Finansudvalget 2013-14
FIU Alm.del Bilag 104
Offentligt
1355369_0001.png
1355369_0002.png
1355369_0003.png
1355369_0004.png
1355369_0005.png
1355369_0006.png
1355369_0007.png
1355369_0008.png
1355369_0009.png
1355369_0010.png
1355369_0011.png
1355369_0012.png
1355369_0013.png
1355369_0014.png
1355369_0015.png
1355369_0016.png
1355369_0017.png
1355369_0018.png
1355369_0019.png
1355369_0020.png
1355369_0021.png
1355369_0022.png
1355369_0023.png
Statsrevisorerne 2012-13Endelig betænkningOffentligt
Endelig betænkning overstatsregnskabet for 2012
E N D E L I G B E TÆ N K N I N G 2 012E N D E L I G B E TÆ N K N I N G O V E R S TAT S R E G N S K A B E T FO R 2 012
2
Endelig betænkning overstatsregnskabet for 2012
K Ø B E N H AV N 2014
E N D E L I G B E TÆ N K N I N G 2 012E N D E L I G B E TÆ N K N I N G O V E R S TAT S R E G N S K A B E T FO R 2 012
3
INDHOLD1. Statsrevisorernes indstilling til Folketinget omgodkendelse af statsregnskabet for 2012 ............................................................................................................................42. Oplysninger om indhold og opbygning afEndelig betænkning over statsregnskabet for 2012 ..........................................................................................................63. Statsrevisorernes afgivelsesbemærkning..........................................................................................................................84. Statsrevisorernes besigtigelse af statsligvirksomhed og andre aktiviteter .............................................................................................................................................115. Sammensætning af statsrevisorkollegiet i 2010-2014.............................................................................................166. Oversigt over Statsrevisorernes bemærkninger ...........................................................................................................177. Oplysninger om inhabilitet i enkelte sager .....................................................................................................................188. Oversigt over beretninger der er behandlet i Endelig betænkning 2012 ............................................................199. Opfølgning på fortsatte beretninger vedrørendetidligere år ........................................................................................................................................................................................22
E N D E L I G B E TÆ N K N I N G 2 012E N D E L I G B E TÆ N K N I N G O V E R S TAT S R E G N S K A B E T FO R 2 012
4
Henvendelse vedrørende denne publikation rettes til:StatsrevisorerneFolketingetChristiansborg1240 København KTelefon: 33 37 59 87E-mail: [email protected]www.ft/dk.statsrevisorerneISSN 0107-0061ISBN 978-87-7434-432-2
E N D E L I G B E TÆ N K N I N G 2 012E N D E L I G B E TÆ N K N I N G OS TATS TAT SS O G E R N E S EN DFO RL2 0121. V E R S R E V I R E R N S K A B I T S T I L I N G
5
1. Statsrevisorernes indstillingtil Folketinget om godkendelse afstatsregnskabet for 2012
Med afgivelse af denne endelige betænkning over statsregnskabet er revisionen af statsregn-skabet for finansåret 2012 tilendebragt.Statsrevisorerne indstiller herefter i overensstemmelse med grundlovens § 47, stk. 3, atstatsregnskabet for finansåret 2012 godkendes.
Statsrevisorerne,19. marts 2014Peder LarsenHenrik ThorupHelge Adam MøllerKristian JensenKlaus FrandsenLennart Damsbo-Andersen
E N D E L I G B E TÆ N K N I N G 2 0122 . O P LY S N I N G E R O L I GN D H O LN KO GN G O V E N IS TAT S R E G N S KG B E T FO R N 012E N D E M I B E TÆ D N I O P BYG R N G A F E N D E L I ATÆ N K 2 I N G
6
2. Oplysninger om indhold og opbygning afEndelig betænkning over statsregnskabetfor 2012
Statsrevisorerne forelægger med Endeligbetænkning 2012 statsregnskabet tilFolketingets beslutning.Statsrevisorerne afgiver Endelig betænkningover statsregnskabet i henhold til lov omstatsrevisorerne, § 5. Sagerne i denne endeligbetænkning er opdelt efter de ministerområ-der, som fremgår af statsregnskabet for2012.Endelig betænkning over statsregnskabetfor 2012 indeholder• Statsrevisorernes indstilling og afgivelses- bemærkning til Folketinget om godkendelseaf statsregnskabet for 2012• Statsrevisorernes afrapportering af deres besigtigelser af statslig virksomhed ogandre aktiviteter• Oplysninger om hvordan statsrevisorkolle- giet har været sammensat i valgperioden2010-2014• Oversigt over Statsrevisorernes bemærk- ninger til beretningssager, som Statsreviso-rerne har fulgt op på siden sidste Endeligebetænkning, dvs. i perioden marts 2013 tilmarts 2014• Oplysninger om hvilke statsrevisorer der har erklæret sig inhabile i hvilke beretningssager• Oversigt over hvordan Statsrevisorerne har fulgt op på de beretninger, der er afgivet tilFolketinget i folketingsåret 2012-2013, oghvilke ministerredegørelser og notater fraRigsrevisionen der har ligget til grund forStatsrevisorerne opfølgning• Oversigt over hvordan Statsrevisorerne har fulgt op på de beretninger, der er afgivet tilFolketinget i tidligere år og de fortsattenotater fra Rigsrevisionen, der har ligget tilgrund for Statsrevisorernes opfølgning.Betænkningen afgives i elektronisk form påhttp://www.ft.dk/Dokumenter/Vis_efter_type/Statsrevisorernes_sager.aspx,hvor allebemærkninger, ministerredegørelser ognotater fra Rigsrevisionen kan ses.
Statsrevisorerne har afgivet i alt 18 beretnin-ger til Folketinget vedrørende regnskabsåret2012. Statsrevisorerne afgav bemærkningertil alle beretninger. Beretningerne omhandlerundersøgelser af statslig virksomhed mv.,udarbejdet af Rigsrevisionen, enten påStatsrevisorernes anmodning eller påRigsrevisionens initiativ.Endelig betænkning 2012 følger op på disseberetninger på grundlag af ministrenesredegørelser og rigsrevisors bemærkninger, jf.§ 18 i lov om revision af statens regnskabermv. Statsrevisorerne har således løbendefulgt op på beretningssagerne og vurderet,om sagerne kunne afsluttes eller fortsatskulle følges op.Stillingtagen til om beretningssager af-sluttes eller fortsat følges opNår Statsrevisorerne behandler sager tildenne betænkning, sker det ud fra et principom, at der er knyttet statsrevisorbemærknin-ger til sager, hvor kritik, henstillinger ellerlignende er skønnet påkrævede eller hen-sigtsmæssige. Undladelse af statsrevisorbe-mærkning er – alt efter den pågældende sagskarakter – udtryk for, enten at den er tilfreds-stillende afsluttet, at Rigsrevisionen fortsatfølger sagen, eller at den er bragt så langtfrem, som det skønnes muligt under enrimelig sagsbehandling.Resultatet af Statsrevisorernes behandling afsager til Endelig betænkning vil enten være, atsagen afsluttes uden yderligere opfølgning eller, at sagens afslutning udsættes medhenblik på en yderligere afklaring. De fortsatte sager kan fx skyldes, at der foregår et admini-strativt udredningsarbejde, som skal afsluttes,eller at en udvikling skal holdes under observa-tion gennem en længere periode.Skønner nogen af statsrevisorerne, at en sag,der omtales i denne betænkning, gør detpåkrævet, at Folketinget træffer en beslut-
E N D E L I G B E TÆ N K N I N G 2 0122 . O P LY S N I N G E R E L I G N D H O LN KO GNO PO V E R IS TAT S RE N D E LKG B E T FO R 2 012E N D O M I B E TÆ D N I G BYG N N G A F E G N S I A B E TÆ N K N I N G
7
ning, kan Statsrevisorerne indstille dette iforbindelse med, at de afgiver bemærkning tilsagen, jf. lov om statsrevisorerne § 5, stk. 3.Oplysninger omStatsrevisorernes habilitetEn statsrevisor er inhabil i en revisionssag, hvisvedkommende har en personlig eller økono-misk interesse i sagens udfald eller er ellertidligere i samme sag har været repræsentantfor nogen, der har en sådan interesse. Detgælder også i de tilfælde, hvor en statsrevi-sors ægtefælle, beslægtede eller besvog-rede, søskendebørn eller andre nærtståendehar interesse i sagens udfald. Inhabilitetforeligger også, hvis en statsrevisor deltagereller har deltaget i ledelsen eller har væretnært tilknyttet en offentlig myndighed, selskab, en forening eller anden privat juridiskperson, der har særlig interesse i sagensudfald. Endvidere er en statsrevisor inhabil,når sagen vedrører revision af en offentligmyndighed, hvor den pågældende statsrevi-sor tidligere har medvirket ved afgørelser ellerved gennemførelsen af de foranstaltninger,som revisionssagen vedrører. Det kan fx være tilfældet, hvis en statsrevisor er tidligereminister. Set over en årrække er dette denhyppigste årsag til statsrevisorernes erklærin-ger om inhabilitet. Endelig er en statsrevisorinhabil, hvis der i øvrigt kan opstå tvivl omvedkommendes upartiskhed.Det er den enkelte statsrevisors ansvar selvat gøre opmærksom på evt. inhabilitet. Er enstatsrevisor inhabil i forhold til en revisions-sag, er det således fast kutyme, at han/hun ikke medvirker ved behandlingen af sagen. Ipraksis foregår det på den måde, at denpågældende statsrevisor forlader statsrevis-ormødet, mens sagen behandles. Oplysninger om inhabilitet er dels fremgået af de be-mærkninger, som Statsrevisorerne har haft tilde enkelte beretninger, dels fremgår de afkapitel 7 i denne betænkning.Særlige regnskaberMed henblik på at sikre Folketingets indsigt ide tilfælde, hvor statslige opgaver bliverhenlagt til selskaber og virksomheder udenfor finansloven, men hvor staten fortsat haransvar, har Statsrevisorerne og rigsrevisordirekte adgang til fuldt statsejede aktiesel-skaber og aktieselskaber, hvor staten i øvrigthar bestemmende indflydelse. For aktiesel-skaber, der har aktier optaget til notering påen børsfond, skal rigsrevisor indkræveregnskaberne gennem vedkommendeminister.
De særligt klassificerede regnskaber forForsvarets Efterretningstjeneste (FET) ogPolitiets Efterretningstjeneste (PET) revideresprincipielt på samme måde som revisionen afstatens øvrige regnskaber, dvs. at revisionengennemføres under Statsrevisorernes ogrigsrevisors ansvar. Revisionen af FET udføresaf en særligt udpeget medarbejder i Rigsrevi-sionen. Revisionen af PET udføres af medar-bejdere i Rigsrevisionen og Rigspolitietsinterne revision, der er sikkerhedsgodkendt.Rigsrevisor giver Statsrevisorerne en samletårlig orientering om de overordnede resultateraf revisionen. Denne rapportering finder stedsamtidig med, at Rigsrevisionen rapportererom den øvrige årsrevision i beretningen omrevisionen af statsregnskabet. Rapporterin-gen vil som udgangspunkt være mundtlig ogvil i praksis bestå i, at rigsrevisor i tilfælde,hvor der ikke er væsentlige kritiske bemærk-ninger, vil orientere Statsrevisorerne om, atder ikke er særlige bemærkninger. Dennerapportering vil omfatte de særlige midler ogFET’s almindelige regnskab, idet revisionen afPET’s almindelige regnskab forudsættesrapporteret som en integreret del af rapporte-ringen vedrørende politiets regnskab i lighedmed andre statslige virksomheder.Hvis rigsrevisor vurderer, at der ved efterret-ningstjenesternes regnskabsaflæggelse ervæsentlige fejl, at forvaltningen ikke harværet økonomisk hensigtsmæssig, eller atregler og sædvanlig praksis har værettilsidesat i et omfang, der sædvanligvis villeføre til et forbehold eller supplerende oplys-ninger i en revisionspåtegning, vil rigsrevisorsærskilt rapportere mere detaljeret frarevisionen af disse klassificerede regnskaber.
E N D E L I G B E TÆ N K N I N G 2 012E N D E L I G3B E TÆ N K N IV IG O R E R NS TAT FG IE G N S K A B E M Æ RR N 012. S TAT S R E N S O V E R E S A S R V E L S E ST FO K 2 I N G
8
3. Statsrevisorernes afgivelsesbemærkning
Statsrevisorernes beretninger til Folketinget i beretningsåret 2012Statsrevisorerne har afgivet 18 beretninger, som vedrørte beretningsåret 2012.
Statsrevisorernes beretninger afgivet til Folketinget fra oktober 2012 til september2013, inkl.:Beretning 1/2012 om forsvarets EH-101 helikoptere (II)Beretning 2/2012 om Danmarks reduktion af CO2-udledningBeretning 3/2012 om utilsigtet brug af AMUBeretning 4/2012 om DONG Energy A/SBeretning 5/2012 om etablering af Udbetaling DanmarkBeretning 6/2012 om forvaltningen af statslige tilskud (afsluttet)Beretning 7/2012 om DONG Energy A/S’ elpriser Beretning 8/2012 om møde- og repræsentationsudgifter i Kulturministeriets departement(afsluttet)Beretning 9/2012 om politiets it-system POLSAG (afsluttet)Beretning 10/2012 om borgerrettet forebyggelse på sundhedsområdetBeretning 11/2012 om tilskud til forskning, udvikling og demonstration på energiområdetBeretning 12/2012 om universiteternes stigende egenkapitalBeretning 13/2012 om den offentlige ejendomsvurderingBeretning 14/2012 om effekten og kvaliteten af andre aktørers beskæftigelsesindsats(afsluttet)Beretning 15/2012 om samlingen af den statslige lønadministrationBeretning 16/2012 om Danmarks indsats i ArktisBeretning 17/2012 om revisionen af EU-midler i Danmark i 2012 (afsluttet)Beretning 18/2012 om revisionen af statsregnskabet for 2012 (afsluttet)
Det fremgår af ovenstående, at 6 ud af 18beretninger vedrørende beretningsåret 2012er afsluttet i Endelig betænkning overstatsregnskabet for 2012. To af de afsluttedeberetninger indeholder dog sager, som vilblive fulgt i de årligt tilbagevendende beret-ninger, jf. beretningerne 17/2012 og18/2012. Statsrevisorerne har endviderebehandlet 16 beretninger fra tidligere år,hvoraf 10 sager er afsluttet, jf. kapitel 9.Sager i Endelig betænkning 2012 somStatsrevisorerne gør Folketinget opmærk-som påStatsrevisorerne har fundet anledning til atfremhæve seks beretningssager på grund afderes kritiske og/ eller principielle karakter:
Fortsat opfølgning på DONG Energy A/S’økonomi og udviklingen i el-priserneBeretning 4/2012 om DONG Energy A/S ogberetning 7/2012 om DONG Energy A/S’el-priser var udarbejdet efter anmodning fraStatsrevisorerne. Statsrevisorerne bemær-kede bl.a., at DONG Energy’s indtjening og rentabilitet i de senere år har været presset,og at soliditeten i 2012 også var det. I 2012indebar faldende indtjening og det højeinvesteringsniveau, at DONG Energy havde klaret sig markant dårligere på alle områder iforhold til sammenlignelige europæiskeenergiselskaber. Statsrevisorerne fandt detmindre tilfredsstillende, at dialogen mellemFinansministeriet og DONG Energy havde været utilstrækkelig i den sidste del af
E N D E L I G B E TÆ N K N I N G 2 011012E N D E L I G3B E TÆ N K N IV I G O R E R NS TATFG IE G N S K S B E M Æ RR N 012. S TAT S R E N S O V E R E S A S R V E L E A B E T FO K 2 I N G
9
perioden 2008-2010. Statsrevisorerne fandtdet endvidere utilfredsstillende, at der fortsatherskede usikkerhed om, hvorvidt DONG Energy’s strategi kunne skabe en positiv økonomisk udvikling, og om strategien kunneimødegå de risici, der er på et konjunkturføl-somt energimarked.Med hensyn til DONG Energy A/S’ el-priser konstaterede Statsrevisorerne, at de over enårrække samlet set har ligget på niveau medandre udbyderes priser i Østdanmark, mens DONG Energy’s priser på vedvarende energi generelt har ligget under andre udbyderes priser i 2012. Statsrevisorerne efterlyste større gennemsigtighed omkring de årligeoffentlige forpligtelser, som er de skatter ogafgifter elforbrugerne betaler for el. Forplig-telserne er årsag til, at de danske el-priser erblandt de højeste i Europa.Statsrevisorerne vil fortsat følge udviklingen iDONG Energy’s økonomi, investeringer, lønninger og finansielle risici, herunderarbejdet med at sikre en bedre indtjening ogrealisere den nye strategi. Endvidere afventer Statsrevisorerne finansministerens og klima-,energi- og bygningsministerens initiativer til øget gennemsigtighed omkring de offentligeforpligtelser, fx på de årlige finanslove.Behov for at styrke statenstilskudsforvaltningTo beretninger giver Statsrevisorerneanledning til at påpege et behov for at styrke statens tilskudsforvaltning, herunder mål- ogresultatstyring, ens behandling af ansøgere, regnskabsopfølgning og revision:Beretning 6/2012 om forvaltningen afstatslige tilskud varen tværgående undersø-gelse af tilskudsforvaltningen i Kulturministe-riet, Social- og Integrationsministeriet,Ministeriet for Børn og Undervisning, Ministe-riet for Sundhed og Forebyggelse og Beskæf-tigelsesministeriet. Statsrevisorerne fandt detutilfredsstillende, at ministerierne – 16 årefter den første vejledning om god tilskuds-forvaltning – endnu ikke i tilstrækkelig gradhar sikret, at modtagerne forvalter tilskud-dene effektivt, ansvarligt og efter hensigten.Statsrevisorerne fandt det ved afslutning afsagen positivt, at Kulturministeriet havdetaget initiativ til at nedsætte en tværministe-riel arbejdsgruppe om bedste praksis indenfor tilskudsforvaltning. Statsrevisorerne fandtdet endvidere positivt, at Rigsrevisionen villeafholde et temamøde om tilskudsforvaltning.Rigsrevisionen har således indbudt alletilskudsforvaltende ministerier til videndelingom udfordringer og god praksis i forvaltningenaf statslige tilskud.
Beretning 11/2012 om tilskud til forskning,udvikling og demonstration på energiområdetgavStatsrevisorerne anledning til at findetilskudsforvaltningen i Klima-, Energi- ogBygningsministeriet og Ministeriet for Forskning, Innovation og VideregåendeUddannelser for utilfredsstillende. Der var ikkefastsat en samlet strategi eller mål forområdet, og det var derfor vanskeligt atevaluere, hvordan statens tilskud til forskning,udvikling og demonstration på energiområdethar bidraget til Folketingets langsigtede målfor området, fx vækst i energibranchen og jobskabelse. Statsrevisorerne konstaterede,at ministeriernes tilskudsforvaltning varmindre effektiv, unødigt kompliceret oguigennemsigtig for ansøgerne. Statsreviso-rerne følger fortsat sagen.Behov for bedre styring afstatslige it-projekterFlere beretninger – og denne beretningvedrørende 2012 – giver Statsrevisorerneanledning til at påpege et behov for bedrestyring af statslige it-projekter:Beretning 9/2012 om politiets it-systemPOLSAGvar et eksempel på et statsligtit-projekt, som var mangelfuldt forberedt ogstyret, og som på flere punkter ikke fulgte god praksis for styring af statslige it-projekter. POLSAG har kostet ca. 567 mio. kr. og bliver aldrig taget i brug. Statsrevisorerne påtalteskarpt Rigspolitiets uprofessionelle ogutilfredsstillende forberedelse og styring af POLSAG. Statsrevisorerne påtalte endvidere, at Justitsministeriet havde ført et utilstræk-keligt tilsyn og ikke havde orienteret Finans-udvalget tilstrækkeligt om ændringer iomkostninger og risici ved POLSAG. Ved afslutning af sagen betonede Statsreviso-rerne vigtigheden af, at Rigspolitiet bådeerkendte og lærte af de fejl, der var begået.Behov for at styrke den offentlige ejen-domsvurdering og borgernes tillidBeretning 13/2012 om den offentligeejendomsvurderingvar en undersøgelse afkvaliteten af SKATs arbejde med den offent-lige ejendomsvurdering. Statsrevisorernepåtalte skarpt, at Skatteministeriets forvalt-ning af den offentlige ejendomsvurderinghavde været i strid med Folketingets intentio-ner og ikke havde sikret en lige og fairbehandling af borgere og virksomheder, derejer ejendomme. Statsrevisorerne påtalte iden forbindelse bl.a., at kvaliteten af SKATsvurderingsarbejde havde været faldende hen
E N D E L I G B E TÆ N K N I N G 2 0113 . S TAT S R E V I S O R E R N E S A FG I V E L S E S B E M Æ R K N I N G
10
over årene, og at forskellen mellem SKATsejendomsvurderinger og ejendommenessalgspriser var stor. Statsrevisorerne har medtilfredshed konstateret, at skatteministerenpå baggrund af beretningen har iværksat etstørre arbejde med at øge kvaliteten iejendomsvurderingerne og genopretteborgernes tillid til vurderingerne. Statsreviso-rerne vil fortsat følge sagen.Statsrevisorernes bemærkninger til denfortsatte udvikling i beretningssager fratidligere årStatsrevisorerne har fundet anledning til atfremhæve udviklingen i en beretningssag,som er afgivet i 2011.Statsrevisorerne har afsluttetberetning1/2011 om tildelingen af individuel statsga-ranti til Amagerbanken A/S.Statsrevisorernekritiserede bl.a., at Finanstilsynet ikke i tilstrækkelig grad gjorde opmærksom påAmagerbankens økonomiske tilstand ogrisikable forretningsmetoder forud fortildelingen af statsgarantien. Statsrevisorernehar fundet det tilfredsstillende, at erhvervs-og vækstministeren har gennemført enopfølgning på denne beretning, der bygger på erfaringer fra tildelingen af individuel statsga-ranti til Amagerbanken A/S og på læring affinanskrisen i øvrigt. Lov om finansiel virksom-hed mv. og regnskabsbekendtgørelsen er nuændret, så der fremover er en strammereregulering og tilsyn med, om pengeinstitut-ters forretningsmetoder er forsvarlige.Formålet har været at sikre en mere restriktivtilgang til risikable forretningsmetoder i deenkelte pengeinstitutter, herunder enpræcisering og stramning af reglerne forpengeinstitutternes værdiansættelse afengagementer, opgørelser af nedskrivningerog solvensbehov mv.
E N D E L I G B E TÆ N K N I N G 2 0124 . O V E S S TAT S R E G N S K AE N D E L I G B E TÆ N K N I N G S TATR R E V I S O R E R N E S B E S I G T IR 2 012T FO G E L S E
11
4. Statsrevisorernes besigtigelse af statsligvirksomhed og andre aktiviteter
Statsrevisorernes besøg ved EU-institutio-ner i Luxembourg og BruxellesStatsrevisorerne besøgte den 25. september2013 den Europæiske Revisionsret i Luxem-bourg. Den 26. september 2013 besøgte manKommissionens Generaldirektorat for Budget samt Kommissionens Kontor for bekæmpelseaf svig og uregelmæssigheder (OLAF) i Bruxelles. Statsrevisorerne skulle desuden mødes med Europa-Parlamentets Budgetkon-troludvalg, men mødet blev med kort varselaflyst forud for afrejsen. I stedet fik Statsrevi-sorerne en nyttig briefing om Belgien og generelle EU-forhold af ambassadør i Belgienog tidligere EU-ambassadør Poul Skytte Christoffersen.Hensigten med besøget ved Revisionsrettenvar bl.a., at Statsrevisorerne ønskede atdrøfte perspektiverne i Revisionsrettensrevisionsmetode samt grundlag og forudsæt-ninger for Rettens afgivelse af revisionserklæ-ring (DAS – Déclaration d’Assurance) tilEuropa-Parlamentet og Rådet om regnska-bernes rigtighed og de underliggendetransaktioners lovlighed og formelle rigtighed.Statsrevisorerne drøftede Revisionsrettensøgede fokus på den resultatorienteredeforvaltning og måling af performance i EUsamt opnåelse af resultater ved hjælp afEU-budgettet med det danske medlemHenrik Otbo, det hollandske medlem Gijs M. de Vries og det græske medlem IoannisSarmas. Der var enighed om, at det var vigtigtat fokusere endnu mere på resultatorienteretforvaltning i EU.Statsrevisorerne og Generaldirektoratet for Budget var enige om behovet for fællesEU-retningslinjer for, hvordan medlemslan-dene skulle revidere og erklære sig omEU-midler. Statsrevisorerne konstaterede, atDanmark allerede lever op til hovedparten afde elementer, som – i henhold til forslag fra
Kommissionens Generaldirektorat for Budget – skal indgå i de nationale erklæringer.Ved mødet med Kommissionens Kontor forbekæmpelse af svig og uregelmæssigheder(OLAF) fik Statsrevisorerne en præsentation af de nyeste tiltag på området. Statsreviso-rerne blev bekræftet i vigtigheden af etvelfungerende samarbejde mellem denationale myndigheder og Kommissionens Kontor for bekæmpelse af svig og uregel-mæssigheder og vigtigheden af, at samarbej-det foregår systematisk og struktureret. Fælles møde for Finansudvalget, Europa-udvalget og StatsrevisorerneStatsrevisorerne tog i 2012 initiativ til etfælles møde med Finansudvalget og Europa-udvalget for en drøftelse af regnskabsaflæg-gelse og revision i EU. Dette initiativ blevgentaget ved et møde i Folketinget den 1.marts 2013.Ved mødet gennemgik det danske medlem afDen Europæiske Revisionsret, Henrik Otbo, revisionen af EU’s regnskaber. RigsrevisorLone Strøm gennemgik Rigsrevisionensrevision af EU-midler i Danmark. Herefter varder spørgsmål og debat om bl.a. de nationaleparlamenters rolle i forhold til at styrke EU’s finansforvaltning. Ordstyrer var formand for Europaudvalget Eva Kjer Hansen, mensFinansudvalgets formand, Sofie CarstenNielsen, sammenfattede dagens synspunkter. Henrik Otbo oplyste, at EU’s regnskab formelt er rigtig, men at betalingerne havde enfejlforekomst på 3,9 % i 2011.Revisionsretten ville i højere grad fokusere sitarbejde på forvaltningsrevision. Foreløbig visteresultaterne, at Kommissionens behovsana-lyser ved nye initiativer var utilstrækkelige, og derfor var det svært at dokumentere EU-
E N D E L I G B E TÆ N K N I N G 2 0124 . O V E S S TAT S R E G N S K AE N D E L I G B E TÆ N K N I N G S TATR R E V I S O R E R N E S B E S I G T I G 2 012T FO R E L S E
12
merværdi. Programmernes svaghed svæk-kede også Kommissionens mulighed for atfølge op på opnåede resultater og effekter.Det var fx typisk, at der manglede målsætnin-ger, resultatindikatorer og performance data.Også på landbrugsområdet fokuserede regelgrundlaget på udgiftskontroller ogregeloverholdelse – og i mindre grad påforventede resultater og effekt. Reglerne varfortsat meget komplekse og administrationenaf landbrugspolitikken forventedes at blive 15% dyrere for medlemsstaterne. Til trods herfor var der intet, som indikerede, at deøgede omkostninger ville medføre entilsvarende merværdi.Rigsrevisor gjorde opmærksom på, atRigsrevisionen hvert år afgav en beretning omrevisionen af EU-midler i Danmark. Beretnin-gen udarbejdes, fordi det er et økonomiskvæsentligt område med et meget komplekstlovgrundlag, og fordi fejl kan betyde, at Danmark skal betale penge tilbage til EU.Samtidig gav beretningen Statsrevisorerne ogFolketinget indsigt i forvaltningen af EU-midleri Danmark.
Den seneste beretning havde særligt fokuspå administrationen af EU’s landbrugsstøtte-ordninger, initiativer for at undgå underken-delser (tilbagebetaling til EU) og effekter aflokale projekter under regional-, landdistrikts-og fiskerifondene.Revisionen af Danmarks administration afEU-midler viste, at:• kontrollen med størrelsen af arealer, der modtager landbrugsstøtte, skal være merepålidelig• kommunernes kontrol med krav til naturbe- skyttelse og miljøpleje skal være bedre• der skal være mere fokus på effekt og resultater• der er for mange fejl i støtte til Landdistrikter.Man var på mødet enige om, at den danskeforvaltning af EU-midler måtte forbedres, derskulle mere fokus på effekt og resultater, ogde nationale regler måtte om muligt forenkles.Folkemødet på BornholmStatsrevisorerne deltog i juni 2013 i Folkemø-det på Bornholm.
Formand Peder Larsen (SF) besvarerspørgsmål
Et velbesøgt Folkemøde
E N D E L I G B E TÆ N K N I N G 2 0124. OVER RE VI SREGNSK AE N D E L I G B E TÆ N K N I N G S TAT S S TATS O R E R N E S B E S I FO R 2 012T GTIGELSE
13
Under overskriften ”Magtens kontrollanter ikrydsild” havde Statsrevisorerne, rigsrevisor Lone Strøm og ombudsmand Jørgen SteenSørensen arrangeret et møde på Lindeplads,hvor Hans Engell, journalist og tidligereminister og statsrevisor, den 14. juni kl. 16-18styrede debat og spørgsmål fra tilhørerne under overskrifterne:• Hvad laver Ombudsmanden, Rigsrevisionen og Statsrevisorerne?• Hvilken betydning har de for demokratiet? • Er den offentlige forvaltning blevet mere lukket?• Hvem kontrollerer kontrollanterne? Arrangementet var velbesøgt og spørgelysten stor.Besøg fra udlandetEt medlem fra det indonesiske revisionsboardbesøgte den 7. juni 2013 Statsrevisorerne forat få en præsentation af den danske statsligerevisionsordning og udveksle viden ogerfaringer. Indoneserne skulle overtageformandskabet for INTOSAI’s miljørevision i 2013.Statsrevisorernes Sekretariat har modtaget 3delegationer af embedsmænd fra lande, somDanida samarbejder med. Deltagerne fik somled i deres studiebesøg i Danmark vedrørende”Financial Management and Good Governance ind the Public Sector” en orientering om denstatslige revision.Sekretariatet har i 2013 afholdt et tilsvarendeundervisningsarrangement for udenlandskeDIS-studerende.
Netværk for parlamentariske revisionsor-ganer i Norden og deres sekretariaterPå et seminar i 2010 i Helsinki drøftedeStatsrevisorernes formand med sin finske ognorske kollega muligheden for at etablere etnordisk netværk for parlamentariske revisi-onsorganer og deres sekretariater. Der varenighed om at undersøge mulighederne for atetablere sådanne netværk, hvor man kanudveksle viden og erfaring om parlamentariskrevision.De danske statsrevisorer var i marts 2012værter for det første møde for revisionsorga-ner i Norden med deltagere fra Finland,Færøerne, Grønland, Island, Norge, Sverige og Åland. Baggrunden for mødet var, at deparlamentariske revisionsorganers opgaver ogfunktioner er så unikke, at man må søge tilrevisionsorganer i andre lande for at findeinspiration til udvikling og bedste praksis.Embedsmænd fra revisionsorganerne fra 7nordiske parlamenter deltog i august 2012 iet møde i Nuuk, Grønland, hvor man forbe-redte opbygningen af en database over den parlamentariske revision i Norden.Medlemmer af de nordiske parlamentersrevisionsorganer mødtes herefter i Stortingeti Oslo den 22. april 2013 til et nyt seminar, hvor man bl.a. drøftede udvalgte oplysninger i den nye database.
Deltagere i Nordisk netværksmødefor parlamentariske revisionsorga-ner, Oslo 2013
E N D E L I G B E TÆ N K N I N G 2 012E N D E L I G B E TÆ N K N I N G S TATR R E V I S O R E R N E S B E S I G T IR E L S E4 . O V E S S TAT S R E G N S K A B E T FO G 2 012
14
På mødet indledte Statsrevisorernes formand,Peder Larsen, med at beskrive formålet medden opgave, som revisionsudvalgene havdestillet sekretariaterne: En database, somkunne beskrive ligheder og forskelle. Sekreta-riatschef Gitte Korff gennemgik de væsentlig-ste dele af databasens indhold og statsrevi-sor Kristian Jensen styrede en debat om forskelle og ligheder i de forskellige revisions-organers arbejde – fx antal møder, gennemfø-relse af egne undersøgelser og inspektioner,afholdelse af høringer og revisionsorganernesrelationer til til parlamentet. Formålet var bl.a.at drøfte bedste praksis og inspirere hinan-den. Parlamenternes nytte af den statslige revision blev også drøftet på baggrund af tocases fra henholdsvis Finland og Sverige.Dagens øvrige temaer var ”Den statsligerevisions bidrag til en bedre forvaltning”,”Ålands nye revisionsordning” og ”Stortingets opfølgning på 22. juli-sagen” (Breivik-sagen).Endelig blev det besluttet at fortsætte detnordiske samarbejde, så der afholdes etmøde hvert andet år for parlamentarikere,mens sekretariaterne ligeledes mødes hvertandet år for at forberede næste parlamenta-rikermøde. Sekretariaterne mødes på Island iseptember 2014 for at forberede et nyt møde for parlamentarikere i 2015.Temadebat 20. marts 2013 om effektivi-sering i den offentlige sektorStatsrevisorerne afholdt en temadebat omeffektivisering og øget produktivitet i denoffentlige sektor i marts 2013. Formålet varat få større indsigt i, hvordan man kan frigøreresurser i en krisetid med knappe resurser oget politisk ønske om at bevare velfærd ogservice til borgerne. Eksperter har vurderet, atder er store uforløste effektiviseringsgevin-ster i den offentlige sektor, som kan opnåsved strømlining af rutiner og arbejdsproces-ser, digitalisering, organisationsændringer ogny teknologi mv.Statsrevisorerne havde bl.a. ønsket at drøftefølgende spørgsmål:• Hvilke teorier og antagelser ligger til grund for, at der skulle være uforløste effektivise-ringsgevinster i det offentlige påmin. 10 %?• Hvordan arbejder man i praksis med effektivisering, og hvilke gode og dårligeerfaringer har man?• Kan man effektivisere, uden at det med- fører dårligere kvalitet eller utilfredsemedarbejdere?
Peter Birch Sørensen, økonomiprofessor ogformand for regeringens produktivitetskommission, gav et oplæg om Produktivitets-kommissionens syn på effektiviseringspoten-tialet i det offentlige.Esben Rahbek Pedersen, Ph.d. CBS og MahadHuniche, Produktionschef i Region Sjællandog forfattere til bogen ”Offentlig LEAN” talte på baggrund af overskriften ”LEAN – enmetode til effektivisering i det offentlige”.John Ladefoged, Skattedirektør og af StatensCenter for Kompetenceudvikling i 2011 tildeltprisen ”Recognized for Excellence” for arbejde med Excellencemodellen holdt et oplæg om ”Effektivisering af arbejdsprocesser i SKAT- med høj medarbejdertilfredshed”.PressemøderStatsrevisorerne og Rigsrevisionen holdt i2013 to pressemøder om henholdsvisberetning nr. 4/2012 om DONG Energy A/S og beretning nr. 13/2012 om den offentligeejendomsvurdering. Statsrevisorerne havdetaget initiativ til pressemøderne, fordi beggeberetninger havde et relativt komplekstindhold, og fordi der var en forudsigelig stormedieinteresse. På Rigsrevisionens pressemø-der var der således en teknisk gennemgangaf beretningernes indhold, og Statsrevisorer-nes pressemøde omhandlede den politiskestillingtagen til beretningerne.Deltagelse i Public Accounts Committees(PAC) symposium i LondonFormanden og sekretariatschefen deltog den22.-23. oktober 2013 i et symposium arrangeret af de engelske statsrevisorer –Public Accounts Committee (UK PAC).På symposiet drøftede man bl.a.• Sammenligninger af statsrevisorernes opgaver i et globalt perspektiv• Eksempler fra EU på hvordan den offentlige forvaltning gøres ansvarlig• Revisionens bidrag til produktivitet, sparsommelighed og effektivitet i denoffentlige forvaltning• Revisionsprocessen og bedste internatio- nale praksis for revisionserklæringer• Samspillet mellem parlamenter og den offentlige administration• Relationer mellem rigsrevisioner og statsrevisorer – med udgangspunkt i denengelske model• Statsrevisorernes egne ressourcer og sekretariatsbistand• Statsrevisorernes virksomhed, kan man pege på resultater?
E N D E L I G B E TÆ N K N I N G 2 012E N D E L I G B E TÆ N K N I N G S TAT S R TATS O R E R N E S B E S I FO R 2 0124. OVER SE VI SREGNSK AT GTIGELSE
15
Deltagelse i EU-twinning projekt i AlbanienStatsrevisorernes Sekretariat deltog i februar2013 sammen med to andre eksperter fraFrankrig og Ungarn i et EU-Twinning projekt iTirana, Albanien. Projektets formål var atgennemføre et træningsforløb for embeds-mænd og medlemmer af det albanskeparlament. Sekretariatets bidrag vedrørteparlamentarisk kontrol med regeringsførel-sen, herunder revision og godkendelse afstatsregnskabet.Deltagelse i international studiegruppeom statsrevisorer i CanadaSekretariatschefen var som repræsentant forde nordiske lande særlig indbudt til at deltagei ”Study Group on Public Accounts Commit-tees”, som blev holdt 6.-10. november 2012 iLegislative Assembly, British Colombia i Canada. Arrangørerne var CommonwealthParliamentary Association og World Bank Institute under ledelse af professor Kerry Jacobs, professor Riccardo Pelizzo ogkonsulent for Verdensbanken Rick Stapen-hurst. Studiegruppen bidrog med viden ogerfaringer, som er indgået i publikationen”Following the Money. Comparing Parliamen-tary Public Accounts Comittees”, som Commonwealth Parliamentary Association og World Bank Institute har udgivet i 2014.
E N D E L I G B E TÆ N K N I N G 2 012E N D E L I G 5 . ES A M M E N NÆ T N IE R SA F SS R E G N E V IA B E T FO L E2 012B TÆ N K N I S G O V N G TAT TAT S R S K S O R KO L R G I E T
16
5. Sammensætning afstatsrevisorkollegiet i 2010-2014
I henhold til lov om statsrevisorerne og folketingsbeslutning om statsrevisorernes valg ogvirksomhed valgte Folketinget på sit møde den 1. juni 2010 følgende til statsrevisorer ogstedfortrædere for tiden fra 1. oktober 2010 til 30. september 2014:StatsrevisorerPeder Larsen (udpeget af SF)Henrik Thorup (udpeget af DF)Helge Adam Møller (KF)Mogens Lykketoft (S)Carsten Hansen (S)Peter Christensen (V)StedfortrædereJane Alrø Sørensen (udpeget af SF)Kristian Thulesen Dahl (DF)Henriette Kjær (KF)Henrik Sass Larsen (S)Klaus Hækkerup (S)Kristian Jensen (V)
Statsrevisorerne konstituerer sig årligt, senest den 9. oktober 2013 med Peder Larsen (SF) somformand og Henrik Thorup (DF) som næstformand.Efter at Peter Christensen 8. marts 2011 blev udnævnt til minister valgte Folketinget i sit møde15. marts 2011 Kristian Jensen (V) som statsrevisor for den resterende del af funktionsperio-den og Ellen Trane Nørby (V) som ny stedfortræder.Efter at Mogens Lykketoft blev udpeget som Folketingets formand 4. oktober 2011, og Carsten Hansen blev udnævnt som minister 3. oktober 2011, valgte Folketinget Mogens Jensen (S) ogKlaus Frandsen (RV) som statsrevisorer for den resterende del af funktionsperioden.Henrik Sass Larsen (S) blev udpeget som statsrevisor i stedet for Mogens Jensen 17. april 2013.Da Henrik Sass Larsen blev udpeget som minister, overtog Magnus Heunicke (S) hvervet somstatsrevisor 13. august 2013. Efter at Magnus Heunicke blev udpeget som minister, blevLennart Damsbo-Andersen (S) udpeget 4. februar 2014 som statsrevisor for den resterende delaf perioden.Sekretariatschef Gitte Korff er leder af Statsrevisorernes Sekretariat med souschef Jens Frederik Rasmussen som stedfortræder.
Statsrevisorerne, 19. marts 2014Peder Larsen (udpeget af SF), formandHenrik Thorup (udpeget af DF), næstformandHelge Adam Møller (udpeget af K)Kristian Jensen (V), MFKlaus Frandsen (udpeget af RV)Lennart Damsbo-Andersen (S), MF
E N D E L I G B E TÆ N K N I N G 2 0126 . O V E R S I G T O V E R S TAT R E V I S O R E R N E S B E M Æ R K N I N G E R
17
6. Oversigt over Statsrevisorernesbemærkninger
Beretninger vedrørende 2009Beretning nr. 6/2009 om Forsvarets indkøb af større materielBeretning nr. 9/2009 om voksnes adgang til psykiatrisk behandlingBeretninger vedrørende 2010Beretning nr. 4/2010 om elektroniske patientjournaler på sygehuseneBeretning nr. 11/2010 om DRG-systemetBeretninger vedrørende 2011Beretning nr. 1/2011 om tildelingen af individuel statsgaranti til Amagerbanken A/SBeretninger vedrørende 2012Beretning nr. 4/2012 om DONG Energy A/SBeretning nr. 7/2012 om DONG Energy A/S´ elpriserBeretning nr. 9/2012 om politiets it-system POLSAGBeretning nr. 13/2012 om den offentlige ejendomsvurderingBeretning nr. 18/2012 om revisionen af statsregnskabet for 2012
E N D E L I G B E TÆ N K N I N G 2 012E N D E L I G7. E TÆ N K NN G E R V E R I S TATB I R IE G N SIK A B EE LT E R A G E RB O P LY S N I I N G O O M N H A S L T E T E N K T FO S 2 012
18
7. Oplysninger om inhabilitet i enkelte sager
Følgende statsrevisorer har erklæret sig inhabil i disse beretningssager, som er behandlet idenne betænkningBeretninger vedrørende 2005Beretning nr. 17/2005 om indsatsen mod momskarruselsvindelStatsrevisor Kristian Jensen har ikke deltaget i behandlingen af denne sagBeretninger vedrørende 2009Beretning nr. 9/2009 om voksnes adgang til psykiatrisk behandlingStatsrevisor Henrik Thorup har ikke deltaget i behandlingen af denne sagBeretninger vedrørende 2010Beretning nr. 4/2010 om elektroniske patientjournaler på sygehuseneStatsrevisor Henrik Thorup har ikke deltaget i behandlingen af denne sagBeretning nr. 11/2010 om DRG-systemetStatsrevisor Henrik Thorup har ikke deltaget i behandlingen af denne sagBeretninger vedrørende 2011Beretning nr. 3/2011 om sygehusbyggerierStatsrevisor Henrik Thorup har ikke deltaget i behandlingen af denne sagBeretning nr. 5/2011 om mål, resultater og opfølgning på kræftbehandlingenStatsrevisor Henrik Thorup har ikke deltaget i behandlingen af denne sagBeretning nr. 13/2011 om indkøb af sygehusmedicinStatsrevisor Henrik Thorup har ikke deltaget i behandlingen af denne sagBeretninger vedrørende 2012Beretning nr. 13/2012 om den offentlige ejendomsvurderingStatsrevisor Kristian Jensen har ikke deltaget i behandlingen af denne sag.
E N D E L I G B E TÆ N K N I N G 2 0128 . O V E R S I G T O V E R B E R E E N D EG EG B E TÆ N K N IH A N D LE R S TAT S R EG N S K A B EK NFO G 2 012T I N L I R D E R E R B E N G O V E T I E N D E L I B E TÆ N T I N R
19
8. Oversigt over beretninger der er behandlet iEndelig betænkning 2012
Beretningerne og de dokumenter der har ligget til grund for Statsrevisorernes behandling(ministerredegørelser, notater fra Rigsrevisionen og Statsrevisorernes bemærkninger), findeskun elektronisk påwww.ft.dk/statsrevisorerne.Beretning nr.1/2012 om forsvarets EH-101 helikoptere (II)Forsvarsministerens redegørelse af 20/12-12Rigsrevisionens notat af 18/1-13Beretning nr. 2/2012 om Danmarks reduktion af CO2-udledningUdviklingsministerens redegørelse af 20/12-12Finansministerens redegørelse af 14/1-13Miljøministerens redegørelse af 26/10-12Klima-, energi- og bygningsministerens redegørelse af 7/12-12 Rigsrevisionens notat af 11/2-13Beretning nr. 3/2012 om utilsigtet brug af AMUBørne- og undervisningsministerens redegørelse af 20/2-13Rigsrevisionens notat af 12/3-13Beretning nr. 4/2012 om DONG Energy A/SFinansministerens redegørelse af 5/4-13Rigsrevisionens notat af 7/5-13Statsrevisorernes bemærkning af 22/5-13Beretning nr. 5/2012 om etablering af Udbetaling DanmarkSocial- og integrationsministerens redegørelse af 6/6-12Rigsrevisionens notat af 25/6-13Beretning nr. 6/2012 om forvaltningen af statslige tilskudSocial- og integrationsministerens redegørelse af 6/5-13Ministeren for sundhed og forebyggelses redegørelse af 16/5-13Beskæftigelsesministerens redegørelse af 3/5-13Børne- og undervisningsministerens redegørelse af 19/4-13Kulturministerens redegørelse 7/5-13Rigsrevisionens notat af 13/6-2013Sagen er afsluttetBeretning nr. 7/2012 om DONG Energy A/S’ elpriserKlima-, energi- og bygningsministerens redegørelse af 30/5-13Finansministerens redegørelse af 31/5-13Rigsrevisionens notat af 25/6-13Statsrevisorernes bemærkning af 21/8-13
E N D E L IIG B E TÆ N K N IIN G 2 012E N D E L G B E TÆ N K N N G 2 0128 . O V E R S I G T O V E R B E R E T N ID E LE G B E TÆ R K N IH A NO V E R S E N DS R EG N E TÆB E T FOG 2 012E N N G I R D R E N B E N G D L T I TAT E L I G B S K A N K N I N R 2 012
20
Beretning nr. 8/2012 om møde- og repræsentationsudgifter iKulturministeriets departementKulturministerens redegørelse af 17/6-13Rigsrevisionens notat 26/6-13Sagen er afsluttetBeretning nr. 9/2012 om politiets it-system POLSAGJustitsministerens redegørelse af 31/5-13Finansministerens redegørelse af 17/6-13Rigsrevisionens notat af 5/7-13Statsrevisorernes bemærkning af 21/8-13Sagen er afsluttetBeretning nr. 10/2012 om borgerrettet forebyggelse på sundhedsområdetMinisteren for sundhed og forebyggelses redegørelse af 2/9-13Rigsrevisionens notat af 1/10-13Beretning nr. 11/2012 om tilskud til forskning, udvikling og demonstration påenergiområdetMinisteren for forskning, innovation og videregående uddannelsers redegørelse af27/9-13Klima-, energi- og bygningsministerens redegørelse af 27/9-13Rigsrevisionens notat af 25/10-13Beretning nr. 12/2012 om universiteternes stigende egenkapitalFinansministerens redegørelse af 24/9-13Ministeren for forskning, innovation og videregående uddannelsers redegørelse af9/9-13Rigsrevisionens notat af 22/10-13Beretning nr. 13/2012 om den offentlige ejendomsvurderingSkatteministerens redegørelse af 2/1-14Rigsrevisionens notat af 2/2-14Rigsrevisionens supplerende notat af 13/2-14Statsrevisorernes bemærkning af 20/2-14Beretning nr. 14/2012 om effekten og kvaliteten af andre aktørersbeskæftigelsesindsatsBeskæftigelsesministerens redegørelse af 31/10-13Rigsrevisionens notat af 26/11-13Sagen er afsluttetBeretning nr. 15/2012 om samlingen af den statslige lønadministration iFinansministerietFinansministerens redegørelse af 20/1-14Rigsrevisionens notat af 11/2-14Beretning nr. 16/2012 om Danmarks indsats i ArktisStatsministerens redegørelse af 21/1-14Udenrigsministerens redegørelse af 17/1-14Erhvervs- og vækstministerens redegørelse af 20/1-14Justitsministerens redegørelse af 20/1-14Forsvarsministerens redegørelse af 20/1-14Ministeren for forskning, innovation og videregående uddannelses redegørelse af7/1-14Miljøministerens redegørelse af 20/1-14Klima-, energi- og bygningsministerens redegørelse af 24/1-14Rigsrevisionens notat af 21/2-14
E N D E L I G B E TÆ N K N I N G 2 0128 . O V E R S I G T O V E R B E R E T N I N G EG B E TÆ N K N IH A N D LE R S TAT S R EG N S K A B EK NFO G 2 012E D E L I R D E R E R B E N G O V E T I E N D E L I G B E TÆ N T I N R
21
Beretning nr. 17/2012 om revisionen af EU-midler i Danmark i 2012Finansministerens redegørelse af 17/1-14Erhvervs- og vækstministerens redegørelse af 22/1-14Skatteministerens redegørelse af 24/1-14Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeris redegørelse af 21/1-14Rigsrevisionens notat af 21/2-14Statsrevisorernes bemærkning af 19/3-14Sagen er afsluttetBeretning nr. 18/2012 om revisionen af statsregnskabet for 2012Alle ministre har afgivet redegørelseRigsrevisionens notat af 3/3-14Statsrevisorernes bemærkning af 19/3-14Sagen er afsluttet
E N D E L I G B E TÆ N K N I N G 2 0129 . O P FØ L G N I N G N D E L I G T S AT TN K N IR E T N V EG ES TATD R Ø G NN D E B ED LFOE R2 012E PÅ FO R B E TÆ E B E N G O I N R R V E S E R E S K A T I T I G R E Å R
22
9. Opfølgning på fortsatte beretningervedrørende tidligere år
Fortsatte beretninger vedrørende 1996Beretning nr. 2/1996 om Eksportkreditordningen, herunder Danmarks Erhvervsfonds regnskabsaflæggelseRigsrevisionens notat af 29/10-13Sagen er afsluttetFortsatte beretninger vedrørende 2005Beretning nr. 17/2005 om indsatsen mod momskarruselsvindelRigsrevisionens notat af 30/5-13Fortsatte beretninger vedrørende 2007Beretning nr. 15/2007 om viden om effekter af de sociale indsatserRigsrevisionens fortsatte notat af 24/5-13Sagen er afsluttetBeretning nr. 16/2007 om Forsvarets administration af vedligeholdelses-, bygge-og anlægsprojekterRigsrevisionens forsattenotat af 14/1-14Sagen er afsluttetFortsatte beretninger vedrørende 2008Beretning nr. 13/2008 om TV 2 Danmark A/S’ økonomiRigsrevisionensfortsatte notat af 8/4-13Sagen er afsluttetFortsatte beretninger vedrørende 2009Beretning nr. 6/2009 om Forsvarets indkøb af større materielRigsrevisionens fortsatte notat af 22/11-13Statsrevisorernes bemærkning af 19/12-13Sagen er afsluttetBeretning nr. 9/2009 om voksnes adgang til psykiatrisk behandlingRigsrevisionens fortsatte notat af 14/1-14Statsrevisorernes bemærkning af 22/1-14Sagen er afsluttetBeretning nr. 12/2009 om Danmarks bistand til TanzaniaRigsrevisionens fortsatte notat af 10/1-14Sagen er afsluttet
E N D E L IIG B E TÆ N K N IIN G 2 012E N D E L G B E TÆ N K N N G 2 0129 . O P FØ L G N I N G N D E L I G T SE TÆ E K N R EG N IV E R R TATD R Ø R E N D E B ED L FOE R 2 012E PÅ FO R B AT T N B E I N T O N G E S V E S R E G N S K A T I T I G R E Å R
23
Fortsatte beretninger vedrørende 2010Beretning nr. 1/2010 om effekten af aktivering af ikke-arbejdsmarkedsparatekontanthjælpsmodtagereRigsrevisionens fortsatte notat af 20/9-13Sagen er afsluttetBeretning nr. 4/2010 om elektroniske patientjournaler på sygehuseneRigsrevisionens fortsatte notat af 8/5-13Statsrevisorernes bemærkning af 22/5-13Beretning nr. 11/2010 om DRG-systemetRigsrevisionens fortsatte notat af 4/3-14Statsrevisorernes bemærkning af 19/3-14Fortsatte beretninger vedrørende 2011Beretning nr. 1/2011 om tildelingen af individuel statsgaranti til Amagerbanken A/SRigsrevisionens fortsatte notat af 6/3-14Statsrevisorernes bemærkning af 19/3-14Sagen er afsluttetBeretning nr. 3/2011 om sygehusbyggerierRigsrevisionens fortsatte notat af 21/2-14Sagen er afsluttetBeretning nr. 5/2011 om mål, resultater og opfølgning på kræftbehandlingenRigsrevisionens fortsatte notat af 23/9-13Beretning nr. 12/2011 om Finansiel Stabilitet A/SRigsrevisionens fortsatte notat af 6/3-14Beretning nr. 13/2011 om Indkøb af sygehusmedicinRigsrevisionens fortsatte notat af 4/4-13