Finansudvalget 2013-14
FIU Alm.del Bilag 84
Offentligt
DA
DEN EUROPÆISKE REVISIONSRETPRESSEMEDDELELSEECA/13/36Offentliggøres straksLuxembourg, den 5. november 2013
EU-regnskabet godkendes, men der er stadig fejl på alle de store udgiftsområder, sigerEU's revisorerI dag offentliggjorde Den Europæiske Revisionsret sin årsberetning om gennemførelsen af EU-budgettet forregnskabsåret 2012. Revisionsretten - EU's uafhængige revisor - godkender i sin beretning Den EuropæiskeUnions regnskab for 2012, ligesom den har godkendt regnskabet hvert år siden regnskabsåret 2007. Men på defleste af EU-budgettets udgiftsområder konstaterer den, at den gældende lovgivning stadig ikke overholdes fuldtud.Revisionsretten opfordrer til en nytænkning af EU's udgiftsregler og anbefaler, at retsgrundlaget forenkles. Detser ud til, at programmeringsperioden 2014-2020 forbliver udgiftsorienteret, og at der fortsat vil være mere fokuspå at få fordelt og udnyttet EU-budgettet end på den værdi, det skal skabe."Europas borgere har ret til at vide, hvad deres penge bliver brugt til, og om de bliver brugt fornuftigt,"sagdeRevisionsrettens formand, Vítor Caldeira."De har også ret til at vide, om midlerne skaber værdi, især når presset på deoffentlige finanser er så stort som nu."Retten skønner, at fejlforekomsten i udgifterne fra EU-budgettet som helhed var 4,8 % i regnskabsåret 2012 (3,9 % i2011). Samtlige udgiftsområder omfattende aktionsudgifter var væsentlig fejlbehæftede i 2012. Den skønnedefejlforekomst erikke en måling af svig eller spild.Den er et skøn over, hvor mange af midlerne der ikke burde haveværet udbetalt, fordi deikke blev anvendt i overensstemmelse med den relevante lovgivning.Typiske fejl varbetalinger til støttemodtagere eller projekter, der ikke var støtteberettigede, eller betalinger til indkøb af tjenesteydelsereller varer og investeringer, der ikke var foretaget i overensstemmelse med reglerne for offentlige indkøb.EU's udgifter i 2012 var på 138,6 milliarder euro, hvoraf ca. 80 % forvaltes af Kommissionen og medlemsstaterne ifællesskab. Revisionsrettens beretning erkritisk over for medlemsstaternesmyndigheder i de tilfælde, hvor dissehavdetilstrækkelige oplysninger til, at de kunne have opdaget og korrigeret fejlene,før de anmodede omgodtgørelse fra EU-budgettet. Reglerne for den nuværende udgiftsperiode 2007-2013tilskynder kun i begrænsetomfang medlemsstaternetil at anvende de finansielle forvaltningssystemer mere effektivt. For eksempel kan de medhensyn til samhørighedsudgifter blot trække fejlbehæftede betalingsanmodninger tilbage og erstatte dem med andreanmodninger uden at miste midler fra EU-budgettet.Revisionsretten beskæftiger sig i sine revisionsbemærkninger og udtalelser med, hvordan EU's økonomiske forvaltningkan forbedres. Den anbefaler derfor, at der i fuldt omfang tages hensyn til disse, når de regler for forvaltning og kontrol,der skal gælde under den finansielle ramme for perioden 2014-2020, færdiggøres.
Formålet med denne pressemeddelelse er at gengive hovedbudskaberne i Den Europæiske Revisionsrets beretning. Beretningen i sinhelhed kan fås påwww.eca.europa.eu.
ECA PRESS12, rue Alcide De Gasperi - L-1615 LuxembourgTlf. (+352) 4398 45410 - Fax (+352) 4398 46410 - Mobil (+352) 621 55 22 24e-mail:[email protected]Twitter: @EUAuditorsECA Youtube
DA
Bemærkninger til redaktører:
Den Europæiske Revisionsret er Den Europæiske Unions uafhængige revisionsorgan. Revisionsrettens beretninger og udtalelser er etafgørende led i EU's ansvarskæde. Dens resultater anvendes - navnlig i forbindelse med den årlige dechargeprocedure - til at stille deansvarlige for forvaltningen af EU's budget til regnskab. Det er primært Kommissionen, men vedrører også de andre EU-institutionerog -organer. Medlemsstaterne spiller også en stor rolle i forbindelse med delt forvaltning.Revisionsretten tester stikprøver af transaktioner for at give statistisk baserede skøn over, i hvilken udstrækning indtægterne ogudgifterne - både som helhed og på de forskellige udgiftsområder (grupper af politikområder) - er behæftet med fejl.Det er Revisionsrettens opfattelse, at Den Europæiske Unions konsoliderede regnskab i alt væsentligtgiver et retvisende billede af
Unionens finansielle stilling
pr. 31. december 2012 samt af resultaterne af transaktioner, pengestrømme og ændringer i nettoaktiveri det afsluttede regnskabsår.DeEU-indtægter,
der ligger til grund for 2012-regnskabet, er i alt væsentligtlovlige og formelt rigtige.
Deforpligtelser,
der ligger tilgrund for 2012-regnskabet, er i alt væsentligtlovlige og formelt rigtige.
De undersøgteovervågnings- og kontrolsystemer
erdelvis effektive
med hensyn til at sikre lovligheden og den formelle rigtighedaf de betalinger, der ligger til grund for regnskabet. Samtlige grupper af politikområder omfattende aktionsudgifter er væsentligfejlbehæftede. Revisionsretten anslår, atden mest sandsynlige fejlforekomst
i de udgiftsførte betalinger, der ligger til grund forregnskabet, er4,8 %.
På dette grundlag er det Revisionsrettens opfattelse, at de betalinger, der ligger til grund for regnskabet for det regnskabsår, derafsluttedes den 31. december 2012, ervæsentlig fejlbehæftede.
Den anslåede fejlforekomst i udgifterne fra EU-budgettet som helhed steg igen i 2012, fra 3,9 % til 4,8 %.
En del af dennestigning (0,3 procentpoint) skyldes en ændring af Revisionsrettens stikprøvemetode.Den anslåede fejlforekomst er steget hvert år
siden 2009,
efter at være faldet de tre foregående år.Med en anslået fejlforekomst på 7,9 % varUdvikling af landdistrikter, miljø, fiskeri og sundhedfortsatdet udgiftsområde, der var
mest fejlbehæftet,
efterfulgt afRegionalpolitik, energi og transportmed en anslået fejlforekomst på 6,8 %.Stigningerne i den anslåede fejlforekomst var størst på udgiftsområderne
Beskæftigelse og sociale anliggender, Landbrug:markedsstøtte og direkte støtteogRegionalpolitik, energi og transport.Med hensyn til hovedparten af de fejlbehæftede transaktioner på områder med delt forvaltning (f.eks. landbrug og samhørighed),havde myndighederne i medlemsstaterne tilstrækkelige oplysninger
til, at de kunne have opdaget og korrigeret fejlene.Den betragtelige kløft mellem bevillingerne til forpligtelser og bevillingerne til betalinger samt den meget lave bevillingsudnyttelse ibegyndelsen af den nuværende programmeringsperiode har skabt en pukkel af uudnyttede forpligtelser, som svarer til 2 år og3 måneders betalinger (217 milliarder euro ved udgangen af 2012). Det læggerpres på betalingsbudgettet.
For at få løst detteproblem er det afgørende, at Kommissionen planlægger, hvordan betalingsbehovet på mellemlang og lang sigt kan dækkes.På mange af EU-budgettets områder gælder det, at retsgrundlaget er komplekst, og at der ikke er tilstrækkeligfokus på
performance.
Forslagene vedrørende landbrug og samhørighed i programmeringsperioden 2014-2020 er fortsat grundlæggendeinputbaserede (udgiftsorienterede) og er derfor stadig mere orienteret mod regeloverholdelse end mod performance.Kontakt:Aidas PalubinskasPressesekretær - Den Europæiske Revisionsret.Kontor: +352 4398 45410 Mobil: +352 621 552224[email protected] www.eca.europa.euTwitter: @EUAuditorsECA
Links til årsberetningen, "EU-revision 2012 - et overblik", YouTube-interview, arkivoptagelser og andetpressemateriale kan findes her:http://www.eca.europa.eu/en/Pages/AR_2012.aspx