Europaudvalget 2013-14
EUU Alm.del EU-note E 20
Offentligt
1353692_0001.png
Europaudvalget og Fødevareudvalget
EU-konsulenten
EU-note
Til:
Dato:
Udvalgenes medlemmer
6. december 2016
Kommissionen foreslår nye regler for økologisk produktion
Sammenfatning
Kommissionen har fremsat forslag til en revision af økologiforordningen
fra 2007. Kommissionens mål er at sikre og bevare forbrugernes og pro-
ducenternes tillid og gøre det lettere for landmænd at omlægge til økolo-
gisk produktion. I den forbindelse foreslår Kommissionen en øget harmo-
nisering af produktionsreglerne, en styrket og mere risikobaseret kontrol,
nye bestemmelser om eksport samt en reduktion af de administrative
omkostninger for landbrugerne.
Fristen for at afgive en begrundet udtalelse til forslaget udløber den 20.
maj 2014.
1/6
EU-note - 2013-14 - E 20: Kommissionen foreslår nye regler for økologisk produktion
1353692_0002.png
Europa-Kommissionen fremsatte den 18. december 2014 sit længe ventede
forslag til nye regler for økologisk produktion, som skal erstatte den gældende
forordning fra 2007
1
.
Forslaget lægger navnlig op til at:
harmonisere EU-reglerne ved at afskaffe mange af de nuværende
undtagelser vedrørende produktion og kontrol
øge kontrollen gennem en risikobaseret tilgang
gøre det lettere for små landbrugere at omlægge til økologisk land-
brug
sætte mere ind på den internationale dimension af handelen med
økologiske varer gennem nye regler om eksport
forenkle økologireglerne for at reducere de administrative omkostnin-
ger for landbrugerne og forbedre gennemsigtigheden.
Samtidig lancerede Kommissionen en handlingsplan om fremtiden for økolo-
gisk produktion i EU. Handlingsplanen lægger op til bedre information af land-
brugerne om udvikling af landdistrikterne og om EU's landbrugspolitiske initia-
tiver til fremme af økologi, styrkelse af forbindelserne mellem EU's forsknings-
og innovationsprojekter og økologisk produktion samt fremme af anvendelse
af økologiske fødevarer i f.eks. skoler
2
.
Forslaget til økologiforordningen er blandt de EU-lovgivningsforslag, som
Folketingets Europaudvalg udvalgte fra Kommissionens arbejdsprogram for
2014 med henblik på at undersøge, om de overholder nærhedsprincippet
3
.
Forslaget er udvalgt til nærhedstjek som følge af, at det er et politisk væsent-
ligt forslag på et område med delt kompetence mellem EU og medlemsstater-
ne
4
. Folketinget har i alt 8 uger til at behandle forordningsforslaget fra det
foreligger i alle sprogversioner. Folketinget skal have afsluttet sit nærhedstjek
af forslaget senest den 20. maj 2014.
Baggrunden for forslaget
Kommissionen indleder sit forslag med at konstatere, at EU’s marked for øko-
logisk produktion er blevet firedoblet siden 1999 som følge af en kraftig vækst
i efterspørgslen. Ifølge Kommissionen har de lovgivningsmæssige rammer
1
2
3
4
KOM (2014)180.
KOM (2014)179.
Den samlede liste over forslag udtaget til nærhedskontrol i 2014 findes i EU-note E 9 af 27.
januar 2014.
Proceduren for nærhedskontrollen er beskrevet i Europaudvalgets beretning af 9. april 2010 om
Folketingets behandling af EU-sager i forbindelse med kontrollen af nærhedsprincippet i EU.
2/6
EU-note - 2013-14 - E 20: Kommissionen foreslår nye regler for økologisk produktion
1353692_0003.png
imidlertid ikke fulgt med efterspørgslen, og tager ikke hensyn til udviklingen af
forbrugernes interesser og forventninger. Hertil kommer, at mærkningsregler-
ne er indviklede og der er svagheder i kontrollen og i handelsordningen med
tredjelande. Endelig er reglerne ifølge Kommissionen for indviklede.
Forslaget har til formål at:
1. fjerne hindringer for en bæredygtig udvikling af økologisk produktion i
EU,
2. garantere lige konkurrencevilkår for landbrugere m.fl. og sikre, at det
indre marked bliver mere effektivt
3. øge forbrugernes tillid til økologiske produkter.
Den gældende forordning fra 2007
5
blev vedtaget af Rådet. Med Lissabon-
traktaten fra 2009 blev EU’s landbrugspolitik underlagt den almindelige lov-
givningsprocedure, og derfor er det første gang Europa-Parlamentet optræder
som medlovgiver på området.
Hvad ændrer forslaget ved de gældende regler?
Kommissionens forslag kredser om følgende overordnede temaer.
1. Forenkling og ensretning af regler for økologisk produktion
2. Forbedret og mere risikobaseret kontrol
3. Styrkelse af samhandelen med tredjelande
1. Forenkling og ensretning af regler for økologisk produktion
Kommissionen lægger op til at forbedre og ensrette produktionsreglerne ved
at fjerne EU-landenes mulighed for at fastsætte undtagelser. Dog undtages
de tilfælde, hvor de er nødvendige for midlertidigt at videreføre eller genopta-
ge økologisk produktion i katastrofesituationer.
Efter forslaget skal økologisk landbrug drives fuldt ud i overensstemmelse
med kravene til økologisk produktion, og godkendelse af omlægningsperioden
med tilbagevirkende kraft er i princippet ikke længere mulig.
Kommissionen foreslår også, at de landbrugsingredienser, som anvendes i
forarbejdede økologiske produkter, udelukkende skal være økologiske. Og
med undtagelse af mikrovirksomheder skal det for andre økologiske er-
5
Rådets forordning (EF) nr. 834/2007 om økologisk produktion og mærkning af økologiske pro-
dukter, for så vidt angår økologisk produktion, mærkning og kontrol.
3/6
EU-note - 2013-14 - E 20: Kommissionen foreslår nye regler for økologisk produktion
hvervsdrivende end landbrugere eller erhvervsdrivende, som producerer tang
eller akvakulturdyr, være et krav, at de udvikler et system, som kan forbedre
deres resultater på miljøområdet.
De økologiske produktionsmåder skal fortsat overholde principper, som nøje
afspejler forbrugernes forventninger.
2. Forbedret og mere risikobaseret kontrol
Kommissionen foreslår også en forbedring af kontrolreglerne, hvorved alle
kontrolbestemmelser flyttes til den generelle forordning om offentlig kontrol på
fødevare- og foderstofområdet. Det betyder, at erhvervsdrivende, ansvarlige
myndigheder, kontrolmyndigheder og kontrolorganer ikke længere skal søge
efter kontrolregler i to forskellige lovtekster.
Endvidere styrkes den risikobaserede tilgang til kontrollen yderligere ved at
fjerne det nuværende krav om, at alle erhvervsdrivende mindst én gang om
året skal underkastes kontrol af, om de overholder økologiforordningen. I
stedet vil Kommissionen ved hjælp af delegerede retsakter tilpasse kontrol-
hyppigheden.
Kommissionen lægger også op til at sikre øget sporbarhed og forebygge svig,
ligesom der indføres fælles foranstaltninger, når der opdages ikke-tilladte
produkter eller stoffer.
3. Styrkelse af samhandelen med tredjelande
Efter forslaget tilpasses forordningens handelsregler for at sikre lige vilkår for
økologiske erhvervsdrivende i EU og i tredjelande og for at sikre, at forbru-
gernes tillid opretholdes. Muligheden for ligestillingsaftaler med tredjelande
bevares, men forslaget lægger op til en afvikling af ordningen for anerkendel-
se af ækvivalens (dvs. at visse kontrolorganer anerkendes som kompetente til
at udstede attester i tredjelande med henblik på import til EU af produkter, der
giver tilsvarende garantier). Kommissionen foreslår, at godkendelsen af kon-
trolorganer gradvist overgår til at være en overensstemmelsesordning.
Er det danske Ø-mærke i fare?
Der har op til vedtagelsen af forslaget i Kommissionen være forlydender om,
at Kommissionen overvejede at kræve en udfasning af nationale logoer og at
tvinge EU-landene til at bruge EU’s eget øko-mærke. Det ville bl.a. gå ud over
det populære danske Ø-mærke. Fødevareministeren oplyste på et samråd i
4/6
EU-note - 2013-14 - E 20: Kommissionen foreslår nye regler for økologisk produktion
1353692_0005.png
Fødevareudvalget den 27.november 2013, at han ville gøre hvad han kunne
for – inden Kommissionen vedtog sit forslag – at redde Ø-mærket
6
Kommissionens forslag bevarer således udtrykkeligt bestemmelsen i den
gældende forordning, hvorefter ”Nationale
og private logoer kan anvendes til
mærkning og udformning af samt reklame for produkter, der opfylder kravene
i denne forordning”
7
. Frygten for at miste det danske Ø-mærke er derfor af-
blæst
8
.
Overholder forslaget nærhedsprincippet?
Det, som Folketinget skal tage stilling til i forbindelse med det planlagte nær-
hedstjek af forslaget, er om de områder, der behandles i forslaget til ændring
af økologiforordningen bedst reguleres på EU-niveau eller på nationalt niveau.
Ifølge Kommissionen selv overholder forslaget nærhedsprincippet.
Kommissionen anfører således i forslaget, at et led i EU’s landbrugspolitik er
at sikre en gnidningsløs udvikling af det indre marked. Med henblik herpå er
en EU-dækkende ordning for økologi ifølge Kommissionen mere effektiv end
28 forskellige ordninger. Med en sådan ordning er det muligt at opnå en mere
effektiv og konsekvent handelspolitik over for globale handelspartnere, navn-
lig ved at EU’s forhandlingsstyrke øges.
Kommissionen anfører videre at forslaget:
mindsker det spillerum, som EU-landene i dag har for at indrømme
undtagelser fra reglerne, som fører til illoyal konkurrence mellem de
erhvervsdrivende, svækkelse af forbrugernes tillid samt en kompleks
lovgivning og handelsspørgsmål (vanskeligheder med håndhævelse
af reglernes overholdelse)
sikrer, at det forhold, at der sættes forskelligt ind mod samme mang-
lende overholdelse af EU's økologilovgivning i EU-landene, er et pro-
blem, som fører til illoyal konkurrence og et ikke effektivt fungerende
indre marked.
Forslagene er ligeledes udtaget til behandling af det finske parlament, den
tyske forbundsdag, Sveriges Rigsdag, det rumænske senat, og Slovakiets
6
Se Fødevareministerens talepapir til samrådet:
http://www.ft.dk/samling/20131/almdel/flf/bilag/95/1315942.pdf
7
Artikel 23, stk. 5, i forslaget.
8
Se også Fødevareministeriets pressemeddelelse af 24. marts 2014
http://fvm.dk/nyheder/nyhed/nyhed/sort-paa-hvidt-det-roede-oe-maerke-reddet/
5/6
EU-note - 2013-14 - E 20: Kommissionen foreslår nye regler for økologisk produktion
1353692_0006.png
Nationalråd. Der foreligger endnu ingen oplysninger om resultaterne af be-
handlingen af forslagene i disse parlamenter.
Udover nærhedstjekket har Folketinget også mulighed for – såvel inden for
som efter 8-ugers fristen for nærhedstjekket
9
– at sende en udtalelse til
Kommissionen om forslagets indhold. Det skal blot fremgå klart af Folketin-
gets udtalelse, at bemærkningerne knytter sig til forslagets indhold og ikke til
overholdelsen af nærhedsprincippet.
Med venlig hilsen
Thomas Fich (3611)
9
Jf. artikel 6 i protokollen om anvendelse af nærhedsprincippet og proportionalitetsprincippet
6/6