Finansudvalget 2013-14
FIU Alm.del Spørgsmål 191
Offentligt
1360212_0001.png
1360212_0002.png
1360212_0003.png
1360212_0004.png
1360212_0005.png
1360212_0006.png
1360212_0007.png
1360212_0008.png
1360212_0009.png
1360212_0010.png
1360212_0011.png
1360212_0012.png
1360212_0013.png
1360212_0014.png
1360212_0015.png
1360212_0016.png
1360212_0017.png
1360212_0018.png
1360212_0019.png
1360212_0020.png
1360212_0021.png
1360212_0022.png
Bilag 4Model for delkontrakt vedrørende levering af tjenesteydelser til brug foreffektiviseringsopgaver(Køb efter miniudbud)
Analyse af konkrete datadelingsbehovi sagsbehandlingen på socialområdet
Finansministeriet • Christiansborg Slotsplads 1 • 1218 København K • T 33 92 33 33 • E [email protected] • www.fm.dk
2
Denne delkontrakt er indgået mellemDigitaliseringsstyrelsen(herefter benævnt Kunden)og[…][…][…](herefter benævnt Konsulentfirmaet)
3
Indholdsfortegnelse1.2.3.4.5.6.7.8.BAGGRUND OG FORMÅL................................................................................................. 5OPGAVEN........................................................................................................................... 5MEDARBEJDERE............................................................................................................... 5TILRETTELÆGGELSE AF OPGAVEN.............................................................................. 6PRIS..................................................................................................................................... 6SAMARBEJDSORGANISATION......................................................................................... 6OPSIGELSE......................................................................................................................... 6UNDERSKRIFTER............................................................................................................. 7
FORMÅL........................................................................................................................................ 9BAGGRUND................................................................................................................................... 9ORGANISERING............................................................................................................................ 9BESKRIVELSE AF OPGAVEN....................................................................................................... 10KRAV TIL AFRAPPORTERING..................................................................................................... 14KRAV TIL SAMARBEJDE.............................................................................................................. 14KRAV TIL TIDSPLAN................................................................................................................... 16KRAV TIL TILBUD (HJÆLP TIL LØSNINGSBESKRIVELSE)..........................................................16PRIS18
4
Bilagsfortegnelse
Bilag 4.a:Bilag 4.b:Bilag 4.c:Bilag 4.d:Bilag 4.e:
OpfordringsskrivelseOpgavebeskrivelseLøsningsbeskrivelsePris og allokerede medarbejdereSamarbejdsorganisation
5
1.BAGGRUND OG FORMÅLDenne delkontrakt er indgået i henhold til rammekontrakt af 18. juni 2013 mellem Kon-sulentfirmaet og Finansministeriet.Rammekontrakten giver Finansministeriet adgang til at benytte og indkøbe tjenesteydel-ser selvstændigt eller i samarbejde med andre ministerier.Når Finansministeriet, i overensstemmelse med ovenstående, indgår en delkontrakt isamarbejde med andre ministerier, kan Finansministeriet overlade det til det pågældendeministerium at gennemføre selve miniudbuddet. I disse situationer betegnes Finansmini-steriet og det udførende ministerium samlet som Kunden.Delkontrakten er indgået mellem parterne efter et af Kunden gennemført miniudbud, jf.rammekontraktens punkt 6, hvor Konsulentfirmaet er vurderet som havende afgivet detøkonomisk mest fordelagtige bud.For delkontrakten gælder de i rammekontrakten med bilag anførte vilkår med de tilføjel-ser, der fremgår af denne delkontrakt med bilag.2.OPGAVEN
Der er gennemført et miniudbud som anført i rammekontraktens punkt 6 og i henholdtil Kundens opfordringsskrivelse, jf. bilag 4.a (Opfordringsskrivelse).På baggrund af det gennemførte miniudbud har Konsulentfirmaet afgivet det økono-misk mest fordelagtige bud og er derfor i henhold til rammekontaktens tildelingskriteriertildelt udførelse og levering af opgaven.Opgaven vedrører en analyse af konkrete datadelingsbehov på sagsbehandlerniveau isocialsektoren og er overordnet beskrevet i den opgavebeskrivelse, jf. bilag 4.b (Opga-vebeskrivelse), Kunden har udarbejdet til brug for gennemførelse af miniudbud herom.Konsulentfirmaet skal levere opgaven til Kunden som beskrevet i bilag 4.c (Løsningsbe-skrivelse).3.MEDARBEJDERE
Konsulentfirmaet har til opgaven allokeret de medarbejdere, der er angivet i bilag 4.d(Pris og allokerede medarbejdere). Bilaget indeholder tillige en beskrivelse dels af depågældende medarbejderes generelle og relevante kvalifikationer i relation til løsning afnærværende opgave, dels af de pågældende medarbejderes tiltænkte opgaver vedrørende
6
analysen af konkrete datadelingsbehov på sagsbehandlerniveau i socialsektoren. Herud-over indeholder bilaget angivelse af, hvilken konsulentkategori medarbejderen tilhører.4.TILRETTELÆGGELSE AF OPGAVEN
Delkontrakten, og dermed levering af opgaven, skal ske i henhold til den tilrettelæggelseaf opgaven, der følger af bilag 4.c (Løsningsbeskrivelse).5.PRIS
Opgaven honoreres som en fastpris-aftale til den i bilag 4.d (Pris og allokerede medar-bejdere) anførte pris. Dog kan prisen ikke overstige prisen for den ved opgavens løsningmedgåede tid opgjort i henhold til de priser, der fremgår af bilag 3, Priser.Opsiger Kunden en delkontrakt, er Konsulentfirmaet berettiget til et forholdsmæssigtog rimeligt vederlag af den aftalte faste pris for det udførte arbejde frem til ophørstids-punktet.Er det omvendt Konsulentfirmaet, som opsiger en delkontrakt med fast pris, er Konsu-lentfirmaet ikke berettiget til vederlag for det hidtil udførte arbejde, hverken helt ellerdelvist.6.SAMARBEJDSORGANISATION
Finder parterne det i fællesskab hensigtsmæssigt, at der skal etableres en samarbejdsor-ganisation i forhold til opgaven, er denne nærmere beskrevet i bilag 4.e (Samarbejdsor-ganisation) indeholdende angivelse af eksempelvis projektkoordinator, kontaktpersoner,mødestruktur mv.7.OPSIGELSE
Delkontrakten kan opsiges i henhold til rammekontraktens punkt 8.1, Opsigelse.Uanset ophør af rammekontrakten, er Konsulentfirmaet fortsat forpligtet til at fuldførepåbegyndte opgaver på rammekontraktens vilkår, såfremt Kunden skønner, at dette vilvære hensigtsmæssigt.
7
8.
UNDERSKRIFTERDato:For Konsulentfirmaet
Dato:For Kunden:
Dato:For Finansministeriet (ifald delkontrakten er indgået i samarbejde med et andet ministe-rium):
8
Bilag 4.a - OpfordringsskrivelseI medfør af rammekontraktens punkt 6 agter Kunden at gennemføre et miniudbud.Konsulentfirmaet opfordres hermed til at deltage i det pågældende miniudbud.Udbuddet vedrører enanalyse af konkrete datadelingsbehov på sagsbehandlerni-veau i socialsektoren.En nærmere beskrivelse af opgaven fremgår af bilag 4.b (Opgavebeskrivelse).På baggrund heraf opfordres Konsulentfirmaet til at fremsende tilbud på udførelse afopgaven. Tilbuddet skal være indleveret senest den7. januar 2014, kl. 12.00.Tilbudmodtaget efter dette tidspunkt, tages ikke i betragtning.Tilbuddet, der skal være skriftligt, skal indleveres i en lukket kuvert til adressen:DigitaliseringsstyrelsenLandgreven 4Postboks 21931017 København KKuverten skal mærkes "Miniudbud –Analyse af konkrete datadelingsbehov i sags-behandlingen på socialområdet- må ikke åbnes".Tilbuddet bedes indleveret ifireeksemplarer samt i en elektronisk version på USB ellerlignende.Kunden ser gerne, at tilbuddetmaksimalt fylder 25 sider samlet set,dvs. bilag 4.c, 4.dog 4.e, inklusiv både løsningsbeskrivelse, beskrivelse af pris og allokerede medarbejderesamt relevante kontaktpersoner i relation til opgaven.Der henvises i øvrigt til rammekontraktens punkt 6, herunder særligt punkt 6.2.2 og6.2.3, i relation til Konsulentfirmaets afgivelse af tilbud.Eventuelle spørgsmål skal stilles skriftligt til fuldmægtig Birgitte Wendelboe på e-mail:[email protected]Spørgsmål, der har generel relevans for miniudbuddet, rundsendes til alle konsulentfir-maer på Finansministeriets rammeaftale med dertilhørende svar.
9
Bilag 4.b - OpgavebeskrivelseFORMÅLSom led i den fællesoffentlige strategi for digital velfærd skal foretages en analyse afkonkrete datadelingsbehov på sagsbehandlerniveau på socialområdet. Analysen har tilformål at indsamle eksisterende viden og kortlægge relevante behov for datadeling ogskal indgå i beslutningsgrundlaget for igangsættelse af eventuelt yderligere aktiviteter tiløget datadeling inden for og på tværs af de store velfærdsområder frem mod 2020.BAGGRUNDØget deling og tilgængeliggørelse af data om borgeren i sagsbehandlingen på socialom-rådet vurderes at indeholde perspektiver for forbedret og effektiv sagsbehandling. Medøget datadeling på sagsbehandlerniveau ønskes det at etablere nem, lovlig og sikker ad-gang til de rette data i rette tid samtidig med, at borgeren ulejliges færrest mulige gangemed forespørgsler om at aflevere de samme data til brug for sagsbehandlingen.Analysen udgør det ene af to delinitiativer om øget deling af data mellem myndighederunder den fællesoffentlige strategi for digital velfærd. Det andet delinitiativ, ”Digitalunderstøttelse af relevante arbejdsgange på tværs af sundhedsvæsenet”, er forankret iden nationale bestyrelse for sundheds-it. Tilsammen har de to delinitiativer til hensigt atsikre øget videndeling på tværs, således at borgerne får en mere effektiv, helhedsoriente-ret social indsats og sammenhængende forløb. Målet er at sikre en fælles koordineretindsats på området, som er drevet af konkrete forretningsbehov på sagsbehandler- ogmedarbejderniveau.Øget deling af data om borgeren forventes at medføre en række gevinster i form af ek-sempelvis mindsket behov for indrapportering, hurtigere ekspeditionstider og bedrebehandling samt helhed og sammenhæng i indsatsen over for borgeren.Meddatadelingmenes, at data, som er indsamlet/indrapporteret om borgeren i én kon-tekst, kan deles med andre forvaltninger/institutioner til brug i en konkret sagsbehand-ling, når det kan bibringe sagsbehandlingen i denne nye kontekst nyttig information. Detforudsættes, at borgeren har givet sit samtykke til, at myndighederne må dele data. Her-under omfattes data om borgerens tilstand samt faktuelle oplysninger til brug for sags-behandlingen. Administrative sagsbehandlerdata mv. omfattes ikke.ORGANISERINGAnalysen er forankret i Digitaliseringsstyrelsen og følges af den nationale koordinations-gruppe for social-it. Analysens resultater afrapporteres til Styregruppen for strategi fordigital velfærd.
10
Der nedsættes en projektgruppe med ansvar for analysen bestående af KL, Social-, Bør-ne- og Integrationsministeriet og Digitaliseringsstyrelsen (projektleder).Arbejdet koordineres med blandt andet de øvrige initiativer på socialområdet i den fæl-lesoffentlige strategi for digital velfærd, herunder i særlig grad det øvrige delinitiativ omøget deling af data i sundhedsvæsnet,jf. ovenfor,samt grunddataprogrammet i Digitalise-ringsstyrelsen, ligesom relevante interessenter, eksempelvis Datatilsynet og DanmarksStatistik, inddrages efter behov.Den nationale koordinationsgruppe for social-itDen nationale koordinationsgruppe for social-it er etableret med henblik på at sikre national koordinering af densamlede udvikling af velfærdsteknologi og digitalisering af socialområdet og en løbende opfølgning på udviklingen.Koordinationsgruppens opgave er således at følge op på større aftalte social-it projekter af tvær- og fællesoffentligkarakter – herunder, men ikke udelukkende, initiativer i Strategi for digital velfærd.Koordinationsgruppen består af medlemmer fra KL, Danske Regioner, Social-, Børne- og Integrationsministeriet(formand), Økonomi- og Indenrigsministeriet samt Finansministeriet.
BESKRIVELSE AF OPGAVENAnalysen skal med udgangspunkt i to konkrete sagsområder afdække behovet for data-deling blandt sagsbehandlere og medarbejdere på socialområdet. De to sagsområder er:- Kommunale§ 50-undersøgelserpå børne- og ungeområdet- En nærmere defineret myndighedsopgave, som omfatter områdetudsatte voksne.Dette kan eksempelvis være borgere, som befinder sig i krydsfeltet mellemkommune og region, hvor borgeren både har en psykiatrisk diagnose og et mis-brug og skal udredes i forhold til beskæftigelse og behandling. Den konkretemyndighedsopgave defineres nærmere af projektgruppen. Den udvalgte opgaveskal have snitflader til udredning på beskæftigelsesområdet.Enkommunal § 50-undersøgelseer en børnefaglig undersøgelse, der iværksættes, hvis det må antages, at etbarn eller en ung trænger til særlig støtte. Undersøgelsen skal ud fra en helhedsbetragtning afdække ressourcer ogproblemer hos barnet, familien og netværket. Undersøgelsen omfatter barnets eller den unges udvikling og adfærd,familieforhold, skoleforhold, sundhedsforhold, fritidsforhold og venskaber samt eventuelt andre relevante forhold.Kilde: Lov om social service
Sagsområderne er valgt ud fra et kriterium om volumen i antallet af sager, de enkeltesagers omfang samt behovet for oplysninger fra andre aktører i myndighedsbehandlin-gen af en sag.AFGRÆNSNINGAnalysen er afgrænset til de to ovenstående myndighedsområder omfattet af Lov omsocial service. Der vil dog forventeligt i sagsbehandlingen være behov for at indhen-te/dele data fra eksempelvis sundheds-, undervisnings- og beskæftigelsesområdet, hvor-for disse områder også er en del af undersøgelsesområdet. Endvidere er der mulighed
11
for, at yderligere sektorområder indgår, eksempelvis kriminalforsorgen, såfremt der visersig behov for at dele data med disse for at sikre en helhedsorienteret sagsbehandling.KRAV TIL OPGAVENMed udgangspunkt i de to ovenstående sagsområder vil analysen omfatte følgende del-analyser:1. Afdækning af aktuelle kommunikationsmønstre og datadelingsbehov samtgrundlæggende processer og arbejdsgange2. Anbefaling til mulige tekniske løsninger til datadeling, herunder en afdækning afudfordringer forbundet hermed3. Udarbejdelse af input til business cases for datadeling med udgangspunkt i de tosagsområder og på baggrund af resultaterne fra delanalyserne 1-2. På baggrundheraf skal foretages en anbefaling til fremadrettet deling af data.Nedenfor uddybes de konkrete elementer, som delanalyserne som minimum skal omfat-te. Det står herudover Konsulentfirmaet frit at tilføje yderligere elementer til delanaly-serne, som Konsulentfirmaet vurderer relevante for resultaterne af delanalyserneog/eller den samlede analyse.Ad 1. Afdækning af aktuelle kommunikationsmønstre og datadelingsbehovDelanalyse 1 har til formål at kortlægge hvilke konkrete data, der er behov for at kunneudveksle på de to ovenstående sagsområder, digitalt såvel som analogt – det vil sige bådedata, som i dag deles digitalt og data, som i dag indhentes manuelt hos andre aktører. Påden baggrund skal delanalysen, med udgangspunkt i de to ovenstående sagsområder, påsagsbehandlerniveau afdække:- hvilke data, der i dag bliver delt- hvilke data, der herudover indhentes, men som ikke i dag bliver delt- hvilket kommunikationsmønster, der i dag anvendes til deling af de enkelte data(eksempelvis se, sende, hente)- nuværende processer og arbejdsgange for indhentning og deling af data- det nuværende ressourceforbrug forbundet med datadeling, herunder udgifter tildrift og udvikling samt direkte og afledte omkostninger.Delanalysen skal resultere i en vurdering af og anbefaling til hvilke data, der kan karakte-riseres som forretningskritiske data samt hvilke af disse data, der er behov for at delemere og bedre. Heri skal indgå en vurdering af datas modenhed i forhold til datadeling,eksempelvis graden af standardisering/fritekst og behovet for anvendelse af klassifikati-oner.Ad 2. Anbefaling til mulige tekniske løsninger til datadeling og udfordringer forbundet hermedDelanalyse 2 har til formål at etablere et beslutningsgrundlag for, hvordan data fremad-rettet kan deles. Delanalysen skal således afdækkemulige løsningertil deling af de i delana-lyse 1 identificerede data på hvert af de to ovennævnte sagsområder. Herunder skal del-analysen adresserekonkrete udfordringerforbundet med at dele data, herunder teknik, jura,sikkerhed, organisering, standardisering mv. Konkret skal dette blandt andet ske ved, at
12
delanalysen på sagsbehandlerniveau og med afsæt i de to ovenstående sagsområder af-dækker:- de nødvendige krav til datadeling, eksempelvis hastighed, sikkerhed, strukture-ringsgrad, detaljeringsgrad, fleksibilitet mv.- tekniske forudsætninger for datadeling, herunder identifikation af eksisterendeeller nye teknologiske løsninger, som er nødvendige for at understøtte datadelin-gen. I forbindelse hermed skal der tages højde for og gøres konkrete overvejel-ser om, at en fremtidig løsning skal være robust i forhold til mulige fremtidigedatadelingsbehov. Samtidigt skal det sikres, at mulige løsninger kan indpasses iplanlagte eller eksisterende rammearkitekturer og strategier på social- og sund-hedsområdet samt beskæftigelsesområdet- praktiske, organisatoriske og juridiske forudsætninger for datadeling, herunderansvaret for opdatering/vedligeholdelse samt processer og sagsgange, der under-støtter genbrug af data.Ad 3. Udarbejdelse af input til business casesPå baggrund af resultaterne fra de to ovenstående delanalyser skal der på hvert af de tosagsområder udarbejdes input til en business case, som skal ligge til grund for konkreteanbefalinger til, om og på hvilken måde data mest hensigtsmæssigt deles fremadrettet.De udarbejdede input skal kunne anvendes, når der i en efterfølgende fase udarbejdesegentlige business cases på de to sagsområder.I udarbejdelsen af input skal der lægges vægt på kvalitative såvel som økonomiske gevin-ster ved øget datadeling.Udarbejdelsen af input til business cases skal som minimum resultere i et gevinstdiagramog et forudsætningsdiagram for gevinst- og udgiftssiden. Gevinst- og forudsætningsdia-gram skal også inddrage gevinster, som ikke nødvendigvis kan kvantificeres.Gevinstdiagrammet skal i videst muligt omfang kortlægge scope og kausalkæder fra le-verancer til gevinster på de to sagsområder og skabe overblik over de centrale gevinster.Forudsætningsdiagrammet skal nedbryde de to sagsområder, projektudgifter og gevin-ster i klare forudsætninger og antagelser. Projektudgifter og gevinster skal estimeres påså detaljeret niveau som muligt med passende usikkerhedsspænd.I udarbejdelsen af gevinstdiagram og forudsætningsdiagram skal indbefattes en vurde-ring af og anbefaling til den mest hensigtsmæssige måde hvorpå data fremadrettet børdeles på baggrund af dels det identificerede datadelingsbehov,jf. delanalyse 1,dels dekrav, der stilles til datadeling,jf. delanalyse 2,og dels en afdækning af de økonomiske ogkvalitetsmæssige gevinster. Herunder skal omfattes en vurdering og prioritering af samtanbefaling til hvilke data, som fremadrettet bør deles mere og bedre.Vurderinger, prioriteringer og anbefalinger skal tage højde for sektorområdernes særskil-te behov, modenhed samt parathed til at dele data mere og bedre.
13
Til udarbejdelsen af input til business cases stilles følgende krav:- Der skal udarbejdes særskilt input til en business case på hvert af de to oven-nævnte sagsområder- Det udarbejdede input skal følge retningslinjerne i Statens business case-model,så resultaterne kan udgøre forarbejdet til en egentlig business case- Der skal i udarbejdelsen være særligt fokus på at redegøre for og synliggøre deområder, hvor omkostninger eventuelt vil overlappe mellem de to sagsområder.Udarbejdelsen skal således omfatte en beskrivelse af omfanget af genbrug affunktionalitet mellem de to sagsområder samt grundinvesteringer, som ikke skalgentages, hvis yderligere sagsområder skal omfattes- Generelt skal det sikres, at de udarbejdede input til business cases understøtteren nyttiggørelse af eksisterende offentlige investeringer og infrastrukturer. Ud-gangspunktet er således planlagte eller eksisterende rammearkitekturer og strate-gier på social- og sundhedsområdet samt beskæftigelsesområdet- Der skal i udarbejdelsen foretages en adskillelse og synliggørelse af de forskelligestørre omkostningstyper, herunder eksempelvis infrastruktur, løbende driftsud-gifter mv.- De udarbejdede input skal tage udgangspunkt i resultaterne fra delanalyse 1-2 ogskal løbende drøftes med de involverede parter,jf. nedenstående afsnit ”Krav til sam-arbejde”.MetodeDelanalyse 1 skal gennemføres med udgangspunkt i et feltstudie, hvor sagsbehandlereog ledere inddrages i identificering af konkrete datadelingsbehov og -udfordringer. Felt-studiet skal omfatte et repræsentativt antal kommuner på hvert sagsområde, som skaludvælges under hensyntagen til geografisk og størrelsesmæssig spredning.Hvad angår de øvrige analyser står det Konsulentfirmaet frit for at anvende den/de me-tode(r), som Konsulentfirmaet vurderer som mest hensigtsmæssige. Det er et krav, atder i analysen anvendes metoder, som sikrer intern og ekstern validitet af analysens re-sultater.Eksisterende viden og erfaringerDelanalyserne skal bygge videre på allerede eksisterende viden og erfaringer fra tidligereog igangværende projekter på området, herunder (men ikke afgrænset til) DUBU-projektet, ”Analyse af snitfladeproblemer imellem kommunale serviceområder” (Deloit-te), Serviceplatformen (KOMBIT), Fælles Sprog III (KL) samt Digitaliseringsstyrelsensanalyser ”Socialt Snyd og Fejludbetalinger”, ”Effektiv sagsbehandling og kontrol” og”Udbetaling Danmark – bølge to”.Endvidere skal resultatet af delanalyserne indpasses i planlagte eller eksisterende ramme-arkitekturer og strategier på social- og sundhedsområdet samt beskæftigelsesområdet,herunder datadeling i forbindelse med Den Nationale Serviceplatform (NSP) på sund-hedsområdet, KL’s it-rammearkitektur samt projektet om en Fælles Datafordeler til de-ling af fællesoffentlige grunddata.
14
I det omfang, at ovenstående oplysninger ikke måtte være frit tilgængelige, vil Kundensikre, at Konsulentfirmaet får stillet den krævede viden til rådighed.KRAV TIL AFRAPPORTERINGDen endelige afrapportering skal indeholde følgende elementer:- En analyse på hvert af de to ovenstående sagsområder, der omfatter ovenståen-de delanalyser.- Et gevinstdiagram og et forudsætningsdiagram samt eventuelt øvrigt input til enbusiness case på hvert af de to ovenstående sagsområder.- En samlet anbefaling til, hvordan data mest hensigtsmæssigt deles fremadrettetpå hvert af de to sagsområder, under hensyntagen til nyttiggørelse af eksisteren-de offentlige investeringer samt mulig genbrug af funktionalitet mellem de tosagsområder.- En eksplicit beskrivelse af analyseresultaternes interne og eksterne validitet.Det er et krav, at Konsulentfirmaet leverer en samlet afrapportering i form af en over-skuelig og illustrativ præsentation af indsamlede og anvendte data. Herudover skal udar-bejdes en opsummerende skriftlig rapport på omkring 30 sider, der kan forelægges Sty-regruppen for strategi for digital velfærd i overensstemmelse med tidsplanen.Al afrapportering skal være udarbejdet på dansk.De i delanalyse 3 udarbejdede input til business cases skal følge retningslinjerne for Sta-tens business case-model, således at de kan bruges, når Kunden på et senere tidspunktskal udarbejde egentlige business cases på de to sagsområder. En vejledning til Statensbusiness case-model findes på følgende web-adresse:http://www.modst.dk/OEAV/Vejledninger/IT-omraadetDet er desuden et krav, at det sikres, at analyser, beregninger, datagrundlag mv. præsen-teres for og overdrages til Kunden på en sådan måde, at det også efterfølgende er muligtfor Kunden at genskabe forudsætninger, metoder, beregninger mv., således at der opnåset hensigtsmæssigt afsæt for videre analyser.Dokumenter, der indgår i afrapporteringen, skal endvidere leveres til Kunden i tilgænge-lig form og format. Det vil blandt andet sige, at de skal være korrekt opmærkede (over-skrifter, lister, tabeller mv.) og indeholde beskrivende alternative tekster til billeder ogillustrationer i den udstrækning, at dokumentformatet tillader det.Levering af det endelige produkt anses først for at være sket, når Kunden har godkendtproduktet.KRAV TIL SAMARBEJDEKonsulentfirmaet har det overordnede ansvar for analysen men kan lægge til grund, atKunden bidrager med ressourcer til at besvare henvendelser fra Konsulentfirmaet om
15
rekvirering af data. Konsulentfirmaet må forvente, at Kunden skal bruge tid på at frem-skaffe nødvendige data i forbindelse med dataindsamling.Analysen skal gennemføres i løbende dialog mellem Konsulentfirmaet og Kunden. Detforventes, at der løbende afholdes op til seks korte statusmøder i løbet af analysefasenmellem Konsulentfirmaet og Kunden a cirka en halv times varighed. Den endelige ka-dence for statusmøderne fastlægges med Konsulentfirmaet ved indgåelse af delkontrak-ten for opgaven,jf. afsnittene Krav til tilbud samt Tidsplan.Foruden de løbende statusmøder står Kunden som minimum til rådighed i forhold tilbesvarelse af henvendelser mv. fra Konsulentfirmaet inden for normal kontortid. Kon-sulentfirmaet skal desuden løbende inddrage Kunden i analysearbejdet, herunder i work-shops, møder med relevante aktører, problemløsningssessioner mv., for at sikre fællesforståelse af anvendte metoder, data mv.Kunden afsætter herudover ikke arbejdstimer til deltagelse i analysen.Kunden har ret til at kommentere og rette materiale undervejs i analyseprocessen.ProjektgruppenDet forventes, at der vil blive afholdt to-tre projektgruppemøder i løbet af analysefasen.Den endelige kadence for projektgruppemøderne fastlægges med Konsulentfirmaet vedindgåelse af delkontrakten for opgaven,jf. afsnittene Krav til tilbud samt Tidsplan.Konsu-lentfirmaet skal levere materiale og i nødvendigt omfang deltage på møderne, hvor even-tuelle udfordringer løbende kan blive håndteret og hvor leverancer, delleverancer, frem-drift, strategisk vigtige metodevalg mv. præsenteres og drøftes. Forud for igangsættelsenaf analysen skal projektgruppen forelægges Konsulentfirmaets analysedesign. Desudenskal der mellem Konsulentfirmaet og projektgruppen ske en konkret drøftelse af deforudsætninger, som skal ligge til grund for udarbejdelsen af delanalyse 3,jf. de ovenforanførte krav til udarbejdelsen af business casene.Kunden forestår kontakten mellem Konsulentfirmaet og projektgruppen. Kontaktenmellem Konsulentfirmaet og projektgruppen kan dog efter forudgående aftale mellemKunden og Konsulentfirmaet i konkrete tilfælde håndteres på anden vis, hvis dette efterKundens og Konsulentfirmaets vurdering vurderes hensigtsmæssigt.Projektgruppen har ret til at kommentere og rette materiale undervejs i analyseprocessenDen nationale koordinationsgruppe for social-itDet forventes, at der vil blive afholdt to møder i den nationale koordinationsgruppe forsocial-it i løbet af analysefasen. Heri indgår, at Konsulentfirmaet skal præsentere sit op-læg til analysen på det første møde i den nationale koordinationsgruppe for social-it,som er fastlagt til d. 14. januar 2014, såfremt Konsulentfirmaet har fået tildelt kontrak-ten senest d. 13. januar 2014. [Den nationale koordinationsgruppe for social-it skal des-uden i forlængelse af indgåelse af delkontrakten forestå en kvalitetssikring af den af
16
Konsulentfirmaet nærmere definerede myndighedsopgave, som omfatter området udsat-te voksne,jf. afsnittet Beskrivelse af opgaven ovenfor.]Kunden forestår kontakten mellem Konsulentfirmaet og den nationale koordinations-gruppe for social-it. Kontakten mellem Konsulentfirmaet og den nationale koordinati-onsgruppe for social-it kan dog efter forudgående aftale mellem Kunden og Konsulent-firmaet i konkrete tilfælde håndteres på anden vis, hvis dette efter Kundens og Konsu-lentfirmaets vurdering vurderes hensigtsmæssigt.Den nationale koordinationsgruppe for social-it har ret til at kommentere og rette mate-riale undervejs i analyseprocessen. Eventuelle kommentarer mv. fra den nationale koor-dinationsgruppe for social-it koordineres af Kunden.KRAV TIL TIDSPLANAnalysen påbegyndes umiddelbart efter, at delkontrakten er indgået mellem Konsulent-firmaet og Kunden og afrapporteres løbende til Kunden. Det er et krav, at Konsulent-firmaet i sit tilbud angiver en realistisk tids- og aktivitetsplan inden for rammerne afnedenstående tentative tidsplan:

Tidsplan

DatoMandag d. 6. januar 2014Mandag d. 13. januar 2014Tirsdag d. 14. januar 2014
AktivitetFrist for afgivelse af tilbud kl. 12,jf. også bilag 4.a (Opfordringsskrivelse)Forventet tildeling af delkontraktOpstartsmøde mellem Konsulentfirmaet og KundenKonsulentfirmaets præsentation af oplæg til analyse for den nationale koordinationsgruppefor social-itAnalyse påbegyndesMidtvejsevaluering mellem Konsulentfirmaet og KundenAnalyse senest afsluttet og afrapporteret til Styregruppen for strategi for digital velfærd
Medio februar 2014Fredag d. 4. april 2014
Det er et krav, at den endelige afrapportering af analysens resultater til Styregruppen forstrategi for digital velfærd foreligger senest fredag d. 4. april 2014.Det vil i tilbudsvurderingen vægtes særligt positivt, såfremt Konsulentfirmaet i sit tilbudskitserer en realistisk tidsplan, som indebærer en endelig afrapportering af analysensresultater til Styregruppen for strategi for digital velfærd tidligere end fredag d. 4. april2014.Den endelige tidsplan vil blive fastlagt med Konsulentfirmaet ved indgåelse af del-kontrakten for opgaven.KRAV TIL TILBUD (HJÆLP TIL LØSNINGSBESKRIVELSE)Tilbuddet skal indeholde følgende elementer:
17
--
-
--
--
-
--
-
En beskrivelse af, hvordan de ovenstående krav til analysen, herunder delleve-rancer, vil blive håndteret.[To forslag til konkrete myndighedsopgaver på områdetudsatte voksne,som kon-sulentfirmaet skal definere,jf. afsnittet Beskrivelse af opgaven.Herunder en beskrivel-se af myndighedsopgavernes volumen (antal sager og sagernes omfang), snitfla-der til beskæftigelsesområdet samt hvilke aktørers data, der forventes inddraget isagsbehandlingen. Det er et krav, at myndighedsopgaverne omfatter en tilstræk-kelig volumen og inddrager en tilstrækkelig mængde af øvrige aktørers data isagsbehandlingen til meningsfuldt at kunne indgå i delanalyserne.]Den endelige myndighedsopgave vil blive defineret i samarbejde mellem Konsu-lentfirmaet og Kunden i forlængelse af indgåelse af delkontrakt for opgaven.En beskrivelse og begrundelse af valg af metoder, som sikrer intern og eksternvaliditet af analysens resultater. Herunder skal omfattes en beskrivelse af, hvor-dan Konsulentfirmaet påtænker at forestå dataindsamlingen med henblik på atsikre en relevant, hensigtsmæssig og konsistent afgrænsning af dataindsamlingentil analysen, samt hvordan Konsulentfirmaet påtænker at sikre datakvaliteten.Et udkast til hvordan, og i hvilket format, analysens resultater forventes afrap-porteret, i henhold til kravene til afrapportering,jf. afsnittet Krav til afrapportering.En beskrivelse af, hvad Konsulentfirmaet forventer at inddrage i feltstudiet påhvert af de to ovenstående sagsområder, herunder det forventede antal kommu-ner, det forventede antal sagsbehandlere samt eventuelt det forventede antal sa-ger.En kort beskrivelse af eventuelle værktøjer og/eller data, som Konsulentfirmaeter i besiddelse af og påtænker at benytte til gennemførelse af analysen.En beskrivelse af i hvilken form det indsamlede datamateriale vil blive stillet tilrådighed for Kunden under og efter Konsulentfirmaets arbejde. Det skal væreen del af tilbuddet, at data leveres i en form, der tillader opfølgende/supplerendeanalyser.En realistisk tids- og aktivitetsplan inden for rammerne af den skitserede tids-plan,jf. afsnittet Tidsplan,herunder også krav til afrapportering,jf. afsnittet Krav tilafrapporteringsamt krav til samarbejde,jf. afsnittet Krav til samarbejde.Tidsplanenskal beskrive overordnede faser, centrale milepæle, aktiviteter, mv. samt forslagtil omfanget af inddragelse af Kunden i analysearbejdet.CV’er med beskrivelse af relevante kompetencer og erfaringer for de personer,der vil varetage opgaven, herunder erfaringer med lignende analyser,jf. bilag 4.d(Pris og allokerede medarbejdere).Et specificeret budget for analysen opdelt på henholdsvis aktiviteter og forventettimeforbrug samt timepriser fordelt på de allokerede medarbejdere, som skal ud-føre opgaven. I sammenhæng hermed skal opgives den samlede pris for analy-sen,jf. bilag 4.d (Pris og allokerede medarbejde).Eventuelt yderligere punkter, som Konsulentfirmaet måtte finde relevant.
Kunden ser gerne, at tilbuddet maksimalt fylder 25 sider, dvs. bilag 4.c, 4.d og 4.e, inklu-siv både løsningsbeskrivelse, beskrivelse af pris og allokerede medarbejdere samt rele-vante kontaktpersoner i relation til opgaven.
18
PRISDer er afsat op til 1,0 mio. kr. til analysen.Det forudsættes, at den afgivne pris ikke overstiger de maksimale fastsatte timepriser,som er aftalt i forbindelse med indgåelse af Finansministeriets rammekontrakt medKonsulentfirmaet. Det skal fremgå eksplicit, hvorledes den afgivne pris er sammensat,jf.bilag 4.d (Pris og allokerede medarbejdere).Det forudsættes, at udgifter til rejser er indeholdt i den afgivne pris.Fakturering vil ske i takt med opfyldelse af væsentlige milepæle for opgavens fuldførelse.En konkret betalingsplan aftales nærmere med Konsulentfirmaet ved indgåelse af del-kontrakten for opgaven. Dog forudsættes det, at der ikke sker nogen indledende beta-ling, og at betalingen ved opgavens færdiggørelse udgør en større andel end øvrige beta-linger.
19
Bilag 4.c - LøsningsbeskrivelseARBEJDSMETODER OG VÆRKTØJER:[ … ](Konsulentfirmaets fulde angivelse og beskrivelse af, hvorledes opgaven påtænkes løst, samt hvor-ledes de angivne arbejdsmetoder og værktøjer inddrages og nyttiggøres ved løsningen.)TILRETTELÆGGELSE AF OPGAVEN:[ … ](Konsulentfirmaets angivelse af, hvorledes opgaven vil blive tilrettelagt, herunder hvorledes Kun-den forudsættes inddraget, hvorledes der tages højde for procestid i forbindelse med arbejdet, hvorledesrettidig levering sikres, hvorledes Kunden løbende holdes orienteret mv.)
20
Bilag 4.d – Pris og allokerede medarbejderePRIS:Prisen for Konsulentfirmaets udførelse og levering af opgaven er kr.[ … ](angivelse affast pris for gennemførelse af opgaven).ALLOKEREDE MEDARBEJDERE:Fra de i bilag 2 anførte konsulentkategorier allokerer Konsulentfirmaet følgende konkre-te konsulenter til brug for gennemførelse af opgaven under denne delkontrakt:[ … ](navn(e) på konsulent(er))(Tilbuddet skal indeholde CV for hver af de tilbudte medarbejdere. Tilbuddet skal angive, hvilke gene-relle kompetencer medarbejderen har, hvilke ydelsesspecifikke kompetencer medarbejderen har, hvilkenrolle medarbejderen har i projektorganisationen samt hvilken konsulentkategori medarbejderen tilhører.Tilbuddets beskrivelse af konsulentteamet skal således bestå af de følgende 5 delelementer:1. Tilbudte medarbejdere(Her vedhæfter Konsulentfirmaet CV for de tilbudte medarbejdere. Der vedhæftes CV pr. tilbudt med-arbejder.)2. Medarbejderens generelle kompetencer(Her beskriver Konsulentfirmaet den tilbudte medarbejders generelle kompetencer. Der udfærdiges be-skrivelse pr. tilbudt medarbejder.)3. Medarbejderens ydelsesspecifikke kompetencer(Her beskriver Konsulentfirmaet den tilbudte medarbejders ydelsesspecifikke kompetencer, herunderhvorledes medarbejderens kompetencer inddrages og nyttiggøres i projektet. Der udfærdiges beskrivelse pr.tilbudt medarbejder.)4. Rolle i projektorganisationen(Her angiver Konsulentfirmaet den tilbudte medarbejders rolle i projektorganisationen. Der angives rollei projektorganisation pr. tilbudt medarbejder.)5. Konsulentkategori(Her angiver Konsulentfirmaet den konsulentkategori, som den tilbudte medarbejdere tilhører. Derangives konsulentkategori pr. tilbudt medarbejder samt det forventede antal timer pr. medarbejder.)Ved tilbudsvurderingen lægges der vægt på, hvordan tilbudsgiver allokerer og nyttiggør relevante medar-bejderes kvalifikationer. Der vil endvidere blive lagt vægt på, hvordan de allokerede medarbejdere en-keltvis og eventuelt som team kan medvirke til at kvalitetsniveauet i løsningen af opgaven under ram-mekontrakten forøges. )FORVENTET TIDSFORBRUG OG SAMMENSÆTNING HERAF:
21
[ … ](Angivelse af hvorledes den tilbudte pris er sammensat, herunder angivelse af hvilket tidsforbrughver enkelt af de allokerede medarbejder forventes at anvende på opgaven.)
22
Bilag 4.e – SamarbejdsorganisationKUNDENS KONTAKTPERSON(ER):Følgende person(er) er hos Kunden primær kontaktperson(er) i relation til opgavensudførelse:Navn:Birgitte WendelboeTlf.:33 92 47 60Titel:FuldmægtigDir. tlf.:33 92 47 60Adresse:Landgreven 4, Postboks 2193Mobil:33 92 47 60Postnr./by:1017 København KE-mail:[email protected]Funktionsbeskrivelse: Udførende ansvar for analysenNavn:Nina Husfeldt ClasenTlf.:25 36 99 12Titel:KontorchefDir. tlf.:25 36 99 12Adresse:Landgreven 4, Postboks 2193Mobil:25 36 99 12Postnr./by:1017 København KE-mail:[email protected]Funktionsbeskrivelse: Ledelsesansvar for analysenKONSULENTFIRMAETS KONTAKTPERSON(ER):Følgende person(er) er hos Konsulentfirmaet primær kontaktperson(er) i relation tilopgavens udførelse:Navn:[ … ]Titel:[ … ]Adresse:[ … ]Postnr./by:[ … ]Funktionsbeskrivelse:[ … ]Navn:[ … ]Titel:[ … ]Adresse:[ … ]Postnr./by:[ … ]Funktionsbeskrivelse:[ … ]Tlf.:[ … ]Dir. tlf.:[ … ]Mobil:[ … ]E-mail:[ … ]Tlf.:[ … ]Dir. tlf.:[ … ]Mobil:[ … ]E-mail:[ … ]
SAMARBEJDSORGANISATION:I forbindelse med opgavens gennemførelse, er den nedenfor anførte samarbejdsorgani-sation etableret mellem parterne.[ … ](Angivelse af projektorganisation, hvis parterne i fællesskab bliver enige om etablering af ensådan.)