Finansudvalget 2013-14
FIU Alm.del Spørgsmål 191
Offentligt
1360213_0001.png
1360213_0002.png
1360213_0003.png
1360213_0004.png
1360213_0005.png
1360213_0006.png
1360213_0007.png
1360213_0008.png
1360213_0009.png
1360213_0010.png
1360213_0011.png
1360213_0012.png
1360213_0013.png
1360213_0014.png
1360213_0015.png
1360213_0016.png
1360213_0017.png
1360213_0018.png
1360213_0019.png
1360213_0020.png
1360213_0021.png
1360213_0022.png
1360213_0023.png
1360213_0024.png
1360213_0025.png
1360213_0026.png
1360213_0027.png
1360213_0028.png
1360213_0029.png
1360213_0030.png
1360213_0031.png
1360213_0032.png
1360213_0033.png
1360213_0034.png
Bilag 4Model for delkontrakt vedrørende levering af tjenesteydelser til brug foreffektiviseringsopgaver(Køb efter miniudbud)
Analyse af statens hjemmesideportefølje
Finansministeriet • Christiansborg Slotsplads 1 • 1218 København K • T 33 92 33 33 • E fm@f m.dk • www.fm.dk
2
Denne delkontrakt er indgået mellem
Digitaliseringsstyrelsen(herefter benævnt Kunden)og[…][…][…](herefter benævnt Konsulentfirmaet)
3
Indholdsfortegnelse1.2.3.4.5.6.7.8.BAGGRUND OG FORMÅL ........................................................................................................................................ 5OPGAVEN ...................................................................................................................................................................... 5MEDARBEJDERE ......................................................................................................................................................... 5TILRETTELÆGGELSE AF OPGAVEN .................................................................................................................. 6PRIS ................................................................................................................................................................................... 6SAMARBEJDSORGANISATION ............................................................................................................................... 6VARIGHED .................................................................................................................................................................... 6UNDERSKRIFTER ........................................................................................................................................................ 7
4
Bilagsfortegnelse
Bilag 4.a:Bilag 4.b:Bilag 4.c:Bilag 4.d:Bilag 4.e:
OpfordringsskrivelseOpgavebeskrivelseLøsningsbeskrivelsePris og allokerede medarbejdereSamarbejdsorganisation
5
1.BAGGRUND OG FORMÅLDenne delkontrakt er indgået i henhold til rammekontrakt af 18. juni 2013 mellem Kon-sulentfirmaet og Finansministeriet.Rammekontrakten giver Finansministeriet adgang til at benytte og indkøbe tjenesteydel-ser selvstændigt eller i samarbejde med andre ministerier.Når Finansministeriet, i overensstemmelse med ovenstående, indgår en delkontrakt isamarbejde med andre ministerier, kan Finansministeriet overlade det til det pågældendeministerium at gennemføre selve miniudbuddet. I disse situationer betegnes Finansmini-steriet og det udførende ministerium samlet som Kunden.Delkontrakten er indgået mellem parterne efter et af Kunden gennemført miniudbud, jf.rammekontraktens punkt 6, hvor Konsulentfirmaet er vurderet som havende afgivet detøkonomisk mest fordelagtige bud.For delkontrakten gælder de i rammekontrakten med bilag anførte vilkår med de tilføjel-ser, der fremgår af denne delkontrakt med bilag.2.OPGAVEN
Der er gennemført et miniudbud som anført i rammekontraktens punkt 6 og i henholdtil Kundens opfordringsskrivelse, jf. bilag 4.a (Opfordringsskrivelse).På baggrund af det gennemførte miniudbud har Konsulentfirmaet afgivet det økono-misk mest fordelagtige bud og er derfor i henhold til rammekontaktens tildelingskriteriertildelt udførelse og levering af opgaven.Opgaven vedrører analyse af statens hjemmesideportefølje, og er overordnet beskrevet iden opgavebeskrivelse, jf. bilag 4.b (Opgavebeskrivelse) Kunden har udarbejdet til brugfor gennemførelse af miniudbud herom.Konsulentfirmaet skal levere opgaven til Kunden som beskrevet i bilag 4.c (Løsningsbe-skrivelse).3.MEDARBEJDERE
Konsulentfirmaet har til opgaven allokeret de medarbejdere, der er angivet i bilag 4.d(Pris og allokerede medarbejdere). Bilaget indeholder tillige en beskrivelse dels af depågældende medarbejderes generelle og relevante kvalifikationer i relation til løsning afnærværende opgave, dels af de pågældende medarbejderes tiltænkte opgaver vedrørende
6
analyse af statens hjemmesideportefølje. Herudover indeholder bilaget angivelse af, hvil-ken konsulentkategori medarbejderen tilhører.4.TILRETTELÆGGELSE AF OPGAVEN
Delkontrakten, og dermed levering af opgaven, skal ske i henhold til den tilrettelæggelseaf opgaven, der følger af bilag 4.c (Løsningsbeskrivelse).5.PRIS
Opgaven honoreres som en fastpris-aftale til den i bilag 4.e (Pris og allokerede medar-bejdere) anførte pris. Dog kan prisen ikke overstige prisen for den ved opgavens løsningmedgåede tid opgjort i henhold til de priser, der fremgår af bilag 3, Priser.Opsiger Kunden en delkontrakt, er Konsulentfirmaet berettiget til et forholdsmæssigtog rimeligt vederlag af den aftalte faste pris for det udførte arbejde frem til ophørstid s-punktet.Er det omvendt Konsulentfirmaet, som opsiger en delkontrakt med fast pris, er Konsu-lentfirmaet ikke berettiget til vederlag for det hidtil udførte arbejde, hverken helt ellerdelvist.6.SAMARBEJDSORGANISATION
Finder parterne det i fællesskab hensigtsmæssigt, at der skal etableres en samarbejdsor-ganisation i forhold til opgaven, er denne nærmere beskrevet i bilag 4.e (Samarbejdsor-ganisation) indeholdende angivelse af eksempelvis projektkoordinator, kontaktpersoner,mødestruktur mv.7.OPSIGELSE
Delkontrakten kan opsiges i henhold til rammekontraktens punkt 8.1, Opsigelse.Uanset ophør af rammekontrakten, er Konsulentfirmaet fortsat forpligtet til at fuldførepåbegyndte opgaver på rammekontraktens vilkår, såfremt Kunden skønner, at dette vilvære hensigtsmæssigt.
7
8.
UNDERSKRIFTERDato:For Konsulentfirmaet
Dato:For Kunden:
8
Bilag 4.a - OpfordringsskrivelseI medfør af rammekontraktens punkt 6 agter Kunden at gennemføre et miniudbud.Konsulentfirmaet opfordres hermed til at deltage i det pågældende miniudbud.Udbuddet vedrørerAnalyse af statens hjemmesideportefølje, herunderIndsamling af data om den eksisterende hjemme-sideportefølje på tværs af statenAnalyse af de indsamlede data og identificering af ef-fektiviseringspotentialerOpstilling af mulige effektiviseringsscenarier ogskitsering af tilknyttede potentialer, fordele og ulem-per.En nærmere beskrivelse af opgaven fremgår af bilag 4.b (Opgavebeskrivelse).På baggrund heraf opfordres Konsulentfirmaet til at fremsende tilbud på udførelse afopgaven. Tilbuddet skal være indleveret senestden 11. september 2013, kl. 16.00.Til-bud modtaget efter dette tidspunkt, tages ikke i betragtning.Tilbuddet, der skal være skriftligt, skal indleveres i en lukket kuvert til adressen:DigitaliseringsstyrelsenLandgreven 4, Postboks 21931017 København KKuverten skal mærkes "Miniudbud - Analyse af statens hjemmesideportefølje - må ikkeåbnes".Tilbuddetbedes indleveret i 4 eksemplarer,samt i en elektronisk version.Tilbuddet måmaksimalt fylde 25 sider samlet set,dvs. bilag 4c + 4d, inklusiv bådeopgavebeskrivelse og beskrivelse af pris og allokerede medarbejdere.Der henvises i øvrigt til rammekontraktens punkt 6, herunder særligt punkt 6.2.2 og6.2.3, i relation til Konsulentfirmaets afgivelse af tilbud.
9
Bilag 4.b - OpgavebeskrivelseStaten har et stort antal hjemmesider. Det er omkostningstungt at udvikle og drive dissesider; i konsulentbistand, licenser, arbejdstid mv. Den nuværende organisering af hjem-mesiderne medfører endvidere store omkostninger i forbindelse med bl.a. ressortom-lægninger og interne organisationsændringer. Det vurderes, at der kan være effektivise-rings- og servicegevinster at hente gennem fælles løsninger for udvikling, vedligehold ogdrift af statslige hjemmesider.Finansministeriet (repræsenteret ved Digitaliseringsstyrelsen) igangsætter derfor en ana-lyse af statens hjemmesider. Formålet med analysen er at kortlægge og vurdere, om derer effektiviseringsgevinster eller andre fordele eller ulemper vedi større eller mindreomfangat samle udvikling og drift af statens hjemmesider.Resultatet af analysen vil blive forelagt regeringen med henblik på eventuel iværksættelseaf yderligere initiativer.Analysen skal gennemføres i perioden medio september 2013 til 20. december 2013.
BaggrundDet er en naturlig del af myndighedsudøvelsen at informere borgere og andre interes-senter på diverse hjemmesider. Med de senere års skærpede digitaliseringsdagsorden erhjemmesider, portaler mv. blevet en endnu vigtigere del af myndighedernes kommuni-kation, myndighedsudøvelse og borgerbetjening.Alle ministerier og styrelser har en hjemmesidenogle styrelser som en underside tilministeriets overordnede hjemmeside, men langt de fleste som uafhængige hjemmesider.Derudover består hjemmesideporteføljen yderligere af en række andre typer sider ogportaler, der til tider er mere teknisk komplicerede; eksempelvis portaler med selvbetje-ningsløsninger (såsom borger.dk) men som også kan være mere simple kampagnesider(såsom jobindsats.dk).Flere ministerier er allerede i gang med at konsolidere egne hjemmesider internt på mi-nisterområderne, blandt andet ved at konsolidere alle hjemmesider på samme bagvedlig-gende tekniske platform. Det gælder blandt andet Ministeriet for Fødevare, Landbrug ogErhverv, Udenrigsministeriet og Social-, Børne- og Integrationsministeriet.Internationalt har blandt andet England og Holland gennemført en række mere vidtgå-ende tiltag til konsolidering af de statslige hjemmesider.Det vurderes, at der kan være væsentlige effektiviseringsgevinster at hente på området,da der i dag er stor redundans i de opgaver hvert ministerium og styrelse gennemfører iforbindelse med udvikling, drift og vedligehold af de mange hjemmesider. Det er blandtandet udgifter til licenser, konsulentydelser til udvikling, opdatering mv. Ligesom det
10
forventes, at en fælles målrettet digital kommunikation via statens hjemmesider kan sikreen bedre service for borgerne og dermed mere nytte af siderne.
FormålAnalysen skal kortlægge og vurdere om der er effektiviseringsgevinster eller andre forde-le eller ulemper vedi større eller mindre omfangat samle udvikling og drift af sta-tens hjemmesider og selvbetjeningsløsninger.Analysen skal derfor give et overblik over hjemmesiderne i staten, og på baggrund herafopstille en række scenarier for at effektvisere udvikling og drift af statens hjemmesider,inklusiv potentiale- og business case-beregninger samt vurdering af mulige fordele ogulemper for de forskellige borgergrupper, virksomheder, medarbejdere i staten mv.På baggrund af analysens resultater vil der blive lagt op til, at regeringen kan tage beslut-ning om eventuel iværksættelse af yderligere analyser eller konkrete indsatser på omr å-det, afhængigt af udfaldet af analysen.Det er vigtigt, at analysen tegner et realistisk billede af de mulige løsningsscenarier, derespotentialer og gevinster, og der vil derfor blive lagt vægt på, at Konsulentfirmaet (elleren eventuel underleverandør) har konkret erfaring med lignende analyser på hjemme-sideområdet samt med organisering og arbejdsgange i den offentlige sektor.
AfgrænsningFokus for analysen er statens udgifter til de statslige myndigheders hjemmesider, i for-hold til intern og ekstern udvikling, vedligehold og drift. Det anerkendes, at skellet imel-lem en hjemmeside og et system ikke altid er helt skarp, ej heller om der er tale om enhjemmesidekomponent, widget, plugin, app eller lignende, og der lægges derfor vægt på,at Konsulentfirmaet kan bidrage med at lægge et relevant snit. Der vil dog i analysenblive taget udgangspunkt i nedenstående:En hjemmeside er et sted på internettet med en forside og tilhørende undersidermed informationer som f.eks. tekst, lyd, billeder, video mm.Med hjemmeside menes det samlede websted, som fx Digitaliseringsstyrelsenshjemmeside digtaliseringsstyrelsen.dk, og ikke blot den enkelte webside.Portaler og selvbetjeningsløsninger såsom Borger.dk, Sundhed.dk mv. betragtessom hjemmesider og er derfor en del af analysen.Interne systemer, der kun har interne brugere, som fx mTid, intranet mv. define-resikkesom en hjemmeside og medtages derforikkei analysen.Interne Software-as-a-Service-systemer (som fx RejsUd eller IndFak) der ogsåtilgås via en browser og for brugeren derfor umiddelbart kan opfattes som enhjemmeside betragtes dogikkesom en sådan og medtages derforikkei analysen.
11
Alle statens hjemmesider indgår som udgangspunkt i analysen, dog med primær fokuspå hjemmesider, der drives af departementer og styrelser. Selvejende og uafhængigeinstitutioner medtages ikke i analysen (eksempelvis universiteter, uafhængige råd mv.).Der forventes dog ikke nødvendigvis en tilbundsgående undersøgelse af samtlige hjem-mesider fra hver enkelt institution.Der vil således blive lagt vægt på, at Konsulentfirmaets tilbud beskriver en relevant, hen-sigtsmæssig og konsistent afgrænsning af dataindsamlingen til analysen, jf. nedenfor.
Beskrivelse af opgavenAnalysen skal:- skabe overblik over statens hjemmesider, deres formål, målgruppe (borgerrettet,virksomhedsrettet mv.), tekniske opbygning mv. samt de tilknyttede udviklings-og driftsomkostninger.- opstille en række scenarier for effektivisering af drift og udvikling af statenshjemmesideportefølje med udgangspunkt i konsolideringsmuligheder.- fastlægge de økonomiske konsekvenser forbundet med scenarierne .- vurdere funktionsmæssige konsekvenser, som scenarierne kan medføreherun-der konsekvenser for brugen af siderne for både borgere, virksomheder, medar-bejdere i staten mv.Konsulentfirmaet skal derfor gennemføre en analyse bestående af følgende tre elemen-ter: dataindsamling, analyse og løsningsscenarier.Det forventes, at Konsulentfirmaets tilbud indeholder en detaljeret metodebeskrivelse,der giver en fyldestgørende og velunderbygget beskrivelse af, hvorledes Konsulentfir-maet påtænker at gribe opgaven an specielt i forhold til en relevant, hensigtsmæssig ogkonsistent afgrænsning af dataindsamlingen, samt hvordan Konsulentfirmaet påtænkerat sikre datakvaliteten samt vil tage højde for eventuelle ufuldstændige datasæt fra myn-dighederne fx igennem ekstrapolering af data eller Konsulentfirmaets erfaringer og vi-den på området.1. DataindsamlingDer skal indsamles data om den eksisterende hjemmesideportefølje i staten, således atder skabes et solidt grundlag for den efterfølgende analyse samt opstilling og valg afløsningsscenarier. For at få et retvisende billede af den statslige hjemmesideporteføljeskal der skabes et overblik over hjemmesider, portaler mv. med tilhørende data om:- Formål og indhold (fx hvilken type indhold, tilknyttede selvbetjeningsløsninger,særlige hensyn og behov så som begrænset adgang eller adgang til persondata,forventet levetid, lovmæssigebindinger)- Brug (fx besøgstal, målgruppe)- Teknisk platform (fx hvilket CMS, version, integrationer, brug af fælleskompo-nenter, specielle sikkerheds- eller performancekrav)- Omfang og kapacitetskrav (fx antal undersider, trafik)- Leverandør- og kontraktforhold (fx in-/outsourcet, leverandør, udløbsdato)
12
-
Omkostninger (fx drift, vedligehold, udvikling).
Som nævnt ovenfor, skal der ikke nødvendigvis gennemføres en tilbundsgående data-indsamling af alle hjemmesiderne. En model kan være at gennemføre en overordnetscreening af alle hjemmesider og herefter udvælge repræsentative ministerier ellerhjemmesider, som herefter indgår i en mere detaljeret analyse. Det må forventes, at dervil være variation i datakvaliteten, og at nogle myndigheder vil have udfordringer med atkunne levere data. Det er derfor vigtigt, at der i tilbuddet beskrives, hvordan Konsulent-firmaet påtænker at gennemføre dataindsamlingen, da dette vil være et kriterium foropgavetildelingen, jf. Rammekontrakten punkt 6.2.4.Der skal ydermere indsamles information omkring nylige, igangværende eller planlagtetiltag som vil have indvirkning på området inden for eller på tværs af ministerområdernesom fx konsolidering af hjemmesideplatform på koncernniveau.Digitaliseringsstyrelsen ligger inde med data fra tidligere analyser, der eventuelt kan væretil gavn for nærværende analyse. Der er tale om følgende data (der garanteres ikke fordatakvaliteten):Best på nettetListe over de omkring 120 statslige hjemmesider der deltog i ”Bedst på Nettet2012”, med data om:Navn på hjemmeside (fx borger.dk)Ministerium (fx Finansministeriet)Myndighed (fx Digitaliseringsstyrelsen)Url (fxwww.borger.dk)KontaktpersonTlf.EmailStatens Indkøbs CMS-analyseData fra 50 forskellige organisationer (ministerier, styrelser mv.) om hvilkeCMS’er der benyttes i organisationen samt forskellige data om omkostninger tilCMS’et, leverandørforhold, funktionalitet mv. Det må forventes, at disse data ernoget ufuldstændige og forældede, da dataindsamlingen blev gennemført i 2011.Statslige selvbetjeningsløsninger på borger.dkListe over de omkring 400 statslige selvbetjeningsløsninger på borger.dk, meddata om:Type (fx Portal Service Definition)Domain Service (fx NemKonto)Portal Service Definition (fx NemKonto)Teknikleverandør (fx KMD)Integrationsform (fx IFrame)Forretningsudbyder (fx Digitaliseringsstyrelsen)
13
Tillige stiller Erhvervsstyrelsen lignende data om de statslige indberetningsløs-ninger på virk.dk til rådighed for analysen.Konsulentfirmaet skal gennemføre dataindsamlingen (udarbejdelse af spørgeskema-er/spørgeramme, validering af data mv.), i tæt samarbejde og sparring med Kunden. Detkan forventes at Kunden vil bidrage med at forestå udsendelse og indhentning af spør-geskemaer, etablere kontakt med myndighederne mv.Hvis Konsulentfirmaet kan se fordel i at understøtte dataindsamling og/eller datavalide-ringen ved hjælp af digitale løsninger (fx en web crawler), skal dette beskrives i tilbuddet.Alle indsamlede data skal overdrages til Kunden i en form, så Kunden efter analysensafslutning har mulighed for at benytte data til videre analyser.2. AnalysePå baggrund af de indsamlede data skal Konsulentfirmaet analysere potentialet for ef-fektivisering af hjemmesiderne i staten og identificere, hvor der er de største potentialerog lavthængende frugter.Analysen skal se på potentialet og barriererne for mulig effektivisering på hjemmeside-området, herunder fx:- Konsolidering eller centralisering på forskellige niveauer; som eksempelvis denbagvedliggende tekniske platform eller yderligere samling af indhold på fælleshjemmesider, herunder muligheden for at samle selvbetjening på henholdsvisborger.dk og virk.dk.- Storkøb af udviklings- og driftsydelser eksempelvis igennem rammeaftaler ellerlignende.Eksisterende erfaringer på området, fra fx ministerier, der har konsolideret egne hjem-mesider og internationale cases, som fx England og Holland, skal indgå i analysen somreferencemateriale og til at robustgøre effektiviseringspotentialet.Konsulentfirmaet skal forestå analysen på baggrund af dataindsamlingen. Analyseresul-taterne, aggregerede data mv. diskuteres løbende med Kunden og præsenteres i relevan-te diagrammer og illustrationer eventuelt med en kort skriftlig rapport til at underbyggeresultaterne.3. LøsningsscenarierAnalysefasen skal munde ud i en præsentation af forskellige scenarier for mulige indsat-ser på området. Der forventes at Konsulentfirmaet opstiller 35 forskellige muligeløsningsscenarier, herunder eksempelvis konsolidering af hjemmesider på tværs af mini-sterområder og på tværs af ministerier. Konsulentfirmaet skal som minimum beskriveog vurdere løsningsscenarierne i forhold til følgende:- Potentiel organisering og governance for hvert scenarie, herunder implemente-ringsmuligheder, tidshorisont mv.
14
-
-
-
Afdække det økonomiske potentiale forbundet med hvert enkelt scenarie, her-under estimat af eventuelle udviklings- og implementeringsomkostninger, samtafledte effekter afstedkommet af at myndighederne skal afholde færre omkost-ninger i forbindelse med hjemmesidedriften.Vurdere de juridiske, tekniske og organisatoriske barrierer samt andre udfordrin-ger forbundet med løsningsscenarierne, herunder beskrive de funktionsmæssigekonsekvenser scenarierne vil medføre for blandt andet redaktørerne i ministeri-erne og andre af statens medarbejdere.Vurdere hvordan løsningerne kan understøtte statens digitale kommunikation ogsikre bedre service for borgerne, herunder vurdere de mulige fordele og ulemperved de enkelte løsningsscenarier for forskellige relevante borgergrupper, virk-somheder, medarbejdere i staten mv. for dermed fortsat at sikre en god og mål-rettet kommunikation og service fra staten. Det skal desuden perspektivereshvordan løsningerne kan medføre kvalitetsløft/-reduktion der igen vil medførekanalmæssige effekter, såsom ændret belastning af telefonkanalen, hos de direkteeller indirekte berørte myndigheder.
Løsningsscenarierne skal præsenterer og beskrive hvert løsningsscenarie som en del afden endelige afrapportering.
Endeligt produktDet forventes, at konsulenten leverer en samlet afrapportering i form af en overskueligillustrativ præsentation af aggregerede data og analyser på baggrund af data, samt enopsummerende rapport på omkring 20 sider. Modtageren af rapporten forventes at væredepartementschefer i staten. Der afrapporteres senest 20. december 2013.Det skal sikres, at analyser, beregninger, datagrundlag mv. præsenteres og overdrages påen sådan måde, at det også efterfølgende er muligt at genskabe forudsætninger, metoder,beregninger mv., og at Kunden efter analysens afslutning således har mulighed for atbenytte data og analyseresultater til videre analyser.Dokumenter, der indgår i afrapporteringen skal endvidere leveres i tilgængelig form ogformat, jf. WCAG 2 AA. Det vil bl.a. sige, at de skal være korrekt opmærkede (over-skrifter, lister, tabeller o.l.) og indeholde beskrivende alternative tekster til billeder ogillustrationer i den udstrækning dokumentformatet tillader det. I forhold til ikke-redigerbare dokumenter foretrækkes dokumentformatet PDF/A-1a.
Organisering af analysenAnalysen igangsættes med tilslutning fra regeringen. Digitaliseringsstyrelsen vil væreoverordnet projektleder for analysen. Udover medarbejdere fra Digitaliseringsstyrelsenvil Statens It også være repræsenteret i projektgruppen.Der nedsættes en styregruppe med deltagelse af Finansministeriet (v Digitaliseringssty-relsen og Statens It), Økonomi- og Indenrigsministeriet, Erhvervs- og Vækstministeriet,
15
Skatteministeriet, Beskæftigelsesministeriet, Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fi-skeri og Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående uddannelser.Der vil tillige blive oprettet en referencegruppe med deltagere fra ministerier og styrel-ser, der har konkret erfaring på området, eksempelvis webredaktører, kommunikations-ansvarlige eller lignende. Referencegruppen vil blive benyttet til sparring om analysere-sultater, løsningsscenarier mv. for at sikre at ministeriernes konkrete erfaringer inddragesi analysen, for derved at opnå et godt og realistisk slutprodukt.Fra Kundens side vil der blive stillet med ressourcer til at gennemføre analysen svarendetil samlet set to fuldtidsmedarbejdere i perioden. Der kan derfor herigennem forventesen del assistance til indsamling af data, koordinering og kontakt til myndighederne mv.Digitaliseringsstyrelsen vil derfor forestå koordinering og kontakt til ministerierne, hånd-tering af styregruppe og referencegruppe mv., dog i tæt dialog med Konsulentfirmaet.Hele analysen forventes gennemført i tæt samarbejde mellem Konsulentfirmaet ogKunden, således at problemer og resultater løbende kan blive håndteret og diskuteret.Det forventes derfor, at Konsulentfirmaet og Kunden arbejder fra samme fysiske loka-tion i projektperioden, enten hos Konsulentfirmaet eller Kunden, i forhold til hvad derfindes mest hensigtsmæssigt. Der skal som minimum afholdes et ugentligt statusmødemellem Konsulentfirmaet og Kunden.Data, delresultater og konklusioner vil løbende blive forelagt for styregruppe og referen-cegruppe, således at deres konkrete erfaringer kan inddrages i analysen. Kunden forestårarrangering samt den primære kontakt til styregruppe og referencegruppe, dog forventesKonsulentfirmaet at levere materiale og deltage på møderne. Det forventes at der vilblive afholdt 3-4 styregruppemøder og 4-5 referencegruppemøder.
Krav til tilbud (hjælp til løsningsbeskrivelse)Tilbuddet skal indeholde:-------En beskrivelse af hvordan Konsulentfirmaet påtænker at forestå dataindsamlin-gen (metode, afgrænsning mv.)En beskrivelse af opgavens analysefaseEn beskrivelse af hvordan løsningsscenarierne påtænkes præsenteret, hvilken d e-taljegrad mv.En kort beskrivelse af Konsulentfirmaets erfaringer med lignende analyserEn kort beskrivelse af eventuelle værktøjer og/eller data, som Konsulenten er ibesiddelse af og påtænker at benytte til gennemførsel af analysenEn tidsplan for gennemførsel af opgaven, der beskriver overordnede faser, akti-viteter mv.Et specificeret budget for analysen, herunder forventet timeforbrug og timepri-ser samt den samlede pris
16
--
En kort beskrivelse af de personer, der vil arbejde på opgaven, samt deres kom-petencer og relevante erfaringerYderligere punkter som Konsulentfirmaet måtte finde relevant
Tilbuddet må maksimalt fylde 25 sider, inklusivt løsningsbeskrivelse, pris og beskrivelseaf allokerede medarbejdere.
17
Bilag 4.c - LøsningsbeskrivelseARBEJDSMETODER OG VÆRKTØJER:[ … ](Konsulentfirmaets fulde angivelse og beskrivelse af, hvorledes opgaven påtænkes løst, samt hvor-ledes de angivne arbejdsmetoder og værktøjer inddrages og nyttiggøres ved løsningen.)TILRETTELÆGGELSE AF OPGAVEN:[ … ](Konsulentfirmaets angivelse af, hvorledes opgaven vil blive tilrettelagt, herunder hvorledes Kun-den forudsættes inddraget, hvorledes der tages højde for procestid i forbindelse med arbejdet, hvorledesrettidig levering sikres, hvorledes Kunden løbende holdes orienteret mv.)
18
Bilag 4.dPris og allokerede medarbejderePRIS:Prisen for Konsulentfirmaets udførelse og levering af opgaven er kr.[ … ](angivelse affast pris for gennemførelse af opgaven).ALLOKEREDE MEDARBEJDERE:Fra de i bilag 2, anførte konsulentkategorier, allokerer Konsulentfirmaet følgende kon-krete konsulenter til brug for gennemførelse af opgaven under denne delkontrakt:[ … ](navn(e) på konsulent(er))(Tilbuddet skal indeholde cv for hver af de tilbudte medarbejdere. Tilbuddet skal angive, hvilke generellekompetencer medarbejderen har, hvilke ydelsesspecifikke kompetencer medarbejderen har, hvilken rollemedarbejderen har i projektorganisationen samt hvilken konsulentkategori medarbejderen tilhører.Tilbuddet beskrivelse af konsulentteamet skal således bestå af de følgende 5 delelementer:1. Tilbudte medarbejdere(Her vedhæfter Leverandøren cv for de tilbudte medarbejdere. Der vedhæftes cv. pr. tilbudt medarbejder.)2. Medarbejderens generelle kompetencer(Her beskriver Leverandøren den tilbudte medarbejders generelle kompetencer. Der udfærdiges beskrivel-se pr. tilbudt medarbejder.)3. Medarbejderens ydelsesspecifikke kompetencer(Her beskriver Leverandøren den tilbudte medarbejders ydelsesspecifikke kompetencer, herunder hvorle-des medarbejderens kompetencer inddrages og nyttiggøres i projektet. Der udfærdiges beskrivelse pr.tilbudt medarbejder.)4. Rolle i projektorganisationen(Her angiver Leverandøren den tilbudte medarbejders rolle i projektorganisationen. Der angives rolle iprojektorganisation pr. tilbudt medarbejder.)5. Konsulentkategori(Her angiver Leverandøren den konsulentkategori, som den tilbudte medarbejdere tilhører. Der angiveskonsulentkategori pr. tilbudt medarbejder samt det forventede antal timer pr. medarbejder.)Ved tilbudsvurderingen lægges der vægt på, hvordan tilbudsgiver allokerer og nyttiggør relevante medar-bejderes kvalifikationer. Der vil endvidere blive lagt vægt på, hvordan de allokerede medarbejdere en-keltvis og eventuelt som team kan medvirke til at kvalitetsniveauet i løsningen af opgaven under ram-mekontrakten forøges. )
FORVENTET TIDSFORBRUG OG SAMMENSÆTNING HERAF:
19
[ … ](Angivelse af hvorledes den tilbudte pris er sammensat, herunder angivelse af hvilket tidsforbrughver enkelt af de allokerede medarbejder forventes at anvende på opgaven.)
20
Bilag 4.eSamarbejdsorganisationKUNDENS KONTAKTPERSON(ER):Følgende person(er) er hos Kunden primær kontaktperson(er) i relation til opgavensudførelse:Navn:[ … ]Titel:[ … ]Adresse:[ … ]Postnr./by:[… ]Funktionsbeskrivelse:[ … ]Navn:[ … ]Titel:[ … ]Adresse:[ … ]Postnr./by:[ … ]Funktionsbeskrivelse:[ … ]Tlf.:[ … ]Dir. tlf.:[ … ]Mobil:[ … ]E-mail:[ … ]
Tlf.:[ … ]Dir. tlf.:[ … ]Mobil:[ … ]E-mail:[ … ]
KONSULENTFIRMAETS KONTAKTPERSON(ER):Følgende person(er) er hos Konsulentfirmaet primær kontaktperson(er) i relation tilopgavens udførelse:Navn:[ … ]Titel:[ … ]Adresse:[ … ]Postnr./by:[ … ]Funktionsbeskrivelse:[ … ]Navn:[ … ]Titel:[ … ]Adresse:[ … ]Postnr./by:[ … ]Funktionsbeskrivelse:[ … ]Tlf.:[ … ]Dir. tlf.:[ … ]Mobil:[ … ]E-mail:[ … ]
Tlf.:[ … ]Dir. tlf.:[ … ]Mobil:[ … ]E-mail:[ … ]
SAMARBEJDSORGANISATION:I forbindelse med opgavens gennemførelse, er den nedenfor anførte samarbejdsorgani-sation etableret mellem parterne.[ … ](Angivelse af projektorganisation, hvis parterne i fællesskab bliver enige om etablering af ensådan.)
!#$ %
!"&" & ' %(
!
&
&
"
) )
#%
!"#$" !"&$ & ' %
"
#
&
&
$
!$%&
"
#
'()+,./_________________________Camilla Grynnerup FiskerSpecialkonsulentT 2256 6991E[email protected]DigitaliseringsstyrelsenLandgreven 4, Postboks 21931017 København K
$%
&
*"-+! $" !&
T 3392 5200E[email protected]www.digst.dk
!$ % # !"# #& '(% ( ) '*,,- - ,
"# #+,((%
!"% & $!"#$ $'(& ( ) '
#$ $*+((&
!"'("# $" )%&""#
+,./1"0-%# .$ ' !% $
!
""
*
"# '(
"")
)
_________________________Camilla Grynnerup FiskerSpecialkonsulentT 2256 6991E[email protected]DigitaliseringsstyrelsenLandgreven 4, Postboks 21931017 København K
T 3392 5200E[email protected]www.digst.dk
! "'
#
$ "%
&
'
#
'( ( '
!"#$ "%&#
!$%&
"
#
'$%(*+-._________________________Camilla Grynnerup FiskerSpecialkonsulentT 2256 6991E[email protected]DigitaliseringsstyrelsenLandgreven 4, Postboks 21931017 København K
&
)",*! $" !&
T 3392 5200E[email protected]www.digst.dk
! !"#$%& '++, , +! !"( ')"*+
!&('#
"#$ $%"#$ $%) (
%
*
+
#
!%&
!
" #! '
$
!
!
"
)*,-.!+" ,# %#'
!!
(
!" %&
!!'
_________________________Camilla Grynnerup FiskerSpecialkonsulentT 2256 6991E[email protected]DigitaliseringsstyrelsenLandgreven 4, Postboks 21931017 København K
T 3392 5200E[email protected]www.digst.dk
! "'
#
$ "%
&
'
#
'( ( '
#
$
!% #
"
"&'$
!&'
!
" #! (
$
%
!
!
"
*+-.!/,$" -# &$ #(
!!
)
!" &'
!!(
_________________________Camilla Grynnerup FiskerSpecialkonsulentT 2256 6991E[email protected]DigitaliseringsstyrelsenLandgreven 4, Postboks 21931017 København KT 3392 5200
E[email protected]www.digst.dk
!"#$% &**+ + *! "'( &"!)*'
!#$!%"& $
""'(%
!%&
!
" #! '
$
!
!
"
)*,-!.+" ,# %#'
!!
(
!" %&
!!'
_________________________Camilla Grynnerup FiskerSpecialkonsulentT 2256 6991E[email protected]DigitaliseringsstyrelsenLandgreven 4, Postboks 21931017 København K
T 3392 5200E[email protected]www.digst.dk
!"# $(
!
% $&
'
(
!
() ) (
!#$!#% $"
"&'#
!$%&
"
#
'$%(*+-._________________________Camilla Grynnerup FiskerSpecialkonsulentT 2256 6991E[email protected]DigitaliseringsstyrelsenLandgreven 4, Postboks 21931017 København K
&
)",*! $" !&
T 3392 5200E[email protected]www.digst.dk