Finansudvalget 2013-14
FIU Alm.del Bilag 177
Offentligt
1401826_0001.png
Til Finansudvalget
Folketingets Økonomiske Konsulent
Til:
Dato:
Udvalgets medlemmer
24. september 2014
Nationalbanken nedjusterer væksten i dansk økonomi i 2014 og 2015
(Kvartalsoversigten for 3. kvartal 2014)
Sammenfatning
Nationalbanken regner nu med, at væksten i 2014 kun bliver på 0,8
pct. I forhold til deres egne skøn fra juni, hvor Nationalbanken regnede
med 1,5 pct., er der altså tale om en nedjustering på 0,7 pct. Også i
2015 sker en nedjustering; dog kun på 0,1 pct. til 1,7 pct. Generelt tror
Nationalbanken dog på, opsvinget kommer i 2016; det trækker bare
lidt ud.
Det er også bemærkelsesværdigt, at den offentlige saldo viser et un-
derskud på 3,2 pct. af BNP i 2015; altså over grænsen på 3,0 pct.
Men ellers ser det nogenlunde pænt ud for økonomien. Ledigheden
viser en klart faldende tendens i perioden 2014-2016. Erhvervsinve-
steringerne og boligpriserne viser pæne stigninger i 2015 og 2016, li-
gesom det private forbrug ”viser tænder” i 2015 og 2016.
1/5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1401826_0002.png
1. Indledning
Nationalbanken har netop offentliggjort sin seneste kvartalsoversigt for
tredje
kvartal 2014.
I notatet er udarbejdet en kortfattet beskrivelse af hovedtenden-
serne i dansk økonomi på baggrund af kvartalsoversigten.
2. Dansk økonomis nøgletal
I
tabel 1
nedenfor er vist nøgletallene for dansk økonomi. I parentes er til
sammenligning vist tallene fra regeringens
Økonomisk Redegørelse,
august
2014 (ØR).
Tabel 1.
Nøgletal for dansk økonomi
2013
Realvækst
BNP %
Privat forbrug %
Offentligt forbrug %
Erhvervsinvesteringer %
Eksport %
Kontantpriser %
Timeløn %
Ledighed (1.000 personer)
Brutto
Netto
Offentlig saldo (pct. af BNP)
153
118
-0,9
134
(137)
106
(102)
-0,6
(-1,4)
125
(130)
100
(96)
-3,2
(-3,0)
120
97
-2,7
0,4
0,1
0,7
2,8
1,0
2,7
1,6
0,8
(1,4)
1,2
(1,7)
1,0
(1,2)
1,4
(0,7)
2,3
(3,8)
2,7
(2,5)
1,6
(2,0)
1,7
(2,0)
2,0
(2,0)
0,7
(0,9)
5,2
(6,0)
2,2
(4,8)
2,6
(2,5)
2,6
(2,0)
2,0
2,0
0,6
5,5
3,3
3,2
2,7
2014
(ØR)
2015
(ØR)
2016
Kilde: Danmarks Nationalbank, 23. september 2014 og Økonomisk redegø-
relse, august 2014
BNP
er nedjusteret med 0,7 pct.-point i
2014
og havner på 0,8 pct. i økono-
misk vækst for 2014. Også i
2015
er der sket en mindre nedjustering til 1,7
pct. Nationalbanken er dog forholdsvis optimistisk i
2016
med et vækstskøn
på 2,0 pct.
2/5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1401826_0003.png
Det private forbrug
er nedjusteret til 1,2 pct. for 2014. Men i 2015 og 2016
skulle det gå fremad igen med det private forbrug, idet væksten skønnes til
2,0 pct. for begge år.
Erhvervsinvesteringerne
er på 1,4 pct. i 2014 og det er en voldsom nedju-
stering i forhold til Nationalbankens prognose for andet kvartal, hvor væksten
var anslået til 3,0 pct.
På det vigtige
eksportområde
forventes en stigning på ca. 2,3 pct. i 2014 og
2015, og det er nogenlunde det samme som tidligere anslået af Nationalban-
ken.
Men det er bemærkelsesværdigt så langt skønnet ligger fra regerin-
gens seneste vurdering i Økonomisk Redegørelse, der lyder på 3,8 pct. i
2014 og 4,8 pct. i 2015!
Angående
ledigheden
regner Nationalbanken med en jævnt faldende ledig-
hed fra 2014 til 2016, og tallene ligger nogenlunde på linje med regeringens
skøn. Bruttoledigheden falder fra ca. 135.000 i 2014 til 120.000 i 2016.
Den
offentlige saldo
forventes at havne på -0,6 pct. af BNP i
2014,
men un-
derskuddet når helt op på 3,2 pct. af BNP i
2015.
I
2016
forventes et under-
skud på 2,7 pct. af BNP.
Regeringen regner med et underskud på 1,4 pct. af BNP i 2014 og 3,0 pct. i
2015. Så på dette område er der vigtige forskelle.
I
figur 1
nedenfor er udviklingen i den offentlige saldo og den strukturelle sal-
do vist.
Figur 1.
Offentlig saldo (venstre), strukturel saldo (højre)
Kilde: Danmarks Nationalbank, 23. september 2014
Det ses, at den
strukturelle saldo
holder sig (nogenlunde) indenfor grænsen
på -0,5 pct. af BNP i 2015, men ser ud til at overskride grænsen lidt i 2014.
3/5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1401826_0004.png
3. Økonomisk politik
Nationalbanken forventer en styrkelse af det forsigtige opsving, der har været
i gang siden 2013.
Det er ikke usædvanligt med et ujævnt vækstforløb, især i en situation, hvor
fremgangen endnu ikke er bredt funderet. Det lidt blødere forløb siden foråret
afspejler i høj grad en svag udvikling i
udlandet.
I prognosen er skønnet på
BNP-væksten i 2014 justeret ned i forhold til fremskrivningen fra juni.
Over-
ordnet set har udsigterne for dansk økonomi de kommende år imidlertid
ikke ændret sig væsentligt det seneste kvartal.
Grundlaget – i form af me-
get lave renter, stort privat opsparingsoverskud og udsigt til fremgang på eks-
portmarkederne – er til stede for øget vækst i økonomien.
Beskæftigelse m.v.
Den
private beskæftigelse
er gået frem det seneste år, og
bruttoledighe-
den
er faldet. Selv om der stadig er ledig kapacitet, er ledighedsgabet ikke
større, end at selv en begrænset fremgang i beskæftigelsen hurtigt vil kunne
lukke det. Potentialet til også at øge arbejdsstyrken er til stede, men erfarin-
gerne viser, at det typisk først sker et stykke inde i et opsving. I
figur 2
er vist
udviklingen i ledigheden og beskæftigelsen siden 2010.
Figur 2.
Ledighed og beskæftigelse
Kilde: Danmarks Nationalbank, 23. september 2014
Det ses, at
ledigheden
er faldet med ca. 30.000 personer i perioden 2012-
2014, og at
beskæftigelsen
er steget med ca. 30.000 siden midten af 2013.
4/5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Finanspolitik m.v.
I et lidt længere perspektiv er det vigtigt, at
finanspolitikken
er symmetrisk.
Diskretionære lempelser, når økonomien er svag, må følges af tilsvarende
stramninger, når der igen er fremgang.
En underskudsgrænse som budgetlovens 0,5 pct. af BNP på den strukturelle
offentlige saldo bør ikke være bindende det meste af tiden, men kun under
store økonomiske
tilbageslag.
Ellers vil det medføre, at der stadig akkumule-
res offentlig gæld, ligesom det fjerner mulighederne for at lempe, når der reelt
er behov for det.
I regeringens finanslovforslag for 2015 forventes underskuddet på de offentli-
ge finanser at blive 3,0 pct. af BNP næste år og 0,5 pct. af BNP på den struk-
turelle saldo. Det er eksakt på de tilladte grænser.
Det ville være ønskeligt,
at der var en vis afstand til de tilladte grænser for budgetunderskud,
skriver Nationalbanken.
Boligmarkedet
Et mere stabilt
boligmarked
vil bidrage til en mere jævn økonomisk udvikling
og dermed øge både den finansielle og den makroøkonomiske stabilitet. Et
bidrag til at dæmpe udsving i boligpriserne kan komme fra genindførelse af
koblingen mellem boligpriser og ejendomsværdiskat.
Renten
efter skat er af stor betydning for boligpriserne. Hermed påvirkes bo-
ligefterspørgslen også af den skattemæssige værdi af rentefradraget. En ned-
sættelse heraf vil give en større grad af symmetri over til beskatningen af
pensionsopsparing og samtidig tilskynde til en bedre kapitalisering hos hus-
holdningerne.
Med de nuværende meget lave renter vil en reduktion af
den skattemæssige værdi af rentefradraget kun have en beskeden effekt
på boligpriserne.
Afdragsfrie lån
Finanstilsynet har offentliggjort et forslag til en tilsynsdiamant for
realkredit-
institutter,
som det allerede kendes fra pengeinstitutterne. Det er et godt ini-
tiativ.
Nationalbanken anbefaler, at der som supplement til tilsynsdiamanten gen-
nemføres lovgivning om nedsættelse af
lånegrænsen for afdragsfrie lån
som andel af boligens værdi på belåningstidspunktet. Dermed vil låntagerne
over tid automatisk opbygge en vis afstand til belåningsgrænserne. Det vil
yderligere understrege den høje sikkerhed i realkreditsystemet, også ved sto-
re prisfald.
Med venlig hilsen
Niels Hoffmeyer (3602)/ Ask Lund Jakobsen
5/5