Finansudvalget 2013-14
FIU Alm.del Bilag 58
Offentligt
18. juni 2013
NotatJ.nr. 13-0133677
Notat til Folketingets Europaudvalg, FolketingetsSkatteudvalg og Folketingets Socialudvalg ombesvarelseafKommissionenshenvendelseipilotprojektsag nr. 4873/13/EMPL vedr. anvendelsen afoptjeningsprincippet for børne- og ungeydelse ogbørnetilskud
1.
Kommissionen har medio april 2013 rettet skriftlig henvendelse tilDanmark, idet det er Kommissionens faste opfattelse, at den danskeanvendelse af optjeningsprincippet for børne- og ungeydelsen ogbørnetilskuddet, som blev indført ved lov nr. 1609 af 22. december 2010 omændring af lov om en børnefamilieydelse, lov om børnetilskud og forskudsvisudbetaling af børnebidrag og lov om et indkomstregister, er i strid medsammenlægningsprincippet i artikel 6 i Europa-Parlamentets og Rådetsforordning (EF) nr. 883/2004 af 29. april 2004 om koordinering af de socialesikringsordninger. Kommissionens henvendelse er modtaget inden forrammerne af det såkaldte pilotprojekt vedrørende potentielletraktatkrænkelsessager. I lyset af sagens karakter orienteres FolketingetsEuropaudvalg, Folketingets Skatteudvalg og Folketingets Socialudvalg hermedom regeringens besvarelse.2.
Retten til børne- og ungeydelsen og børnetilskuddet er blandt andetbetinget af, at mindst en af de personer, der har forsørgelsespligten over forbarnet, har haft bopæl eller beskæftigelse her i riget i mindst 2 år inden for deseneste 10 år forud for den periode, udbetalingen vedrører, dog således at mankan få udbetalt henholdsvis 25 pct., 50 pct. og 75 pct. af de pågældendeydelser, hvis man inden for de seneste 10 år har haft bopæl eller beskæftigelseher i riget i henholdsvis 6, 12 og 18 måneder (det såkaldte optjeningsprincip).Optjeningsprincippet blev indført ved lov nr. 1609 af 22. december 2010 omændring af lov om en børnefamilieydelse, lov om børnetilskud og forskudsvisudbetaling af børnebidrag og lov om et indkomstregister, som trådte i kraftden 1. januar 2011. Optjeningsprincippet fik dog først virkning fra den 1.januar 2012.1/2
Optjeningsprincippet er hidtil blevet anvendt uden iagttagelse af sammen-lægningsprincippet i artikel 6 i forordning nr. 883/2004, der indebærer enforpligtelse til at medregne f.eks. beskæftigelses- og bopælsperioder, der ertilbagelagt i andre medlemsstater, ved vurderingen af, om der er optjent ret tilsociale sikringsydelser i en given medlemsstat, hvis retten til ydelserne i dennemedlemsstat er betinget af beskæftigelses- eller bopælskrav.3.
Regeringen er enig i Kommissionens juridiske vurdering. Regeringenanerkender således, at Danmark er forpligtet til at iagttagesammenlægningsprincippet i artikel 6 i forordning nr. 883/2004 i forbindelsemed anvendelsen af optjeningsprincippet for børne- og ungeydelse ogbørnetilskud. Dette indebærer en forpligtelse til at medregne perioder, der ertilbagelagt efter en anden medlemsstats lovgivning, ved vurderingen af, om derer optjent ret til disse ydelser.Regeringen har ved vurderingen af sagen blandt andet lagt vægt på, at EU-Domstolen efter indførelsen af optjeningsprincippet for børne- og unge-ydelseog børnetilskud har afsagt to domme i henholdsvis 2011 og 2013 (C-257/10,Bergström og C-619/11, Chassart), der bidrager til en ny forståelse afsammenlægningsprincippets rækkevidde.4.
På den baggrund kan den hidtidige anvendelse af optjeningsprincippet ikkeopretholdes.Regeringen vil derfor sørge for, at der snarest muligt iværksættes en ændretadministration af optjeningsprincippet i forhold til personer, der er omfattet afEU-retten, således at der medregnes perioder, der er tilbagelagt efter en andenmedlemsstats lovgivning, ved vurderingen af, om disse personer har optjentret til børne- og ungeydelse og børnetilskud efter de danske regler.Idet optjeningsprincippet således fremadrettet vil blive administreret på enanden måde, end det blev forudsat i forbindelse med vedtagelsen af lov nr.1609 af 22. december 2010, vil skatteministeren og social- ogintegrationsministeren i efteråret 2013 fremsætte lovforslag med henblik på, atden danske lovgivning bliver bragt fuldt ud i overensstemmelse med EU-retten.I overensstemmelse med almindelige forvaltningsretlige grundsætninger vil dedanske myndigheder endvidere efter omstændighederne identificere de sager,hvor den hidtidige anvendelse af optjeningsprincippet har betydet, at personerikke har fået de ydelser, som de har været berettiget til i henhold til EU-retten,med henblik på at disse sager genoptages. Ligeledes vil der efteromstændighederne offentligt blive informeret, f.eks. på de relevantehjemmesider, om muligheden for at søge genoptagelse af sådanne sager.
2/2