Finansudvalget 2013-14
FIU Alm.del Spørgsmål 191
Offentligt
Bilag 4Model for delkontrakt vedrørende levering af tjenesteydelser til brug foreffektiviseringsopgaver(Køb efter miniudbud)
Analyse af potentialerne ved digitale redskaber i undervis-ningen på gymnasiale uddannelser og i almen voksenud-dannelse
Finansministeriet • Christiansborg Slotsplads 1 • 1218 København K • T 33 92 33 33 • E [email protected] • www.fm.dk
2
Denne delkontrakt er indgået mellem
Digitaliseringsstyrelsen(herefter benævnt Kunden)og[…][…][…](herefter benævnt Konsulentfirmaet)
3
Indholdsfortegnelse1.2.3.4.5.6.7.8.BAGGRUND OG FORMÅL................................................................................................. 5OPGAVEN........................................................................................................................... 5MEDARBEJDERE............................................................................................................... 5TILRETTELÆGGELSE AF OPGAVEN.............................................................................. 6PRIS..................................................................................................................................... 6SAMARBEJDSORGANISATION......................................................................................... 6OPSIGELSE......................................................................................................................... 6UNDERSKRIFTER............................................................................................................. 7
4
Bilagsfortegnelse
Bilag 4.a:Bilag 4.b:Bilag 4.c:Bilag 4.d:Bilag 4.e:
OpfordringsskrivelseOpgavebeskrivelseLøsningsbeskrivelsePris og allokerede medarbejdereSamarbejdsorganisation
5
1.BAGGRUND OG FORMÅLDenne delkontrakt er indgået i henhold til rammekontrakt af 18. juni 2013 mellem Kon-sulentfirmaet og Finansministeriet.Rammekontrakten giver Finansministeriet adgang til at benytte og indkøbe tjenesteydel-ser selvstændigt eller i samarbejde med andre ministerier.Når Finansministeriet, i overensstemmelse med ovenstående, indgår en delkontrakt isamarbejde med andre ministerier, kan Finansministeriet overlade det til det pågældendeministerium at gennemføre selve miniudbuddet. I disse situationer betegnes Finansmini-steriet og det udførende ministerium samlet som Kunden.Delkontrakten er indgået mellem parterne efter et af Kunden gennemført miniudbud, jf.rammekontraktens punkt 6, hvor Konsulentfirmaet er vurderet som havende afgivet detøkonomisk mest fordelagtige bud.For delkontrakten gælder de i rammekontrakten med bilag anførte vilkår med de tilføjel-ser, der fremgår af denne delkontrakt med bilag.2.OPGAVEN
Der er gennemført et miniudbud som anført i rammekontraktens punkt 6 og i henholdtil Kundens opfordringsskrivelse, jf. bilag 4.a (Opfordringsskrivelse).På baggrund af det gennemførte miniudbud har Konsulentfirmaet afgivet det økono-misk mest fordelagtige bud og er derfor i henhold til rammekontaktens tildelingskriteriertildelt udførelse og levering af opgaven.Opgaven vedrøreren analyse af det kvalitative og økonomiske potentiale ved sy-stematisk anvendelse af digitale redskaber i undervisningen på gymnasiale ud-dannelser og i almen voksenuddannelseog er overordnet beskrevet i den opgavebe-skrivelse, jf. bilag 4.b (Opgavebeskrivelse), Kunden har udarbejdet til brug for gennem-førelse af miniudbud herom.Konsulentfirmaet skal levere opgaven til Kunden som beskrevet i bilag 4.c (Løsningsbe-skrivelse).3.MEDARBEJDERE
Konsulentfirmaet har til opgaven allokeret de medarbejdere, der er angivet i bilag 4.d(Pris og allokerede medarbejdere). Bilaget indeholder tillige en beskrivelse dels af depågældende medarbejderes generelle og relevante kvalifikationer i relation til løsning af
6
nærværende opgave, dels af de pågældende medarbejderes tiltænkte opgaver vedrørendeen analyse af det kvalitative og økonomiske potentiale ved systematisk anvendel-se af digitale redskaber i undervisningen på gymnasiale uddannelser og i almenvoksenuddannelse.Herudover indeholder bilaget angivelse af, hvilken konsulentkate-gori medarbejderen tilhører.4.TILRETTELÆGGELSE AF OPGAVEN
Delkontrakten, og dermed levering af opgaven, skal ske i henhold til den tilrettelæggelseaf opgaven, der følger af bilag 4.c (Løsningsbeskrivelse).5.PRIS
Opgaven honoreres som en fastpris-aftale til den i bilag 4.e (Pris og allokerede medar-bejdere) anførte pris. Dog kan prisen ikke overstige prisen for den ved opgavens løsningmedgåede tid opgjort i henhold til de priser, der fremgår af bilag 3, Priser.Opsiger Kunden en delkontrakt, er Konsulentfirmaet berettiget til et forholdsmæssigtog rimeligt vederlag af den aftalte faste pris for det udførte arbejde frem til ophørstids-punktet.Er det omvendt Konsulentfirmaet, som opsiger en delkontrakt med fast pris, er Konsu-lentfirmaet ikke berettiget til vederlag for det hidtil udførte arbejde, hverken helt ellerdelvist.6.SAMARBEJDSORGANISATION
Finder parterne det i fællesskab hensigtsmæssigt, at der skal etableres en samarbejdsor-ganisation i forhold til opgaven, er denne nærmere beskrevet i bilag 4.e (Samarbejdsor-ganisation) indeholdende angivelse af eksempelvis projektkoordinator, kontaktpersoner,mødestruktur mv.7.OPSIGELSE
Delkontrakten kan opsiges i henhold til rammekontraktens punkt 8.1, Opsigelse.Uanset ophør af rammekontrakten, er Konsulentfirmaet fortsat forpligtet til at fuldførepåbegyndte opgaver på rammekontraktens vilkår, såfremt Kunden skønner, at dette vilvære hensigtsmæssigt.
7
8.
UNDERSKRIFTERDato:For Konsulentfirmaet
Dato:For Kunden:
Dato:For Finansministeriet (ifald delkontrakten er indgået i samarbejde med et andet ministe-rium):
8
Bilag 4.a - OpfordringsskrivelseI medfør af rammekontraktens punkt 6 agter Kunden at gennemføre et miniudbud.Konsulentfirmaet opfordres hermed til at deltage i det pågældende miniudbud.Udbuddet vedrører en analyse af det kvalitative og økonomiske potentiale vedsystematisk anvendelse af digitale redskaber i undervisningen på gymnasialeuddannelser og i almen voksenuddannelse.En nærmere beskrivelse af opgaven fremgår af bilag 4.b (Opgavebeskrivelse).På baggrund heraf opfordres Konsulentfirmaet til at fremsende tilbud på udførelse afopgaven. Tilbuddet skal væreindleveret senest den 7. april 2014, kl. 12.00.Tilbudmodtaget efter dette tidspunkt, tages ikke i betragtningTilbuddet, der skal være skriftligt, skal indleveres i en lukket kuvert til adressen:DigitaliseringsstyrelsenLandgreven 4, Postboks 21931017 København KAtt.: Helene Bay, Kontor for digital velfærdKuverten skal mærkes"Miniudbud – Analyse af potentialerne ved digitale redska-ber i undervisningen på gymnasiale uddannelser og i almen voksenuddannelse -må ikke åbnes".Tilbuddet bedes indleveret itreeksemplarer. Ordregiver ser også gerne, at tilbuddetafleveres i en elektronisk version (USB foretrækkes).Ordregiver ser gerne, at tilbuddetmaksimalt fylder 25 sider samlet set,dvs. inklusivbilag 4.c (Løsningsbeskrivelse), 4.d (Pris og allokerede medarbejdere) og 4.e (Samar-bejdsorganisation).Der henvises i øvrigt til rammekontraktens punkt 6, herunder særligt punkt 6.2.2 og6.2.3, i relation til Konsulentfirmaets afgivelse af tilbud.SpørgsmålEventuelle spørgsmål skal stilles skriftligt til specialkonsulent Helene Bay, Digitalise-ringsstyrelsen, på e-mail:[email protected].Spørgsmål, der har generel relevans for mini-udbuddet med tilhørende svar, rundsendes til alle konsulentvirksomheder på Finansmi-nisteriets rammeaftale.
9
Bilag 4.b - Opgavebeskrivelse1. FORMÅLFormålet med analysen er at afdække det kvalitative og økonomiske potentiale samtmulighederne for systematisk og målrettet at øge anvendelsen af udvalgte digitale red-skaber i undervisningen på de gymnasiale uddannelser og i almen voksenuddannelse.Analysen skal således resultere i business cases for anvendelse af de typer digitale red-skaber, der er størst potentialer forbundet med at anvende i undervisningen på gymnasi-ale uddannelser og i almen voksenuddannelse. Derudover skal der beskrives konkreteløsningsforslag til, hvordan anvendelsen af disse typer digitale redskaber kan øges sy-stematisk på de nævnte uddannelser.2. BAGGRUNDDen 30. september 2013 offentliggjorde regeringen, KL og Danske RegionerFællesoffent-lig strategi for digital velfærd 2013-2020.Analysen gennemføres som led i strategiens initiativ5.2. Digitale redskaber i undervisningen.På baggrund af tidligere analyser af og erfaringer med anvendelse af digitale redskaber iundervisningen på bl.a. de gymnasiale uddannelser forventes det, at der vil være økono-miske samt kvalitative gevinster ved systematisk øget anvendelse af digitale redskaber iundervisningen på de gymnasiale uddannelser og i almen voksenuddannelse.Det økonomiske potentiale ved systematisk øget anvendelse af digitale redskaber i un-dervisningen forventes fx at være relateret til mere fleksible måder at organisere under-visningen på og mulighed for at øge lærernes undervisningstid. Det kvalitative potentialeforventes fx at være bedre muligheder for individuelt tilrettelagte undervisningsforløb,styrket læring, bedre videndeling og samarbejde mellem aktørerne på området, merefleksibilitet, øget motivation samt inklusion af flere elever med særlige behov.Der mangler imidlertid et systematisk overblik over, hvilke typer digitale redskaber derkan give de største kvalitative og økonomiske gevinster ved anvendelse i undervisningenpå de gymnasiale uddannelser og i almen voksenuddannelse, omfanget af potentialerne,og hvilke muligheder der er for at implementere de digitale redskaber i praksis.Analysen skal give dette overblik med henblik på forberedelse af finansloven for 2015for § 20. Undervisningsministeriet.Den samlede afrapportering forventes derfor at foreligge ca. den 20. august 2014. Ana-lysen afrapporteres til Styregruppen for digitale redskaber i undervisningen på de gym-nasiale uddannelser og dernæst til den fællesoffentlige Styregruppe for strategi for digitalvelfærd, hvorefter den forelægges Regeringens Økonomiudvalg.3.AFGRÆNSNINGAnalysen skal fokusere på følgende kategorier af digitale redskaber:
10
•digitale læremidler•virtuel undervisning•delingsværktøjer•produktionsværktøjerDe fire kategorier af digitale redskaber uddybes i nedenstående.3.1. Digitale læremidler
Der er primært to typer digitale læremidler, nemlig hhv. e- og i-bøger, som ofte anven-des i forbindelse med klasser, der er udstyrede med tablets etc.3.2. Virtuel undervisning
Digitale værktøjer, der giver mulighed for fjernundervisning ved hjælp af fx LearningManagement Systems (LMS), undervisningsvideoer og videomøder.3.3. Delingsværktøjer
Digitale værktøjer, hvor lærere og elever udveksler og samarbejder om materialer ogprodukter. Det kan være systemer til fælles arbejde, hvor flere kan dele og arbejde isamme dokument samt systemer til deling af dokumenter, videoer og tekster, fx skoler-nes egne systemer og platforme samt eksterne tjenester.3.4. Produktionsværktøjer
Digitale værktøjer, som lærerne og eleverne anvender til at producere undervisningsfor-løb, opgaver, rapporter, præsentationer, hjemmesider, podcasts og videoer etc. som led iundervisningen.Analysen skal i den forbindelse undersøge potentialerne ved at anvende og genanvendede digitale undervisningsforløb, som lærerne selv udvikler.Analysen skal ikke inkludere undersøgelse af potentialerne ved at anvende hardware somfx pc’er, tablets, interaktive tavler, smartphones etc.4.KRAV TIL OPGAVENKonsulentfirmaet skal foretage en analyse, som omfatter følgende elementer:4.1.kort foranalyse af anvendelsen af ovenstående fire kategorier af digitale redska-ber i undervisningen på de to uddannelsesområder med henblik på at udvælgede redskaber, som har størst potentiale, jf. pkt. 4.2. I foranalysen inddrages rele-vante eksisterende analyser på ungdomsuddannelserne, herunder erhvervsud-dannelsesområdet. Det er et krav, at analysen omfatter digitale redskaber fra allefire kategorier digitale redskaber, som nævnes i afsnit 3. Analysen kan derudoveromfatte yderligere digitale redskaber, som Konsulentfirmaet finder relevante udfra deres eksisterende viden og erfaringer.identifikation af, hvilke digitale redskaber der på baggrund af foranalysen i pkt.4.1 vurderes at være størst økonomiske og kvalitative (faglige og pædagogiske)
4.2.
11
potentialer forbundet med at anvende, og som skal indgå i kortlægningen, jf. pkt.4.3.4.3.kortlægning af den nuværende anvendelse af de udvalgte digitale redskaber jf.pkt. 4.2, i undervisningen på de gymnasiale uddannelser og almen voksenuddan-nelse (etablering af baseline). Kortlægningen skal fx indeholde:i)omfanget af anvendelse og den måde, som de anvendes påii)udgifter samt kvalitative og økonomiske gevinster forbundet hermediii) afdækning af bedste praksis i dag for anvendelsen af de valgte digitaleredskaber, og hvor store forskelle der er på tværs af uddannelsesinsti-tutionerne.afdækning og vurdering af, hvilke tekniske, juridiske, markedsmæssige og organi-satoriske barrierer der er de væsentligste for den nuværende anvendelse af devalgte digitale redskaber jf. pkt. 4.2, samt for at øge anvendelsen af disse.identifikation af, hvilke digitale redskaber der vurderes at være størst økonomi-ske samt faglige og pædagogiske potentialer forbundet med at anvende, og somder skal udarbejdes business cases for, jf. pkt. 4.6-4.9. Identifikationen skal skepå baggrund af kortlægningen af den nuværende anvendelse (baseline) og vurde-ringen af barrierer, jf. pkt. 4.3 og 4.4.afdækning af realistiske og realiserbare økonomiske samt faglige og pædagogiskepotentialer ved systematisk øget anvendelse afbedste praksisi dag for hvert af deudvalgte digitale redskaber. Denne afdækning skal indgå som scenario 1 i debusiness cases, der udarbejdes for de udvalgte digitale redskaber.afdækning af realistiske og realiserbare økonomiske samt faglige og pædagogiskepotentialer ved systematisk øget anvendelse,der rækker ud over bedste praksis i dag,for hvert af de udvalgte digitale redskaber. Denne afdækning skal indgå somscenario 2 i de business cases, der udarbejdes for de udvalgte digitale redskaber.de økonomiske potentialer i de to scenarier, jf. pkt. 4.6 og 4.7, afdækkes på bag-grund af følgende ikke udtømmende liste over mulige variable:i)ii)iii)iv)v)vi)tidsbesparelse ved nye måder at organisere undervisningen påtidsbesparelse ved øget undervisningstid for lærernetidsbesparelse ved reduktion af lærernes efterbehandlingstid efter un-dervisningen (fx til feedback, opgaveretning mv.)tidsbesparelse ved reduktion af lærernes øvrige opgaverreduktion/stigning i øvrige omkostningerudgifter til eventuelle nødvendige initialinvesteringer, fx i de relevantedigitale redskaber, nødvendigt nyt it-udstyr til lærere og elever samtnødvendig systemunderstøttelse og infrastruktur, fx lokalt netværk påuddannelsesinstitutionernemulige udgifter til afhjælpning af eventuelle barrierer
4.4.
4.5.
4.6.
4.7.
4.8.
vii)
12
viii) afskrivningsprofil på eventuelle investeringerix) nye driftsudgifter som følge af anvendelsen af de valgte digitale red-skaber, fx til abonnementer og vedligeholdelse af nyt it-udstyrx)afledte økonomiske effekter af øget anvendelse af digitale redskaber iundervisningen, fx lærernes feedbackmængde øges, mindre omkost-ninger til indkøb af analogt undervisningsmateriale, eventuelt mindreomkostninger til bygningsdrift mv.4.9.usikkerheder ved de økonomiske potentialer, jf. pkt. 4.6-4.8, skal afdækkes påbaggrund af følsomhedsberegninger.
Ved afdækning af de økonomiske potentialer under pkt. 4.6 - 4.9 skal der tages højde foromfanget af den nuværende anvendelse, jf. baselinemålingen under pkt. 4.3.4.10.beskrivelse af konkrete løsningsforslag til, hvordan anvendelsen af de udvalgtedigitale redskaber, der er udarbejdet business cases for, kan øges systematisk iundervisningen på de gymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse. Derskal som minimum beskrives:i)løsningsforslag til, hvordanbedste praksiskan udbredes systematisk,hvilke forudsætninger det kræver, og hvilke af identificerede barriererder skal håndteresløsningsforslag til, hvordan anvendelse,der rækker ud over bedste praksis idag,kan udbredes systematisk, hvilke forudsætninger det kræver, oghvilke af identificerede barrierer der skal håndteresinddragelse af relevante internationale erfaringer.
ii)
iii)
Da analysen skal udarbejdes over en kortere tidsperiode, er det centralt, at Konsulent-firmaet i sit tilbud redegør for, hvordan det kan gennemføre en hurtig foranalyse ogidentifikation af de digitale redskaber, jf. pkt. 4.1 og 4.2, der skal anvendes til kortlæg-ningen, jf. pkt. 4.3.Desuden er det centralt, at Konsulentfirmaet i tilbuddet redegør for, hvordan kortlæg-ningen, jf. pkt. 4.3, og vurderingen af barrierer, jf. pkt. 4.4., skal lede frem til identifikati-onen af de udvalgte digitale redskaber, som der er størst økonomiske og kvalitative po-tentialer forbundet med at anvende, og som der skal udarbejdes business cases for, jf.pkt. 4.5.Endvidere skal Konsulentfirmaet i tilbuddet redegøre for, hvordan og hvor mange ud-dannelsesinstitutioner de vil udvælge til kortlægning og business cases i pkt. 4.3 og 4.6-4.9, og hvordan de vil kategorisere fag og niveau/klassetrin, så der på den ene side sikresgeneraliserbarhed af analyseresultaterne, og på den anden side sikres, at der tages højdefor evt. forskelle i potentialerne på tværs af institutionstype, fag og niveau/klassetrin.
13
Derudover skal Konsulentfirmaet i tilbuddet redegøre for, hvordan det vil sikre, at depotentialer, der afdækkes, jf. pkt. 4.6-4.9, er realistiske og realiserbare inden for en korte-re tidsperiode.Det er et krav, at for de business cases, Konsulentfirmaet udarbejder for de udvalgtedigitale redskaber, jf. pkt. 4.6-4.9, skalprincippernetil vurdering af investeringer fra Sta-tens business case-model anvendes. Som minimum bør følgende tre principper fra Sta-tens business case-model anvendes: 1) trepunktsestimering/usikkerhedsspænd af ud-giftsskøn, 2) udarbejdelse af scenarier for driftssituation med uændret anvendelse i for-hold til i dag samt for de to scenarier, jf. pkt. 4.6 og 4.7, samt 3) nedbrydning af projekt-og driftsudgifter på relevant forudsætningsniveau. De udarbejdede business cases skalillustreres i et gevinst- og forudsætningsdiagram. Oplysninger og vejledning vedr. Sta-tens business case-model kan findes her: http://www.digst.dk/Styring/Statslige-it-projekter-og-programmer/Den-faellesstatslige-it-projektmodel/Bibliotek/Produkter-og-vaerktoejer/Business-case.Desuden er det et krav til analysen, at Konsulentfirmaet anvender metoder, som sikrervaliditet og generaliserbarhed af analysens resultater. Konsulentfirmaet skal i tilbuddetbegrunde sit valg af metoder, valg af økonomiske variable og kvalitative elementer samtdataindsamling ud fra disse kriterier. Det er således et krav, at analysen bygger på ensolid, troværdig og velunderbygget metodisk tilgang til beregning af de økonomiske po-tentialer.Det er ligeledes et krav, at Konsulentfirmaet i tilbuddet vurderer mulighederne for atanvende relevante eksisterende, tilgængelige data for de gymnasiale uddannelser og al-men voksenuddannelse. Endelig skal Konsulentfirmaet i relevant omfang inddrage gen-nemførte nationale undersøgelser af anvendelse af digitale redskaber i undervisningen påde gymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse, fx rapporter fra Under-visningsministeriets forsknings- og udviklingsprojekt vedr. it-anvendelse i de gymnasialeuddannelser (se http://uvm.dk/Uddannelser/Gymnasiale-uddannelser/I-fokus-paa-omraadet-gymnasiale-uddannelser/It-anvendelse-i-de-gymnasiale-uddannelser)samtrapportenØget anvendelse af it til pædagogiske formål på selvejende institutioner under Under-visningsministeriet”udarbejdet af Zangenberg & Company for Undervisningsministeriet i2009.Det er et krav til analysearbejdet, at relevante interessenter (fx Rektorforenin-gen)inddrages i kvalitetssikring af analysen.Efter kontraktindgåelse gennemføres en indledende afklaringsfase mellem Kunden ogKonsulentfirmaet, hvor der sikres fælles forståelse af kontrakten, og hvor der evt. kanforetages præciseringer og mindre justeringer af løsningsbeskrivelsen.5. TIDSPLANAnalysen påbegyndes umiddelbart efter, at der er indgået kontrakt mellem Kunden ogKonsulentfirmaet, og Konsulentfirmaet afrapporterer løbende til Kunden og den ned-satte projektgruppe for analysen, jf. følgende tentative tidsplan:
14
Dato7. april 201411. april 201422. april 201425. april 20146. juni 20143. juli 201420. august 2014
HandlingFrist for afgivelse af tilbud kl. 12.00Forventet tildeling af kontrakt1. møde (analysens projektgruppe og Konsulentfirmaet)Analysens pkt. 4.1 og 4.2 afrapporteres til KundenAnalysens pkt. 4.3, 4.4 og 4.5 afrapporteres til KundenHovedkonklusioner vedr. analysens øvrige punkter afrapporteres tilKundenForventet endelig afrapportering af analysen, jf. afsnit vedr. krav tilendeligt produkt, leveres til Kunden.
Såfremt underskrivelse af kontrakt udskydes, kan Kunden vælge at udskyde de øvrigemilepæle i tidsplanen.Efter kontraktindgåelse kan der forekomme mindre justeringer af tidsplanen.Det bemærkes, at Kunden afholder sommerferie i perioden fra primo juli til primo au-gust, hvor Kunden ikke vil være tilgængelig for Konsulentfirmaet.6. KRAV TIL ENDELIGT PRODUKTKonsulentfirmaet skal levere en samlet afrapportering i form af en overskuelig illustrativpræsentation af aggregerede data og analyseresultater samt en opsummerende rapport påomkring 30 sider.Modtagerne af rapporten er Styregruppen for digitale redskaber i undervisningen på degymnasiale uddannelser, Styregruppen for strategi for digital velfærd, og endelig fore-lægges rapporten for Regeringens Økonomiudvalg. Den samlede afrapportering forven-tes at foreligge ca.den 20. august 2014.Al afrapportering skal være udarbejdet pådansk.Konsulentfirmaet skal sikre, at analyser, beregninger, beregningsmodeller, datagrundlagmv. præsenteres og overdrages på en sådan måde, så det også efterfølgende er muligt atgenskabe forudsætninger, metoder, beregninger mv., og så Kunden efter analysens af-slutning har mulighed for at benytte data og analyseresultater til videre analyser.Dokumenter, der indgår i afrapporteringen, skal endvidere leveres i tilgængelig form ogformat, jf. WCAG 2 AA. Det vil bl.a. sige, at de skal være korrekt opmærkede (over-skrifter, lister, tabeller o.l.) og indeholde beskrivende alternative tekster til billeder ogillustrationer i den udstrækning, at dokumentformatet tillader det. I forhold til ikke-redigerbare dokumenter foretrækkes dokumentformatet PDF/A-1a.
15
Levering af det endelige produkt anses først for at være sket, når Kunden har godkendtproduktet.7.ORGANISERINGAnalysen er et initiativ iFællesoffentlig strategi for digital velfærd 2013-2020.Analysen er organisatorisk forankret i Styregruppen for digitale redskaber i undervisnin-gen på de gymnasiale uddannelser, som består af Undervisningsministeriet (formand) ogDigitaliseringsstyrelsen (Finansministeriet). Denne styregruppe afrapporterer til Styre-gruppen for strategi for digital velfærd.Under Styregruppen for digitale redskaber i undervisningen på de gymnasiale uddannel-ser etableres en projektgruppe for analysen, hvor Digitaliseringsstyrelsen er formand.Projektgruppen har til opgave løbende at bidrage til kvalitetssikring af analysen. Digitali-seringsstyrelsen er overordnet projektleder for analysen.Undervisningsministeriet stiller eksisterende data til rådighed for analysearbejdet. Desu-den stiller Undervisningsministeriet ressourcer til rådighed for projektgruppens arbejde iform af relevante fagpersoner med viden om den praktiske anvendelse af digitale red-skaber i undervisningen på de gymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse.Konsulentfirmaet må forvente, at der skal bruges tid på at fremskaffe de nødvendigedata i forbindelse med dataindsamlingen.Styregruppen for digitale redskaber i undervisningen på de gymnasiale uddannelser fore-lægges analyseresultaterne efter leverancerne hhv. den 6. juni og den 3. juli, jf. afsnit 5vedr. tidsplan.Projektgruppen skal løbende forelægges data, delresultater og konklusioner efter nærme-re aftale med Kunden.Kunden forestår kontakten mellem Konsulentfirmaet samt projekt- og styregruppen.Kontakten mellem Konsulentfirmaet samt projekt- og styregruppen kan dog efter for-udgående aftale mellem Kunden og Konsulentfirmaet i konkrete tilfælde håndteres påanden vis, hvis dette efter Kundens og Konsulentfirmaets vurdering er hensigtsmæssigt.Konsulentfirmaet skal deltage i op til i alt seks møder af 1-1½ times varighed i styre- ogprojektgruppen med henblik på, at Konsulentfirmaet redegør for status for analysen,analyseresultater mv. I forhold til projektgruppen er formålet endvidere, at Konsulent-firmaet og projektgruppen drøfter leverancer og delresultater, strategisk vigtige metodi-ske valg, tester hypoteser i analysen mv. Konsulentfirmaet skal efter nærmere aftale medKunden levere materiale til styre- og projektgruppemøderne, fx i form af udkast til ana-lyseafsnit, oversigter over indsamlede data mv. Endvidere afholder Konsulentfirmaet ogKunden i størrelsesordenen seks statusmøder á cirka en times varighed.
16
Kunden samt styre- og projektgruppen har ret til at kommentere og rette materiale fraKonsulentfirmaet undervejs i analyseprocessen. Eventuelle kommentarer mv. fra styre-og projektgruppen koordineres af Kunden.Analysen skal gennemføres i løbende dialog mellem Kunden og Konsulentfirmaet vedr.fremdrift, leverancer, resultater mv. Ud over de løbende statusmøder står Kunden somminimum til rådighed i forhold til besvarelse af spørgsmål mv. fra Konsulentfirmaetinden for normal kontortid. Kunden afsætter herudover ikke arbejdstimer til deltagelse ianalysen.8.ØKONOMIDer er en samlet økonomisk ramme for analysen på op til 3,0 mio. kr. (2014-pl) i 2014.Fakturering vil ske i takt med opfyldelse af væsentlige milepæle for opgavens fuldførelse.En konkret betalingsplan aftales nærmere med Konsulentfirmaet ved indgåelse af kon-trakten for opgaven.9. KRAV TIL TILBUD(HJÆLP TIL LØSNINGSBESKRIVELSE)Tilbuddet skal indeholde:•en beskrivelse af, hvordan Konsulentfirmaet vil håndtere de krav til analysen, somer beskrevet i de foregående afsnit.
Derudover skal tilbuddet indeholde:•en beskrivelse af, hvilken metodisk tilgang Konsulentfirmaet vil anvende, hvilkedata der skal indsamles, og hvordan Konsulentfirmaet vil udføre dataindsamlingen(afgrænsning mv.) herunder overvejelser om undersøgelsens repræsentativitet iforhold til fx geografi og institutionsstørrelse.en beskrivelse af opgavens analysefaseen beskrivelse af, hvordan business cases og konkrete løsningsforslag til udbredel-se påtænkes præsenteret, fx i forhold til detaljeringsgrad mv., og hvordan analyse-resultaterne afrapporteresen beskrivelse af, i hvilken form det indsamlede datamateriale vil blive stillet tilrådighed for Kunden under og efter Konsulentfirmaets arbejde.en kort beskrivelse af eventuelle værktøjer og/eller data, som Konsulenten er ibesiddelse af og påtænker at benytte til gennemførsel af analysen.en detaljeret tidsplan for gennemførsel af opgaven, der på baggrund af den over-ordnede tidsplan beskriver overordnede faser, aktiviteter mv.et specificeret budget for analysen, herunder forventet timeforbrug, timepriser ogden samlede pris.en kort beskrivelse af Konsulentfirmaets erfaringer med lignende analyser, idetprimært nationale, men evt. også relevante internationale, erfaringer beskrives.en kort beskrivelse (maks. 2 sider) af de medarbejdere, der vil arbejde på opgaven,deres kompetencer og relevante erfaringer.
••••••••
17
•
yderligere punkter, som Konsulentfirmaet måtte finde relevante.
18
Bilag 4.c - LøsningsbeskrivelseARBEJDSMETODER OG VÆRKTØJER:[ … ](Konsulentfirmaets fulde angivelse og beskrivelse af, hvorledes opgaven påtænkes løst, samt hvor-ledes de angivne arbejdsmetoder og værktøjer inddrages og nyttiggøres ved løsningen.)TILRETTELÆGGELSE AF OPGAVEN:[ … ](Konsulentfirmaets angivelse af, hvorledes opgaven vil blive tilrettelagt, herunder hvorledes Kun-den forudsættes inddraget, hvorledes der tages højde for procestid i forbindelse med arbejdet, hvorledesrettidig levering sikres, hvorledes Kunden løbende holdes orienteret mv.)
19
Bilag 4.d – Pris og allokerede medarbejderePRIS:Prisen for Konsulentfirmaets udførelse og levering af opgaven er kr.[ … ](angivelse affast pris for gennemførelse af opgaven).ALLOKEREDE MEDARBEJDERE:Fra de i bilag 2, anførte konsulentkategorier, allokerer Konsulentfirmaet følgende kon-krete konsulenter til brug for gennemførelse af opgaven under denne delkontrakt:[ … ](navn(e) på konsulent(er))(Tilbuddet skal indeholde cv for hver af de tilbudte medarbejdere. Tilbuddet skal angive, hvilke generellekompetencer medarbejderen har, hvilke ydelsesspecifikke kompetencer medarbejderen har, hvilken rollemedarbejderen har i projektorganisationen samt hvilken konsulentkategori medarbejderen tilhører.Tilbuddet beskrivelse af konsulentteamet skal således bestå af de følgende 5 delelementer:1. Tilbudte medarbejdere(Her vedhæfter Leverandøren cv for de tilbudte medarbejdere. Der vedhæftes cv. pr. tilbudt medarbejder.)2. Medarbejderens generelle kompetencer(Her beskriver Leverandøren den tilbudte medarbejders generelle kompetencer. Der udfærdiges beskrivel-se pr. tilbudt medarbejder.)3. Medarbejderens ydelsesspecifikke kompetencer(Her beskriver Leverandøren den tilbudte medarbejders ydelsesspecifikke kompetencer, herunder hvorle-des medarbejderens kompetencer inddrages og nyttiggøres i projektet. Der udfærdiges beskrivelse pr.tilbudt medarbejder.)4. Rolle i projektorganisationen(Her angiver Leverandøren den tilbudte medarbejders rolle i projektorganisationen. Der angives rolle iprojektorganisation pr. tilbudt medarbejder.)5. Konsulentkategori(Her angiver Leverandøren den konsulentkategori, som den tilbudte medarbejdere tilhører. Der angiveskonsulentkategori pr. tilbudt medarbejder samt det forventede antal timer pr. medarbejder.)Ved tilbudsvurderingen lægges der vægt på, hvordan tilbudsgiver allokerer og nyttiggør relevante medar-bejderes kvalifikationer. Der vil endvidere blive lagt vægt på, hvordan de allokerede medarbejdere en-keltvis og eventuelt som team kan medvirke til at kvalitetsniveauet i løsningen af opgaven under ram-mekontrakten forøges. )
FORVENTET TIDSFORBRUG OG SAMMENSÆTNING HERAF:[ … ](Angivelse af hvorledes den tilbudte pris er sammensat, herunder angivelse af hvilket tidsforbrughver enkelt af de allokerede medarbejder forventes at anvende på opgaven.)
20
Bilag 4.e – SamarbejdsorganisationKUNDENS KONTAKTPERSON(ER):Følgende person(er) er hos Kunden primær kontaktperson(er) i relation til opgavensudførelse:Navn:Helene Top BayTlf.:4131 9271Titel:SpecialkonsulentDir. tlf.:4131 9271Adresse:Landgreven 4, postboks 2193Mobil:4131 9271Postnr./by:1017 København KE-mail:Funktionsbeskrivelse:Udførende ansvar for analysenNavn:Nina Husfeldt ClasenTlf.:25 36 99 12Titel:KontorchefDir. tlf.:25 36 99 12Adresse:Landgreven 4, Postboks 2193Mobil:25 36 99 12Postnr./by:1017 København KE-mail:Funktionsbeskrivelse:Ledelsesansvar for analysenKONSULENTFIRMAETS KONTAKTPERSON(ER):Følgende person(er) er hos Konsulentfirmaet primær kontaktperson(er) i relation tilopgavens udførelse:Navn:[ … ]Titel:[ … ]Adresse:[ … ]Postnr./by:[ … ]Funktionsbeskrivelse:[ … ]Navn:[ … ]Titel:[ … ]Adresse:[ … ]Postnr./by:[ … ]Funktionsbeskrivelse:[ … ]Tlf.:[ … ]Dir. tlf.:[ … ]Mobil:[ … ]E-mail:[ … ]
Tlf.:[ … ]Dir. tlf.:[ … ]Mobil:[ … ]E-mail:[ … ]
SAMARBEJDSORGANISATION:I forbindelse med opgavens gennemførelse, er den nedenfor anførte samarbejdsorgani-sation etableret mellem parterne.[ … ](Angivelse af projektorganisation, hvis parterne i fællesskab bliver enige om etablering af ensådan.)