Finansudvalget 2013-14
FIU Alm.del Bilag 139
Offentligt
1381125_0001.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1381125_0002.png
2
5. Formål og indhold
Kommissionens forslag til ændringsbudget nr. 3 dækker over en samlet stigning i
udgiftsniveauet på 4.738 mio. euro samt en stigning i skønnet for EU's indtægter
fra bøder, renter, tilbagebetalinger mv.,
jf. tabel 1.
Tabel 1
Oversigt over Kommissionens forslag til ændringsbudget 3 (mio. euro)
Område
1A Forskning, uddannelse, job
1B Samhørighedspolitikken
2 Landbrugspolitikken
4 EU's eksterne politikker
I alt øgede udgifter
Fra margin til beta-
Fra margin til uforudsete udgifter
lingsloftet
305
-
6
401
711
282
3.395
100
250
4.027
I alt
587
3.395
106
651
4.738
Øgede indtægter fra bøder og
renter
Øgede indtægter fra tilbagebe-
talinger fra middelhavssamar-
bejdet
I alt øgede indtægter
-
-
-
-
-
-
-1.417
-151
-1.568
Ifølge Kommissionen er der samlet behov på 4.738 mio. euro for at kunne betale
udestående betalingsbehov i løbet af 2014, hvorfor Kommissionen har foreslået
maksimal udnyttelse af de fleksibilitetsinstrumenter, der er tilgængelig i EU's fler-
årige finansielle ramme,
jf. nedenfor.
5.1 Marginen til betalingsloftet
Udover marginen til uforudsete udgifter, indeholder MFF-forordningen en række
særlige fleksibilitetsinstrumenter, der kan aktiveres, hvis der opstår uforudsete
udgifter i løbet af budgetåret. På EU's 2014-budget er der allerede afsat 350 mio.
euro i betalinger til de særlige fleksibilitetsinstrumenter.
Kommissionens beregning af marginen mellem budgettets udgiftsniveau og EU's
udgiftsloft i 2014 tager udgangspunkt i en fortolkning af MFF-forordningen, hvor
betalingerne til de særlige fleksibilitetsinstrumenter afholdes udover betalingslof-
tet. Kommissionen er derfor af den opfattelse, at marginen er på 711 mio. euro.
En gruppe af Danmarks traditionelt ligesindede lande mener derimod, at margi-
nen op til betalingsloftet kun er på 361 mio. euro. Det svarer til, at de midler der
allerede er afsat til særlige instrumenter, afholdes inden for betalingsloftet.
5.2 Marginen til uforudsete udgifter
I forbindelse med de afsluttende forhandlinger mellem Rådet og Europa-
Parlamentet om EU's flerårige finansielle ramme for 2014
2020, blev der indført
en margin til uforudsete udgifter, der maksimalt kan udgøre 0,03 pct. af EU's
BNI. I 2014 svarer det til 4.027 mio. euro.
Af MFF-forordningen fremgår det, at en aktivering af marginen til uforudsete
udgifter skal modsvares af tilsvarende reduktioner i udgiftslofterne i fremtidige
budgetår (dog senest 2020). I Kommissionens forslag til aktiveringen af marginen
til uforudsete udgifter, foreslås det derfor, at betalingsloftet reduceres med 1.342,3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1381125_0003.png
3
mio. euro i hvert af årerne 2018
2020. En aktivering af marginen til uforudsete
udgifter i 2014 vil derfor svare til en fremrykning af udgifter, der ellers ville være
faldet i 2018
2020.
Ifølge MFF-forordningen kan marginen til uforudsete udgifter kun aktiveres som
en sidste udvej, når alle andre finansieringsmuligheder er udtømt, og såfremt der
er tale om uforudsete begivenheder.
5.3 Udgiftsområde 1A
Forskning, Uddannelse, Jobs mv.
Kommissionen anmoder om yderligere betalingsbevillinger til udgiftsområde 1A
for i alt 587 mio. euro, heraf 305 mio. euro fra marginen op til betalingsloftet og
282 mio. euro fra marginen til uforudsete udgifter. Hovedparten af de ekstra mid-
ler til udgiftsområde 1A foreslås allokeret til Erasmus+ og Horizon 2020,
jf. tabel
2.
Tabel 2
Kommissionens forslag til øgede bevillinger til udgiftsområde 1A (mio. euro)
Fra margin til beta- Fra margin til uforudse-
lingsloftet
te udgifter
EGNOS og Galileo
Horizon 2020
Erasmus+
COSME
Customs og Fiscalis
Den Europæiske Genopretnings-
plan
Samarbejde mellem offentlige adm.
I alt
70
75
85
-
10
55
10
305
-
155
117
10
-
-
-
282
I alt
70
230
202
10
10
55
10
587
I forslaget til ændringsbudget 3 beder Kommissionen om, at der tilføres 70 mio.
euro til satellitprogrammerne EGNOS og Galileo for at kunne færdiggøre udvik-
lingen af affyringsfasen.
Kommissionen anmoder også om yderligere 230 mio. euro til forskningspro-
grammet Horizon 2020. Kommissionen anfører, at de 75 mio. euro, der skal tages
fra den resterende margin under betalingsloftet, skal anvendes til at afslutte det
tidligere 7. forskningsrammeprogram. De 155 mio. euro som Kommissionen øn-
sker tilført fra marginen til uforudsete udgifter, skyldes, ifølge Kommissionen,
fremrykningen af forpligtigelser til programmet ifbm. de afsluttende forhandlinger
om EU's flerårige finansielle ramme.
Kommissionen ønsker desuden tilført 202 mio. euro til uddannelsesprogrammet
Erasmus+. Kommissionen anfører, at der er behov for 85 mio. euro til at dække
udgifterne i 2014 til udvekslingsprogrammet for skoleåret 2014/15. Der er herud-
over, ifølge Kommissionen, behov for yderligere 117 mio. euro sfa. fremryknin-
gen af forpligtigelser til programmet ifbm. de afsluttende forhandlinger om EU's
flerårige finansielle ramme.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1381125_0004.png
4
5.4 Udgiftsområde 1B
Samhørighedspolitikken
I forslaget til ændringsbudget nr. 3 anmodes om, at samhørighedspolitikken for-
stærkes med yderligere 3.395 mio. euro til afslutning af programmer fra den tidli-
gere flerårige finansielle ramme (2007-2013).
Tabel 3
Kommissionens forslag til øgede bevillinger til udgiftsområde 1B (mio. euro)
Fra margin til beta- Fra margin til uforudse-
lingsloftet
te udgifter
Fonden for socialt udsatte
Afslutning af konvergensdelen af
den regionale udviklingsfond
Afslutning af konkurrencedelen af
den regionale udviklingsfond
Afslutning af territorialdelen af den
regionale udviklingsfond
I alt
-
-
-
-
-
99
2.401
500
395
3.395
I alt
99
2.401
500
395
3.395
Ifølge Kommissionen blev 2014-budgettet vedtaget under antagelse af, at konvo-
lutten til fonden for socialt udsatte for 2014-2020 ville blive på 2,5 mia. euro
(2011-priser). I mellemtiden er der opnået enighed om at øge fonden med knap 1
mia. euro i frivillige indbetalinger fra visse medlemslande. Det har ifølge Kommis-
sionen den tekniske konsekvens, at der skal udbetales 99 mio. euro mere i såkaldt
før-finansiering i 2014.
Kommissionen peger i forslaget på, at den primære årsag til at der skal tilføres
yderligere midler til samhørighedspolitikken er, at medlemsstaterne i løbet af 2013
indgav betalingsanmodninger, der var knap 3,4 mia. euro højere, end Kommissio-
nen havde antaget. En meget stor del af betalingsanmodningerne blev indsendt i
de sidste to måneder af 2013.
5.5 Udgiftsområde 2
Landbrug
Kommissionen ønsker, at der tilføres 106 mio. euro til landbrugspolitikken. Her-
under 6 mio. euro fra marginen under betalingsloftet og 100 mio. euro fra margi-
nen til uforudsete udgifter,
jf. tabel 4.
Tabel 4
Kommissionens forslag til øgede bevillinger til udgiftsområde 2 (mio. euro)
Fra margin til beta- Fra margin til uforudse-
lingsloftet
te udgifter
Landdistriktspolitikken
Den europæiske fiskerifond
Miljøprogrammet Life
I alt
-
-
6
6
90
10
-
100
I alt
90
10
6
106
Af aftalen om EU's flerårige finansielle ramme fra februar 2013 fremgår det, at
EU-medfinansieringen øges med 10 pct. for medlemsstater i økonomiske vanske-
ligheder. Den øgede EU-medfinansiering fører ifølge Kommissionen til, at der er
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1381125_0005.png
5
behov for 90 mio. euro mere til landdistriktspolitikken og 10 mio. euro mere til
den europæiske fiskerifond.
Endelig ønsker Kommissionen yderligere 6 mio. euro til miljøprogrammet Life,
idet der ifølge Kommissionen er en række projekter, der kan startes tidligere end
oprindeligt antaget.
5.6 Udgiftsområde 4
EU's eksterne politikker
Det foreslås, at der tilføres i alt 651 mio. euro til EU's eksterne politikker. Heraf
401 mio. euro fra marginen under betalingsloftet og 250 mio. euro fra marginen til
uforudsete udgifter,
jf. tabel 5.
Tabel 5
Kommissionens forslag til øgede bevillinger til udgiftsområde 4 (mio. euro)
Fra margin til beta- Fra margin til uforudse-
lingsloftet
te udgifter
Nødhjælpsassistance
Førtiltrædelsesstøtte
Udviklingsinstrumentet
Instrumentet for stabilitet og fred
Naboskabsinstrumentet
I alt
250
45
55
51
-
401
-
-
-
-
250
250
I alt
250
45
55
51
250
651
I april 2014 blev budgettet til nødhjælpsassistance forstærket med 150 mio. euro
via midlertidige overførsler fra bl.a. udviklingsinstrumentet og førtiltrædelsesstøt-
ten. Kommissionen mener imidlertid, at der er behov for yderligere 250 mio. euro
for at kunne betale de kontrakter, der allerede er indgået i 2014.
Kommissionen ønsker nu, at udviklingsinstrumentet og førtiltrædelsesstøtten skal
genforstærkes med de midler, der i april 2014 midlertidigt blev overført fra udvik-
lingsinstrumentet og førtiltrædelsesstøtten til nødhjælpsassistancen. Kommissio-
nen ønsker derfor, at budgettet til de to områder forstærkes med 100 mio. euro i
alt.
Fsva. instrumentet for stabilitet og fred peger Kommissionen på, at der er ubetalte
tilsagn fra 2013 for i alt 70 mio. euro. Kommissionen har derfor behov for yderli-
gere 51 mio. euro til at kunne betale de ubetalte tilsagn fra 2013 og nye tilsagn fra
2014.
Endelig ønsker Kommissionen, at der tilføres 250 mio. euro til naboskabsinstru-
mentet som følge af den finansielle hjælpepakke til Ukraine, som Kommissionen
annoncerede tidligere på året. Ifølge Kommissionen indeholder den finansielle
hjælpepakke til Ukraine bl.a. budgetstøtte til statsopbygning i Ukraine på 355 mio.
euro, hvoraf de første 250 mio. euro skal udbetales i juni 2014. Kommissionen
anfører, at midlerne til Ukraine var uforudsete, og derfor ikke kunne indeholdes i
det vedtagne 2014-budget.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
6
6. Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentets holdning kendes endnu ikke.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
En vedtagelse af forslaget vil ikke have lovgivningsmæssige konsekvenser.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet
eller beskyttelsesniveauet
Vedtages Kommissionens forslag til ændringsbudget nr. 3 uændret, øges det dan-
ske BNI-bidrag til EU isoleret set med ca. 465 mio. kr.
9. Høring
Ikke relevant.
10. Regeringens holdning
Regeringen vil sammen med gruppen af ligesindede lande arbejde særdeles aktivt
for, at bestemmelserne i MFF-forordningen overholdes, og at udgifterne i Kom-
missionens forslag til ændringsbudget 3 minimeres mest muligt, således at der
efterlades en betalingsmargin til afholdelse af evt. udgiftsbehov, der måtte opstå i
efteråret 2014. Reelle øgede udgiftsbehov på EU-budgettet bør som udgangs-
punkt finansieres via omprioriteringer, og under alle omstændigheder inden for
udgiftslofterne.
Regeringen lægger afgørende vægt på, at marginen til uforudsete udgifter udeluk-
kende kan aktiveres som følge af uforudsete begivenheder i overensstemmelse
med bestemmelserne i MFF-forordningen.
Regeringen lægger afgørende vægt på, at de særlige fleksibilitetsinstrumenter på
EU's budget finansieres inden for EU's betalingslofter, dvs. at de aftalte betalings-
lofter overholdes.
Regeringens position er fastlagt i alliance med de toneangivende lande, og man
forventer at holde sammen på alliancen, til et kompromis kan opnås. Såfremt det
blokerende mindretal af lande ikke kan opretholdes, og hvis Danmark står sam-
men med en mindre gruppe af ligesindede medlemslande, revurderes den danske
holdning.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Et blokerende mindretal af lande (herunder Danmark) har forud for offentliggø-
relsen af Kommissionens forslag til ændringsbudget nr. 3, fremsendt en erklæring
til Kommissionen, hvori der bl.a. gøres opmærksom på, at marginen til uforudsete
udgifter kun kan aktiveres som følge af reelle uforudsete begivenheder. Det vil
derfor ifølge erklæringen være i modstrid med MFF-forordningen, hvis marginen
til uforudsete udgifter aktiveres til at finansiere udestående forpligtigelser (RAL).
Den samme gruppe af lande har ved tidligere lejlighed fremsendt en tilsvarende
erklæring, hvor man slår fast, at betalinger til de særlige fleksibilitetsinstrumenter
skal afholdes under betalingsloftet.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.