Finansudvalget 2013-14
FIU Alm.del Bilag 68
Offentligt
Til lovforslag nr.L 105
Folketinget 2013-14
Skriftlig fremsættelse (30. januar 2014)Finansministeren (Bjarne Corydon):Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:Forslag til lov om tillægsbevilling for finansåret 2013(Lovforslag nr. L 105)Tillægsbevillingslovforslaget (FTB) formaliserer de be-villingsændringer, som i finansårets løb er foretaget på for-ventet efterbevilling. FTB har dermed en bevillingsretlig ogikke en statsfinansiel funktion.Bevillingsændringer på FTB for 2013En stor del af ændringerne i forhold til finansloven for2013 har enten tidligere været forelagt Folketinget i form aflovforslag eller aktstykker eller har karakter af udgiftsneu-trale overførsler mellem bevillinger efter reglerne herom.FTB for 2013 indeholder netto bevillingsændringer for ialt 1.459,7 mio. kr. i forhold til finansloven for 2013. Bevil-lingsændringerne skyldes bl.a. ny lovgivning og aktstykker,jf. tabel 1.
Tabel 1. Fordeling af nettoudgifter på kategorier på FTB13TB-kategorierNy lovgivningAktstykkerOverførsel mellem ministerområderOverførsel mellem hovedkontiDispositionsbegrænsningerDirekte efterbevillingAndre bevillingsforslagI alt
Mio. kr.2.459,5-2.537,60,00,0-294,2-670,3-417,1-1.459,7riet har udsendt i 2013. Der er heri blandt andet redegjort forændringerne i skønnene for statens udgifter og indtægter påde lovbundne områder.Da ændrede skøn mv. ikke medtages på FTB, er der ikkenogen direkte sammenhæng mellem DAU-saldoen på FTBog det endelige resultat i statsregnskabet,jf. tabel 2.I tabel-len fremgår forskellen i DAU-saldoen mellem FTB, stats-regnskabet samt det seneste skøn i december-budgetoversig-terne fra 2004 til 2013.
Ændringer der ikke optages på FTB for 2013Økonomiske dispositioner i finansåret, der foretages in-den for allerede givne bevillingsmæssige hjemler, optagessom udgangspunkt ikke på FTB.Blandt de væsentligste dispositioner, der således ikke op-tages på FTB, kan nævnes ændrede skøn for lovbundne ud-gifter og skatter mv. samt ikke-fradragsberettiget købs-moms.Folketinget er løbende blevet orienteret om statsfinanser-nes udvikling i de tre budgetoversigter, som Finansministe-
Tabel 2. DAU-saldoen i 2004-2013 på FTB, decemberskøn samt statsregnskabetMia. kr.FTBSkøn, decemberStatsregnskab20044,510,627,7200529,868,280,6200642,683,798,6200775,195,51106,2200871,359,172,32009-11,2-52,5-29,82010-81,8-95,3-88,72011-35,1-49,3-33,12012-89,5-67,7-75,72013-16,1-11,9-2
1) Der blev ikke udarbejdet skøn for DAU-saldoen i december 2007 pga. folketingsvalget den 13. november 2007. I stedet er anført skønnet fraBudgetoversigt 1,februar 2008.2) Statsregnskabet for 2013 planlægges offentliggjort ultimo marts 2014.
AE002013
2
Nationalbankens opgørelse af statens nettokassesaldo,der blev offentliggjort den 3. januar 2014, viser en saldo på0,0 mia. kr. i 2013. Nettokassesaldoen er dermed 1,0 mia.kr. bedre end skønnet iBudgetoversigt 3fra december 2013.Forskellen i skønnet for statens nettokassesaldo samt sal-doens betydning for statens finanser, herunder DAU-sal-doen, kan der redegøres for, når statsregnskabet for 2013foreligger ultimo marts 2014.Tabel 3. Hovedoversigt over statsbudgettet, FTB 2013Mio. kr., 2013-pl
Specifikation af bevillingsændringer på FTB for 2013Forslaget til lov om tillægsbevilling for 2013 udvisermindrebevillinger på udgiftsbudgettet på 2.669,9 mio. kr.,mindrebevillinger på indtægtsbudgettet på 933,2 mio. kr.samt merbevillinger på anlægsbudgettet på 277,0 mio. kr.,jf. tabel 3.
DriftsbudgetUdgiftIndtægt
Anlægsbudget
§ 1. Dronningen§ 2. Medlemmer af det kongelige hus m. fl.§ 3. Folketinget§ 5. Statsministeriet§ 6. Udenrigsministeriet§ 7. Finansministeriet§ 8. Erhvervs- og Vækstministeriet§ 9. Skatteministeriet§ 10. Økonomi- og Indenrigsministeriet§ 11. Justitsministeriet§ 12. Forsvarsministeriet§ 14. Ministeriet for By, Bolig og Landdistrikter§ 15. Social- og Integrationsministeriet§ 16. Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse§ 17. Beskæftigelsesministeriet§ 19. Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående Uddan-nelser§ 20. Ministeriet for Børn og Undervisning§ 21. Kulturministeriet§ 22. Ministeriet for Ligestilling og Kirke§ 23. Miljøministeriet§ 24. Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri§ 28. Transportministeriet§ 29. Klima-, Energi- og Bygningsministeriet§ 35. Generelle reserver§ 36. Pensionsvæsenet§ 37. Renter§ 38. Skatter og afgifterI altDe væsentligste bevægelser på udgifts-, indtægts- og an-lægsbudgetterne gennemgås i det følgende.Væsentlige bevægelser på driftsudgiftsbudgettetNettomerbevillingen på§ 7. Finansministerietpå 2.585,9mio. kr. kan primært henføres til merudgifter som følge afny lovgivning, heraf 1.839,9 mio. kr. vedrørende§ 7.5 Dan-marks bidrag til EU’s egne indtægter.Beløbet dækker overen reduktion i told- og sukkerindtægterne på 375,3 mio. kr.og en stigning i den samlede overførsel til EU på 1.464,6mio. kr. Ændringerne kan henføres til vedtagelsen af æn-
11,6-0,5-25,12.585,9430,574,7-2.264,89,5-909,7-505,9116,0242,2-235,6-206,4-111,324,10,1162,314,782,5-16,6-2.137,8-10,3
1,6
2.936,1
4,018,5
4,9
133,4
1,02,1
-133,5-2.936,1
253,8
-2.669,9
20,0-962,0-933,2
277,0
dringsbudget nr. 1 – 9 til EU’s budget for 2013. Herudoverer optaget nettomerudgifter på 251,9 mio. kr. som følge afaktstykker vedrørende indskud af ejendomme i StatensEjendomssalg. Desuden kan merudgifter svarende til 362,4mio. kr. henføres til konvertering af statslig hybrid kerneka-pital, og endelig er optaget merudgifter på i alt 352,2 mio.kr. som følge af aktiedispositioner i forbindelse med køb afaktier i DONG Energy A/S, da en af de eksisterende min-dretalsaktionærer valgte at gøre brug af sin salgsret til sta-ten. De samlede nettoudgifter for§ 7. Finansministerietre-duceres omvendt ved, at der overføres i alt netto 234,0 mio.
3
kr. til andre ministerområder i forbindelse med Statens Itsovergang til aktivitetsbaseret afregning.Nettomerbevillingen på§ 8. Erhvervs- og Vækstministe-rietkan primært henføres til et tab på kreditpakken på 200,0mio. kr. i 2013. Tabet skyldes et mistet kapitalindskud i for-bindelse med Spar Lollands konkurs. Derudover vedrørernettomerbevillingen et kapitalindskud på 120,0 mio. kr. iforbindelse med omdannelsen af Det Statslige Lodsvæsen tilen selvstændig offentlig virksomhed, DanPilot,jf. akt. 106af 30. maj 2013.Nettomerbevillingen på§ 9. Skatteministerietpå 74,7mio. kr. kan blandt andet henføres til merudgifter på 58,1mio. kr. til delvis kompensation for købsmoms for almen-nyttige foreninger.Nettomindrebevillingen på§ 10. Økonomi- og Indenrigs-ministerietpå 2.264,8 mio. kr. kan blandt andet henføres tilmindreudgifter på 1.931,3 mio. kr. som følge af midtvejsre-gulering af beskæftigelsestilskuddet til kommunerne, min-dreudgifter på 93,6 mio. kr. til regulering af de generelle til-skud til kommunerne og merudgifter på 234,1 mio. kr. til re-gulering af de generelle tilskud til regionerne,jf. akt. 125 af14. juni 2013.Desuden er der merudgifter på 100 mio. kr.som følge af opskrivning af bevilling til kompensation fortilbagebetaling af grundskyld,jf. akt. 44 af 13. december2012og merindtægter på 498,7 mio. kr., som følger af mod-regning i statstilskuddet ved kommuners afståelse af energi-virksomheder. Økonomi- og Indenrigsministeriets udgifts-budget sænkes i øvrigt med 59,4 mio. kr., som overføres fraStatsforvaltningen til Ankestyrelsen i forbindelse med refor-men af Statsforvaltningen, som trådte i kraft 1. juli 2013.Med reformen er opgaver vedrørende klagenævn på social-og beskæftigelsesområdet således overført fra Statsforvalt-ningen til Ankestyrelsen.Nettomindrebevillingen på§ 12. Forsvarsministerietpå ialt 909,7 mio. kr. kan blandt andet henføres til en bevillings-reduktion på i alt 862,0 mio. kr. og overførsel til§ 12.21.01.Forsvarskommandoenpå i alt 125,9 mio. kr. fra§ 35.11.31.Reserve til forsvaret.Bevillingsændringerne følger af ud-møntning af Aftale på forsvarsområdet 2013-2017 i 2013.Hertil kommer overførsler fra drifts- til anlægsbudgettet,herunder en overførsel på i alt 55,0 mio. kr. fra§ 12.21.01.Forsvarskommandoentil§ 12.21.01. Materielinvesteringervedrørende anskaffelse af et tredje inspektionsfartøj af KnudRasmussen-klassen samt en overførsel på i alt 50,0 mio. kr.fra§ 12.22.11. Bidrag til nationalt finansieret NATO-inve-steringsprogramtil§ 12.21.13. National finansierede byg-ge- og anlægsarbejdervedrørende forventede udgifter tilbyggeprojekter, herunder opgradering af Flådestation Frede-rikshavn, Integration af skibsbaserede helikoptere i Helicop-ter Wing Karup mv.Nettomindrebevillingen på§ 14. Ministeriet for By, Boligog Landdistrikterpå 505,9 mio. kr. kan overvejende henfø-res til mindreudgifter på 787,3 mio. kr. for ydelsesstøtten tilalmene boliger, hvilket skyldes et ændret aktivitetsniveau ogen lavere finansieringsrente for alment nybyggeri. Derudo-ver optages en mindreindtægt på 217,4 mio. kr. som følge aflavere refusion til ydelsesstøtten fra Landsbyggefonden. En-delig optages en merudgift på 55,3 mio. kr. til ungdomsbo-
ligbidrag, hvilket skyldes flere tilsagn til opførsel af almeneboliger.Nettomerbevillingen på§ 15. Social- og Integrationsmi-nisterietpå 116,0 mio. kr. kan primært henføres til overførs-ler til kommunernes og regionernes bloktilskud på 250 og-145,4 mio. kr.,jf. akt. 125 af 14. juni 2013.Hertil overføres61,1 mio. kr. til Ankestyrelsen som følge af styrelsens over-tagelse af nævnsområdet fra statsforvaltningerne samt enmindreudgift på 63,2 mio. kr. som følge af kommunernesberigtigelser af udbetalt refusion. Der er desuden en mindre-udgift på 50,2 mio. kr. som følge af nedlæggelsen af Pensi-onsstyrelsen og samtidig en merudgift på 50,0 mio. kr. tilbetaling af Udbetaling Danmark, som har overtaget stør-stedelen af Pensionsstyrelsens opgaver.Nettomerbevillingen på§ 16. Ministeriet for Sundhed ogForebyggelsepå 242,4 mio. kr. kan primært henføres tiloverførsler fra kommunernes og regionernes bloktilskud,jf.akt. 125 af 28. juni 2013.Midlerne vedrører bl.a. tiltag påhøreapparatområdet, målretning af tilskud til tandrensningog tilbageførsel af midler til regionerne vedrørende bløder-medicin. Herudover opskrives en konto med 52,0 mio. kr.for at rette op på et negativt videreførselsbeløb, idet midlerfra et aktstykke fra 2003 ikke tidligere er blevet optaget.Nettomindrebevillingen på§ 17. Beskæftigelsesministeri-etpå 235,6 mio. kr. kan primært henføres til udmøntning afreserve vedrørende øvrige indkomstoverførsler, budgetga-rantireserven og beskæftigelsestilskuddet på i alt 409,6 mio.kr.,jf. akt. 125 af 20. juni 2013,samt nulstilling af budgetre-gulering vedrørende indkomstoverførsler på 156,2 mio. kr.Endvidere optages blandt andet nettomerbevillinger på i alt294,7 mio. kr. til den midlertidige arbejdsmarkedsydelse,jf.akt. 122 af 20. juni 2013og forhøjelse af bevillingen til job-rotation for særlige grupper,jf. akt. 86 af 2. maj 2013.Her-under optages ligeledes nettomerbevillinger vedrørende be-rigtigelser af refusion af kommunale ydelsesudgifter og til-bageførsel af bevilling fra Statens IT på henholdsvis 57,6mio. kr. og 75,3 mio. kr.Nettomindrebevillingen på§ 19. Ministeriet for Forsk-ning, Innovation og Videregående Uddannelserpå 206,4mio. kr. kan primært henføres til mindreudgifter på 152,5mio. kr. til uddannelsesinstitutioner vedrørende regulering aftaxametertilskud som følge af aktivitetsændringer. Endvide-re er der mindreudgifter på 73,7 mio. kr. som følge af be-grænsning af statslige drifts- og lønudgifter i 2013.Nettomindrebevillingen på§ 20. Undervisningsministeri-etpå 111,3 mio. kr. kan primært henføres tilakt. 125 af 28.juni 2013,hvor der overføres 153,9 mio. kr. til kommunernetil videreførsel i 2013 af Aftale om bedre erhvervsuddannel-ser og styrket uddannelsesgaranti. Endvidere medfører dis-positionsbegrænsningen som følge af begrænsning af statsli-ge drifts- og lønudgifter mindreudgifter på 86,3 mio. kr.Hertil kommer et merforbrug på 112,8 mio. kr. som følge afaktivitetsændringer på uddannelserne.Nettomerbevillingen på§ 23. Miljøministerietpå 162,3kr. kan primært henføres til et løft på 105,3 mio. kr. på§23.91.01. Kort- og Matrikelstyrelsen(nu Geodatastyrelsen).Løftet skyldes tilbageførsel af bevilling som følge af over-gang til aktivitetsbaseret afregningsmodel for Statens It på
4
39,8 mio. kr. samt overførsel af bevilling på 69,7 mio. kr.fra§ 35.11.06. Reserve vedr. grunddataprogramvedrørendedrift af grunddataprogrammer, kompensation som følge aftabte indtægter fra frie grunddata samt omlægning af KMSStatsaftale mv.Nettomerbevillingen på§ 28. Transportministerietpå82,5 mio. kr. kan primært henføres til indkøb af dobbeltdæk-kervogne til primært den regionale togtrafik på Sjælland,merbevilling til finansiering af øgede udgifter på Hyper-Cardordningen samt overførsel fra anlægsbudgettet til drifts-udgiftsbudgettet som led i udmøntningen af en række trans-portpuljer. I modsat retning trækker en overførsel fra drifts-udgiftsbudgettet til anlægsbudgettet som led i omprioriteringinden for rammerne af Aftale mellem regeringen, DanskFolkeparti og Enhedslisten om takstnedsættelser og investe-ringer til forbedring af den kollektive trafik.Nettomindrebevillingen på§ 35. Generelle reserverpå2.137,8 mio. kr. kan primært henføres til udmøntning af125,9 mio. kr. på§ 12.21.01. Forsvarskommandoen, jf. akt.100 af 30. maj 2013.Hertil kommer mindreudgifter på1.498,7 mio. kr. som følge af, at en række reserver nulstilles.Væsentlige bevægelser på indtægtsbudgettetNettomindreudgiften på§ 8. Erhvervs- og Vækstministe-rietpå 2.505,8 mio. kr. kan primært henføres til ressortover-førslen af Nordsøfonden og Nordsøenheden fra§ 29. Kli-ma-, Energi- og Bygningsministeriet, jf. kgl. resolution af14. oktober 2012 om ressortoverførsel af Nordsøenheden ogNordsøfonden.Overdragelsen indebærer en overførsel af på2.936,1 mio. kr. på indtægtsbudgettet.Nettomerindtægten på indtægtsbudgettet på§ 21. Kultur-ministerietpå 135,4 mio. kr. kan primært henføres til et ud-bytte fra TV 2/Danmark A/S i 2013,jf. akt. 75 af 17. april2013.Nettomindreindtægten på§ 28. Transportministerietpå133,5 mio. kr. kan primært henføres til mindreindtægtervedrørende aktieudbytte fra Posten Norden AB på 85,9 mio.kr. samt mindreindtægter vedrørende aktieudbytter fra DSBpå 52,3 mio. kr.Nettomindreindtægten på§ 29. Klima-, Energi- og Byg-ningsministerietpå 2.936,1 mio. kr. kan henføres til ressor-toverførsel af udbytte fra Nordsøfonden til§ 08.25.03. Ud-bytte fra Nordsøfonden, jf. kgl. resolution af 14. november2012.Nettomindreindtægten på§ 38. Skatter og afgifterpå 962,0 mio. kr. kan blandt andet henføres til en min-dreindtægt på 500,0 mio. kr. som følge af genindførelse afBoligJobordningen for helårsboliger og udvidelse af ordnin-
gen til også at omfatte sommer- og fritidshuse. Der er desu-den mindreindtægter fra bo- og arveafgiften på 100,0 mio.kr. som følge af nedsættelse af rentesatsen ved indefrysningaf bo- og arveafgift. Hertil kommer mindreindtægter på132,0 mio. kr. som følge af halvering af sodavandsafgif-ten og nedsættelse af ølafgiften, samt mindreindtægter på370,0 mio. kr. som følge af manglende EU-godkendelsevedrørende hustandsomdelte reklamer.Omvendt erder merindtægter som følge af forhøjelse af tinglysningsaf-giften på 140,0 mio. kr.Væsentlige bevægelser på anlægsbudgettetNettomerbevillingen på§ 12. Forsvarsministerietpå i alt18,5 mio. kr. kan bl.a. henføres til overførsler fra drifts- tilanlægsbudgettet, herunder en overførsel på i alt 55,0 mio.kr. fra§ 12.21.01. Forsvarskommandoentil§ 12.21.01. Ma-terielinvesteringervedrørende anskaffelse af et tredje in-spektionsfartøj af Knud Rasmussen-klassen samt en overfør-sel på i alt 50,0 mio. kr. fra§ 12.22.11. Bidrag til nationaltfinansieret NATO-investeringsprogramtil§ 12.21.13. Na-tional finansierede bygge- og anlægsarbejdervedrørendeforventede udgifter til byggeprojekter, herunder opgraderingaf Flådestation Frederikshavn, Integration af skibsbaseredehelikoptere i Helicopter Wing Karup, mv. Hertil kommermerindtægter på 85,0 mio. kr. på§ 12.21.14. Salg af ejen-dommesom følge af salg af diverse ejendomme.Nettomerbevillingen på§ 28. Transportministerietpå253,8 mio. kr. kan primært henføres til en overførsel fradriftsudgiftsbudgettet til anlægsbudgettet som led i omprio-ritering indenfor rammerne af Aftale mellem regeringen,Dansk Folkeparti og Enhedslisten om takstnedsættelser oginvesteringer til forbedring af den kollektive trafik af juni2012, statens indkøb af tog til brug for samdrift på Grenaa-banen og Odderbanen samt tilførsel af bevilling til Vejdirek-toratets vintertjeneste som led i en reduktion af et akkumule-ret underskud, der er opstået som følge af de senere årsstrenge vintre. I modsat retning trækker, at udmøntningen afen række transportpuljer medfører overførsel af bevilling fraanlægsbudgettet til driftsudgiftsbudgettet.Folketingets videre behandling af FTBOvenfor er givet en kortfattet gennemgang af de væsent-ligste årsager til bevillingsændringerne i 2013, som de kom-mer til udtryk i forslaget til lov om tillægsbevilling for fi-nansåret 2013. Der henvises i øvrigt til lovforslagets enkeltebevillingsforslag med de dertilhørende anmærkninger.Forslaget til lov om tillægsbevilling for finansåret 2013anbefales til Folketingets velvillige behandling.