Finansudvalget 2013-14
FIU Alm.del Bilag 176
Offentligt
1401392_0001.png
Notat
Oplysning om revideret metode til beregning af
fordelingsvirkninger af ændringer i offentligt forbrug
Finansministeriet har konstateret, at de hidtidige beregninger af fordelingsvirknin-
ger af ændringer i det offentlige forbrug har en række mangler. Det har betydet, at
de beregnede virkninger på de såkaldte udvidede forbrugsmuligheder (dvs. rådig-
hedsbeløbet tillagt værdien af offentligt forbrug) for forskellige familietyper af
ændringer i det offentlige forbrug generelt har været undervurderet - især for bør-
nefamilier.
Finansministeriet har i forbindelse med korrektion af opgørelsen ligeledes opdate-
ret datagrundlaget samt justeret den anvendte metode. Metodejusteringen tager (i
større omfang end tidligere) højde for, at ældre og børnefamilier typisk har et stør-
re træk på offentlige serviceydelser end personer i den erhvervsaktive alder uden
børn.
Den reviderede metode indebærer samlet set, at børnefamilier og ældre tildeles en
større andel af ændringer i det offentlige forbrug, end det tidligere er opgjort i svar
til Finansudvalget.
Konsekvensen af metodeændringen er vist for fire relativt nylige besvarelse af
spørgsmål fra Finansudvalget, der alle omhandler virkningen for en LO-familie
med to børn af forskellige ændringer i det offentlige forbrug kombineret med
ændringer i indkomstskatter mv. (dvs. såkaldte familietypeberegninger),
jf. tabel 1.
Tabel 1
Virkning i kroner på årlige udvidede forbrugsmuligheder for en LO-familie med to børn ved hidtidige
metode og revideret metode
Hidtidig metode
Udvalgsspørgsmål:
FIU 135 af 23. januar 2014:
FIU 197 af 26. februar 2014:
FIU 203 af 28. februar 2014:
FIU 232 af 31. marts 2014:
-1.900
-2.100
460
6.100
-7.700
-400
750
300
-5.800
1.800
290
-5.800
Revideret metode
Forskel
23. september 2014
Som det fremgår, er der tale om forholdsvis betydelige ændringer. Forudsætnin-
gerne og fremgangsmåden, der ligger til grund for den reviderede metode er be-
skrevet mere indgående nedenfor,
jf. bilag 1.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 2 af 6
Den nye metode erstatter fremadrettet den hidtidig anvendte metode til familiety-
peberegninger af ændringer i offentligt forbrug (som fx er beskrevet i besvarelsen
af
Finansudvalgets spørgsmål nr. 202 af 28. februar 2014).
Det bemærkes, at den reviderede metode er benyttet første gang ved besvarelsen
af
Finansudvalgets spørgsmål nr. 251 af 14. april 2014
vedrørende virkningen af Det
Konservative Folkepartis udspil til en vækstplan, der er oversendt til Folketinget
den 25. juni 2014. Besvarelser dateret efter den 25. juni 2014 er ligeledes baseret
på den reviderede metode.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1401392_0003.png
Side 3 af 6
Bilag 1 – Beskrivelse af revideret metode
Metoden til opgørelse af virkningerne for de udvidede forbrugsmuligheder for
forskellige familietyper som følge af marginale ændringer i det offentlige forbrug
er blevet revideret.
Virkningen af en ændring i det offentlige forbrug med 1 mia. kr. for forskellige
familietyper med den ny metode inklusive nyt datagrundlag for 2012 fremgår af
kolonne A i tabel 2,
mens
kolonne B
viser den hidtil anvendte metode baseret på data
for 2007 inklusive mangler i opgørelsen af det offentlige forbrug.
Tabel 2
Virkning på forskellige familietypers udvidede forbrugsmuligheder af en forøgelse af det offentlige
forbrug med 1 mia. kr., betydning af metoderevision i 2012-niveau
(A)
(B)
Ny opgø- Gammel
relse og opgørelse
nyt data- og gam-
grundlag
melt
data-
grundlag
(C)
Forskel
Dekomponering af forskel
(C=D+E+F+G)
Kroner
(D)
Opdate-
ring af
data-
grundlag
(E)
Opdate-
ring af
familiers
træk
(F)
Ny per-
centil
fordeling
(G)
Ny forde-
ling af
offentligt
forbrug
Familietyper med børn
LO-familie med to børn
1)
Privatansatte funktionærer
med to børn
Direktørfamilie med to børn
Par på kontanthjælp
med to børn
Familietyper uden børn
LO-par
Enlig LO-arbejder
Enlig dagpengemodtager
Pensionister og studerende
Enlig pensionist med ATP
Pensionistpar med en ATP
Enlig studerende
240
350
210
220
340
220
20
10
-10
-20
-60
-30
90
140
110
-10
-30
-70
-40
-40
-20
220
170
160
210
170
220
10
0
-60
-10
0
-30
150
100
90
-210
-130
-150
80
30
30
710
690
630
750
430
310
240
510
280
380
390
240
10
10
0
-20
220
240
180
270
80
140
160
80
-30
-10
50
-90
Anm.: Opgørelsen tager udgangspunkt i familietypernes disponible indkomst i 2012.
1)Bemærk, at forskellen pr. 1 mia. kr. i ovenstående regneeksempel for LO-familien afviger en smule fra for-
skellen pr. 1 mia. kr. i tabel 1 for spørgsmålene 135, 197 og 232 vedrørende ændringer i det samlede offentli-
ge forbrug. Det skyldes, at niveauet for den disponible indkomst i tabel 2 både med den hidtidige metode og
den reviderede metode er baseret på 2012-niveau, mens den disponible indkomst i hidtidige besvarelser i ta-
bel 1 er baseret på den disponible indkomst i 2014-niveau, idet indkomstfordelingen er opgjort på baggrund
af data for 2011, der er fremskrevet til 2014-niveau. Forskellen på om den disponible indkomst opgøres di-
rekte med udgangspunkt i det tilgængelige niveau-år eller om den disponible indkomst omregnes til 2014-
niveau udgør i tilfældet med LO-familien med to børn ca. 15 kr. pr. 1 mia. kr., der således skal tillægges i
ko-
lonne B
for at få opgørelsen af hidtidige beregnet ændring i det offentlige forbrug.
Kilde: Egne beregninger 3,3 pct. stikprøve af befolkningen år 2012 samt Familietypemodellen.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 4 af 6
Opdatering af datagrundlag (kolonne D i tabel 2)
I forbindelse med justeringen af metoden er datagrundlaget opdateret fra 2007 til
2012. Betydning af opdateringen for forskellen mellem den opgjorte virkning med
hhv. ny opgørelse og revideret opgørelse fremgår af
kolonne D i tabel 2.
Opdatering af familiers træk (kolonne E i tabel 2)
I den hidtil anvendte opgørelse af fordelingen af trækket på offentlig service er det
ikke alle familiemedlemmers forbrug, der er indregnet for samtlige offentlige ser-
viceområder.
Dermed undervurder den hidtidige opgørelse den samlede virkning af ændringer i
det offentlige forbrug. Den opdaterede opgørelse indebærer, at virkningen af æn-
dringer i det offentlige forbrug øges relativt mest for husstande med mere end én
person – og dermed særligt for børnefamilier,
jf. kolonne E i tabel 2.
Ny percentilfordeling (kolonne F i tabel 2)
Til familietypeberegninger indregnes virkningen for de udvidede forbrugsmulig-
heder af marginale ændringer i det offentlige forbrug med udgangspunkt i forde-
lingen af det offentlige forbrug på indkomstpercentiler for hele befolkningen.
Med den hidtidige anvendte metode blev enkelte familietyper tildelt en andel af
(den betragtede ændring af) det offentlige forbrug svarende til familiens skønnede
placering i indkomstfordelingen (opgjort i 2014-niveau), givet den ækvivalerede
disponible indkomst for familiens medlemmer.
Dermed tog den hidtil anvendte metode ikke højde for, at der er karakteristiske
forskelle i familiernes offentlige forbrug, som ikke opfanges alene af familiens
placering i indkomstfordelingen, fx mellem familier hhv. med og uden børn. Og
metoden var generelt mindre hensigtsmæssig ved mere specifikke ændringer i det
offentlige forbrug – fx øgede udgifter til ældreområdet.
Fremadrettet anvendes derfor fire separate percentilfordelinger ved indregning af
offentligt forbrug i familietypeberegninger:
Percentilfordeling for 25-59-årige uden børn
Percentilfordeling for 25-59-årige med børn
Percentilfordeling for 65+-årige
Percentilfordeling for gruppen af studerende uden børn
Endvidere baseres familietypens disponible indkomst på samme niveau-år som
opgørelsen af det offentlige forbrug – dvs. aktuelt 2012. Metodeændringen (eks-
klusive betydningen af omregningen af niveauåret) indebærer, at børnefamilier,
herunder LO-, funktionær- og direktørfamilien tildeles en større andel af ændrin-
gen i det offentlige forbrug end med den tidligere metode, mens husstande uden
børn tildeles en mindre andel,
jf. kolonne F i tabel 2.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1401392_0005.png
Side 5 af 6
Ny fordeling af offentligt forbrug (kolonne G i tabel 2)
De samlede offentlige forbrugsudgifter er i nationalregnskabet opgjort til ca. 520
mia. kr. i 2012. Heraf er ca. 370 mia. kr.
individuelt
offentligt forbrug, mens de re-
sterende ca. 150 mia. kr. er
kollektivt
offentligt forbrug,
jf. tabel 3.
Tabel 3
Samlet offentligt forbrug, 2012
Mia. kr.
Type af forbrug
Individualiserbart off. forbrug
Øvrig individuelt off. forbrug
Individuelt off. forbrug i alt
Kollektivt off. forbrug
Samlet off. forbrug
265,9
103,9
369,8
149,6
519,5
51
20
71
29
100
Pct. af samlet
off. forbrug
Kilde: Økonomi og Indenrigsministeriets opgørelse på baggrund af Lovmodellens datagrundlag og Danmarks stati-
stik.
Af det samlede individuelle offentlige forbrug på 370 mia. kr. kan ca. 266 mia. kr.
henføres til de personer, der faktisk har benyttet de pågældende offentlige ydelser
(baseret på oplysninger i lovmodellens datagrundlag). Dette betegnes det
individua-
liserbare
offentlige forbrug, som udgør lidt over halvdelen af det samlede offentlige
forbrug
jf. tabel 3.
Den resterende del af det individuelle offentlige forbrug udgør ca. 150 mia. kr.,
svarende til ca. 21 pct. af det samlede offentlige forbrug,
jf. tabel 3.
Det omfatter
den del af det individuelle offentlige forbrug, der
ikke
kan henføres til enkeltper-
soner ud fra oplysningerne i lovmodelsystemet, herunder fx udgifter til kulturtil-
bud, hvor der ikke sker central registrering af den enkeltes forbrug/anvendelse.
I tidligere besvarelser til Folketinget er det beregningsteknisk lagt til grund, at hele
den marginale ændring i det offentlige forbrug følger fordelingen af det individua-
liserbare offentlige forbrug inden for områderne daginstitutioner, uddannelse,
voksen- og efteruddannelse, hospitalsbenyttelse, sygesikringsydelser, plejehjem og
hjemmepleje.
Fremadrettet indregnes marginale ændringer i det offentlige forbrug med ud-
gangspunkt i den senest kendte fordeling af det offentlige forbrug på hhv. indivi-
dualiserbart forbrug og andet offentligt forbrug,
jf. tabel 3.
Det svarer til en anta-
gelse om, at marginale ændringer i det offentlige forbrug er sammensat på samme
måde som det nuværende forbrug, dvs. at alle komponenter i det offentlige for-
brug ændres med samme procent.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 6 af 6
Dermed indregnes ca. 51 pct. af en marginal ændring i det offentlige forbrug på
baggrund af fordelingen af det individualiserbare offentlige forbrug (mod tidligere
100 pct.), mens de resterende 49 pct. i stedet fordeles ligeligt (lump-sum) på alle
personer i befolkningen, idet forbruget ikke kan henføres til enkeltpersoner.
Betydningen af denne metodeændring fremgår af
kolonne G i tabel 2.