Færøudvalget 2013-14
FÆU Alm.del Bilag 17
Offentligt
Udlændingeafdelingen
Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
UdlændingekontoretKristoffer Aagren2014-966-00391088469
UDKASTForslagtillov om ændring af lov for Færøerne om udlændinges adgang til op-holdstilladelse med henblik på visse former for beskæftigelse(Ændring af den særlige ordning for arbejdstagere fra EU-lande)§1I lov nr. 462 af 17. juni 2008 for Færøerne om udlændinges adgang til op-holdstilladelse med henblik på visse former for beskæftigelse foretagesfølgende ændringer:1.§ 3, stk. 2,affattes således:»Stk.2.Opholdstilladelse efter stk. 1 gives, når arbejdsløsheden er un-der 3,5 pct. Opholdstilladelse efter stk. 1 med henblik på beskæftigelsesom faglært inden for et bestemt håndværksfag hos en arbejdsgiver indenfor bygge- og anlægssektoren gives dog, når arbejdsløsheden er under 6pct.«2.I§ 6, stk. 1, 1. pkt.,ændres »jf. § 3, nr. 1« til »jf. § 3, stk. 1, nr. 1«.3.I§ 6, stk. 2, 1. pkt.,ændres »jf. § 3, nr. 2« til »jf. § 3, stk. 1, nr. 2«.4.I§ 6, stk. 4, 1. pkt.,ændres »som nævnt i § 3, nr. 1 eller 2« til »somnævnt i § 3, stk. 1, nr. 1 eller 2 «.Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
§2Loven træder i kraft den […]
2
Bemærkninger til lovforslagetAlmindelige bemærkninger1. Indledning1.1. Lovforslagets baggrund1.2. Lovforslagets formål2. Ændring af den særlige ordning for arbejdstagere fra EU-lande2.1. Gældende ret2.2. Lovforslagets udformning3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.5. Administrative konsekvenser for borgerne6. Miljømæssige konsekvenser7. Forholdet til EU-retten8. Hørte myndigheder mv.9. Sammenfattende skema
1. Indledning1.1. Lovforslagets baggrund1.1.1. Ved lov nr. 462 af 17. juni 2008 indførtes bl.a. en ordning, hvorefterudlændinge, der er statsborgere i et land, der er medlem af Den Europæi-ske Union, kan meddeles opholds- og arbejdstilladelse på Færøerne pågrundlag af ansættelse hos en arbejdsgiver på Færøerne i en række nærme-re angivne tilfælde, hvor de almindelige betingelser for meddelelse af op-holdstilladelse med henblik på beskæftigelse på Færøerne ikke er opfyldt.Baggrunden for ordningens indførelse var, at der i en længere periode for-ud for lovens vedtagelse på Færøerne inden for visse sektorer var mangelpå arbejdskraft, og formålet med den særlige ordning for meddelelse afopholds- og arbejdstilladelse til statsborgere fra EU-lande var således atimødekomme det færøske landsstyres ønske om, at der skulle være lettereadgang til at kunne give arbejdstilladelse på Færøerne til arbejdstagere fraEU-landene.1.1.2. Den særlige ordning for statsborgere fra EU-lande finder kun an-vendelse, når særlige beskæftigelsesmæssige hensyn taler for at give op-holdstilladelse, hvilket ifølge lovforslagets bemærkninger er tilfældet, når
3
der på Færøerne er lav ledighed og dermed øget behov for udenlandsk ar-bejdskraft, jf. Folketingstidende 2007-08 (2. samling), Tillæg A, s. 6288 ff.Det følger endvidere af forarbejderne, at dette krav anses for opfyldt, sålænge arbejdsløsheden på Færøerne ikke overstiger 3,5 pct. Såfremt ar-bejdsløsheden på Færøerne ifølge Hagstova Føroya (Færøernes Statistik)overstiger 3,5 pct. i en periode på tre på hinanden følgende måneder, ori-enterer Færøernes landsstyre derfor de danske udlændingemyndigheder,hvorefter opholdstilladelse efter lovens § 3 ikke gives.Den indførte ordning skal ses i lyset af, at udbud og efterspørgsel efter ar-bejdskraft på Færøerne kan ændre sig ganske anderledes, hurtigere og me-re uforudsigeligt end i Danmark, hvorfor der er et øget behov for fleksibleregler. Samtidig har det været landsstyrets klare hensigt, at udenlandsk ar-bejdskraft skulle være successiv i forhold til færøsk arbejdskraft.1.1.3. Den særlige ordning for statsborgere fra EU-lande på Færøerne tråd-te i kraft den 1. juli 2008. På daværende tidspunkt havde ledigheden påFærøerne i en længere periode frem til 2009 været meget lav. I januar 2005var den sæsonkorrigerede arbejdsløshed 4 pct., men faldt i takt med denøkonomiske fremgang og var i april 2008 den laveste nogensinde med ensæsonkorrigeret arbejdsløshed på kun 1,2 pct.Udvikling vendte i slutningen af 2008, og den sæsonkorrigerede ledighedsteg til 5,5 pct. i marts 2010 som følge af faldende aktivitet i fiskeriet pågrund af faldende fangstmængder og priser samt den verdensomspænden-de finansielle krise, der medførte faldende aktivitet inden for en lang ræk-ke sektorer. Siden steg ledigheden på Færøerne yderligere og toppede i ja-nuar 2011 på 7,2 pct.Der har efterfølgende på ny været tendens til faldende ledighed, og i januar2013 var den sæsonkorrigerede ledighed faldet til 4,8 pct. Den sæsonkorri-gerede arbejdsløshed er sidenhen faldet yderligere til aktuelt 3,7 pct. Somfølge af den omtalte udvikling på det færøske arbejdsmarked har den sær-lige ordning for EU-borgere ikke været i anvendelse siden december 2009.Ledigheden er ifølge landsstyret højest blandt ufaglærte, mens efterspørgs-len efter faglært arbejdskraft er stadig stigende, navnlig inden for bygge-og anlægssektoren, hvor manglen på arbejdskraft erfaringsmæssigt slårførst igennem.
4
1.1.4. Ifølge landsstyret er der således i den senere tid – uagtet at den gene-relle arbejdsløshed fortsat overstiger 3,5 pct. – opstået et akut behov forfaglært arbejdskraft inden for bygge- og anlægssektoren.Byggeriet på Færøerne var i stadig tilbagegang i 2012 målt på antallet aflønmodtagere. Efter et større fald fra midten af 2008 og frem til begyndel-sen af 2010 har tilbagegangen dog været begrænset. I takt med at byggeak-tiviteten er gået ned på Færøerne, har et betydeligt antal færøske håndvær-kere fundet beskæftigelse i udlandet, herunder særligt i Norge.På trods af at bygge- og anlægsaktiviteten på Færøerne endnu ikke er på etniveau, som før den finansielle krise satte ind i slutningen af 2008, er derinden for visse sektorer opstået mangel på faglært arbejdskraft, herunderbl.a. elektrikere, og der er tegn på, at der er ved at opstå flaskehalse på detfærøske arbejdsmarked.Ifølge landsstyret skaber situationen en betydelig risiko for, at både mindreog større bygge- og anlægsprojekter ikke kan sættes i gang, fordi den nød-vendige faglærte arbejdskraft til dele af projektet ikke kan skaffes eller vilvære uforholdsmæssig omkostningsfuld. Dette kan bevirke, at ellers ren-table bygge- og anlægsinvesteringer på Færøerne ikke foretages, eller atder kommer uhensigtsmæssigt høje lønstigninger.Med fortsat mangel på arbejdskraft inden for visse håndværksfag vil størreprojekter, herunder større offentlige bygge- og anlægsinvesteringer, kunnelægge et unødigt pres på økonomien. Hvis manglen på arbejdskraft fort-sætter i adskillige år, vil det endvidere på længere sigt kunne medføre etstrukturelt problem, da der vil være meget få faglærte håndværkere tilbagepå Færøerne til at uddanne nye.Landsstyret har oplyst, at Vinnuhúsið (Færøernes Industri) vurderer, at deraktuelt er behov for 150-200 håndværkere på Færøerne. Hertil kommer, atdet færøske samfund står over for store både offentlige og private bygge-projekter i de kommende år, og det er på den på den baggrund landsstyretsvurdering, at problemet med at rekruttere tilstrækkelig arbejdskraft indenfor bygge- og anlægssektoren over de kommende år vil blive yderligereforstærket.
5
1.2. Lovforslagets formålPå baggrund af de aktuelle udfordringer, som bygge- og anlægssektoren påFærøerne står over for i forhold til at rekruttere kvalificeret arbejdskraft,foreslås det, at den særlige ordning for arbejdstagere fra EU-lande justeres,således at der vil kunne gives opholdstilladelse med henblik på beskæfti-gelse inden for bygge- og anlægssektoren på Færøerne, så længe arbejds-løsheden ikke overstiger 6 pct.Formålet med lovforslaget er således at tilvejebringe det retlige grundlagfor, at der efter ansøgning kan meddeles opholdstilladelse på Færøerne pågrundlag af ansættelse som faglært inden for bygge- og anlægssektorenhos en arbejdsgiver på Færøerne efter den særlige ordning for statsborgerefra EU-lande i § 3 i lov for Færøerne om udlændinges adgang til opholds-tilladelse med henblik på visse former for beskæftigelse, når arbejdsløshe-den på Færøerne er på mellem 3,5 pct. og 6 pct., samtidig med, at den for-udsætning, der gælder for ordningens anvendelse i dag, opretholdes i for-hold til, hvornår der kan gives opholdstilladelse efter ordningen med hen-blik på beskæftigelse uden for bygge- og anlægssektoren.Lovforslaget fremsættes efter ønske fra det Færøske landsstyre og er ioverensstemmelse med hjemmestyrelovens § 7 forelagt de færøske myn-digheder til udtalelse.
2. Ændring af den særlige ordning for arbejdstagere fraEU-lande2.1. Gældende ret2.1.1. Færøerne og Danmark betragtes som adskilte rejse- og opholdsom-råder. Dette indebærer, at en opholdstilladelse på Færøerne ikke giver rettil ophold i Danmark, ligesom en opholdstilladelse i Danmark ikke giverret til ophold på Færøerne.Reglerne om opholdstilladelse på Færøerne reguleres af den for Færøernegældende udlændingelov, jf. anordning nr. 182 af 22. marts 2001 omikrafttræden for Færøerne af udlændingeloven, mens reglerne om opholds-tilladelse i Danmark reguleres af udlændingeloven, jf. lovbekendtgørelsenr. 863 af 25. juni 2013 som ændret senest ved lov nr. 85 af 28. januar2014.
6
2.1.2. Den almindelige regel om opholdstilladelse med henblik på beskæf-tigelse på Færøerne findes i § 9, stk. 2, nr. 3, i den for Færøerne gældendeudlændingelov. Det følger af bestemmelsen, at der efter ansøgning kan gi-ves opholdstilladelse til en udlænding, hvis væsentlige beskæftigelsesmæs-sige eller erhvervsmæssige hensyn taler for at imødekomme ansøgningen.I sager om opholdstilladelse med henblik på beskæftigelse efter § 9, stk. 2,nr. 3, i den for Færøerne gældende udlændingelov er Færøernes landsstyrehøringsmyndighed. Udlændingestyrelsen anmoder i den forbindelse navn-lig om oplysninger om, hvorvidt der generelt set er tilgængelig arbejds-kraft på Færøerne, som på kvalificeret vis vil kunne varetage arbejdet,hvorvidt arbejdet er af en sådan særlig karakter, at arbejds- og opholdstil-ladelse kan anbefales, og hvorvidt de væsentligste løn- og ansættelsesvil-kår efter færøske forhold er sædvanlige.2.1.3. Folketinget vedtog den 10. juni 2008 lov nr. 462 af 17. juni 2008 forFærøerne om udlændinges adgang til opholdstilladelse med henblik på vis-se former for beskæftigelse. Loven havde til formål at skabe det retligegrundlag for, at Færøerne kunne tiltrække arbejdstagere til områder, hvorder var mangel på særligt kvalificeret arbejdskraft, samt at tiltrække ar-bejdskraft fra EU-lande.Med loven indførtes en ordning, der havde til formål at skabe en lettereadgang til ophold og arbejde på Færøerne for udlændinge, der søger be-skæftigelse på Færøerne inden for et område, hvor det er åbenbart, at derer mangel på særligt kvalificeret arbejdskraft på Færøerne (lovens § 1).Denne ordning svarer til den danske jobkortordnings positivliste, og detforudsættes i bemærkningerne til lovforslagets § 1, stk. 1, at de områder,der dækkes af ordningen, opregnes på en positivliste, som løbende vil bli-ve revideret af landsstyret. Det færøske landsstyre fører ikke en sådan po-sitivliste, og ordningen ses aldrig at have været anvendt i praksis.2.1.4. Endvidere indførtes med loven den særlige ordning for arbejdstagerefra EU-lande, hvorefter statsborgere fra EU-lande kan meddeles opholds-og arbejdstilladelse på Færøerne på grundlag af ansættelse hos en arbejds-giver på Færøerne i en række tilfælde, hvor de almindelige betingelser formeddelelse af opholdstilladelse med henblik på beskæftigelse på Færøerneikke er opfyldt (lovens § 3). Der henvises i øvrigt til pkt. 1 ovenfor.
7
I medfør af lovens § 3, stk. 1, nr. 1, kan der efter ansøgning gives opholds-tilladelse til en udlænding, der er statsborger i et land, der er medlem afDen Europæiske Union, hvis den pågældende har indgået aftale eller fåettilbud om ordinær beskæftigelse mindst 30 timer om ugen hos en arbejds-giver på Færøerne i henhold til en hos arbejdsgiveren gældende færøskoverenskomst, der vedrører det pågældende arbejde, og hvor minimums-lønnen ikke er mindre end minimumslønnen for tilsvarende beskæftigelsehos en færøsk lønmodtagerorganisation.Efter bestemmelsen i § 3, stk. 1, nr. 2, kan der endvidere efter ansøgninggives opholdstilladelse til en udlænding, der er statsborger i et land, der ermedlem af Den Europæiske Union, hvis den pågældende på et arbejdsom-råde, hvor løn- og ansættelsesvilkårene sædvanligvis er reguleret i en indi-viduel ansættelseskontrakt, har indgået aftale eller fået tilbud om ordinærbeskæftigelse mindst 30 timer om ugen hos en arbejdsgiver på Færøernesom forsker, underviser, funktionær i en ledende stilling eller specialistmv.Endelig kan der efter § 3, stk. 1, nr. 3, efter ansøgning gives opholdstilla-delse til en udlænding, der er statsborger i et land, der er medlem af DenEuropæiske Union, hvis den pågældende uden for de tilfælde, der er nævnti nr. 1 og 2, har indgået aftale eller fået tilbud om ordinær beskæftigelsemindst 30 timer om ugen hos en arbejdsgiver på Færøerne på sædvanligefærøske løn- og ansættelsesvilkår.Efter § 3, stk. 2, skal særlige beskæftigelsesmæssige hensyn tale for at giveopholdstilladelse efter § 3, stk. 1. Denne betingelse skyldes, at visse særli-ge forhold, affødt af det færøske arbejdsmarkeds begrænsede størrelse,medfører, at udbud og efterspørgsel efter arbejdskraft på Færøerne kanændre sig ganske anderledes, hurtigere og mere uforudsigeligt end i Dan-mark.Særlige beskæftigelsesmæssige hensyn foreligger, når der på Færøerne erlav ledighed og dermed øget behov for udenlandsk arbejdskraft. Ved ord-ningens indførelse var det således landsstyrets hensigt, at der ikke skullegives opholdstilladelse efter § 3, stk.1, jf. stk. 2, når den generelle arbejds-løshed på Færøerne overstiger 3,5 pct. i en periode på mindst tre på hinan-den følgende måneder.Såfremt arbejdsløsheden på Færøerne ifølge Hagstova Føroya (FærøernesStatistik) overstiger 3,5 pct. i en periode på tre på hinanden følgende må-8
neder, forudsættes det, at Færøernes landsstyre orienterer Justitsministerietsamt Udlændingestyrelsen herom, hvorefter opholdstilladelser efter § 3 ik-ke gives.Landsstyrets orientering til rigsmyndighederne herom vil samtidig indebæ-re, at lovens §§ 4, 6 og 8 ikke finder anvendelse, idet disse bestemmelseralene finder anvendelse i sammenhæng med § 3.Ansøgninger om opholdstilladelser med henblik på beskæftigelse på Færø-erne, som indgives efter, at landsstyret har orienteret rigsmyndighederneom, at særlige beskæftigelsesmæssige hensyn ikke længere foreligger, be-handles enten efter §§ 1 og 2 i loven, eller efter de almindelige regler omopholdtilladelse med henblik på beskæftigelse i § 9, stk. 2, nr. 3, i udlæn-dingeloven som sat i kraft for Færøerne ved kongelig anordning nr. 182 af22. marts 2001.Lovens §§ 4-8 indeholder en række nærmere regler vedrørende ordningenspraktiske anvendelse, herunder hjemmel til at Udlændingestyrelsen kanforhåndsgodkende arbejdsgivere på Færøerne til at ansætte arbejdstagerefra EU-lande efter ordningen i § 3. Der henvis herom til Folketingstidende2007-08 (2. samling), Tillæg A, s. 6288 ff.Som anført under pkt. 1.1.3 har ordningen ikke været i anvendelse sidendecember 2009.
2.2. Lovforslagets udformning2.2.1. Det foreslås, at § 3, stk. 2, i lov for Færøerne om udlændinges ad-gang til opholdstilladelse med henblik på visse former for beskæftigelsenyaffattes, således at det direkte af bestemmelsen kommer til at fremgå, atopholdstilladelse efter ordningen i stk. 1 gives, når arbejdsløsheden på Fæ-røerne er under 3,5 pct.Den foreslåede ændring skal ses i lyset af, at ordningens anvendelse aleneer betinget af, at arbejdsløsheden på Færøerne skal være under 3,5 pct. Dader således ikke – ved vurderingen af, om der foreligger særlige beskæfti-gelsesmæssige hensyn – skal foretages en egentlig skønsmæssig vurdering,finder Justitsministeriet det rigtigst at indsætte forudsætningen for ordnin-gens anvendelse direkte i lovteksten, således at det på en klar og gennem-skuelig måde fremgår, hvornår der kan gives opholdstilladelse efter ord-ningen.9
Den foreslåede bestemmelse i § 3, stk. 2, 1. pkt., forudsættes i øvrigt ad-ministreret på samme måde som den gældende § 3, stk. 2, jf. pkt. 2.1.4ovenfor.2.2.2. Endvidere foreslås det med henblik på at imødekomme behovet forlettere adgang til arbejdskraft fra EU-lande inden for bygge- og anlægssek-toren på Færøerne at tilføje et nyt pkt. til bestemmelsen i § 3, stk. 2, hvorafdet fremgår, at opholdstilladelse efter ordning i § 3, stk. 1, til en udlæn-ding, der har indgået aftale eller fået tilbud om beskæftigelse inden forbygge- og anlægssektoren, dog gives, når arbejdsløsheden på Færøerne erunder 6 pct. Der henvises i den forbindelse til lovforslagets pkt. 1 ovenfor.Der henvises i øvrigt til lovforslagets § 1, nr. 1, og bemærkningerne hertil.
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det of-fentligeLovforslaget har ingen økonomiske eller administrative konsekvenser fordet offentlige af betydning.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for er-hvervslivet mv.Lovforslaget har ingen økonomiske eller administrative konsekvenser forerhvervslivet mv.
5. Administrative konsekvenser for borgerneLovforslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenserLovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til EU-rettenLovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
10
8. Hørte myndigheder mv.Et udkast til lovforslaget har i perioden fra den 25. marts 2014 til den 22.april 2014 været sendt i høring hos følgende myndigheder og organisatio-ner mv.:Østre Landsret, Vestre Landsret, Samtlige byretter, Rigspolitiet, Advokat-samfundet, Danske Advokater, Amnesty International, Beskæftigelsesrå-det, CFU – Centralorganisationernes Fællesudvalg, Danmarks Bibliotekfo-rening, Danmarks Rederiforening, Danmarks Rejsebureau Forening,Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Byggeri, Dansk Erhverv, DanskFlygtningehjælp, Dansk Socialrådgiverforening, Den Danske Helsinki-Komité for Menneskerettigheder, Den Katolske Kirke i Danmark, DI,DIGNITY – Dansk Institut Mod Tortur, Dokumentations- og Rådgiv-ningscentret om Racediskrimination, Finansrådet, Folkehøjskolernes For-ening i Danmark, Foreningen af Udlændingeretsadvokater, Grønlandslandsstyre, HK/Danmark, Håndværksrådet, Indvandrermedicinsk klinik,Odense Universitetshospital, Indvandrerrådgivningen, Institut for Menne-skerettigheder, Kirkernes Integrationstjeneste, Kommunernes Landsfor-ening, Knud Vilby (på vegne af Fredsfonden), Landsforeningen Adoption& Samfund, Landsforeningen af Forsvarsadvokater, PRO-Vest, RefugeesWelcome, Retspolitisk Forening, Retssikkerhedsfonden, Røde Kors, Rådetfor Etniske Minoriteter, SOS mod Racisme, Ægteskab uden grænser og3F.
9. Sammenfattende skemaPositive konsekven-ser/MindreudgifterIngenNegative konse-kvenser/MerudgifterIngen af betydning
Økonomiske konse-kvenser for stat,kommuner og regi-onerAdministrative kon-sekvenser for stat,kommuner og regi-onerØkonomiske konse-kvenser for er-hvervslivet
Ingen
Ingen af betydning
Ingen
Ingen
11
Administrativesekvenser forhvervslivetMiljømæssigesekvenserAdministrativesekvenser forgerneForholdet tilretten
kon-er-kon-kon-bor-EU-
Ingen
Ingen
IngenIngen
IngenIngen
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspek-ter.
12
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelserTil § 1Til nr. 1Efter den foreslåede bestemmelse i§ 3, stk. 2, 1. pkt.,kan der gives op-holdstilladelse efter § 3, stk. 1, til en udlænding, der er statsborger i etland, der er medlem af Den Europæiske Union, når arbejdsløsheden påFærøerne er under 3,5 pct.Bestemmelsen forudsættes administreret på samme måde som den gæl-dende § 3, stk. 2, hvorefter opholdstilladelse efter stk. 1 gives, når særligebeskæftigelsesmæssige hensyn taler herfor.Bestemmelsen medfører således i overensstemmelse med den gældende §3, stk. 2, at Udlændingestyrelsen ikke giver opholdstilladelse efter § 3, stk.1, når arbejdsløsheden på Færøerne overstiger 3,5 pct. i en periode på trepå hinanden følgende måneder, idet der dermed ikke foreligger særlige be-skæftigelsesmæssige hensyn, der taler for at give opholdstilladelse efterordningen.Efter den foreslåede bestemmelse i§ 3, stk. 2, 2. pkt.,kan der endviderefremover gives opholdstilladelse efter § 3, stk. 1, med henblik på beskæfti-gelse som faglært hos en arbejdsgiver inden for bygge- og anlægssektoren,når arbejdsløsheden på Færøerne er under 6 pct.Den foreslåede bestemmelse udgør en undtagelse til hovedreglen i den fo-reslåede§ 3, stk. 2, 1. pkt.,i forhold til, under hvilke forudsætninger, derkan gives opholdstilladelse efter den gældende § 3, stk. 1.Ved faglært arbejdskraft forstås en person, der er udlært inden for et be-stemt håndværksfag.Såfremt arbejdsløsheden på Færøerne ifølge Hagstova Føroya (FærøernesStatistik) overstiger henholdsvis 3,5 pct. og 6 pct. i en periode på tre påhinanden følgende måneder orienterer Færøernes landsstyre de danske ud-lændingemyndigheder, hvorefter opholdstilladelse efter lovens § 3 ikke gi-ves, jf. den foreslåede§ 3, stk. 2.Ansøgning om opholdstilladelse med henblik på beskæftigelse på Færøer-ne, som indgives efter, at landsstyret har orienteret rigsmyndighederne om,13
at arbejdsløsheden overstiger henholdsvis 3,5 pct. og 6 pct. i en periode påtre på hinanden følgende måneder, behandles enten efter §§ 1 og 2 i lov forFærøerne om udlændinges adgang til opholdstilladelse med henblik på vis-se former for beskæftigelse eller efter de almindelige regler om opholdstil-ladelse med henblik på beskæftigelse på Færøerne i § 9, stk.1, nr. 3, i denfor Færøerne gældende udlændingelov.Til nr. 2-4De foreslåede ændringer er en konsekvens af, at bestemmelsen er opdelt ito stykker.Til § 2Det foreslås i§ 2,at loven træder i kraft den …
14
Bilag 1Lovforslaget sammenholdt med gældende retGældende formuleringLovforslaget§1I lov nr. 462 af 17. juni 2008 forFærøerne om udlændinges adgangtil opholdstilladelse med henblikpå visse former for beskæftigelseforetages følgende ændringer:§ 3.Der kan efter ansøgning gi-ves opholdstilladelse til en udlæn-ding, der er statsborger i et land,der er med af Den EuropæiskeUnion,1) hvis den pågældende har indgå-et aftale eller fået tilbud om or-dinær beskæftigelse mindst 30timer om ugen hos en arbejds-giver på Færøerne i henhold tilen hos arbejdsgiveren gældendefærøsk overenskomst, der ved-rører det pågældende arbejde,og hvor minimumslønnen ikkeer mindre end minimumslønnenfor tilsvarende beskæftigelsehos en færøsk lønmodtageror-ganisation,2) hvis den pågældende på et ar-bejdsområde, hvor løn- og an-sættelsesvilkårene sædvanligviser reguleret i en individuel an-sættelseskontrakt, har indgåetaftale eller fået tilbud om ordi-nær beskæftigelse mindst 30timer om ugen hos en arbejds-giver på Færøerne som forsker,underviser, funktionær i en le-dende stilling eller specialist15
mv., eller3) hvis den pågældende uden forde tilfælde, der er nævnt i nr. 1og 2, har indgået aftale eller få-et tilbud om ordinær beskæfti-gelse mindst 30 timer om ugenhos en arbejdsgiver på Færøer-ne på sædvanlige færøske løn-og ansættelsesvilkår.Stk. 2.Opholdstilladelse efter stk.1.§ 3, stk. 2,affattes således:1 gives, når særlige beskæftigel-»Opholdstilladelse efter stk. 1sesmæssige hensyn taler herfor.gives, når arbejdsløshed på Færø-erne er under 3,5 pct. Opholdstil-ladelse efter stk. 1 med henblik påbeskæftigelse som faglært hos enarbejdsgiver inden for bygge- oganlægssektoren gives dog, når ar-bejdsløsheden på Færøerne er un-der 6 pct.«§2Loven træder i kraft den …
16