Finansudvalget 2013-14
FIU Alm.del Spørgsmål 191
Offentligt
1360219_0001.png
1360219_0002.png
1360219_0003.png
1360219_0004.png
1360219_0005.png
1360219_0006.png
1360219_0007.png
1360219_0008.png
1360219_0009.png
1360219_0010.png
1360219_0011.png
1360219_0012.png
1360219_0013.png
1360219_0014.png
1360219_0015.png
1360219_0016.png
1360219_0017.png
1360219_0018.png
1360219_0019.png
1360219_0020.png
Bilag 4Model for delkontrakt vedrørende levering af tjenesteydelser til brug foreffektiviseringsopgaver(Køb efter miniudbud)
Kortlægning og analyse vedr. digital un-derstøttelse af relevante arbejdsgange påtværs af sundhedsvæsenet
Finansministeriet • Christiansborg Slotsplads 1 • 1218 København K • T 33 92 33 33 • E [email protected] • www.fm.dk
2
Denne delkontrakt er indgået mellemNational Sundheds-it(i samarbejde med)Digitaliseringsstyrelsen(herefter benævnt Kunden)og[…][…][…](herefter benævnt Konsulentfirmaet)
3
Indholdsfortegnelse1.2.3.4.5.6.7.8.BAGGRUND OG FORMÅL ................................................................................................................................................ 5OPGAVEN ................................................................................................................................................................................. 5MEDARBEJDERE ................................................................................................................................................................... 5TIDSPLAN ................................................................................................................................................................................. 6PRIS .............................................................................................................................................................................................. 6SAMARBEJDSORGANISATION ....................................................................................................................................... 6VARIGHED ............................................................................................................................................................................... 6UNDERSKRIFTER ................................................................................................................................................................. 7
4
Bilagsfortegnelse
Bilag 4.a:Bilag 4.b:Bilag 4.c:Bilag 4.d:Bilag 4.e:
OpfordringsskrivelseOpgavebeskrivelseLøsningsbeskrivelsePris og allokerede medarbejdereSamarbejdsorganisation
5
1.BAGGRUND OG FORMÅLDenne delkontrakt er indgået i henhold til rammekontrakt af 18. juni 2013 mellem Kon-sulentfirmaet og Finansministeriet.Rammekontrakten giver Finansministeriet adgang til at benytte og indkøbe tjenesteydel-ser selvstændigt eller i samarbejde med andre ministerier.Når Finansministeriet, i overensstemmelse med ovenstående, indgår en delkontrakt isamarbejde med andre ministerier, kan Finansministeriet overlade det til det pågældendeministerium at gennemføre selve miniudbuddet. I disse situationer betegnes Finansmini-steriet og det udførende ministerium samlet som Kunden.Delkontrakten er indgået mellem parterne efter et af Kunden gennemført miniudbud, jf.rammekontraktens punkt 6, hvor Konsulentfirmaet er vurderet som havende afgivet detøkonomisk mest fordelagtige bud.For delkontrakten gælder de i rammekontrakten med bilag anførte vilkår med de tilføjel-ser, der fremgår af denne delkontrakt med bilag.2.OPGAVEN
Der er gennemført et miniudbud som anført i rammekontraktens punkt 6 og i henholdtil Kundens opfordringsskrivelse, jf. bilag 4.a (Opfordringsskrivelse).På baggrund af det gennemførte miniudbud har Konsulentfirmaet afgivet det økono-misk mest fordelagtige bud og er derfor i henhold til rammekontaktens tildelingskriteriertildelt udførelse og levering af opgaven.Opgaven vedrørerKortlægning og analyse vedr. digital understøttelse af relevantearbejdsgange på tværs af sundhedsområdet,og er overordnet beskrevet i den opga-vebeskrivelse, jf. bilag 4.b (Opgavebeskrivelse), Kunden har udarbejdet til brug for gen-nemførelse af miniudbud herom.Konsulentfirmaet skal levere opgaven til Kunden som beskrevet i bilag 4.c (Løsningsbe-skrivelse).3.MEDARBEJDERE
Konsulentfirmaet har til opgaven allokeret de medarbejdere, der er angivet i bilag 4.d(Pris og allokerede medarbejdere). Bilaget indeholder tillige en beskrivelse dels af depågældende medarbejderes generelle og relevante kvalifikationer i relation til løsning afnærværende opgave, dels af de pågældende medarbejderes tiltænkte opgaver vedrørende
6
Kortlægning ag analyse vedr. digital understøttelse af relevante arbejdsgange på tværs afsundhedsvæsenet. Herudover indeholder bilaget angivelse af, hvilken konsulentkategorimedarbejderen tilhører.4.TILRETTELÆGGELSE AF OPGAVEN
Delkontrakten, og dermed levering af opgaven, skal ske i henhold til den tilrettelæggelseaf opgaven, der følger af bilag 4.c (Løsningsbeskrivelse).5.PRIS
Opgaven honoreres som en fastpris-aftale til den i bilag 4.e (Pris og allokerede medar-bejdere) anførte pris. Dog kan prisen ikke overstige prisen for den ved opgavens løsningmedgåede tid opgjort i henhold til de priser, der fremgår af bilag 3, Priser.Opsiger Kunden en delkontrakt, er Konsulentfirmaet berettiget til et forholdsmæssigtog rimeligt vederlag af den aftalte faste pris for det udførte arbejde frem til ophørstids-punktet.Er det omvendt Konsulentfirmaet, som opsiger en delkontrakt med fast pris, er Konsu-lentfirmaet ikke berettiget til vederlag for det hidtil udførte arbejde, hverken helt ellerdelvist.6.SAMARBEJDSORGANISATION
Finder parterne det i fællesskab hensigtsmæssigt, at der skal etableres en samarbejdsor-ganisation i forhold til opgaven, er denne nærmere beskrevet i bilag 4.e (Samarbejdsor-ganisation) indeholdende angivelse af eksempelvis projektkoordinator, kontaktpersoner,mødestruktur mv.7.OPSIGELSE
Delkontrakten kan opsiges i henhold til rammekontraktens punkt 8.1, Opsigelse.Uanset ophør af rammekontrakten, er Konsulentfirmaet fortsat forpligtet til at fuldførepåbegyndte opgaver på rammekontraktens vilkår, såfremt Kunden skønner, at dette vilvære hensigtsmæssigt.
7
8.
UNDERSKRIFTERDato:For Konsulentfirmaet
Dato:For Kunden:
Dato:For Finansministeriet (ifald delkontrakten er indgået i samarbejde med et andet ministe-rium):
8
Bilag 4.a - OpfordringsskrivelseI medfør af rammekontraktens punkt 6 agter Kunden at gennemføre et miniudbud.Konsulentfirmaet opfordres hermed til at deltage i det pågældende miniudbud.Udbuddet vedrører en kortlægning og analyse vedr. digital understøttelse af rele-vante arbejdsgange på tværs af sundhedsvæsenet.En nærmere beskrivelse af opgaven fremgår af bilag 4.b (Opgavebeskrivelse).På baggrund heraf opfordres Konsulentfirmaet til at fremsende tilbud på udførelse afopgaven. Tilbuddet skal være indleveret senest den 16. december 2013 kl. 12.00. Tilbudmodtaget efter dette tidspunkt, tages ikke i betragtningTilbuddet, der skal være skriftligt, skal indleveres i en lukket kuvert til adressen:National Sundheds-it, Artillerivej 5, 2300 København SKuverten skal mærkes "Miniudbud – Kortlægning og analyse vedr. digital understøttelseaf relevante arbejdsgange på tværs af sundhedsvæsenet”. Att. Tine Ohm Laursen - måikke åbnes"Tilbuddet bedes indleveret itreeksemplarer samt i en elektronisk version på USB ellerlignende.Tilbuddet måmaksimalt fylde 25 sider samlet set,dvs. bilag 4c + 4d, inklusiv bådeløsningsbeskrivelse og beskrivelse af pris og allokerede medarbejdere.Der henvises i øvrigt til rammekontraktens punkt 6, herunder særligt punkt 6.2.2 og6.2.3, i relation til Konsulentfirmaets afgivelse af tilbud.Eventuelle spørgsmål til miniudbuddet skal stilles skriftligt til sekretariatsleder TineOhm Laursen på e-mail:[email protected].Spørgsmål, der har generel relevans for miniudbuddet, med tilhørende svar, rundsendestil alle konsulentvirksomheder på Finansministeriets rammeaftale.
9
Bilag 4.b - Opgavebeskrivelse1. BAGGRUND OG FORMÅLI ”Digitalisering med effekt - national strategi for digitalisering af sundhedsvæsenet 2013-2017” sætterregeringen, KL og Danske Regioner en fælles, forpligtende og ambitiøs kurs for en yderligere digitalise-ring af det danske sundhedsvæsen. I strategiens initiativ 3.3 Digital understøttelse af relevante arbejds-gange på tværs af sundhedsvæsenet er målsætningen, at der i 2017 skal være fuld digital understøttelseaf relevante tværgående arbejdsgange. Hvis denne målsætning skal realiseres, forudsætter det en kortlæg-ning og en analyse af den aktuelle deling af sundhedsoplysninger og kommunikationsmønstre på tværs afsundhedsvæsenet, samt opstilling af et målbillede for 2017 og en fælles faseplan, der gør det muligt atrealisere dette målbillede.Mangelfuld kommunikation og manglende udveksling af oplysninger på tværs af sund-hedsvæsenets sektorer kan forlænge og forværre den enkelte patients situation. Behovetfor mere og bedre samarbejde på tværs af sektorerne vil i de kommende år blive for-stærket af flere ældre og flere borgere med kroniske sygdomme, der vil have brug for enindsats på tværs af sektorgrænser.Samtidig tager sundhedsvæsenet i stigende grad nye teknologier og arbejdsformer i brug,fx inden for telemedicin. Dette påvirker arbejdsdelingen mellem sundhedsvæsenets par-ter og øger behovet for fortsat udbygning af digitale sammenhænge på tværs.Sundhedsvæsenet deler i dag en lang række sundhedsoplysninger (patientdata og øvrigerelaterede sundhedsdata) på tværs af parter og sektorer. Selv om man således er godt påvej, udestår der stadig et stort arbejde, hvis målsætningen om, at alle relevante sund-hedsoplysninger skal være til rådighed for sundhedspersonale og borgere, uanset i hvil-ken del af sundhedsvæsenet behandlingen modtages, skal opfyldes. Da undersøgelsenskal sikre effektiv digital understøttelse af alle relevante arbejdsgange, omfatter den alkommunikation – både der hvor der i dag findes en form for digital kommunikation oghvor den tværsektorielle kommunikation i dag deles via papir, fax mv.Den fælles offentlige målsætning for dette område lyder:Regeringen, Danske Regioner og KLer enige om, at der skal være fuld digital understøttelse af relevante tværgående arbejdsgange i 2017. Detbetyder, at relevante sundhedsoplysninger, der indgår i disse arbejdsgange, skal identificeres og kunnetilgås på tværs af sygehuse, kommuner, alment praktiserende læger, speciallæger og privathospitaler.Formålet er at skabe et sammenhængende og effektivt sundhedsvæsen, samt styrke patientsikkerheden.2. INITIATIVETS DELELEMENTERFor at indfri denne målsætning arbejder de offentlige parter med fire overordnede de-lelementer:1. Kortlægning af aktuelt niveau for deling af sundhedsoplysninger2. Analyse af behovet for deling af sundhedsoplysninger frem mod 20203. Opstilling af fælles målbillede for deling af sundhedsoplysninger i 20174. Udformning af faseplan for implementering af målbilledet frem mod 2017
10
Den udbudte opgave omfatter delelement 1 og 2.Kortlægningen skal give Kunden et solidt overblik over den aktuelle tværgående kom-munikation i sundhedsvæsenet – både den analoge og digitale. På baggrund af dennekortlægning identificeres de tværgående arbejdsgange, hvor det er relevant at styrke digi-taliseringen. Arbejdsgange og områder uddybes nærmere gennem en analyse, der har detoverordnede mål at sikre, at man i det videre arbejde med deling af data mellem sund-hedsvæsenets parter følger en klar strategisk retning med fokus på de forretningsområ-der, hvor behovet og de økonomiske gevinster er størst.På baggrund af kortlægningen og analysen vil parterne bag den nationale strategi fordigitalisering af sundhedsvæsenet opstille og indgå aftale om et fælles målbillede fremmod 2017, samt aftale en faseplan, der præcist beskriver, hvilke konkrete initiativer derskal iværksættes og færdiggøres, for at målbilledet er implementeret.Analysens resultater (leverancerne fra delelement 2) vil blive anvendt aktivt i parternesvidere arbejde med opstilling af fælles målbilledeAfrapporteringen skal endvidere danne grundlag for og indgå i den løbende opfølgningpå initiativ 3.3 Digital understøttelse af relevante arbejdsgange på tværs af sundhedsvæ-senet, der forudsættes at ske i perioden frem mod 2017.3. KRAV TIL OPGAVENI forrige afsnit blev de fire delelementer, der samlet vil indgå i initiativ3.3 Digital under-støttelse af relevante arbejdsgange på tværs af sundhedsvæsenetkort beskrevet.Resultatet af delelement 1 og 2 vil være aktive omdrejningspunkter for delelement 3 og4. Delelement 1 og 2 skal derfor udformes på en sådan måde, at Kunden kan nyttiggøredem i forbindelse med opstilling af målbillede og fastsættelse af faseplan. Resultater oganbefalinger kan derfor med fordel også formidles som scenarier, roadmaps eller lignen-de.De specifikke krav til Konsulentfirmaets opgaveløsning i forbindelse med delelement 1og 2 beskrives nedenfor. Alle krav er mindstekrav.
Krav til delopgave 1: Kortlægning af aktuelt niveau for deling af sundhedsoplysninger1. Der udarbejdes et overblik over den nuværende deling af sundhedsoplysningermellem sygehuse, kommuner, alment praktiserende læger, speciallæger og pri-vathospitaler, uden at der gås i fulde detaljer på alle områder.(Medsundhedsop-lysninger menes oplysninger, der anvendes i den primære patientbehandling ellerved administrativ håndtering af behandling, pleje og omsorg, f.eks. booking, visi-tation o.l. Med overblik menes som minimum deling af sundhedsoplysninger på
11
tværs af offentlige sygehuse (både somatik og psykiatri), private sygehuse, prak-sissektor (alle ydergrupper) kommuner, apoteker og stat.).Konsulentfirmaet anfører i sit tilbud, hvordan ovenstående overblik udarbejdes.Ved tilbudsvurderingen vægtes det positivt, såfremt Konsulentfirmaet sandsyn-liggør, at overblikket vil være repræsentativt.2. Der udarbejdes et overblik over hvilke sundhedsoplysninger der deles mellemsundhedsvæsenet og borgeren.3. De udvalgte områder skal samlet dække mindst 80 pct. af de sundhedsoplysnin-ger, som i dag udveksles på tværs af sundhedsvæsenet. Konsulentfirmaet anføreri sit tilbud, hvordan udvælgelsen af områder vil ske. Ved tilbudsvurderingenvægtes det positivt, såfremt Konsulentfirmaet sandsynliggør, at udvælgelsen afområder samt den nærmere beskrivelse heraf baseres på en velbeskrevet meto-disk tilgang4. Kortlægningen skal resultere i etablering af enbaselinefor udvalgte områder, så-ledes at de kan indgå i målbilledet for 2017, hvis parterne ønsker det. Baselinenforventes at være en skematisk fremstilling af udvekslingen af sundhedsoplys-ninger mellem aktører, hvor der;oRedegøres for formålet med delingen (forretningsbehovet)oBeskrives en række karakteristika ved den aktuelle datadeling, herunder –men ikke begrænset til datadelingens: omfang (antal), aktuali-tet/hastighed, informationssikkerhed, struktureringsgrad, integration,fleksibilitet mv.oAnføres antallet af gange, de identificerede sundhedsoplysninger deles,inden for en given periode.oBeskrivelse af hvilke kommunikationsmønstre der anvendes til deling afde specifikke oplysninger - analoge (telefonsamtaler, breve mv.) eller di-gitale (elektroniske beskeder, oplysninger hentet i centrale registre, delingved hjælp af indekses, distribution af datasæt etc.).5. Der skal gives et groft skøn over omkostningerne ved at udveksle de enkeltesundhedsoplysninger med henblik på at identificere de områder, der ses nærme-re på i delopgave 2. Konsulentfirmaet anfører i sit tilbud, hvordan baselinenkonkret forventes udformet. Ved tilbudsvurderingen vægtes det positivt, såfremtKonsulentfirmaet beskriver, hvilke dynamiske muligheder Kunden fremadrettetfår med den beskrevne baseline
12
Krav til delopgave 2: Analyse af behovet for deling af sundhedsoplysninger frem mod2020Følgende krav skal som minimum være opfyldt for delelement 2, jf. ovenstående:1. De forretningsmæssige behov for deling af sundhedsoplysninger frem mod 2020beskrives. (Med forretningsmæssige behov menes, men ikke begrænset hertil,krav til aktualitet/hastighed i delingen, informationssikkerhed, strukturerings-grad, integration, fleksibilitet mv.) Så vidt muligt skal der tages højde for atsundhedsvæsenets behov og tekniske muligheder for kommunikation kan ændresig frem mod 2020. Konsulentfirmaet anfører i sit tilbud, hvilken proces somskal lede frem til identifikation af de forretningsmæssige behov. Ved tilbudsvur-deringen vægtes det positivt, såfremt Konsulentfirmaet sandsynliggør, at denvalgte proces leder frem til at udfylde formålet med analysen,2.En nærmere analyse af, hvilke af de identificerede kommunikationsmønstre, der
på bedste vis imødekommer de fremtidige identificerede forretningsmæssige be-hov i forhold til de enkelte sundhedsoplysninger – jf. kortlægning (delelement 1)og de ovenfor beskrevne forretningsbehov. Konsulentfirmaet anfører i sit tilbud,hvilken proces som skal lede frem til identifikation af, hvilke kommunikations-mønstre der bedst imødekommer de beskrevne behov. Ved tilbudsvurderingenvægtes det positivt, at Konsulentfirmaet sandsynliggør, at der sker en dækkendekobling mellem deling af sundhedsoplysninger og de beskrevne behov..3. Det skal af analysen fremgå, hvad det fremtidige ressourceforbrug er ved etable-ring af det kommunikationsmønster, som forretningens behov peger på for de-ling de udvalgte sundhedsoplysninger. Konsulentfirmaet anfører i sit tilbud,hvilken proces der anvendes til identifikation af det fremtidige ressourceforbrug.Ved tilbudsvurderingen vægtes det positivt, at Konsulentfirmaet kan sandsynlig-gør at alle relevante aspekter af ressoruceforbruget vil blive afdækket4. Det skal af analysen fremgå, hvad omfanget er af de ressourcer, som potentieltkan frigøres ved etablering af det kommunikationsmønster, som forretningenskrav peger på for de udvalgte sundhedsoplysninger. Konsulentfirmaet anfører isit tilbud, hvilken proces og metode der anvendes til afdækning af potentialer.Ved tilbudsvurdering vægtes det positivt, at Konsulentfirmaet sandsynliggør, atden benyttede proces og metode resulterer i en valid afdækning af de forventedepotentialer5. Det skal af analysen fremgå, hvilken kvalitet borgeren eller patienten vil opnåved etablering af det kommunikationsmønster, som forretningens krav peger påfor de udvalgte sundhedsoplysninger – fx i forhold til sammenhæng eller patientempowerment. Konsulentfirmaet anfører i sit tilbud, hvilken proces der anven-des til identifikation af potentielle, kvalitative gevinster for borger og patienter.
13
Ved tilbudsvurderingen vægtes det positivt, at Konsulentfirmaet kan sandsynlig-gøre de forventede potentialer med henvisning til eller anvendelse af fx evidens-baseret data.6.Analysens resultater og delkonklusioner skal danne grundlag for en samlet eller
flere overordnedebusiness cases,der beregner de økonomiske omkostninger oggevinster, der er forbundet med øget digitalisering og deling af de udvalgtesundhedsoplysninger set i forhold til den nuværende situation. Konsulentfirmaetanfører i sit tilbud, hvordan business case udformes. Ved tilbudsvurderingenvægtes det positivt, at Konsulentfirmaet sandsynliggør, at analysens resultaterkan anvendes til at udforme business cases.Det forventes ikke, at Konsulentfirmaet gennemfører en fuldstændig udtømmende ana-lyse af samtlige gevinster og investeringer på tværs af sundhedsvæsenet. Konsulentfir-maet bør i den forbindelse fokusere på at sikre en metodisk tilgang, der kan generaliserespecifikke observationer af repræsentativ karakter.For begge delopgaver gælder – jf. afsnittet Krav til opgaven – at der skal udarbejdes enmetodisk solid tilgang til indhentning af data og analyse af udvekslingen af sundhedsop-lysninger.Der skal som en del af tilbuddet foreligge en tids- og aktivitetsplan, som tager højde forden overordnede tidsplan, jf. nedenstående tabel 1.Milepælene fastsættes i samarbejde mellem Kunden og Konsulentfirmaet og godkendesi styregruppen.
Analysen forudsætter en høj grad af faglig viden, erfaring med løsning af lignende opga-ver og ressourcekapacitet hos Konsulentfirmaet.Analysen skal så vidt muligt inddrage relevante publikationer, analyser og reviews, derhar relevans for digital, tværgående kommunikation. Fx er der i 2013 lavet analyse afMedCom-kommunikation, men også sundhedsaftaler mellem regioner og kommuner,forløbsprogrammer og forløbsbeskrivelser, der sigter på tværgående samarbejde, ansessom relevant materiale at inddrage.Herudover er der i følgende dokumenter beskrevet rammer og principper, som bør ind-drages i analysen:Den fælleskommunale digitaliseringsstrategi 2010 – 2015 (2010)Den fællesoffentlige digitaliseringsstrategi 2011 – 2015 (2011)Den telemedicinske handlingsplan (2012)National strategi for digitalisering af sundhedsvæsenet 2013 – 2017 (2013)
14
Strategi for digital velfærd (2013)Regionernes fælles strategi til digitalisering af sundhedsvæsenet 2014-16 (2013)Kommunernes strategi for telesundhed (2013)
4. KRAV TIL ENDELIGT PRODUKTKonsulentfirmaet skal levere en samlet afrapportering i form af en overskuelig illustrativpræsentation af aggregerede data og analyser på baggrund af data, samt en opsumme-rende rapport på omkring 20 sider, der kan anvendes til formidling af metodik, data-grundlag, forudsætninger og analysens resultater til såvel interne som eksterne parter.Som minimum skal det sikres, at resultater præsenteres på en måde, så sundhedsvæse-nets parter også efterfølgende kan genskabe forudsætninger, metoder, beregninger m.v.,og at Kunden efter analysens afslutning således har mulighed for at benytte data og ana-lyseresultater til videre analyser.Dokumenter, der indgår i afrapporteringen skal endvidere leveres i tilgængelig form ogformat, jf. WCAG 2 AA. Det vil bl.a. sige, at de skal være korrekt opmærkede (over-skrifter, lister, tabeller o.l.) og indeholde beskrivende alternative tekster til billeder ogillustrationer i den udstrækning dokumentformatet tillader det. I forhold til ikke-redigerbare dokumenter foretrækkes dokumentformatet PDF/A-1a.Levering af det endelige produkt anses først for at være sket, når Kunden har godkendtproduktet.
5. KRAV TIL SAMARBEJDE,VIDENDELING MV.Analysen er forankret i den nationale bestyrelse for sundheds-it, der har nedsat styre-gruppen for digital understøttelse af relevante arbejdsgange på tværs af sundhedsvæsenetbestående af medlemmer udpeget af Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse, Digitali-seringsstyrelsen, KL, Danske Regioner og Økonomi- og Indenrigsministeriet.Styregruppen for digital understøttelse af relevante arbejdsgange på tværs af sundheds-væsenet forudsættes at godkende væsentlige milepæle i forbindelse med datagrundlag,metodevalg og beregningsmodel og principper for prioriteringer, når kortlægningen fo-religger.Styregruppen kan nedsætte arbejdsgrupper efter behov, med det formål at bistå i forbin-delse med kortlægningen og/eller analysen.Analysen koordineres af National Sundheds-it som også står for sekretariatsbetjeningenaf den nedsatte styregruppe og eventuelle arbejdsgrupper.Den første inddragelse af den nationale bestyrelse for sundheds-it sker ved en oriente-ring på bestyrelsens møde primo februar.
15
I det daglige arbejde med analysens gennemførelse lægges der op til tæt samarbejde mel-lem Konsulentfirmaet og Kunden. Konsulentfirmaet har det overordnede ansvar foropgaven, men kan forvente, at Kunden i hele projektperioden bistår Konsulentfirmaet ibegrænset omfang.Det forventes desuden, at deltagende myndigheder og organisationer deltager i arbejds-grupper, bidrager med faglig sparring og indsigt, samt kvalificerer løsningsforslag ligele-des i begrænset omfang.Konsulentfirmaet skal ugentligt orientere Kunden om status på opgaveløsningen i for-hold til tidsplanen. Herudover skal der afgives skriftlig status på opgaveløsningen i for-bindelse med møder i styregruppen for digital understøttelse af relevante arbejdsgangepå tværs af sundhedsvæsenet.6. ØKONOMI OG PRISERDer en samlet økonomisk ramme for analysen på op til 2,0 mio. kr. inkl. moms i 2014.Det skal fremgå eksplicit, hvorledes den tilbudte pris er sammensat, jf. bilag 4d (Pris ogallokerede medarbejdere). Det forudsættes, at den tilbudte pris for tilbuddet ikke over-stiger de maksimale fastsatte teampriser, som er aftalt i forbindelse med indgåelse afFinansministeriet rammekontrakt med konsulentvirksomheden.Udbetalingerne til Konsulentfirmaet vil ske i takt med opfyldelse af væsentlige milepælefor opgavens fuldførelse. En konkret betalingsplan aftales nærmere med Konsulentvirk-somheden ved indgåelse af delkontrakten for opgaven. Det bemærkes, at Konsulentfir-maet i udgangspunktet ikke kompenseres økonomisk ved eventuelle forsinkelser i opga-veløsningen, der er forårsaget af forhold, der er udenfor Kundens indflydelse.7. TIDSPLANTilbuddet bør følge nedenstående overordnede tidsramme, jf. tabel 1.Tabel 1: Tentativ tidsplanDato16. december 201319.december 201320. december 20138. januar 2014
BeskrivelseFrist for afgivelse af tilbud kl. 12.00Forventet tildeling af kontrakt”Hilse-på-møde” mellem Konsulentfirmaet og KundenSætte- og opstartsmøde mellem Konsulentfirmaet, Kunden ogstyregruppen for digital understøttelse af relevante arbejdsgange påtværs af sundhedsvæsenetAfklaringsfase mellem Kunden og KonsulentfirmaetDelopgave 1 og 2 igangsættes
9. – 13. januar 201413. januar 2014
16
4. februarMedio marts 2014Ultimo marts 2014Medio april 2014
Konsulentfirmaet præsenterer analysedesign på mødet i den natio-nale bestyrelse for sundheds-itDelafrapporteringWorkshop med styregruppen og bestyrelsen - opstilling af målbille-de og faseplanEndelig afrapportering
Konsulentfirmaet kan frit formulere en selvstændig tids- og aktivitetsplan indenforovenstående ramme – også med kortere frister for afrapportering.8. KRAV TIL TILBUD(HJÆLP TIL LØSNINGSBESKRIVELSE)Tilbuddet skal indeholde:En beskrivelse af, hvordan de ovenstående krav til analysen vil blive håndteret –jf. afsnittet Krav til opgaven.En beskrivelse af metoden/metoder, der vil blive brugt til at gennemføre under-søgelsen, herunder hvordan dataindsamling vil finde sted - jf. afsnittet Krav tilopgaven.Et forslag til en samarbejdsorganisation, herunder beskrive forudsætninger ogomfang af National Sundheds-it’s deltagelse i analysens gennemførsel.En beskrivelse af det forventede ressourcetræk hos sundhedsvæsenets parter.En oversigt over de leverancer, Konsulentfirmaet forventer fra Kunden.Et udkast til, hvordan undersøgelsens resultater kan afrapporteres.En beskrivelse af, i hvilken form det indsamlede datamateriale vil blive stillettil rådighed for kunden - under og efter konsulentfirmaets arbejde.En tids- og aktivitetsplan for analysen;Et specificeret budget for analysen, herunder forventet timeforbrug og timepri-ser samt den samlede pris. Yderligere punkter som konsulentfirmaet måtte finderelevante. Tilbuddet må ikke indeholde købsoptioner.En kort beskrivelse af konsulentfirmaets erfaring med lignende analyser, herun-der evt. også relevante internationale erfaringerEn kort beskrivelse (maks. 2 sider) af de medarbejdere, der vil arbejde på opga-ven, samt deres kompetencer og relevante erfaringer.
17
Bilag 4.c - LøsningsbeskrivelseARBEJDSMETODER OG VÆRKTØJER:[ … ](Konsulentfirmaets fulde angivelse og beskrivelse af, hvorledes opgaven påtænkes løst, samt hvor-ledes de angivne arbejdsmetoder og værktøjer inddrages og nyttiggøres ved løsningen.)TILRETTELÆGGELSE AF OPGAVEN:[ … ](Konsulentfirmaets angivelse af, hvorledes opgaven vil blive tilrettelagt, herunder hvorledes Kun-den forudsættes inddraget, hvorledes der tages højde for procestid i forbindelse med arbejdet, hvorledesrettidig levering sikres, hvorledes Kunden løbende holdes orienteret mv.)
18
Bilag 4.d – Pris og allokerede medarbejderePRIS:Prisen for Konsulentfirmaets udførelse og levering af opgaven er kr.[ … ](angivelse affast pris for gennemførelse af opgaven).ALLOKEREDE MEDARBEJDERE:Fra de i bilag 2, anførte konsulentkategorier, allokerer Konsulentfirmaet følgende kon-krete konsulenter til brug for gennemførelse af opgaven under denne delkontrakt:[ … ](navn(e) på konsulent(er))(Tilbuddet skal indeholde cv for hver af de tilbudte medarbejdere. Tilbuddet skal angive, hvilke generellekompetencer medarbejderen har, hvilke ydelsesspecifikke kompetencer medarbejderen har, hvilken rollemedarbejderen har i projektorganisationen samt hvilken konsulentkategori medarbejderen tilhører.Tilbuddet beskrivelse af konsulentteamet skal således bestå af de følgende 5 delelementer:1. Tilbudte medarbejdere(Her vedhæfter Leverandøren cv for de tilbudte medarbejdere. Der vedhæftes cv. pr. tilbudt medarbejder.)2. Medarbejderens generelle kompetencer(Her beskriver Leverandøren den tilbudte medarbejders generelle kompetencer. Der udfærdiges beskrivel-se pr. tilbudt medarbejder.)3. Medarbejderens ydelsesspecifikke kompetencer(Her beskriver Leverandøren den tilbudte medarbejders ydelsesspecifikke kompetencer, herunder hvorle-des medarbejderens kompetencer inddrages og nyttiggøres i projektet. Der udfærdiges beskrivelse pr.tilbudt medarbejder.)4. Rolle i projektorganisationen(Her angiver Leverandøren den tilbudte medarbejders rolle i projektorganisationen. Der angives rolle iprojektorganisation pr. tilbudt medarbejder.)5. Konsulentkategori(Her angiver Leverandøren den konsulentkategori, som den tilbudte medarbejdere tilhører. Der angiveskonsulentkategori pr. tilbudt medarbejder samt det forventede antal timer pr. medarbejder.)Ved tilbudsvurderingen lægges der vægt på, hvordan tilbudsgiver allokerer og nyttiggør relevante medar-bejderes kvalifikationer. Der vil endvidere blive lagt vægt på, hvordan de allokerede medarbejdere en-keltvis og eventuelt som team kan medvirke til at kvalitetsniveauet i løsningen af opgaven under ram-mekontrakten forøges. )
19
FORVENTET TIDSFORBRUG OG SAMMENSÆTNING HERAF:[ … ](Angivelse af hvorledes den tilbudte pris er sammensat, herunder angivelse af hvilket tidsforbrughver enkelt af de allokerede medarbejder forventes at anvende på opgaven.)
20
Bilag 4.e – SamarbejdsorganisationKUNDENS KONTAKTPERSON(ER):Følgende person(er) er hos Kunden primær kontaktperson(er) i relation til opgavensudførelse:Navn:Tine Ohm LaursenTlf.:3268 3268Titel:SekretariatslederDir. tlf.:Adresse:Artillerivej 5Mobil:7221 6801Postnr./by:2300 København SE-mail:[email protected]Funktionsbeskrivelse: Udførende ansvar for analysen.Navn:Martin Bagger BrandtTlf.:3268 3268Titel:Leder af enhed for strategi og ana-Dir. tlf.:lyseAdresse:Artillerivej 5Mobil:2917 0906Postnr./by:2300 København SE-mail:[email protected]Funktionsbeskrivelse: Ledelsesansvar for analysenKONSULENTFIRMAETS KONTAKTPERSON(ER):Følgende person(er) er hos Konsulentfirmaet primær kontaktperson(er) i relation tilopgavens udførelse:Navn:[ … ]Titel:[ … ]Adresse:[ … ]Postnr./by:[ … ]Funktionsbeskrivelse:[ … ]Navn:[ … ]Titel:[ … ]Adresse:[ … ]Postnr./by:[ … ]Funktionsbeskrivelse:[ … ]Tlf.:[ … ]Dir. tlf.:[ … ]Mobil:[ … ]E-mail:[ … ]Tlf.:[ … ]Dir. tlf.:[ … ]Mobil:[ … ]E-mail:[ … ]
SAMARBEJDSORGANISATION:I forbindelse med opgavens gennemførelse, er den nedenfor anførte samarbejdsorgani-sation etableret mellem parterne.[ … ](Angivelse af projektorganisation, hvis parterne i fællesskab bliver enige om etablering af ensådan.)