Færøudvalget 2013-14
FÆU Alm.del Bilag 26
Offentligt
1397897_0001.png
Civilafdelingen
Udkast
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
Procesretskontoret
Anders Forman
2013-4006-0006
1227481
Forslag
til
Lov om ændring af retsplejeloven for Færøerne og lov nr. 560 af 24.
juni 2005 om ændring af tinglysningsloven, konkursloven og andre lo-
ve (Virksomhedspant)
(Indførelse af virksomhedspant på Færøerne)
§1
I retsplejeloven for Færøerne, jf. lovbekendtgørelse nr. 148 af 9. marts
2004, som ændret ved lov nr. 529 af 6. juni 2007, § 1 i lov nr. 505 af 12.
juni 2009 og lov nr. 414 af 9. maj 2011, foretages følgende ændring:
1.
I
§ 538 a
indsættes som
stk. 4:
»Stk.
4.
Reglerne i stk. 1, 1. pkt., stk. 2 og 3 finder tilsvarende anven-
delse for adgangen til fyldestgørelse af krav, der er sikret ved virksom-
hedspant i fordringer, jf. § 47 d, stk. 3, nr. 1, i lagtingslov om tinglysning,
og fordringspant, jf. § 47 e i lagtingslov om tinglysning.«.
§2
I lov nr. 560 af 24. juni 2005 om ændring af tinglysningsloven, konkurslo-
ven og andre love (Virksomhedspant) foretages følgende ændring:
1.
I
§ 7, stk. 2,
ændres »Lovens § 2, nr. 2,« til: »Lovens § 2«.
§3
Loven træder i kraft den 1. januar 2015.
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning................................................................................................ 2
2. Lov nr. 560 af 24. juni 2005 om ændring af tinglysningsloven,
konkursloven og andre love (Virksomhedspant) ........................................ 3
3. Gældende ret………………...…………………………………..………6
4. Lovforslagets udformning ....................................................................... 7
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige ............. 9
6. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet ............. 9
7. Administrative konsekvenser for borgerne. ............................................ 9
8. Miljømæssige konsekvenser ................................................................... 9
9. Forholdet til EU-retten………………………………….…….…….......9
10. Hørte myndigheder mv………………………………………………...9
11. Sammenfattende skema………………………………………………10
1. Indledning
1.1.
Landsstyret på Færøerne har anmodet om, at der indføres regler om
virksomhedspant og fordringspant på Færøerne, svarende til de regler om
virksomhedspant og fordringspant, som blev indført i dansk ret i 2005.
Reglerne om virksomhedspant og fordringspant blev indført i Danmark
ved lov nr. 560 af 24. juni 2005 om ændring af tinglysningsloven, kon-
kursloven og andre love (Virksomhedspant). Formålet med reglerne var at
modernisere pantsætningsreglerne med henblik på at give erhvervsvirk-
somhederne nye og mere fleksible muligheder for at belåne deres aktiver.
Med ordningen blev det muligt for virksomhederne på en samlet og mere
enkel måde at pantsætte en række væsentlige aktivtyper, der tidligere van-
skeligt kunne pantsættes, uden at pantsætningen i praksis skabte hindringer
for virksomhedens daglige drift.
Formålet med lovforslaget er således at skabe mulighed for at indføre de
fornødne regler om virksomhedspant og fordringspant på Færøerne.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1.2.
Reglerne om virksomhedspant og fordringspant blev indført i dansk
ret ved at gennemføre ændringer i tingslysningsloven, konkursloven, rets-
plejeloven, tinglysningsafgiftsloven og høstpantebrevsloven.
Indførelse af virksomhedspant og fordringspant på Færøerne kan ske ved
at foretage de samme ændringer i færøsk ret, som blev gennemført i Dan-
mark i 2005.
Færøerne har overtaget formueretten samt direkte og indirekte skatter som
hjemmestyreområder. Færøerne kan dermed selv foretage de nødvendige
ændringer af den færøske tinglysningslov. Disse er gennemført ved lag-
tingslov nr. 70 af 15. maj 2014 om tinglysning.
For at indføre virksomhedspant og fordringspant på Færøerne er det her-
udover nødvendigt at foretage en ændring af den færøske retsplejelov og at
sætte de relevante bestemmelser om ændring af den dagældende danske
konkurslov i lov nr. 560 af 24. juni 2005 om ændring af tinglysningsloven,
konkursloven og andre love (Virksomhedspant) i kraft på Færøerne.
Lovforslaget indeholder på denne baggrund følgende:
En ændring af den færøske retsplejelov.
En ændring af lov nr. 560 af 24. juni 2005 om ændring af tinglys-
ningsloven, konkursloven og andre love (Virksomhedspant) med
henblik på at give mulighed for at sætte de relevante ændringer af
konkursloven i kraft.
1.3.
Når loven er trådt i kraft, vil der blive udstedt en kongelig anordning
om ikrafttrædelse af de relevante bestemmelser i konkursloven om virk-
somhedspant og fordringspant.
2. Reglerne om virksomhedspant og fordringspant i lov nr. 560 af 24.
juni 2005 om ændring af tinglysningsloven, konkursloven og andre lo-
ve (Virksomhedspant)
2.1.
Formålet med at indføre regler om virksomhedspant og fordringspant i
Danmark var at modernisere pantsætningsreglerne med henblik på at give
erhvervsvirksomhederne nye og mere fleksible muligheder for at belåne
deres aktiver.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Med ordningen blev det muligt for virksomhederne på en samlet og mere
enkel måde at pantsætte en række væsentlige aktivtyper, der tidligere van-
skeligt kunne pantsættes, uden at pantsætningen i praksis skabte hindringer
for virksomhedens daglige drift.
Reglerne om virksomhedspant indebærer således, at virksomheder har mu-
lighed for at stille et såkaldt »flydende« pant, dvs. et pant i de til enhver tid
værende aktiver inden for bestemte kategorier, hvor aktiverne som ud-
gangspunkt vil kunne sælges som led i den almindelige, løbende drift,
mens nye aktiver, der erhverves af virksomheden, og som er omfattet af en
af de pantsatte kategorier, gribes af pantsikkerheden.
Med reglerne blev der således gennemført forbedringer af virksomheder-
nes muligheder for at anvende erhvervsaktiver som grundlag for låntag-
ning, hvilket har en positiv effekt på virksomhedernes finansieringsmulig-
heder. Ligeledes var formålet med reglerne en række administrative lettel-
ser for virksomhederne, idet de omhandlede aktiver kan pantsættes under
ét.
2.2.
De danske regler om virksomhedspant og fordringspant, der blev ind-
ført i tinglysningsloven og konkursloven, er blevet ændret siden 2005 bl.a.
som følge af indførelsen af reglerne om rekonstruktion, jf. lov nr. 718 af
25. juni 2010 om ændring af konkursloven og forskellige andre love (Re-
konstruktion m.v.). Disse ændringer er imidlertid ikke relevante for Færø-
erne.
Det er således alene relevant at indføre regler om virksomhedspant og for-
dringspant på Færøerne, der svarer til de regler, som blev indført med lov
nr. 560 af 24. juni 2005 om ændring af tinglysningsloven, konkursloven og
andre love (Virksomhedspant). Loven indeholdt følgende hovedelementer:
Regler om virksomhedspant
Loven indførte nye regler i tinglysningsloven om virksomhedspant, såle-
des at indehaveren af en erhvervsvirksomhed for en række aktivtypers
vedkommende har mulighed for samlet at underpantsætte, hvad virksom-
heden ejer og fremtidig erhverver. Pantsætningen vil ikke være til hinder
for, at varelageret mv. udskilles ifølge regelmæssig drift af virksomheden.
På tilsvarende måde vil nye aktiver, som virksomheden erhverver, og som
er omfattet af en af de pantsatte kategorier, automatisk blive omfattet af
virksomhedspantet. Der vil dermed være tale om et »flydende« pant.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Særlige regler om udlæg for skatte- og afgiftskrav mv.
Af hensyn til det offentliges mulighed for en fortsat effektiv restanceind-
drivelse af navnlig skatte- og afgiftskrav mv. blev der indført særlige reg-
ler om udlæg, hvorefter et virksomhedspant skal respektere senere udlæg
for offentligretlige krav, der er tillagt udpantningsret, hvis udlægshaveren
senest 3 hverdage efter udlæggets foretagelse har givet meddelelse til virk-
somhedspanthaveren om udlægget.
Særlige regler med henblik på at sikre, at omkostningerne ved bo-
behandling af konkursramte virksomheder dækkes
Der blev indført særlige regler i konkursloven med henblik på at sikre, at
der i almindelighed er tilstrækkelige midler til at dække omkostningerne
ved bobehandlingen af konkursramte virksomheder, der har virksom-
hedspantsat deres aktiver. Virksomhedspanthavere hæfter således solida-
risk med 50.000 kr. for de omkostninger, der er forbundet med pantsætte-
rens konkurs. Endvidere kan skifteretten kræve sikkerhedsstillelse for hæf-
telsen. Endelig påhviler hæftelsen den eller de panthavere, der har aflyst et
virksomhedspant senere end 2 år før fristdagen, medmindre aflysningen
under hensyn til omstændighederne fremtrådte som ordinær, hvis der ikke
er tinglyst virksomhedspant på fristdagen.
Regler om fordringspant
Som et supplement til et virksomhedspant blev der indført en mindre om-
fattende ordning, hvorefter indehaveren af en erhvervsvirksomhed kan un-
derpantsætte alene virksomhedens udestående og fremtidige kundetilgode-
havender (fordringspant). Fordringspant kan være mere attraktivt for min-
dre virksomheder, fordi panthaver ikke på samme måde som ved virksom-
hedspant skal respektere det offentliges udlæg for skatte- og afgiftskrav
mv., og fordi panteretten heller ikke indebærer krav om sikkerhedsstillelse
for omkostningerne ved behandling af pantsætterens konkursbo.
Der kan på intet tidspunkt være tinglyst både virksomhedspant og for-
dringspant på pantsætterens blad i personbogen.
Fælles regler for virksomhedspant og fordringspant
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Med henblik på at modvirke misbrug af de nye pantsætningsmuligheder
indeholdt loven bestemmelser, hvorefter virksomhedspant og fordrings-
pant ikke kan stilles til fordel for den, der er skyldnerens eller pantsætte-
rens nærstående i konkurslovens forstand.
Endvidere indeholdt loven en række regler, der sikrer, at virksomhedspant
og fordringspant fra tidspunktet for en insolvensbehandlings begyndelse
ikke kommer til at omfatte nye aktiver, som skyldneren erhverver efter
dette tidspunkt.
Loven indsatte herudover nye regler i konkursloven om omstødelse i kon-
kurs af virksomhedspant (»pant for gammel gæld«). Endvidere blev der
indsat særlige regler i konkursloven om omstødelse af fordringspant.
Endelig indeholdt loven to mindre ændringer i retsplejeloven og konkurs-
loven om inddrivelse af fordringer med henblik på, at virksomhedspant i
fordringer og fordringspant kan inddrives på samme måde som pant i for-
dringer efter de dagældende regler. Herefter kan virksomheds- og for-
dringspanthaveren fyldestgøre sig i udestående fordringer ved at kræve be-
taling til sig.
Forbedrede muligheder for rekonstruktion
Med henblik på at fremme muligheden for rekonstruktion af en i øvrigt le-
vedygtig virksomhed indeholdt loven en ændring af den dagældende kon-
kurslov, hvorefter skyldneren under en anmeldt betalingsstandsning i visse
tilfælde f.eks. kan afhænde aktiver omfattet af udlæg eller panterettighe-
der, herunder virksomhedspant eller fordringspant.
2.3.
For en nærmere beskrivelse af reglerne i lov nr. 560 af 24. juni 2005
om ændring af tinglysningsloven, konkursloven og andre love (Virksom-
hedspant) henvises til lovforslag nr. L 162, folketingssamlingen 2004-05.
3. Gældende ret
3.1.
Efter den færøske retsplejelovs § 538 a, stk. 1, kan panthaveren lade
pantet bortsælge ved tvangsauktion, hvis et krav, der er sikret ved hånd-
pant, ikke rettidigt fyldestgøres. Registrerede fondsaktiver, jf. den færøske
lov om en værdipapircentral, og værdipapirer, som har kurs på Køben-
havns børs eller på fremmede børser, sælges dog ved et medlem af fonds-
børsen eller en bank eller sparekasse.
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Efter den færøske retsplejelovs § 538 a, stk. 2, skal en panthaver, inden
han tager skridt til fyldestgørelse, medmindre pantsætterens bopæl er ham
ubekendt, med en uges varsel ved anbefalet brev opfordre denne til at op-
fylde kravet, medmindre omgående salg er nødvendigt for at undgå eller
begrænse et tab. Afkald på sådan opfordring er ikke gyldigt.
Pantsatte fordringer kan inddrives af panthaveren, efterhånden som de for-
falder, jf. den færøske retsplejelovs § 538 a, stk. 3.
Reglerne på Færøerne om muligheden for at bortsælge pant på tvangsauk-
tion i tilfælde af, at fyldestgørelse af et krav ikke sker rettidigt, svarer der-
med til reglerne i den danske retsplejelov forud for lov nr. 560 af 24. juni
2005 om ændring af tinglysningsloven, konkursloven og andre love (Virk-
somhedspant).
3.2.
Reglerne om virksomhedspant og fordringspant blev indført i Dan-
mark ved at gennemføre ændringer af bl.a. konkursloven. Ændringerne af
konkursloven skete ved § 2, nr. 1-12, i lov nr. 560 af 24. juni 2005 om æn-
dring af tinglysningsloven, konkursloven og andre love (Virksomheds-
pant).
Efter § 7, stk. 1, i lov nr. 560 af 24. juni 2005 om ændring af konkursloven
og forskellige andre love (Virksomhedspant) gælder loven ikke for Færø-
erne og Grønland. Efter lovens § 7, stk. 2, kan lovens § 2, nr. 2, om æn-
dring af den dagældende § 16 a i konkursloven ved kongelig anordning
sættes i kraft for Færøerne og Grønland med de afvigelser, som de særlige
færøske og grønlandske forhold tilsiger.
4. Lovforslagets indhold
4.1.
Som anført under pkt. 1.1 har Landsstyret på Færøerne anmodet om,
at der indføres mulighed for virksomhedspant og fordringspant på Færøer-
ne.
Reglerne om virksomhedspant og fordringspant blev indført i dansk ret
ved at gennemføre ændringer i tingslysningsloven, konkursloven, retsple-
jeloven, tinglysningsafgiftsloven og høstpantebrevsloven.
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Indførelse af virksomhedspant og fordringspant på Færøerne kan ske ved
at foretage de samme ændringer i færøsk ret, som blev gennemført i Dan-
mark i 2005.
Færøerne har overtaget formueretten samt direkte og indirekte skatter som
hjemmestyreområder. Færøerne kan dermed selv foretage de nødvendige
ændringer af den færøske tinglysningslov. Disse er gennemført ved lag-
tingslov nr. 70 af 15. maj 2014 om tinglysning.
For at ordningerne om virksomhedspant og fordringspant kan indføres på
Færøerne, er det herudover nødvendigt at ændre den færøske retsplejelov
og at sætte de relevante ændringer af konkursloven i kraft for Færøerne.
4.2.
Med lovforslaget foreslås det på den baggrund, at der i den færøske
retsplejelov sker en ændring af reglerne om inddrivelse af fordringer med
henblik på, at fyldestgørelse af krav, der er sikret ved virksomhedspant i
fordringer og fordringspant, kan ske på samme måde som krav sikret ved
håndpant.
Det foreslås således, at reglerne i den færøske retsplejelovs § 538 a, stk. 1,
1. pkt., stk. 2 og stk. 3, om fyldestgørelse af krav sikret ved håndpant skal
finde tilsvarende anvendelse for adgangen til fyldestgørelse af krav, der er
sikret ved virksomhedspant i fordringer, jf. § 47 d, stk. 3, nr. 1, i lagtings-
lov om tinglysning, og fordringspant, jf. § 47 e i lagtingslov om tinglys-
ning.
Der henvises herom i øvrigt til lovforslagets § 1, nr. 1 (forslag til den færø-
ske retsplejelovs § 538 a, stk. 4), samt bemærkningerne hertil.
4.3.
Efter § 7, stk. 2, i lov nr. 560 af 24. juni 2005 om ændring af konkurs-
loven og forskellige andre love (Virksomhedspant) kan lovens § 2, nr. 2,
om ændring af den dagældende § 16 a i konkursloven ved kongelig anord-
ning sættes i kraft for Færøerne og Grønland med de afvigelser, som de
særlige færøske og grønlandske forhold tilsiger.
Lov nr. 560 af 24. juni 2005 om ændring af konkursloven og forskellige
andre love (Virksomhedspant) indeholder imidlertid også i § 2, nr. 1 og 3-
12, relevante ændringer af den dagældende danske konkurslov, herunder
de særlige regler med henblik på at sikre, at omkostningerne ved bobe-
handlingen af konkursramte virksomheder, der har virksomhedspantsat de-
res aktiver, dækkes, reglerne om omstødelse af fordringspant og virksom-
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
hedspant, reglerne om inddrivelse af virksomhedspant i fordringer og for-
dringspant, samt reglerne om forbedrede muligheder for rekonstruktion, jf.
beskrivelsen ovenfor under pkt. 2.1.
Det foreslås på den baggrund, at § 7, stk. 2, i lov nr. 560 af 24. juni 2005
om ændring af konkursloven og forskellige andre love (Virksomhedspant)
ændres, således at samtlige ændringer af konkursloven i lovens § 2 ved
kongelig anordning kan sættes i kraft for Færøerne med de afvigelser, som
de særlige færøske forhold tilsiger.
Der henvises herom i øvrigt til lovforslagets § 2, nr. 1 (forslag til ændring
af lov nr. 560 af 24. juni 2005 om ændring af konkursloven og forskellige
andre love (Virksomhedspant)), samt bemærkningerne hertil.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
Lovforslaget har ikke økonomiske eller administrative konsekvenser for
det offentlige af betydning.
Færøerne har i forbindelse med ændring af den færøske tinglysningslov fo-
retaget en vurdering af lovforslagets økonomiske og administrative konse-
kvenser. Der henvises til Løgtingsmál nr. 128/2013: Uppskot til løg-
tingslóg um broyting í løgtingslóg um tingl�½sning (Akfarsbók og
Virkisveð. Úrgildissetan av lov for Færøerne om pantsætning af fangst).
6. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
Lovforslaget har ikke økonomiske og administrative konsekvenser for er-
hvervslivet mv.
7. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.
8. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.
9. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1397897_0010.png
10. Hørte myndigheder mv.
Et udkast til lovforslag har i perioden
[…]
været i høring hos følgende
myndigheder og organisationer mv.:
Færøernes Hjemmestyre, Retten på Færøerne, Domstolsstyrelsen, Østre
Landsret, Den Danske Dommerforening, Dommerfuldmægtigforeningen,
Advokatrådet og Danske Advokater.
11. Sammenfattende skema
Positive
konsekvenser/
mindre udgifter
Økonomiske/administrative Ingen
konsekvenser for stat, kom-
muner og regioner
Økonomiske/administrative Ingen
konsekvenser for erhvervsli-
vet mv.
Administrative konsekvenser Ingen
for borgerne
Miljømæssige konsekvenser Ingen
Forholdet til EU-retten
Negative
konsekvenser/
merudgifter
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1 (den færøske retsplejelovs § 538 a, stk. 4)
Det følger af den færøske retsplejelovs § 538 a, stk. 1, 1. pkt. (som ikke fo-
reslås ændret), at fyldestgøres et krav, der er sikret ved håndpant, ikke ret-
tidigt, kan panthaveren lade pantet bortsælge på tvangsauktion. Det følger
endvidere af stk. 2 (som ikke foreslås ændret), at inden panthaveren tager
skridt til fyldestgørelse, skal vedkommende, medmindre pantsætterens bo-
pæl er vedkommende ubekendt, med en uges varsel ved anbefalet brev op-
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
fordre denne til at opfylde kravet, medmindre omgående salg er nødven-
digt for at undgå eller begrænse et tab. Afkald på sådan opfordring er ikke
gyldigt. Endelig følger det af stk. 3 (som ikke foreslås ændret), at pantsatte
fordringer kan inddrives af panthaveren, efterhånden som de forfalder.
Med det foreslåede
stk. 4
vil reglerne i den færøske retsplejelovs § 538 a,
stk. 1, 1. pkt., stk. 2 og stk. 3, om fyldestgørelse af krav sikret ved hånd-
pant finde tilsvarende anvendelse for adgangen til fyldestgørelse af krav,
der er sikret ved virksomhedspant i fordringer, jf. § 47 d, stk. 3, nr. 1, i lag-
tingslov om tinglysning, og fordringspant, jf. § 47 e i lagtingslov om ting-
lysning. Det sikres dermed bl.a., at panthaveren kan inddrive de pantsatte
fordringer, efterhånden som de forfalder.
Der henvises i øvrigt til pkt. 4.1 og 4.2 i lovforslagets almindelige be-
mærkninger.
Til § 2
Til nr. 1 (§ 7, stk. 2, i lov nr. 560 af 24. juni 2005 om ændring af konkurs-
loven og forskellige andre love (Virksomhedspant))
Det foreslås, at § 7, stk. 2, i lov nr. 560 af 24. juni 2005 om ændring af
tinglysningsloven, konkursloven og andre love (Virksomhedspant) ændres
med henblik på at udvide bemyndigelsen, således at § 2 i lov nr. 560 af 24.
juni 2005 kan sættes i kraft for Færøerne og Grønland i sin helhed.
Det bliver herefter muligt ved kongelig anordning at sætte samtlige de re-
levante ændringer af den dagældende danske konkurslov i kraft for Færø-
erne med henblik på at indføre virksomhedspant og fordringspant, herun-
der de særlige regler med henblik på at sikre, at omkostningerne ved bobe-
handlingen af konkursramte virksomheder, der har virksomhedspantsat de-
res aktiver, dækkes, reglerne om omstødelse af fordringspant og virksom-
hedspant, reglerne om inddrivelse af virksomhedspant i fordringer og for-
dringspant, samt reglerne om forbedrede muligheder for rekonstruktion.
Der henvises i øvrigt til pkt. 4.1 og 4.3 i lovforslagets almindelige be-
mærkninger.
Til § 3
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. januar 2015
11