Finansudvalget 2013-14
FIU Alm.del Bilag 66
Offentligt
Til Finansudvalget
BeskæftigelsesministerenVed Stranden 81061 København KT 72 20 50 01E [email protected]www.bm.dkCVR 10172748EAN 5798000398566
Status på Arbejdsskadestyrelsens nye sagsbehandlingssystem PROASK
Arbejdsskadestyrelsen fik med aktstykke 65 af 2. december 2008 tilslutning til atanskaffe et nyt sagsbehandlingssystem PROASK, som erstatning for et mere end20 år gammelt system.Den endelige driftsprøve blev godkendt den 28. december 2012, hvor Arbejdsska-destyrelsen endegyldigt overtog systemet. Den efterfølgende pilotdrift afsløredeimidlertid, at systemets funktionalitet som minimum måtte justeres på nogle punk-ter inden systemet kunne tages fuldt i drift.Det var desuden vurderingen, at syste-met ikke ville kunne bidrage med de tidligere forventede effektiviseringer der i væ-sentlig grad drev den oprindelige business case.Der blev på den baggrund besluttet, at konsulentvirksomheden Gartner Consultingskulle vurdere PROASK i en rapport.Finansudvalget er løbende blevet orienteret om udviklingen af PROASK, herundersenest den 11. april 2013. Ved den lejlighed blev Finansudvalget stillet i udsigt, atder ville blive udarbejdet et afsluttende aktstykke, når der forelå en samlet revideretplan for PROASK-projektet og tilhørende økonomi. Det var på det tidspunkt for-ventningen, at en samlet plan ville være klar i maj 2013.Rapporten fra Gartner Consulting blev afleveret den 30. april 2013. I rapportenvurderede Gartner, at arkitekturen i PROASK var tilstrækkelig sund, og at det varmuligt at videreudvikle systemet, således at det kunne blive funktionsdygtigt. Ud-giften til videreudvikling af PROASK blev i den forbindelse anslået til 20-30 mio.kr. over en 1½-2 årig periode.Gartner-rapporten påpegede imidlertid også en række kritiske forhold vedPROASK:
23. januar 2014
Sagsnr. 2014 - 522
IT-arkitekturen i PROASK er unødig kompleks, hvilket medfører høje drifts-omkostningerEn væsentlig del af arkitekturen er specialudviklet, hvilket indebærer varige hø-je udgifter til videreudvikling og vedligeholdUdrulningsplanen er for ambitiøs, da løsningen formentlig ikke kan skaleres tilfuld drift på den korte bane. Systemet vurderes ikke at være driftsmodent.Ovenstående kritiske forhold samt det forhold at Gartner-rapporten ikke indeholderen vurdering af kodekvaliteten i systemet førte til, at Beskæftigelsesministeriet ogArbejdsskadestyrelsen i samarbejde med Digitaliseringsstyrelsen og Finansministe-riet i oktober 2013 nåede til en fælles konklusion om, at der var behov for en mere
dybdegående analyse for at sikre et mere fyldestgørende grundlag for beslutningom det videre forløb. Gartner-rapporten udgør ikke et tilstrækkeligt grundlag forindstillinger om nye, større investeringer.Folketinget blev orienteret om den nye analyse i starten af november som led i dengenerelle orientering om redegørelsen for Arbejdsskadestyrelsens sagsbehandlingmv., der blev udarbejdet i forlængelse af, at der i offentligheden var rejst kritik afArbejdsskadestyrelsens sagsbehandling.Den nye analyse skal tilvejebringe en konkret og konsolideret teknologivurdering,økonomiskøn for de mulige scenarier (jf. nedenfor), en tilbundsgående risikoanaly-se samt en repræsentativ og systematisk vurdering af kildekoden og systemets arki-tektur.Der blev derfor indgået aftale med konsulentvirksomheden Deloitte om at foretageet nyt review. Det nye review skal efter planen afsluttes i januar 2014 med en anbe-faling af valg blandt fire mulige scenarier, der skal undersøges. Herefter udarbejdesen detaljeret business case for det valgte scenarie.Reviewet opererer med følgende udfaldsscenarier:Scenarie 1. Arbejdsskadestyrelsen arbejder videre i det nuværende sagsbehand-lingssystem, SJPScenarie 2. Udviklingen af PROASK fortsætter med henblik på færdiggørelseog fuld idriftsættelse af systemetScenarie 3. Visse komponenter i PROASK bevares, men man udnytter en ræk-ke standardkomponenter som erstatning for dele af den udviklede løsningScenarie 4. Arbejdsskadestyrelsen investerer i helt nyt sagsbehandlingssystem
Beskæftigelsesministeriet har den 14. januar 2014 modtaget den foreløbige afrap-portering fra Deloitte, og der arbejdes nu videre med kritisk at bore rapportens an-befalinger ud. Det anbefales imidlertid i den foreløbige rapport, at PROASK ned-lukkes og arbejdet med anskaffelse af et nyt sagsbehandlingssystem baseret på etalternativt standardsystem igangsættes (scenarie 4). Beskæftigelsesministeriet sermed meget stor alvor på de foreløbige konklusioner.Deloitte peger bl.a. på, at PROASK har den dårligste business case, som følge af enkompleks driftsarkitektur og ikke mindst som følge af, at det ikke vurderes muligtat opnå en effektivitet i sagsbehandlingen på niveau med det nuværende sagsbe-handlingssystem.Finansudvalget vil blive orienteret ved et aktstykke for PROASK, så snart afrap-porteringen er godkendt, og Beskæftigelsesministeriet har taget nærmere stilling tilden videre proces.Det bemærkes afslutningsvist, at det nuværende sagsbehandlingssystem fortsatfungerer, og at den manglende idriftsættelse af PROASK derfor ikke får konse-kvenser for de tilskadekomne.Venlig hilsenMette Frederiksen2