Finansudvalget 2013-14
FIU Alm.del Spørgsmål 191
Offentligt
1360220_0001.png
1360220_0002.png
1360220_0003.png
1360220_0004.png
1360220_0005.png
1360220_0006.png
1360220_0007.png
1360220_0008.png
1360220_0009.png
1360220_0010.png
1360220_0011.png
1360220_0012.png
1360220_0013.png
1360220_0014.png
1360220_0015.png
1360220_0016.png
1360220_0017.png
1360220_0018.png
1360220_0019.png
1360220_0020.png
1360220_0021.png
1360220_0022.png
1360220_0023.png
1360220_0024.png
Bilag 4Model for delkontrakt vedrørende levering af tjenesteydelser til brug foreffektiviseringsopgaver(Køb efter miniudbud)

Kortlægning af digitale redskaber på

dagtilbudsområdet

Finansministeriet • Christiansborg Slotsplads 1 • 1218 København K • T 33 92 33 33 • E [email protected] • www.fm.dk
2
Denne delkontrakt er indgået mellem
Finansministeriet(herefter benævnt Kunden)og[…][…][…](herefter benævnt Konsulentfirmaet)
3
Indholdsfortegnelse1.2.3.4.5.6.7.8.BAGGRUND OG FORMÅL ................................................................................................................................................5OPGAVEN.................................................................................................................................................................................5MEDARBEJDERE...................................................................................................................................................................5TILRETTELÆGGELSE AF OPGAVEN..........................................................................................................................6PRIS ..............................................................................................................................................................................................6SAMARBEJDSORGANISATION .......................................................................................................................................6OPSIGELSE...............................................................................................................................................................................6UNDERSKRIFTER .................................................................................................................................................................7
4
Bilagsfortegnelse
Bilag 4.a:Bilag 4.b:Bilag 4.c:Bilag 4.d:Bilag 4.e:
OpfordringsskrivelseOpgavebeskrivelseLøsningsbeskrivelsePris og allokerede medarbejdereSamarbejdsorganisation
5
1.BAGGRUND OG FORMÅLDenne delkontrakt er indgået i henhold til rammekontrakt af 18. juni 2013 mellem Kon-sulentfirmaet og Finansministeriet.Rammekontrakten giver Finansministeriet adgang til at benytte og indkøbe tjenesteydel-ser selvstændigt eller i samarbejde med andre ministerier.Når Finansministeriet, i overensstemmelse med ovenstående, indgår en delkontrakt isamarbejde med andre ministerier, kan Finansministeriet overlade det til det pågældendeministerium at gennemføre selve miniudbuddet. I disse situationer betegnes Finansmini-steriet og det udførende ministerium samlet som Kunden.Delkontrakten er indgået mellem parterne efter et af Kunden gennemført miniudbud, jf.rammekontraktens punkt 6, hvor Konsulentfirmaet er vurderet som havende afgivet detøkonomisk mest fordelagtige bud.For delkontrakten gælder de i rammekontrakten med bilag anførte vilkår med de tilføjel-ser, der fremgår af denne delkontrakt med bilag.2.OPGAVEN
Der er gennemført et miniudbud som anført i rammekontraktens punkt 6 og i henholdtil Kundens opfordringsskrivelse, jf. bilag 4.a (Opfordringsskrivelse).På baggrund af det gennemførte miniudbud har Konsulentfirmaet afgivet det økono-misk mest fordelagtige bud og er derfor i henhold til rammekontaktens tildelingskriteriertildelt udførelse og levering af opgaven.Opgaven vedrører en kortlægning af digitale redskaber på dagtilbudsområdet, og eroverordnet beskrevet i den opgavebeskrivelse, jf. bilag 4.b (Opgavebeskrivelse), Kundenhar udarbejdet til brug for gennemførelse af miniudbud herom.Konsulentfirmaet skal levere opgaven til Kunden som beskrevet i bilag 4.c (Løsningsbe-skrivelse).3.MEDARBEJDERE
Konsulentfirmaet har til opgaven allokeret de medarbejdere, der er angivet i bilag 4.d(Pris og allokerede medarbejdere). Bilaget indeholder tillige en beskrivelse dels af depågældende medarbejderes generelle og relevante kvalifikationer i relation til løsning afnærværende opgave, dels af de pågældende medarbejderes tiltænkte opgaver vedrørende
6
en kortlægning af digitale redskaber på dagtilbudsområdet. Herudover indeholder bilagetangivelse af, hvilken konsulentkategori medarbejderen tilhører.4.TILRETTELÆGGELSE AF OPGAVEN
Delkontrakten, og dermed levering af opgaven, skal ske i henhold til den tilrettelæggelseaf opgaven, der følger af bilag 4.c (Løsningsbeskrivelse).5.PRIS
Opgaven honoreres som en fastpris-aftale til den i bilag 4.e (Pris og allokerede medar-bejdere) anførte pris. Dog kan prisen ikke overstige prisen for den ved opgavens løsningmedgåede tid opgjort i henhold til de priser, der fremgår af bilag 3, Priser.Opsiger Kunden en delkontrakt, er Konsulentfirmaet berettiget til et forholdsmæssigtog rimeligt vederlag af den aftalte faste pris for det udførte arbejde frem til ophørstids-punktet.Er det omvendt Konsulentfirmaet, som opsiger en delkontrakt med fast pris, er Konsu-lentfirmaet ikke berettiget til vederlag for det hidtil udførte arbejde, hverken helt ellerdelvist.6.SAMARBEJDSORGANISATION
Finder parterne det i fællesskab hensigtsmæssigt, at der skal etableres en samarbejdsor-ganisation i forhold til opgaven, er denne nærmere beskrevet i bilag 4.e (Samarbejdsor-ganisation) indeholdende angivelse af eksempelvis projektkoordinator, kontaktpersoner,mødestruktur mv.7.OPSIGELSE
Delkontrakten kan opsiges i henhold til rammekontraktens punkt 8.1, Opsigelse.Uanset ophør af rammekontrakten, er Konsulentfirmaet fortsat forpligtet til at fuldførepåbegyndte opgaver på rammekontraktens vilkår, såfremt Kunden skønner, at dette vilvære hensigtsmæssigt.
7
8.
UNDERSKRIFTERDato:For Konsulentfirmaet
Dato:For Kunden:
Dato:For Finansministeriet (ifald delkontrakten er indgået i samarbejde med et andet ministe-rium):
8
Bilag 4.a - OpfordringsskrivelseI medfør af rammekontraktens punkt 6 agter Kunden at gennemføre et miniudbud.Konsulentfirmaet opfordres hermed til at deltage i det pågældende miniudbud.Udbuddet vedrører: En kortlægning af digitale redskaber på dagtilbudsområdet.En nærmere beskrivelse af opgaven fremgår af bilag 4.b (Opgavebeskrivelse).På baggrund heraf opfordres Konsulentfirmaet til at fremsende tilbud på udførelse afopgaven.Tilbuddet skal være indleveret senest den 11. november 2013, kl. 12. Tilbud modtagetefter dette tidspunkt, tages ikke i betragtningTilbuddet, der skal være skriftligt, skal indleveres i en lukket kuvert til adressen:DigitaliseringsstyrelsenLandgreven 4, Postboks 21931017 København KKuverten skal mærkes "Miniudbud -Kortlægning af digitale redskaber på dagtilbudsom-rådet - Må ikke åbnes"Tilbuddet bedes indleveret itreeksemplarer samt i en elektronisk version på USB ellerlignende.Tilbuddet måmaksimalt fylde 25 sider samlet set,dvs. bilag 4c + 4d, inklusiv bådeløsningsbeskrivelse og beskrivelse af pris og allokerede medarbejdere.Der henvises i øvrigt til rammekontraktens punkt 6, herunder særligt punkt 6.2.2 og6.2.3, i relation til Konsulentfirmaets afgivelse af tilbud.
9
Bilag 4.b - Opgavebeskrivelse1. OPGAVENS BAGGRUND OG FORMÅLRegeringen har i økonomiaftalen for 2013 afsat 500 mio. kr. til bedre normeringer ogstyrkelse af kvaliteten i dagtilbud. I forlængelse heraf har Regeringen, KL og DanskeRegioner i den fællesoffentligeStrategi for Digital Velfærd 2013-2020understreget et behovfor at kortlægge den nuværende brug af digitale redskaber på dagtilbudsområdet.Den 8. oktober 2013 vedtog Styregruppen for Digital Velfærd et kommissorium forrammerne for kortlægningen. Formålet med denne er at afdække faglige, pædagogiskeog ressourcemæssige potentialer ved anvendelse af følgende tre typer digitale værktøjerpå dagtilbudsområdet:
Læringsredskaber til børnDialogværktøjer til kommunikation med hjemmetDokumentations- og planlægningsværktøjerKonsulentfirmaet skal udarbejde denne kortlægning, der først og fremmest skal bidragetil systematiseret viden om, hvordan og i hvor stort omfang digitale redskaber kan an-vendes til at understøtte læring og trivsel blandt børn i dagtilbud. Kortlægningen af sær-ligt digitale dialogværktøjer i samarbejdet mellem dagtilbud og hjem samt dokumentati-onsværktøjer skal samtidig bidrage til viden om, i hvilket omfang digitale værktøjer kanmedvirke til at kvalificere indsatsen i dagtilbud og lette det administrative arbejde.En lang række undersøgelser af digitale redskaber med tilhørende anbefalinger har væretudarbejdet af private aktører, ekspertgrupper og tværoffentlige netværk, der inddragerbåde akademisk forskning og konkrete praksisser blandt dagtilbud. Flere af disse oprid-ser klare faglige, pædagogiske og ressourcemæssige potentialer ved yderligere digitalise-ring af dagtilbudsområdet.Imidlertid udestår et samlet og systematiseret overblik over eksisterende digitale praksis-ser for brug af digitale redskaber og deres udbredelsesmuligheder. Med kortlægningen iregi afStrategi for Digital Velfærdskal et sådant overblik skabes, der kan danne baggrundfor en fremtidig tværoffentlig analyse, og, på længere sigt, digitalt understøttede dagtil-bud på tværs af Danmark i det omfang det giver pædagogisk, faglig og økonomisk me-ning.Kortlægningen er overordnet set forankret i den tværoffentlige Styregruppe for DigitalVelfærd og en følgegruppe for digitale redskaber på dagtilbudsområdet forestår det lø-bende arbejde. Deltagerne i følgegruppen består af Social-, Børne- og Integrationsmini-steriet (formand), KL, Undervisningsministeriet/UNI-C og Finansministeri-et/Digitaliseringsstyrelsen.
10
Kortlægningen skal munde ud i en afrapportering i januar 2014, for herefter at dannebaggrund for beslutning i Styregruppen for Digital Velfærd om det videre analysearbejdemed digitale redskaber på dagtilbudsområdet.2. AFGRÆSNINGGrundet den begrænsede tidsmæssige ramme for kortlægningen er det centralt, at til-budsgiver i sit tilbud klart forholder sig til de typer af redskaber, der ønskes undersøgt.Det vil samtidig være en væsentlig fordel ift. tidsrammen, at tilbudsgiver har forudgåen-de erfaringer med analysearbejde på området. Genstandsfeltet for kortlægningen afgræn-ses som følger:Vedlæringsredskaberforstås digitale læringsredskaber i den konkrete pædagogiskepraksis, der understøtter faglige mål på området.Veddialogværktøjer til kommunikation med hjemmetmenes digitale dialogværktø-jer, der bredt understøtter kommunikationen og samarbejdet mellem dagtilbud og hjem,eksempelvis kommunikation og videndeling om børnenes trivsel, udvikling og læring.Veddokumentations- og planlægningsværktøjerstiles der til aktiviteter blandt per-sonalet, der vedrører administrativt rettet dokumentation af børnenes udvikling, samtfremadrettede planlægningsaktiviteter, eksempelvis i form af målsætning, udarbejdelse afpædagogiske læreplaner, evaluering og organisering af arbejdet.Herudover forstås der ved dagtilbudsområdet daginstitutioner for børn inden skolestart,i form af vuggestuer, børnehaver, aldersintegrerede institutioner, samt dagpleje.3. KRAV TIL OPGAVENKortlægningen og de tilhørende anbefalinger har som fremmeste mål at skulle konkreti-sere, hvordan øget digitalisering kan skabe faglige, pædagogiske og økonomiske effekterpå dagtilbudsområdet. Dette skal ske gennem opfyldelsen af følgende fire delleverancer:Kortlægning af anvendelses- og udbredelsesmuligheder for digitale læringsred-skaber i dagtilbud.Kortlægning af effekter af, samt udbredelsesmuligheder for, digitale dialogværk-tøjer mellem dagtilbud og hjem.Kortlægning af effekter af, samt udbredelsesmuligheder for, digitale dokumenta-tions- og planlægningsværktøjer i dagtilbud.
11
Udarbejdelse af fremadrettede anbefalinger for udbredelse af de tre ovenståendetyper af digitale redskaber i dagtilbud.
Kravene til de fire delleverancer er beskrevet herunder.3.1 Delleverancer og underprodukter3.1.1 Delleverance 1: Kortlægning af anvendelses- og udbredelsesmuligheder for digitalelæringsredskaber i dagtilbudDelleverance 1 består af tre produkter:Afdækning af anvendelsen af digitale læringsredskaber til børn, herunder inddra-gelse af eksisterende viden, samt afdækning af nuværende praksisser i dagtilbud.Vurdering af, hvordan, og i hvor stort omfang, digitale redskaber kan anvendessom læringsredskaber og til at understøtte trivsel hos børn, herunder i relevantomfang inddragelse af etiske aspekter og dannelsesperspektiver.Afdækning og vurdering af barrierer for at øge anvendelsen af digitale lærings-redskaber, herunder juridiske, markedsmæssige, kompetencemæssige og organi-satoriske barrierer.
3.1.2. Delleverance 2: Kortlægning af effekter af, samt udbredelsesmuligheder for, digi-tale dialogværktøjer mellem dagtilbud og hjemDelleverance 2 består af tre produkterAfdækning af anvendelsen af digitale dialogværktøjer i samarbejdet mellem dag-tilbud og hjem, herunder afdækning af nuværende praksisser i dagtilbud.Vurdering af det kvalitets- og ressourcemæssige potentiale ved digitale dialog-værktøjer i forhold til både børnenes trivsel og udvikling samt personaleforbru-get i øvrigt.Afdækning og vurdering af barrierer for at øge anvendelsen af dialogværktøjer,herunder juridiske, markedsmæssige, kompetencemæssige og organisatoriskebarrierer.
3.1.3 Delleverance 3: Kortlægning af effekter af, samt udbredelsesmuligheder for, digita-le dokumentations- og planlægningsværktøjer i dagtilbudDelleverance 3 består af tre produkter
12
Afdækning af anvendelsen af digitale dokumentations- og planlægningsværktøjeri dagtilbud. Herunder afdækning af gode forløb med dokumentation, refleksionog nyopsætning af mål og handleplaner samt afrapportering til den kommunaleforvaltning. I forlængelse heraf afdækning af nuværende praksisser i dagtilbud.Vurdering af kvalitets- og ressourcemæssige potentialer ved brug af digitale do-kumentations- og planlægningsværktøjer i forhold til både børnenes trivsel ogudvikling, samt personaleforbruget i øvrigt.Afdækning og vurdering af barrierer for at øge anvendelsen af dokumentations-og planlægningsværktøjer, herunder juridiske, markedsmæssige, kompetence-mæssige og organisatoriske barrierer.
3.1.4. Delleverance 4: Fremadrettede anbefalinger for udbredelse af digitale redskaber idagtilbudDelleverance 4 består af 3 produkter og udarbejdes på baggrund af konklusionerne frade 3 foregående delleverancer. Disse skal konkret omsættes til følgende 3 underproduk-ter:Anbefalinger for den fremtidige udbredelse af digitale læringsredskaber i dagtil-bud.Anbefalinger for den fremtidige udbredelse af digitale dialogværktøjer mellemdagtilbud og hjem, herunder opstilling af et funktionskatalog for dialogværktøjer.Anbefalinger for den fremtidige udbredelse af digitale dokumentations- og plan-lægningsværktøjer i dagtilbud, herunder opstilling af et funktionskatalog for do-kumentations- og planlægningsværktøjer.
Anbefalingerne skal afdække adskillige aspekter af digitale redskaber i dagtilbud. Delsanbefalinger relateret til karakteren af de digitale redskaber; omfanget af centrale løsnin-ger og infrastruktur; overvejelser omkring personalets/ledelsens kompetencer til at an-vende digitale redskaber; overvejelser omkring markedets modenhed; vurderinger afomkostninger ved udbredelse af digitale redskaber, samt eventuelle anbefalinger om-kring mulig fælles it-understøttelse med folkeskolen.Såfremt delleverancerne 2 og 3 munder ud i en anbefaling om fælles it-understøttelsemed folkeskolen, vil disse blive inddraget i arbejdet med etableringen af en fælles bru-gerportal for folkeskolen. Der skal samtidig tages højde for, at en kommende analyse afen brugerportal for folkeskolen kan pege på anbefalinger for samspil med dagtilbudsom-rådet.
13
4. DATAGRUNDLAGDet er centralt for afgivelsen af tilbuddet at tilbudsgiver udarbejder et detaljeret overblikover, hvilket datagrundlag kortlægningen vil tage udgangspunkt i. Dette omfatter enbeskrivelse af, hvilken balance der vil være mellem tilbudsgivers anvendelse af alleredeeksisterende forskning, på den ene side, og tilbudsgivers generering af ny data, på denanden.Blandt følgegruppens medlemmer eksisterer en mængde erfaringer, der i relevant ud-strækning skal anvendes af Konsulentfirmaet i kortlægningsprocessen. Disse er følgendeSocial-, Børne- og Integrationsministeriets udviklingsprogram ’Fremtidens Dag-tilbud’Udviklingsprogrammet Fremtidens Dagtilbud tager afsæt i bl.a. Task forcen om Fremti-dens Dagtilbud, som i maj 2012 opstillede fire pejlemærker for, hvad der er nødvendigtfor, at dagtilbuddene kan arbejde kvalificeret med børns læring og inklusion. De firepejlemærker omfatter:En reflekteret og tilrettelagt pædagogisk praksis med fokus på læring og inklusionMålrettet forældresamarbejdeEn stærk evalueringskultur med fokus på kvalitetsudviklingProfessionelt og tydeligt lederskab med fokus på kvalitetsudvikling.
Programmet skal skaffe viden om effekten på børns læring og trivsel ved hjælp af mål-rettet pædagogisk arbejde, forældreinddragelse og it og digitale medier som læringsred-skaber for børn. Denne viden skal anvendes til at gøre den pædagogiske indsats i dagtil-bud endnu bedre, så alle børn får de bedst mulige betingelser for et godt liv - både i dag-tilbuddene i de tidlige år og siden hen i skolen, uddannelsen og arbejdet.Udviklingsprogrammet igangsættes i efteråret 2013. For yderligere informationer kanHolger Kristoffersen i Socialstyrelsen kontaktes.EMU DagtilbudDen 9. oktober 2013 lanceredes EMU Dagtilbud som led i udvidelsen af Undervis-ningsministeriets læringsportal EMU.dk.Portalen tilbyder gratis og kvalitetssikrede digitale ressourcer til pædagogisk personale idagtilbud med henblik på at understøtte og inspirere til øget brug af it-understøttedeaktiviteter i den pædagogiske praksis. På EMU Dagtilbud er der endvidere mulighed forat sprede relevante forskningsresultater og udviklingsarbejder på det pædagogiske områ-de, hvilket samtidig er møntet på en sekundær målgruppe bestående af forældre, ledere,børneforvaltninger og pædagogstuderende m.v. Yderligere information kan forefindeswww.emu.dk.
14
Erfaringer fra KL’s og 14 kommuners netværk om læring i dagtilbud understøttetaf itKL etablerede i 2012 et netværk med 14 kommuner, der i løbet af efteråret 2012 afholdtfem møder mhp. at præsentere og reflektere over den nyeste viden om it-understøttetlæring i dagtilbud, samt konsekvenserne heraf for den professionelle opgave. Netværketudgav et fælles produkt i november 2012, der formulerede en række anbefalinger påfølgende overordnede områder:1.2.3.4.5.6.Kommunal digitaliseringsstrategiLedelsesudfordringer i dagtilbuddetKonkrete ændringer i dagtilbuddets praksisAfstemning mellem dagtilbud og skole om børnenes it-kompetencerSamarbejde med forældre om børnenes læring – understøttet af ITDannelses- og kreativitetspædagogik
Netværkets fælles produkt forefindes på følgende webadresse, hvor andre udgivelser iregi af netværket også er tilgængelige, foruden oplysninger for konktaktpersoner i dedeltagende kommuner og forskningsinstitutioner:http://www.kl.dk/Born-og-unge/Laring-i-dagtilbud---kommunenetvark-id102624/.Erfaringer fra KL’s workshop om kommunernes behov for kommunikation ogvidendeling på dagtilbuds- og skoleområdetKL har afholdt workshops med kommunerne i perioden 2011-2013. Initiativets primæreformål har været at skabe udgangspunkt for, at kommuner kan efterspørge digitale løs-ninger, der fremmer:Tilrettelæggelse, organisering, opfølgning på og gennemførelsen af tiltag, der op-timerer børnenes trivsel, udvikling og læring.Kommunikationen og videndelingen om børnenes læring, trivsel og udviklingmellem pædagogisk personale, mellem skole samt dag-, fritids- og klubtilbud ogforældre.At kommunikationen mellem skole samt dag-, fritids- og klubtilbud og forældresamt mellem lærere/pædagoger og børn foregår i et virtuelt rum.At der kan frigøres ressourcer til den primære arbejdsopgave – børns trivsel, ud-vikling og læring.At aktørerne får adgang til de data, der er nødvendige for kommunikation og vi-dendeling.Sammenhængen med de øvrige initiativer i den fælleskommunale digitaliserings-strategi: læremidler, distributionskanaler, læringsmål, forskning og demonstrati-onsskoler.
De pejlemærker, der er udarbejdet som følge af de nævnte workshops offentliggøressnarest på KL’s hjemmeside.
15
Erfaringer fra KL’s undersøgelse foretaget af Dansk Clearinghouse ”Virknings-fulde tiltag i dagtilbud. Et systematisk review af reviews”Undersøgelsen er en opsamling af international forskning på området og henvender sigsærligt til pædagoger, dagtilbudsledere, forældre og andre, der vil have en indsigt i, hvadder virker i forhold til børns læring i dagtilbud.Undersøgelsen er struktureret ud fra ti temaer i form af forskellige overordnede typer aftiltag, der virker i forhold til børns læring i dagtilbud.Det drejer sig om:Pædagog/barn-relationerRelationer mellem børnLæringsmiljøIKTSprog og læringMatematik og naturSundhed og bevægelseForældresamarbejdeEksternt samarbejdeTværgående dagtilbudsinterventioner
Rapporten fra undersøgelsen kan findes her:http://www.kl.dk/ImageVaultFiles/id_63447/cf_202/Virkningsfulde_tiltag_i_dagtilbud.pdfViden fra det tværoffentlige samarbejde om Faglige kvalitetsoplysninger (FKO)og kommunernes arbejde med de it-understøttede redskaberSom en udløber af kommuneøkonomiaftalen for 2010, igangsattes et arbejde med atudvikle og afprøve redskaber til måling, dokumentation og sammenligning af den fagligekvalitet på – herunder 7 redskaber på dagtilbudsområdet.1Redskaberne skulle målrettes medarbejdere og ledere i dagtilbud, således at det pædago-giske personale skulle understøttes ift. at dokumentere og få viden om resultaterne afderes pædagogiske indsats.Tre af redskaberne er efter projektperioden blevet it-understøttet. Dette gælder redska-berneSprogvurdering af 3-årige, før skolestart og i børnehaveklassenogTemperaturmåling,sombegge driftes af Socialstyrelsen ogBørnemiljøtermometretsom DCUM drifter. Alle redska-berne kan tilgås via KL’s hjemmeside (www.kl.dk/Aktuelle-
1
De 7 redskaber på dagtilbudsområdet: 1) Børnemiljøtermometer (DCUM – allerede it-understøttet), 2) Måling af børns sociale og
læringsmæssige kompetencer – HPA (SBIM), 3) Sprogvurdering af børns sprog i 3-årsalderen, 5½-årsalderen og i børnehaveklassen(SBIM), 4) Farvel til dagtilbud og goddag til skolen (KL), 5) Læringshjul til vurdering af børns kompetencer (tidligere FM), 6) Fortæl-linger om evalueringsfællesskaber om børns sproglige udvikling (EVA – skal ikke it-understøttes) og 7) Temperaturmåling (KL).
16
temaer/kvalitetsportalen/Faglige-kvalitetsoplysninger-om-dagtilbud/Redskaber-pa-dagtilbudsomradet),hvor der også findes uddybende materiale.
Foruden ovenstående, offentligt forankrede initiativer eksisterer der også forskning ogerfaringer i privat regi, der kan inddrages i det omfang Konsulentfirmaet finder detterelevant. Dette omfatter, blandt andetKMD’s analyse ’Den digitale daginstitution’ fra januar 2013, der bygger pålandsdækkende surveys af 1009 forældre til børn i dagtilbud, 361 pædagoger og558 daginstitutionsledere.UCC’s ’Undersøgelse af kommunernes digitaliseringspolitik på dagtilbudsområ-det’ fra september 2011, der analyserer survey svar fra 78 kommuner.EVA’s arbejde med evaluering af indsatser på dagtilbudsområdet
Denne liste skal ikke ses som udtømmende, og Konsulentfirmaet skal i kortlægnings-processen trække på et datagrundlag, der rækker udover de nævnte erfaringer, herunderinternationale erfaringer.5. ANALYSEDESIGN OG METODETilbudsgiver skal i sit tilbud udførligt beskrive det valgte analysedesign og den metodi-ske tilgang, foruden det tiltænkte datagrundlag for kortlægningen. Tilbuddet skal inde-holde eksplicitte overvejelser om, hvilke tilgange der vurderes som værende mest hen-sigtsmæssige givet både tidsplan og økonomi, samt scope for kortlægningen. Yderligereskal der i tilbuddet indgå en konkret beskrivelse af, hvilke data Kunden eventuelt for-ventes at stille til rådighed.Konsulentfirmaet forventes at foretage eksplorative undersøgelser i form af eksempelvisarbejdsgangsanalyser, kvalitetsvurderinger, eksperimenter baseret på interventioner, eva-lueringer af udvalgte cases, forældre-, leder- og medarbejderinterviews samt undersøgel-se af best practice m.v. Grundet kortlægningens afdækkende karakter forventes Konsu-lentfirmaet imidlertid ikke at udregne et nationalt potentiale baseret på omfattende sur-vey-aktiviteter.Kortlægningen skal indeholde indgående kvalitative beskrivelser af eksisterende digitaleredskaber og deres potentielle og/eller dokumenterede faglige og pædagogiske effekterpå børnenes læring og personlige udvikling, på kommunikation med hjemmet, samt pådokumentations- og planlægningsarbejdet. Samtidig skal kortlægningen indeholde vur-deringer af redskabernes virkning på ressource-, personale- og tidsforbrug, samt forelø-bige bud på hvilke af de fundne effekter, der har størst potentialer ved national udbre-delse.
17
Ved tilbudsvurderingen vægtes det særligt positivt, såfremt tilbuddet indeholder en de-taljeret metodebeskrivelse, der giver en fyldestgørende og velunderbygget fremstilling af,hvorledes Konsulentfirmaet påtænker at gribe opgaven an. Dette gælder særligt i forholdtil en relevant, hensigtsmæssig og konsistent afgrænsning af dataindsamlingen.Herudover vægtes det ved tilbudsvurderingen også særligt positivt, såfremt tilbudsgiverpræsenterer en velovervejet beskrivelse af det format, hvori det påtænkes at præsenterede forskellige delleverancer og produkter, som er opstillet som krav for løsningen afopgaven.
6. ENDELIGT PRODUKTDet er et krav at Konsulentfirmaet leverer en samlet afrapportering i form af en over-skuelig og illustrativ præsentation af både indsamlede og anvendte data. Udover præsen-tationen af datamaterialet skal der udarbejdes en opsummerende rapport på omkring 30sider, der kan forelægges Styregruppen for Digital Velfærd i begyndelsen af 2014. Alafrapportering skal være udarbejdet på dansk.Det skal samtidig sikres, at analyser, beregninger, datagrundlag mv. præsenteres og over-drages på en sådan måde, at det også efterfølgende er muligt at genskabe forudsætnin-ger, metoder, beregninger mv., og at Kunden efter kortlægningens afslutning således harmulighed for at benytte data og analyseresultater til det videre analysearbejde. Leveringaf det endelige produkt anses først for at være sket, når Kunden har godkendt produk-tet.7. GENERELLE KRAV TIL SAMARBEJDE.Kortlægningen skal gennemføres i løbende dialog mellem Konsulentfirmaet og Kunden,således at problemer og resultater løbende kan blive håndteret og diskuteret. Digitalise-ringsstyrelsen vil fungere som indgang til følgegruppens medlemmer og kan assistereKonsulentfirmaet med henvendelser til de involverede parter.Konsulentfirmaet har det overordnede ansvar for kortlægningen, men kan lægge tilgrund at de ansvarlige myndigheder bidrager med ressourcer til at besvare henvendelserfra konsulenterne om rekvirering af data. Konsulentfirmaet må forvente, at relevantemyndigheder skal bruge tid på at fremskaffe nødvendige data i forbindelse med dataind-samling.Data, delresultater og konklusioner skal løbende forelægges følgegruppens medlemmer,således at konkrete erfaringer herfra kan inddrages i kortlægningen, og parterne løbendekan forestå kvalitetssikring. En midtvejsevaluering skal planmæssigt foretages i decem-ber, hvor Konsulentfirmaet skal præsentere det foreløbige materiale for følgegruppensmedlemmer, og beskrive hvorledes kortlægningen påtænkes fuldført.
18
Foruden assistance med henvendelser og den løbende, opfølgende dialog, afsættes derikke arbejdstimer til kortlægningen blandt de involverede parter. Tilbudsgiver skal påbaggrund af ovenstående retningslinjer udarbejde et konkret forslag til en samarbejdsor-ganisation.8. PRISERDer er en samlet økonomisk ramme for kortlægningen på maksimalt 1 mio. kr.Det skal fremgå eksplicit, hvorledes den tilbudte pris er sammensat, jf. bilag 4d(Pris og allokerede medarbejdere). Det forudsættes, at den tilbudte pris for tilbuddetikke overstiger de maksimale fastsatte teampriser, som er aftalt i forbindelsemed indgåelse af Finansministeriet rammekontrakt med Konsulentfirmaet.Fakturering vil ske i takt med opfyldelse af væsentlige milepæle for opgavens fuldførelse.En konkret betalingsplan aftales nærmere med Konsulentfirmaet ved indgåelse af del-kontrakten for opgaven, hvor det, i den ustrækning det er muligt, bør tilstræbes, at densamlede arbejdsindsats gennemføres inden årets udgang.Det bemærkes, at Konsulentfirmaet i udgangspunktet ikke kompenseres økonomisk vedeventuelle forsinkelser i opgaveløsningen, der er forårsaget af forhold, der erudenfor Digitaliseringsstyrelsens indflydelse.9. KRAV TIL TILBUDTilbuddet skal indeholde:En beskrivelse af, hvordan de ovenstående krav til kortlægningen, herunder delleve-rancer og underprodukter, vil blive håndteret;En beskrivelse af metoden/metoder, der vil blive brugt til at gennemførekortlægningen, herunder hvordan data- og informationsindsamling vil finde sted;En oversigt over de dataleverancer, tilbudsgiver forventer fra Kunden;Et udkast til, hvordan, og i hvilket format, kortlægningens resultater kan afrapporteres;En beskrivelse af, i hvilken form det indsamlede data- og informationsmateriale vilblive stillet til rådighed for Kunden under og efter Konsulentfirmaets arbejde. Det skalvære en del af tilbuddet, at Kunden har rettighederne til de indsamlede data;En tids- og aktivitetsplan for kortlægningen;En kort beskrivelse af tilbudsgivers og de tilbudte medarbejderes erfaring med lignen-de kortlægninger, herunder også eventuelle relevante internationale erfaringer;En kort beskrivelse af de tilbudte medarbejdere, der vil arbejde på projektet og dereskompetencer (maks. 2 sider);Et specificeret budget for kortlægningen, herunder forventet timeforbrug ogtimepriser samt den samlede pris;
19
Yderligere punkter som tilbudsgiver måtte finde relevante. Tilbuddet måikke indeholde købsoptioner.Tilbuddet måmaksimalt fylde 25 sider samlet set,dvs. bilag 4c + 4d, inklusiv bådeløsningsbeskrivelse og beskrivelse af pris og allokerede medarbejdere.10. TIDSPLANDa størstedelen af kortlægningsarbejdet skal være gennemført inden årets udgang, børkortlægningsprocessen følge en stramt tilrettelagt tidsplan. Det påhviler tilbudsgiver atfremsende et bud på en realistisk tidsplan inden for rammerne af de nedenstående punk-ter.Dette bud skal indeholde forslag til mødefrekvens mellem Kunden og Konsulentfirma-et, en midtvejsevaluering i december, samt et foreløbigt bud på størrelse af, og tidspunktfor, udbetalinger i rater.I videst muligt omfang ønskes det at den største andel af leverancerne, samt betalingherfor, afholdes i 2013. Tilbudsgiver bør således fremsætte et realistisk bud på, hvor storen andel af kortlægningsarbejdet der kan gennemføres i indeværende år samt, i forlæn-gelse heraf, hvilken andel af prisen der vil skulle udbetales for 2013.Kortlægningen skal følge den overordnede aktivitetsplan beskrevet herunder.
Dato11. november15. november18. november11. december (tentativ)30. januar11. SPØRGSMÅL
HandlingFrist for afgivelse af tilbud kl. 12 (Tilbudsgivere)Forventet tildeling af kontrakt (Kunden)1. møde (Kunden og Konsulentfirmaet)Midtvejsevaluering (Konsulentfirmaet)Seneste dato for endelig afrapportering (Konsulentfirmaet)
Eventuelle spørgsmål skal stilles skriftligt til fuldmægtig Jakob Baadsgaard Jepsen på e-mail: [email protected].Spørgsmål der har generel relevans for miniudbuddet, med tilhørende svar, rundsendestil alle konsulentvirksomheder på Finansministeriets rammeaftale.
20
21
Bilag 4.c - LøsningsbeskrivelseARBEJDSMETODER OG VÆRKTØJER:[ … ](Konsulentfirmaets fulde angivelse og beskrivelse af, hvorledes opgaven påtænkes løst, samt hvor-ledes de angivne arbejdsmetoder og værktøjer inddrages og nyttiggøres ved løsningen.)TILRETTELÆGGELSE AF OPGAVEN:[ … ](Konsulentfirmaets angivelse af, hvorledes opgaven vil blive tilrettelagt, herunder hvorledes Kun-den forudsættes inddraget, hvorledes der tages højde for procestid i forbindelse med arbejdet, hvorledesrettidig levering sikres, hvorledes Kunden løbende holdes orienteret mv.)
22
Bilag 4.d – Pris og allokerede medarbejderePRIS:Prisen for Konsulentfirmaets udførelse og levering af opgaven er kr.[ … ](angivelse affast pris for gennemførelse af opgaven).ALLOKEREDE MEDARBEJDERE:Fra de i bilag 2, anførte konsulentkategorier, allokerer Konsulentfirmaet følgende kon-krete konsulenter til brug for gennemførelse af opgaven under denne delkontrakt:[ … ](navn(e) på konsulent(er))(Tilbuddet skal indeholde cv for hver af de tilbudte medarbejdere. Tilbuddet skal angive, hvilke generellekompetencer medarbejderen har, hvilke ydelsesspecifikke kompetencer medarbejderen har, hvilken rollemedarbejderen har i projektorganisationen samt hvilken konsulentkategori medarbejderen tilhører.Tilbuddet beskrivelse af konsulentteamet skal således bestå af de følgende 5 delelementer:1. Tilbudte medarbejdere(Her vedhæfter Leverandøren cv for de tilbudte medarbejdere. Der vedhæftes cv. pr. tilbudt medarbejder.)2. Medarbejderens generelle kompetencer(Her beskriver Leverandøren den tilbudte medarbejders generelle kompetencer. Der udfærdiges beskrivel-se pr. tilbudt medarbejder.)3. Medarbejderens ydelsesspecifikke kompetencer(Her beskriver Leverandøren den tilbudte medarbejders ydelsesspecifikke kompetencer, herunder hvorle-des medarbejderens kompetencer inddrages og nyttiggøres i projektet. Der udfærdiges beskrivelse pr.tilbudt medarbejder.)4. Rolle i projektorganisationen(Her angiver Leverandøren den tilbudte medarbejders rolle i projektorganisationen. Der angives rolle iprojektorganisation pr. tilbudt medarbejder.)5. Konsulentkategori(Her angiver Leverandøren den konsulentkategori, som den tilbudte medarbejdere tilhører. Der angiveskonsulentkategori pr. tilbudt medarbejder samt det forventede antal timer pr. medarbejder.)Ved tilbudsvurderingen lægges der vægt på, hvordan tilbudsgiver allokerer og nyttiggør relevante medar-bejderes kvalifikationer. Der vil endvidere blive lagt vægt på, hvordan de allokerede medarbejdere en-keltvis og eventuelt som team kan medvirke til at kvalitetsniveauet i løsningen af opgaven under ram-mekontrakten forøges. )
23
FORVENTET TIDSFORBRUG OG SAMMENSÆTNING HERAF:[ … ](Angivelse af hvorledes den tilbudte pris er sammensat, herunder angivelse af hvilket tidsforbrughver enkelt af de allokerede medarbejder forventes at anvende på opgaven.)
24
Bilag 4.e – SamarbejdsorganisationKUNDENS KONTAKTPERSON(ER):Følgende person(er) er hos Kunden primær kontaktperson(er) i relation til opgavensudførelse:Navn:Jakob Baadsgaard JepsenTitel:FuldmægtigDir. tlf.:33 95 69 64Adresse:Landgreven 4Mobil:33 95 69 64Postnr./by:1017 København KE-mail:[email protected]Funktionsbeskrivelse: Ansvarlig for kortlægning af digitale redskaber hosDigitaliseringsstyrelsenKONSULENTFIRMAETS KONTAKTPERSON(ER):Følgende person(er) er hos Konsulentfirmaet primær kontaktperson(er) i relation tilopgavens udførelse:Navn:[ … ]Titel:[ … ]Adresse:[ … ]Postnr./by:[ … ]Funktionsbeskrivelse:[ … ]Navn:[ … ]Titel:[ … ]Adresse:[ … ]Postnr./by:[ … ]Funktionsbeskrivelse:[ … ]Tlf.:[ … ]Dir. tlf.:[ … ]Mobil:[ … ]E-mail:[ … ]
Tlf.:[ … ]Dir. tlf.:[ … ]Mobil:[ … ]E-mail:[ … ]
SAMARBEJDSORGANISATION:I forbindelse med opgavens gennemførelse, er den nedenfor anførte samarbejdsorgani-sation etableret mellem parterne.[ … ](Angivelse af projektorganisation, hvis parterne i fællesskab bliver enige om etablering af ensådan.)