NOTAT
Dato
J. nr.
2010 - 103
Forbedrede adgangsforhold mv. ved Nordhavn Station
Med Aftale om bedre mobilitet af 26. november 2010 er der afsat 79,2 mio. kr.
(2014-pl) til renovering og ombygning af de banerelaterede anlæg ifm. en mo-
dernisering af Nordhavn Station. Arbejdet med at forbedre adgangsforhold mv.
ved Nordhavn Station blev igangsat i maj 2012.
Der er gennemført programfase, og det har i denne forbindelse vist sig, at der
bliver tale om en væsentlig fordyrelse af projektet, hvis det gennemføres med
den hidtil planlagte udføring af trappe og elevator mv. Projektet vurderes nu til
144 mio. kr., hvilket er en stigning fra 79 mio. kr., som projektet blev vurderet
til i 2010. Med en justeret løsningsmodel for etablering af perronadgang ved
Århusgade, vurderes projektet at kunne gennemføres inden for bevillingen.
Grundlaget for arbejdet er en oprindelig løsningsmodel, som fremgår af rap-
porten ’Nordhavn
Station, Forbedrede adgangsforhold mv., Løsningsforslag’
fra 2010. Den oprindelige løsningsmodel indebærer etablering af en ny sporbæ-
rende bro over Århusgade og siderykning af det sydgående S-togsspor til den
nye bro, etablering af en gangtunnel i den eksisterende dæmning syd for År-
husgade, forlængelse af S-togsperronen med trappe og elevator til Århusgade
samt et cykelparkeringsanlæg.
Forudsætningerne for projektet har imidlertid ændret sig siden 2010. I forbin-
delse med anlægget af Nordhavnsmetroen vil der skulle ske en omlægning af
busdriften, som indebærer, at der ikke længere kører busser i Århusgade mel-
lem Østbanegade og Kalkbrænderihavnsgade. Der frigøres dermed et væsent-
ligt areal under broerne til lette trafikanter, og da de nærmere tekniske under-
søgelser samtidig har vist en række problematiske forhold forbundet med etab-
lering af en gangtunnel syd for Århusgade, udføres gangtunnelen ikke.
I forbindelse med udarbejdelsen af programfaserapport har det vist sig, at der
er langt flere komplicerede konstruktioner i den eksisterende dæmningskon-
struktion end forudset. Dette er den primære årsag til, at den oprindelige løs-
ningsmodel for etablering af trappe og elevator til Århusgade vil blive væsent-
ligt dyrere at anlægge end vurderet i 2010.
Det oprindelige løsningsforslag indebærer en væsentlig indgriben i den eksiste-
rende dæmning syd for Århusgade. Nedenstående illustration viser, hvorledes