Finansudvalget 2013-14
FIU Alm.del Bilag 154
Offentligt
1391547_0001.png
NOTAT
Dato
J. nr.
2010 - 103
Forbedrede adgangsforhold mv. ved Nordhavn Station
Med Aftale om bedre mobilitet af 26. november 2010 er der afsat 79,2 mio. kr.
(2014-pl) til renovering og ombygning af de banerelaterede anlæg ifm. en mo-
dernisering af Nordhavn Station. Arbejdet med at forbedre adgangsforhold mv.
ved Nordhavn Station blev igangsat i maj 2012.
Der er gennemført programfase, og det har i denne forbindelse vist sig, at der
bliver tale om en væsentlig fordyrelse af projektet, hvis det gennemføres med
den hidtil planlagte udføring af trappe og elevator mv. Projektet vurderes nu til
144 mio. kr., hvilket er en stigning fra 79 mio. kr., som projektet blev vurderet
til i 2010. Med en justeret løsningsmodel for etablering af perronadgang ved
Århusgade, vurderes projektet at kunne gennemføres inden for bevillingen.
Grundlaget for arbejdet er en oprindelig løsningsmodel, som fremgår af rap-
porten ’Nordhavn
Station, Forbedrede adgangsforhold mv., Løsningsforslag’
fra 2010. Den oprindelige løsningsmodel indebærer etablering af en ny sporbæ-
rende bro over Århusgade og siderykning af det sydgående S-togsspor til den
nye bro, etablering af en gangtunnel i den eksisterende dæmning syd for År-
husgade, forlængelse af S-togsperronen med trappe og elevator til Århusgade
samt et cykelparkeringsanlæg.
Forudsætningerne for projektet har imidlertid ændret sig siden 2010. I forbin-
delse med anlægget af Nordhavnsmetroen vil der skulle ske en omlægning af
busdriften, som indebærer, at der ikke længere kører busser i Århusgade mel-
lem Østbanegade og Kalkbrænderihavnsgade. Der frigøres dermed et væsent-
ligt areal under broerne til lette trafikanter, og da de nærmere tekniske under-
søgelser samtidig har vist en række problematiske forhold forbundet med etab-
lering af en gangtunnel syd for Århusgade, udføres gangtunnelen ikke.
I forbindelse med udarbejdelsen af programfaserapport har det vist sig, at der
er langt flere komplicerede konstruktioner i den eksisterende dæmningskon-
struktion end forudset. Dette er den primære årsag til, at den oprindelige løs-
ningsmodel for etablering af trappe og elevator til Århusgade vil blive væsent-
ligt dyrere at anlægge end vurderet i 2010.
Det oprindelige løsningsforslag indebærer en væsentlig indgriben i den eksiste-
rende dæmning syd for Århusgade. Nedenstående illustration viser, hvorledes
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1391547_0002.png
der i det oprindelige løsningsforslag skulle skabes adgang fra S-togsperronen til
Århusgade set fra Århusgade.
Side 2/3
Som det fremgår af ovenstående illustration, indebærer den oprindelige løs-
ningsmodel, at der skabes en forplads syd for Århusgade, da der gribes ind i
konstruktionen under den nye bro, som bærer det sydgående S-togsspor, og da
trappe og elevator trækkes langt ind i den eksisterende dæmning.
Der er undersøgt en række alternative løsningsmuligheder for etablering af
direkte perronadgang ved Århusgade, som bryder mindre ind i dæmningen end
det oprindelige løsningsforslag og vil kunne realiseres inden for projektets be-
villing. En løsningsmodel, som indebærer, at trappen trækkes ca. 2/3 ind i den
eksisterende dæmningskonstruktion, mens elevatoren placeres uden for dæm-
ningen, vurderes at være den bedste løsning inden for de økonomiske rammer.
Den justerede løsningsmodel medfører, at der gribes mindst muligt ind i den
eksisterende dæmningskonstruktion og kun over terrænniveau, således at
dæmningens fundamenter ikke berøres. Der gribes ikke ind i konstruktionen
under den nye bro, som bærer det sydgående S-togsspor. Samtidig placeres det
nederste trappeafsnit fri af dæmningen i Århusgade, og der bliver tale om en
smallere trappe med en bredde på 1,6 meter.
Med den justerede løsningsmodel forlænges S-togsperronen til Århusgade, og
der etableres direkte perronadgang ved Århusgade. Projektet kan dermed gen-
nemføres i overensstemmelse med projektbeskrivelsen, som fremgår af aftale-
teksten og af DOK 9 om udmøntning af puljen til stationsmoderniseringer, som
blev udleveret til forligskredsen i forbindelse med forhandlingerne i efteråret
2010.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1391547_0003.png
Nedenstående illustration viser den justerede løsningsmodel for etablering af
trappe og elevator til S-togsperronen fra Århusgade set fra Århusgade.
Side 3/3
I Århusgade giver denne løsningsmodel mulighed for, at der kan etableres en
dobbeltrettet cykelsti i fuld bredde. Der skabes større åbenhed på tværs af jern-
banen, og byrummet vil blive markant forbedret. Der bliver ikke plads til cykel-
parkering langs nordsiden af Århusgade, og der bliver ikke etableret en for-
plads syd for Århusgade. S-togspassagerer vil blandt andet kunne benytte cy-
kelparkeringsanlægget, som etableres i forbindelse med metroanlægget på den
nordøstlige forplads ved Kalkbrænderihavnsgade.
Med den foreslåede justerede løsningsmodel for etablering af trappe og eleva-
tor til S-togsperronen vurderes projektet at kunne udføres for i alt 77,6 mio. kr.
(2014-pl inkl. 30 pct. tillæg), hvilket ligger inden for bevillingen på 79,2 mio.
kr. (2014-pl). Der er indtil nu brugt 6,2 mio. kr. på projektering, og selve an-
lægsarbejdet forventes at kunne udføres i 2016.