Finansudvalget 2013-14
FIU Alm.del Bilag 161
Offentligt
1394139_0001.png
Lovforslag nr.
L 203
Folketinget 2013-14
Fremsat den 26. august 2014 af finansministeren (Bjarne Corydon)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner og
regioner for finansårene 2014-2017
(Konsekvenser af Aftaler om Vækstpakke 2014 mv.)
§1
I lov nr. 892 af 4. juli 2013 om fastsættelse af
udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for finansårene
2014-2017 foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 2, stk. 1,
ændres »438,6« til: »449,0« og »188,0« til:
»191,0«.
2.
I
§ 3, stk. 1,
ændres »443,1« til: »451,0« og »191,5« til:
»192,5«.
3.
I
§ 4, stk. 1,
ændres »446,6« til: »455,7«og »194,5« til:
»196,4«.
»Efter § 5 indsættes:
§ 5 a.
Uanset § 9, stk. 2, i budgetloven omfatter det stats-
lige delloft for driftsudgifter ikke udgifter til tilskud til of-
fentlige serviceforpligtelser (PSO) fastsat i henhold til lov
om fremme af vedvarende energi og lov om elforsyning.«
§2
Loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovti-
dende og har virkning for finansårene 2015-2017.
AE002100
Finansmin., j.nr. 14/02083
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1394139_0002.png
2
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1.
2.
Indledning
Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Budgetloven og udgiftslofter
2.2. Ændring af de gældende lofter for 2015-2017
2.3. Undtagelse af det statslige tilskud til PSO
3. Økonomiske konsekvenser for det offentlige
4. Administrative konsekvenser for det offentlige
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
6. Administrative konsekvenser for borgerne
7. Miljømæssige konsekvenser
8. Forholdet til EU-retten
9. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
10. Sammenfattende skema
det på andre tidspunkter end i forbindelse med Folketingets
vedtagelse af forslaget til finanslov.
Bestemmelsen kan f.eks. finde anvendelse efter et folke-
tingsvalg, eller når der på baggrund af større politisk beslut-
tede reformer er udarbejdet en ny makroøkonomisk frem-
skrivning, der giver grundlag for en ændret loftsfastsættelse.
Endvidere kan bestemmelsen f.eks. finde anvendelse ved
væsentlige diskretionære ændringer af statens indtægter.
2.2 Ændring af de gældende udgiftslofter for 2015-2017
Der er som led i de samlede Aftaler om Vækstpakke 2014
indgået Aftale om justering af udgiftslofter mellem regerin-
gen og Venstre.
Det fremgår af aftalen, at ændringsforslaget til de gælden-
de udgiftslofter for 2015-2017 vil afspejle den samlede net-
toeffekt af omprioriteringer mellem loftsbelagte udgiftsom-
råder og øvrige områder, herunder indtægtssiden, der følger
af Aftaler om Vækstpakke 2014.
Det foreslås på denne baggrund at justere delloftet for
driftsudgifter for 2015-2017 som følge af Aftale om Vækst-
pakke 2014 og Aftale om tilbagerulning af FSA mv. og lem-
pelser af PSO.
Den samlede nettoeffekt, som ligger til grund for justerin-
gen af driftsloftet, tager udgangspunkt i virkningen efter til-
bageløb og adfærd af de initiativer og finansieringselemen-
ter i Aftale om en Vækstpakke og Aftale om tilbagerulning
af FSA mv. og lempelser af PSO, som påvirker udgifter
samt indtægter uden for udgiftslofterne. Disse initiativer og
finansieringselementer består primært af en række skatte- og
afgiftsomlægninger, herunder bl.a. nedsættelse af energiaf-
gifter, der finansieres ved ændringer i person- og virksom-
hedsskatter.
1. Indledning
Det lovforslag, der hermed fremsættes for Folketinget, har
til formål at ændre de konkrete niveauer for udgiftslofter for
stat, kommuner og regioner for finansårene 2015, 2016 og
2017, jf. budgetlovens § 6, stk. 2.
Ændringerne skal ses i lyset af, at regeringen i juni 2014
har indgået Aftale om en Vækstpakke og i forlængelse heraf
Aftale om tilbagerulning af FSA mv. og lempelser af PSO af
14. juli 2014. Aftalerne om Vækstpakken indebærer, at der
vil ske væsentlige ændringer på indtægtssiden, herunder
lempelser af skatter og afgifter, som bl.a. finansieres af til-
svarende lavere udgifter under delloftet for driftsudgifter.
Delloftet for driftsudgifter kan ikke i henhold til budgetlo-
vens § 8 justeres som følge af ændringer i de generelle ind-
tægter. Aftalerne om Vækstpakke 2014 indebærer således et
behov for at nedjustere delloftet for driftsudgifter ved æn-
dring af den gældende lov om fastsættelse af udgiftslofter
for stat, kommuner og regioner for finansårene 2014-2017.
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1 Budgetloven og udgiftslofter
Budgetlovens § 6, stk. 2, fastsætter, at finansministeren i
særlige tilfælde kan fremsætte et forslag til lov om ændring
af de i stk. 1 nævnte love om fastsættelse af udgiftslofter for
stat, kommuner og regioner. Bestemmelsen tager sigte på en
samlet forhøjelse eller reduktion af de tre udgiftslofter under
ét, altså ændringer i niveauet for de samlede offentlige ud-
gifter.
Derudover kan finansministeren hvert år foretage omforde-
linger mellem de tre udgiftslofter med tilslutning fra Folke-
tingets Finansudvalg, jf. budgetlovens § 8, stk. 1.
Bestemmelsen i § 6, stk. 2, åbner mulighed for i særlige til-
fælde dels at ændre de gældende udgiftslofter og dels at gøre
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1394139_0003.png
3
Hertil kommer, at en række af skatte- og afgiftslempelser-
ne finansieres af omprioriteringer af puljer samt diskretio-
nære tiltag med virkning under delloftet for driftsudgifter.
Der lægges på denne baggrund op til, at delloftet for
driftsudgifter nedjusteres isoleret set som følge af Aftaler
om Vækstpakke 2014 svarende til den samlede nettovirk-
ning uden for udgiftslofterne. Dette svarer til, at delloftet for
driftsudgifter nedjusteres med i alt 275 mio. kr. i 2015, 446
mio. kr. i 2016 og 530 mio. kr. i 2017, jf. tabel 1.
Tabel 1
Virkning af initiativer og finansieringselementer i Aftaler om Vækstpakke 2014 mv. uden for udgiftslofterne (efter
tilbageløb og adfærd)
(mio. kr., 2015-pl)
2015
2016
2017
Initiativer
3.618
3.831
4.200
Finansiering
3.343
3.385
3.670
Nettobalance uden for loft svarende til driftsloftsjustering
-275
-446
-530
Justering af delloftet for driftsudgifter
-275
-446
-530
Som følge af aftalerne justeres delloftet for driftsudgifter
svarende til den samlede nettovirkning af initiativerne uden
for udgiftslofterne, herunder skatte- og afgiftslempelser. I
forbindelse med bevillingslovene har finansministeren i hen-
hold til budgetlovens § 8 foretaget en række administrative
korrektioner af de gældende lofter som følge af bl.a. pris- og
lønopregning og omprioriteringer. Disse ændringer er endvi-
dere afspejlet i forslaget til delloft for driftsudgifter, jf. tabel
2.
Tabel 2
Justeringer af delloftet for driftsudgifter siden ikrafttræden af lov om fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommu-
ner og regioner for finansårene 2014-2017 (Lov nr. 892 af 04/07/2013)
(mia. kr.)
2015
2016
2017
Gældende lov om udgiftslofter
188,0
191,5
194,5
Administrative korrektioner FFL14
0,5
0,5
0,6
Administrative korrektioner FFL15
2,8
0,9
1,9
Korrektioner vækstpakke
-0,3
-0,4
-0,5
Forslag til ændrede lofter
191,0
192,5
196,4
Anm. : På grund af afrundingsdifferencer (de faktiske korrektioner er opgjort med udgangspunkt i de budgetterede udgifter i mio. kr.) stemmer totalerne ikke med de enkelte
korrektioner, når disse opgøres i mia. kr. med en decimal.
2.3 Undtagelse af det statslige tilskud til PSO
Som led i Aftaler om Vækstpakke 2014 (Aftale om tilba-
gerulning af FSA mv. og lempelser af PSO af 14. juli 2014)
er det besluttet at lempe public serviceforpligtelser vedrø-
rende vedvarende energi (PSO for el og gas). Aftalen inde-
bærer, at der gennemføres en generel erhvervsrettet lempel-
se af PSO for el, hvor en del af tilskuddene i PSO-ordningen
finansieres på finansloven i form af et statsligt tilskud til
Energinet.dk, der administrerer PSO-ordningen. Energi-
net.dk fordeler tilskuddene til fremme af vedvarende energi
(VE) som hidtil samt opkræver den del af PSO for el, der ik-
ke finansieres af statslige tilskud efter den model, der anven-
des i dag, jf. § 8 i lov om elforsyning. Der gennemføres
samtidig en forhøjelse af elafgiften for rumvarme mv., der
neutraliserer effekten af den generelle PSO-lempelse for
husholdningerne mv.
I henhold til budgetlovens § 9, stk. 2 er det statslige del-
loft for driftsudgifter en øvre grænse for de statslige netto-
driftsudgifter, udgifter til tilskud mv. og udgifter til over-
førsler til udlandet i finansåret.
Udgifter til tilskud mv. omfatter bl.a. bloktilskud til Fæ-
røerne og Grønland, diverse puljer og tilskudsordninger,
herunder lovbundne tilskud og Fonden for Velfærdsteknolo-
gi, erhvervsstøtteordninger, tilskudsordninger på bl.a. soci-
al-, sundheds-, kultur-, miljø- og transportområderne samt
driftsudgifter knyttet til integrationsindsatsen.
Bestemmelsen i lovforslagets § 5a, fastsætter i tilknytning
hertil, at uanset budgetlovens § 9, stk. 2, omfatter det statsli-
ge delloft for driftsudgifter ikke udgifter til den generelle
lempelse af PSO, som er en del af Aftaler om Vækstpakke
2014, hvorved en del af PSO-udgifterne overgår fra at være
finansieret af PSO-tariffen, der opkræves af elforbrugerne,
til finansiering via et statsligt tilskud på finansloven. Puljer
til målrettede lempelser af PSO vil fortsat være omfattet af
det statslige delloft for driftsudgifter, da de betragtes som en
form for erhvervsstøtte.
Undtagelsen skal ses i sammenhæng med, at PSO-syste-
mets tilskud til fremme af vedvarende energi ikke er en del
af de årlige finanslove. Det er i forlængelse heraf lagt til
grund, at det statslige tilskud heller ikke er omfattet er lofts-
styring
3. Økonomiske konsekvenser for det offentlige
Lovforslaget har ingen økonomiske konsekvenser for det
offentlige.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1394139_0004.png
4
4. Administrative konsekvenser for det offentlige
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for
det offentlige.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet
Lovforslaget har ingen økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet mv.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for
borgerne.
7. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
10. Sammenfattende skema
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner
Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner
Økonomiske konsekvenser for er-
hvervslivet
Administrative konsekvenser for bor-
gerne
Administrative konsekvenser for er-
hvervslivet
Miljømæssige konsekvenser
Forholdet til EU-retten
9. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Lovforslaget er samtidig med fremsættelsen sendt i høring
med frist den 23. september hos følgende myndigheder:
Danmarks Nationalbank, Danske Regioner, Formandskabet
for De Økonomiske Råd, KL og Rigsrevisionen med hen-
blik på, at høringssvar kan afgives inden genfremsættelsen
af lovforslaget.
Et udkast til lovforslag er ikke forinden fremsættelsen
sendt i høring, da Aftalerne om Vækstpakke 2012 først blev
afsluttet medio juli 2014. Dertil kommer, at forslaget endvi-
dere tager højde for de administrative korrektioner i medfør
af § budgetlovens 8, der medtages på finanslovforslaget.
Derfor har det ikke tidsmæssigt været muligt at sende lov-
forslaget i høring forud for fremsættelsen.
Positive konsekvenser / mindreudgifter Negative konsekvenser / merudgifter
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
Til § 2
Bestemmelsen fastsætter, at loven træder i kraft dagen ef-
ter bekendtgørelsen i Lovtidende og har virkning for finans-
årene 2015-2017.
Baggrunden for ikrafttrædelsesbestemmelsen er, at finans-
ministeren ifølge budgetlovens § 7, stk. 2, lægger de gæl-
dende udgiftslofter for 2015-2017 samt forslaget til udgifts-
lofter for det nye fjerdeår 2018 til grund for budgetteringen
af forslagene til finanslove for finansårene 2015 til 2018. I
bemærkningerne til budgetlovens § 7, stk. 2, jf. Folketingsti-
dende årgang 2011-2012, A, L 174 som fremsat, side 14,
fremgår det, at dette også gælder evt. forslag til ændringer i
helhold budgetlovens § 6. stk. 2.
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1-3
Bestemmelserne ændrer det samlede statslige udgiftsloft
og det statslige delloft for driftsudgifter for finansårene
2015, 2016 og 2017.
Der kan om baggrunden for og det nærmere indhold af be-
stemmelsen henvises til lovforslagets almindelige bemærk-
ninger pkt. 2.2.
Til nr. 4
Bestemmelsen fastsætter, at det statslige delloft for drifts-
udgifter ikke omfatter udgifter til tilskud til PSO fastsat i lov
om fremme af vedvarende energi og lov om elforsyning.
Der kan om baggrunden for og det nærmere indhold af be-
stemmelsen henvises til lovforslagets almindelige bemærk-
ninger pkt. 2.3.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1394139_0005.png
5
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende ret
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
§ 1.
Det statslige udgiftsloft for finansåret 2014
I lov nr. 892 af 4. juli 2013 om fastsættelse af ud-
fastsættes til 434,2 mia. kr., hvoraf det statslige del- giftslofter for stat, kommuner og regioner for fi-
loft for driftsudgifter udgør 185,2 mia. kr., medens nansårene 2014-2017 foretages følgende ændrin-
det statslige delloft for indkomstoverførsler udgør ger:
249,0 mia. kr.
Stk. 2.
Det kommunale udgiftsloft for finansåret
2014 fastsættes til 229,0 mia. kr.
Stk. 3.
Det regionale udgiftsloft for finansåret
2014 fastsættes til 104,7 mia. kr., hvoraf det regio-
nale delloft for sundhedsområdet udgør 101,8 mia.
kr., medens det regionale delloft for de regionale
udviklingsopgaver udgør 2,9 mia. kr.
§ 2.
Det statslige udgiftsloft for finansåret 2015
1.
I
§ 2, stk. 1,
ændres »438,6« til: »449,0« og
fastsættes til 438,6 mia. kr., hvoraf det statslige del- »188,0« til: »191,0«.
loft for driftsudgifter udgør 188,0 mia. kr., medens
det statslige delloft for indkomstoverførsler udgør
250,6 mia. kr.
Stk. 2.
Det kommunale udgiftsloft for finansåret
2015 fastsættes til 229,0 mia. kr.
Stk. 3.
Det regionale udgiftsloft for finansåret
2015 fastsættes til 104,7 mia. kr., hvoraf det regio-
nale delloft for sundhedsområdet udgør 101,8 mia.
kr., medens det regionale delloft for de regionale
udviklingsopgaver udgør 2,9 mia. kr.
§ 3.
Det statslige udgiftsloft for finansåret 2016
2.
I
§ 3, stk. 1,
ændres »443,1« til: »451,0« og
fastsættes til 443,1 mia. kr., hvoraf det statslige del- »191,5« til: »192,5«.
loft for driftsudgifter udgør 191,5 mia. kr., medens
det statslige delloft for indkomstoverførsler udgør
251,6 mia. kr.
Stk. 2.
Det kommunale udgiftsloft for finansåret
2016 fastsættes til 229,0 mia. kr.
Stk. 3.
Det regionale udgiftsloft for finansåret
2016 fastsættes til 104,7 mia. kr., hvoraf det regio-
nale delloft for sundhedsområdet udgør 101,8 mia.
kr., medens det regionale delloft for de regionale
udviklingsopgaver udgør 2,9 mia. kr.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1394139_0006.png
6
§ 4.
Det statslige udgiftsloft for finansåret 2017
3.
I
§ 4, stk. 1,
ændres »446,6« til: »455,7« og
fastsættes til 446,6 mia. kr., hvoraf det statslige del- »194,5« til: »196,4«.
loft for driftsudgifter udgør 194,5 mia. kr., medens
det statslige delloft for indkomstoverførsler udgør
252,1 mia. kr.
Stk. 2.
Det kommunale udgiftsloft for finansåret
2017 fastsættes til 229,0 mia. kr.
Stk. 3.
Det regionale udgiftsloft for finansåret
2017 fastsættes til 104,7 mia. kr., hvoraf det regio-
nale delloft for sundhedsområdet udgør 101,8 mia.
kr., medens det regionale delloft for de regionale
udviklingsopgaver udgør 2,9 mia. kr.
4.
Efter § 5 indsættes:
Ȥ 5 a.
Uanset § 9, stk. 2, i budgetloven omfatter
det statslige delloft for driftsudgifter ikke udgifter
til tilskud til offentlige service forpligtelser (PSO)
fastsat i henhold til lov om fremme af vedvarende
energi og lov om elforsyning.«
§ 5.
Uanset §§ 1-4 kan finansministeren foretage
en omfordeling mellem det statslige delloft for
driftsudgifter og det statslige delloft for indkomst-
overførsler for det enkelte finansår, i det omfang
det er begrundet i permanente ændringer i fordelin-
gen af udgifter omfattet af det statslige delloft for
driftsudgifter og det statslige delloft for indkomst-
overførsler.
Stk. 2.
Finansministeren orienterer Folketingets
Finansudvalg om omfordelinger mellem det statsli-
ge delloft for driftsudgifter og det statslige delloft
for indkomstoverførsler og offentliggør oplysnin-
ger herom på Finansministeriets hjemmeside på in-
ternettet.
§ 6.
Loven træder i kraft dagen efter bekendtgø-
relsen i Lovtidende og har virkning for finansårene
2014-2017.
§ 7.
Loven gælder ikke for Færøerne og Grøn-
land.
§2
Loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen
i Lovtidende og har virkning for finansårene
2015-2017.