Finansudvalget 2013-14
FIU Alm.del Bilag 153
Offentligt
1391170_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Beskæftigelsesministeren
Ved Stranden 8
1061 København K
T 72 20 50 01
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
EAN 5798000398566
Kære udvalgsmedlemmer,
12. august 2014
Sagsnr. 2014-4577
Jeg ønsker at orientere jer om Højesterets dom af 5. maj 2014, hvor Beskæftigelses-
ministeriet er pålagt at yde a-kasserne refusion i en række sager om fradrag for ferie-
penge i efterlønnen.
Samlet set vil der blive afholdt udgifter i 2014 på ca. 28,5 mio. kr., jf. nedenstående,
hvoraf 22,5 mio. kr. kan henføres til refusion af efterløn og efterbetalingsrenter til a-
kassemedlemmerne, 4,7 mio. kr. kan henføres til renter af refusionskravet og 1,3 mio.
kr. kan henføres til sagsomkostninger til AK-Samvirke.
Det skal indledningsvist bemærkes, at Beskæftigelsesministeriet yder refusion til a-
kasserne for deres udgifter til bl.a. efterløn.
Finansudvalget gav ved Akt 83 af 13. december 2007 Beskæftigelsesministeriet be-
myndigelse til at yde arbejdsløshedskasserne refusion i sager, hvor en arbejdsløsheds-
kasse ikke har vejledt medlemmet eller givet medlemmet forkert vejledning om mu-
ligheden for at få udbetalt feriepenge optjent i 2002-2004 uden fradrag i efterlønnen,
uanset at a-kasserne havde mistet retten til refusion efter bestemmelsen i § 2, stk. 2, i
bekendtgørelsen nr. 587 af 26. juni 2003 om a-kassernes ret til refusion for udbetalte
ydelser.
A-kassernes fejl bestod i, at de havde administreret samspillet mellem efterløn og fe-
riegodtgørelse således, at der ikke kunne opnås dobbeltforsørgelse, hvilket var blevet
muligt på grund af en ændring af ferieloven. Efterbetalingen skete som følge af nogle
afgørelser fra Arbejdsmarkedets Ankenævn og siden Ankestyrelsens Beskæftigelses-
udvalg, der fastslog, at medlemmerne var blevet vejledt forkert/utilstrækkeligt og skul-
le stilles som om, de var blevet vejledt fyldestgørende. Konkret betød det, at medlem-
merne fik mulighed for at fortryde deres ferie og få det deraf følgende fradrag i efter-
lønnen tilbagebetalt.
Der blev som følge af aktstykket udbetalt i alt ca. 542 mio. kr.
Efterfølgende rejste der sig 3 nye sagstyper, hvor a-kasserne også havde vejledt med-
lemmerne forkert om muligheden for at få udbetalt feriepenge optjent i 2002-2004
uden fradrag i efterlønnen. Disse sagstyper var ikke omfattet af Akt 83 af 13. decem-
ber 2007.
I de nye sager blev a-kasserne pålagt at træffe afgørelse om medlemmets ret til efter-
betaling af efterløn, men, med henvisning til § 2, stk. 2, i bekendtgørelsen nr. 587 af
26. juni 2003 om a-kassernes ret til refusion for udbetalte ydelser, mistede a-kasserne
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
retten til refusion fra staten for den efterbetalte efterløn. Af bestemmelsen fremgår, at
hvis a-kassen har begået fejl i sagsbehandlingen og myndigheden som følge heraf
træffer afgørelse om, at medlemmet har ret til en ydelse, falder a-kassens ret til refusi-
on væk. Ministeriet havde også afslået at dispensere fra egne regler. Dette var be-
grundet med, at den ulovhjemlede dispensationsadgang, der foreligger efter de for-
valtningsretlige principper, ikke kunne bringes i anvendelse her, uden at formålet med
reglen § 2, stk.2, i refusionsbekendtgørelsen dermed forspildtes.
AK-Samvirke anlagde på vegne af 3 a-kasser sag mod Beskæftigelsesministeriet i
2011 med påstand om, at Beskæftigelsesministeriet skulle yde a-kasserne refusion i 3
sager, hvor a-kasserne var blevet pålagt at efterbetale efterløn.
Højesteret fastslår i dommen af 5. maj 2014, at ministeriet skal yde a-kasserne refusi-
on i de 3 sager, der blev ført sag om. Højesteret finder, at a-kasserne i disse sager ikke
kan anses for at have begået en fejl af en karakter, der kan begrunde, at de skal miste
retten til refusion.
Det fremgår videre af dommen, at sagsgenstanden er opgjort til 43.272,42 kr., men at
parterne er enige om, at udfaldet af sagen skal have betydning for et samlet antal sa-
ger, hvor værdien kan opgøres til i hvert fald 22 mio. kr.
De 3 sager repræsenterer dermed et større antal sager af samme type og udgør en sam-
let værdi af ca. 22,5 mio.kr., heraf 7,9 mio. kr. i efterbetalingsrenter til medlemmerne.
Under retssagen er kun medtaget beløb, som vedrører a-kasser, der er medlem af AK-
Samvirke, hvorfor de i dommen nævnte 22 mio. kr. er tillagt ca. 0,5 mio. kr., som ved-
rører a-kassen ASE, der ikke er medlem af AK-Samvirke.
Med hensyn til renter af refusionskravet har Kammeradvokaten i udtalelse af 26. maj
2014 om spørgsmålet tilkendegivet, at det er hans vurdering, at a-kasserne, hvis
spørgsmålet blev forelagt domstolene til pådømmelse, med overvejende sandsynlighed
vil få medhold i, at de har krav på forrentning af deres refusionskrav.
Efter Kammeradvokatens vurdering vil domstolene endvidere mest sandsynligt kom-
me frem til, at refusionskravene ikke skal forrentes allerede fra prøvesagernes anlæg,
men først fra det tidspunkt, hvor Beskæftigelsesministeriet modtog sådanne oplysnin-
ger, at de enkelte refusionskrav kunne identificeres.
Der skete en samlet identifikation af refusionskravene i efteråret 2011. På det tids-
punkt modtog Kammeradvokaten på Beskæftigelsesministeriets vegne lister fra a-
kasserne med navne, cpr.nr. og udbetalingernes størrelse på de krav, der ville være
omfattet af dommen. Det skyldtes, at der var indgået en aftale om, at forældelsen blev
suspenderet under retssagen for de krav, som var anmeldt over for Kammeradvokaten.
På det grundlag kan renter efter renteloven, som kan henføres til renter af refusions-
kravet, opgøres til ca. 4,7 mio. kr.
Det samlede beløb eksklusive sagsomkostninger på ca. 27,2 mio. kr. vil blive afholdt
af § 17.55.01. Efterløn (Lovbunden bevilling).
Sagsomkostninger på 1.252.000 kr. vil blive afholdt af § 17.41.01. Styrelsen for Ar-
bejdsmarked og Rekruttering (Driftsbevilling).
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Det skal afslutningsvis bemærkes, at ministeriet den 4. juni 2014som en konsekvens af
Højesterets dom sendte et brev til alle a-kasser om sagen og det praktiske forløb i for-
bindelse med udbetalingen af refusion og renter. Ministeriet har pt. modtaget 13 an-
modninger, og refusions- og rentebeløbene vil være til disse a-kassers disposition den
1. juli 2014.
Venlig hilsen
Mette Frederiksen
3