Finansudvalget 2013-14
FIU Alm.del Bilag 141
Offentligt
1381327_0001.png
Enhed
International Øko-
nomi
Sagsbehandler
DEPTLK
Koordineret med
Samlenotat vedr. ECOFIN den 20. juni vedr. forberedelse
af DER den 26.-27. juni 2014: Det europæiske semester
1.
Forberedelse af DER den 26.-27. juni 2014: Det europæiske se-
mester: Udtalelser om EU-landenes stabilitets- og konvergenspro-
grammer og nationale reformprogrammer samt anbefalinger til
landenes økonomiske politik og anbefalinger til euroområdet
-Vedtagelse
KOM(2014) 400-408, 410-413, 415-426, 428-429
Materialet er udarbejdet af Økonomi- og Indenrigsministeriet
Side 2
Sagsnr.
2014 - 16725
Doknr.
149438
Dato
17-06-2014
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1381327_0002.png
Forberedelse af DER den 26.-27. juni 2014: Det europæiske semester: Udtalelser
om EU-landenes stabilitets- og konvergensprogrammer og nationale reformpro-
grammer samt anbefalinger til landenes økonomiske politik og anbefalinger til
euroområdet
KOM(2014)
400-408, 410-413, 415-426, 428-429
Resumé
Der skal på ECOFIN d. 20. juni opnås enighed om Rådets udtalelser om EU-landenes
stabilitets- og konvergensprogrammer og nationale reformprogrammer for 2014 samt
landespecifikke anbefalinger til EU-landene og anbefalinger til euroområdet som hel-
hed på baggrund af udkast fra Kommissionen. Det Europæiske Råd skal på mødet d.
26.-27. juni 2014 tilslutte sig de landespecifikke anbefalinger, hvorefter de formelt
vedtages på ECOFIN den 8. juli.
Baggrund
EU-landene skal under det europæiske semester hvert år i april fremlægge både sta-
bilitets- eller konvergensprogrammer (SCP) samt nationale reformprogrammer (NRP).
I
stabilitets- og konvergensprogrammerne
(programmer for henholdsvis eurolande og
ikke-eurolande) fremlægger det enkelte land mål og økonomisk-politiske tiltag i relati-
on til udviklingen i de offentlige finanser på kort og mellemlang sigt samt mål for fi-
nanspolitikkens langsigtede holdbarhed. Ikke-eurolandene redegør desuden for deres
penge- og valutakurspolitik. Programmerne redegør for landenes planer for overhol-
delse af reglerne i Stabilitets- og Vækstpagten, herunder efterlevelse af evt. henstillin-
ger om at bringe underskuddet under 3 pct. af BNP samt landenes fremskridt mod
deres mellemfristede finanspolitiske mål (MTO).
I de
nationale reformprogrammer
redegør landene dels for opfølgningen på de lande-
specifikke anbefalinger fra 2013 dels for udviklingen i igangsatte og eventuelle nye
tiltag for at bidrage til opfyldelsen af Europa 2020 strategiens overordnede mål vedr.
beskæftigelse, forskning, innovation, energi og social inklusion.
Kommissionen har den 2. juni 2014 offentliggjort vurderinger af landenes programmer
samt udkast til Rådets udtalelser om landenes programmer, der inkluderer de konkre-
te landespecifikke anbefalinger. EPSCO drøfter den 19. juni de landespecifikke anbe-
falinger vedrørende beskæftigelse. ECOFIN drøfter den 20. juni udtalelser og lande-
specifikke anbefalinger vedrørende økonomisk politik m.v.
Det Europæiske Råd ventes at tilslutte sig de landespecifikke anbefalinger den 26.-27.
juni mhp. endelig formel vedtagelse på ECOFIN den 8. juli.
Indhold
Nedenfor følger først en kort gennemgang af de centrale elementer i det danske Kon-
vergensprogram og Nationale Reformprogram. Herefter uddybes Kommissionens
udtalelse om Danmark på grundlag af de danske programmer samt Kommissionens
udkast til Rådets anbefalinger til Danmark. Efterfølgende gennemgås centrale ele-
menter i Kommissionens udkast til Rådets anbefalinger til de enkelte EU-lande.
Danmarks konvergensprogram
Danmarks konvergensprogram 2014 fastlægger på basis af forventningerne til det
samfundsøkonomiske forløb frem til 2020 de overordnede mål og strategier for fi-
nanspolitikken og udviklingen i den offentlige saldo og gæld frem til 2020. Det fremgår
bl.a. at:
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1381327_0003.png
Væksten er på vej tilbage i dansk økonomi. Der er flere tegn på en bedring i
konjunktursituationen. I løbet af 2013 indtraf et stemningsskifte blandt både
forbrugere og virksomheder, og beskæftigelsen og produktionen i store dele
af dansk erhvervsliv steg gennem året.
Den svage udvikling i BNP i de seneste år dækker over pæn fremgang i den
beskæftigelsesintensive del af den private produktion. Ser man på udviklingen
i den private sektor ekskl. råstofudvinding
som trækkes ned af en fortsat ud-
tømning af de tilgængelige ressourcer i Nordsøen
har væksten været 1,3
pct. i 2013, hvilket er noget højere end de 0,4 pct. for hele økonomien. Det er
også en væsentlig forklaring på fremgangen i den private beskæftigelse gen-
nem 2013.
Grundlaget for fremgang i de kommende år er generelt blevet styrket, og
væksten i BNP skønnes at blive omkring 1�½ pct. i år og 2 pct. næste år. Den
mellemfristede fremskrivning frem til 2020 indebærer, at væksten vil kunne
udgøre godt 2 pct. i gennemsnit om året i perioden 2016-20.
Mulighederne for en periode med fornyet vækst understøttes af de seneste
års reformer, herunder skattereformen fra 2012 og initiativerne i Vækstplan
DK. Fælles for de mange initiativer er, at de sigter mod at skabe vækst og be-
skæftigelse, samtidig med at troværdigheden om den økonomiske politik fast-
holdes.
Sunde offentlige finanser og tillid til den førte politik er afgørende for, at Dan-
mark kan fastholde lave renter, som bidrager til at understøtte fremgangen i
dansk økonomi. Den økonomiske politik planlægges inden for rammerne af
budgetloven og overholder EU’s fælles regler, herunder Stabilitets-
og Vækst-
pagtens underskudsgrænse for den faktiske saldo på 3 pct. af BNP.
Forløbet frem til 2020 er baseret på, at den samlede genopretningsperiode
fra den globale krise satte ind i efteråret 2008, til konjunkturerne igen er nor-
male
kan være ganske lang. Forløbet indebærer en gradvis genopretning af
økonomien, således at outputgabet lukkes omkring 2019. Den lange periode
med normalisering af konjunkturerne skal ses i sammenhæng med det dybe
tilbageslag i produktion og beskæftigelse samt de store formuetab i hushold-
ninger, virksomheder og den finansielle sektor i forbindelse med krisen. Erfa-
ringen er, at genopretning efter tilbageslag, der har været forbundet med fi-
nansielle kriser, tager særlig lang tid.
Der henvises i øvrigt til
Danmarks konvergensprogram 2014
af 15. april 2014, der er
oversendt til Folketingets Europaudvalg til orientering.
Rådets udtalelse vedr. Danmarks konvergensprogram
ECOFIN ventes på baggrund af Kommissionens udkast at vedtage en udtalelse om
det danske konvergensprogram med følgende indhold:
Målet for den finanspolitiske strategi i konvergensprogrammet for 2014 er at
sikre en holdbar korrektion af det uforholdsmæssigt store underskud og fast-
holde en strukturel offentlig saldo på eller over det mellemfristede mål, et
strukturelt underskud på maksimalt 0,5 pct. af BNP. Det mellemfristede mål
for de offentlige finanser reflekterer bestemmelserne i Stabilitets- og Vækst-
pagten. Det offentlige underskud er blevet bragt holdbart under 3 pct. af BNP i
2013.
Programmet opstiller et mål for det offentlige budgetunderskud på 1,3 pct. af
BNP i 2014 og 2,9 pct. af BNP i 2015, hvilket er konsistent med en struktur-
saldo (beregnet efter EU-metoden) på eller over det mellemfristede mål.
Generelt er den finanspolitiske strategi præsenteret i programmet på linje med
bestemmelserne i Stabilitets- og Vækstpagten.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1381327_0004.png
Gældsniveauet, på 44,5 pct. af BNP i 2013, er planlagt til at stige midlertidigt i
2015, for herefter at falde.
Det makroøkonomiske scenarium, som fremskrivningerne i programmet base-
res på, er plausibelt. Antagelserne om BNP-vækst på hhv. 1,6 pct. i 2014 og
1,9 pct. i 2015 er generelt på linje med de hhv. 1,5 og 1,9 pct., som Kommis-
sionen forventer i sin forårsprognose 2014.
Baseret på vurderingen af konvergensprogrammet for 2014 og Kommissio-
nens forårsprognose 2014, vurderer Rådet, at de offentlige finanser i Dan-
mark er sunde, og at konvergensprogrammets mål kan forventes at blive ind-
friet.
Danmarks nationale reformprogram
Danmarks Nationale Reformprogram for 2014 gør status over opfølgningen på de
landespecifikke anbefalinger, som blev rettet til Danmark under sidste års runde af det
europæiske semester. Anbefalingerne er i stort omfang i overensstemmelse med må-
lene for regeringens politik. Fra dansk side er der allerede igangsat en del tiltag, og
flere vil blive taget på de områder, anbefalingerne vedrører. Den ansvarlige og balan-
cerede linje i finanspolitikken indebærer, at væksten understøttes, samtidig med at
kravene i medfør af EU-henstillingen og budgetloven efterleves. Der er ligeledes gen-
nemført og planlagt reformer mhp. at understøtte beskæftigelsen og begrænse ledig-
hed og langtidsledighed, samt sikre et højt arbejdsudbud, at forbedre uddannelserne
samt styrke konkurrencen og produktivitetsvæksten.
Programmet redegør ligeledes for de reformtiltag, som Danmark allerede har taget og
vil tage, herunder for at bidrage til opfyldelsen af Europa 2020-reformstrategiens fem
overordnede EU-mål. De danske mål under EU 2020 er: 1) En strukturel beskæftigel-
sesfrekvens på 80 pct.; 2) 3 pct. af BNP skal investeres i forskning og udvikling; 3)
Vedvarende energi skal øges til mindst 30 pct. af det endelige energiforbrug. Vedva-
rende energi i transportsektoren skal være på 10 pct. Udledningerne i de ikke-
kvoteregulerede sektorer skal gradvist reduceres op til 20 pct. frem mod 2020 i forhold
til 2005; 4) Reduktion i skolefrafaldet til mindre end 10 pct. for de 18-24-årige og øget
andel af de 30-34-årige, der har afsluttet en videregående eller tilsvarende uddannel-
se, til mindst 40 pct.; samt 5) Reduktion i antallet af personer i husstande med lav
beskæftigelse med 22.000 frem mod 2020.
Endelig redegør programmet for den danske strategi for modernisering af den offentli-
ge sektor, som er en af de fem hovedprioriteter i Kommissionens vækstundersøgelse.
Der henvises i øvrigt til
Danmarks nationale reformprogram 2014
af 15. april 2014, der
er oversendt til Folketingets Europaudvalg til orientering.
Vurdering af Danmarks nationale reformprogram
Kommissionen lægger op til følgende vurdering af Danmarks nationale reformpro-
gram:
Der har været nogle fremskridt i forhold til at adressere situationen for perso-
ner, der befinder sig længst væk fra beskæftigelse og i forhold til at forbedre
omkostningseffektiviteten i uddannelsessystemet. Reformen af førtidspension
og fleksjobordningen begynder at vise resultater, kontanthjælpsreformen er
trådt i kraft, der er opnået enighed om en sygedagpengereform og regeringen
har i april fremlagt et udspil til en reform af den aktive arbejdsmarkedspolitik
(beskæftigelsesindsatsen).
Der er fortsat udfordringer i forhold til at sikre et tilstrækkeligt antal praktik-
pladser og forbedre denne type uddannelses kvalitet og image, opgradere er-
hvervsuddannelserne og adressere de høje frafaldsprocenter. Reformerne er
på et tidligt stadie i implementeringen, hvorfor den fulde effekt endnu ikke set.
Der blev i februar 2014 indgået en reformaftale om erhvervsuddannelserne,
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1381327_0005.png
der forventes at træde i kraft i midten af 2015 mhp. at forbedre kvaliteten af
disse uddannelser gennem flere forskellige initiativer.
Det er fortsat en udfordring for dansk økonomi at styrke produktiviteten.
Kommissionens vurderinger er generelt på linje med Produktivitetskommissi-
onens resultater. Produktivitetskommissionen offentliggjorde i april 2014 25
overordnede anbefalinger og mere end 100 konkrete forslag inden for områ-
der som konkurrence, offentlige indkøb, uddannelse, internationalisering, in-
novation, skat og infrastruktur. Skridt mod håndteringen af udfordringen vedr.
lav produktivitetsvækst bør tages gennem implementeringen af produktivitets-
kommissionens anbefalinger.
Rådets landespecifikke anbefalinger til Danmark
Rådet skal som en del af udtalelsen om konvergensprogrammet og det nationale re-
formprogram vedtage landespecifikke anbefalinger til Danmark. Rådet ventes på basis
af udkastet fra Kommissionen, at anbefale Danmark:
1. efter korrektionen af det uforholdsmæssigt store budgetunderskud, at fort-
sætte en vækstvenlig finanspolitisk strategi og bevare en sund finanspoli-
tisk position, der sikrer at det mellemfristede mål (MTO) for den strukturel-
le saldo fortsat efterleves gennem hele konvergensprogramperioden.
2. at tage yderligere tiltag for at fremme beskæftigelsesegnetheden for per-
soner, der befinder sig på kanten af arbejdsmarkedet; at forbedre de ud-
dannelsesmæssige resultater, særlig for unge med indvandrerbaggrund,
og effektiviteten i erhvervsuddannelserne; at lette overgangen fra uddan-
nelse til arbejdsmarkedet, herunder gennem en mere udbredt brug af ar-
bejdspladslæring og praktikpladser.
3. at øge indsatsen for at fjerne adgangsbarrierer og reducere lovgivnings-
mæssige barrierer mhp. at øge konkurrencen i den indenlandske service-
sektor, navnlig inden for detailhandel og bygge- og anlægssektoren, som
anbefalet af Produktivitetskommissionen.
Rådets udtalelser og landespecifikke anbefalinger til øvrige EU-lande og euroområdet
Rådet ventes at vedtage udtalelser og landespecifikke anbefalinger for EU-landene på
baggrund af deres stabilitets- og konvergensprogrammer og nationale reformpro-
grammer. Lande med låneprogrammer (Grækenland og Cypern) modtager ikke lan-
despecifikke anbefalinger, idet de er underlagt mere intensiv overvågning under pro-
grammerne. Rådet ventes på basis af udkast fra Kommissionen bl.a. at anbefale at:
Euroområdet anbefales:
1) i tæt samarbejde med Kommissionen, at fremme og overvåge implementeringen af
strukturreformer på de områder, der er særlig relevante for at sikre et velfungerende
euroområde mhp. konvergens og tilpasning af eksterne og interne ubalancer; at vur-
dere og tilskynde til fremskridt i reformgennemførelsen i eurolande, der har ufor-
holdsmæssigt store ubalancer og i eurolande med ubalancer, der kræver hurtig hand-
ling mhp. at mindske negative spillovers til resten af euroområdet; at fremme passen-
de politik i lande med betalingsbalanceoverskud for at optimere positive spillovers; at
gennemføre jævnlige tematiske drøftelser om strukturpolitik med potentielle store spill-
overs med fokus på at reducere den samlede skat på arbejde og reformere markeder-
ne for tjenesteydelser;
2) at koordinere finanspolitik i eurolandene i tæt samarbejde med Kommissionen,
særligt i vurderingen af udkast til budgetplaner mhp. at sikre en sammenhængende og
vækstvenlig budgetstilling på tværs af euroområdet; at forbedre kvaliteten og holdbar-
heden af de offentlige finanser ved at øge investeringerne på nationalt plan og på EU-
niveau; at sikre en styrkelse af de nationale budgetmæssige rammer, herunder de
nationale budgetråd;
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1381327_0006.png
3) at sikre et modstandsdygtigt banksystem, herunder ved at tage nødvendige tiltag ift.
at følge op på gennemgangen af bankernes balancer og stresstest, og ved at gen-
nemføre Bankunion-lovgivningen, herunder det videre arbejde med overgangen til en
fælles afviklingsordning; at stimulere private investeringer og øge kreditstrømmen til
økonomien, bl.a. ved at forbedre små- og mellemstore virksomheders adgang til kapi-
tal;
4) at fortsætte arbejdet vedr. videreudvikling af den Økonomiske og Monetære Union
og bidrage til at forbedre rammen om det økonomiske samarbejde i forbindelse med
den planlagte gennemgang i 2014.
Belgien anbefales:
1) Efter korrektionen af det uforholdsmæssigt store budgetunderskud, at styrke bud-
getkonsolideringen i 2014; at væsentligt styrke budgetstrategien for 2015 for at sikre
den påkrævede tilpasning af det strukturelle underskud mod det mellemfristede mål
(MTO) samt efterlevelse af gældsreglen; derefter at forfølge den planlagte årlige struk-
turelle tilpasning mod det mellemfristede mål, og sikre en yderligere tilpasning i øko-
nomisk gode tider, samt sikre at den offentlige gæld bliver bragt ned;
2) at forberede en omfattende skattereform, som sikrer vækstvenlig omlægning af
beskatningen fra arbejdsindkomst til andre skattebaser samt bl.a. forsimpler, effektivi-
serer og lukker huller i skattesystemet og reducerer skatteudgifterne;
3) at øge indsatsen for at mindske afstanden mellem den effektive og lovpligtige pen-
sionsalder; at begrænse mulighederne for tidlig tilbagetrækning; at sikre sammen-
hæng mellem den lovpligtige pensionsalder og forventet levetid; at forbedre omkost-
ningseffektiviteten i de offentlige aldersrelaterede udgifter;
4) at øge arbejdsmarkedsdeltagelsen, særligt ved at reducere negative incitamenter til
arbejde, forbedre adgangen for bl.a. unge og indvandrere og adressere manglende
færdigheder i arbejdsstyrken;
5) at genoprette konkurrenceevnen bl.a. ved fortsat reform af lønfastsættelsessyste-
met; at øge konkurrence i detailsektoren, liberalisere servicesektoren, fremme innova-
tion; at håndtere færdighedsmismatches via uddannelsespolitikken;
6) at sikre overholdelse af 2020-målene ift. at reducere udledning af drivhusgasser.
Bulgarien anbefales:
1) at styrke budgetkonsolideringen for 2014; at styrke budgetstrategien for 2015 for at
overholde og herefter forblive på det mellemfristede mål (MTO); at sikre at det nye
budgetråd har kapacitet til at opfylde sit mandat; at gennemføre en omfattende skatte-
strategi bl.a. for at styrke skatteopkrævningen og håndtere skyggeøkonomien;
2) at vedtage en langsigtet strategi for pensionssystemet; at fortsætte den planlagte
årlige stigning i den lovpligtige pensionsalder; at knytte den lovpligtige pensionsalder
til forventet levetid, at udfase mulighederne for tidlig tilbagetrækning;
3) at forbedre effektiviteten af arbejdsformidlingen; at udvide dækningen af aktive ar-
bejdsmarkedspolitikker; at forbedre dækningen af arbejdsløshedsunderstøttelse og
bistand; at udvikle retningslinjer med de sociale parter for justering af minimumsløn-
ninger;
4) at vedtage skoleloven og forfølge reformer af de videregående uddannelser; at
styrke kvaliteten af erhvervsuddannelser; at intensivere indsatsen for at forbedre ad-
gangen til og kvaliteten af skoler for udsatte børn;
5) at fortsætte med at forbedre erhvervsklimaet, særligt for små- og mellemstore virk-
somheder; at forbedre det offentlige indkøbssystem; at øge kvaliteten og uafhængig-
heden af retssystemet og korruptionsbekæmpelsen;
6) at optrappe reform af energisektoren bl.a. for at øge konkurrence, gennemsigtighed
og energieffektivitet.
Estland anbefales:
1) at styrke budgetkonsolideringen for 2014; at væsentligt styrke budgetstrategien for
2015 for at overholde og herefter forblive på det mellemfristede mål (MTO); at kom-
plementere budgetreglen med mere bindende flerårige udgiftsregler og øge effektivite-
ten i de offentlige udgifter;
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1381327_0007.png
2) at styrke incitamenter til at arbejde gennem tiltag rettet mod lavtlønnede; at målrette
aktiveringsindsatsen mod marginaliserede grupper; at øge omkostningseffektiviteten i
familiepolitikken;
3) at sikre arbejdsmarkedsrelevansen af uddannelses- og oplæringssystemer bl.a. ved
at forbedre færdigheder og kvalifikationsniveauer; at øge prioriteringen og specialise-
ringen i forskning- og innovationssystemerne yderligere og forbedre samarbejdet med
virksomheder; 4) at øge indsatsen for at forbedre energieffektiviteten; at styrke trans-
portsektorens miljøincitamenter væsentligt; 5) at forbedre balancen mellem kommuna-
le indtægter og kommunal ansvarsdelegering; at øge effektiviteten i de lokale myndig-
heder.
Finland anbefales:
1) at styrke budgetkonsolideringen for 2014; at efterleve det mellemfristede mål (MTO)
som planlagt, sikre at gældskriteriet opfyldes, og forfølge en vækstvenlig finanspolitik;
hurtigt at gennemføre planlagte strukturelle reformer og budgetplanen for at forbedre
den finanspolitiske holdbarhed og styrke vækstvilkårene;
2) at sikre effektiv implementering af de administrative reformer af de lokale myndig-
heder og social- og sundhedssektoren mhp. på at øge omkostningseffektiviteten;
3) at forbedre erhvervsdeltagelsen for ældre personer og tilpasse den lovpligtige mi-
nimum pensionsalder ift. den forventede levetid; at forbedre arbejdsmarkedsudsigter
for unge og langtidsledige med særlig fokus på erhvervsuddannelser;
4) at fortsætte indsatsen for at forbedre konkurrencen på vare- og tjenestemarkedet,
særligt i detailsektoren;
5) fortsat at styrke kapaciteten til at levere innovative produkter, tjenester og højvækst
virksomheder.
Frankrig anbefales:
1) at styrke budgetstrategien for 2014 for at sikre korrektion af det uforholdsmæssigt
store underskud til fristen i 2015; at implementere ambitiøse strukturreformer for at
fremme vækst og beskæftigelse; herefter at sikre en strukturel tilpasning mod det mel-
lemfristede mål (MTO); at intensivere indsatsen for at opnå offentlige effektiviseringer;
at tage tiltag for at reducere stigningen i de sociale udgifter som planlagt; at sætte en
klar tidsplan for den igangværende decentraliseringsproces; at håndtere stigningen i
de offentlige udgifter til sundhed;
2) at sikre, at reduktionen i arbejdsomkostningerne fastholdes; at tage skridt til at
fremme lavere socialsikringsbidrag fra arbejdsgivere; at vurdere den økonomiske ef-
fekt af undtagelser i socialsikringsbidrag;
3) at forenkle administrative, skattemæssige og regnskabsmæssige regler rettet mod
virksomheder; at fjerne lovgivningsmæssige barrierer for virksomheders vækst; at
forenkle og forbedre effektivitet af innovationspolitikken;
4) at fjerne uberettigede restriktioner for de regulerede erhverv; at tage yderligere
tiltag for at reducere reguleringen af detailsektoren;
5) at reducere skattetrykket på arbejde og optrappe indsatsen for at forenkle og effek-
tivisere skattesystemet; at tage yderligere tiltag til at styrke fleksibiliteten på arbejds-
markedet; at tage yderligere tiltag for at reformere arbejdsløshedsunderstøttelsen;
7) at modernisere erhvervsuddannelserne; at sikre, at aktive arbejdsmarkedspolitikker
støtter de svageste grupper.
Irland anbefales:
1) at implementere 2014 budgettet fuldt ud og sikre en holdbar korrektion af det ufor-
holdsmæssigt store underskud i 2015 gennem yderligere strukturelle tiltag; derefter
sikre en strukturel tilpasning mod det mellemfristede mål (MTO), og en yderligere til-
pasning i økonomisk gode tider, og sikre, at den offentlige gæld bliver bragt ned; at
implementere den flerårige budgetplanlægning effektivt; at indføre mere bindende
udgiftslofter; at fremme et vækst- og miljøvenligt skattesystem;
2) at sikre fremskridt med reformen af sundhedssektoren; at reformere styringssyste-
merne for de nationale sundhedsmyndigheder;
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1381327_0008.png
3) at gennemføre yderligere forbedringer i den aktive arbejdsmarkedspolitik med sær-
lig fokus på bl.a. langtidsledige og lavtuddannede; at sikre fremskridt med reformen af
erhvervsuddannelserne;
4) at håndtere husholdninger med lav arbejdskraftintensitet og adressere risiko for
børnefattigdom; at fremme kvinders arbejdsmarkedsdeltagelse;
5) at udvikle yderligere tiltag for små- og mellemstore virksomheder ift. adgang til kapi-
tal og gældsomstrukturering;
6) at overvåge bankers resultater ift. målene for omstrukturering af lånerestancer; at
fastsætte ambitiøse mål mhp. i vidt omfang at have afviklet lånerestancer inden ud-
gangen af 2014;
7) at reducere omkostninger for juridiske sager og tjenester og fremme konkurrence.
Italien anbefales:
1) at styrke budgetkonsolideringen for 2014; at styrke budgetstrategien for 2015 væ-
sentligt for at sikre overholdelse af gældsreduktionskravet; at fuldføre den ambitiøse
privatiseringsplan; at implementere en vækstvenlig finanspolitisk tilpasning ved effek-
tiv reduktion af de offentlige udgifter;
2) at omlægge skattetrykket yderligere fra produktionsfaktorer til forbrug, ejendom og
miljø; at implementere en skattereform vedr. boligbeskatning; at fortsætte indsatsen
mod skatteunddragelse og skyggeøkonomien;
3) at forbedre effektiviteten af den offentlige administration; at sikre bedre forvaltning
af EU-midler; at øge effektiviteten af tiltag mod korruption yderligere;
4) at styrke banksektorens modstandsdygtighed; at fremme adgang til kapital uden for
banksektoren, særligt til små og mellemstore virksomheder; at fortsætte med at frem-
me og overvåge effektiv ledelse i banksektoren;
5) at evaluere effekten af arbejdsmarkedsreformer på jobskabelse mm.; at arbejde
mod en omfattende social beskyttelse af arbejdsløse; at styrke sammenhængen mel-
lem aktive og passive arbejdsmarkedspolitikker; at fremme erhvervsdeltagelse for
kvinder; at sørge for tilstrækkelig hjælp til uregistrerede unge; at sikre større involve-
ring af den private sektor ift. praktikpladser;
6) at implementere det nationale system for evaluering af skoler bl.a. for at reducere
skolefrafald; at øge den arbejdsbaserede læring;
7) at godkende lovgivningen, der skal forenkle reguleringen af virksomheder og borge-
re; at øge effektiviteten af offentlige indkøb;
8) at sikre en hurtig og fuldstændig operationalisering af trafikmyndighederne.
Kroatien anbefales:
1) at implementere budgettet for 2014 fuldt ud; at styrke budgetstrategien, herunder
ved at specificere tiltag for 2015 og 2016 yderligere, og overveje yderligere permanen-
te og vækstvenlige konsolideringstiltag mhp. at sikre en holdbar korrektion af det ufor-
holdsmæssigt store underskud i 2016; at tage initiativer mhp. øget udgiftskontrol; at
styrke makroøkonomiske og budgetmæssige prognoser; at styrke budgetrådets uaf-
hængighed og beføjelser; at præsentere en plan for reform af ejendomsskatter; at
gennemgå skatteudgifter og mindske skattesvig;
2) at vedtage fremrykning af forhøjelsen af pensionsalderen samt harmonisering
blandt mænd og kvinder; at reducere adgang til tidlig tilbagetrækning; at omkostnings-
effektivisere sundhedsvæsenet;
3) at implementere reform af afskedigelsessystemet og arbejdstid; at hindre segmen-
tering på arbejdsmarkedet; at sikre bedre sammenhæng mellem løn- og produktivi-
tetsudviklingen; at styrke den aktive arbejdsmarkedspolitik; at sikre beskæftigelse og
lærepladser til unge; at præsentere en plan for håndtering af sort arbejde; at øge kvali-
teten i uddannelsessystemet og lette overgangen fra uddannelse til arbejde;
4) at gennemgå skatte- og ydelsessystemet og præsentere en plan mhp. reaktivering
af inaktive og arbejdsløse personer; at øge gennemsigtigheden og effektiviteten i
ydelsessystemet og målrette sociale ydelser;
5) at forbedre erhvervslivets rammevilkår yderligere ved begrænsning af administrati-
ve krav; at øge kapacitet og strategisk planlægning af enheder med ansvar for EU-
strukturfondsmidler;
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1381327_0009.png
6) at præsentere en detaljeret plan for styring af offentlig ejendom; at sikre ansvarlig-
hed og gennemsigtighed i styringen af statslige virksomheder; at forstærke indsats
mod korruption; at styrke effektivitet og gennemsigtighed i offentlige indkøb;
7) at styrke handelsdomstolenes rolle i at overvåge virksomheders anvendelse af kon-
kursprocedurer; at øge effektivitet og kvalitet i det juridiske system;
8) at gennemføre en omfattende portefølje-screening for den kroatiske finanssektor,
der komplementerer ECB’s stress test og gennemgang af aktiverne.
Letland anbefales:
1) at bevare en sund finanspolitisk position i 2014; at styrke budgetstrategien i 2015
for at sikre, at afvigelsen fra det mellemfristede mål (MTO) begrænses til effekten af
pensionsreformen; at forfølge indsatsen for at reducere skattetrykket for lavtlønnede
bl.a. ved at gennemføre en vækstvenlig omlægning af beskatningen til miljø- og bolig-
skatter;
2) at fremskynde gennemførslen af reformen af de videregående uddannelser; at til-
byde karrierevejledning ved alle uddannelsesniveauer; at forbedre kvaliteten af er-
hvervsuddannelser samt gør fremskridt fsva. unges arbejdsmarkedsparathed;
3) at reformere social bistand og finansieringen heraf bl.a. for at sikre bedre dækning
og for at tilpasse ydelserne; at øge omfanget af aktive arbejdsmarkedspolitikker;
4) at fremskynde udviklingen af gas- og el-forbindelser til nabomedlemsstater; at fort-
sætte energieffektiviseringen;
5) at afslutte juridiske reformer, herunder de forestående reformer af insolvens- og
voldgiftsrammerne; at optrappe reformer af den offentlige administration.
Litauen anbefales:
1) at styrke budgetkonsolideringen for 2014; at styrke budgetstrategien i 2015 for at
sikre den påkrævede tilpasning mod det mellemfristede mål (MTO); derefter at fast-
holde det mellemfristede mål; at supplere budgetstrategien med en yderligere styrkel-
se af de finanspolitiske rammer, herunder med introduktion af bindende udgiftslofter;
2) at vedtage og implementere en omfattende reform af pensionssystemet, der bl.a.
sikrer sammenhæng mellem pensionsalderen og den forventede levetid; at understøt-
te reformen med tiltag, der styrker ældres arbejdsmarkedsparathed;
3) i højere grad at målrette de aktive arbejdsmarkedspolitikker mod lavtuddannede og
langtidsledige; at forbedre dækningen og tilpasningen af arbejdsløshedsunderstøttel-
se; at adressere vedvarende mismatch i arbejdsmarkedet ved at øge arbejdsmarkeds-
relevansen af uddannelsessystemet; at prioritere lærepladser for at øge unges ar-
bejdsmarkedsparathed;
4) at sikre tilpas dækning til de mest trængende og fortsætte med at styrke sammen-
hængen mellem bistand og aktivering;
5) at afslutte det igangværende reformarbejde vedr. statsejede virksomheder;
6) at intensivere tiltagene for at forbedre energieffektiviseringen; at forbedre integrati-
onen af de baltiske energimarkeder.
Luxembourg anbefales:
1) at bevare en sund finanspolitisk position i 2014; at styrke budgetstrategien for 2015
væsentligt mhp. at nå og forblive på det mellemfristede mål (MTO) herefter, særligt for
at sikre langsigtet finanspolitisk holdbarhed; at styrke den finanspolitiske styring og
fremskynde vedtagelsen af en flerårig budgetramme, herunder med flerårige udgifts-
lofter; at øge skattebasen, særligt ved beskatning af forbrug;
2) at håndtere de aldersrelaterede udgifter gennem en mere omkostningseffektiv æld-
repleje; at forfølge en pensionsreform, som øger den effektive pensionsalder, inklusiv
tiltag for at begrænse tidlig tilbagetrækning og sikre sammenhæng mellem pensions-
alderen og forventet levetid; at styrke indsats for at øge erhvervsdeltagelsen for ældre;
3) at fremskynde gennemførelse af yderligere reformer af lønforhandlings- og lønin-
dekseringssystemet; at optrappe indsatsen for at diversificere økonomien og fremme
private investeringer inden for forskning;
4) at øge indsatsen for at reducere ungdomsarbejdsløsheden for ufaglærte arbejdere
med indvandrerbaggrund ved forbedring af aktive arbejdsmarkedspolitikker; at mind-
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1381327_0010.png
ske negative incitamenter til arbejde og mismatch i færdigheder; at fremskynde im-
plementering af reform af erhvervsuddannelser;
5) at udarbejde en omfattende plan samt tager skridt ift. at opfylde målene for redukti-
on af udledningen af drivhusgasser.
Malta anbefales:
1) at sikre en holdbar korrektion af det uforholdsmæssigt store underskud i 2014; at
styrke budgetstrategien for 2015 væsentligt mhp. at sikre den påkrævede tilpasning
mod det mellemfristede mål (MTO) samt overholdelse af gældsreglen; derefter forføl-
ge den planlagte strukturelle tilpasning mod det mellemfristede mål, og en yderligere
tilpasning i økonomisk gode tider, og sikrer at den offentlige gæld bliver bragt ned; at
implementere loven, der etablerer en bindende, regelbaseret flerårig finanspolitisk
ramme og opretter en uafhængig institution med ansvar for at overvåge finanspolitiske
regler og godkende makroøkonomiske prognoser; løbende at forbedre overholdelsen
af skatteregler og bekæmpelse af skyggeøkonomien;
2) at fremskynde den igangværende pensionsreform, herunder forhøjelsen af pensi-
onsalderen og sammenhængen til forventet levetid; at sikre, at reformen af sundheds-
væsenet er omkostningseffektiv og styrker primær pleje;
3) at fortsætte indsatsen for at øge arbejdsstyrkens færdigheder ved reform af lærlin-
gesystemet; at reducere skolefrafald, og færdiggøre den national læsefærdighedsstra-
tegi, at forbedre kvinders arbejdsmarkedsdeltagelse yderligere;
4) at fortsætte indsatsen for at diversificere energisammensætningen, herunder øge
andelen af vedvarende energi;
5) at fortsætte indsatsen for at effektivisere procedurerne for offentlige indkøb; at øge
adgang til finansiering udover lån for virksomheder; at forbedre effektiviteten i retssy-
stemet.
Nederlandene anbefales:
1) at styrke budgetkonsolideringen for 2014; at styrke budgetstrategien for 2015 væ-
sentligt for at overholde og herefter forblive på det mellemfristede mål (MTO); at sikre
at gældsreglen imødekommes, således at den offentlige gæld bliver bragt ned; at
beskytte vækstorienterede udgifter;
2) at optrappe indsatsen for at reformere boligmarkedet; at overvåge effekten af re-
formerne af socialt boligbyggeri;
3) at implementere anden del af reformen af pensionssystemet; at tage yderligere
tiltag for at øge arbejdsparatheden blandt ældre; at gennemføre den planlagte reform
af ældreplejen på holdbar vis;
4) at øge indsatsen for at forbedre erhvervsfrekvensen, særligt blandt marginaliserede
grupper; at gennemføre reformer af jobbeskyttelseslovgivningen og dagpengesyste-
met.
Polen anbefales:
1) at styrke budgetstrategien mhp. en holdbar korrektion af det uforholdsmæssigt sto-
re underskud i 2015; herefter at sikre den påkrævede tilpasning mod det mellemfriste-
de mål (MTO); at gennemføre ambitiøse strukturelle reformer mhp. at øge tilpasnings-
kapaciteten og fremme vækst og beskæftigelse; at minimere reduktion i vækstfrem-
mende investeringer, at målrette de sociale politikker, at øge omkostningseffektiviteten
i sundhedssektoren; at forbedre overholdelse af skatteregler og effektiviteten i skatte-
systemet; at etablere et uafhængigt budgetråd;
2) at styrke indsatsen mod ungdomsarbejdsløshed, herunder ved at øge arbejdsmar-
kedsrelevansen i uddannelserne og adgangen til praktikpladser; at øge voksnes del-
tagelse i efteruddannelse; at bekæmpe segmenteringen af arbejdsmarkedet ved at
sikre bedre overgang fra tidsbegrænset til permanent beskæftigelse;
3) at fortsætte indsatsen for at øge kvinders arbejdsmarkedsdeltagelse; at integrere
arbejdere i landbrugssektoren og minearbejdere i det generelle pensionssystem; at
øge indsatsen for at promovere arbejdsmarkedsparathed for ældre for at øge tilbage-
trækningsalderen;
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1381327_0011.png
4) at øge effektiviteten i skatteincitamenterne til fremme af forskning i den private sek-
tor;
5) at forny, udvide og effektivisere energiproduktionen; at forbedre bredbåndsdæknin-
gen;
6) at tage yderligere tiltag for at forbedre erhvervsklimaet; at færdiggøre den planlagte
reform af de regulerede erhverv.
Portugal anbefales:
1) at gennemføre budgetstrategien for 2014 fuldt ud; at gennemføre budgetstrategien
for 2015 konsekvent i overensstemmelse med målet i EDP-henstillingen; at erstatte
forfatningsstridige konsolideringstiltag med nye tiltag; at sikre en holdbar korrektion af
det uforholdsmæssigt store underskud og samtidig sikre en vækstvenlig konsolidering;
herefter at forfølge de strukturelle tilpasninger mod det mellemfristede mål (MTO) og
sikre at gældsreglen imødekommes; at fastholde en stram udgiftsstyring; at fortsætte
med at omstrukturere statsejede virksomheder; at udvikle en løsning for at sikre hold-
barheden af pensionssystemet; at kontrollere væksten i sundhedsudgifter; at revidere
skattesystemet; at fortsætte med at forbedre overholdelse af skattereglerne;
2) at fastholde udvikling i mindstelønnen i overensstemmelse med at fremme beskæf-
tigelse og konkurrenceevne; at sikre et lønfastsættelsessystem, der tilpasser lønnin-
ger med produktivitet; at præsentere forslag til ændringer i overenskomstsystemet;
3) at præsentere en evaluering af jobbeskyttelsesreformer; at forfølge igangværende
reform af aktive arbejdsmarkedspolitikker mhp. at øge beskæftigelsen; at adressere
høj ungdomsarbejdsløshed;
4) at forbedre kvaliteten og arbejdsmarkedsrelevansen af uddannelsessystemerne; at
sikre effektiv brug af uddannelsesudgifter og reducere mismatch i færdigheder;
5) at overvåge bankers likviditet; at fortsætte vurderingen af bankers genopretnings-
planer; at gennemføre en strategi for reduktion af virksomhedsgæld; at gennemføre et
varslingssystem til at opfange vanskelige finansielle forhold for virksomheder;
6) at gennemføre tiltag mhp. at reducere energiomkostninger; at forbedre integration
af energinetværk på tværs af grænser; at implementere langsigtet transportplan; at
sikre at den nationale tilsynsmyndighed for transport er uafhængig; at styrke effektivi-
tet og konkurrence i jernbanesektoren;
7) at forbedre evalueringen af boligmarkedet yderligere; at fortsætte indsatsen for at
opgøre lovgivningsmæssige byrder; at yderligere lette byrden for regulerede erhverv;
8) at fortsætte med at modernisere den offentlige administration; at gennemføre re-
former rettet mod forbedret effektivitet og transparens i retssystemet; at optrappe ind-
satsen for at evaluere gennemførte reformer.
Rumænien anbefales:
1) at implementere EU
og IMF’s låneprogram;
2) at implementere budgetstrategien for 2014; at væsentligt styrke de budgetmæssige
tiltag for at nå den påkrævede tilpasning af det strukturelle underskud mod det mel-
lemfristede mål (MTO) og forblive på målet herefter; at forbedre skatteopkrævningen
og bekæmpe ikke-registeret arbejde; at reducere skattetrykket for lavtlønnede; at fær-
diggøre pensionsreform, der harmoniserer pensionsalderen for mænd og kvinder;
3) at optrappe reform af sundhedssektoren;
4) at styrke aktive arbejdsmarkedspolitikker og arbejdsformidlingens kapacitet; at væ-
re særligt opmærksomme på unge uden for arbejdsmarkedet; at styrke tiltag for at øge
arbejdsmarkedsparatheden blandt ældre;
5) at forbedre kvaliteten af og adgangen til erhvervsuddannelser, lærepladser og vide-
regående uddannelser;
6) at forbedre effektiviteten af sociale ydelser for at afhjælpe fattigdom; at øge indsat-
sen ved implementering af planlagte tiltag til fremme af integrationen af romaer på
arbejdsmarkedet;
7) at øge indsatsen for at styrke den offentlige administrations kapacitet; at fremskyn-
de absorptionen af EU-midler; at håndtere vedvarende mangler i offentlige indkøb; at
fortsætte med at forbedre kvaliteten og effektiviteten af retssystemet;
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1381327_0012.png
8) at fremme konkurrence og effektivitet i energi- og transportindustrierne; at fremme
reform af statsejede virksomheder i energi- og transportsektoren; at forbedre integrati-
onen af energinetværker.
Slovakiet anbefales:
1) efter korrektionen af det uforholdsmæssigt store underskud, at styrke budgetkonso-
lideringen for 2014; at sikre den påkrævede tilpasning af det strukturelle underskud
mod det mellemfristede mål (MTO) i 2015; at derefter forfølge en strukturel tilpasning
til det mellemfristede mål (MTO) er nået; at styrke de finanspolitiske rammer bl.a. ved
at introducere bindende udgiftslofter; at forbedre yderligere de offentlige finansers
langsigtede holdbarhed ved at omkostningseffektivisere sundhedsvæsenet;
2) at øge effektiviteten af skattesystemet;
3) at håndtere langtidsarbejdsløsheden mere effektivt og øge kapaciteten af den of-
fentlige arbejdsformidling; at effektivt håndtere ungdomsarbejdsløshed; at forbedre
incitamenter ift. kvinders beskæftigelse;
4) at øge kvalitet i undervisningen og muligheder for arbejdsbaseret læring og profes-
sionsorienterede bachelorprogrammer; at øge adgang til inkluderende undervisning
og marginaliserede gruppers deltagelse i erhvervsuddannelser og videregående ud-
dannelse; at forbedre kvaliteten og relevansen af forskning og samarbejdet med priva-
te virksomheder;
5) at forstærke indsatsen for et mere velfungerende energimarked; at videreudvikle
netværksforbindelser med nabolande;
6) at styrke uafhængigheden i den offentlige forvaltning og den analytiske kapacitet i
centrale ministerier; at mindske korruption og forbedre effektiviteten og kvaliteten i
retssystemet; at forbedre rammevilkår for små og mellemstore virksomheder; at øge
indsatsen for at effektivisere offentlige indkøb.
Slovenien anbefales:
1) at styrke budgetstrategien for 2014, herunder ved specificering af tiltag fra 2014 og
frem og en strukturel tilpasning i overensstemmelse med EDP-henstillingen mhp. at
sikre en holdbar korrektion af det uforholdsmæssigt store underskud i 2015; at deref-
ter forfølge den påkrævede strukturelle tilpasning og sikre overholdelse af gældsreg-
len; at indføre strukturreformer mhp. at fremme vækst og beskæftigelse; at gennemfø-
re vedtagelsen af en budgetregel mhp. at forbedre finanspolitikkens troværdighed;
2) at styrke den langsigtede holdbarhed i pensionssystemet bl.a. ved at sikre sam-
menhæng mellem pensionsalderen og forventet levetid; at reducere de aldersrelate-
rede sundhedsudgifter ved at målrette ydelser til de mest trængende;
3) at udvikle en omfattende socialaftale, der sikrer at lønudviklingen understøtter kon-
kurrenceevne og jobskabelse; at gøre en indsats for at reducere yderligere arbejds-
markedssegmentering, særligt ved at øge incitamenterne til at ansætte unge og æl-
dre; at øge beskæftigelsen hos ældre og lavtuddannede ved brug af skræddersyede
arbejdsmarkedspolitikker; at adressere mismatches ved forbedring af erhvervsuddan-
nelserne;
4) at gennemføre den planlagte bankprivatisering i 2014 og forberede yderligere
bankprivatisering i 2015; at fortsætte omstruktureringsplanerne af bankerne, der mod-
tager statsstøtte; at færdiggøre omfattende tiltag, der bl.a. skal forbedre bankernes
ledelse, tilsyn og risikostyring; at styrke bankernes håndtering af misligholdte lån;
5) at fortsætte gennemførslen af privatiseringerne annonceret i 2013; at vedtage en
strategi for det slovenske statslige holdingselskab med en klar klassificering af aktiver;
at forpligte sig til en kortvarig tidsplan for afhændelse af en række målrettede aktiver;
6) at færdiggøre virksomhedsomstruktureringsplanen; at udarbejde en liste over de
mest presserende omstruktureringssager; at fremme brugen af tilgængelige juridiske
mekanismer; at evaluere nylige ændringer i konkurslovgivningen;
7) at reducere hindringerne for at drive forretning i Slovenien særligt ved at fremskyn-
de liberaliseringen af regulerede erhverv og reducere administrative byrder; at sikre
tilstrækkelig budgetmæssig selvstændighed for konkurrencemyndighederne;
8) at sikre en effektiv indsats for at bekæmpe korruption mv.
12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1381327_0013.png
Spanien anbefales:
1) at styrke budgetstrategien for 2014, herunder ved specificering af tiltag fra 2015 og
frem og en strukturel tilpasning i overensstemmelse med EDP-henstillingen, mhp. at
sikre en holdbar korrektion af det uforholdsmæssigt store underskud senest i 2016;
derefter at forfølge en fortsat strukturel tilpasning mod det mellemfristede mål, og en
yderligere tilpasning i gode økonomiske tider, samt overholdelse af gældsreglen; at
gennemføre ambitiøse strukturreformer mhp. at øge vækst og beskæftigelse; at sikre
at det nye uafhængige budgetråd bliver fuldt funktionsdygtigt og implementerer korri-
gerende og forebyggende tiltag i loven om budgetstabilitet; at foretage en systematisk
gennemgang af alle offentlige udgiftsposter og sikre omkostningseffektivitet i sund-
hedssektoren; at vedtage en skattereform som simplificerer skattesystemet og frem-
mer jobskabelse, miljøbeskyttelse og stabile offentlige indtægter; at afskaffe ineffekti-
ve skatteudgifter; at overveje reduktion af virksomheders sociale bidrag; at mindske
gældsbias i selskabsbeskatningen; at øge bekæmpelse af skattesvig;
2) at fortsat reformere de regionale sparekasser og omstrukturere statsejede spare-
kasser for at fremskynde deres genopretning og reprivatisering; at fremme sunde ba-
lancer i den finansielle sektor; at øge små og mellemstore virksomheders adgang til
kapital; at øge kapaciteten til håndtering af virksomheders konkurs;
3) at tage yderligere tiltag mhp. at reducere arbejdsmarkedssegmenteringen; at styrke
jobsøgningspligten for modtagere af arbejdsløshedsydelser; at styrke den aktive ar-
bejdsmarkedspolitik; at styrke sammenhængen mellem uddannelse og arbejdsmar-
ked; at fremskynde modernisering af beskæftigelsesindsatsen;
4) at implementere og overvåge effektiviteten i indsatsen mod ungdomsarbejdsløshed;
at fortsætte indsatsen for at sikre at uddannelse og træning er arbejdsmarkedsrele-
vant; at reducere skolefrafaldet og styrke kvaliteten af undervisningen;
5) at implementere og overvåge effektiviteten af den nationale handlingsplan for social
inklusion; at styrke den administrative kapacitet og koordination mellem beskæftigel-
sessystemet og det sociale system; at forbedre og målrette støtten til lavindkomstfami-
lier;
6) at vedtage liberaliseringer af regulerede erhverv; at lette omkostninger og admini-
strative byrder ved virksomhedsopstart; at identificere finansieringskilder for den nye
strategi for videnskab, teknologi og innovation;
7) at sikre en effektiv afskaffelse af underskuddet i elektricitetssystemet i 2014; at
etablere en uafhængig observatørenhed til at vurdere større infrastrukturprojekter; at
øge konkurrencen i transportsektoren;
8) at styrke kontrolmekanismer og øge gennemsigtighed af den offentlige forvaltning,
særligt på lokalt og regionalt niveau; at færdiggøre og overvågere indsatsen for at
bekæmpe skyggeøkonomien; at implementere reformerne, der skal øge effektiviteten i
retssystemet.
Storbritannien anbefales:
1) at styrke budgetstrategien mhp. en holdbar korrektion af det uforholdsmæssigt sto-
re underskud; at forfølge en vækstvenlig finanspolitisk konsolidering, herunder ved at
prioritere investeringer; at overveje at udvide skattegrundlaget; at adressere flaske-
halsproblemer bl.a. med hensyn til infrastruktur;
2) at øge gennemsigtigheden og effekten af makroprudentiel regulering i boligsekto-
ren; at implementere passende tiltag ift. at håndtere hurtigt stigende boligpriser; at
fjerne forvridninger i ejendomsbeskatning;
3) at adressere mismatch i færdigheder bl.a. ved at tilpasse unges færdigheder til
arbejdsgiveres behov; at reducere antallet af unge med begrænsede færdigheder;
4) at fortsætte indsatsen for at reducere børnefattigdom i lavindkomstshusholdninger;
5) at tage yderligere skridt for at forbedre adgang til finansiering for små- og mellem-
store virksomheder;
6) at følge op på infrastrukturplanen bl.a. ved at øge forudsigeligheden af planlæg-
ningsprocessen.
Sverige anbefales:
13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1381327_0014.png
1) at fortsætte en vækstvenlig finanspolitik og bevare en sund finanspolitisk position
for at sikre overholdelse af det mellemfristede mål (MTO) over hele programperioden,
også i lyset af udfordringerne for den langsigtede holdbarhed af de offentlige finanser
af en aldrende befolkning;
2) at dæmpe væksten i husholdningernes kreditvækst og private gæld bl.a. ved en
udfasning af rentefradrag og/eller øget ejendomsbeskatning; at tage yderligere tiltag
for at fremskynde nedskrivningen af boliglån;
3) at forbedre effektiviteten på boligmarkedet yderligere, herunder ved fortsat reform
af huslejesystemet; at mindske kompleksiteten i planprocesserne; at tilskynde kom-
muner til at tilvejebringe jord til boligudvikling;
4) at tage tiltag for at forbedre basale færdigheder og lette overgangen fra uddannelse
til arbejde, herunder gennem en øget brug af arbejdspladslæring og praktikpladser; at
styrke indsatsen for at forbedre arbejdsmarkedsdeltagelse og uddannelsestilbud for
lavtuddannede og personer.
Tjekkiet anbefales:
1) efter korrektionen af det uforholdsmæssigt store underskud, at bevare en sund
finanspolitik i 2014; at styrke budgetstrategien for 2015 væsentligt mhp. at overholde
det mellemfristede mål (MTO) i 2015 og derefter; at prioritere vækstfremmende udgif-
ter; at styrke de finanspolitiske rammer, herunder at oprette en uafhængig institution til
at overvåge finanspolitikken og introducere budgetregler for lokale og regionale myn-
digheder;
2) at forbedre skatteopkrævningen bl.a. simplificering af skattesystemet; at reducere
den høje indkomstbeskatning, særligt for lavtlønnede, at flytte beskatningen til f.eks.
bolig og miljø;
3) at fremskynde forhøjelsen af den offentlige pensionsalder for at sikre pensionssy-
stemets langsigtede holdbarhed; at tilpasse pensionsalderen til ændringer i forventet
levealder; at forbedre arbejdsmarkedstilknytningen for ældre personer; at øge om-
kostningseffektiviteten i sundhedssektoren;
4) at styrke og øge effektiviteten af den offentlige arbejdsformidling; at øge adgang til
børnepasning;
5) at etablere en omfattende ramme for evaluering af kvaliteten af uddannelserne og
gennemføre tiltag, der fremmer resultatorienteret finansiering af forskningsinstitutio-
ner; at øge adgang til inkluderende undervisning og højere kvalitet for marginaliserede
grupper, herunder på erhvervsuddannelserne og de videregående uddannelser;
6) at fremskynde liberalisering af regulerede erhverv; at øge indsatsen for at øge
energieffektiviteten;
7) at vedtage lov for offentligt ansatte mhp. at fremme effektiviteten og stabiliteten i
den offentlige forvaltning; at sikre implementeringen af anti-korruptionsstrategien; at
øge gennemsigtigheden af offentlige indkøbsprocedurer.
Tyskland anbefales:
1) at forfølge en vækstvenlig finanspolitik og fastholde sunde offentlige finanser, der
sikrer overholdelse af det mellemfristede mål (MTO) over programperioden og at
gældsniveauet bliver bragt ned; at bruge råderummet til at fremme omfanget og om-
kostningseffektiviteten af offentlige investeringer i infrastruktur, uddannelse og forsk-
ning; at forbedre effektiviteten af skattesystemet, særligt ved at udvide skattegrundla-
get samt effektivisere skatteadministrationen; at øge omkostningseffektiviteten af de
offentlige sundhedsudgifter; at sikre holdbarheden af det offentlige pensionssystem; at
færdiggøre implementeringen af den nye gældsbremse i alle delstater;
2) at reducere høje skatter og bidrag til social sikring for at styrke indenlandsk efter-
spørgsel, især for lavindkomstsgrupper; at overvåge mindstelønnens effekt på ar-
bejdsmarkedet; at øge arbejdsudbuddet ved at øge uddannelsesniveauet blandt dår-
ligt stillede og implementere en mere ambitiøs aktivering og integration på arbejds-
markedet; at styrke incitamenterne til at arbejde, især blandt sekundære forsørgere; at
sikre adgang til fuldtidsbørnepasning og skoler i alle regioner og øge det faglige ni-
veau;
14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1381327_0015.png
3) at forbedre koordineringen af energipolitikken med omkringliggende lande og holde
de samlede omkostninger ved omstilling af energisystemet til et minimum; at se nær-
mere på omkostningseffektiviteten af energipolitiske instrumenter;
4) at gennemføre tiltag mhp. fortsat at stimulere konkurrence i servicesektoren; at
fjerne de resterende barrierer for konkurrence på jernbanemarkederne.
Ungarn anbefales:
1) at styrke budgetkonsolideringen for 2014; at styrke budgetstrategien for 2015 væ-
sentligt mhp. at nå det mellemfristede mål (MTO), overholde gældsreglen, således at
den offentlige gæld bliver bragt ned; at styrke de finanspolitiske rammer ved systema-
tisk overvågning af numeriske budgetregler samt brug af korrektionsmekanismer; at
udvide kompetenceområdet for budgetrådet; at forbedre gennemsigtigheden af de
offentlige finanser;
2) at bidrage til at genoprette en normal långivning; at forstærke den finansielle regule-
ring og overvågning og forbedre hastighed og effektivitet af insolvensbehandling;
3) at sikre en mere stabil og strømlinet selskabsbeskatning; at reducere skatten for
lavtlønnede; at gennemføre tiltag imod skattesvig;
4) at styrke den aktive arbejdsmarkedspolitik; at overveje forlængelse af understøttel-
sesperioden; at igangsætte tiltag mhp. at reducere fattigdom betydeligt;
5) at stabilisere erhvervslivets rammevilkår og understøtte konkurrence ved bl.a. at
fjerne barrierer i servicesektoren; at øge konkurrence og gennemsigtighed i offentlige
indkøb; at fortsat reducere korruption og administrative byrder;
6) at implementere en national uddannelsesstrategi mhp. at undgå tidligt frafald på
erhvervsuddannelserne; at understøtte overgangen fra uddannelse til arbejdsmarke-
det og inklusion af marginaliserede grupper;
7) at gennemgå effekten af energiprisregulering på incitamenterne til at investere og
på konkurrence på energimarkederne; øge energieffektiviteten; gennemgå tarifsyste-
met i de statsejede transportselskaber mhp. at reducere omkostningerne.
Østrig anbefales:
1) efter korrektionen af det uforholdsmæssigt store underskud, at styrke budgetkonso-
lideringen for 2014; at styrke budgetstrategien for 2015 væsentligt for at nå og herefter
forblive på det mellemfristede mål (MTO); at sikre at gældsreglen imødekommes,
således at den offentlige gæld bliver bragt ned; at yderligere strømline de budget-
mæssige relationer mellem de forskellige forvaltningslag;
2) at forbedre den langsigtede holdbarhed af pensionssystemet særligt ved at harmo-
nisere pensionsalderen for mænd og kvinder og sikre sammenhæng mellem pensi-
onsalderen og forvente levetid; at overvåge gennemførslen af reformer, der begræn-
ser muligheden for tidlig tilbagetrækning; at yderligere forbedre omkostningseffektivite-
ten og holdbarheden på sundhedsområdet;
3) at reducere beskatningen af lavtlønnede bl.a. ved at omlægge beskatningen i ret-
ning af ejendomsskatter; at forstærke indsatsen for at forbedre arbejdsmarkedsudsig-
terne for personer med svag tilknytning til arbejdsmarkedet; at forbedre de uddannel-
sesmæssige resultater, særligt for unge med indvandrerbaggrund; at yderligere for-
bedre planlægningen af de videregående uddannelser;
4) at fjerne væsentlige barrierer for serviceudbydere; at vurdere restriktioner relateret
til de regulerede erhverv; at væsentligt styrke konkurrencemyndighedernes ressour-
cer;
5) fortsat nøje at overvåge nationaliserede eller delvist nationaliserede banker og
fremme omstrukturering.
Hjemmelsgrundlag
Vedtagelse af landespecifikke anbefalinger har hjemmel i traktatens artikel 121 stk. 2
og artikel 148, stk. 4. For så vidt angår anbefalinger på baggrund af processen vedr.
makroøkonomiske ubalancer, har dette endvidere hjemmel i forordning 1176/2011.
Vedtagelse af udtalelse om stabilitets- og konvergensprogrammer har hjemmel i Sta-
15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1381327_0016.png
bilitets- og Vækstpagtens forordning 1466/97 som senest ændret ved forordning
1175/2011.
Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres om de landespecifikke anbefalinger.
Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Sagen har ikke lovgivningsmæssige konsekvenser.
Statsfinansielle konsekvenser
Sagen har ikke statsfinansielle konsekvenser.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Det europæiske semester og landenes efterfølgende implementering af national øko-
nomisk politik i lyset af Rådets anbefalinger på baggrund af medlemslandenes stabili-
tets- og konvergensprogrammer og nationale reformprogrammer vil kunne bidrage til
sikring af sunde og holdbare offentlige finanser samt velfungerende økonomier i lan-
dene og generelt understøtte vækst og beskæftigelse i EU og i Danmark.
Høring
Sagen har ikke været i ekstern høring.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Holdning
Dansk holdning
Regeringen kan generelt støtte Kommissionens udkast til Rådets udtalelser og anbe-
falinger, idet der lægges vægt på, at udtalelserne og anbefalingerne understøtter lan-
denes efterlevelse af de fælles økonomiske rammer og regler og en ambitiøs konsoli-
derings- og reformdagsorden.
Regeringen noterer sig, at Kommissionens udkast til Rådets udtalelser og anbefalin-
ger vedr. Danmark generelt ligger på linje med regeringens økonomiske politik, her-
under de konkrete reformer og tiltag som indgår i regeringsgrundlaget, regeringens
konvergensprogram og nationale reformprogram samt Vækstplan DK fra 2013 og
Vækstpakke 2014.
Regeringen er generelt tilfreds med, at de landespecifikke anbefalinger har et målret-
tet fokus på de udfordringer og reformer, der er mest relevante for vækst og beskæfti-
gelse i de enkelte lande.
Regeringen vurderer, at Kommissionens udkast til Rådets udtalelser og anbefalinger
overordnet set sikrer den rette balance mellem et stærkt økonomisk samarbejde i EU
og det nationale ejerskab.
16
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1381327_0017.png
Andre landes holdning
Landenes holdning til Kommissionens udkast til Rådets udtalelser og anbefalinger til
landenes stabilitets- og konvergensprogrammer, nationale reformprogrammer kendes
endnu ikke nærmere, men det ventes at EU-landene generelt støtter Kommissionens
udkast.
17