Finansudvalget 2013-14
FIU Alm.del Bilag 148
Offentligt
1384850_0001.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1384850_0003.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Indhold
1.
2.
3.
3.1
INDLEDNING ............................................................................................... 6
STATUS FOR TRÆK PÅ DEN CENTRALE ANLÆGSRESERVE ........................... 8
JERNBANER ................................................................................................. 9
Forundersøgelser, VVM-undersøgelser mv. på baneområdet..................................... 10
Analyse og VVM-undersøgelse af udvidelse af kapaciteten på Øresundsbanen ............. 10
Beslutningsgrundlag på VVM-niveau vedr. opgradering af banen mellem Ringsted
og Odense ........................................................................................................ 11
Forundersøgelser Aarhus-Hobro: Opgradering af banen til 200 km/t ......................... 11
Forundersøgelser af potentialet for mindre forbedringer på jernbanen ....................... 12
VVM af en banebetjening af Aalborg Lufthavn ........................................................ 12
Ombygning Hillerød Station ................................................................................ 13
Forundersøgelse af hastighedsopgraderinger i forbindelse med Signalprogrammet ...... 14
Elektrificering af banenettet ................................................................................ 14
Anlæg af nye stationer ved hhv. Hillerød og Gødstrup ............................................. 15
Togfonden DK ................................................................................................... 16
Projekter under gennemførelse ............................................................................ 17
Dobbeltspor på Nordvestbanen (Lejre-Vipperød) .................................................... 17
Dobbeltsporet Vamdrup-Vojens ........................................................................... 18
Hobro-Aalborg .................................................................................................. 19
Elektrificering af Esbjerg-Lunderskov .................................................................... 20
Ny bane København-Ringsted .............................................................................. 21
Signalprogrammet ............................................................................................. 22
Kapacitetsudbygning vest for København (KØR-projektet) ....................................... 23
Fordelingsstation Vestfyn .................................................................................... 24
Fornyelsesprojekter på baneområdet .................................................................... 25
Renovering af Nørreport Station (Ny Nørreport) ..................................................... 25
Frederiksborggade Øst– Ny Metrotrappe ............................................................... 26
Sporombygning Skanderborg-Herning .................................................................. 27
Sporombygningen af Aalborg-Frederikshavn .......................................................... 27
6. hovedspor København-Dybbølsbro ................................................................... 28
Sporskifteudveksling mv. på Fredericia Station ...................................................... 28
Sporfornyelse Roskilde-Køge-Næstved (Lille Syd) ................................................... 29
Sporfornyelse Esbjerg-Skjern-Herning .................................................................. 29
Forstærkning af funderingen omkring Den gamle Lillebæltsbro ................................. 30
Sporombygning Taulov-Padborg .......................................................................... 31
Fornyelse- og vedligehold af jernbanenettet .......................................................... 32
3.2
3.3
3.4
4.
4.1
VEJE .......................................................................................................... 34
Forundersøgelser, VVM-undersøgelser mv. på vejområdet ....................................... 35
VVM af udbygning rute 26, Aarhus-Viborg ............................................................. 35
VVM af Skovvejen mellem Regstrup og Kalundborg ................................................ 36
Forundersøgelse af perspektiverne i en styrkelse af rute 9 ....................................... 36
Forundersøgelse af en opgradering af strækningen Næstved-Rønnede (rute 54) ......... 37
3. Limfjordsforbindelse ....................................................................................... 37
VVM af omfartsvej ved Haderup........................................................................... 38
Forundersøgelse af strækningen Tønder-Esbjerg (rute 11)
VVM af Ribe
Omfartsvej ....................................................................................................... 38
Beslutningsgrundlag for en ny forbindelse ved Roskilde Fjord ................................... 38
Projektering mv. af ny Storstrømsbro ................................................................... 39
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4.2
Anlægsprojekter på vejområdet ........................................................................... 41
Slagelse Omfartsvej 1. og 2. etape ...................................................................... 42
Opgradering til Kalundborg Havn (Elverdam-Regstrup, Skovvejen), etape 1 ............... 42
Holbæk-Vig, rute 21, etape 2 & 3......................................................................... 43
Skærup-Vejle N (udbygning af motorvejen ved Vejle Fjord) ..................................... 44
Riis-Ølholm-Vejle............................................................................................... 44
Middelfart-Nørre Aaby (udbygning af motorvejen på Vestfyn, 1. etape) ..................... 44
Udbygning af Brande Omfartsvej til motorvej ........................................................ 45
Sdr. Borup-Assentoft (nordligt hængsel til Djursland) ............................................. 45
Udbygning af Motorring 4 omkring København ....................................................... 46
Omfartsvej ved Nykøbing Falster ......................................................................... 46
Motorring 4-Tværvej N (Frederikssundmotorvejens 2. etape) ................................... 46
Funder-Låsby (Silkeborgmotorvejen) .................................................................... 47
Øverødvej-Hørsholm S (udbygning af Helsingørmotorvejen, 1. etape) ....................... 48
Nordlig omfartsvej ved Næstved .......................................................................... 48
Tilslutningsanlæg ved Odense ............................................................................. 49
Holstebromotorvejen (Herning-Holstebro) ............................................................. 50
Greve S-Køge (udbygning af Køge Bugt Motorvejen, 1. & 2. etape)........................... 51
Større bygværker .............................................................................................. 51
Skibsstødssikring............................................................................................... 52
Langelandsbroen ............................................................................................... 52
Mønbroen ......................................................................................................... 53
Spunsvæggen på Lyngbyvej................................................................................ 53
Efterslæbsindhentning mv. ................................................................................. 55
4.3
4.4
5.
5.1
5.2
METRO OG LETBANER................................................................................ 56
Metro .............................................................................................................. 56
Letbaner .......................................................................................................... 66
Aarhus Letbane ................................................................................................. 66
Letbane på Ring 3
statsligt indskud ................................................................... 67
VVM-undersøgelse af letbane i Odense
statsligt tilskud ......................................... 67
Forundersøgelse af Letbane/BRT i Aalborg............................................................. 68
6.
FEMERN BÆLT ........................................................................................... 69
Kyst til kyst-forbindelsen .................................................................................... 69
Projektering af jernbaneanlæg ved Femern Bælt .................................................... 70
Projektering af det danske vejanlæg ved Femern Bælt ............................................ 72
7.
PULJEPROJEKTER ...................................................................................... 73
Puljeprojekter finansieret af En grøn transportpolitik ............................................... 74
Puljeprojekter finansieret af puljer til bedre og billigere kollektiv trafik ...................... 79
8.
BILAG ....................................................................................................... 81
Bilag 1: Igangværende anlægs- og fornyelsesprojekter på baneområdet ............................. 81
Bilag 2: Plan for idriftsættelsen af Signalprogrammet på fjernbanen ................................... 82
Bilag 3: Plan for idriftsættelsen af Signalprogrammet på S-banen ...................................... 83
Bilag 4: Tidsplan for projekterne i Togfonden DK ............................................................. 84
Bilag 5: Igangværende større anlægsprojekter på vejområdet (åbningsår 2011-)................. 85
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1384850_0006.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1384850_0007.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1384850_0008.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1384850_0009.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1384850_0010.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1384850_0011.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1384850_0012.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1384850_0013.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1384850_0014.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1384850_0015.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1384850_0016.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1384850_0017.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1384850_0018.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1384850_0019.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1384850_0020.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1384850_0021.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1384850_0022.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1384850_0023.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1384850_0024.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1384850_0025.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1384850_0026.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1384850_0027.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1384850_0028.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1384850_0029.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1384850_0030.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1384850_0031.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1384850_0032.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1384850_0033.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1384850_0034.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1384850_0035.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1384850_0036.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1384850_0037.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1384850_0038.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1384850_0039.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1384850_0040.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1384850_0041.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1384850_0042.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1384850_0043.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1384850_0044.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1384850_0045.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1384850_0046.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1384850_0047.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1384850_0048.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1384850_0049.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1384850_0050.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1384850_0051.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1384850_0052.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1384850_0053.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1384850_0054.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1384850_0055.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1384850_0056.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1384850_0057.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1384850_0058.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1384850_0059.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1384850_0060.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1384850_0061.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1384850_0062.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1384850_0063.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1384850_0064.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1384850_0065.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1384850_0066.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1384850_0067.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1384850_0068.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
69/
86
6. Femern Bælt
Kyst til kyst-forbindelsen
Formål
Femern A/S forestår projekteringen af kyst til kyst-forbindelsen over Femern Bælt.
Status
De overordnede milepæle for projektet er, at Femern A/S medio 2015 kan påbegynde ho
vedanlægsarbejderne og ultimo 2021 færdiggøre byggeriet af Femern Bælt-forbindelsen.
Planen er baseret på, at der kan fremsættes en anlægslov for projektet i Folketinget i
december 2014 eller umiddelbart derefter med henblik på vedtagelse i foråret eller for-
sommeren 2015, samt at den endelige tyske myndighedsgodkendelse foreligger i for-
sommeren 2015.
Femern A/S har fokus på tre kerneprocesser: Myndighedsgodkendelsen i Danmark,
myndighedsgodkendelsen i Tyskland samt udbudsprocessen. Hertil kommer en række
fremrykkede aktiviteter.
Den danske VVM-redegørelse var udsendt i høring i perioden fra den 28. juni 2013 til
den 20. september 2013. I den efterfølgende periode har Femern A/S arbejdet på at yde
bidrag til Transportministeriets VVM-høringsnotat indeholdende kommentarer til de
indkomne svar, som vil indgå i arbejdet med at forberede en anlægslov for den faste for-
bindelse over Femern Bælt. Femern A/S yder endvidere et betydeligt teknisk bidrag til
Transportministeriets arbejde med at forberede anlægsloven.
Ansøgningen om tysk myndighedsgodkendelse blev indgivet officielt til de tyske myn-
digheder i Kiel den 18. oktober 2013. Herefter følger en godkendelsesproces, som i sel-
skabets tidsplan er forudsat at vare 18 måneder. Som led i processen blev ansøgnings-
materialet offentliggjort og udsendt i høring i Slesvig-Holsten den 5. maj 2014. Det for-
udsættes, at den tyske godkendelse kan foreligge i maj 2015.
Myndighedsgodkendelsesprocesserne er i sagens natur udfordrende og forbundet med
usikkerhed henset til projektets størrelse og grænseoverskridende karakter. Det tyske
Aktionsforbund mod den faste forbindelse har den 23. maj 2014 oplyst, at de har indgi-
vet en klage til EU-Kommissionen over den danske grænseoverskridende høringsproces
(Espoo-processen).
Udbudsprocessen for de store tunnelbyggerier blev iværksat den 2. september 2013 med
udsendelse af udbudsdokumenterne for de fire store anlægskontrakter til de prækvalifi-
cerede konsortier. Den 4. april 2014 indleverede samtlige prækvalificerede konsortier
tekniske og administrative bud på kontrakterne. I forlængelse heraf har Femern A/S
indledt en dialogproces med entreprenørerne, som skal lede frem til indgivelsen af pris-
satte bud i december 2014. Femern A/S har endvidere iværksat arbejdet med forberedel-
se af udbud af tunnelens jernbanedel samt de elektriske og mekaniske installationer.
Prækvalifikationen til kontrakten for elektriske og mekaniske installationer samt til den
første jernbanekontrakt blev indledt den 7. februar 2014.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
70/
86
Selve tunnelbyggeriet kan iværksættes, når de tre kerneprocesser er tilendebragt medio
2015, herunder vedtagelse af en dansk anlægslov, som forudsættes vedtaget i foråret
2015. Anlægsperioden er beregnet til 6�½ år.
Efter Folketingets Finansudvalg godkendte fortroligt akt. K af 20. marts 2013, har Fe-
mern A/S iværksat en række fremrykkede aktiviteter i området ved Rødbyhavn, herun-
der bl.a. etablering af veje og forsyningspunkter som led i forberedelse af anlæg af den
kommende tunnelfabrik, med henblik på at gøre tidsplanen for projektet mere robust
samt bidrage til beskæftigelse i området.
Den budgetmæssige situation
Med Finansudvalgets godkendelse af fortroligt akt. K af 20. marts 2013 om fremrykkede
aktiviteter mv. udgør selskabets budgetramme 3.992 mio. kr. (2008-priser). Budget-
rammen dækker den resterende del af projekteringsperioden, udbudsprocessen, frem-
rykkede anlægsaktiviteter samt grundlaget for selskabets drift i 2015.
Udgifterne til fremrykkede aktiviteter på kyst til kyst-forbindelsen samt sikring af den
fortsatte drift af Femern A/S i 2015 finansieres på samme måde som selskabets hidtidige
aktiviteter. Det vil sige via lånoptagelse med statsgaranti eller genudlån i Nationalban-
ken samt TEN-T-støtte til aktiviteterne fra EU. Der er tale om aktiviteter, der indgår som
et element i det foreløbige, overordnede anlægsoverslag for kyst til kyst-forbindelsen,
som Femern A/S har opgjort til 40,7 mia. kr. (2008-priser).
Femern A/S vil i forbindelse med behandlingen af anlægsloven for den faste forbindelse
ultimo 2014 fremlægge et samlet konsolideret anlægsskøn, som vil være baseret på kon-
krete anlægspriser fra entreprenørerne for de fire store anlægskontrakter, som udgør
hovedparten af den samlede entreprise.
I indeværende støtteperiode, der dækker perioden frem til udgangen af 2015, modtager
projektet støtte
fra EU’s TEN-T
program. Selskabet har til dato fået udbetalt i alt 1.148
mio. kr. fra EU ud af det foreløbigt tildelte beløb på 1.526 mio. kr. Det forventes, at der i
begyndelsen af 2015 bliver søgt om støtte fra TEN-T-programmet for perioden frem til
og med 2020 vedrørende anlægsfasen.
Projektering af jernbaneanlæg ved Femern Bælt
Formål
Banedanmark har af transportministeren fået tildelt ansvaret for projektering af de dan-
ske jernbanelandanlæg i henhold til lov nr. 285 af 15. april 2009 om projektering af fast
forbindelse over Femern Bælt med tilhørende landanlæg i Danmark. De danske jernba-
nelandanlæg skal senest være klar til ibrugtagning i forbindelse med åbningen af den
faste forbindelse under Femern Bælt, som ifølge den seneste tidsplan forventes at ske i
2021. Projektering mv. af kyst til kyst-forbindelsen varetages af Femern A/S.
De danske jernbanelandanlæg omfatter elektrificering og opgradering til 200 km/t af
banestrækningen mellem Ringsted og syd for Holeby samt udbygning af banen mellem
Vordingborg og Storstrømsbroen og mellem Orehoved og syd for Holeby til dobbeltspor.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
71/
86
Status
På baggrund af akt. 149 af 15. juni 2011 har Banedanmark etableret en bygherreorganisa-
tion til gennemførelse af detailprojektering og efterfølgende fysisk gennemførelse af pro-
jektet.
Banedanmark har igangsat arbejdet med at planlægge og gennemføre udbud af de akti-
viteter, som er fremrykket ved fortroligt akt. K af 20. marts 2013. Det drejer sig om vej-
broer på Lolland og Falster, nedrivning af overtagede bygninger, støjisolering af eksiste-
rende bygninger samt etablering af ekstra perron på Vordingborg station.
Aftale om vejbroer på Lolland og Falster er indgået med Arkil A/S i marts 2014.
Nedrivning af de første broer begynder den 28. maj 2014, og projektet forventes
afsluttet i 2016. Som forberedelse til denne entreprise etableres en midlertidig
perron ved Orehoved. Perronen anvendes første gang fra den. 28. maj til 1. juni
2014 og vil blive revet ned, når arbejdet med jernbanelandanlæggene er afsluttet.
12 overtagne ejendomme blev nedrevet i december 2013 fordelt på fire entrepri-
ser.
Cowi/Grontmij er valgt som støjkonsulenter på opgaven med støjisolering. De
første ca. 300 husejere på Lolland og Falster har i april 2014 modtaget tilbud om
at få støjisoleret deres hus. I 2015 følger huse på Sjælland.
Udbudsmateriale til etablering af ekstra perron på Vordingborg Station forven-
tes udsendt i maj 2014 til fire inviterede tilbudsgivere, og arbejdet med perronen
forventes afsluttet ultimo 2014.
Med Aftale om en ny Storstrømsbro, Holstebromotorvejen mv. af 21. marts 2013 er der
truffet politisk beslutning om at udbygge strækningerne Vordingborg-Storstrømbroen og
Orehoved-Holeby, så persontog kan køre med 200 km/t. Desuden etableres en ny dob-
beltsporet betonbro over Masnedsund og en ny sejlrende i Masnedø Østflak.
Programfasearbejdet er afsluttet i november 2013. Programmet vil i løbet af 2014 og
2015 udarbejde udbudsmateriale og gennemføre udbud for hovedparten af programmets
entrepriser med henblik på kontraktindgåelse hurtigst muligt efter vedtagelsen af en
anlægslov. Endvidere er der gennemført forlodsovertagelser af en række ejendomme,
som skal eksproprieres, når Folketinget har vedtaget en anlægslov.
Banedanmark og Vejdirektoratet har i de udarbejdede VVM-analyser vedrørende Fe-
mern Bælt-landanlæg undersøgt følgende tre yderligere tiltag:
En passagervendt station syd for Holeby på Lolland med tilhørende ny bro over
Sydmotorvejen, således at den sydlige del af Lolland også efter åbningen af den
faste forbindelse kan blive betjent med skinnebåren kollektiv trafik.
En fremtidssikring af jernbanegodstrafikken på strækningen ved at etablere eks-
tra lange overhalingsspor, der har kapacitet til godstog på 1.000 meter.
En opgradering af tilslutningsanlæg 48 ved Maribo med ombygning af ramper,
rundkørsler i rampekryds og anlæg af samkørselsplads.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
72/
86
Forligskredsen har besluttet at lade Banedanmark undersøge mulighederne for at opti-
mere processen omkring udbud og kontraktindgåelser for at klarlægge, om der derved
kan frigøres midler inden for de forudsatte økonomiske rammer for udbygning af land-
anlæg, der kan medgå til finansiering af de tre tiltag. Trods det tidlige tidspunkt i forlø-
bet, hvor mindre end 5 procent af den samlede kontraktsum er underskrevet, og hvor
ingen broer endnu er bygget, forventer Banedanmark at kunne finansiere alle tre til-
valgsløsninger indenfor det nuværende anlægsoverslag. Tilvalgsløsningen med overha-
lingsspor til 1.000 meter lange tog er integreret i programfasen, og udgiften hertil kan
rummes inden for anlægsoverslaget for udbygningen af landanlæg.
Den budgetmæssige situation
I alt er der ad tre omgange tildelt ca. 271 mio. kr. i EU-støtte til projektets projekterings-
fase. De to første projekter er afsluttede, mens det tredje TEN-T-projekt afsluttes ultimo
2015. Først i 2016 er det endeligt afklaret, hvor stor en andel af de ca. 271 mio. kr., der er
kommet til udbetaling.
Den danske medfinansiering af projektet varetages af A/S Femern Landanlæg, hvor af-
regning til Banedanmark sker ved månedlig fakturering.
Projektering af det danske vejanlæg ved Femern Bælt
Formål
Vejdirektoratet forestår projektering af de nødvendige opgraderinger og miljømæssige
forbedringer af E47 Sydmotorvejen mellem Sakskøbing og Rødbyhavn, hvor motorvejen
skal sammenbygges med kyst til kyst-forbindelsen over Femern Bælt.
Status
I henhold til projekteringsloven for en fast forbindelse over Femern Bælt med tilhørende
vej- og jernbaneanlæg i Danmark har Vejdirektoratet gennemført en VVM-undersøgelse
af nødvendige opgraderinger og miljømæssige forbedringer af den eksisterende motorvej
mellem Sakskøbing og Rødbyhavn.
VVM-undersøgelsen har været i offentlig høring og ekstern kvalitetssikring. Vejdirekto-
ratet har på baggrund heraf færdiggjort et samlet beslutningsgrundlag for projektet og
fremsendt en indstilling til brug for en politisk beslutning
Af Aftale om en ny Storstrømsbro, Holstebromotorvejen mv. af 21. marts 2013 fremgår
det, at ”Der
er i dag motorvej mellem Sakskøbing og Rødbyhavn. Parterne er enige om,
at der på nuværende tidspunkt alene foretages nødvendig opgradering af
motorvejsstrækningen
i form af miljøtiltag.”
Den budgetmæssige situation
Vejdirektoratet har gennemført projekteringen inden for den økonomiske ramme til
projektering af danske landanlæg, der blev afsat i lov om projektering af fast forbindelse
over Femern Bælt og tilhørende landanlæg i Danmark (lov nr. 285 af 15. april 2009).
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
73/
86
7. Puljeprojekter
Kapitlet giver en oversigt over puljeprojekter på Transportministeriets område. Tabel-
lerne er opdelt efter hvilken forligskreds, der har afsat midlerne. Tabel 7.1 giver en over-
sigt over puljeprojekter, der er igangsat af forligskredsen bag En grøn transportpolitik. I
forhold til puljen til nye beslutningsgrundlag og strategiske analyser, som er etableret
med Aftaler om en grøn transportpolitik, bliver der givet en status for VVM-
undersøgelser, forundersøgelser mv. i afsnit 3.1 for baneprojekter og i afsnit 4.1 for vej-
projekter. De resterende projekter, finansieret af puljen til nye beslutningsgrundlag og
strategiske analyser igangsat med Aftale om en grøn transportpolitik af 2009, fremgår af
tabel 7.1 nedenfor.
I tabel 7.2 gives en oversigt over igangværende medfinansieringspuljer afsat med Aftale
om en grøn transportpolitik, og som enten udføres af Transportministeriet eller udmøn-
tes til gennemførelse ved eksterne parter.
Med Aftale om en bedre og billigere kollektiv trafik af 12. juni 2012 er der opnået enig-
hed om at nedsætte taksterne samt investere i forbedringer af den kollektive trafik. I
tabel 7.3 gives en oversigt over puljeprojekter, der udmøntes med aftalen.
Med Aftale om en moderne jernbane
udmøntning af Togfonden DK af januar 2014 er
der reserveret midler til en stationspulje samt afsat midler til pulje til parkering. I tabel
7.4 gives en status over udmøntningen af puljerne.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1384850_0074.png
74/
86
Puljeprojekter finansieret af En grøn transportpolitik
Med aftale om en grøn transportpolitik 2009 blev der afsat midler til at etablere og for-
længe en række puljer med henblik på at sikre en løbende, målrettet indsats inden for en
række prioriterede fokusområder.
Tabel 7.1. Puljeprojekter, En grøn transportpolitik
(m io. kr. 2014-priser)
Hjemmel/Aftale
Total Overholdelse Forbrug pr.
udgift af totaludgift 31.03.2014
Åbningsår/
afslutning
Bevillingsansvarlig
§ 28.11.14. Transportpuljer
Pulje til stationsmoderniseringer
Langeskov station
Ny perron i Sønderborg ved Sønderborg St.
Enghave station
Nordhavn station
Pulje til nye teknologiske muligheder
ITS-udviklingsforum
Udvidelse af ITS-systemer på
Helsingørmotorvej
Drift af igangsatte ITS-systemer
FL10
FL10
Aftale af 26. nov. 2010
5,0
29,3
70,4
20,1
Ja
Ja
Ja
Ja
3,2
22,7
46,6
10,3
-
2014
2014
2015
Vejdirektoratet
Vejdirektoratet
Vejdirektoratet
Banedanmark
Aftale af 26. nov. 2010
Aftale af 26. nov. 2010
FL13
Aftale af 26. nov. 2010
54,3
5,0
92,0
78,7
Nej
Nej
Ja
Ja
10,0
1,1
0,0
6,0
(bero)
(bero)
2016
2016
Banedanmark
Banedanmark
Banedanmark
Banedanmark
Forbedret information på stationer om samspil
Aftale af 26. nov. 2010
mellem tog, bus og metro
Pulje til bedre kapacitet og bekæmpelse af lokale flaskehalse
ATC- linieledere på fjernbanen
FL10
3,5
3,8
7,8
10,3
45,6
39,7
10,5
17,8
35,9
Ja
Ja
-
Ja
Ja
Ja
Ja
Ja
Ja
1,7
0,0
0,3
0,0
1,5
0,5
1,6
0,4
0,6
(bero)
-
2014
-
-
2014
2014
2015
2016
Banedanmark
Vejdirektoratet
Banedanmark
Vejdirektoratet
Vejdirektoratet
Vejdirektoratet
Banedanmark
Vejdirektoratet
Vejdirektoratet
Reservation af ramme til forbedring af vejnettet
FL10
mv. som led i Ringkøbing-Skjern Kommunes
Aftale af 26. nov. 2010
projekt "Søvejen mod vest"
Forbedring af indkørselsforhold for tog, Aalborg-
Akt. 116 2008/2009
Lindholm, Holstebro og Struer
Tilslutningsvej v Aulbyvej, Middelfart Kommune FL 12
Transport af vindmøller på statsvejnettet
E45 Fredericia-Kolding, Kørsel i nødspor ved
Kolding
Udvidelse af kapaciteten i Padborg
Kombiterminal
Rampekrydsombygning ved Odense SV
Aftale af 21. marts 2013
Aftale af 21. marts 2013
Aftale af 21. marts 2013
Aftale af 21. marts 2013
Krydsombygning ved Klausdalsbrovej ved Ring
Aftale af 21. marts 2013
4 i Ballerup
Pulje til mere cykeltrafik (2009-2014)
Cykelsti ved Ugerløse, Holbæk Kommune
Anlæg af cykelsti ved Fuglebjerg
Cykelsti Velhustedvej-Kibæk, Herning
Kommune
Stikrydsning ved Brovejen, Løkkeby Strandvej
Stikrydsning Volderslevvej/Dahlsvej
Stikrydsning ved Trælborg, Bredebro
Cykelsti syd for Udby, Middelfart Kommune
Cykelsti mellem Auning og Gl. Estrup,
Norddjurs Kommune
Etablering af cykelrute mellem Struer og
Thyborøn
Cykelsti Lumsås-Gl.Ebbeløkkevej Øst,
Odsherred Kommune
Stikrydsning i tunnel ved Ribe
Cykelsti på Egedesvej og bro, Køge
Stikrydsning ved Kobrovej, Grenå
Cykelsti Humlum-Oddesund Syd
Pulje til bedre trafiksikkerhed (2009-2014)
Simulator til lokoføreuddannelsen
Pilotprojekt om brug af sensorteknologi til
overvågning
eCall
Årets trafiksikkerhedsby 2011
Årets trafiksikkerhedsby 2012
Årets trafiksikkerhedsby 2013
Årets trafiksikkerhedsby 2014
Forbedring af sikkerhed i overkørsler
FL10
FL10
Akt. 115 2008/2009
Aftale af 26. nov. 2010
Aftale af 5. maj 2011
Aftale af 21. marts 2013
Aftale af 14. november 2013
Aftale af 5. maj 2011
Aftale af 20. juni 2012
Aftale af 5. maj 2011
Aftale af 20. juni 2012
Aftale af 19. juni 2013
Aftale af 19. juni 2013
Aftale af 19. juni 2013
Aftale af 20. juni 2012
Aftale af 20. juni 2012
Aftale af 5. maj 2011
Aftale af 20. juni 2012
Aftale af 19. juni 2013
Aftale af 19. juni 2013
Aftale af 19. juni 2013
Aftale af 19. juni 2013
5,1
7,1
5,6
1,4
2,1
3,1
2,7
9,0
19,2
6,4
9,0
12,5
2,2
18,0
12,7
3,2
10,3
20,0
20,0
20,0
17,7
27,3
-
Ja
Ja
Ja
Ja
Ja
Ja
Ja
Ja
Nej
Ja
Ja
Ja
Ja
Ja
Ja
Ja
Ja
Ja
Ja
Ja
Nej
0,5
1,3
0,8
0,2
0,3
0,4
0,3
1,6
6,0
0,5
0,0
1,5
0,3
0,2
0,0
1,6
1,7
8,3
3,7
5,0
0,0
26,8
(aflyses)
2014
2014
2014
2014
2014
2014
2014
2015
2015
2015
2015
2015
2015
-
2014
2014
-
-
-
-
2014
Vejdirektoratet
Vejdirektoratet
Vejdirektoratet
Vejdirektoratet
Vejdirektoratet
Vejdirektoratet
Vejdirektoratet
Vejdirektoratet
Vejdirektoratet
Vejdirektoratet
Vejdirektoratet
Vejdirektoratet
Vejdirektoratet
Vejdirektoratet
Trafikstyrelsen
Banedanmark
Trafikstyrelsen
Vejdirektoratet
Vejdirektoratet
Vejdirektoratet
Vejdirektoratet
Banedanmark
Tabellen fortsættes på følgende side...
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1384850_0075.png
75/
86
Tabel 7.1. Puljeprojekter, En grøn transportpolitik (fortsat)
(m io. kr. 2014-priser)
Hjemmel/Aftale
Aftale af 21. marts 2013
Aftale af 21. marts 2013
Aftale af 26. nov. 2010
Aftale af 21. marts 2013
Aftale af 21. marts 2013
Aftale af 21. marts 2013
Aftale af 21. marts 2013
Aftale af 21. marts 2013
FL07/FL08
Aftale af 21. marts 2013
Aftale af 21. marts 2013
1)
Total Overholdelse Forbrug pr.
udgift af totaludgift 31.03.2014
4,7
5,0
25,4
20,2
8,0
3,0
5,0
2,6
146,8
6,1
9,7
58,6
55,5
Ja
Ja
Ja
Ja
Ja
Ja
Ja
Ja
Ja
Ja
Ja
Ja
Ja
4,7
0,7
19,2
2,4
1,4
0,0
2,2
0,5
121,9
0,7
0,0
2,6
0,0
Åbningsår/
afslutning
2014
2014
2014
2015
2015
2015
2015
2015
2016
2019
-
2015
2018
Bevillingsansvarlig
Trafikstyrelsen
Vejdirektoratet
Vejdirektoratet
Vejdirektoratet
Vejdirektoratet
Vejdirektoratet
Vejdirektoratet
Vejdirektoratet
Vejdirektoratet
Vejdirektoratet
Reservation
Banedanmark
Banedanmark
Pulje til fremme af veterantogskørsel
Forbedret sikkerhed for vejarbejdere
Indsats mod særligt farlige vejstrækninger -
"grå strækninger"
Intensiveret ulykkesbekæmpelse på
vejstrækninger
En udvidet indsats for kurvesanering
Trafiksikkerhed på motorveje - beskyttelse
mod faste genstande
Dødsulykkesstatistik
Undersøgelse af natulykker
Modulvogntogsforsøget
Fartvisere på statsvejnettet
Pulje til fremme af gods på bane (2009-2014)
Bidrag til godsspor på Hirtshals Havn
FL11
Aftale af 21. marts 2013
Aftale af 21. marts 2013
Bidrag til sporforbindelse mellem Esbjerg
station og Esbjerg Havn
Delvis finansiering af signalløsning for
godstog
Pulje til støjbekæmpelse (2009-2014)
Støjreduktion ved Lindholm station i
Nørresundby
Støjpartnerskab mellem Banedanmark og
private boligejere langs sidebanerne
Baneprojekt om støjmåling på det kørende
materiel
Udvikling af nye metoder til støjbekæmpelse
Støjskærm på den vestlige side af Ring 4 ved
Ballerup
Støjskærm på den vestlige side af
Helsingørmotorvejen ved Gentofte
Akt. 116 2008/2009
FL10
Aftale af 26. nov. 2010
Akt. 116 2008/2009
Aftale af 21. marts 2013
Aftale af. 21. marts 2013
14,7
8,7
7,3
10,4
14,5
7,7
16,8
6,2
Ja
Ja
Ja
Ja
Ja
Ja
Ja
Ja
1,7
2,4
3,2
8,1
0,1
0,2
0,6
2,9
(aflyses)
2014
2014
2009-2014
2014
2014
2014
2014
Banedanmark
Banedanmark
Banedanmark
Vejdirektoratet
Vejdirektoratet
Vejdirektoratet
Vejdirektoratet
Banedanmark
Støjskærm på nordjyske motorvej (E45) syd for
Aftale af 21. marts 2013
Viborgvej ved Randers
Øget skinneslibning med henblik på reduktion
af støjen fra togtrafikken på regional- og
Aftale af 5. maj 2011
lokalbaner
Skinneslibning
Støjskærm ved Sundbrovej i Svendborg
Støjskærm ved Gjeddedalsvej/Nysøvej i
Vallensbæk
Støjskærm ved Eremitageparken, Lyngby-
Taarbæk
Støjisolering af stærkt støjbelastede boliger
Støjskærm på Helsingørmotorvejen ved
Vejdammen
Støjskærm på Helsingørmotorvejen ved
Ubberød
§ 28.11.71. Generelle puljer
Landsdækkende trafikmodel
Landstrafikmodellen
Strategisk analyse af
udbygningsmulighederne i
hovedstadsområdet
Strategisk analyse af
udbygningsmulighederne i Østjylland
Istandsættelse af busstoppesteder
FL10
Akt. 116 2008/2009
Aftale af 14. november 2013
Aftale af 14. november 2013
Aftale af 14. november 2013
Akt. 116 2008/2009
Aftale af 5. maj 2011 Aftale af
14. nov 2013
Aftale af 5. maj 2011
16,0
20,3
16,8
17,3
27,9
Ja
Ja
Ja
Ja
Ja
13,9
0,0
0,0
0,1
23,7
2015
2015
2015
2015
2010-2016
Banedanmark
Vejdirektoratet
Vejdirektoratet
Vejdirektoratet
Vejdirektoratet
28,3
Ja
0,2
2016
Vejdirektoratet
Aftale af 5. maj 2011
7,7
Ja
0,1
2016
Vejdirektoratet
63,4
Ja
44,3
2015 Transportministeriet
Pulje til nye beslutningsgrundlag og strategisk planlægning (2009-2014)
FL10
FL10
25,6
25,6
Ja
Ja
23,4
17,3
2014 Transportministeriet
2014 Transportministeriet
Fremme af ordninger, der øger antallet af buspassagerer (2009-2011)
Aftale af 5. maj 2011
15,0
Ja
9,8
-
Vejdirektoratet
1) Der er med Togfonden DK afsat yderligere 23,0 mio. kr. til projektet
Anm.:
”Hjemmel” angiver første gang projektet har opnået
bevillingsmæssig hjemmel samt evt. efterfølgende væ-
sentlige ændringer. ”Overholdelse af totaludgift” angiver, hvorvidt anlægsmyndigheden forventer, at totaludgiften
for projektet forventes overholdt. Åbningsåret er det senest besluttede åbningsår for det pågældende projekt.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
76/
86
Nedenstående oplister projekter i tabel 7.1, hvor der er konstateret ændringer i tid, øko-
nomi eller funktionalitet, siden seneste version af anlægsstatus:
Den konkrete udformning af cykelruten mellem Struer og Thyborøn er ændret. To-
taludgiften er øget med 2,7 mio. kr. og åbningsåret er udskudt til 2015.
Projektet vedr. etablering af cykelsti ved Lumsås-Gl. Ebbeløkkevej Øster er under
afklaring.
Vedrørende projektet om etablering af en stikrydsning i tunnel ved Ribe skal tun-
nelkonstruktion etableres vandtæt, og i en større udstrækning end tidligere antaget
på grund af højtliggende grundvand. Totaludgiften er øget med 1,8 mio. kr.
Puljen til støjisolering af stærkt støjbelastede boliger blev øget med 4,6 mio. kr. ved
aftale af 14. november 2013. I den forbindelse blev tidsrammen udvidet til 2016.
Projektet cykelsti ved Ugerløse, Holbæk Kommune er aflyst på kommunens foran-
ledning, da kommunens opdaterede stiplan medførte, at projektet ikke længere var
hensigtsmæssigt.
Projektet vedr. etablering af ny perron på Sønderborg Station blev sat i bero i efter-
året 2013. Hvorvidt projektet tages op igen vil afhænge af en eventuel beslutning i
forligskredsen.
Projektet vedr. etablering af eCall er i fuld gang. Arbejdet med at klargøre alarmcen-
tralen i København er nået langt. Mht. de to øvrige alarmcentraler, som Rigspolitiet
står for, forventes den nødvendige IT-udvikling at blive foretaget i løbet af 2014, så
også Rigspolitiets to alarmcentraler bliver klar til at modtage eCall. Systemet for-
ventes fuldt ibrugtaget i 2015.
Projektoplæg vedr. indkøb af simulator til lokoføreruddannelsen er under revurde-
ring. Der skal bl.a. foretages en behovsanalyse, og det er et væsentligt kriterium, at
løsningen skal defineres af brugerne. Færdiggørelsestidspunkt afhænger af dette ar-
bejde.
Projektet vedr. genåbning af Langeskov Station er sat i bero efter Banedanmark har
udbudt projektet. Tilbuddene har vist sig at ligge over det forventede, hvormed der
skal findes yderligere finansiering, hvis projektet skal gennemføres.
Vedrørende forbedring af adgangsforhold mv. ifm. en modernisering af Nordhavn
Station foretages en mindre justering af projektets udformning, uden at det ændrer
væsentligt ved projektet. Nærmere analyser har vist, at der er langt flere komplice-
rede konstruktioner i den sporbærende dæmningskonstruktion end forudset. Pro-
jektet bliver derfor dyrere end vurderet i 2010, hvis det gennemføres med den hidtil
planlagte løsningsmodel for forbedring af adgangsforhold mv., som indebærer en
væsentlig indgriben i dæmningen. Med den justerede løsningsmodel etableres di-
rekte perronadgang ved Århusgade samtidig med, at der gribes mindst muligt ind i
den eksisterende dæmning. Projektet kan således gennemføres inden for bevillin-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
77/
86
gen. Forligskredsen orienteres om den justerede løsningsmodel mhp. eventuelle
bemærkninger.
Støjreduktion ved Lindholm station i Nørresundby gennemføres ikke. Med beslut-
ningen om at etablere jernbane til Aalborg lufthavn flyttes togserviceanlægget ud
omkring lufthavnen, hvormed der ikke er behov for de støjreducerende tiltag i
Lindholm. De afsatte midler er tilbageført til Infrastrukturfonden.
Projekt vedrørende etablering af ATC-linieledere på fjernbanen er sat i bero.
Projektet vedr. forbedret information på stationer om samspil mellem tog, bus og
metro er afsluttet for så vidt angår det oprindelige formål. Projektet er blevet udvi-
det således, at der sikres et endnu bedre datagrundlag. Projektet arbejder som følge
heraf med en stærkere og hurtigere integration imellem Banedanmarks realtidssy-
stem, Togstatus og Rejseplanen, etablering af server til Togstatus og ensretning af
Banedanmarks eget datagrundlag. Etableringen af den udvidede funktionalitet gen-
nemføres i 2014-2015, og projektet ventes endeligt afsluttet i 2015.
Baneprojektet om støjmåling på kørende materiel er forsinket, hvilket skyldes
manglende DSB-materiel til at foretage støjmålinger på. Projektet ventes færdigt i
2014.
Afsluttede puljeprojekter i tabel 7.1 siden sidste anlægsstatus:
Sideanlæg langs motorveje
Cykelsti ved Karlskov, Vejle kommune
Udvidet ulykkesstatistik
Undersøgelse af øget akseltryk
Niveaufri skæring Taulov
Nedlæggelse af overkørsel i Øster Doense nær Hobro
Optimering af automatisk togkontrolsystem (HKT) på S-banen
Kampagne mod højresvingsulykker
Tabel 7.2. Medfinansieringspuljer, En grøn transportpolitik
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1384850_0078.png
78/
86
Hjemmel/Aftale
(mio. kr.)
Varetages af Transportministeriet
Medfinansieringspuljen
Pulje til mere cykeltrafik
Pulje til veterantog
Periode for Udmøntet i Resterende
tilskuds-
alt
pulje (2014-
ordningen (Ultimo 2013)
priser)
-
2009-2014
2013
Periode for
tilskuds-
ordningen
-
-
-
-
-
1,0
835,1
0,0
Forbrug pr.
31.03.2014
59,6
112,9
0,0
26,0
0,0
99,0
175,1
4,7
Totaludgift
(2014-
priser)
264,9
130,6
35,7
60,7
130,9
1)
Ansvarlig
institution
Aftale af 21. marts 2013
Aftale af 29. januar 2009
Aftale af 21. marts 2013
Hjemmel/Aftale
Vejdirektoratet
Vejdirektoratet
Trafikstyrelsen
Ansvarlig
institution
Vejdirektoratet
Vejdirektoratet
Vejdirektoratet
Vejdirektoratet
Vejdirektoratet
(mio. kr.)
Udmøntes af Transportministeriet til projekter udført af eksterne parter
Statsligt tilskud til Marselis boulevard
Aftale af 29. januar 2009
Statsligt tilskud til Odense kanal
Aftale af 29. januar 2009
Statsligt tilskud til Rønne Havn +
Aftale af 29. januar 2009
supplerende statsligt bidrag
Nyt tilslutningsanlæg ved Grønlandsvej
Aftale af 26. nov. 2010
syd for Vejle
Grenå omfartsvej
Aftale af 7. februar 2012
1) Inkl. midler til genudmøntning
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1384850_0079.png
79/
86
Puljeprojekter finansieret af puljer til bedre og billigere kollektiv trafik
Med Aftale om takstnedsættelser og investeringer til forbedring af den kollektive trafik
af 12. juni 2012 er der afsat midler til
Pulje til forbedringer af den kollektive trafik i
yderområder
samt
Yderligere investeringer i forbedringer af den kollektive trafik.
En
del af disse midler anvendes til investeringer i infrastruktur, jf. tabel 7.3.
Tabel 7.3. Puljeprojekter, Bedre og billigere kollektiv trafik
Hjemmel/Aftale
(m io. kr. 2014-priser)
Afsat
Overholdelse Forbrug pr.
bevilling i
af bevilling 31.03.2014
alt
58,5
1)
174,2
50,6
54,6
202,5
Ja
Ja
Ja
Ja
Ja
26,4
159,4
2)
Bevillingsansvarlig
Pulje til forbedringer af kollektiv trafik i
yderområder (2013-2017)
Medfinansiering af supercykelstier i de større
byer
Sidebaneopgradering
Fornyelse af overkørsler på Vestbanen
Flere afgange i metroen
Aftale af 12. juni 2012
Aftale af 12. juni 2012
Aftale af 12. juni 2012
Aftale af 12. juni 2012
Aftale af 12. juni 2012
Trafikstyrelsen
Vejdirektoratet
Banedanmark
Banedanmark
1,5
9,2
146,5 Transportministeriet
1) Der er afsat 58,5 mio. kr. årligt i perioden 2013-2017
2) Resterende midler er udmøntet til projekter på statsvejnettet
Anm.:
”Hjemmel” angiver første gang projektet har opnået bevillingsmæssig hjemmel samt evt. efterfølgende væ-
sentlige ændringer. ”Overholdelse af totaludgift” angiver, hvorvidt
anlægsmyndigheden forventer, at totaludgiften
for projektet forventes overholdt. Åbningsåret er det senest besluttede åbningsår for det pågældende projekt.
Nedenstående giver en uddybende status for enkelte projekter i tabel 7.3:
Fornyelse af overkørsler på Vestbanen
Det er besluttet at videreføre driften af Vestbanen mellem Varde og Nørre Nebel. For at
opretholde en fortsat høj sikkerhed samt sikre en stabil drift på strækningen mellem
Varde og Nørre Nebel er der afsat midler til at opgradere og udskifte en lang række af de
i alt 41 sikrede overkørsler, hvor vej og bane krydser.
Der har været afholdt prækvalificering af mulige leverandører, og der er udsendt ud-
budsmateriale til de kvalificerede leverandører.
Totalbevillingen forventes overholdt.
Sidebaneopgradering
Der er foreløbigt igangsat tre projekter i forbindelse med udmøntningen: ekstra adgang
til P-rist (opstillingsspor til passagertog) på Aarhus H, modsatrettet dværgsignal ved
Skanderborg Station og Skagensbanens indføring på Frederikshavn Station.
Der er i oktober 2011 udarbejdet en definitionsfaserapport på projektet omkring ekstra
adgang til P-rist på Aarhus H. Der er indgået projekteringskontrakter og kontrakt med
assessor. Der er indgået kontrakt med Produktion Spor om opgaven medio maj 2014
med Aarsleff Rail som underleverandør. Projektet koordineres løbende med arbejderne
på Aarhus H i forbindelse med ændringer i sporgruppe 400 og med Aarhus Letbane, idet
Letbanen har indflydelse på Banedanmarks sikringsanlæg. Samarbejdsaftale med Let-
banen er udarbejdet. De spormæssige ændringer er planlagt løbende ibrugtaget gennem
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
80/
86
juli 2014, og sikringsanlægget ibrugtages primo september 2014. Herefter forventes ud-
arbejdelse af fejlretninger i sikringsanlægget frem til 2. kvartal 2015. Projektet følger den
forudsatte tidsplan og økonomi.
Projektet omkring Skagensbanens indføring på Frederikshavn Station er iværksat i april
2013 og er i udførelsesfasen. Kontrakt er indgået medio marts 2014. Sikringsprojekte-
ringen er under validering og opretning. CSM-assessment er påbegyndt, der er endnu
ikke ansøgt om ibrugtagningstilladelse. Projektet koordineres med et sporfornyelsespro-
jekt i Frederikshavn.
Projekternes udførelse er planlagt til at ske i 2014 og totaludgiften forventes overholdt.
Flere afgange i Metroen
Der afsættes midler til opgradering af metroen, der indebærer at der etableres perrondø-
re på overjordiske stationer. For en status henvises til afsnit 5.1.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1384850_0081.png
81/
86
8. Bilag
Bilag 1: Igangværende anlægs- og fornyelsesprojekter på
baneområdet
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1384850_0082.png
82/
86
Bilag 2: Plan for idriftsættelsen af Signalprogrammet på
fjernbanen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1384850_0083.png
83/
86
Bilag 3: Plan for idriftsættelsen af Signalprogrammet på S-
banen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1384850_0084.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1384850_0085.png
85/
86
Bilag 5: Igangværende større anlægsprojekter på vejområ-
det (åbningsår 2011-)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files