Finansudvalget 2013-14
FIU Alm.del Bilag 145
Offentligt
1384166_0001.png
19/2013
Beretning om
sagsbehandlingstider ved omstruk-
tureringen af statsforvaltningerne
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1384166_0002.png
19/2013
Beretning om
sagsbehandlingstider ved omstruk-
tureringen af statsforvaltningerne
Statsrevisorerne fremsender denne beretning
med deres bemærkninger til Folketinget og
vedkommende minister, jf. § 3 i lov om
statsrevisorerne og § 18, stk. 1, i lov om
revisionen af statens regnskaber m.m.
København 2014
Denne beretning til Folketinget skal behandles ifølge lov om revisionen af statens regnskaber, § 18:
Statsrevisorerne fremsender med deres eventuelle bemærkninger Rigsrevisionens beretning til Folketinget og vedkommende
minister.
Økonomi- og indenrigsministeren samt ministeren for børn, ligestilling, integration og sociale forhold afgiver en redegørelse
til beretningen.
Rigsrevisor afgiver et notat med bemærkninger til ministrenes redegørelser.
På baggrund af ministrenes redegørelser og rigsrevisors notat tager Statsrevisorerne endelig stilling til beretningen, hvilket
forventes at ske midt i december 2014.
Ministrenes redegørelser, rigsrevisors bemærkninger og Statsrevisorernes eventuelle bemærkninger samles i Statsreviso-
rernes Endelig betænkning over statsregnskabet, som årligt afgives til Folketinget i marts måned
i dette tilfælde Endelig be-
tænkning over statsregnskabet 2013, som afgives i marts 2015.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Henvendelse vedrørende
denne publikation rettes til:
Statsrevisorerne
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Telefon: 33 37 59 87
Fax: 33 37 59 95
E-mail: [email protected]
Hjemmeside: www.ft.dk/statsrevisorerne
Yderligere eksemplarer kan
købes ved henvendelse til:
Rosendahls-Schultz Distribution
Herstedvang 10
2620 Albertslund
Telefon: 43 22 73 00
Fax: 43 63 19 69
E-mail: [email protected]
Hjemmeside: www.rosendahls-schultzgrafisk.dk
ISSN 2245-3008
ISBN 978-87-7434-437-7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1384166_0004.png
STATSREVISORERNES BEMÆRKNING
Statsrevisorernes bemærkning
Statsrevisorerne,
den 25. juni 2014
BERETNING OM SAGSBEHANDLINGSTIDER VED OMSTRUKTURERINGEN AF
STATSFORVALTNINGERNE
Beretningen følger op på og afslutter Statsrevisorernes beretning nr. 2/02 om stats-
amternes produktivitet og effektivitet. Beretningen medvirkede til, at der i løbet af få
år var fastsat mål for og opnået en tilfredsstillende sagsbehandlingstid for ægteskabs-
sager, sager om børns retsstilling og sager om forældremyndighed. Udviklingen for
sager i de sociale nævn (klagesager) var imidlertid utilfredsstillende: Den gennem-
snitlige sagsbehandlingstid for klagesager ved de 5 regionale statsforvaltninger lå på
intet tidspunkt under det overordnede resultatmål på 13 uger.
Statsamterne blev i 2007 erstattet af 5 regionale statsforvaltninger, som pr. 1. juli
2013 blev omstruktureret og samlet i én ny landsdækkende statsforvaltning med ét
hovedkontor og 8 afdelinger.
Statsrevisorerne bemærker, at sagsbehandlingstiden for familiesager stort set er til-
fredsstillende efter omstruktureringen og udvikler sig positivt. Anderledes forholder
det sig med sagsbehandlingstiden for klagesager, hvor Ankestyrelsen efter reformen
pr. 1. juli 2013 er eneste klageinstans for kommunale afgørelser på det sociale om-
råde og på beskæftigelsesområdet.
Statsrevisorerne kritiserer de stærkt stigende sagsbehandlingstider i klagesa-
gerne
både før og efter omstruktureringen af statsforvaltningerne. Det er på
intet tidspunkt i perioden 2004-2013 lykkedes at opnå det overordnede resul-
tatmål om en gennemsnitlig sagsbehandlingstid på 13 uger for klagesager.
Da de regionale statsforvaltninger overdrog klagesagerne til Ankestyrelsen, var den
gennemsnitlige sagsbehandlingstid 28,3 uger på det sociale område og 24,7 uger på
beskæftigelsesområdet. I slutningen af marts 2014 var Ankestyrelsens sagsbehand-
lingstid steget til 36,4 uger for sager vedrørende børn og familier, 42,7 uger for sa-
ger vedrørende sociale forhold og 34,4 uger for sager vedrørende beskæftigelses-
lovgivningen. Andelen af klagesager, som var 1 år gamle eller mere, steg fra 1 % i
juli 2013 til knap 7 % i marts 2014.
Statsrevisorerne finder, at Socialministeriet har fastsat uambitiøse resultatmål for An-
kestyrelsens klagesagsbehandling. Resultatmålet for sagsbehandlingstiden for kla-
gesager er således sat op fra 13 uger til 26 uger i 2014 faldende til 19 uger i 2016.
Statsrevisorerne beklager, at omstruktureringen af statsforvaltningerne indtil videre
har forringet betjeningen af borgerne, især på grund af de stigende sagsbehandlings-
tider for klagesagerne.
Peder Larsen
Henrik Thorup
Helge Adam Møller
Kristian Jensen
Klaus Frandsen
Lennart Damsbo-
Andersen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1384166_0005.png
Beretning til Statsrevisorerne om
sagsbehandlingstider ved omstruk-
tureringen af statsforvaltningerne
Rigsrevisionen har selv taget initiativ til denne un-
dersøgelse og afgiver derfor beretningen til Stats-
revisorerne i henhold til § 17, stk. 2, i rigsrevisor-
loven, jf. lovbekendtgørelse nr. 101 af 19. januar
2012. Beretningen vedrører finanslovens § 10.
Økonomi- og Indenrigsministeriet og § 15. Mini-
steriet for Børn, Ligestilling, Integration og Socia-
le Forhold.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1384166_0006.png
Indholdsfortegnelse
1.
Introduktion og konklusion ............................................................................................ 1
1.1. Formål og hovedkonklusion .................................................................................. 1
1.2. Baggrund .............................................................................................................. 3
1.3. Revisionskriterier, afgrænsning og metode .......................................................... 6
Sagsbehandlingstider for familiesager .......................................................................... 9
2.1. Forhold i forberedelsen, der kunne påvirke sagsbehandlingstiden....................... 9
2.2. Udvikling i familiesagers sagsbehandlingstid efter den 1. juli 2013 .................... 11
2.3. Udvikling i mål for familiesagers sagsbehandlingstid.......................................... 13
Sagsbehandlingstider for klagesager på det sociale område og på
beskæftigelsesområdet ............................................................................................... 16
3.1. Tilrettelæggelse af Ankestyrelsens overtagelse af klagesager ........................... 17
3.2. Ankestyrelsens sagsbehandlingstider og resultatmål ......................................... 21
2.
3.
Bilag 1. Omstrukturering af statsforvaltningerne ................................................................. 25
Bilag 2. Sagsbehandlingstider for statsforvaltningerne på nævnsområdet ......................... 28
Bilag 3. Resultatmål for statsforvaltningerne på nævnsområdet ........................................ 29
Bilag 4. Eksempler på klagesager og sagsbehandlingstider i Ankestyrelsen ..................... 30
Bilag 5. Ordliste ................................................................................................................... 32
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1384166_0007.png
Beretningen vedrører finanslovens § 10. Økonomi- og Indenrigsministeriet og
§ 15. Ministeriet for Børn, Ligestilling, Integration og Sociale Forhold.
I undersøgelsesperioden har der været følgende ministre:
Økonomi- og Indenrigsministeriet:
Bertel Haarder: februar 2010 - oktober 2011
Margrethe Vestager: oktober 2011 -
Ministeriet for Børn, Ligestilling, Integration og Sociale Forhold:
Benedikte Kiær: februar 2010 - oktober 2011
Karen Hækkerup: oktober 2011 - august 2013
Annette Vilhelmsen: august 2013 - februar 2014
Manu Sareen: februar 2014 -
Beretningen har i udkast være forelagt Økonomi- og Indenrigsministeriet og Mini-
steriet for Børn, Ligestilling, Integration og Sociale Forhold, hvis bemærkninger er
afspejlet i beretningen.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1384166_0008.png
INTRODUKTION OG KONKLUSION
1
1.
Introduktion og konklusion
1.1. Formål og hovedkonklusion
1. Denne beretning handler om Økonomi- og Indenrigsministeriets og Ministeriet for Børn,
Ligestilling, Integration og Sociale Forholds (herefter Socialministeriet) omstrukturering af
statsforvaltningerne. Beretningen handler specifikt om udviklingen i sagsbehandlingstider-
ne. Rigsrevisionen har selv taget initiativ til undersøgelsen i januar 2014.
Den 1. juli 2013 blev der gennemført en omstrukturering af de regionale statsforvaltninger
og en reform af klagestrukturen på det sociale område og på beskæftigelsesområdet. Re-
formen indebar bl.a., at klagesager blev flyttet fra statsforvaltningerne under Økonomi- og
Indenrigsministeriet til Ankestyrelsen under Socialministeriet. Familiesager blev i statsfor-
valtningerne, som gennem en omstrukturering blev samlet i én landsdækkende statsforvalt-
ning. Formålet med omstruktureringen og reformen er bl.a. at sikre, at borgerne får højere
kvalitet i sagsbehandlingen, kortere sagsbehandlingstider og mere ensartet praksis i sam-
menlignelige sager. Reformen skal være fuldt implementeret ved udgangen af 2016.
Beretningen er en opfølgning på beretning nr. 2/02 om statsamternes produktivitet og ef-
fektivitet og er udarbejdet i forlængelse af det seneste notat til Statsrevisorerne fra oktober
2011 om sagen. Rigsrevisionen vurderer med denne nye beretning, at sagen om statsam-
ternes produktivitet og effektivitet kan afsluttes.
Formålet med undersøgelsen er at vurdere, om omstruktureringen af statsforvaltningerne
har haft betydning for sagsbehandlingstiderne for familiesager og klagesager på det socia-
le område og på beskæftigelsesområdet. Vi besvarer følgende spørgsmål i beretningen:
Har Økonomi- og Indenrigsministeriet på tilfredsstillende vis forberedt omstruktureringen
af statsforvaltningerne under hensyn til sagsbehandlingstid i familiesagerne?
Har Økonomi- og Indenrigsministeriet og Socialministeriet på tilfredsstillende vis forbe-
redt Ankestyrelsens overtagelse af klagesager på det sociale område og på beskæfti-
gelsesområdet under hensyn til sagsbehandlingstiden?
En
klagesag
er, når en borger
klager over en kommunes eller
Udbetaling Danmarks afgørel-
se på det sociale område og på
beskæftigelsesområdet, fx om
førtidspension og kontanthjælp.
En
familiesag
er en sag som
følge af familiemæssigt opbrud
for par, fx med mindreårige
børn. Opbruddet rummer en
række spørgsmål, som skal af-
klares, herunder separation og
skilsmisse, barnets bopæl, for-
ældremyndighed, samvær med
forældrene og børnebidrag.
Et
statsamt
var en selvstændig
regional institution, som admi-
nistrerede lovgivningen for en
række ministerier, bl.a. det da-
værende Justitsministerium og
Socialministerium. Der var 14
statsamter. I København blev
opgaverne varetaget af Køben-
havns Overpræsidium. Som føl-
ge af kommunalreformen blev
statsamterne nedlagt i 2007.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1384166_0009.png
2
INTRODUKTION OG KONKLUSION
HOVEDKONKLUSION
Når en borger har behov for at klage over en afgørelse i en forvaltning, er det vigtigt,
at der træffes en afgørelse inden for en rimelig tidsfrist. Rigsrevisionens undersøgel-
se viser, at der er stærkt stigende sagsbehandlingstider for klagesager på det sociale
område og på beskæftigelsesområdet. Sagsbehandlingstiderne steg, mens området
hørte under Økonomi- og Indenrigsministeriet, og er yderligere steget, efter opga-
ven den 1. juli 2013 er overgået til Ankestyrelsen under Socialministeriet.
Sagsbehandlingstider skal følge god forvaltningsskik, og mål for sagsbehandlingsti-
der skal være et udtryk for tider, som er acceptable for borgerne. Hvis fx en klagesag
handler om forsørgelsesgrundlaget for en familie, kan sagsbehandlingstiden være af-
gørende for familiens økonomiske grundlag og trivsel.
Resultatmål
indgås mellem det
ministerium, som er ansvarlig
for sagsområdet, og Økonomi-
og Indenrigsministeriet. Resul-
tatmål er konkrete og målbare
og fremgår af årsrapporten for
myndigheden.
Økonomi- og Indenrigsministeriet og statsamterne/statsforvaltningerne har fra 2004
til 2013 haft et overordnet resultatmål om 13 ugers gennemsnitlig sagsbehandlings-
tid for klagesager på det sociale område og på beskæftigelsesområdet. Da de regio-
nale statsforvaltninger overdrog klagesagerne til Ankestyrelsen, var den gennemsnit-
lige sagsbehandlingstid 28,3 uger på det sociale område og 24,7 uger på beskæfti-
gelsesområdet. Økonomi- og Indenrigsministeriets indsats for at nedbringe sagsbe-
handlingstiderne op til reformen betød kun et mindre fald i antallet af verserende sa-
ger.
Ankestyrelsens opgørelse i slutningen af marts 2014 viste, at den gennemsnitlige
sagsbehandlingstid var steget til 34,4 uger for sager under beskæftigelseslovgivnin-
gen, 36,4 uger for sager under lovgivningen vedrørende børn og familier og 42,7 uger
for sager under lovgivningen om sociale forhold. Rigsrevisionen bemærker, at borge-
re i praksis oplever både kortere og længere sagsbehandlingstider, da der er tale om
en gennemsnitlig opgørelse. Andelen af klagesager, som er 1 år gamle eller mere, er
steget fra 1 % i juli 2013 til knap 7 % i marts 2014.
Rigsrevisionen konstaterer, at Økonomi- og Indenrigsministeriet og Socialministeriet
i forbindelse med reformen har gennemført en række relevante initiativer for at ned-
bringe sagsbehandlingstiderne, herunder initiativer til rekruttering af arbejdskraft og
til fordeling af opgaver mellem kontorer og enheder. Initiativerne har dog ikke været
tilstrækkelige til at undgå en stigning i sagsbehandlingstiderne. Rigsrevisionen finder
stigningen i sagsbehandlingstiderne i klagesagerne både før og efter reformen kriti-
sabel.
Socialministeriet har i Ankestyrelsens resultatkontrakt for 2014 fastsat et resultatmål
for klagesagerne på 26 uger i 2014 faldende til 19 uger i 2016. Rigsrevisionen kon-
staterer, at resultatmålet i 2014 ligger væsentligt over det resultatmål på 13 uger, som
Økonomi- og Indenrigsministeriet tidligere har stillet Statsrevisorerne i udsigt, og at en
gennemsnitlig sagsbehandlingstid på højst 19 uger i 2016 fortsat er væsentlig højere.
Rigsrevisionen vurderer, at 19 uger er lang tid at vente på en afgørelse, særligt for de
borgere, hvis situation afhænger af afgørelsen.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1384166_0010.png
INTRODUKTION OG KONKLUSION
3
Familiesager er kendetegnet ved, at borgernes egne handlinger i høj grad kan påvir-
ke sagsbehandlingstiden, fx ved uenighed mellem forældrene, hvor Statsforvaltnin-
gen forsøger at finde en løsning med udgangspunkt i barnets tarv. Derfor har Øko-
nomi- og Indenrigsministeriet i samarbejde med Socialministeriet, der er ressortmini-
sterium for familiesager, og Statsforvaltningen opstillet mål for sagsbehandlingstider
for udvalgte typer af familiesager. Rigsrevisionen anbefaler, at Økonomi- og Inden-
rigsministeriet i samarbejde med Socialministeriet og Statsforvaltningen udvikler nye
resultatmål, der tilgodeser de styringsmæssige behov og borgernes oplevelse af
Statsforvaltningens indsats.
Sagsbehandlingen
såvel i klagesagerne som i nogle af familiesagerne
er påvir-
ket af omstruktureringen af statsforvaltningerne og reformen af klagesystemet. Rigs-
revisionen understreger, at det endnu er for tidligt at vurdere de endelige effekter, da
omstruktureringen og reformen først er endeligt implementeret ved udgangen af 2016.
Rigsrevisionen konstaterer dog allerede nu, at reformen har haft og vil få væsentlige
negative konsekvenser for borgerne, særligt på grund af stærkt stigende sagsbehand-
lingstider i klagesagerne. Det finder Rigsrevisionen ikke tilfredsstillende.
1.2. Baggrund
2. Rigsrevisionen afgav i 2002 en beretning om statsamternes produktivitet og effektivitet.
Beretningen handlede om ægteskabssager, sager om børns retsstilling, sager om forældre-
myndighed og sager i de sociale nævn. De sociale nævn modtog klager over kommunernes
og enkelte af amternes afgørelser, fx i sager om førtidspension og dagpenge. Statsamter-
nes økonomi og produktion blev overordnet styret af det daværende Indenrigs- og Sund-
hedsministerium i samarbejde med de ministerier, som statsamterne administrerede lovgiv-
ningen for.
I det efterfølgende notat til Statsrevisorerne lovede vi bl.a. at følge indsatsen for at gøre for-
skellene i statsamternes sagsbehandlingstider mindre, og vi ville følge udviklingen i sags-
behandlingstiderne på de sociale nævns område.
3. I 2006 konstaterede Rigsrevisionen i et notat til Statsrevisorerne, at udviklingen i sags-
behandlingstiderne for ægteskabssager, sager om børns retsstilling og sager om forældre-
myndighed havde været tilfredsstillende. Vi ville fortsat følge udviklingen i sagsbehandlings-
tiderne i de sociale nævn, da de initiativer, der var sat i værk, endnu ikke havde mindsket
forskellene i sagsbehandlingstiderne, ligesom resultatmålet på 13 uger endnu ikke var nået.
13 uger havde været et overordnet resultatmål siden 2004.
4. Statsamterne blev i 2007
som følge af kommunalreformen
erstattet af 5 regionale
statsforvaltninger, som varetog opgaver inden for deres region, og som havde hver deres
direktør og selvstændige administration. Sager i de tidligere sociale nævn om beskæftigel-
se blev flyttet til nye regionale beskæftigelsesankenævn. Siden kommunalreformen har vi
i 3 notater til Statsrevisorerne fulgt op på sagsbehandlingstiderne i de sociale nævn og i be-
skæftigelsesankenævnene:
2008:
Vi konstaterede, at der var markante udsving i den gennemsnitlige sagsbehand-
lingstid mellem de regionale statsforvaltninger, og ville fortsat følge udviklingen.
2010:
Statsforvaltningerne og Indenrigs- og Sundhedsministeriet arbejdede fortsat på at
mindske forskellene mellem de regionale sagsbehandlingstider og oplyste, at den gen-
nemsnitlige sagsbehandlingstid ville være nede på 13 uger senest i starten af 2012.
Resultatmål
kan af ministeri-
erne være oplyst i måneder. Vi
har omregnet antal måneder til
uger ved at gange med en fak-
tor på 4,3 (1 måned = 4,3 uger).
Resultatmålene oplyses i antal
hele uger.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1384166_0011.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1384166_0012.png
INTRODUKTION OG KONKLUSION
5
6. Økonomi- og Indenrigsministeriet nedsatte i februar 2012 en tværministeriel arbejdsgrup-
pe, som skulle analysere statsforvaltningernes opgaver. Statsforvaltningerne havde ifølge
ministeriet i flere år været udfordret af en faldende bevilling, samtidig med at sagernes an-
tal og kompleksitet voksede. Derfor var der tendens til stigende sagsbehandlingstider på
nogle af sagsområderne og forskelle i sagsbehandlingen på tværs af landet. I oktober 2012
fremlagde ministeriet sit udspil til en ny struktur for de regionale statsforvaltninger.
Regeringen, Enhedslisten og Liberal Alliance indgik på den baggrund i november 2012 en
politisk aftale om en ny struktur for de regionale statsforvaltninger. Lovforslaget blev vedta-
get i maj 2013 med ikrafttrædelse den 1. juli 2013. En økonomiaftale i juni 2013 indebar en
bevillingsoverførsel til Socialministeriet på 118,7 mio. kr. i 2013 og 110,6 mio. kr. i 2014, i for-
bindelse med at opgaver fra de regionale statsforvaltningers social nævn og beskæftigelses-
ankenævn blev flyttet til Ankestyrelsen under Socialministeriet.
7. Formålet med at omstrukturere de regionale statsforvaltninger var at sikre en samlet og
holdbar løsning, hvor borgerne bl.a. ville få kortere sagsbehandlingstider, samtidig med at
den økonomiske udfordring på 93 mio. kr. ville blive imødekommet. Aftalen indeholdt en re-
form af klagestrukturen, som forligsparterne forventer vil være med til at styrke borgernes
retssikkerhed og vil sikre en effektiv varetagelse af klagesager på det sociale område og på
beskæftigelsesområdet. Med reformen blev der indført øget egenbetaling, som i Økonomi-
og Indenrigsministeriets handlingsplan fra 2012 blev estimeret til at indbringe ca. 32 mio. kr.
årligt, og som også ville betyde en reduktion i antallet af indkomne sager på Statsforvaltnin-
gens område. Endelig fremgår det af lovforslaget, at forligsparterne forventer at spare ca.
10,5 mio. kr. årligt som følge af regelforenklinger. Kommunerne er endvidere blevet pålagt
at anvende et skema med relevante oplysninger om klagesagen, når de sender klagen til
Ankestyrelsen.
Statsforvaltningens nye struktur og reformen af klagestrukturen
8. De 5 regionale statsforvaltningers opgaver er den 1. juli 2013 blevet samlet i én ny lands-
dækkende statsforvaltning. Statsforvaltningernes 5 tidligere hovedkontorer og 5 afdelings-
kontorer er blevet samlet i ét hovedkontor og 8 afdelinger. Bilag 1 viser en oversigt over om-
struktureringen.
Antallet af årsværk er ændret fra 696 i de regionale statsforvaltninger til henholdsvis 480 i
den nye statsforvaltning og 120 i Ankestyrelsens afdeling i Aalborg, når lovændringen er fuldt
implementeret ved udgangen af 2016. Statsforvaltningen forventer, at antallet af afgjorte sa-
ger vil være ca. 180.000 i 2014, og Ankestyrelsen forventer i 2014 at afgøre ca. 32.500 sa-
ger på de tidligere nævnsområder.
9. Reformen af klagestrukturen har betydet, at Ankestyrelsen er den eneste klageinstans for
kommunale afgørelser på det sociale område og på beskæftigelsesområdet. Før reformen
den 1. juli 2013 behandlede Ankestyrelsen sager, som styrelsen vurderede var af principiel
betydning, efter at sagerne først var blevet behandlet i de regionale statsforvaltningers so-
ciale nævn eller beskæftigelsesankenævn. Efter reformen skal Ankestyrelsen udvælge sa-
ger af principiel betydning direkte blandt de ca. 32.500 sager, som styrelsen forventer at be-
handle i 2014. Sager af principiel betydning bliver derfor ikke som tidligere behandlet 2 gan-
ge, og dermed bliver det muligt at give kommunerne en hurtigere vejledning på baggrund af
afgørelserne. I 2012 behandlede Ankestyrelsen i alt ca. 500 sager af principiel betydning.
Sagsbehandlingstider
10. Borgernes tilfredshed med statslige myndigheder afhænger bl.a. af myndighedernes
sagsbehandlingstider. Lange sagsbehandlingstider kan have såvel økonomiske som store
personlige omkostninger for borgerne. Myndighedernes mål for og opfølgning på sagsbe-
handlingstiderne giver grundlag for oplysning til borgerne om, hvornår de kan forvente svar
på en henvendelse.
En
sag af principiel betydning
er en sag, hvis afgørelse kan
tænkes at få betydning for an-
dre lignende sager, fx en sag,
der rejser uafklarede spørgsmål
om fortolkning af loven.
Lov om ændring af lov om re-
gional statsforvaltning, lov om
børns forsørgelse, lov om æg-
teskabs indgåelse og opløsning
og forskellige andre love som
følge af ændret organisering af
statsforvaltningerne (L157, 15.
maj 2013).
Lov om ændring af lov om rets-
sikkerhed og administration på
det sociale område, lov om an-
svaret for og styringen af den
aktive beskæftigelsesindsats
og forskellige andre love (L 158,
14. maj 2013).
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1384166_0013.png
6
INTRODUKTION OG KONKLUSION
11. I lovgivningen på området er der ikke regler for sagsbehandlingstider, men offentlige
myndigheder skal overholde god forvaltningsskik. Folketingets Ombudsmand har fastsat, at
myndighederne skal besvare borgernes henvendelser inden for en rimelig tid. Om en sags-
behandlingstid er rimelig, afhænger af en konkret vurdering, hvor andre forhold end den tid,
der medgår til egentlig sagsbehandling, også bliver taget i betragtning. Forhold, der kan på-
virke sagsbehandlingstiden i Statsforvaltningen eller i Ankestyrelsen, er fx høring af parter,
eller at Statsforvaltningen eller Ankestyrelsen indhenter udtalelser fra specialister.
Justitsministeriets cirkulære-
skrivelse om mål for hurtig
sagsbehandling m.v. (CIS nr.
73, 4. juni 1997).
12. Justitsministeriet har fastsat, at det også er et grundlæggende krav, at en myndighed
skal træffe en afgørelse så hurtigt, som det er muligt og forsvarligt. Ministeriet har fremhæ-
vet, at mål om sagsbehandlingstider skal være forsvarlige og realistiske, herunder være et
udtryk for tider, som er acceptable for borgerne.
1.3. Revisionskriterier, afgrænsning og metode
13. Beretningen er en opfølgning på beretning om statsamternes produktivitet og effektivi-
tet. I denne beretning medtager vi ikke oplysninger om produktivitet, fordi en sammenligning
ikke vil være retvisende på grund af omstruktureringen af området. Beretningen følger ud-
viklingen i de gennemsnitlige sagsbehandlingstider før, under og umiddelbart efter omstruk-
tureringen af de 5 regionale statsforvaltninger den 1. juli 2013. En direkte sammenligning af
gennemsnitlige sagsbehandlingstider før og efter omstruktureringen af de regionale statsfor-
valtninger er ikke mulig på grund af forskelle i udregningen af gennemsnittet. Før omstruk-
tureringen blev gennemsnittet udregnet på baggrund af et gennemsnit for hver af de 5 stats-
forvaltninger, hvor gennemsnittet efter omstruktureringen er udregnet direkte ud fra alle af-
gjorte sager. Figur 2 viser processen for etableringen af den nye struktur for statsforvaltnin-
gerne og reformen af klagestrukturen.
Figur 2. Processen for etableringen af den nye struktur for statsforvaltningerne og reformen af klagestrukturen
1. januar 2013
Overgangsdirektør for forbe-
redelse af den nye organisering
af statsforvaltningerne tiltræder.
9. november 2012
Politisk aftale bliver
indgået.
14. og 15. maj 2013
Ny lovgivning om struktur for
statsforvaltningerne og reformen
af klagestrukturen vedtages.
1. juli 2013
Ny struktur for statsforvaltningerne og
reformen af klagestrukturen træder i kraft.
4. kvartal
2012
1. kvartal
2. kvartal
2013
3. kvartal
4. kvartal
1. kvartal
2014-2016
Forberedelse
Overgangsfase
Fortsat implementering
Kilde: Rigsrevisionen.
Overgangsdirektøren
for for-
beredelsen af den nye organi-
sering blev ansat som følge af
finansloven for 2013, hvor der i
en anmærkning blev indskre-
vet hjemmel til, at der kunne ud-
peges en direktør og oprettes
en organisation, som kunne fo-
restå implementeringen af lov-
givningen i Statsforvaltningen.
Det fremgår af figur 2, at forberedelsen med at omstrukturere de 5 regionale statsforvaltnin-
ger og gennemføre reformen af klagestrukturen sker fra den 1. januar 2013 med ansættel-
se af en overgangsdirektør. Direktøren, den tilhørende overgangsledelse og en særlig im-
plementeringsorganisation med deltagelse af departementet i Økonomi- og Indenrigsmini-
steriet og Socialministeriet, statsforvaltningerne og Ankestyrelsen varetog forberedelsen,
inden lovgivningen trådte i kraft den 1. juli 2013. Det fremgår også af figuren, at der var en
overgangsfase frem til 1. januar 2014, bl.a. på grund af varslingsregler for flytning af med-
arbejdere. Den videre implementering af omstruktureringen, herunder Ankestyrelsens opbyg-
ning af afdelingen i Aalborg, forløber frem til udgangen af 2016.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1384166_0014.png
INTRODUKTION OG KONKLUSION
7
14. De regionale statsforvaltninger varetog en række opgaver med bl.a. behandling af sa-
ger om separation og skilsmisse, forældremyndighed, børnebidrag, navneændringer, regi-
streringsbeviser til EU-borgere og tilsyn med kommunerne. Lovgivningsmæssigt hører op-
gaverne til flere forskellige ministerier. Undersøgelsen omfatter sagsbehandlingstider for 5
typer af familiesager, der hører under Socialministeriet. Statsforvaltningen bruger ca. 61 %
af tiden på de 5 typer af familiesager. Det er også sager, hvor sagsbehandlingstiden bl.a. kan
have stor betydning for en forælders indtægtsgrundlag og barnets trivsel, fx hvis forældre-
myndigheden ikke er afklaret.
Vores undersøgelse omfatter også sagsbehandlingstider for klagesager på det sociale om-
råde og på beskæftigelsesområdet, dvs. sagsbehandlingstider for sager på de områder, som
er flyttet fra de regionale statsforvaltninger under Økonomi- og Indenrigsministeriet til Anke-
styrelsen under Socialministeriet. Lovmæssigt hører klagesagerne under Socialministeriet
eller Beskæftigelsesministeriet.
Notatet til Statsrevisorerne, som vi afgav i 2011, handlede om sagsbehandlingstider til og
med 2. kvartal 2011. I denne undersøgelse har vi medtaget sagsbehandlingstider fra 1. ja-
nuar 2011 til og med 31. marts 2014.
15. Den gennemsnitlige sagsbehandling for klagesager inkluderer ikke den sagsbehand-
lingstid, som kommunerne har brugt på at behandle den sag, borgeren klager over. Dvs. at
borgeren har oplevet en sagsbehandlingstid i kommunen, inden klagesagen bliver behand-
let. Borgerens oplevede sagsbehandlingstid kan derfor være væsentligt længere end de ti-
der, der er omtalt i denne beretning. Særligt kan borgeren opleve en øget sagsbehandlings-
tid, hvis en sag på grund af manglende oplysninger bliver hjemvist til kommunen til fornyet
sagsbehandling. Boks 1 viser et eksempel på et sagsforløb både i en kommune og i Anke-
styrelsen.
De
5 typer familiesager
er:
børnebidragssager
faderskabssager
forældremyndigheds- og bo-
pælssager
samværssager
separations- og skilsmisse-
sager.
BOKS 1. EKSEMPEL PÅ BORGEROPLEVET SAGSBEHANDLINGSTID
Borger anker standsning af kontanthjælp
Den 11. april 2013 træffer kommunen afgørelse om at standse udbetaling af kontanthjælp og at op-
kræve allerede udbetalt kontanthjælp. Kommunen mener, at borgeren har arbejdet, samtidig med at
hun modtog kontanthjælp. Borgeren er uenig i afgørelsen og
klager til kommunen den 18. april 2013.
Den 26. juni 2013 sender kommunen sagen til Statsforvaltningen efter at have genvurderet og fast-
holdt afgørelsen. Sagen bliver oprettet i Ankestyrelsen den 13. september 2013, og samme dag ud-
sender Ankestyrelsen et brev til borgeren om bekræftelse på modtagelsen af klagen sammen med
en angivet sagsbehandlingstid på ca. 24 uger. Den 19. marts 2014 beder Ankestyrelsen kommunen
om at fremsende manglende sagsakter, og den 20. marts 2014 meddeler Ankestyrelsen borgeren, at
sagsbehandlingstiden vil blive forlænget med ca. 9 uger som følge af de manglende sagsakter.
Den
31. marts 2014 stadfæster Ankestyrelsen kommunens afgørelse.
Den samlede sagsbehandlingstid i Ankestyrelsen var 40 uger. Hertil kommer de 10 uger, der gik, fra
kommunen modtog borgerens klage, til klagen blev videresendt til Ankestyrelsen. Borgerens opleve-
de sagsbehandlingstid var derfor 50 uger.
Kilde: Ankestyrelsen.
16. Omstruktureringen af de regionale statsforvaltninger er foretaget i henhold til den politi-
ske aftale og den lovgivning, som efterfølgende er blevet vedtaget. Ændringerne skal være
fuldt implementeret ved udgangen af 2016, hvorfor undersøgelsen ikke handler om konse-
kvenserne for den samlede reform, herunder de økonomiske konsekvenser. Målet om øget
kvalitet i sagsbehandlingen som følge af omstruktureringen og reformen har ikke indgået i un-
dersøgelsen.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1384166_0015.png
8
INTRODUKTION OG KONKLUSION
17. Vi har holdt møder og gennemført interviews med Økonomi- og Indenrigsministeriet,
Socialministeriet, Statsforvaltningen og Ankestyrelsen. Vi har endvidere gennemgået nota-
ter, redegørelser mv. fra Økonomi- og Indenrigsministeriet, Socialministeriet, de tidligere re-
gionale statsforvaltninger, Statsforvaltningen og Ankestyrelsen, herunder primært materia-
le om sagsbehandlingstider og tilhørende forklaringer, resultatkontrakter og statusnotater.
Revisionen er udført i overensstemmelse med god offentlig revisionsskik, jf. boks 2.
BOKS 2. GOD OFFENTLIG REVISIONSSKIK
God offentlig revisionsskik er baseret på de grundlæggende revisionsprincipper i rigsrevisionernes
internationale standarder (ISSAI 100-999).
18. Bilag 1 indeholder en oversigt over omstruktureringen af statsforvaltningerne. Bilag 2 in-
deholder en oversigt over de tidligere regionale statsforvaltningers sagsbehandlingstider for
klagesager på det sociale område og på beskæftigelsesområdet. Bilag 3 indeholder resul-
tatmål for gennemsnitlige sagsbehandlingstider for klagesager i de tidligere regionale stats-
forvaltninger. Bilag 4 viser eksempler på klagesager og sagsbehandlingstider i Ankestyrel-
sen. Bilag 5 indeholder en ordliste, der forklarer udvalgte ord og begreber.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1384166_0016.png
SAGSBEHANDLINGSTIDER FOR FAMILIESAGER
9
2.
Sagsbehandlingstider for familiesager
Økonomi- og Indenrigsministeriet har
i betragtning af den forholdsvist korte perio-
de fra vedtagelsen af lovændringen, til den blev gennemført
på tilfredsstillende vis
forberedt omstruktureringen af de regionale statsforvaltninger under hensyntagen til
sagsbehandlingstiderne.
Den gennemsnitlige sagsbehandlingstid for familiesagerne steg fra 2. kvartal til 3.
kvartal 2013 som følge af bl.a. opsigelser fra medarbejdere og flytning af medarbej-
dernes opgaver. Statsforvaltningen prioriterede løbende sin indsats for at afhjælpe
problemer med et stigende antal sager
specielt om børnebidrag
og nedpriorite-
rede bl.a. faderskabssager i en periode. Rigsrevisionen finder det hensigtsmæssigt,
at Statsforvaltningen fortsat løbende vurderer, hvilke konsekvenser sagsbehandlings-
tiden har for borgerne, og målretter sin indsats, så de sager, der har de største kon-
sekvenser for borgerne, får den højeste prioritet.
Den gennemsnitlige sagsbehandlingstid for børnebidragssager var 10,9 uger i 1. kvar-
tal 2014. Rigsrevisionen konstaterer, at Statsforvaltningen fortsat kan arbejde på at
nedbringe sagsbehandlingstiden. Den gennemsnitlige sagsbehandlingstid for sepa-
rations- og skilsmissesager var 6,9 uger i 1. kvartal 2014 og dermed lavere end re-
sultatmålet på 9 uger. Økonomi- og Indenrigsministeriet bør i samarbejde med So-
cialministeriet overveje, om målet om 9 ugers gennemsnitlig sagsbehandlingstid i
2014 og 8 uger i 2015 for separations- og skilsmissesager er tilstrækkeligt ambitiøst.
Familiesager under forældreansvarsloven drejer sig typisk om tvistsager mellem for-
ældre. Målet for Statsforvaltningen er at sikre barnets tarv bedst muligt. Afhængighe-
den af forældrenes medvirken i sagsforløbet gør det vanskeligt at opstille mål for gen-
nemsnitlige sagsbehandlingstider. Rigsrevisionen finder det tilfredsstillende, at Øko-
nomi- og Indenrigsministeriet og Statsforvaltningen arbejder med at udvikle andre ty-
per mål, som giver mere mening i styringsmæssig sammenhæng.
2.1. Forhold i forberedelsen, der kunne påvirke sagsbehandlingstiden
19. Vi har undersøgt, om Økonomi- og Indenrigsministeriet ved forberedelsen af omstruktu-
reringen af statsforvaltningerne har handlet på forhold, som ellers kunne betyde, at borger-
ne oplevede længere gennemsnitlige sagsbehandlingstider i familiesager.
Opmærksomhed på at fastholde sagsbehandlingstiden
20. Som en del af den nye struktur for Statsforvaltningen skulle forvaltningen sammenlæg-
ge sagsområder, så opgavevaretagelsen inden for et sagsområde blev centraliseret. Antal-
let af årsværk blev samtidig ændret på de enkelte afdelinger, hvilket medførte, at nogle med-
arbejdere skulle flytte arbejdssted til andre landsdele.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1384166_0017.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1384166_0018.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1384166_0019.png
12
SAGSBEHANDLINGSTIDER FOR FAMILIESAGER
Det fremgår af figur 4, at den gennemsnitlige sagsbehandlingstid for børnebidragsager har
været faldende fra 17,0 uger til 10,9 uger i perioden 1. juli 2013 - 31. marts 2014. I samme
periode har faderskabssager været stigende fra 10,9 uger til 12,2 uger. Separations- og skils-
missesager faldt fra 8,8 uger til 6,9 uger, mens forældremyndigheds- og bopælssager faldt
fra 8,3 uger til 7,6 uger. Samværssager faldt også fra 13,4 uger til 12,8 uger i perioden.
Sammenholder vi de gennemsnitlige sagsbehandlingstider i 3. kvartal 2013 med de gennem-
snitlige sagsbehandlingstider i 2. kvartal 2013, som også er vist i figur 3, fremgår det, at der
er en tendens til, at den gennemsnitlige sagsbehandlingstid for familiesager steg under om-
struktureringen.
25. Statsforvaltningen har oplyst, at der ved omstruktureringen især har været udfordringer
i sager om børnebidrag. Børnebidragssager blev den 1. juli 2013 samlet i Ringkøbing, og det
viste sig vanskeligt at overflytte erfarne medarbejdere fra deres tidligere arbejdspladser til
dette sagsområde. Det resulterede i, at ca. 80 % af de medarbejdere, der fremadrettet skul-
le være på området, var nye medarbejdere eller medarbejdere, som havde skiftet arbejds-
opgaver og derfor havde brug for oplæring. Det betød også et ekstra træk på de relativt få
erfarne medarbejdere på området.
Statsforvaltningerne gennemførte forskellige tiltag for at nedbringe antallet af verserende sa-
ger. Det omfattede oprettelsen af 4 indsatsteam af erfarne medarbejdere fra andre områder,
der hver fik til opgave at afslutte 500 ældre sager inden den 1. januar 2014. Et andet tiltag
var, at alle tidligere medarbejdere fra bidragsområdet
uanset hvor de var placeret i Stats-
forvaltningen
fik udleveret 10 sager, som de skulle afslutte inden udgangen af oktober
2013.
Statsforvaltningen har oplyst, at det i 4. kvartal 2013 samlet set lykkedes at nedbringe antal-
let af verserende sager fra 9.000 til ca. 6.000.
26. Statsforvaltningen har oplyst, at forvaltningen har igangsat tiltag til at få afviklet et stør-
re antal møder, så borgernes ventetid bliver nedbragt. Der er bl.a. indkaldt til møder på lør-
dage, og der er indført faste mødeformer og fastlagt mødeskemaer for alle sagsbehandlere.
I knap 60 % af Statsforvaltningens sager bliver det første møde nu afholdt inden for 35 da-
ge. Målet er, at det skal ske for 70 % af sagerne.
27. Statsforvaltningen har oplyst, at det har været et strategisk valg at øge indsatsen på
børnebidragssager frem for på faderskabssager. Faderskabssager har ifølge Statsforvalt-
ningen som udgangspunkt ikke de samme umiddelbare konsekvenser for borgerne, hvis en
afgørelse trækker ud, som en børnebidragssag, hvor fx en forælders indtægtsgrundlag og
mulighed for at kunne betale de månedlige regninger er afhængig af afgørelsen.
Resultat
28. Undersøgelsen viser, at Statsforvaltningen har handlet på forhold som følge af omstruk-
tureringen, der kunne medvirke til længere gennemsnitlige sagsbehandlingstider i overgangs-
fasen og videre frem til den 31. marts 2014. Den gennemsnitlige sagsbehandlingstid for bør-
nebidragssager var i 3. kvartal 2013 på 17,0 uger, og det har været det område, hvor der har
været de største udfordringer. Den gennemsnitlige sagsbehandlingstid for børnebidragssa-
ger var i 1. kvartal 2014 på 10,9 uger.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1384166_0020.png
SAGSBEHANDLINGSTIDER FOR FAMILIESAGER
13
2.3. Udvikling i mål for familiesagers sagsbehandlingstid
29. Vi har undersøgt, hvilke resultatmål Økonomi- og Indenrigsministeriet i samarbejde med
Socialministeriet, der er det ansvarlige ressortministerium, har opstillet for sagsbehandlings-
tider for familiesagerne.
Resultatmål frem til 2015
30. Økonomi- og Indenrigsministeriet og Statsforvaltningen oplyser i resultatkontrakten for
2014, at de vil tilstræbe korte sagsbehandlingstider. Derudover fremgår det af resultatkon-
trakten, at Statsforvaltningen har konkrete resultatmål for gennemsnitlige sagsbehandlings-
tider på udvalgte sagsområder. Det er sagsområder, der som udgangspunkt omfatter Stats-
forvaltningens hovedområder. I resultatkontrakten for 2014 er der resultatmål for den gen-
nemsnitlige sagsbehandlingstid for børnebidragssager og for separations- og skilsmissesa-
ger. Der er ikke fastsat mål for den gennemsnitlige sagsbehandlingstid for de andre typer af
sager, som indgår i vores undersøgelse.
Resultatmålene for de gennemsnitlige sagsbehandlingstider er fastsat sammen med Social-
ministeriet. Statsforvaltningen oplyser i resultatkontrakten for 2014, at der i 2014 fortsat er
fokus på at konsolidere omstruktureringen af statsforvaltningerne, men at sigtelinjerne for
2015 og frem indebærer gradvist kortere sagsbehandlingstider. Tabel 1 viser resultatmålene
for 2014 og 2015.
Tabel 1. Resultatmål for sagsbehandlingstider for børnebidragssager og separa-
tions- og skilsmissesager
2014
Børnebidragssager
Separations- og skilsmissesager
Kilde: Statsforvaltningens resultatkontrakt for 2014.
9 uger
9 uger
2015
9 uger
8 uger
Det fremgår af tabel 1, at Statsforvaltningen viderefører resultatmålet om 9 uger i gennem-
snitlig sagsbehandlingstid i 2014 og 2015 for børnebidragssager. Resultatmålet var også 9
uger i 2013. Resultatmålet for separations- og skilsmissesager er nedsat fra 9 uger i 2014
til 8 uger i 2015.
31. Den gennemsnitlige sagsbehandlingstid var 10,9 uger for børnebidragssager og 6,9 uger
for separations- og skilsmissesager i 1. kvartal 2014. Statsforvaltningen har forklaret sags-
behandlingstiden med, at det er afgørelser på en række gamle sager, som har påvirket den
gennemsnitlige sagsbehandlingstid. Derfor er målet for børnebidragssager i 2014 specifice-
ret til udelukkende at omhandle sager, hvor ansøgningen er modtaget fra og med den 1. ja-
nuar 2014. Statsforvaltningen har oplyst, at den gennemsnitlige sagsbehandlingstid er 4,4
uger for bidragssager, der er modtaget fra og med den 1. januar 2014 og afsluttet i 1. kvar-
tal 2014.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1384166_0021.png
14
SAGSBEHANDLINGSTIDER FOR FAMILIESAGER
Forældreansvarsloven
inde-
holder reglerne om forældre-
myndighed, barnets bopæl og
samvær. Et af lovens hoved-
principper er, at et barn har ret
til 2 forældre. Dette grundlæg-
gende princip betyder, at for-
ældrene
også selv om de ik-
ke lever sammen
har et fæl-
les ansvar for barnet.
Andre typer af resultatmål
32. Økonomi- og Indenrigsministeriet og Statsforvaltningen har oplyst, at det for flere sager
på familieområdet er vanskeligt at opstille meningsfulde mål om sagsbehandlingstider. Sa-
ger under forældreansvarsloven, som bl.a. omfatter sager om forældremyndighed, bopæl og
samvær, er karakteriseret ved, at det er tvistsager mellem forældrene. Sagsforløb om fx sam-
vær kan vare flere år, fordi sagen kan blive optaget på ny, hvis der opstår uenigheder mel-
lem forældrene. I Statsforvaltningen vil sådanne sagsforløb blive anset for afgrænsede, en-
keltstående forløb. For forældrene, som måske med måneders eller halve års mellemrum
rejser nye sager, vil det kunne opleves som ét langt sammenhængende forløb, jf. eksemp-
let i boks 3.
BOKS 3. EKSEMPEL PÅ EN SAG MED FLERE AFGRÆNSEDE, ENKELTSTÅENDE SAGSFOR-
LØB
Far søger om samvær med barn
Forældrene til et barn født i 2006 flytter fra hinanden i 2010. Faren søger samvær med barnet i de-
cember 2010. På grund af vanskeligheder med at komme til de indkaldte møder i Statsforvaltningen
bliver der først afholdt møde med begge forældre i marts 2011. På mødet kommer det frem, at faren
har en straffesag, som ikke er afsluttet. Statsforvaltningen skal derfor indhente høring fra kriminalfor-
sorg og fra farens læge samt indhente straffeattest. Statsforvaltningens handleplan for overvåget sam-
vær bliver sendt til faren i maj 2011, som han skal acceptere, før den kan sættes i værk. I juni accep-
terer faren handleplanen, og overvåget samvær starter.
Statsforvaltningen afslutter sagen.
I juli 2011 søger moren samværsaftalen ophævet, da faren er blevet varetægtsfængslet.
Statsforval-
tningen ophæver samværsaftalen og afslutter sagen i oktober 2011.
I september 2012 søger faren igen samvær med barnet. Ansøgningen bliver afslået, da der ingen æn-
dring er i farens situation. Han er fortsat fængslet.
Statsforvaltningen afslutter sagen i oktober 2012.
I januar 2013 søger faren samvær på ny, som
Statsforvaltningen afslutter med et afslag i marts 2013.
Faren klager derefter til Ankestyrelsen.
På grund af farens nye situation uden for fængslet anmodede Ankestyrelsen i februar 2014 om, at sa-
gen bliver genoptaget i Statsforvaltningen. Statsforvaltningen skal nu indhente oplysninger fra krimi-
nalforsorg, læge mv. Sagen er endnu ikke afsluttet i marts 2014.
Kilde: Statsforvaltningen.
33. Økonomi- og Indenrigsministeriet og Statsforvaltningen har oplyst, at de arbejder med
andre typer af mål end gennemsnitlige sagsbehandlingstider på grund af familiesagernes ka-
rakter. Forældreansvarslovens grundprincipper indebærer, at det er med udgangspunkt i bar-
nets tarv, at forvaltningen skal finde en løsning. Det betyder, at en løsning inden for en af-
grænset tidsperiode ikke er et mål, som Statsforvaltningen kan styre efter. Der er i resultat-
kontrakten i stedet opstillet krav om, at Statsforvaltningen hurtigt skal indkalde til det første
vejledningsmøde i de sager, hvor der er uenighed mellem forældrene. Dette krav skal sikre,
at Statsforvaltningen hurtigt iværksætter sagsbehandlingen.
Som supplement til målet om en hurtig mødeindkaldelse er der også stillet krav om, at Stats-
forvaltningen finder en løsning mellem konfliktende parter i sager om barnets bopæl og for-
ældremyndighed. Målet i resultatkontrakten er, at Statsforvaltningen i 70 % af sagerne, hvor
der er uenighed mellem forældrene, skal afslutte sagen. Hvis forældrene ikke opnår enighed,
bliver sagerne om bopæl og forældremyndigheden henvist til retsligt afgørelse, mens Stats-
forvaltningen afgør sager om samvær, herunder midlertidigt samvær.
Det fremgår af resultatkontrakten for 2014, at Økonomi- og Indenrigsministeriet og Statsfor-
valtningen planlægger, at der i resultatkontrakten for 2015 skal være et nyt resultatmål for
sagernes liggetid i stedet for et resultatmål for sagernes sagsbehandlingstid. Statsforvalt-
ningen vil udregne liggetid som antallet af endnu ikke afsluttede sager og alderen på disse.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1384166_0022.png
SAGSBEHANDLINGSTIDER FOR FAMILIESAGER
15
Resultat
34. Undersøgelsen viser, at Statsforvaltningen har resultatmål for gennemsnitlig sagsbe-
handlingstid for børnebidragssager og separations- og skilsmissesager. På grund af fami-
liesagernes karakter har Økonomi- og Indenrigsministeriet ikke fastsat resultatmål for sam-
værssager og for forældremyndigheds- og bopælssager. Statsforvaltningen arbejder på at
fastsætte andre typer af resultatmål, fx liggetid for sagerne.
Resultatmålet i 2014 er 9 uger for både børnebidragssager og separations- og skilsmisse-
sager. Resultatmålet i 2014 gælder kun børnebidragssager, som er modtaget i 2014. For sa-
ger modtaget i 2014 er den gennemsnitlige sagsbehandlingstid 4,4 uger, mens den for alle
børnebidragssager, dvs. også sager modtaget før den 1. januar 2014, er 10,9 uger. For se-
parations- og skilsmissesager er den gennemsnitlige sagsbehandlingstid 6,9 uger den 30.
marts 2014.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1384166_0023.png
16
SAGSBEHANDLINGSTIDER FOR KLAGESAGER PÅ DET SOCIALE OMRÅDE OG PÅ BESKÆFTIGELSES-
OMRÅDET
3.
Sagsbehandlingstider for klagesager på det
sociale område og på beskæftigelsesområdet
Den gennemsnitlige sagsbehandlingstid for klagesager på det sociale område og på
beskæftigelsesområdet steg frem mod reformen af klagestrukturen den 1. juli 2013,
bl.a. som følge af mangel på kvalificeret arbejdskraft til at behandle klagesagerne.
Rigsrevisionen konstaterer, at Økonomi- og Indenrigsministeriet og Socialministeriet
løbende har koordineret forberedelsen af reformen, og at begge ministerier har gen-
nemført en række relevante initiativer, som skulle afbøde eventuelle konsekvenser
for borgerne, inden reformen trådte i kraft. Rigsrevisionen må dog konstatere, at Øko-
nomi- og Indenrigsministeriet ikke fik nedbragt antallet af verserende sager i væsent-
ligt omfang før overdragelsen af sagerne til Ankestyrelsen.
Socialministeriet og Ankestyrelsen har
efter at de har overtaget klagesagerne
gen-
nemført en række tiltag til at modvirke yderligere forlængelse af den gennemsnitlige
sagsbehandlingstid. Initiativerne i både forberedelsesfasen og efter overtagelsen af
sagerne har imidlertid ikke været tilstrækkelige. Rigsrevisionen finder ikke, at opgaven
med at rekruttere arbejdskraft er løst tilfredsstillende, men konstaterer samtidig, at An-
kestyrelsen først havde bevillingsmæssig hjemmel til at ansætte medarbejdere til om-
rådet den 1. juli 2013. Den gennemsnitlige sagsbehandlingstid er således steget be-
tydeligt og var den 31. marts 2014 steget til 34,4 uger for sager under beskæftigelses-
lovgivningen, 36,4 uger for sager under lovgivningen vedrørende børn og familier og
42,7 uger for sager under lovgivningen om sociale forhold.
Økonomi- og Indenrigsministeriet havde i 2004 fastsat et resultatmål på 13 ugers gen-
nemsnitlig sagsbehandlingstid for klagesager i de sociale nævn og i beskæftigelses-
ankenævnene. Ministeriet satte højere mål for de enkelte statsforvaltninger i perioden
2011 - 30. juni 2013, da Økonomi- og Indenrigsministeriet forventede en faldende pro-
duktivitet op til, at reformen trådte i kraft. Resultatmålene for statsforvaltningerne blev
i 1. halvår 2013 med en enkelt undtagelse fastsat til mellem 15 og 22 uger. Socialmi-
nisteriet har efter at have overtaget klagesagerne den 1. juli 2013 fastsat resultatmå-
let til 26 uger i 2014 faldende til 19 uger i 2016.
Rigsrevisionen konstaterer, at de nuværende fastsatte mål er væsentligt over det tid-
ligere resultatmål på 13 uger, som ifølge Økonomi- og Indenrigsministeriet fortsat er
et realistisk langsigtet mål, der svarer til det, som Statsrevisorerne tidligere er blevet
stillet i udsigt. Det skal bemærkes, at et af hovedformålene med reformen af ankesy-
stemet er, at der skal være kortere sagsbehandlingstider.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1384166_0024.png
SAGSBEHANDLINGSTIDER FOR KLAGESAGER PÅ DET SOCIALE OMRÅDE OG PÅ BESKÆFTIGELSES-
OMRÅDET
17
3.1. Tilrettelæggelse af Ankestyrelsens overtagelse af klagesager
35. Vi har undersøgt, hvordan statsforvaltningerne har forberedt overdragelsen af klagesa-
ger på det sociale område og på beskæftigelsesområdet, og hvordan sagsbehandlingstider-
ne har udviklet sig frem til den 1. juli 2013. Vi har også undersøgt, hvilke resultatmål stats-
forvaltningerne har haft for den gennemsnitlige sagsbehandlingstid.
De regionale statsforvaltningers forberedelse af overdragelsen af klagesager
36. Økonomi- og Indenrigsministeriet har oplyst, at Ankestyrelsen hver måned fra den 1. ja-
nuar 2013 til den 1. juli 2013 fik statusrapporter om udviklingen i sagsbehandlingstider, an-
tal verserende sager, antal afgørelser mv. Formålet var at forberede Ankestyrelsen på de
sager, som styrelsen skulle overtage, herunder orientere om produktiviteten. Ministeriet har
også oplyst, at der i januar, marts, august og december 2013 blev holdt statusmøder med
deltagelse af forligspartierne, Ankestyrelsen og overgangsledelsen for Statsforvaltningen.
På møderne blev der redegjort for den fremtidige organisering, justering af årsværk og op-
gavefordeling, og der blev givet status på implementeringen, udviklingen i sagsbehandlings-
tiderne, afviklingen af de verserende sager fra statsforvaltningerne, ansættelser og fratræ-
delser samt orienteret om disse forholds påvirkning på sagsbehandlingstiden.
Økonomi- og Indenrigsministeriet har oplyst, at den overordnede tilgang til håndtering af si-
tuationen ved indgangen til 2013 var at forberede en driftssikker overgang til den nye struk-
tur, så denne i videst muligt omfang var klar den 1. juli 2013. Et solidt grundlag skulle bl.a.
sikre, at Ankestyrelsen kunne realisere lavere sagsbehandlingstider. En anden overordnet
tilgang var at opretholde produktionen frem mod den 1. juli 2013. Økonomi- og Indenrigsmi-
nisteriet har også oplyst, at ministeriet har ydet en indsats for at forberede Ankestyrelsens
overtagelse af klagesagerne inden for de gældende rammer ved at:
Oprette en arbejdsgruppe og iværksætte en række møder mellem Økonomi- og Inden-
rigsministeriet, Socialministeriet, statsforvaltningerne, overgangsledelsen og Ankesty-
relsen.
Iværksætte merarbejdsprojekter for ca. 3 mio. kr. og aktivere medarbejderes rådigheds-
forpligtelse.
Afrapportere månedligt til Ankestyrelsen om bl.a. produktionen i 1. halvår 2013.
Genbesætte fratrådte stillinger på nævnsområdet i henhold til den fremtidige fysiske pla-
cering af Ankestyrelsens afdelinger.
Indgå aftale med Ankestyrelsen om de overførte nævnsmedarbejdere, så disse fysisk
blev siddende i Statsforvaltningen i 2. halvår 2013, mens varslingsperioden for dem, der
skulle flytte arbejdssted, udløb. Dermed havde Ankestyrelsen tid til at få de fysiske ram-
mer til de fremtidige medarbejdere på plads.
Økonomi- og Indenrigsministeriet har også oplyst, at statsforvaltningerne fortsat ved indgan-
gen til 2013 havde den oprindelige udfordring med stigende sagsbehandlingstider på nævns-
området, som reformen skulle løse. Først med implementeringen af reformen af klagestruk-
turen ville der være grundlag for at understøtte effektive og optimale arbejdsgange. Derud-
over havde statsforvaltningerne udfordringer som følge af arbejdet med at forberede og im-
plementere reformen, samtidig med at der forventeligt var flere opsigelser fra medarbejde-
re end tidligere. Det var imidlertid ikke muligt lovgivningsmæssigt at iværksætte mere struk-
turelle tiltag, før loven var vedtaget og trådt i kraft. Den eksisterende struktur gjorde det fx
ikke muligt at flytte sager mellem statsforvaltningerne og organisere sig i fx specialistkonto-
rer på bestemte lokaliteter på tværs af statsforvaltninger.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1384166_0025.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1384166_0026.png
SAGSBEHANDLINGSTIDER FOR KLAGESAGER PÅ DET SOCIALE OMRÅDE OG PÅ BESKÆFTIGELSES-
OMRÅDET
19
For at understøtte den fremtidige sagsbehandling bedst muligt besatte overgangsledelsen i
Statsforvaltningen løbende og efter aftale med Ankestyrelsen en del af de ledige stillinger i
Aalborg og i København efter, hvor medarbejderne fra den 1. juli 2013 skulle løse opgaven.
Socialministeriet har oplyst, at stillingerne i vidt omfang blev besat med medarbejdere, som
ikke havde erfaring med klagesager, men i stedet havde erfaring fra statsforvaltningerne, fx
sager på familieområdet. Socialministeriet har også oplyst, at medarbejderne i marts 2014
er endeligt fysisk samlet i Aalborg, og at ministeriet forventer, at medarbejderne også i Kø-
benhavn er endeligt fysisk placeret i juli 2014.
39. Statsforvaltningen har oplyst, at de 5 regionale statsforvaltninger igangsatte et merar-
bejdsprojekt om klagesager i 1. halvår 2013 for bl.a. at nedbringe det verserende antal sa-
ger mest muligt, inden de blev overdraget til Ankestyrelsen. Fra januar 2013 til udgangen af
maj 2013 blev der afsluttet ca. 600 sager. Det svarer til knap 4 % af de 16.780 sager, som
de sociale nævn og de regionale beskæftigelsesankenævn afgjorde i 1. halvår 2013.
Resultatmål for klagesager
40. Rigsrevisionen konstaterede i notatet til Statsrevisorerne fra oktober 2011 om opfølgning
på beretning om statsamternes produktivitet og effektivitet, at udviklingen i statsforvaltnin-
gernes gennemsnitlige sagsbehandlingstider nu var på vej til at overholde de aftalte resul-
tatmål, der blev fastsat for de enkelte statsforvaltninger. De lå i 1. halvår 2013 mellem 15 og
22 uger, bortset fra det sociale nævn i Statsforvaltningen Hovedstaden, hvor resultatmålet
for den gennemsnitlige sagsbehandlingstid var sat til 30 uger. Bilag 3 viser resultatmålene
for de regionale statsforvaltninger fra 2011 til 1. juli 2013 for de sociale nævn og beskæfti-
gelsesnævnene.
41. Vores undersøgelse viser, at Økonomi- og Indenrigsministeriet og de regionale statsfor-
valtninger sænkede ambitionen for resultatmålene fra 2011 til 1. juli 2013 på både det socia-
le område og på beskæftigelsesområdet:
Statsforvaltningerne Midtjylland og Nordjylland fik i 2011 forskellige resultatmål på både
det sociale område og på beskæftigelsesområdet, så de ikke længere skulle opfylde det
hidtidige resultatmål på 13 uger.
Statsforvaltningen Hovedstaden, som for det sociale nævn i 2011 havde et resultatmål
på 13 uger, havde i 1. halvår 2013 et resultatmål på 30 uger.
I 1. halvår 2013 var der ingen af de 5 regionale statsforvaltninger, som havde resultatmål
om gennemsnitlige sagsbehandlingstider på 13 uger.
Statsforvaltningen Hoved-
staden
havde i 1. halvår 2013
et resultatmål på 30 uger som
følge af, at forvaltningen fik
overdraget sagsbehandlingen
på en række sager fra Stats-
forvaltningen Midtjylland. Det
medførte stigende gennem-
snitlige sagsbehandlingstider i
Statsforvaltningen Hovedsta-
den. Overdragelsen var en und-
tagelse og en delegation af
myndighedsudøvelse, der var
aftalt mellem de 2 statsforvalt-
ninger uden bemærkninger fra
Socialministeriet og Beskæfti-
gelsesministeriet, som var de
ministerier, klagesagerne hørte
under.
Statsforvaltningen Midtjylland var den eneste af de 5 statsforvaltninger, hvor der skete et fald
i resultatmålene fra 2011 til 1. juli 2013. Resultatmålene var i 2013 henholdsvis 15 uger og
21 uger for det sociale nævn og beskæftigelsesankenævnet og derved stadig højere end 13
uger. Økonomi- og Indenrigsministeriet har oplyst, at der blev opstillet mål i resultatkontrak-
ten om, at antallet af behandlede sager i 1. halvår 2013 skulle være på samme niveau som
året før. Ministeriet har oplyst, at situationen i statsforvaltningerne ved indgangen til 2013 ik-
ke gjorde det realistisk at nå en gennemsnitlig sagsbehandlingstid på 13 uger i løbet af 1.
halvår 2013. Med omstruktureringen af statsforvaltningerne og reformen af klagestrukturen
vil der være etableret en struktur, der muliggør kortere sagsbehandlingstider.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1384166_0027.png
20
SAGSBEHANDLINGSTIDER FOR KLAGESAGER PÅ DET SOCIALE OMRÅDE OG PÅ BESKÆFTIGELSES-
OMRÅDET
FUNA
(fusion mellem nævn og
Ankestyrelsen) var Ankestyrel-
sens interne projektorganisa-
tion, som blev etableret for at
forberede fusionsprocessen.
FUNA var underlagt en løben-
de afrapportering til koncerndi-
rektionen.
Ankestyrelsens forberedelse af overtagelsen af klagesager
42. Ankestyrelsen etablerede i februar 2013 en intern projektorganisation
FUNA (fusion
mellem nævn og Ankestyrelsen)
som havde til formål at udarbejde en projektplan med kon-
krete projekter målrettet den forestående overtagelse. Der blev i alt planlagt 29 konkrete pro-
jekter, herunder projekter om personaleprocessen, ændring af lovgivning og oprettelse af ny
journalplan.
43. Socialministeriet og Ankestyrelsen har oplyst, at de største udfordringer ved overtagel-
sen af de ca. 17.000 verserende sager var at overføre sagerne til Ankestyrelsens it-system,
at der var en betydelig andel af gamle sager, og at en del af medarbejderne fra de regiona-
le statsforvaltninger valgte ikke at flytte med til Ankestyrelsen. Socialministeriet og Ankesty-
relsen har bl.a. peget på følgende ved udfordringerne:
På grund af forskelle mellem it-systemet i Ankestyrelsen og i de regionale statsforvalt-
ninger var Ankestyrelsen nødt til manuelt at oprette de sager, som de overtog. Flere af
sagerne var papirbaserede, og Ankestyrelsen har oplyst, at det tog 3 måneder at opret-
te alle sager i styrelsens it-system.
35 % af sagerne, som Ankestyrelsen overtog, var 6 måneder gamle eller mere, og 1 %
af sagerne var mere end 1 år gamle.
Medarbejdere fra 5 regionale arbejdspladser skulle skifte arbejdsplads til 2 afdelinger i
Ankestyrelsen, henholdsvis i Aalborg og i København. 187 medarbejdere valgte at skif-
te arbejdsplads, og 27 medarbejdere valgte at begære sig opsagt. Den 1. januar 2014
var der 160 medarbejdere.
44. Ankestyrelsen måtte i efteråret 2013 opretholde de tidligere arbejdspladser i nævnene i
Nykøbing Falster, Aabenraa og Ringkøbing på grund af de varslingsregler, der gælder for
offentligt ansatte. Socialministeriet har oplyst, at det derfor ikke var muligt fuldt ud at imple-
mentere den nye organisation før den 1. januar 2014. Socialministeriet har også oplyst, at
ministeriet først overtog myndighedsopgaven og medarbejderne den 1. juli 2013 samtidig
med lovændringen. Ankestyrelsen fik først i ugen op til den 1. juli 2013 indsigt i de enkelte
sager og i, hvilke medarbejdere og kompetencer der fulgte med fra de regionale statsfor-
valtninger.
45. Ankestyrelsen har oplyst, at der i FUNA blev udarbejdet en række projekter målrettet
medarbejdere, der ikke var bosiddende i København eller Aalborg, for at imødekomme ud-
fordringerne ved rokering af medarbejdere. Der blev bl.a. arrangeret busture for medarbej-
dere til Aalborg for at møde eventuelle fremtidige chefer og kolleger.
Et andet initiativ var, at medarbejderne fik mulighed for at få 2 faste hjemmearbejdsdage
om ugen. Ankestyrelsen har oplyst, at det hovedsageligt er medarbejdere fra Sjælland og
Lolland-Falster, der har benyttet denne ordning, da deres arbejdsplads blev flyttet til Kø-
benhavn.
Resultat
46. Undersøgelsen viser, at Økonomi- og Indenrigsministeriet i forberedelsen af overdra-
gelsen af klagesagerne hver måned gav Ankestyrelsen en status på udviklingen i sagsbe-
handlingstider, antal verserende sager, antal afgørelser mv. i de regionale statsforvaltnin-
ger.
Både Socialministeriet og Økonomi- og Indenrigsministeriet igangsatte en række initiativer,
som skulle afhjælpe forventede udfordringer som følge af reformen. Statsforvaltningerne tog
bl.a. konkrete initiativer til at forberede overdragelsen af klagesagerne til Ankestyrelsen. Det
indebar bl.a., at den samlede sagsmængde blev reduceret med ca. 600 ud af de 16.780 kla-
gesager, som statsforvaltningerne afgjorde i 1. halvdår 2013.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1384166_0028.png
SAGSBEHANDLINGSTIDER FOR KLAGESAGER PÅ DET SOCIALE OMRÅDE OG PÅ BESKÆFTIGELSES-
OMRÅDET
21
For de sociale nævn steg den gennemsnitlige sagsbehandlingstid ca. 11 uger i perioden 1.
januar 2011 - 30. juni 2013. For beskæftigelsesankenævnene steg den gennemsnitlige sags-
behandlingstid knap 10 uger i samme periode. Den gennemsnitlige sagsbehandlingstid i 2.
kvartal 2013 var 28,3 uger på det sociale område og 24,7 uger på beskæftigelsesområdet.
Da Ankestyrelsen overtog klagesagerne den 1. juli 2013, var 35 % af sagerne 6 måneder
gamle eller mere, og 1 % af sagerne var mere end 1 år gamle.
Undersøgelsen viser, at Økonomi- og Indenrigsministeriet og de regionale statsforvaltninger
sænkede ambitionen for resultatmålene fra 2011 frem til reformen den 1. juli 2013. Der var
i 1. halvår 2013 ingen regional statsforvaltning, som levede op til et overordnet resultatmål
på 13 uger.
Undersøgelsen viser også, at Ankestyrelsen planlagde flere projekter, fx om personalepro-
cesser. En af de største udfordringer for Ankestyrelsen var at sikre, at så mange medarbej-
dere som muligt valgte at flytte med opgaverne til Aalborg og København. Der var først fra
den 1. juli 2013, da loven trådte i kraft, bevillingsmæssig hjemmel til at ansætte nye medar-
bejdere. Ankestyrelsen fik først i ugen op til den 1. juli 2013 indsigt i, hvilke medarbejdere og
kompetencer der fulgte med fra de regionale statsforvaltninger. Det lykkedes først Ankesty-
relsen at få samlet medarbejderne i afdelingen i Aalborg i marts 2014, og styrelsen forven-
ter at få samlet medarbejderne i København i juli 2014. I Aalborg har det desuden været et
problem at rekruttere kvalificeret arbejdskraft, ligesom nye medarbejdere, der skiftede ar-
bejdsområde, skulle oplæres til sagsbehandling på et nyt fagområde.
3.2. Ankestyrelsens sagsbehandlingstider og resultatmål
47. Vi har undersøgt udviklingen i de gennemsnitlige sagsbehandlingstider og resultatmå-
lene på det sociale område og på beskæftigelsesområdet i Ankestyrelsen, efter styrelsen
overtog klagesagerne.
Sagsbehandlingstider efter Ankestyrelsens overtagelse
48. Ankestyrelsen overtog den 1. juli 2013 ca. 17.000 verserende sager og har således haft
myndighedsansvaret for sagerne i mindre end 1 år. Ankestyrelsen overtog sagsområder,
hvor der havde været stigende gennemsnitlige sagsbehandlingstider frem til overtagelses-
dagen. Ankestyrelsen havde sat som mål, at alle verserende sager skulle være flyttet til An-
kestyrelsens journalsystem inden udgangen af august 2013. Ankestyrelsen har oplyst, at sa-
gerne var oprettet den 20. september 2013, hvorefter alle sager
både sager, der er over-
taget fra statsforvaltningerne, og nye sager, der er indkommet efter den 1. juli 2013
ind-
går i opgørelser og statistikker.
49. Ankestyrelsen har oplyst, at styrelsen fremadrettet ikke opgør den gennemsnitlige sags-
behandlingstid på det sociale område og på beskæftigelsesområdet, jf. den tidligere organi-
sering i de regionale statsforvaltninger. Ankestyrelsen opgør den gennemsnitlige sagsbe-
handlingstid efter lovområderne og den nye specialisering og ansvarsfordeling, som Anke-
styrelsen er organiseret ud fra.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1384166_0029.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1384166_0030.png
SAGSBEHANDLINGSTIDER FOR KLAGESAGER PÅ DET SOCIALE OMRÅDE OG PÅ BESKÆFTIGELSES-
OMRÅDET
23
50. Socialministeriet og Ankestyrelsen fastsatte ikke resultatmål for gennemsnitlige sagsbe-
handlingstider i resultatkontrakten for 2. halvår 2013. Socialministeriet har oplyst, at mini-
steriet har vurderet, at det ikke var muligt at opstille realistiske mål, da Ankestyrelsen lige
havde overtaget sagerne og derfor ikke havde kendskab nok til sagerne for at kunne fast-
sætte et mål.
I resultatkontrakten for 2014 er resultatmålet i 2014 fastsat til 26 uger, som er et gennemsnit
for hele 2014.
51. Vi har bedt Ankestyrelsen om at opgøre den gennemsnitlige sagsbehandlingstid på det
sociale område og på beskæftigelsesområdet svarende til den tidligere opgørelse fra stats-
forvaltningerne. Opgørelsen viser, at den gennemsnitlige sagsbehandlingstid i perioden 1.
juli 2013 - 31. marts 2014 er steget til 34,0 uger på det sociale område og 41,7 uger på be-
skæftigelsesområdet. Det er samme niveau som i Ankestyrelsens opgørelse efter den nye
organisering.
Ankestyrelsens initiativer
52. Foruden de 110,6 mio. kr., som Socialministeriet fik bevilget i økonomiaftalen for 2013,
i forbindelse med at opgaverne blev flyttet fra statsforvaltningerne til Ankestyrelsen, bevilge-
de ministeriet samlet 55,3 mio. kr. til Ankestyrelsen i perioden 2013-2015 til implementerings-
omkostninger. Heraf er 19,5 mio. kr. til en taskforce, som skulle afvikle de ældste sager.
Taskforcen havde afsluttet 3.036 sager den 28. februar 2014.
Ankestyrelsen besluttede at forlænge taskforcen og udvide den med yderligere et team på
beskæftigelsesområdet. Ankestyrelsen har oplyst, at taskforcen fortsætter resten af 2014,
hvorefter styrelsen vil tage stilling til, om en yderligere indsats er nødvendig. Boks 4 viser
andre taskforces, som Ankestyrelsen oprettede.
En
taskforce
er en midlertidig,
sammensat gruppe, der skal
løse et fælles problem eller va-
retage en opgave.
BOKS 4. ANKESTYRELSENS ANDRE TASKFORCES
I perioden 18. november - 20. december 2013 fik 5 sagsbehandlere og et antal studentermedhjæl-
pere til opgave at afvikle et antal af de ældste sager om forældres ret til samvær med anbragte
børn. Denne taskforce afsluttede 129 sager.
I perioden 2. december - 20. december 2013 fik 2 team i henholdsvis Aalborg og København med
hver 10 sagsbehandlere og et antal studentermedhjælpere til opgave at nedbringe ventetiden ved
oprettelse af sager i Ankestyrelsens journalsystem. Når en sag blev oprettet, blev modtagelsesda-
toen i det tidligere ankenævn registreret. Taskforcen med de 2 team oprettede i perioden 4.500 sa-
ger.
Medarbejdere, som blev overflyttet til Ankestyrelsen
53. Ankestyrelsen har oplyst, at 187 medarbejdere den 1. juli 2013 blev overflyttet fra de tid-
ligere statsforvaltninger til Ankestyrelsen:
90 medarbejdere blev overflyttet til afdelingen i København, heraf valgte 3 at begære sig
opsagt.
97 medarbejdere blev overflyttet til afdelingen i Aalborg, heraf valgte 24 at begære sig op-
sagt.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1384166_0031.png
24
SAGSBEHANDLINGSTIDER FOR KLAGESAGER PÅ DET SOCIALE OMRÅDE OG PÅ BESKÆFTIGELSES-
OMRÅDET
Derudover var der en række medarbejdere, som i varslingsperioden fandt andet arbejde. An-
kestyrelsen har også oplyst, at 41 af de 187 overflyttede medarbejdere ikke tidligere havde
løst opgaver på det sociale område og på beskæftigelsesområdet eller havde meget specia-
liseret kompetencer og derfor havde behov for oplæring i deres nye sagsområde. Den pri-
mære oplæring af nye medarbejdere foregår ved sidemandsoplæring. Erfarne medarbejde-
re har været udfordret af at skulle nedbringe antallet af sager, samtidig med at de skulle op-
lære nye medarbejdere. Ankestyrelsen har oplyst, at styrelsen har gennemført 4 ansættel-
sesrunder siden maj 2013, men at det har været en udfordring at ansætte tilstrækkeligt per-
sonale i Aalborg, hvor der
jf. den politiske aftale
skal være 120 årsværk ved udgangen
af 2016.
Nye resultatmål for den gennemsnitlige sagsbehandlingstid
54. I resultatkontrakten for 2013 mellem Økonomi- og Indenrigsministeriet og statsforvalt-
ningerne fremgår det, at det langsigtede mål om en gennemsnitlig sagsbehandlingstid på
13 uger vil indgå som en langsigtet målsætning for den nye klagestruktur.
55. I Ankestyrelsens resultatkontrakt for 2014 er målet for den gennemsnitlige sagsbehand-
lingstid på de tidligere nævnsområder 26 uger i 2014. I 2015 er målet 22 uger, og i 2016 og
2017 er målet 19 uger. Ankestyrelsen har oplyst, at det opstillede langsigtede mål for den
gennemsnitlige sagsbehandlingstid på 19 uger er et realistisk resultatmål. I forbindelse med
høringen af beretningen har Økonomi- og Indenrigsministeriet oplyst, at det efter 2016 er mi-
nisteriets ønske at bringe målet for sagsbehandlingstiden yderligere ned, hvilket ministeriet
vil vurdere i forbindelse med udarbejdelsen af resultatkontrakten for 2015.
Resultat
56. Undersøgelsen viser, at den gennemsnitlige sagsbehandlingstid for klagesager på det
sociale område og på beskæftigelsesområdet i Ankestyrelsen er steget i perioden 1. juli 2013
- 31. marts 2014 og nu er på 34,4 uger for sager under beskæftigelseslovgivningen, 36,4
uger for sager under lovgivningen vedrørende børn og familier og 42,7 uger for sager under
lovgivningen om sociale forhold.
Undersøgelsen viser også, at antallet af sager, som var 1 år gamle eller mere, var 1 % den
1. juli 2013. Ved udgangen af marts 2014 var andelen steget til knap 7 %.
Ankestyrelsen har, efter at styrelsen har overtaget klagesagerne, iværksat en række initiati-
ver for at nedbringe den gennemsnitlige sagsbehandlingstid, men styrelsen har været ud-
fordret af opsigelser og mangel på kvalificeret arbejdskraft.
Undersøgelsen viser desuden, at Økonomi- og Indenrigsministeriet i november 2012 forven-
tede, at sagsbehandlingstiderne på det sociale område og på beskæftigelsesområdet ville
blive nedbragt til 13 uger som følge af reformen. Endelig viser undersøgelsen, at Ankesty-
relsen har et resultatmål på 26 uger i 2014. I 2015 er målet 22 uger, og i 2016 og 2017 er
målet 19 uger. Økonomi- og Indenrigsministeriet vil i forbindelse med udarbejdelsen af resul-
tatkontrakten for 2015 overveje at bringe målet ydereligere ned.
Rigsrevisionen, den 18. juni 2014
Lone Strøm
/Henrik Berg Rasmussen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1384166_0032.png
OMSTRUKTURERING AF STATSFORVALTNINGERNE
25
Bilag 1. Omstrukturering af statsforvaltningerne
Bilaget viser en oversigt over ændringerne i forbindelse med overgangen fra statsamterne
til regionale statsforvaltninger i 2007 og til én samlet enhedsforvaltning i Statsforvaltningen
i 2013. Kortene viser den geografiske opdeling, placeringen af afdelinger og fordelingen af
årsværk på de enkelte afdelinger.
Før kommunalreformen den 1. januar 2007
Hjørring
Frederikshavn
Rønne
Aalborg
Thisted
Løgstør
Nykøbing Mors
Arden
Statsamterne
14 statsamter og Københavns Overpræsidium
5 statsamter havde afdelingskontorer uden for
hovedkontoret
Antal årsværk: 643
Viborg
Ringkøbing
Herning
Aarhus
Hillerød
København
Vejle
Sorø
Roskilde
Københavns
Overpræsidium
Ribe
Odense
Haslev
Næstved
Aabenraa
Nykøbing Falster
Hovedkontor
Afdelingskontor
Kilde: Indenrigs- og Sundhedsministeriet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1384166_0033.png
26
OMSTRUKTURERING AF STATSFORVALTNINGERNE
Før omlægningen af statsforvaltningerne og ankesystemet den 1. juli 2013
Rønne (14)
Statsforvaltningen
Nordjylland
Årsværk: 71
Aalborg (71)
Statsforvaltningerne
5 regionale statsforvaltninger
5 regionskontorer og 5 afdelingskontorer
Antal årsværk: 696
Statsforvaltningen
Midtjylland
Årsværk: 160
Ringkøbing (119)
Aarhus (41)
Statsforvaltningen
Hovedstaden
Årsværk: 198
København (184)
Statsforvaltningen
Syddanmark
Årsværk: 158
Ringsted (30)
Ribe (16)
Odense (27)
Statsforvaltningen
Sjælland
Årsværk: 109
Aabenraa (115)
Nykøbing Falster (79)
Regionskontor
Afdelingskontor
Kilde: Økonomi- og Indenrigsministeriet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1384166_0034.png
OMSTRUKTURERING AF STATSFORVALTNINGERNE
27
Efter omlægningen af statsforvaltningerne og ankesystemet den 1. juli 2013
Rønne (36)
Aalborg (24)
Aalborg (120)
Statsforvaltningen
Én samlet enhedsforvaltning for Statsforvaltningen
9 afdelinger med administration i Aabenraa
Antal årsværk: 504
Ankestyrelsen
En ny afdeling i Aalborg
Antal årsværk i Aalborg: 120
Ringkøbing (125)
Aarhus (39)
København (69)
København
Ringsted (44)
Odense (29)
Aabenraa (94)
Nykøbing Falster (44)
Statsforvaltningen
Ankestyrelsen
Kilde: Økonomi- og Indenrigsministeriet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1384166_0035.png
28
SAGSBEHANDLINGSTIDER FOR STATSFORVALTNINGERNE PÅ NÆVNSOMRÅDET
Bilag 2. Sagsbehandlingstider for statsforvaltningerne på nævnsområdet
Gennemsnitlige sagsbehandlingstider for statsforvaltningerne i perioden
2011 - 30. juni 2013
Det sociale område
(Antal uger)
50
45
40
45,4
35
30
25
20
15
18,8
13,2 15,0
22,2
18,2
35,6
28,6
25,1
23,6
17,9
11,7
13,5
13,5
23,4
21,1
16,8
21,9
10
5
0
2011
Hovedstaden
Midtjylland
Nordjylland
2012
Sjælland
Syddanmark
1. halvår 2013
Gennemsnit
Oprindeligt resultatmål
Kilde: Ankestyrelsen.
Beskæftigelsesområdet
(Antal uger)
30
25
24,1
23,1
20,7
17,7
19,7
16,5
14,0
17,7
18,4
16,7
19,8
20,3
25,1
24,4 24,7
23,2 23,6
20
15
10
5
0
15,7
2011
Hovedstaden
Midtjylland
Nordjylland
2012
Sjælland
Syddanmark
1. halvår 2013
Gennemsnit
Oprindeligt resultatmål
Kilde: Ankestyrelsen.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1384166_0036.png
RESULTATMÅL FOR STATSFORVALTNINGERNE PÅ NÆVNSOMRÅDET
29
Bilag 3. Resultatmål for statsforvaltningerne på nævnsområdet
Resultatmål for de sociale ankenævn i de regionale statsforvaltninger i perioden 2011 - 30. juni 2013
(Antal uger)
1. kvt.
2011
Hovedstaden
Midtjylland
Nordjylland
Sjælland
Syddanmark
13
28
24
13
13
2. kvt.
2011
13
27
24
13
13
3. kvt.
2011
13
21
16
13
13
4. kvt.
2011
13
16
13
13
13
1. kvt.
2012
26
13
24
13
16
2. kvt.
2012
20
13
24
13
16
3. kvt.
2012
18
13
20
13
15
4. kvt.
2012
17
13
16
13
14
1. kvt.
2013
30
15
21
17
17
2. kvt.
2013
30
15
21
17
17
Resultatmålet for den gennemsnitlige sagsbehandlingstid er 13 uger.
Resultatmålet for den gennemsnitlige sagsbehandlingstid er mere end 20 uger.
Kilde: Resultatkontrakter mellem Økonomi- og Indenrigsministeriet og statsforvaltningerne for 2011, 2012 og 2013.
Resultatmål for beskæftigelsesankenævnene i de regionale statsforvaltninger i perioden 2011 - 30. juni 2013
(Antal uger)
1. kvt.
2011
Hovedstaden
Midtjylland
Nordjylland
Sjælland
Syddanmark
13
32
24
13
13
2. kvt.
2011
13
30
24
13
13
3. kvt.
2011
13
28
16
13
13
4. kvt.
2011
13
20
13
13
13
1. kvt.
2012
21
16
18
17
16
2. kvt.
2012
19
14
18
15
16
3. kvt.
2012
17
13
15
13
15
4. kvt.
2012
16
13
13
13
14
1. kvt.
2013
20
22
20
15
18
2. kvt.
2013
20
20
20
15
18
Resultatmålet for den gennemsnitlige sagsbehandlingstid er 13 uger.
Resultatmålet for den gennemsnitlige sagsbehandlingstid er mere end 20 uger.
Kilde: Resultatkontrakter mellem Økonomi- og Indenrigsministeriet og statsforvaltningerne for 2011, 2012 og 2013.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1384166_0037.png
30
EKSEMPLER PÅ KLAGESAGER OG SAGSBEHANDLINGSTIDER I ANKESTYREL SEN
Bilag 4. Eksempler på klagesager og sagsbehandlingstider i Ankestyrelsen
Eksempler på klagesager afgjort i Ankestyrelsen
Eksempel 1
Sygedagpenge
Ankestyrelsen har overtaget sagen fra statsforvaltningerne.
Årsag til klagen:
Borgerens fagforening har på borgerens vegne klaget over ophør af sygedagpenge. Fagforeningen undrer sig over jobcen-
trets begrundelse for ikke at forlænge perioden for sygedagpenge.
Væsentligste hændelser i sagsbehandlingen:
15. maj 2013: Kommunen træffer afgørelse.
21. maj 2013: Borgerens fagforening klager til kommunen.
29. maj 2013: Efter genvurdering sender kommunen sagen til beskæftigelsesankenævnet i regionen.
Primo juli 2013: Ankestyrelsen sender meddelelse til borgeren om, at sagen er overgået til Ankestyrelsen, og angiver sags-
behandlingstiden til ca. 47 uger.
8. april 2014: Ankestyrelsen træffer afgørelse. Sagen blev stadsfæstet.
Sagsbehandlingstid:
45 uger i beskæftigelsesankenævnet og Ankestyrelsen. 1 uge i kommunen, fra kommunen modtager klagen, til den videre-
sendes til Ankestyrelsen.
Eksempel 2
Førtidspension
Årsag til klagen:
Borgeren er utilfreds med kommunens afgørelse om afslag på hendes ansøgning om førtidspension.
Væsentligste hændelser i sagsbehandlingen:
19. juni 2013: Kommunen træffer afgørelse.
20. juni 2013: Borgeren klager til kommunen.
21. juni 2013: Kommunen sender sagen til beskæftigelsesankenævnet i regionen efter genvurdering.
4. juli 2013: Kommunen sender uddybende klage fra borgeren til Ankestyrelsen.
10. juli 2013: Sagen oprettes i Ankestyrelsen.
10. juli 2013: Bekræftelse på modtagelsen af klagen med angivet sagsbehandlingstid på ca. 24 uger.
7. oktober 2013: Borgeren anmoder om hastebehandling af sagen.
15. november 2013: Afslag på hastebehandling. Ankestyrelsen oplyser, at økonomiske vanskeligheder vil være aktuelle i
mange klagesager, men kan ifølge styrelsen ikke begrunde hastebehandling.
20. december 2013: Meddelelse om forlænget sagsbehandlingstid på 9 uger.
4. februar 2014: Ankestyrelsen træffer afgørelse. Sagen blev stadsfæstet.
Sagsbehandlingstid:
34 uger i beskæftigelsesankenævnet og Ankestyrelsen.
Kilde: Ankestyrelsen.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1384166_0038.png
EKSEMPLER PÅ KLAGESAGER OG SAGSBEHANDLINGSTIDER I ANKESTYREL SEN
31
Eksempler på klagesager afgjort i Ankestyrelsen
Eksempel 3
Kontanthjælp
Årsag til klagen:
Borgeren har klaget over, at hendes kontanthjælp er nedsat som følge af, at hun har fået en sanktion for uberettiget at være
udeblevet fra aktivering. Borgeren begrunder klagen med, at kommunen har kendt hendes psykiske problemer, og at hun i
forvejen var tilknyttet et andet projekt for utilpassede unge med psykiske problemer.
Væsentligste hændelser i sagsbehandlingen:
13. november 2013: Kommunen træffer afgørelse.
3. december 2013: Borgeren klager til kommunen.
16. januar 2014: Kommunen sender sagen til Ankestyrelsen efter genvurdering.
5. februar 2014: Bekræftelse på modtagelsen af klagen. Borgeren får fejlagtigt oplyst en sagsbehandlingstid på 4 uger.
10. marts 2014: Ankestyrelsen træffer afgørelse. Sagen bliver hjemvist til kommunen til fornyet behandling.
Sagsbehandlingstid:
5 uger i Ankestyrelsen og 8 uger i kommunen, fra kommunen modtager klagen, til den videresendes til Ankestyrelsen.
Eksempel 4
Hjælpemidler
Ankestyrelsen har overtaget sagen fra en regional statsforvaltning.
Årsag til klagen:
Borgeren har klaget over kommunens afslag på hjælpemiddel (taleventil).
Væsentligste hændelser i sagsbehandlingen:
7. juni 2013: Kommunen træffer afgørelse i sagen.
13. juni 2013: Borgeren klager over kommunens afgørelse.
25. juni 2013: Kommunen sender sagen til det sociale nævn i regionen.
5. august 2013: Ankestyrelsen sender bekræftelse på modtagelse af sagen til borgeren.
2. oktober 2013: Ankestyrelsen træffer afgørelse. Sagen blev stadsfæstet.
Sagsbehandlingstid:
14 uger i det sociale nævn og Ankestyrelsen. 2 uger i kommunen, fra kommunen modtager klagen, til den videresendes til
Ankestyrelsen.
Kilde: Ankestyrelsen.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1384166_0039.png
32
ORDLISTE
Bilag 5. Ordliste
”Effektiv Administration”
Et besparelses- og effektiviseringstiltag i centraladministrationen. Centraladministratio-
nens udgifter til løn og øvrig drift blev reduceret med 5 % årligt, svarende til knap 1 mia.
kr., indfaset med 2,5 % i 2012 voksende til 5 % i 2013.
Pointen i ”Effektiv
Administration” var, at de enkelte institutioner og ministerier skulle
fremlægge handlingsplaner for effektivisering og prioritering af arbejdsopgaverne til re-
geringen.
En sag som følge af familiemæssigt opbrud for par, fx med mindreårige børn. Opbrud-
det rummer en række spørgsmål, som skal afklares, herunder separation og skilsmis-
se, barnets bopæl, forældremyndighed, samvær med forældrene og børnebidrag.
Indeholder reglerne om forældremyndighed, barnets bopæl og samvær. Et af lovens
hovedprincipper er, at et barn har ret til 2 forældre. Dette grundlæggende princip be-
tyder, at forældrene
også selv om de ikke lever sammen
har et fælles ansvar for
barnet.
Ankestyrelsens interne projektorganisation, som blev etableret for at forberede fusions-
processen. FUNA var underlagt en løbende afrapportering til koncerndirektionen.
Infocenteret har siden den 1. juli 2013 givet telefonisk vejledning til borgere inden for
Statsforvaltningens områder.
Når en borger klager over en kommunes eller Udbetaling Danmarks afgørelse på det
sociale område og på beskæftigelsesområdet, fx om førtidspension og kontanthjælp.
Overgangsdirektøren for forberedelse af den nye organisering blev ansat som følge af
finansloven for 2013, hvor der i en anmærkning blev indskrevet hjemmel til, at der kunne
udpeges en direktør og oprettes en organisation, som kunne forestå implementeringen
af lovgivningen i Statsforvaltningen.
En sag, hvis afgørelse kan tænkes at få betydning for andre lignende sager, fx en sag,
der rejser uafklarede spørgsmål om fortolkning af loven.
Indgås mellem det ministerium, som er ansvarlig for sagsområdet, og Økonomi- og In-
denrigsministeriet. Resultatmål er konkrete og målbare og fremgår af årsrapporten for
myndigheden.
Resultatmål kan af ministerierne være oplyst i måneder. Vi har omregnet antal måne-
der til uger ved at gange med en faktor på 4,3 (1 måned = 4,3 uger). Resultatmålene
oplyses i antal hele uger.
En selvstændig regional institution, som administrerede lovgivningen for en række mi-
nisterier, bl.a. det daværende Justitsministerium og Socialministerium. Der var 14 stats-
amter. I København blev opgaverne varetaget af Københavns Overpræsidium. Som
følge af kommunalreformen blev statsamterne nedlagt i 2007.
En midlertidig, sammensat gruppe, der skal løse et fælles problem eller varetage en
opgave.
Antal verserende sager angiver, hvor mange sager der ikke er afsluttet på et givet tids-
punkt.
Den betegnelse Økonomi- og Indenrigsministeriet anvender til at beskrive den samle-
de besparelse og effektivisering samt forventning om stigende antal sager og højere
grad af egenbetaling hos borgerne.
Familiesag
Forældreansvarsloven
FUNA
(fusion mellem nævn og
Ankestyrelsen)
Infocenter Bornholm
Klagesag
Overgangsdirektør
Sag af principiel betydning
Resultatmål
Statsamt
Taskforce
Verserende sager
Økonomisk udfordring