger og infrastruk-tur, det forventede omfang af leverandører, hvornår markedet forventes at kun-ne levere det efterspurgte indhold i henhold til udbredelse af portalløsningen iskoleåret 2016/17 og i hvor stor udstrækning der allerede eksisterer robuste løs-ninger. I den forbindelse ønsker Kunden, at markedets modenhed i forhold til atskulle efterleve offentlige standarder på området undersøges.Afdækning og vurdering af forskellige former for markedsinddragelse herunderinitiativer til stimulering af markedet fx standardisering, licensforenkling ogrammeaftaler mhp. at Kunden kan udarbejde forretningsmodeller for brugerpor-talen.Vurdering af muligheder for at inddrage eksisterende standardprodukter på mar-kedet i portalen og eventuelt blandt sociale medier, muligheder for at efterspørgeforskellig funktionalitet i markedet med eller uden central regulering af samme.Endelig skal det vurderes, om der er behov for central definerede og udbudteløsninger i forhold til at sikre opfyldelse af brugerbehov og politiske mål indenfor den afsatte tidsrammeAfdækning af hvilke overordnede kvalitative og kvantitative gevinster der for-ventes at kunne opnås ved forskellige former for markedsinddragelse.
På baggrund heraf skal analysen komme med samlede anbefalinger til brugerportalenssamspil med markedet, herunder i hvilken udstrækning en fremtidig fælles brugerportalmed fordel kan baseres på løbende markedsinvolvering. Anbefalingerne skal naturligttage udgangspunkt i en afvejning af relevans, behov og økonomi.
5. Forventninger til analysedesign og metodeTilbudsgiver skal i sit tilbud udførligt beskrive det tiltænkte analysedesign for opgaveud-førelsen, den overordnede metode der vil blive benyttet samt hvilke data, der vil bliveanvendt til formålet. Det er et krav til opgaven, at der på et overordnet niveau anvendesmetoder, som sikrer intern og ekstern validitet af opgavens resultater, og tilbudsgiverskal begrunde sit valg af metoder i tilbuddet ud fra disse kriterier.Der gennemføres en indledende afklaringsfase mellem Kunden og Konsulentfirmaet,hvor den metodiske fremgangsmåde og dataudvælgelsen skal drøftes nærmere med hen-blik på en præcisering og afgrænsning af det endelige analysedesign, dog inden for ram-merne af tilbudsgivers skriftlige løsningsbeskrivelse. Analysedesignet og den metodisketilgang skal således fastlægges endeligt i samarbejde mellem Kunden og Konsulentfirma-et som led i opstarten af opgaven.
15
6. Endeligt produktAnalysesporene skal både enkeltvis og tilsammen danne et konsolideret slutprodukt, derpræsenterer resultaterne af de to spor i et hensigtsmæssigt format, hvori resultaterne afhvert analysespor fremgår, og hvor det endvidere fremgår, hvorledes de to analysepro-cesser spiller op mod hinanden. Tilbuddet skal indeholde overvejelser omkring, hvorle-des en sådan afrapportering bør tage sig ud i forhold til at danne det bedst mulige frem-adrettede beslutningsgrundlag for et koncept for brugerportalen.Konsulentfirmaet skal mere specifikt udarbejde en endelig afrapportering på ca. 40 sider.Hertil kommer analyser, beregninger, datagrundlag med videre, der skal præsenteres ogoverdrages på en sådan måde, at det også efterfølgende er muligt at genskabe forudsæt-ninger, metoder, beregninger mv. Det er et krav, at Kunden efter analysens afslutninghar mulighed for at benytte data og analyseresultater til videre analyser.Modtageren af det endelige materiale vil være Styregruppen for It i folkeskolen, der påbaggrund af indstillingerne heri vil tage stilling til det fremadrettede arbejde med etable-ringen af en fælles brugerportal. Levering af det endelige produkt anses først for at væresket, når Kunden har godkendt produktet.Resultater og anbefalinger fra det endelige produkt skal herefter danne baggrund for enstørre foranalyse af udviklingen af en ny, fælles brugerportal for folkeskolen.
7. SamarbejdsorganisationDet er et grundlæggende krav, at opgaven gennemføres i tæt samarbejde mellem Konsu-lentfirmaet og Kunden, således at resultater gensidigt kan kvalificeres eller verificeres, ogproblemer løbende håndteres.Kunden stiller en konktaktperson fra Digitaliseringsstyrelsen til rådighed som primærindgang for Konsulentfirmaets dialog med og henvendelser til parterne bag en kom-mende brugerportal.Den endelige afrapportering skal som minimum fremlægges for styregruppen. Det afta-les i samarbejde mellem Kunden og Konsulentfirmaet om der er behov for yderligerefremlæggelser for Styregruppen på baggrund af tilbudsgivers leveranceplan.Arbejdsgruppens medlemmer kan facilitere kontakt til interviewpersoner og myndighe-der samt være behjælpelige med rekvirering af efterspurgte materialer. Arbejdsgruppenvil ligeledes stille ressourcer til rådighed til møder i det løbende arbejde med opgaven.Tilbudsgiver skal på baggrund af ovenstående retningslinjer udarbejde et forslag til ensamarbejdsorganisation, som bl.a. skal indeholde forslag til mødefrekvens, der kan ud-specificeres i den efterfølgende afklaringsfase. Det bemærkes, at de tre parter i arbejds-gruppen vil tilstræbe at deltage med mindst én repræsentant ved møder med Konsulent-firmaet.
16
8. Krav til tilbudDet afgivne tilbud skal som minimum indeholde:En indgående beskrivelse af hvorledes de to analysespor og disses konkrete del-leverancer struktureres, herunder hvordan gensidige afhængigheder mellem leve-rancer vil blive håndteret.Et detaljeret afsnit om hvilke analysedesign og metodiske tilgange der påtænkesanvendt både for opgaven som helhed samt for hvert analysespor.Et afsnit indeholdende overvejelser omkring formatet for den endelig afrappor-tering på den samlede opgave inden for de opstillede rammer.En kort beskrivelse af Konsulentfirmaets og de tilknyttede medarbejderes erfa-ringer med lignende analyser.En tidsplan for gennemførelse af opgaven, der beskriver overordnede faser, ak-tiviteter, leveranceplan, forslag til betalingsplan med videre og er i overensstem-melse med tidsplan angivet nedenfor.Et forslag til en overordnet samarbejdsorganisation mellem arbejdsgruppen ogKonsulentfirmaet.Et specificeret budget for opgaveudførelsen, herunder forventet timeforbrug ogtimepriser samt den samlede pris for udførelse.
Det bemærkes, at Konsulentfirmaet ved udarbejdelsen af opgaven måholde sig for øje, at dette kan medføre begrænsninger i forhold til at deltage fx i en råd-giverrolle for en leverandør i et senere udbud af brugerportalen.
9. PriserDer er en samlet økonomisk ramme for opgaven på maksimalt 1 mio. kr.Det skal fremgå eksplicit, hvorledes den tilbudte pris er sammensat, jf. bilag 4d(Pris og allokerede medarbejdere). Det forudsættes, at den tilbudte pris for tilbuddetikke overstiger de maksimale fastsatte teampriser, som er aftalt i forbindelsemed indgåelse af Finansministeriet rammekontrakt med Konsulentfirmaet.Fakturering vil ske i takt med opfyldelse af væsentlige milepæle for opgavens fuldførelse.En konkret betalingsplan aftales nærmere med Konsulentfirmaet ved indgåelse af del-kontrakten for opgaven.Det bemærkes, at Konsulentfirmaet i udgangspunktet ikke kompenseres økonomisk vedeventuelle forsinkelser i opgaveløsningen, der er forårsaget af forhold, der er
17
udenfor Kundens indflydelse.
10. TidsplanDet påhviler tilbudsgiver at fremsætte et forslag til en tidsplan for opgaveudførelsen, derer i overensstemmelse med nedenstående milepæle:
8. januar14. januar15. januar17. januarMedio februar (tentativ)Ultimo februar
Frist for afgivelse af tilbud (Tilbudsgivere)Forventet tildeling af kontrakt (Kunden)1. møde (Kunden og Konsulentfirmaet)Kontraktunderskrivelse og afslutning af afklaringsfaseMidtvejsevaluering (Konsulentfirmaet)Seneste dato for endelig afrapportering (Konsulentfirmaet)
18
Bilag 4.c – LøsningsbeskrivelseARBEJDSMETODER OG VÆRKTØJER:[ … ](Konsulentfirmaets fulde angivelse og beskrivelse af, hvorledes opgaven påtænkes løst, samt hvor-ledes de angivne arbejdsmetoder og værktøjer inddrages og nyttiggøres ved løsningen.)TILRETTELÆGGELSE AF OPGAVEN:[ … ](Konsulentfirmaets angivelse af, hvorledes opgaven vil blive tilrettelagt, herunder hvorledes Kun-den forudsættes inddraget, hvorledes der tages højde for procestid i forbindelse med arbejdet, hvorledesrettidig levering sikres, hvorledes Kunden løbende holdes orienteret mv.)
19
Bilag 4.d – Pris og allokerede medarbejderePRIS:Prisen for Konsulentfirmaets udførelse og levering af opgaven er kr.[ … ](angivelse affast pris for gennemførelse af opgaven).ALLOKEREDE MEDARBEJDERE:Fra de i bilag 2, anførte konsulentkategorier, allokerer Konsulentfirmaet følgende kon-krete konsulenter til brug for gennemførelse af opgaven under denne delkontrakt:[ … ](navn(e) på konsulent(er))(Tilbuddet skal indeholde cv for hver af de tilbudte medarbejdere. Tilbuddet skal angive, hvilke generellekompetencer medarbejderen har, hvilke ydelsesspecifikke kompetencer medarbejderen har, hvilken rollemedarbejderen har i projektorganisationen samt hvilken konsulentkategori medarbejderen tilhører.Tilbuddet beskrivelse af konsulentteamet skal således bestå af de følgende 5 delelementer:1. Tilbudte medarbejdere(Her vedhæfter Leverandøren cv for de tilbudte medarbejdere. Der vedhæftes cv. pr. tilbudt medarbejder.)2. Medarbejderens generelle kompetencer(Her beskriver Leverandøren den tilbudte medarbejders generelle kompetencer. Der udfærdiges beskrivel-se pr. tilbudt medarbejder.)3. Medarbejderens ydelsesspecifikke kompetencer(Her beskriver Leverandøren den tilbudte medarbejders ydelsesspecifikke kompetencer, herunder hvorle-des medarbejderens kompetencer inddrages og nyttiggøres i projektet. Der udfærdiges beskrivelse pr.tilbudt medarbejder.)4. Rolle i projektorganisationen(Her angiver Leverandøren den tilbudte medarbejders rolle i projektorganisationen. Der angives rolle iprojektorganisation pr. tilbudt medarbejder.)5. Konsulentkategori(Her angiver Leverandøren den konsulentkategori, som den tilbudte medarbejdere tilhører. Der angiveskonsulentkategori pr. tilbudt medarbejder samt det forventede antal timer pr. medarbejder.)Ved tilbudsvurderingen lægges der vægt på, hvordan tilbudsgiver allokerer og nyttiggør relevante medar-bejderes kvalifikationer. Der vil endvidere blive lagt vægt på, hvordan de allokerede medarbejdere en-keltvis og eventuelt som team kan medvirke til at kvalitetsniveauet i løsningen af opgaven under ram-mekontrakten forøges. )FORVENTET TIDSFORBRUG OG SAMMENSÆTNING HERAF:[ … ](Angivelse af hvorledes den tilbudte pris er sammensat, herunder angivelse af hvilket tidsforbrughver enkelt af de allokerede medarbejder forventes at anvende på opgaven.)
20
Bilag 4.e – SamarbejdsorganisationKUNDENS KONTAKTPERSON(ER):Følgende person(er) er hos Kunden primær kontaktperson(er) i relation til opgavensudførelse:Navn:Maria AntonsenTlf.:+45 2544 3839Titel:ChefkonsulentDir. tlf.:+45 2544 3839Adresse:Landgreven 4Mobil:+45 2544 3839Postnr./by:1017 København KE-mail:[email protected]Funktionsbeskrivelse: Digitaliseringsstyrelsens ansvarlige medarbejder forudviklingen af en ny, fælles brugerportal for folkeskolenNavn:Jakob Baadsgaard JepsenTlf.:+453395 6964Titel:FuldmægtigDir. tlf.:+45 3395 6964Adresse:Landgreven 4Mobil:+45 3395 6964Postnr./by:1017 København KE-mail:[email protected]Funktionsbeskrivelse: Bidragende medarbejder i Digitaliseringsstyrelsen tiludviklingen af en ny, fælles brugerportal for folkeskolenKONSULENTFIRMAETS KONTAKTPERSON(ER):Følgende person(er) er hos Konsulentfirmaet primær kontaktperson(er) i relation tilopgavens udførelse:Navn:[ … ]Titel:[ … ]Adresse:[ … ]Postnr./by:[ … ]Funktionsbeskrivelse:[ … ]Navn:[ … ]Titel:[ … ]Adresse:[ … ]Postnr./by:[ … ]Funktionsbeskrivelse:[ … ]Tlf.:[ … ]Dir. tlf.:[ … ]Mobil:[ … ]E-mail:[ … ]
Tlf.:[ … ]Dir. tlf.:[ … ]Mobil:[ … ]E-mail:[ … ]
SAMARBEJDSORGANISATION:I forbindelse med opgavens gennemførelse, er den nedenfor anførte samarbejdsorgani-sation etableret mellem parterne.[ … ](Angivelse af projektorganisation, hvis parterne i fællesskab bliver enige om etablering af ensådan.)

Bilag til kravspecifikation – Behovs- og markedsanalyse for en fælles brugerportal for folkeskolen