Finansudvalget 2013-14
FIU Alm.del Bilag 125
Offentligt
1368606_0001.png
1368606_0002.png
1368606_0003.png
1368606_0004.png
1368606_0005.png
1368606_0006.png
1368606_0007.png
Økonomi- og IndenrigsministerietMinisteriet for Børn, Ligestilling, Integration og Sociale ForholdBeskæftigelsesministerietFinansministeriet
Korrektion af satspuljen
12. maj 2014
Problem
Der er gennemført en ekstraordinær gennemgang af opgørelsen af satspuljen.Gennemgangen har givet anledning til en permanent forøgelse af satspuljen på ca.0,3 mia. kr. årligt og en engangsforøgelse på ca. 1,6 mia. kr.De forhold, der giver anledning til korrektionen vedrører tilbageførsler, der skullevære foretaget fra 2007– ogunder skiftende regeringer.Baggrund
Opgørelsen af satspuljen og projektoversigtens betydningÅrets satspulje til forhandling opgøres som puljebeløbet tillagt frigivne midler somfølge af udløb af satspuljebevillinger og tillagt tilbageførte uforbrugtesatspuljemidler, jf. vejledning om administration af satspuljen.I praksis opgøres årets satspulje forsimplet på følgende måde:Samlet satspuljeramme+ Evt. nyt puljebeløb– Midler bundet i aktuelle satspuljeprojekter+ Uforbrugte midler= Årets satspuljeDen samlede satspuljerammeer den akkumulerede sum af de puljebeløb, der er tilførtsatspuljen siden starten af 1990’erne. Den akkumulerede ramme udgør 12,8 mia.kr. (2014-PL).Et evt. nytpuljebeløbi et givent år tilgår puljen, såfremt stigningen i årslønnen,somligger til grund for beregningen af satsreguleringsprocenten, er over 2,0 pct. Hvisdet er tilfældet, afsættes en procentdel til puljebeløbet, svarende til detlønstigningen overstiger 2,0 pct., dog højst 0,3 pct.Puljebeløbet beregnes som denne procentdel gange de samlede offentlige udgifteri lønåret til de indkomstoverførsler, der reguleres med satsreguleringsprocenten.Det drejer sig om udgifter til indkomstoverførsler, som fx efterløn ogførtidspension.Midler bundet i aktuellesatspuljeprojekteropgøres på baggrund af en projektoversigt,som indeholder oplysninger om alle eksisterende ordninger, der støttes afsatspuljen. Hvis opgørelsen af bundne midler er for høj, vil der blive fratrukket etfor højt beløb fra den samlede satspuljeramme – og dermed udmøntes der for lidtfra satspuljen. Tilsvarende vil det omvendte gøre sig gældende, hvis opgørelsen afde bundne midler i aktive ordninger er for lav.
Side2af7
Uforbrugte midler fra tidligere åropgøres og indberettes med udgangspunkt iprojektoversigten og tilbageføres til satspuljen.Validering af projektoversigtenStatens Administration administrerer projektoversigten i en database med alleeksisterende projekter, der er finansieret af satspuljen siden 1994.På nuværendetidspunkt indeholder projektoversigten ca. 800 projekter.Forud for finanslovsforslaget gennemfører Statens Administration årligt envalidering af projekterne i samarbejde med ministerierne, som skal sikre, at detenkelte ministeriums satspuljeprojekter fremgår korrekt af oversigten. Det skal sesi sammenhæng med, at det er de enkelte ministerier, der har det konkretekendskab til de enkelte satspuljeprojekter og eventuelle ændringer heri.Det bemærkes, at der over de senere år er sket en opstramning afvalideringsprocessen, så ministerierne nu skal godkendedeenkelteprojekter ioversigten. Tidligere skulle ministerierne godkende densamledeprojektoversigt isin helhed og indmelde ændringer for relevante projekter.Tidligere valideringerI 2013 (vedrørende satspuljen for 2014) kunne det daværende Social-, Børne- ogIntegrationsministerium og Beskæftigelsesministeriet ikke validere en rækkeprojekter i den ordinære valideringsproces, og ministerierne indsendte på denbaggrund ikke underskriftsblanketter på en endelig validering afprojektoversigten.Der har også tidligere været problemer med validering af enkelteprojekter.På den baggrund besluttede Finansministeriet i januar 2014 at igangsætte enekstraordinær gennemgang af de projekter, der ikke er valideret i 2013. Det vil sigeen mindre andel af de i alt knap 800 satspuljefinansierede projekter. Denekstraordinære validering er gennemført i samarbejde med de relevanteressortministerier og er netop afsluttet.Ordinær valideringFinansministeriet har igangsat den ordinære validering, der indeholderindmeldinger af frigivne midler og uforbrugte midler (opsparinger) vedrørendealle knap 800 igangværende satspuljeprojekter.Når denne validering er gennemført opgøres og indbudgetteres den samledesatspulje for 2015 på forslag til finansloven for 2015.Den aktuelle korrektion
Der er i den ekstraordinære validering fundet syv konkrete projekter, hvorbeløbene burde have været ført tilbage til satspuljen på et tidligere tidspunkt.Det giver samlet anledning til en korrektion af satspuljen på ca. 1,6 mia. kr.bagudrettet, som tilføres satspuljen som engangsbeløb. Hertil løftes satspuljen
Side3af7
permanent med ca. 0,3 mia. kr. årligt,jf. tabel 1.Afhensyn til at skabe enhensigtsmæssig bevillingsprofil for satspuljen vil regeringen tilbageføre denbagudrettede engangskorrektion over en fireårig periode.Som det fremgår aftabel 1,strækker de forhold, der giver anledning tilkorrektionen, sig tilbage til 2007. Den samlede korrektion er således opstået både idenne regering og den tidligere regerings embedsperiode.Tabel 1

Oversigt over mindre-udmøntning fra satspuljen

Mio. kr. (2014-pl)Klage overafgørelser ompersonlig ogpraktisk hjælpStyrkelse afretssikkerhedenEtablering afkvalitetsstandardarder

Socialministeriet

i alt

Efterlønsmodtagere på trin 2Nedsættelse afarbejdsløshedskassebidragVirksomhedsrettetrevalidering –Pulje tilkoordinationsudvalgene

Beskæftigelsesm

inisteriet i alt

Uddannelsespuljetil medhjælpendeægtefæller

Undervisningsmi

nisteriet i alt

I alt

(bagudrettet/eng

angsbeløb)

I alt (permanent

niveau)

2007

-

2008

-

2009

-

2010

-

2011

2,0

2012

2,0

2013

2,0

2014

2,0

2015

2,0

2016

2,0

2017

2,0
--

-

0,5-

0,5

0,5-

0,5

0,5-

0,5

0,51,4

3,9

0,51,4

3,9

0,51,4

3,9

0,51,4

3,9

0,51,4

3,9

0,51,4

3,9

0,51,4

3,9

-93,7
-93,7
-93,7
-93,7
-93,7
92,393,7
92,393,7
92,393,7
92,393,7
92,393,7
92,393,7
-
-
-
-
90,6
100,1
119,1
197,8
93,6
111,7
132,8

93,7

93,7

93,7

93,7

184,3

286,1

305,1

383,8

279,6

297,7

318,8

-
-
-
-
1,1
1,1
1,1
1,1
1,1
1,1
1,1

-

-

-

-

1,1

1,1

1,1

1,1

1,1

1,1

1,1

1555,6

-

-

284,6

-

302,7

-

323,8

Anm.: Projekterne er PL-reguleret med tilpasningsprocenten + 2 (TP+2), jf. almindelig praksis ved tilbageførsel afmidler til satspuljen.
Hertil er der for tre projekter fundet, at der fra 2015 og frem er behov for enkorrektion af bevillingsprofilen. Den samlede korrektion for disse projekterfremgår aftabel 2.Disse korrektioner svarer til, hvad der normalt gennemføres iden ordinære validering af satspuljen.
Side4af7
Tabel 2

Fremadrettet korrektion vedr. tre projekter

Mio. kr. (2014-pl)Fremadrettet korrektion

2015

21,0

2016

19,5

2017

22,1
Anm.: Korrektionen svarer til de korrektioner, der normalt gennemføres i den ordinære validering af satspuljen.
Det er væsentligt at understrege, at der ikke er borgere, der har været berettiget tilen ydelse,som ikke har modtaget den. Korrektionen vedrører alene, at midlernehvis de var tilbageført til satspuljen, kunne være anvendt til nye prioriteter iforligskredsen. Korrektionen tilbageføres nu til satspuljen, sådan at midlerne kanaktiveres.Gennemgang af de enkelte projekterNedenfor er der foretaget en gennemgang af de syv projekter, der på et tidligeretidspunkt burde have givet anledning til korrektioner af satspuljen.Klage over afgørelser om personlig og praktisk hjælp (aftaleår 1999)En del af det oprindelige initiativ var oprettelse af klageråd. Klagerådene blevnedlagt ved lov nr. 629 af 11. juni 2010, hvilket i lovforslaget blev vurderet til atgive en besparelse på 1,9 mio. kr. (2011-pl).Initiativet indgik iMere tid til velfærdog indgik på den baggrund igensidighedsaftalen med KL. Det fremgår dog af lovbemærkningerne, atsatspuljen skal tilføres midler svarende til besparelsen på 1,9 mio. kr. Dette erimidlertid ikke blevet implementeret i projektoversigten.Styrkelse af retssikkerheden, præcisering af krav til kommunernes sagsbehandling(aftaleår 2006)Det aftalte projekt blev billigere, end det var forudsat i satspuljeaftalen, sådan atder skulle tilbageføres 0,5 mio. kr. (2014-pl) til satspuljen. Dette er imidlertid ikkeblevet implementeret i projektoversigten.Etablering af kvalitetsstandarder for almene ældreboliger for personer med nedsatfysisk eller psykisk funktionsevne (aftaleår 2007)Projektet er ikke udmøntet. Midlerne er således blevet tilbageført på lov omtillægsbevilling for 2010, hvilket også fremgår af anmærkningerne tilfinanslovsforslaget for 2011. Bortfaldet er imidlertid ikke blevet registreret sompermanent i projektoversigten.Efterlønsmodtagere på trin 2 (aftaleår 1994)Der blev i 1994 afsat 55 mio. kr. årligt til nedsættelse af medlemsbidraget forefterlønsmodtagere på trin 2 i den daværende efterlønsordning. Målgruppen
Side5af7
vedrører personer, der er født før d. 1. juli 1939 samt personer, der er gået påefterløn fra overgangsydelse.I 1995 blev det besluttet at lukke søgningen til overgangsydelse primo 1996 medudfasning af tilgangen i løbet af 1996,jf. lov nr. 1058 af 20. december 1995.Den 30. juni 2006 ophørte de sidste personer født før 1. juli 1939 med at modtageefterløn, da de pr. 1. juli 2006 overgik til folkepension. Som følge af, at personersom overgik fra overgangsydelse til efterløn kunne modtage efterløn i fem år,betyder det, at de sidste personer, der var gået på efterløn fra overgangsydelse,ophørte med at modtage efterløn ved udgangen af 2011. Der er således efter 31.december 2011 ikke længere efterlønsmodtagere, der er omfattet af reglerne omnedsat medlemsbidrag for efterlønsmodtagere på trin 2.Midlerne skulle således have været tilbageført til satspuljen fra og med 2012, hvoraktiviteten på ordningen ophører.Nedsættelse af arbejdsløshedskassebidrag (aftaleår 1995)Der blev i 1995 afsat 56,2 mio. kr. årligt til nedsættelse afarbejdsløshedskassebidrag for modtagere af overgangsydelse. Efter lov nr. 1058 af20. december 1995 ophørtesøgningen til overgangsydelsesordningen pr. 31. januar1996, således at personer, der fyldte 50 år i løbet af 1996, og som havde ansøgtom overgangsydelsen inden d. 31. januar 1996 kunne overgå til ydelsen ved detfyldte 50. år.Da man skulle være fyldt 50 år for at kunne gå på overgangsydelse,betyder det, at overgangsydelsesordningen er fuldt udfaset ved udgangen af 2006.Midlerne skulle således have været tilbageført til satspuljen fra og med 2007, hvoraktiviteten på ordningen ophører.Styrkelse af den virksomhedsrettede revalidering (aftaleår 1999)Der blev i 1999 afsat 266,1 mio. kr. årligt til at styrke den virksomhedsrettederevalidering.Formålet er især at styrke indsatsen og effekten af revalideringen vedat fremme virksomhedsrevalidering og andre lokale virksomhedsrettede initiativer.Midlerne blev udmøntet på en række forskellige finanslovskonti. Herunder på enrække ydelseskonti (fx førtidspension og kontanthjælp) samt midler til detrummelige arbejdsmarked. Denne del af bevillingen vurderes fortsat at anvendestil formålet.Midlerne gik desuden til oprettelsen af en pulje til de lokale koordinationsudvalg.Koordinationsudvalgene overgår i forbindelse med kommunalreformen til delokale beskæftigelsesudvalg.Fra finansloven for 2011 og frem reduceres puljen imidlertid af flere omgange forat finansiere andre aftaler. Det drejer sig om:I Aftale om genopretning af dansk økonomi reduceres bevillingen permanent.
Side6af7
På finanslovsforslaget for 2011 (udmøntet på finansloven) foretages enpermanent omprioritering på Beskæftigelsesministeriets område med henblikpå finansiering af Workinddenmark-centrene.I Aftale om finansloven for 2011 reduceres bevillingen i 2011.I Aftale om fordeling af forskningsreserven 2012 reduceres bevillingenpermanent.I Aftale om finansloven for 2013 samt Aftale om en ungepakke reduceresbevillingen i 2013 og 2014.I Aftale om reform af kontanthjælpssystemet reduceres bevillingen permanent.I Aftale om midlertidig arbejdsmarkedsydelse bortfalder bevillingenmidlertidigt i 2014.Den samlede reduktion af puljen burde være tilbageført til satspuljen.Uddannelsespulje til medhjælpende ægtefæller (aftaleår 1996)I 1996 afsættes midler til en uddannelsespulje til medhjælpende ægtefæller.Bevillingen dækker selve uddannelsen og godtgørelse under uddannelse.Ordningen blev pr. 1. januar 1997 omfattet af en generel bekendtgørelse omadgang og deltagerstøtte ved deltagelse i arbejdsmarkedsuddannelser(bekendtgørelse nr. 623 af 28. juni 1996).I forbindelse med Aftale om genopretning af dansk økonomi blev der gennemførten generel besparelse på AMU-ordningen, som satspuljebevillingen indgår i.Besparelsen på satspuljeprojektet i den forbindelse skønnes til 1,1 mio. kr. årligt,som burde være tilbageført til satspuljen.Videre proces
Den fremadrettede korrektion af satspuljen ligger fast og følger den profil, derfremgår ovenfor. Af hensyn til at skabe en hensigtsmæssig bevillingsprofil forsatspuljen vil regeringen tilbageføre den bagudrettede engangskorrektion over enfireårig periode.Den konkrete profil herfor fastlægges i regeringens prioriteringsoplæg forsatspuljen, hvor der kan tages højde for den endelige opgørelse af den samledesatspulje. Den samlede opgørelse af satspuljen afhænger bl.a. af den ordinærevalidering af satspuljeordningerne, som netop er igangsat, og dvs. opgørelse affrigivne og uforbrugte midler, omprioriteringer mv.Regeringen sørger på forslaget til finansloven for 2015 for finansiering afkorrektionen inden for de samlede udgiftspolitiske rammer.Den samlede korrektion vil indgå i forhandlingerne om satspuljen for 2015, dersom vanligt gennemføres i efteråret. Regeringen fremlægger forud herfor sitsamlede forslag til udmøntning af satspuljen for 2015.
Side7af7
Den fremadrettede administration af satspuljenDet konstaterede behov for en korrektion af satspuljen rejser spørgsmålet om,hvordan der fremadrettet sikres en korrekt opgørelse af satspulje ogprojektoversigten.Det skal ses i sammenhæng med, at satspuljen akkumulerer, og at der derfor er etstadigt voksende antal projekter – i dag ca. 800 projekter iværksat siden 1994 – derer finansieret af satspuljen. Det betyder, at det bliver stadigt mere komplekst atfølge op på satspuljens ordninger.Der er i de enkelte ministerier igangsat initiativer, der skal understøtteministeriernes procedurer for satspuljen. Finansministeriet har dertil skærpetopmærksomheden omkring satspuljen og tilført området ekstra ressourcer.Der er desuden behov for at tage den nuværende administration samt eventuellejusteringer af selve konstruktionen op til overvejelse for at sikre, at derfremadrettet er bedre og mere sikre procedurer for administrationen af satspuljenog herunder et tidssvarende regelsæt.Regeringen vil derfor nedsætte en task force, der får til opgave at komme medforslag til et mere enkelt, automatiseret og sikkertsystem i forhold tilsatspuljeordningerne. Task forcens arbejde skal afsluttesi foråret 2015, såresultaterne kan indgå i drøftelserne om satspuljen for 2016.