Finansudvalget 2013-14
FIU Alm.del Bilag 175
Offentligt
1401341_0001.png
EVALUERING AF STRATEGIEN
FOR AT FREMME SEKSUEL
OG REPRODUKTIV SUNDHED
OG RETTIGHEDER 2006-2013
E
valuEring
r
Esumé
Danmark er en aktiv forkæmper for
at fremme seksuel og reproduktiv
sundhed og rettigheder både ved
forhandlingsbordet i internationale
konferencer og ude i landsbyerne
og sundhedsklinikkerne i udviklings­
landene. En frisk og uafhængig
evaluering vurderer Danmarks indsats
på området positivt. Evalueringen
fremhæver, at Danmark har ydet
et betydeligt og troværdigt bidrag
til at skabe resultater på denne
dagsorden.
Evalueringen er udarbejdet af Euro
Health Group i samarbejde med
Det Kongelige Nederlandske Trope­
institut.
På det internationale niveau har
Danmark bidraget til at fastholde
landvindingerne i handlings­
programmet fra FN­konferencen i
Kairo 1994 trods stigende modstand.
På landeniveau, hvor evalueringen
har set på indsatsen i Ghana og
Mozambique, har Danmark bidraget
til at skabe håndgribelige fremskridt.
Således er mødredødeligheden faldet
i både Ghana og Mozambique. I Ghana
er den faldet fra 470 per 100.000
levende fødsler til 380. I Mozambique
er den faldet fra 680 til 480.
2014.03
Evalueringen påpeger tillige, at i lyset
af vigende direkte støtte til sundhed
i udviklingslandene forudsætter
en fastholdelse af Danmarks høje
profil på området, at de nuværende
kapaciteter og ressourcer bibeholdes.
HVAD ER SEKSUEL OG REPRODUKTIV
SUNDHED OG RETTIGHEDER?
Reproduktiv sundhed
dækker i bred forstand over mental og social velfærd
igennem hele livet relateret til reproduktion.
Reproduktive rettigheder
er de rettigheder som par og individer har til frit at kunne
beslutte tidspunktet for, antallet af og mellemrummet mellem deres børn og
adgang til information og behandling i alle aspekter af reproduktion og sundhed.
Seksuel sundhed
er en tilstand af fysisk, psykisk og socialt velvære i forhold til
seksualitet gennem hele livet.
Seksuelle rettigheder
omfatter retten til ikke at blive udsat for seksuel vold og
tvang, som samt til et sikkert og tilfredsstillende sexliv - herunder retten til at sige
nej til sex.
(Kilde: Enreca-netværket. Tilpasset Kairo erklæringen)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1401341_0002.png
Overordnede konklusioner
Dagsordenen vedrørende Seksuel og
Reproduktiv Sundhed og Rettigheder
(SRSR) stammer tilbage fra FN’s ambitiøst
anlagte konference om befolkning og
udvikling i Kairo i 1994, der lancerede en
nyskabende og modig vision om sammen-
hængen mellem den samfundsmæssige
og befolkningsmæssige udvikling og
individets velfærd. Denne dagsorden var
banebrydende, fordi den for første gang
satte fokus på kvinders ret til at bestem-
me over deres egen krop. Bl.a. takket
være en dansk indsats blev en række
elementer vedrørende SRSR indarbejdet
i FN’s 2015-mål, der blev lanceret i 2000.
Det gælder mål nummer 3 om at styrke
kvinders rettigheder; mål nummer 5 om
at mindske mødredødeligheden; og mål
nummer 6 om at bekæmpe HIV/AIDS,
malaria og andre sygdomme.
forhandlinger og møder i en række fora,
der ofte ledes af FN og FN’s befolknings-
fond, UNFPA. Dette arbejde har vidtræk-
kende betydning for mange menneskers
ve og vel gennem bidrag til normer og
udvikling af politikker indenfor området;
og
2. På landeniveau bidrager Danida til
at strategien gennemføres i praksis.
Det sker igennem en lang række forskel-
lige initiativer, vigtigst dog sundheds-
sektorprogrammerne som omfatter:
støtte til et effektivt sundhedsvæsen
også i landdistrikterne; indsatser mod
HIV og AIDS; støtte til fødselsforberedelse
og udbredelse af prævention. Støtten
kanaliseres gennem landenes sundheds-
væsen samt gennem UNFPA, og inter-
nationale og lokale NGO’er og civilsam-
fundsorganisationer.
en positiv vurdering af sin indsats som
fortaler for ”progressiv sprogbrug”
i internationale forhandlinger og i den
politiske dialog. På den korte bane kan
dette arbejde bidrage til at styrke disse
rettigheder, og på den lange bane til at
øve indflydelse på politikkerne i de
enkelte lande og på det internationale
udviklingssamarbejde om SRSR. Dette
arbejde vil fortsætte med at være vigtigt,
da det internationale samfund netop nu
er i gang med at forhandle om, hvilke
mål der vil skulle erstatte 2015-målene,
som udløber til næste år.
Danmarks internationale indsats føres
igennem fire forskellige kanaler:
1. Deltagelse i multilaterale forhandlinger
i væsentlige fora som FN’s Kommission
for Befolkning og Udvikling og Kommis-
sionen for Kvinders Status;
2. Forhandlinger i EU-regi, da EU er en
vigtig og betydningsfuld aktør, også i
FN-regi;
3. Støtte til multilaterale organisationer,
hvor UNFPA er helt afgørende; og
4. Støtte til internationale og danske
NGO’er der ligeledes kan være fortalere
for at fremme seksuel og reproduktiv
sundhed, også på landeniveau.
Evalueringen fremhæver, at Danmark
har været en central aktør i en række
afgørende forhandlinger bl.a. i Kommis-
sionen for Befolkning og Udvikling.
Danmark har formået at skabe alliancer
med ligesindede lande for at fastholde
progressiv sprogbrug vedrørende en lang
række seksuelle og sundhedsmæssige
rettigheder, som f.eks. adgang til præ-
vention og modstand mod tvunget og
tidligt ægteskab. Evalueringen påpeger,
at disse forhandlinger kræver betydelige
ressourcer, og at Danmark vil skulle
bibeholde den nuværende kapacitet, for
at kunne bevare den høje politiske profil.
I modsat fald risikerer man at overgå til
en rolle, hvor Danmark blot overfører
midlerne uden at kunne bidrage til
udvikling af politikkerne.
Baggrund
Danmark lancerede en strategi for
Seksuel og Reproduktiv Sundhed og
Rettigheder i 2006, der, med udgangs-
punkt i en menneskerettighedsbaseret
tilgang, favner en bred vifte af indsatser
på området, f.eks. aktivt diplomati og
fortalervirksomhed i internationale fora
som FN, støtte til rådgivning og konkrete
aktiviteter i felten, strategiske partner-
skaber og opsamling af erfaringer.
Det internationale niveau
Danmarks arbejde med at fremme SRSR
foregår i en global sammenhæng, hvor
der forhandles erklæringer, resolutioner
og beslutninger vedrørende samarbejdet
om at håndtere en verden med over
syv milliarder mennesker. De operative
konklusioner fra de internationale
forhandlinger udstikker tillige rammerne
for de konkrete aktiviteter på lande-
niveau.
Fra dansk side lægges der i formule-
ringen af strategien for SRSR vægt på,
at
”seksuel og reproduktiv sundhed er
en menneskeret, som er grundlæggende
for god sundhedsmæssig og menneskelig
udvikling”.
Denne holdning støttes af
en række ligesindede partnere. Der er
desværre ikke altid enighed om dette
udgangspunkt. Evalueringen fremhæver
på baggrund af en række interviews,
at forhandlingerne i de seneste år er
vanskeliggjort af uenighed om symbolske
spørgsmål som abort og retten til
seksuelle rettigheder. Forhandlingerne
præges desuden af fokusering på
kontroversielle emner frem for at finde
fælles fodslag.
I lyset af kontroverserne om spørgs-
målene vedrørende SRSR får Danmark
Danmark bidrager med ca. 1,3 mia.
kr. til aktiviteter fortrinsvis indenfor
sundhed, som kan relateres til
fremme af SRSR i 2014. Direkte
støtte udgør 0,48 mia. eller 35 %
heraf.
Danmark fremmer dagsordenen ved-
rørende Seksuel og Reproduktiv Sundhed
og Rettigheder på to niveauer:
1. På det internationale niveau, hvor
grundlaget for det verdensomspændende
arbejde med SRSR fastlægges gennem
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1401341_0003.png
Det nationale niveau
Danida støtter fremme af SRSR i en
række udviklingslande gennem en vifte
af forskellige kanaler. Evalueringen har
nøje analyseret resultaterne heraf i Ghana
og Mozambique. Ghana og Mozambique
har stort set samme indbyggertal, men
Ghana er mere velstående og kan dermed
bruge flere ressourcer på sundhed.
Befolkningen i Mozambique er fattigere,
lever ikke så længe og hele 1,4 millioner
mennesker lever med HIV, hvilket er en
stor belastning for sundhedsvæsenet.
(Se tabel 1).
En stor del af støtten til SRSR i de nævnte
lande kanaliseres ind i nationale sund-
hedsvæsener og kan tage form af direkte
tilskud til et ministerium, øremærket
bistand til et bestemt formål, rådgiver-
bistand og politisk dialog. Evalueringen
finder, at Danida’s støtte er værdsat og
har bidraget til at opbygge kapacitet, især
på væsentlige områder som økonomi-
og resultatstyring. Evalueringen finder
desuden, at Danmark har bidraget aktivt
og konstruktivt til at få SRSR på dagsorde-
nen i drøftelserne af politik og prioriteter
i landenes strategiske sundhedsplaner.
Danida ses som en troværdig og seriøs
udviklingspartner i arbejdet med at
effektivere sundhedsvæsenerne og som
stærk fortaler for at fremme seksuelle
og reproduktive rettigheder.
Evalueringen fandt, at Danida direkte
bidrager til at gennemføre de tre 2015-
mål, der er relevante for SRSR-dags-
ordenen:
Målet om at fremme ligestilling og
bemyndigelse af kvinder
blev fremmet
bl.a. ved, at regeringen i Ghana og dens
partnere udøvede et stort og vigtigt
arbejde med at forbedre adgangen til
sikker abort, men at mere arbejde var
påkrævet for at forbedre familieplanlæg-
ning. I Mozambique støttes en løbende
indsats i samarbejde med en lang række
civilsamfunds-organisationer for at
styrke lovgivningen og beskytte kvinders
og seksuelle minoriteters seksuelle
og reproduktive rettigheder.
TABEL 1: Sundhed i Ghana og Mozambique – et overblik
GHANA
Befolkning (2011)
Årlig Befolkningstilvækst (%)
GDP/indbygger (USD)
Levealder
Mødredødelighed
100.000 levende fødsler (2013)*
Andel af kvinder der bruger prævention
Mennesker med HIV
Andel af befolkningen med HIV
Fødsel med jordmødre (%) (2008)
Sundhedsudgifter per indbygger (USD 2011)
Barn per kvinde
Kilde: Evalueringens landerapporter.
*2015-målet er 250/100.000
25.000.000
2,3
1.570
64
380
34
260.000
2
57
75,00
4,4
MOZAMBIQUE
23.000.000
2,3
533
50
480
11
1.400.000
12
56
35,20
5,7
FIGUR 1: Mødredødelighed (per 100.000 levendefødte børn)
800
700
600
500
400
300
200
100
0
2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015
Mozambique
Ghana
Mozambique 2015-mål
Ghana 2015-mål
Kilde: Evalueringens landerapporter.
Målet om at forbedre mødres sundhed
blev fremmet bl.a. ved at både Ghana og
Mozambique har gjort pæne fremskridt
med at mindske mødredødeligheden. I
Ghana blev mødredødeligheden reduceret
fra 470 per 100.000 levende fødsler til
380 i perioden 2005-13. I Mozambique
faldt dødeligheden fra 680 til 480. Disse
gode resultater bør ikke overskygges af
det forhold, at ingen af landene når FN’s
2015-måltal. (Jvf. Figur 1).
I Ghana blev der desuden gjort gode
fremskridt med at skabe adgang til sikker
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1401341_0004.png
Evalueringsrapporten er udgivet af:
Udenrigsministeriet
Evalueringskontoret
Asiatisk Plads 2
1448 København K
Danmark
Den fulde evalueringsrapport
kan rekvireres gratis hos:
Rosendahls-Schultz Grafisk A/S
Herstedvang 10, 2620 Albertslund
Tlf. 43 63 23 00, eller på
http://danidapublikationer.dk
For yderligere oplysninger, kontakt venligst
tlf. +45 33 92 10 83 eller [email protected]
Rapporten er desuden tilgængelig og kan downloades
fra internettet via:
evaluering.um.dk
og lovlig abort. I begge lande blev der
uddannet flere jordemødre, og i Ghana
mere end fordoblede man adgangen til
prævention fra 16 % i 2006 til 34 % i
2011. Danmarks støtte til sundheds-
væsenet i Tete-provinsen gjorde, at man
i denne provins så gode fremskridt på
familieplanlægningsområdet.
Målet om at bekæmpe HIV/AIDS, malaria
og andre sygdomme.
Fremskridt her er
dog en stor udfordring i Mozambique
da hele 11 % af befolkningen er HIV-
smittede, hvilket er en stor belastning
for sundhedsvæsenet. Ikke desto mindre
er det lykkedes myndighederne i Mozam-
bique at forsyne 40 % af de HIV-smittede
med anti-retroviral medicin. Myndig-
hederne i Mozambique er tillige blevet
bedre til at forebygge HIV. I Ghana lider
blot 2 % af befolkningen af HIV, og det
er lykkedes at modgå en stigning af antal
smittede, hvilket i sig selv er en præsta-
tion. Desuden har Ghana formået at mere
end at halvere antallet af smittede per
år fra 21.000 smittede i 2006 til 8.000
smittede i 2013.
Danida støtter også oplysning af unge.
I Mozambique har man bl.a. støttet
Geração Biz programmet, der er fortaler
for unges behov for prævention, oplys-
ning og sundhed. Programmet uddanner
unge til at række ud til forskellige grupper
af jævnaldrende. Endelig støttes en lang
række ikke-statslige og folkelige orga-
nisationer i de pågældende lande, der
varetager en bred vifte af opgaver som
fortalervirksomhed og levering af
konkrete sundhedsydelser.
Evalueringen understreger, at Danmark
har god mulighed for at bidrage til SRSR
på landeniveau, netop fordi Danmark
forstår at angribe den ofte kontroversielle
dagsorden fra mange forskellige vinkler
og gennem forskellige aktører. Evaluerin-
gen peger derfor også på, at beslutningen
om at udfase sundhedsprogrammer i flere
lande vil mindske Danmarks muligheder
for at støtte SRSR på landeniveau. Og den
positive rolle som Danmark har spillet
vil ikke bare kunne overtages af andre
aktører.
Anbefalinger
Evalueringen anbefaler, at Udenrigs-
ministeriet som et minimum bibeholder
det nuværende niveau af kapacitet og
ekspertise for at fastholde og udvikle
de landvindinger, der er opnået igennem
de sidste to årtier. Det fremhæves, at
den fond som Danmark og Nederlandene
netop har bidraget til at etablere med
det formål at opbygge kapacitet hos
civilsamfunds-organisationer i udviklings-
landene vil være en nyttig platform i det
videre arbejde for at sikre SRSR. Evalu-
eringen fremhæver, at Danmarks evne
til at gennemføre sin strategi og påvirke
udformningen af internationale aftaler
på området afhænger af en fortsat støtte
til sundhedsvæsenet i udviklingslandene.
Hvis Danmark trækker sig ud af denne
form for støtte mister landet også
indflydelse på politikudformningen,
og overdragelse til f.eks. organisationer
i FN vil ikke kunne kompensere herfor.
D
aniDas kommentarer
Danida hilser evalueringen og dets
overordnede konklusioner velkomne og
anerkender vurderingen af, at Danmark
har ydet et betydeligt og troværdigt
bidrag til at fremme og gennemføre
dagsordenen vedr. SRSR internationalt,
nationalt og lokalt. Evalueringen doku-
menterer Danmarks lederskab i at danne
koalitioner med henblik på at beskytte
og fremme SRSR i internationale for-
handlinger.
Danida er bevidst om, at et forsat
højprofileret engagement på SRSR-
området vil kræve en bibeholdelse af
nuværende kapaciteter og ressourcer.
Civilsamfunds-fonden, der etableres
i samarbejde med Nederlandene, vil
give Danida mulighed for at styrke
fortalervirksomheden for SRSR bredt
i udviklingslandene gennem støtte til
lokale NGOer, herunder i skrøbelige
stater, hvor kvinder er særligt udsatte.
Desuden vil der fortsat blive ydet kerne-
bidrag til en lang række internationale
NGO’er, hvilket vil komplementere og
supplere SRSR-fondens virke.
Danida erkender tillige, at et eventuelt
ophør med at yde støtte til sundheds-
væsenet i et givet udviklingsland vil kunne
medføre mindre indflydelse. Der er dog
andre muligheder for at fremme SRSR
bl.a. gennem samarbejdet med lige-
sindede lande, FN-organisationer eller
NGO’er. På det internationale niveau er
Udenrigsministeriet både i København
og i hovedstæderne rundt om i verden
dybt engageret i arbejdet med at påvirke
den brede dagsorden for at formulere de
mål, der skal komme efter 2015-målene.
Her arbejdes for at seksuel og reproduktiv
sundhed og rettigheder står helt centralt.
I dette forløb vil det være muligt at
fremme SRSR i bred forstand og indgå
alliancer med lande, hvor Danmark
ikke nødvendigvis er til stede med støtte
til sundhed og andre sociale sektorer.
Endelig vil Danida undersøge mulig-
hederne for andre samarbejdsformer,
herunder mulighederne for kommercielle
relationer i lande, der som f.eks. Ghana
bliver så velstående, at de ikke længere
har behov for udviklingsbistand.