Finansudvalget 2013-14
FIU Alm.del Bilag 93
Offentligt
1349224_0001.png
1349224_0002.png
1349224_0003.png
1349224_0004.png
1349224_0005.png
1349224_0006.png
1349224_0007.png
1349224_0008.png
1349224_0009.png
1349224_0010.png
1349224_0011.png
1349224_0012.png
1349224_0013.png
1349224_0014.png
1349224_0015.png
1349224_0016.png
1349224_0017.png
1349224_0018.png
1349224_0019.png
1349224_0020.png
1349224_0021.png
1349224_0022.png
1349224_0023.png
1349224_0024.png
1349224_0025.png
1349224_0026.png
1349224_0027.png
1349224_0028.png
1349224_0029.png
1349224_0030.png
1349224_0031.png
1349224_0032.png
1349224_0033.png
1349224_0034.png
wI
C)0c.1-cc-J0
z
I0al
0
0.0*1
cl)
-
•r•-•4d
IndholdPATEGNING AF DET SAMLEDE REGNSKAB1. BERETNING2
347714171718212626272828323333
1.1 Opgaver og ansvarsområder1.2 Faglige målsætninger1.3 Årets faglige resultater1.4 Årets økonomiske resultater1.5 Redegørelse for reservationer1.6 Udgiftsbaserede konti1.7 Forventninger til kommende år2. REGNSKAB3. BILAG
3,1 Noter til resultatopgørelsen3.2 Gebyrordninger3.3 lndtægtsdækket virksomhed3.4 Bevillingsregnskab3.5 Regnskabspraksis3.6 Handlingsplan for regnskabsarbejde 20133.7 Regnskabspraksis for udgiftsbaseret regnskab 2014
PÅTEGNING AF DET SAMLEDE REGNSKABÅrsrapporten omfatter de hovedkonti på finansloven, som Ministeriet for By, Bolig og Landdistrikter (CVRnummer 33959524) er ansvarlig for:§14.1101. Departementet og§14,1102. Ejendomsoplysninger mv.
PATEGNINGDet tilkendegives hermed:1.2.3.at årsrapporten er rigtig, dvs. årsrapporten ikke indeholder væsentlige fejlinformationer eller udeladelser, herunder at målopstillingen og målrapporteringen i årsrapporten er fyldestgørende.at de dispositioner, som er omfattet af regnskabsaflæggelsen, er i overensstemmelse med meddeltebevillinger, love og andre forskrifter samt med indgående aftaler og sædvanlig praksis, ogat der er etableret forretningsgange, der sikrer en økonomisk hensigtsmæssig forvaltning af de midlerog ved driften af de institutioner, der er omfattet af årsrapporten
København, der
1<0 enhavn, den 20. marts 2014
Departementschef Claes Nilas
f1Økonomi Henrik Grosen Nielsen
2
BERETNINGI 2013 er der gennemført en long række aktiviteter iMinisteriet for By. Bolig og Landdistrikter. Ministeriethar leveret gode resultater til gavn for borgere påen række områder inden for alle tre faglige hovedområder:BypolitikBoligpolitikLanddistriktspolitikntegrationsministeriet, Indenrigsministeriet, økonomi- og Erhvervsministeriet samt Fødevareministenet.Ministeriet har to afdelinger:Boligafdelingen. der består af fire enheder: Almene boliger, Boliglovgivning, Boligøkonomi og Nævnssekretariatet.Afdelingen for by og land, der består affemenheder:Bypolitik,Landdistrikter,
Herudover har ministeriet styringsmæssigt og organisatorisk vist fremdrift og resultater til gavn for bla.medarbejdere og samarbejdsparter. Ministeriet harsåledes gennemført en række tiltag vedrørendeforvaltningen af departementets økonomi og HR.Ministeriet for By. Bolig og Landdistrikter blev etableret ved kongelig resolution den 3. oktober 2011som led i dannelsen af regeringen med statsminister Helle Thorning-Schmidt. Ministeriet består afdepartementet og har ingen underliggende styrelser. Ministeriet har ved ministerrokaden i januar2014 fået tildelt ressortområdet for nordisk samarbejde.Ministeriets bevilling er sammensat af overførsler frade afgivende ministerier, som var Socialministeriet
Ejendomsdata, Internationalt og Analysersamt Tværgående Projektsekretariatet,Hertil kommer stabsenheden økonomi og HR, somvaretager opgaverne vedrørende ministeriets interne og eksterne økonomi. regnskab. IT, HR ogservice.Endelig har ministeriet et ministersekretariat- ogledelsessekretariat, der varetager ledelsesbetjening af by-, bolig- og landdistriktsministeren samtdepartementschefen samt en kommunikationsenhed, der varetager kommunikationsopgaver.
Figur 1.1Organisationsdiagram for Ministeriet for By, Bolig og Landdistrikter.By-. boligogIanddistriktsniln$sterCarsten Hansen
LØVØkonomi og HRPHR- chef Lærke PorsgaardØkonamichefHenrik Grosen NielsenHRog serviceØkonomi, regnskib og
Departementschefclaes Nilas
ees.kr.tarfatetnlketion.enheden(etlonschefMartin HeIn
BoligAfdehngschef Frank Bundgaard
j
By og andAfdelingschef ChristianLützen
4
Alnwne 1xltg.’rBoIigIovgvningBohokonomiNætnssekretanatet
SypoIitdEjendonisdatainternationalt og Analysert,rnddstrikterProjektsekretariat
43
1.1 Opgaver og ansvarsområderMinisteriet har ansvaret for politikudvikling, lovgivning og analyse mv. inden for bypolitikken. bolig-politikken og landdistriktspolitikken.Ministeriets samlede bevilling var i 2013 oa. 1,5 mia.kr., og ministeriet samlede forbrug var oa. 1,6 mia.kr.,jf.tabel 1. Ministeriet ressourcer kan fordeles påfire bevillingstyper,jf.tabel 2.Ministeriet aflægger en samlet årsrapport for hovedkonti§14.11.01. Departement (Driftsbevilling)og§14.11.02. Ejendomsoplysninger mv. (Driftsbevilung). Der foreligger en separat årsrapport for hovedkonto§14.11.04. Diadem (Driftsbeviuuing).Ministeriet aflægger bevillingsregnskab for de hovedkonti. som er anført i bilagsafsnit 3.4. Regn-skabsaflæggelsen af disse er udgiftsbaseret.
Tabel i Virksomhedens samlede ressourcer opdelt på hovedopgaverAktivitet§ 14.11. Centralstyre IsenHovedopgaverDepartement, ejendomsoplysninger mv., omstillingsinifiativ, forskellige indtægter samt reserver og budget-lægning.Løbende støffe mv. til alment lejeboligbyggeri samtservicearealer til celdreboliger, støffe til boliger til særlige grupper samt støtte til boligsociale aktiviteter ogforsøg i det almene boligbyggeriStøtte til etablering af friplejeboliger samt refusion vedrørende kommunal anvisningsret.Støtte til byfornyelse, områdefornyelse. triarealforbedring og kondemnering.Støtte til initiativer, der skal fremme beskæftigelse ogforebygge kriminalitet for blandt andre flygtninge, indvandrere og efterkommere i socialt belastede boligområder.Tilreffelæggelse og administration af EUmedfinansierede støffeordninger til udvikling at landdistrikterne.(Mio. kr.)UdgifterIndtægterUdgifterIndtægterUdgifterIndtægterUdgifterIndtægterUdgifterIndtægterUdgifterIndtægterBevilling166,0-89,62753,8-1735,689,2-4,0288,9-4,18,40,0155,7-84,515.4.4,2
Regnskab184,9-177,12048,8-899,248,8-7,9332,6-12,7-10,30,0329,6-259,71577,7
§ 14.51. Alment boligbyggeri§ 14.52. Privat boligbyggeri
§ 14.53. Byfornyelse
§ 14.61. Indsatser vedr.byer§ 14.71. Indsats vedr.LanddistrikterI alt
NB:Detteinkluderer ikke hensættelseskonti på aktivitetsområderingskonti § 37.63.01 og § 37.71.01. medtaget, jf. bilagsafsnit3.4
14.54, § 14.55 og § 14.56. Tilsvarende er renter og diskonto-
Tabel 2: Virksomhedens samlede aktivitet opdelt efter bevillingstypeBevillingstypeDriftsbevilling. omkostningsbaseret(Mio. kr.)UdgifterIndtægterLovbunden bevillingUdgifterIndtægterReservationsbevillingUdgifterIndtægterAnden bevillingUdgifterIndtægterBevilling166,0-89,5113,7-11,8647,5-81.82534,8-1734,7Regnskab184,9-177,170,3-13,8824,5-257,91854,7-907,9
i alt1544,21577,7NB: Dette inkluderer ikke hensættelseskonti på aktivitetsområde § 14.54. § 14.55 og § 14.56. Tilsvarende er renter og diskonteringskonti § 37.63.01 og § 37.71.01. medtaget,jf.bilagsafsnit 3.4
4
BypolitikMinisteriet varetager bypolitikken i Danmark ogbidrager til at skabe vækst i og udvikling af byerpå en bæredygtig måde. Ministeriet har et over-ordnet koordinationsansvar i forhold til bypolitikken.Bypolitik er i stigende grad en kompleks blandingat sociale, miljø- og klimamæssige udfordringer,hvor løsningerne skal gå på tværs at mange sektorer. Det skaber et helt nødvendigt fokus på at understøffe byernes vækst og udvikling på en bære-dygtig måde.Byfornyelsesloven er omdrejningspunktet for bypolitikken, herunder en byfornyelsespulje som er etredskab for kommunerne til at gennemføre målrettede by- og boligpolitiske indsatser med midler tilbygningsfornyelse, områdefornyelse, friarealer ogkondemnering samt bygningsfornyelse og nedrivning.Disciplinær- og klagenævnet for beskikkede byggesagkyndige og Huseftersynsordningen er ogsåplaceret i ministeriet og behandler bla. klager overtilstandsrapporter.
LanddistriktspolitikMinisteriet har en aktiv koordinerende rolle i detmålreffede arbejde for på tværs at regeringen atfå iværksat relevante tiltag. der kan understøffe enudvikling af landdistrikter og yderområder, som vilgøre det muligt fortsat at bo, leve og arbejde i alleegne af landet. Indsatsen på landdistriktsområdeter fokuseret på at identificere udfordringer, sæfteudviklingen til debat og bidrage til udviklingen atkonkrete løsningsforslag for at styrke væksten ogIanddistrikterne både gennembeskæftigelsentilskud og relevante initiativer og lovgivning påeget samt andre ministerområder.Ministeriet arbejder både på det overordnedeplan med de generelle udfordringer og potentialerog på det specifikke plan med at rådgive kommuner, borgere og virksomheder om mulighedernefor at løse konkrete udfordringer lokalt. Ministeriethar i den forbindelse en bred kreds af eksternesamarbejdsflader både i forhold til lokale aktørerog myndigheder samt andre ministerier.I tilknytning hertil har ministeriet en række udadrettede aktiviteter vendt mod borgere og aktører ilanddistrikterne, dialog med kommuner, afholdelseaf konferencer samt et særligt rejsehold for landdistrikter.
BoligpolitikMinisteriet varetager boligpolitikken. Der arbejdesfor et åbent og fleksibelt boligmarked med et varieret og gennemsigtigt udbud af gode boliger.Bæredygtighed i bred forstand er et nøgleord iboligpolitikken ligesom i bypolitikken.Ministeriet forvalter det lovmæssige arbejde medden almene boligsektor, herunder indsatsen i udsaffe boligområder. lejelovgivningen, andelsboligloven, ejerlejlighedsloven og huseftersynsordningen. Ministeriet foretager også en række bolig-økonomiske analyser og statistikker til brug for både borgere, virksomheder og offentlige institutioner.
II
11 ii
Al!
ii,
i’
DAktiv udnyttelseafetaf denære byrum
t...
5
Ministeriet arbejder desuden med strategisk i videstmuligt omfang at understøffe politikker og initiativer på landdistriktsområdet med målreffet finansiering og puljeanvendelse bla. i form af midler underordningen for lokale aktionsgrupper og Landdistriktspuljen.I ministeriet er også placeret enheden Ejendomsdata, som er ansvarlig for registrering og distribution af informationer om bygninger, ejendomme,boliger og forsyning. I tilknytning hertil driver ministeriet en række veletablerede basissystemer: Bygnings- og Boligregistret (BRR), Den Offentlige InformationsServer (OIS), LedningsLjerRegistret (LER),den fællesoffentlige webportal Boligejer.dk ogEjendomsdatarapporten, der alle er en del af dengrundlæggende digitale infrastruktur. Ministerietsløfter desuden ledelsesopgoven af to store tværministerielle grunddataprogrammer: Ejendomsdataprogrammet og Adresseprogrammet.Ministeriet foretager desuden analyser på byområdet, boligområdet og landdistriktsområdet, herunder formidling af best practice. Ligeledes deltager ministeriet i relevant internationalt samarbejde.
Endelig har ministeriet ansvar for nordisk samarbejde.Hertil kommer naturligt en række tværgåendeopgaver og projekter i ministeriet, herunder arbejdet med Femern, folkemødet på Bornholm, lovhøringer, generelle spørgsmål om forvaltnings- ogoffentlighedsret samt effektivisering og modernisering af processer ved hjælp af videnslean- og innovationsmetoder.
økonomi og HRStabsenheden økonomi varetager driften og styringen af departementets bevillingslove, udgiftsopfølgning. interne driftsbudget. regnskab, puljer ogIT. økonomi arbejder desuden strategisk med atudvikle, styre og administrere en række tværgående processer i ministeriet. Hertil kommer udarbejdelse af analyser og nøgletal på tværs atministeriet.
Transportcenter vedFemernbæltetLolland-Falster 2011.
6
Ministeriets HR-enhed arbejder med personaleadministration, herunder tids- og fraværsregistrering,lønindberetning og rekruffering. HR-enheden hardesuden ansvaret for HR-reftede udviklingsprojekter, personalepolitik, kompetenceudviklingstiltagsamt organisationsudviklende projekter, bla. omsocial kapital.
r
FAGLIGE MÅLSÆTNINGERBYPOLITIK
1.2 Faglige målsætningerMinisteriet har en overordnet ambition om at nåde faglige målsætninger under hensynstagen tilden nødvendige strukturelle tilpasning af udviklingen i det øvrige Danmark, herunder også miljøetog bæredygtighed.Ministeriet har desuden en målsætning om at være en effektiv, professionel offentlig virksomhed, deryder den service og kvalitet, som borgerne efter-spørger på by-, bolig- og landdistriktsområdet.Deffe kræver en stærk økonomistyring, tværgående koordination og samarbejde samt et sundt,udviklende og trygt arbejdsmiljø.
Sikre bedre muligheder for landsbyfomyelse• Sikre bedre muligheder for at udnytte teknologi og digitale løsninger• Sikre en effektiv regulenng og omfordelingaf midlerne til byfornyelse..
BOLIGPOLITIK
• Sikre et varieret udbud afboligertil allesamfundsgrupper• Sikre et tidsvarende og fremtidssikret udbudaf boliger der er økonomisk socialt og miljornæssigt bæredygtig• Sikre et velfungerende boligmarked• Sikre gode og trygge boligornråder og byerLANDISTRIKTSPOLITIK
1.3 Årets faglige resultaterMinisteriet har leveret en lang række resultaterinden for kerneområderne bypolitik, boligpolitik oglanddistriktspolitik, der har været med til at skabebedre og tryggere rammer for borgere, virksomheder og foreninger på områderne.
• Sikrefortsatbosætning, beskæftigelsesmuligheder og udvikling i landdistrikterne• Skabe debat og fokus på behovet for endifferentieret tilgang til udvikling af yderornrådeme• Styrke samarbejde med borgere, lokaleinteressenter og kommunerneØKONOMI&HR
• Sikre stærk bevillings- og økonornistyring atministeriets bevillinger og interne driftsøkonomi• Sikre regnskabsproceclurer og tilskudsforvaltning• Sikre stabil it-drift og digitalisering af internearbejdsprocesser• Sikre kompetenceudvikling for medarbejdereog ledere• Tættere tværgående samarbejde baseret påsocial kapital• Skabe et sundt arbejdsmiljø med fokus pågensidig respekt og tillid.
Bypolitiske resultaterMinisteriet har udmøntet 284 mio. kr. i 2013 til byfornyelse fra byfornyelsespuljen, Som led i regeringensVækstpakke i 2013 blev der afsat 400 mio. kr. overto år til at gøre de mindre landsbyer mere aftraktive bla. for bosætning ved at istandsæffe ellernedrive faldefærdige ejendomme.
Flexboliger
Ministeriet har gennemført en ændringi boligreguleringsloven, som præcisererkommunernes mulighed for at tillade, athelårsboliger benyttes til fritidsformål og senere helårsboliger igen. Ministeriet har desuden gennemført en evaluering afflexbolig-ordningen. Siden ændringen har der været stor interesse. Der har væretCa. 450henvendelser til kommunernefra den1. maltil den 31. december2013.
7
I.onddistriktspuljeI2O3blev der givettilsagnfor227mio. kr. fordelt p 83 preker fra :iøddistrlktspljen, hvis format er at fremme udvikling,sréelevevlikår ogbosætnnglonddisftkterne ag.de smô øer.. stor delofjektemegennemføreshelteller delvist offfivilllg Oedsløtff og er ofte forankret i lokcilområder.&gives ogsôstøtte t forrngs-ogInforrnatlonrcekte,derbelyserproblemstillinger med sæig relevans for landdistrikterne.---..
L
-____
-
.
+
--..-
‘r-’-
*‘
‘4-
-
:
I fiskerlområder
8
PCB-udredningsarbejdetIetteråretPCBafleverederegeringensarbejdsgruppe sin endelig rapport om omfangetaf og betydningen af PCB bla. for indeklimaet.Ministeriet stod for den væsentlige del af arbejdet,som havde med byfornyelseslovens regler omsundsskadelige boliger at gøre, herunder medudarbejdelse af vejledning.
Boligpolitiske resultaterMinisteriet har gennemført en række initiativer, derfokuserer på segregationen på boligmarkedet,herunder de særligt udsaffe boligområder, et meregennemsigtigt boligmarked samt indsatser forenergiforbedring og renoveringsaktivitet. Sideløbende har der været stort fokus på let tilgængelighed at oplysninger om boliger.
Etablering af tænketanken 2025Ministeren nedsafte tænketanken “2025 BYENFællesskabet og det gode liv”, der skulle se på.hvordan vi bibeholder, udvikler og styrker den danske tradition for fokus på fællesskabet i udviklingenaf vores byer.-
Renovering af almene boligerLandsbyggefondens renoveringsramme for 2013blev yderligere forhøjet med 4 mia. kr. Således erder fokus på en løbende indsats for renovering ogmodernisering af den almene boligsektor.
Smart city netværkMinisteriet etablerede et Smart City netværk sammen med Aarhus Universitet med deltagelse af enrække kommuner. Ministeriet fik endvidere satsmartcity i relation til byudviklingsområdet højt pådagsordenen bla. ved deltagelse i nationale oginternationale konferencer med budskabet om, atsmart city ikke kun er teknologi, men i høj gradogså et spørgsmål om ledelse og governance.På baggrund af en henvendelse fra Danmarks seksstørste byer har ministeriet startet et samarbejdeom, hvordan by og opland sammen kan skabemere vækst.
Flere midler og nye ghettokriterierSom et led i den politiske tryghedsdagsorden i deudsaffe boligområder blev gheftokriterierne ændret, så de er mere aktuelle og dermed mere retningsgivende for den boligsociale indsats.Der er afsat flere midler til den boligsociale indsats.Der er i satspuljeaftalen afsat 38 mio. kr. i 2013 tilstyrket koordinering at det boligsociale arbejdeved etablering af partnerskaber mellem ministeriet,kommuner og boligorganisationer.
Flere ungdomsboligerDen daværende regering nedsafte i november2012 den kommunale grundkapitcl til bla. almeneungdomsboliger fra 14 til 10 pct. Nedsæffelsenløber fra medio 2012 og indtil udgangen af 2016.Deffe tiltag er begyndt at virke, idet der er givettilsagn til godt 1.600 nye almene ungdomsboliger i2013. Til sammenligning kan nævnes, at der i deforegående 10 år typisk har været en tilvækst påCa. 500 boliger årligt.Det indgik desuden i aftale om finansloven for2013, at der skal skabes bedre muligheder for atommærke almene ældreboliger og almene familieboliger til almene ungdomsboliger til unge uddannelsessøgende. Der blev i den forbindelse afsat10 mio. kr. årligt i 2014-2016 til et midlertidigt ommærkningsbidrag, der kan nedbringe huslejen forde nævnte ommærkede boliger.Regeringen udsendte endelig ved studiestarten2013 en pjece, som gør status for situationen påstudieboligområdet og redegør for de mangemuligheder, der allerede eksisterer for at adressereudfordringer på boligmarkedet for studerende.
Energi- og klimamæssig bæredygtighedEn række tiltag er gennemført for at sikre øgetenergi- og klimamæssig bæredygtighed i denalmene boligsektor. Der er udstedt en bekendtgørelse, som giver almene boligorganisationer mulighed for at eje solcelleanlæg. Ligeledes er der sketfordeling af midler vedrørende udarbejdelse afenergihandlingsplaner, og der har været et temavedrørende klimasikring i forbindelse med uddelingaf forsøgsmidler. Indsatsen udvikles i samarbejdemed Klima-, Energi- og Bygningsministeriet.Ministeriet har desuden udskrevet en arkitektkonkurrence om fremtidens bæredygtige boliger, somudmøntes i to konkrete byggerier.
Lovmæssige initiativerSom opfølgning på renteswap-analysen, der blevforetaget i 2012, er der gennemført en række ændringer i lov om andelsboliger, der kan sikre enstørre gennemsigtighed ved køb og salg af andelsboliger.Diagrammet illustrerer,hvorledes nævnetsafgørelser har fordelt sigi forhold til hvilke bygningsdele, der er klagetover.
01. TagkonstruktionI-belægningIskorsten02. Ydervægge03. Vinduer og døre04. Fundament! sokler05. Kældre / krybekældreIterrændæk06. Vådrum07. Gulvkonstruktion og gulve08. Indervægge/skillevægge09. Lofter/etageadskillelser10. Indvendige trapper11. VVS-installationer0%10%20%30%40%50%60%
.
Klager fordelt på bygningsdele 12013
10
Ministeriet har desuden foretaget ændringer i lejeboliglovgivningen, som har bla. har medført, atdet nu er vanskeligere at spekulere i udlejning afdårlige boliger i landdistrikterne. Hertil kan kommunerne nu tillade, at helårsboliger midlertidigt benyttes til fritidsformål (flexboliger). Hermed understøttes indsatsen mod tomme boliger i områder vedaffolkning.Midler til nedrivning
ic
Der er oprettet en pilije på 200 mIo. kr.i 20 4 o200 nfiIl. kri 2011 nedrivrng ogIstandsættelsedåigebollerI byermed færre end3,00Cgere.
I
.‘.
ggefondens støtte til renovering.
Disciplinær- og klagenævnet for beskikkedebyggesagk yndigeNævnet har i 2013 modtaget 160 klagesager ogafholdt 14 nævnsmøder, hvoraf der på 12 af møderne blev behandlet klagesager. Nævnet har påde 12 møder truffet 149 afgørelser klagesager.Disciplinær- og klagenævnet for beskikkede bygningssagkyndige traf i 2013 afgørelse i 62 disciplinærsager. Der blev foretaget administrativ kontrol i2.525 sager i 2013 og påbegyndt teknisk revision af262 sager i 2013. Der henvises i øvrigt til nævnetsegen årsrapport.
Efter § 911 almenboligloven kan Landsbyggefondeni Irnei for ålge lnveterlngsrnmer givettsagn omydelsesstøfte til lånill flnansledngafopreh-ilng.udbedring,vedligeholdelse, forbedring, ombygning.sammenlægningatlejlighederogmiljøforbedring ialmene boligorgonisation’bygg1..1
a
menfor2013udgør6 miokr Derermeddelttilsagn forhelerammentil talt 16.500boligerfordelt75bollgafdeliriger og 41 kommuner.
HuseftersynsordningenLov om revision of huseftersynsordningen trådte ikraft den 1. maj 2012. Som følge heraf omfaffertilstandsrapporten nu oplysninger om den forventede restlevetid på bygningens tag samt en generel hustypebeskrivelse. Udover nyt regelgrundlagindebar implementeringen af lovændringen enudvikling af huseftersynsordningens indberetningssystem for tilstandsrapporter samt udsendelse af enny håndbog for beskikkede bygningssagkyndige.Lanceringen af den reviderede huseftersynsordning blev fulgt op af en større informationskampagne, der var i 2012.
Landdistriktsrejsehold
Ministeriet har etableret et Ianddistriktsrejsehold, der med kurser og rådgivningunderstøfter især kommuner og frivilligesindsats. Samtidig har ministeriets ogsåetableret internetportalen livogland.dk.hvor man kan få glæde af andres godelokale erfaringer og viden.
11
Lcinddistriktspolitiske resultaterI 2013 har ministeriets arbejde og indsatser koncentreret sig om at understøtte muligheden for ogudvikling af bosætning, erhverv og beskæftigelsesmuligheder i landdistrikterne, Det er sket gennem indsatser med fokus på en forbedring af boligmassen, fokus på fysisk og digital infrastruktursamt understøttelse af og dialog med lokale aktører. Der er gennemført flere lovinitiativer.I regi af de lokale aktionsgrupper har ministerietværet i forhandlinger om budgetaftalen for landdistriktsprogrammets første fase (2014-2015).
I 2013 er der offentliggjort en vækstplan for fødevarer, som indeholder en række indsatser, derstyrker vækstvilkårene for de danske fødevarevirksomheder. Den fysiske infrastruktur er blevet forbedret med en transportpulje til landdistrikterne ogTogfonden DK, hvor udmøntningen af midler erunder behandling.Den digitale infrastruktur er blevet styrket med regeringens 22 initiativer, som skal sikre bedre bredbånds- og mobildækning samt en lånepulje forkommunerne målrettet bredbånds- og mobiludrulning. Ministeriet har desuden foretaget en rækketværgående analyser, samt varetaget et rejseholdi landdistrikterne.Som et led i ministeriets vidensindsamling og formidling af best practice for udvikling i landdistrikterne har ministeren gennemført studieture til England og Kina for at samle inspiration og udveksleerfaringer med Ianddistriktsudvikling.
Tværgående koordination af Ianddistriktspolitikken og initiativerMinisteriet har en tværgående koordinerende rolle,hvor der tænkes landdistriktsvinkler- og udfordringer ind i regeringens generelle vækst- og erhvervspolitik. Udover den tværgående dialog medden øvrige regering har ministeriet en løbendedialog og et samarbejde med væsentlige aktørerpå landdistriktsområdet, bla. Realdania og KL.
BYPOLITIKBYFORNYELSE• udmontning at ny pulje til landsbytornyelse, herunder renovering ognedrivning• udmontning at byfomyelsespulje
BOLIGPOUTIKUDSATTE BOLIGOMRADER
,/
• Udrnøntning at pulje på 38 mio. kr.tilboligsocial indsats
• Udvikling at nye ghettoktiterier
• Forhøjelse al LandsbyggetondensrenovetingsrammeNETVÆRK & SAMARBEJDE• Etablering at tænketanken “Byen2025”• Smart City netværk i samarbejdemed Aarhus universitet• Etablering at 6-by samarbejdet medde seks største byer i landetUNDERSØGELSER• Rapport om PBC-arbejdet og vejledning• Undersøgelse at muligheder tor atindarbejde bæredygtige og digitaleløsningerHUS & NÆVNSYNLIGHED & SAMARBEJDE
• Flere ungdomaboilgerLOVMÆSSIGE INITIATIVER
• ÆndringerItov om andelsboliger• Ændringeri lovørnleje• Ændringerilov om boligregulering• Bekendtgørelse, der giver adgangtilsoicellerr
• Udvikling og administration athuseftersynsordningenEJENDOMSOPLYSNINGER
44MINISTERIET FOR
• Behandling at klagesager til disciplinær- og klagenævnet forbeskikkede byggesagkyndigeFaglige resultater i 2013
BY,8OLIGoLANDDISTRIKTER
FemernaktiviteterMinisteriet er formand for et tværgående embedsmandsudvalg, som med inspiration fra Øresund har til formål at sikre en fælles indgang tilministerierne om fjernelse af barrierer for en effektivudnyttelse at de muligheder, som en ny fast forbindelse til kontinentet vil give. Udvalget har i 2013bla. koordineret henvendelser om fjernelse af hindringer for praktikpladser for danske unge i Tyskland og spørgsmål om skafferegler for grænsegængere. Ministeriet deltager desuden i detdansk-tyske konsultationsorgan, som har til formålat sikre koordinering mellem landene om allespørgsmål i relation til den faste Femernforbindelse.
udvikling af landdistrikter. Portalen for landdistrikterlivogland.dk udbygges fortsat og fungerer som ensamlet indgang for videndeling og erfaringer påtanddistriktsområdet.
Lovinitiativer med betydning for landdistrikterForuden de lovændringer ministeriet har gennemført på boligområder med betydning for landdistrikterne, har ministeriet styrket de generelle ogtværgående rammebetingelser inden for befolkningsforskydning med en ny landdistriktsbestemmelse i planloven. Den giver kommunerne enklereog forbedrede muligheder for at stimulere bosætning og realisering at erhvervsinitiativer i de vanskeligt stillede dele at landdistrikterne.
Fehmern-turisme arbejdsgruppeMinisteriet har taget initiativ til at invitere centraleaktører til at deltageien arbejdsgruppe, der meddepartementschefen som formand skal udfordreog fa sat rammerne for et tæffere samarbejdemellem relevante turismeaktører og at fa sat gangi lokale initiativer inden for turisme på Lolland-Falster og Sydsjælland bla. i lyset af den kommende Femern-forbindelse. Arbejdet der som udgangspunkt skal ske på en møderække frem tilsommerferien 2014, skal munde ud i strategiskeanbefalinger og forslag til nye konkrete initiativer tillokale og regionale politikere. Arbejdet sigter endvidere mod nye forpligtende samarbejdsaftalermellem relevante parter om fælles markedsføringsinitiativer og destinationsudvikling,
økonomi og HRøkonomi og HR har i 2013 gennemført en rækkeinitiativer, der har styrket ministeriets samlede økonomistyring, regnskab, tilskudsadministrationen, ITsamt tværgående arbejdsprocesser og kompetenceudvikling.
ØkonomiStyrket økonomistyring har været et nøgleord forministeriet i 2013, Ministeriet har udviklet et konceptfor månedlig budgetopfølgning samt månedlig ogkvartalsvis ledelsesinformation til chefer og direktion. Fokus har været på at skabe en enkel, overskuelig månedsopfelgning samt en substantiel ogsimpel ledelsesinformation,Der er gennemført en handlingsplan i 2013 påregnskabsområdet, som har styrket og effektiviseretregnskabsforvaltningen bla. med et årshjul, fastekontroller og afstemninger. Ministeriet har desudenindført ét tilskudsadministrativt system, som sikrer enensartet og korrekt håndtering af tilskudspuljer.Ministeriet har endvidere udarbejdet en digitaliseringsindsats, herunder er der udviklet en applikation som gør det muligt at behandle sager nemt ogeffektivt fra tablets og smartphones.
Udadrettet aktivitet på landdistriktsområdetMinisteriet har deltaget i en række større offentligebegivenheder som fx Folkemødet på Bornholm.Disse initiativer er gennemført med henblik på atstyrke dialogen med lokale aktører og borgere ogfor at sætte landdistrikternes udvikling til debat ogpå dagsordenen.Herudover har ministeriet afholdt en række målretfede begivenheder i form af den årlige landdistriktskonference, en Femern mulighedskonferencepå Lolland samt en ny sommerhøjskole, hvor deltagerne debafferer og udvikler konkrete forslag tilinitiativer, som kan bidrage til en fortsat udviklinglokalt i landdistrikterne, der hvor potentialet er tilstede.Derudover har ministeriet haft dialog med kommunerne gennem løbende borgmestermøder og iregi af det etablerede rejsehold, der med en række aktiviteter formidler viden og inspiration om
13
HRMinisteriet har i 2013 sat stort fokus på leder- ogkompetenceudvikling bla. ved gennemførelse afen 360 grader ledelsesevaluering af ministerietschefgruppe baseret på de pejlemærker for godledelse, der blev udviklet i forsommeren.Ministeriet har desuden søsat et stort projekt omsocial kapital med støtte fra Kompetencesekretariatet. Projektet er udsprunget som led i opfølgningen på ministeriets APV-undersøgelse i 2013 ogomfatter bla. fælles aktiviteter, kompetenceudvikling og konkrete indsatser på alle niveauer i departementet.
forudbetaling i 2012, samt øgede 11-investeringerpå ejendomsoplysningsområdet.
Andre driftsposter:Der er sket en stigning i postenandre driftsindtægter fra 33 mio. kr. i 2012 til 39 mio.kr. i 2013, Dette skyldes primært en intern statsligoverførselsindtægt på 5,8 mio. kr. fra Socialministeriet i forbindelse med ressortdeling ved kongeligresolution af 3. oktober 2011.Der er også sket en stigning fra 1,0 mio. kr. til 6,3mio. kr. i andre driftsomkostninger, hvilket skyldes,at den regnskabsmæssige kontering af administrationsudgifter fra§14.11.02 til§14.11.01 i 2013 harværet anført som en intern statslig overførselsudgift, hvoraf det i 2012 fejlagtigt blev anført som enordinær driftsudgift,
Nyearbejdsgange via LeonMinisteriet har i 2013 udviklet det traditionelle leonkoncept til et videns-lean koncept, og anvendtdet i forhold til ministeriets videnstunge kerneprocesser som lovgivningsarbejde, spørgsmål fra Folketinget, bestilling fra ministeren, konferencearbejde og tilskudsforvaltning. Resultatet af arbejdet harværet vellykket, hvor der bla. er blevet gennemført smidigere og mere effektive arbejdsgangeomkring elektronisk bestillinger og forelæggelse afsager og mere klarhed og stringens i arbejdet medlovforslag og tilrettelæggelse af konferencer m.v.Arbejdet er forankret hos departementschefen.
Fincinsielle poster:Der har været en stigning iposten finansielle udgifter på 471.765 kr. fra 2012 til2013. Denne ændring skyldes, at ministeriet harforøget værdien af anlægsaktiver, hvilket har øgetministeriets renteudgifter.
Årets resultat:Årets resultat er negativt og udviseret underskud på 1,0 mio. kr. Dette skyldes hoved-sagligt øgede driftsomkostninger i 2013.
Egenkapital:Egenkapitalen ekskl. bortfald udgør19,6 mio. kr. Egenkapitalen består af en startkapitalpå 2,5 mio. kr. samt det akkumulerede overskudpå 17,1 mio. kr. for§14.11 .01 og§14.11 .02. Ministeriets startkapital er anført som en primokorrektion i2013, hvorfor egenkapitalen ikke er angivet i års-rapporten for regnskabet 2012, se note 2.
1.4 Årets økonomiske resultaterDe økonomiske resultater har overordnet værettilfredsstillende.
Ordinære driftsposter:Der er sket en lille stigning iposten ordinære driftsindtægter fra 1 ‘Ii mio. kr. i2012 til 115 mio. kr. i 2013. Deffe skyldes primærtanvendelse af tidligere års reserveret bevilling samttilførsel af bevilling til grunddataprogrammer under§14.11.02. Derudover er der en mindre nedgang iindtægter. Dette skyldes primært 1,9 mio. kr. fraLedningsejerregisteret, som blev bogført i regnskab2012, men var optjent i 2011 i Erhvervs- og Byggestyrelsen. Differencen er opstået, fordi ministeriethar gennemført en ændring i regnskabsproceduren, der sikrer korrekt periodisering af indtægter.De ordinære driftsomkostninger er steget fra 135mio. kr. i 2012 til 148 mio. kr. i 2013. Dette skyldesbl.a. en stigning på 8,0 mio. kr. i personaleomkostninger, et mindre fald i huslejeudgifter grundet
øvrig balance:På balancen er ministeriets samlede anlægsaktiviteter steget med 2,6 mio. kr. somfølge af øgede 1-investeringer. Omsætningsaktiver(tilgodehavende) er faldet fra 34,0 mio. kr. til 16,7mio. kr. Dette skyldes primært, at tilgodehavendefra andre ministerier nu er afviklet.Momstilgodehavender er steget fra 0,2 mio. kr. i2012 til 4,0 mio. kr. i 2013. Dette skyldes, at ministeriet i 2013 har gennemgået momsregnskabet forbåde 2012 og 2013. Ved indberetning af moms for4. kvartal 2013 vil ministeriet lave en etterkalkulationfor at sikre, at momsen er korrekt beregnet.På finansieringskontoen FF7 har der været en stigning i likvide beholdninger på 31 mio. kr. Detteskyldes primært ovennævnte fald i tilgodehavender samt i den kortfristede gæld.
14
Lånercimme:Ministeriets låneramme var 20,1 mio.kr. i2013. Lånerammen er ændret ved tillægsbevil
lingslov, hvor der er overført 3,0 mio. kr. til§14.11.04, Digital adgang til oplysninger i forbindelsemed ejendomshandel (DIADEM). Samtidig er lånerammen hævet med 1,3 mio. kr. Den samledelåneramme for ministeriet udgør dermed 18,4 mio.kr. i 2013. Ministeriet har overholdt lånerammenmed en udnyffelsesgrad på 96,3 pct.Der er modtaget donationer til udviklingsprojektervedr. it-systemet BOSSINF til videreudvikling af itplafformen. Ultimo 2013 udgjorde de doneredeanlæg 990.798 kr. Donerede anlæg indgår ikke iden samlede låneramme, og derfor er de fratrukket den bogførte værdi på anlægsrammen pr. 31.december 2013.
gen i antallet at årsværk skyldes bla. en ny bevilling til grunddataprogrammerne. Lønsumslottet eroverholdt i 2013.
Boligsociale midler
Der&i perioden 2011-2014 afsat 440 mio. kr. årtigtfLandsbyggefonden til baligsaciale indsatser (2011 -priser).Forudsætningen for at gennemføre en indsats et udsat bollgonråde, herunderforat opnå støtte fta Landsbyggefonden, er, at derjudarbejdes en helhedsplan for det problemramte boligområde.Helhedsplanen udarbejdes af boligorganisationen typisk medinddrogelseat kommunen og andre relevante aktører. Planengodkendes af kommunalbestyrelsen. inden den sendes til Landsbyggefonden.De boligsociale midler har i perioden frem til marts 2014 konkretresulteret I,at 63 helhedspianerhar fået tilsagn for 654 mio. kr,kammer beboerne I de udsatte boligområder til gode og er mat vende udviklingen i de udsatte boligom råder. Yderligere enrække boligorganisationer har ansøgt om midler, hvor deres an-søgninger afventer fortsat behandling.hdsbyggefonden har tematiseret indsatserne, der karom støtte til således:-Børn, unge og familie-Uddannelse, beskæftigelse og erhvervBeboernetværk, inddrogelse og demokrati-SundhedUdsatte grupperKultur og Fritid-
Finansielle nøgletal:Den negative udsvingsrateer faldet fra 7,2 mio. kr. til 6,8 mio. kr. Dette skyldeset fald i det overførte overskud som følge at åretsnegative resultat, Overskudsgraden er tilsvarende
faldet med 6,7 procentpoint også som følge atårets negative resultat.
Personaleoplysninger:
Det samlede antal års-
værk i ministeriet udgør 139 ultimo 2013. Dette er
en stigning på 20 årsværk fra 2012 til 2013. Dennestigning er afspejlet i det samlede lønforbrug, derer steget med 8,8 mio. kr. Baggrunden for stignin
-
-
15
Tabel 3: Virksomhedens økonomiske hoved- og nøgletalHovedtcil (kr.)20122013
ResultatopgørelseOrdinære driftsindtægterHeraf indtægtsført bevillingHeraf eksterne indtægter
-111,3-710-40,3
-114,6-18,3-36,3
Ordinære driftsomkostningerHeraf løn (personaleomkostninger)Heraf at- og nedskrivningerHeraf øvrige omkostninger
134,568,33,862,3
147,776,24,167,4
Resultat af ordinære driftResultat før finansielle poster
23,2-8,8
33,10,3
Årets resultat
-8,5
1,0
BalanceAnlægsaktiver (materielle og immaterielle)Omsætningsakliver (ekskl. likv. beholdninger)Langfristede forpligtelserKortfristede forpligtelser16,134.0-7,2-36,318,716,7-16,9-46,0
LånerammenTræk på lånerammen
20,116,1
18,417,7
Firiansielle nøgletalUdnyttelsesgrad at lånerammenNegativ udsvingsrateOverskudsgradBevillingsandel79,87.2-7,663,896,36,8-0,968,4
PersonaleoplysriingerAntal årsværkÅrsværkspris (t.kr.)LønomkostningsandelLønsumsioftLønforbrugUdnyttelse at lønsum 2013119526.761.D-61,4%79,868,385.6%139557.132,0-67,3%86,677,189,1 %
16
1.5 Redegørelse for reservationerDen reserverede bevilling er faldet med cc. 1,8mio. kr., jf. tabel 4. Reservationen er ultimo 2013 0mio. kr. Defte har fem forklaringer, jf. nedenfor.
Byggestyrelse. Ministeriet har anvendt et restbeløbpå 722.490,27 kr.idriftsmidler til opgaver vedr.energidata i bygnings- og boligregistret (BBR).
Ad 5. EjendomsreferencenAd 1. Behandling af klagesagerFødevareministeriets Klagecenter (FKC) og NaturErhvervstyrelsen modtog i 2011 i alt 18 klagerover LAG-afgørelser før den 3. oktober 2011, hvorområdet overgik til Ministeriet for By, Bolig ogLanddistrikter. Klagesagerne vedrører 2011 og til atløse disse sager er overført yderligere 0,1 mio. kr. ilønsum fra Fødevareministeriettilministeriet.Den daværende Erhvervs- og Byggestyrelse var ihenhold til BBR-Ioven forpligtet til at udforme ogstille Ejendomsreferencen til rådighed for registrering af ejendomsoplysninger. Implementeringen oganvendelsen af Ejendomsreferencen skulle ske isamarbejde med ejendomsområdets øvrige aktører. Restbeløbet er medgået hertil i 2013.
1.6 Udgiftsbaserede kontiAd2.Offentlig informationsserver (OIS)Der blev i 2007 reserveret 1,95 mio. kr. til at få udarbejdet standardiserede formater for OIS, sikreadgang til den elektroniske tingbog samt sikrevisning af det nye plansystem på OIS. Der er udviklet en række webservices, der kan levere data iOIO-XML format, og Tinglysningssystemet og plan-systemet er taget i brug. De resterende 271 .956, 20kr. er anvendt til overflytning at adressedata til endatabase.De udgiftsbaserede hovedkonti udgør en stor delaf ministeriets aktiviteter. Af de samlede bevillingertil ministeriets aktiviteter på finanslov 2013 udgør deudgifisbaserede konti 95 pct.Bevillingskontrol vedrørende de udgiftsbaseredekonti afrapporteres særskilt til Rigsrevisionen. da deikke indgår som en del af ministeriets virksomheds-bærende hovedkonto. Det gælder endvidere fordisse konti, at der alene afgives forklaringer forkonti medvæsen fugeafvigelser mellem bevillingsog regnskabstal. For et samlet overblik over ministeriets udgiftsbaserede konti henvises til bilagsafsnit 3.4.
Ad 3. Borger.dkDen daværende Erhvervs- og Byggestyrelse havdeaf den almindelige bevilling reserveret 2 mio. kr. tiludvikling af borger.dk, herunder samtænkningmed boligejer.dk og OIS. Da deffe er gennemført.er der udbetalt et restbeløb til dækning af udgiftertil renter og afskrivninger på aktiverede anlæg iforbindelse med projektet.
Ad 4. EnergistrategienOpgaverne vedr. energistrategien har været deltmellem to centre i den daværende Erhvervs- ogTabel 4: Reservation, aktivitet §14.11.Opgave (beløbi mio. kr.)§ 14.11.01.10Behandling af klagesager FVM§ 14.11.02.10Borger dkEnergistrategienEjendomsreferencen§ 14.11.02.30Offentlige informationsserver (OIS)Total188.95.4,84188.954,84Reserveret primo åretForbrug i åretReservation ultimo året
100.000,00
100.000,00
0,00
0,000,00
722490,27542.779.44
722490,27542.779,44
0,00
271.956,201.826.180,75
271.956,201.826.180,75
0,000,00
17
1.7 Forventninger til kommende årMinisteriet forventer sig meget af 2014, hvor derallerede arbejdes intensivt på at udvikle og varetage bypolitikken, boligpolitikken og landdistriktspolitikken, Det kommende år forventes yderligerefokus på styrket bevillings- og økonomistyring, udvidet ledelsesinformation og samt en række HRrelaterede emner.
I 2014 vil ministeriet også sæffe fokus på idræt iudsaffe boligområder, herunder kobling og forbindelse mellem forskellige typer af by- og boligområder.lnfrastrukturmidler
Inden for en årlig ramme på 150mIo.kr. kan Landsbyggefonden Iperle-den 2011-2016givetilsagn omstøtte til infrastrukturcendringer særligtudsottec%lmeIebalIgområder Støtten ydesifom aftilskud For at kunneopnåstøtteskalder foreligge en godkendthelhedsplcrnmedblandtandet en arialyseaf. hvordan sammenhængen mellem boligområdet ogdenomgivende bykra&ligesom afdelingen skal opfylde betingelsernefor at være et særligt udsat bollgområde,JL§61 al almenboligloven.
BypolitikkenBypolitik er i stigende grad en kompleks blandingaf sociale, miljø- og klimamæssige udfordringer,hvor løsningerne skal gå på tværs af mange sektorer og skal involvere en række aktører. Samtidigsker der i disse år en markant ændring af byernesbefolkningsmæssige grundlag, hvilket skaber behov for en ændring af byerne, der ligger udovertraditionel byplanlægning. Derfor vil ministerietfremover arbejde med at understøffe byerneskomplekse strategiske byledelse ved at støffe udviklingen af redskaber og metoder, der sikrer tværgående løsninger.Ministeriet arbejder på at udvikle en social og bæredygtig grøn bypolitik. Det betyder også, at samarbejdet med de seks største byer om regionsstra—tegier skal fortsæffes, ligesom der stadig vil væreet stort fokus på købstæder og provinsbyer underpres. Ministeriet vil desuden fortsat arbejde medSmart City nelværket samt afholde en række konferencer og arrangementer for at skabe dialog omudvikling af byområderne.
Mskeffelsessummeddeltogfoiventet 20 1-2016:569 mla.kr
Samlede antal boliger: 9082boligerAntal kommuner: 5.Boligområder:Gellerup. Charlolieoger Tåstrup. Mjølnerparken, SjcelørBoulevard, Ringparken Esbjerg, Vollsmase.
IAlment nybyggeriDen offentlige støtte til alment nybyggeriskal sikre, at der er en hensigtsmæssigforsyning af lejeboliger til en fornuftig pristilløsning at boligsociale opgaver. Almeneboliger kan opføres som familieboliger,ungdomsboliger og ældreboliger.
18.00016.00014.00012.00010.0008.0006.0004.0002.000Tilsagn til antal boliger
l<ommunerne giver tilsagn på statensvegne om ydelsesstøtte og på egne vegne om kommunal medfinansiering i format det såkaldte grundkapitalindskud.
Iii0—i20042005 2006s
—II20122013sFamilieboliger18
2007 2008 2009 2010 2011m
Ældreboliger
Ungdomsboliger
BoligpolitikkenDe udsaffe boligområder vil fortsat være fokus,da behovet for at udvikle bæredygtige løsningerpå deffe område er aktuelt presserende. Ministeriet vil derfor arbejde strategisk med at sikre, at derfortsat fordeles midler til udsaffe boligområder iDanmark, bla. udmøntes midler fra satspuljen tilstyrket koordinering i udsafte boligområder.En anden stor og afgørende udfordring i 2014 er atsikre energi- og miljømæssige bæredygtige løsninger på boligområdet. Der skal omstilles til grønvækst og energisparende initiativer. Midler til renovering og modernisering er derfor helt centrale.Det forventes, at energisparepakken vedtages i2014.En tredje udfordring bliver at skabe et øget fokuspå effektiv drift og stadig optimering i boligorganisationerne. Velfungerende boligorganisationersikrer billige boliger, som er til at betale for almindelige indkomster. Desuden forventes der at ske enrække lovændringer på andelsboligområdet oglejelovsområdet. Endvidere forventes, at lov omsommerhuse på fremmed grund vedtages. Ogsåbyfornyelseloven står over for kommende ændringer og forenklinger. Ministeriet vil desuden gennemføre nødvendige analyser og statistikker for atkunne være klædt ordentlig på til at varetageboligpolitikken.
På ejendomsdataområdet forventer ministeriet atbidrage til at gøre det let, hurtigt og billigt at få fati og anvende oplysninger om ejendomme, bygninger, boliger og forsyning til en lang række formål. Defte gælder i mange forskellige private ogoffentlige sammenhænge og i mange forskelligesektorer. Der vil være fokus på en fælles digitalinfrastruktur. brugerbehov og anvendelsessituationer.
Londdistriktspoliti kkenMinisteriets indsats i 2014 skal have fokus på at sikrefortsat bosætning, beskæftigelsesmulighed ogudvikling i landdistrikterne der, hvor der er mulighed for det lokalt. Således vil der være en rækkeindsatser i regi af vækstplanen for dansk turisme,som understøftes i ministeriet gennem et øget fokuspå mulighederne i turismeindustrien ved landdistriktspuljen. Ligeledes sæfter ministeriet fokus påpotentialet i udvikling af lokal fødevareproduktionkonkret med udmøntning af fødevareinitiativerblandt andet under vækstplan for fødevarer.
BoligmassenBoligmassen i Danmark er alsidig med hensyn tilejerformer, størrelse og pris, Dermed har deforskellige befolknings- og aldersgrupper godemuligheder for at finde den bolig, der svarer tilderes behov.I figuren nedenfor er vist, hvordan befolkningenbor i boligmassen fordelt efter beboernes alder.
L00%90%80%70%60%S0%40%30%20%10%0%5913112.12529333741454953-
51
61
65
69
73
77
81
8$
89
93
97
Beboernes alder*Almene familieboliger
årAlmene ungdomsboliger og kollegier*Privat udlejningAndeisboliger
Ældreboliger (inkl.plejeboliger og -hjem)*Ejerboliger*Øvrige
Ministeriet planlægger en række omfaffende udadreffede konference- og mødeaktiviteter, somgriber fat i aktuelle dagsordner, og engagererparter på Iværs om fortsat udvikling og tiltag ilanddistrikterne Landdistriktskonferencen skal fortsat prioriteres, og der er taget initiativ til at udbygge Landdistriktsprisen med regionale konkurrencerfor at styrke dialogen med ildsjæle og iværksæffere i alle dele af landet og vise, at ministeriet støfferop om deres engagement.I 2014 er ministeriet desuden ansvarlig for tilreftelæggelsen og organiseringen af ny programperiode 2014-2020 for landdistriktsprogrammet og fiskerifondsprogrammet. Ministeriet vil sæffe rammernefor den nye indsats, herunder fastsæffe krav tilkonstitution af de nye lokale aktionsgrupper. Ministeriet vil desuden blive inddraget i fastlæggelse afet budget under landdistriktsprogrammets andenfase for perioden 2016-2020.Ministeriets Femern-arbejde fokuserer i 2014 på atvidereføre den tværgående koordineringsindsatsgennem det tværgående embedsmandsudvalgog deltagelse i det dansk-tyske konsultationsorgan.Ministeriet deltager endvidere i styregruppen forFemern Belt Days 2014, som med deltagelse fraerhvervsliv og toppolitikere fra Tyskland og Danmark afholdes i København omkring den 1. oktober 2014.
ser af forretningsgangene i ministeriet og tværgående arbejdsprocesser.I 2014 vil der blive fulgt op med yderligere leon-initiativer til effektivisering, kvalitetsforbedring ogvidensdeling på ministeriets centrale ressortområder,HR-enheden vil i 2014 arbejde på at videreudviklepersonalepolitikken med udgangspunkt i projektetom social kapital. Fokus vil være på at udvikle enfraværspolitik, en seniorpolitik samt en revideretlønpolitik.Der skal også følges op på lederevalueringen fra2013, herunder både individuelle og generellehandlingsplaner for udvikling at chefgruppen ogde enkelte ledere.
økonomi og HRØkonomi vil i 2014 arbejde for at sikre en endnutæffere økonomistyring og budgetopfølgning.Ministeriet har som led i bedre styring og som effektivisering udviklet en fuld digitaliseret og automatiskmånedlig budgetopfølgning af ministeriets internedrittsbevillinger.I 2014 er der bla. stor fokus på overholdelse afministeriets udgiftsloft. Som led heri er der fastsat enkøreplan for udmøntning af ministeriets puljer.Regnskabet vil også være i fokus i 2014, hvor der vilblive arbejdet videre med mere effektive forretningsgange. Ministeriet har således etableret ettydeligt årshjul på regnskabsområdet, hvor derbla. månedligt gennemføres regnskabsmæssigeafstemninger og opgørelse. Denne praksis sikrer, atregnskabet løbende i 2014 kontrolleres.Hertil kommer arbejdet med grundbudgeffer, udgiftsopfølgning og finanslovsprocessen samt analy
20
REGNSKABFormålet med deffe afsnit er at redegøre for ministeriets ressourceforbrug for 2013 udtrykt ved resultatopgørelse samt den finansielle status på balancen. Regnskabsafsniffet omfaffer herudover et bevillingsregnskab, somviser forbruget af årets bevillinger på hovedkontoniveau samt opstillinger, som viser udnyftelsen af lånerommen (likviditet) og lønsumsloftet på driftsbevillingerne.Rapporteringen af resultatopgørelsen og balance omfafter ressourceforbrug på§14.11,01, Departementet(Driftsbev.,)§14,11.02. Ejendomsoplysninger mv. (Oriftsbev.). øvrige afsnit om anvendt regnskabspraksis ogændringer herved findes i bilagsafsnit.
973 projekter har fået støttet for Ca. 193 mio.kr. i landdistrikter.Der er givet tilsagn til 940 projekter for ca. 174mio. kr. fra de lokale aktionsgruppers egetbudget og 33 projekter for ca. 19 mio. kr, frapuljen, der matcher landdistrikts- eller byfornyelsespuljerDer er udbetcilt for ca. 49 mio. kr. i landdistrikter41 mio. kr. er udbetalt fra de lokale aklionsgruppers eget budget, og 8 mio. kr. er udbetalt fra puljen, der matcher landdistrikts- ellerhvfornvelsesoulier
21
Tabel 5: Resultotopgørelse 2013(mio. kr.)Note Ordinære driftsindtægterBevillingAnvendt af tidligere års reserverede bevillingIndtægtsført bevilling i altSalg at varer og tjenesteydelserGebyrerSalg at varer og tjenesteydelser i altOrdinære driftsindtægter i altOrdinære driftsomkostningerHuslejeForbrugsomkostninger i altLønningerAndre personaleomkostningerPensionLønrefusionPersonaleomkostninger i altÅrets at- og nedskrivningerAndre ordinære driftsomkostningerOrdinære driftsomkostninger i altResultat af ordinær driftAndre driftsposterAndre driftsindtægterAndre driftsomkostningerResultat før finansielle posterFinansielle posterFinansielle indtægter6Finansielle omkostningerResultat før ekstraordinære omkostningerEkstraordinære posterEkstraordinære indtægterEkstraordinære omkostningerÅrets resultat0,00,0-8,50,00,01,00,00,0-0,40,00,3-8,50,00,81,00,00,8-0,4-33,01,1-8,8-39,26,40,3-26,51,0-1,29,59,559,40,110,0-1,268,33,852,8134,523,25,85,867,50,511,0-2,876,24,161,6147,733,16,36,367,10,510,9-2,076,54,166,0152,924,3-71,00,0-71,0-2,4-37,9-40,3-111,3-76,5-1,8-78,3-2,1-34,236,3-114,6-91,50,0-91,5-2,0-35,037,0-128,520122013B2014
22
Tabel 6: ResuIta onering 2013(mio. kr.)Resultat disponeringDisponeret til bortfaldDisponeret til udbytte til statskassenDisponeret til overført overskudÅrets resultat til disponering
2013
0,00,0-1,0-1,0
Tabel 7: BalancenNoteAktiver(kr.)Anlægsaktiver1Immaterielle anlæcisaktiverFærdiggjorte udviklingsprojekterUdviklingsprojekter under opførelseImmaterielle anlægsaktiver i alt10,51,512,09,06,715,720122013NoteEcienkapitalReguleret egenkapital (startkapital)Bortfald og udbytte til statenOverført overskudEgenkapital ialt-2,5-18,10,0-20,58-2,5-18,01,0-19,5Passiver(kr.)20122013
i
Materielle anlæasaktiverGrunde og arealer og bygningerTransportmaterielInventar og IT-udsfyrMaterielle anlægsaktiver i alt3,50,40,14,02,60,30,13,0
Hensatte forpligtelser
-0,2
-0,6
Langtristede gældsposterLangfristef gæld (FF4i SKB)
-7,1-0,1
-15,9-1,0
DonationerFinansielle anlæcisaktiver2StatsforskrivningerFinansielle anlægsaktiver i alt
2,52,5
2,52,5
Langfristet gæld i alt
-7,2
-16,9
Kortfristede ciældsposter
Anlægsciktiver i altOmsætningsaktiver3 TilgodehavenderLikvide beholdningerUforrentet konto (FF5 i SKB)4 Finansieringskonto (FF7 i SKB)Andre likvide beholdningerLikvide beholdninger i altOmsætningsaktiver i alt
18,6
21,21
Leverandører af varer og tjenesteydelserSystemtek. mellemregn og afstemningskonti
-17,2-1,50,2-9,4-1,8-8,4-38,1
-28,80,2-0,7-10,50,0-6,2-46,0
34,1
16,8
Anden kortfristet gældSkyldige feriepenge
4,07,02,513,547,5
1,843,30,045,161,8
Reserveret bevilling8 Periodeafgrænsningsposter, forpligtelser5 Kortfristet gæld i alt
Gæld i alt
-45,3
-62,9
Aktiver i alt:
66,1
83,0
Passiver i alt
-66,1
-83,0
23
Tabel 8: EgenkapitaltorkloringEgenkapital primo 2013 (kr.)Egenkapitcil primoReguleret egenkapital primaÆndringer i reguleret egenkapitalReguleret egenkapital ultimo2012-9,60,00,00,02013-20,6-2,50,0-2,5
Opskrivninger primaÆndringer i opskrivningerOpskrivninger
0,00,00,0
0,00,00,0
Primoværdi for overført overskudÆndringer overført overskud ifm. kontoændringerBortfald af eksisterende overførte overskudÅrets resultatheraf almindelig virksomhed. departement--
-9,60,00,0-8,5-25-0,80,5-291,6-3,8-
-18,10,00,01,02,9-2,723-1,1-0,3-0,80000
heraf andre tilskudsfinansierede aktiviteterheraf Ejendomsdata (BBR) alm, virksomhedheraf Ledningsejerregisteretheraf Offentlige Informationsserverheraf Huseftersynsordningenheraf Grunddataprogram ejendomme-
-
-
-
-
-
-
heraf Grunddataprogram adresser-
-
heraf Indtægtsdcekket virksomhed
-0,70,00,0-18,1-18,1
0,70,00,0-17,1-19,6
Bortfald af årets resultatUdbytte til statskassenOverført overskud ultimoEgenkapital ultimo
Tabel 9: Udnyttelse at löneramme(mio. kr.)LånerammeBogført værdi på anlægsramme pr. 31.12.2013Heraf danerede anlægTrækket på lånerammen iii og med periode: 13 2013-
201318,418,71,017.796,3
Udnyttelsesgrad at låneramme i pct.
24
Tabel 10: BevillingsregnskabMio. kr.Omkostningsbaseret bevillingerNettoudgif-tsbevillingNettoforbrug af reservationlndtgterUdgifterÅrets resultat-71,00,0-144,6176,9-38,7-87,80,0-128,5216,20,0-76,5-1,8-177,1184,9-68,7-11,31,848,631,368,7-91,40,0-68,9120,4-39,9Regnskab 2012Budget 2013Regnskab 2013Afvigelse 2013Budget 2014
Udgiftsbaserede bevillingerNettoudgiftsbevilling-1476,4
-1971,60,0-674,82646,4
-1467,70,0-1179,62749,4
-503,90,0504,8-103,1
-2032,50,0-894,71857,1
Nettoforbrug af reservationIndtægterUdgifter
0,0-1063,12379,3
Årets resultat102,1-160,30,0-102,1-1070,1NB: Dette inkluderer ikke hensættelses konti på aktivitetsområde§14.54.§/4.55 og§/4.56. Tilsvarende er renter og diskonteringskonti§37.63.07 og§37.71.07. medtaget, jf. bilogsafsnit 3.4
Tabel 11: Opfølgning på lønsumsloftNoteHovedkonto (mio. kr.)Lønsumsloft FL13Lønsumslof’t inkl. TB/aktslykkerLønforbrug under lønsumsioftDifference (mindreforbrug)7Akkumuleret opsparing ulf, 2012Adm. bidrag fra puljer og gebyrordn.Akkumuleret opsparing ultimo 2013§14.11.01.42,442,258.8-16,610,813,7§14.11.02.10,219,218,40.80,70,01,6I alt52,661,477,1-15,711,513,79,5
7,9
25
Bilag3.1 Noter til resultatopgørelsenI nedenstående noter indgår poster til ministeriets omkostningsbaserede regnskab, dvs. noterne indeholderikke poster til øvrige hovedkonti.Note 1. Immaterielle og materielle aktiver-
(mio. kr.)IMMATERIELLE AKTIVERFærdiggjorte udviklingsprojekterUdviklingsprojekterunderudførelserMATERIELLE AKTIVERGrunde, arealer og bygningerTransportmaterielInventar og IT-UdstyrGrand total
Primo 201312,110,51,54,03,50.40,116,1
Tilgang8,51,66,90,00.00.00,08,5
Afgang-1,70,0-1,70,00,00,00,0-1,7
Afskrivning-3,2-3,20.0-1,0-0,9-0,1-0,1-4,17
Nedskrivning0,00,00,00,00.00.00,00,0
Ultimo 201315,79,06,73,02,60,30,118,7
Note 2. Primokorrektion af statsforskrivninger(mio. kr.)Primo balancePrimokorrektionerRegnskab år-til-datoUltimo balance2013-
2,5-
2,50
Note 3. lilgodehavender(mio.kr.)Debitorerøvrige tilgodehavenderTilgodehavende momsrefusion (ØS)Tilgodehavender ialt201233,60,20.234,0201312,30,54,016,8
Note 6. Opgørelse af finansielle omkostninger(mio. kr.)Renteindtægter SKB FF7Renteudgitter SKB FF4Renteudgifter SKB FF7Morarenteudgitterøvrige renteudgifterI alt2012 2013
0,000,210,080,000,000,29
0,000.750.000,010,000,76
26
Note 7. Beregning af lønsumsloft2011Opsparingultimo 2011Bov.Regnskab2012Adm.bidrag15,615,60,00,00.00,00.00,00.00.0Opsparingultimo201211,510,82.9-0,40.60,1-2,70,20.00,0Bev.Regnskab2013Adm.bidrag13,713.70.00.00,00,00,00.00.00.0Opsparingultimo20139,55,20.20.00,62,80.00,40.00,3
§§§§§§§§§
14.11.01
+
14.11.02. Ministeriet
5,11,93,20.00,00,00,00,00.00,0
59,142,45,11.22,3
68,349.25,41,61,77.82,70,00.00.0
61,442,25,11,20,9
77,161,57,80,80.95,2-2,70,01.62,0
14.11.01.10. MBBLs Departement14.11.02.10. Digital ejendomsdata14.11.02.20. Ledningsregistret14.11.02.30. OIS14.11.02.40. Huseftersynsordningen14.11.01 .97 STS.projekter
7,90,00,20.00,0
7,90,00,21,62,3
14.11.02.90 AWS-udgifter IV.14.11.02.50 Grunddata ejendomme
§14.11.02.60 Grunddata adresser
Note 8. Ændring i periodeafgrænsningsposter 2013Tekst07262- Adm. bidrag, udlignet med bogføringskreds 18001Kontrakt, Fugt i danske huse, 2011, Huseftersynsordningen.Ministeriet for flygtninge og I. fra § 18 til § 14, ressortdeling 2011Schultz InformationDeloiffe konsulenter, regnskab 20134.kvart.forbrug Q4 Statens IT“Social Kapital” 2014AUB 3.kvartal 2013AUB4.kvt2013Tilskud Byplan tilhører 2014Andel SAS faktura 2014 (betalt 2013)Hensæffelse Ledningsejerregisteret pr. 31 .12.2013Hensæffelse til Huseftersynsordningen pr. 31.12.2013Korrektion af anlæg-
Beløb-7.000.000,00-2.500.000,00-1.080.198,31-507.500,00-400.000,00-166.781,60-166.500,00-109.188,65-109.188,65300.000,001.101.875,001.581 .687,751.968.164,003.199.407,965.836.710,00206.431,202.154.918,70
BOSSINF.
Overførsel fra SIM ifm. ressortdeling 2011.øvrigeI alt
3.2 GebyrordningerMinisteriet administrerer tre gebyrordninger; §14.11.02.20. Administration at Ledningsejerregisteret,§14.11.02.40. Administration af Husettersynsordningen og§14.11.04.10. DIADEM,jf.tabel 12 nedenfor.Tabel 12. Oversigt over gebyrordningerÀrets resultatUnderkontoBeskrivelse2010-0,72,58,320110,2-2,428,72012-2,9-3,840,82013-1,1-0,86.8
§14.11.02.20§14.11.02.40§14.11.04.10.
Administration af LedningsejerregisteretAdministration af HuseftersynsordningenDIADEM
27
Ministeriet varetager administrationen af Ledningsejerregistret, jf. lov nr. 119 af 24. februar 2004 om registreringaf ledningsejere med senere ændring, jf. LBK nr. 1113 af 22. september 2010. Ministeriet varetager regelarbejde og udviklingsopgaver mv.. Ordningen, der finansieres via et mængdevariabelt gebyr på brugen af registeret (forespørgsler i registeret). skal på sigt hvile i sig selv, så staten ikke påføres udgifter som følge af ordningensdrift.Ministeriet varetager administrationen af Huseftersynsordningen(tilstandsrapporter), jf. lov nr. 391 af 14. juni1995 om forbrugerbeskyffelse ved erhvervelse af fast ejendom mv. og lov nr. 1532 af 21. december 2010 ombeskikkede bygningssagkyndige. Departementet varetager regelarbejde. udviklingsopgaver mv., mens denløbende administration af ordningen udbydes til en ekstern operatør. Departementet varetager sekretariatsfunktionen for Disciplinær- og klagenævnet for beskikkede bygningssagkyndige. jf. lov om beskikkede bygningssagkyndige mv.Ministeriet varetager administrationen af DIADEM (Digital adgang til oplysninger forbindelse med ejendomshandel) som vedtaget med akt. 163 af 25, juni 2009 med senere ændring i 2012, jf. akt. 67 af 29. marts 2012,Ministeriet aflægger særskilt årsrapport for§14.11.04., for yderligere information henvises hertil,
3.3 Indtægtsdækket virksomhedMinisteriet har hjemmel på finansloven til at drive indtægtsdækket virksomhed,§14.11 .02.90. På kontoen kander afholdes udgifter og indtægter vedrørende Adresse Web Services (AWS). Ministeriet har ikke anvendthjemlen i 2013.
3.4 BevillingsregnskabI tabel 13 og tabel 15 nedenfor ses oversigt over bevillingsregnskab for henholdsvis det omkostningsbaserederegnskab og det udgiftsbaserede regnskab.Det omkostningsbaserede regnskab dækker over de virksomhedsbærende hovedkontisamt§14.11.04. DIADEM, som har selvstændig likviditet.Tabel 13 Omkostningsboseret regnskabBevillingstype (Mio. kr.):
§
14.11,01.,
§
14.11.02.
Bevilling166,0-89,5
Regnskab184,9-177,1
Ialt---..—.—..,,
ifter9Udd tægter
14.11.01
Departementet
Driftsbevilling
,
.
Udgifter
82,8
97,10.9
14.1 1 .02.
Ejendomsoplysninger mv.
.
,
Driftsbevilling
.
.
Udgifter
__
55.7
57.7-56.9
Indtæ gter14.11.04.
.
:38.8
DIADEM
Driftsbevilling
2fL.?Ztæ gte8,9
Det udgiftsbaserede regnskab omfaffer ministeriets resterende bevillinger.Det skal her bemærkes, at oversigten ikke omfaffer
§
14.54.,
§14.55.
og
§
14.56 som anført i tabel 14 nedenfor.
I henhold til Finansministeriets vejledning om budgettering og regnskabsføring af tilsagnsordninger på tilskudsområdet foretages der reguleringer af hensæffelser. Hensæffelser udgør de forpligtelser, som staten har påtaget sig ved afgivelse of tilsagn om tilskud. Reguleringerne af hensæffelseskonti vil derfor blive behandlet som
28
lovbundne bevillinger. En række af hensæftelserne er opgjort i nutidsværdi. Disse konti opskrives årligt med enanvendt diskonteringsrente. Bevilling og regnskab for diskontering foretages på§37.71 fli.Diskontering af tilsagnsordninger, som derfor heller ikke anføres i oversigten. Tilsvarende er§37.63.01. Renter af særlige mellemværender med Statens Administration udeladt af oversigten.
Tabel 14 HensæftelseskontiAktivitet
Tilhørende hensættelseskonto
§14.5]. ,Ajmefltboligbygeri§14.52. Privat boligbyggeri§14.53. Byfornyelse
§ 14.54.Hensæftelse vedr. Alment boligbygeri§14.55. Hensæffelse vedr. Privat boligbyggeri§14.56. Hensættelse vedr. Byfornyelse
Tabel 15 Udgiftsbaseret regnskab
BevillingsfypeIalt..,.,,..
(Mio. kr.)UdgifterIndtægter
BevillingRegnskab Videreførsel(B+TB)3296,0-1828,32749,4-1179,6,,200,90,0
14.11.03.
Indtægter i relation til Huseftersynsordningen
Anden bevillingrdtæ gter:�
oP0,6
14.11.05.
Omstillingsinitiafiver mv.
Reservationsbevilling
Udgifter!n.d tæ gter
14.11.79.
Reserverogbudgetregulering
,
Anden bevilling
Udgifterndtægter
.._
14.51.01.
Ydelsesstøfte til almene boliger
.
.
Anden bevilling
.
Udgifterindtægter
755,2-15.1257,7
939,1-15.0275,9
14.51.02
Ungdomsboligbidrag tilalmene boligerTilskud til indretning af servicearealer i tilknytning tilældreboliger.
.
.
.
.
Anden bevilling
.
.
UdgifteroE.,.,gte
:580,0
:234,0-
14.51.03.
Lovbunden bevilling
.
Udgifterdtægte
14.51.04.-14.51.05
Administrationsgebyr vedrørende almene boliger-Finansiering af alment nybyggeri
Anden bevillingndAnden bevillingU i•ftnd tæ gte:17 7.53,6:53,61356,9-1356,,953,653,6498,5......
gte
-
:8 7-
-
..
14.51.06
Genudlan tilLandsbyggefonden.
.
Anden bevilling
.
.
Udgifterdtægter
14.51.07
Statslan til Landsbyggefonden-Administrationsudgifter til støttet byggeri og byfor-nyeseStøtte til fremme at udviklingen af almene boligertil særligt udsatte grupper.
.
.
Anden bevilling
.
Udgifter-
ndgteAnden bevillingndtæ gteReservationsbevilling
,.:4?957.0
14.51.08.
‘P:70--
:7.9---
14.51.1i
.
14.51.12Boligertilyngrefysiskhandicappede....
Reservationsbevilling
,
..
Udgifter»
---
--—-«
lgter14.51.13. Tilskud til opførelse af boliger til dementeReservationsbevilling,-—_-
--
-
72
29
14 5116
Tab på garantier for flygtninges fraflytningsudgifterLovbunden bevillingi alment boligbyggeriStøtte til beboerindskudLovbunden bevilling
Udgifter-----
2,0
0,6
dtægterUdgifterIndtægter22,7-11,828,8-13,8
14.51.17.
14.51.17
Forbed og udbyg af boliger t pers m handicap
Reservotionsbevilling
---
Udgifternd
14.51.36.
Grundkapital
Anden bevilling
•••d gifterIndtægter
14.51 .45.
Støtte til kollegier mv.
Anden bevilling
Ud§iftertce
gte
-_______
14.5150.
Boligsocialt Udviklingscenter
Reservationsbevilling
Udgifter
._.
2.7
!ttr14.51 .51.Støtte til boligsocial indsatsReservationsbevillingIndtægter14 .5 1 .52.Støtte til startboliger til ungeReservationsbevillingUdgifterIndtægter14.51.55.Indsats i ghettoområderReservationsbevillingUdgifter26,323,412,852,552,60,063.465.611.2
indtægter14.51.56.Indsats i udsatte boligområderReservationsbevillingUdgifterlndtæater14.51.61.Forsøg i det almene boligbyggeriReservationsbevillingUdgifter10,810,51,415,014.40.6
14.51.62.
Energibesparelser i den almene boligsektor
Reservationsbevilling
UdgifterIndtægter
7,5
14.51.77.
Lån og garantier til almene boliger mv.
Anden bevilling
UdgifteIfl tæ te
-
.
14.51.78.
Afskrivninger på lån til almene boliger mv.
Anden bevilling
U dgifter•..Ioæ gte
-—
14.52.01.
,
Støtte til andelsboliger
Anden bevilling
Udgiftertdtægter
-1,2
-2,1
L2
14.52.02.
Støtte til private ungdomsboliger
ReservationsbevillingIndtægter,UdgifterIndtægter
14.52.03.
Støtte til privat udlejningsbyggeri
Anden bevilling
14.52.04.
Administrationsgebyr vedrørede friplejebolig
Anden bevilling
Udgiftedtægte-0,981,3-0,144,1
14.52.05.
Støtte til friplejeboligerTilskud til indretning af servicearealer i tilknytning tilfriplejeboliger...
Anden bevilling
Udgifte rr4tge
14.52.06.
Lovbunden bevilling
U§lgir
9,0
6,8
14.52.12.
Rentebidrag til andeisboliger
Anden bevillingIndtægterU dgifterlrcger6,8
14.52.21.14.52.77.
Refusion vedr, kommunal anvisningsretLån og garantier til private boliger mv.
ReservationsbevillingAnden bevilling
Udgifter
30
lndtæter14.5278.Afskrivninger på lån til private boliger mv.Anden bevillingUdgifterIndtæciter14.53.01.ByfornyelseReservationsbevillingUdgifterIndtænter14.53.02.Ydelsesstøtte til forbedringsarbejderAnden bevillingUdaifterIndtægter14.53.04.Rentesikring til saneringAnden bevillingUdaifterIndtæciter14.53.05.Saneringslån og saneringstilskudAnden bevillingUdgifterlndtæater14.53.06,Rente- og afdragsbidrag til forbedringsarbejderOplysning og vejledning vedrørende byfornyelseog boligerUdredning og forsøg vedrørende byfornyelseAnden bevillingUdaifterIndtægter14.53.11.ReservationsbevillingUdaifterlndtæaterReservationsbevillingUdfteIndtægter14.53.77.Lån og garantier vedrørende byfornyelse mv.Anden bevillingUdgifte• Indtægter14.53.78.Afskrivninger på lån vedrørende byfornyelse mv.Forebyggelse af kriminalitet mv. i socialt udsatteboligområderEtablering og styrkelse af særlig lokal beskæftigelsesindsats i kvarterløftområder mv. rettet modflygtninge og indvandrereIndsats vedrørende socialt belastede områderAnden bevillingUdgifterindtægter14.61.01.Reservationsbevilling
-3,90,1
-9,00,0
268,8
292,5
1,0
-0.2
-0.2
5.0
4.6
0.7
14.53.12.
10,0
9,1
1,1
-3,9
2,5
LP8,4-919,3
Udgittetæ gter
14.61.02.
Reservationsbevilling
UdaifterIndtægter
-0,8
14.61.03.
Reservationsbevilling
Udgifterlndtæater
-0,4
0,2
14.61.04.
Bypolitiske initiativer
Reservationsbevilling
Udgifter
3,1
14 .6 1 .05.
Etablering at lokale integrationsportnerskaber
Reservationsbevilling
Udgifterlndtæqter
-
-
-
14.61.06.
Udmøntning af Byudvalgets forslag mv.
Reservationsbevilling
Udgiftedtæ ge.,,.
14.61.07.
Lige mulighederStøtte til udvikling af landdikstrikterne under LanddistriktsprogrammetStøtte til udvikling at landdistrikterne under FiskeriudviklingsprogrammetPulje til forsøgsvirksomhed i landdistrikternePulje til opprioritering at det fysiske miljø i udkantsområderneLån og garantier vedrørende landdistrikter mv.
Reservationsbevilling
Udgifterd0j tægter
14.71.01.
Reservationsbevilling
UdgifterInd ægr
116,08L0-822 7
262,2:.2
55
95,
14.71.02.
Reservationsbevilling
,
Udgifte
Q,,78
...!n.d tæ gte rReservationsbevillingUdgiftelndtæater
14.71.03.
4,4
14.71.04.
Reservationsbevilling
UdaifterIndtægter
14.71.77.
Anden bevilling
UdaitterIndtæciter-2,7-1,8
31
147178
Afskrivningerpalanvedrørendelonddistriktermv
Anden bevilling
UdgifterIndtægter
10
0213139,7200,9
I altNB: Dette inkluderer ikke hensættelseskontipå oktivitetsområde37.63.01 og§37.77.01. medtaget.jf.bilagsafsnit3,4
,
1467,7
.
i4.54,§74.55 og§14,56. Tilsvarende er renter og diskonteringskonti§
3.5 RegnskabspraksisDepartementet aflægger årsrapport i henhold til statens regnskabsregler og principper, som fremgår at regnskabsbekendtgørelsen BEK 70 af 27/Ol /2011 og de nærmere retningslinjer i Finansministeriets økonomisk Administrativ Vejledning.Årsregnskabet omfatter§14.11.01. Departementet(Driftsbev.,) og§14.11.02. Ejendomsoplysninger mv. (Drittsbev., som følger statens omkostningsbaserede regnskabsprincipper.Underkonto§14.11.02.20. Ledningsejerregisteret og§14.11,02,40. Huseffersynsordningen administreres eksternthos henholdsvis KPMG Net Source AIS og Teknologisk Institut. Ministeriet modtager uafhængige revisorerklæringer inden årsrapportens aflæggelse.Hovedkonto§14.11.04. Digital adgang til oplysninger i forbindelse med Ejendomshandel (DIADEM) (Driftsbev.)er registreret som separat virksomhed, hvorfor der aflægges separat årsrapport herfor. DIADEM følgerstatens omkostningsbaserede regnskabsprincipper.Øvrige hovedkonti følger statens udgiftsbaserede regnskabsprincipper. og der udarbejdes alene bevillingsafregning for disse.Departementets udgittsbaserede hovedkonti omfatter§14.51. Alment boligbyggeri,§14.52. Privat boligbyggeri, §14.53 byfornyelse, §14.61 indsatser vedrørende byer samt §14.71. indsats vedrørende landdistrikter, hvilket udgør en stor del af ministeriets samlede virksomhed. De udgiftsbaserede bevillinger er omfaffet af lov-bunden bevilling, reservationsbevillng og anden bevilling.Særlige regnskabsposterImmaterielle oa materielle anlæsaktiverDepartementet følger Finansministeriets Økonomisk Administrativ Vejledning i den regnskabsmæssige behandling af immaterielle og materielle anlægsaktiver. Departementet anvender følgende afskrivningshorisonter:Indretning af lejede lokaler: kontraktens varighedInventar: 3 år
If-udstyrAndet IT-udstyr: 3-5 årSpecialudvikling af et forrentningskritisksystem: 8 årTilpasning eller nyudvikling at appllkationer til et i forvejen eksisterende standardsystem: 3-5 årDepartementet følger principper for donerede anlæg, som er baseret på Moderniseringsstyrelsens vejledningom håndtering af donationer fra januar 2011.
32
3.6 Handlingspian for regnskabsarbejde 2013Ministeriet har båret præg af at være et nyetableret ministerium, herunder på det regnskabsmæssige område. Ministeriet har derfor i 2013 arbejdet efter en handlingsplan til styrkelse at regnskabsfunktionen med enlang række initiativer. En række af initiativerne har haft til formål at gennemgå og vurdere forretningsgangepå regnskabsområdet for at sikre, at der foretages de nødvendige regnskabsmæssige afstemninger og interne kontroller. Endvidere har ministeriet gennemført en styrkelse af regnskabsfunktionen med henblik på at sikreforretningsprocedurerne og kontrollerne på regnskabsområdet. Med deffe arbejde har ministeriet samlet setstyrket regnskabsfunktionen.
3.7 Regnskabspraksis for udgiftsbaseret regnskab 2014Ministeriet for By, Bolig og Landdistrikter har overtaget et antal boligpuljer fra Socialministeriet ved ressortdelingen, jf. tabel 16.Ved ressortovertagelsen fulgte budgeffering af puljerne Socialministeriets daværende praksis, hvor afgivnetilsagn løbende blev udgiftsført i takt med udbetalingen til tilskudsmodtager.Ministeriet for By, Bolig og Landdistrikter har været nødt til at udgiftsføre tilsagn løbende de enkelte finansår forpuljerne overtaget fra Socialministeriet. Det skyldes, at bevillingsprofilen har været fordelt over en længereårrække, som svarer til udbetalingsprofilerne.Af budgelvejledningen (2011) fremgår, at afgivne tilsagn skal udgiftsføres i det samme år som tilsagnet afgives, selvom udbetalingen finder sted over en flerårig periode. Ministeriet har derfor i samarbejde med Moderniseringsstyrelsen og Finansministeriet nået frem til en løsning, hvor der gennemføres primokorrektioner i regnskabet i 2014. Dette sikrer, at puljerne overtaget fra Socialministeriet kommer til at leve op til bevillingsreglerne.Tabel 16 Oversigt over puljer overtager fra SocialministerietKonto§14,51.53.10Social ViceværterTilskud til styrket social og forebyggende indsats i problemramte boligområderTilskud til helhedsorienteret gadeplansindsatsTilskud til forebyggelse af hjemløshed og udsættelserForebyggelse at udsættelse af lejereStøtte til lige muligheder for børnTilskud til fraflytning i ghettoområderTilskud til strategiske samarbejder i ghettoområderTilskud til tv-overvågning
Navn
§14.51.51.10§14.51.51.20
§14.51.51.30§14.51.51,40§14.51.51.50§14.51.55.10
§14.51.55.20§14.51.55.30
33