Europaudvalget 2013-14
EUU Alm.del EU-note E 16
Offentligt
1345659_0001.png
Europaudvalget, Retsudvalget
EU-konsulenten
EU-note
Til:
Dato:
Udvalgenes medlemmer
13. marts 2014
Kommissionen indfører ny procedure til beskyttelse af retsstatsprincip-
pet i EU
Sammenfatning
Kommissionen har vedtaget en ny procedure, som skal håndtere syste-
miske trusler mod retsstatsprincippet i EU-landene. Initiativet er en op-
følgning på den ungarske forfatningskrise fra 2012, hvor ministerpræsi-
dent Viktor Orbán gennemførte en række ændringer af landets forfatning,
som skabte voldsomme reaktioner fra EU-landene og EU’s institutioner.
På den baggrund indfører Kommissionen en nyt redskab til tidlig varsling,
som gør det muligt for Kommissionen at indlede en dialog med et EU-
land for at forhindre en eskalering af systemiske trusler mod retsstats-
princippet. Den nye procedure medfører dog ikke nye beføjelser til Kom-
missionen.
1/7
EU-note - 2013-14 - E 16: Kommissionen indfører ny procedure til beskyttelse af retsstatsprincippet i EU
1345659_0002.png
Kommissionen har den 11. marts 2014 vedtaget en meddelelse, som indfører
en ny mekanisme til at håndtere systemiske trusler mod retsstatsprincippet i
de 28 EU-lande
1
.
Baggrund
Kommissionens udspil er en direkte udløber af den EU-krise, som Ungarn
havnede i i 2012, da den højrenationalistiske ministerpræsident Viktor Orbán
foreslog og gennemførte en række drastiske ændringer af landets forfatning
efter at have vundet et knusende flertal af sæderne i det ungarske parlament.
Ændringerne angik områder som forfatningsdomstolens kompetencer, dom-
stolenes uafhængighed, anerkendelse af religiøse grupper og hjemløses rets-
stilling.
De ungarske forfatningsændringer gav anledning til voldsomme reaktioner i
EU-landene og EU’s institutioner, samt en debat om hvilke redskaber EU har
til at reagere på begivenheder i et EU-land, som bryder med de grundlæg-
gende værdier som EU-samarbejdet er bygget på. Selv om nogle af de mest
drastiske ændringsforslag blev rullet tilbage, efterlod det de europæiske lede-
re med en følelse af afmagt over for et enkelt lands indenrigspolitiske ageren.
Det viste sig nemlig ret hurtigt, at EU kun havde to valgmuligheder, når et EU-
land bryder med grundlæggende principper i EU:
For det første kan Kommissionen indlede
traktatbrudssager
mod et EU-land,
som overtræder regler i EU’s traktatgrundlag eller i EU-lovgivningen. Det for-
udsætter imidlertid, at Kommissionen er i stand til at påvise, at handlingerne
krænker konkrete EU-regler. Chancerne for at vinde en retssag ved Domsto-
len mod et EU-land på grund af landets tilsidesættelse af EU’s overordnede
principper eller værdier anses for at være minimale.
For det andet kan EU indlede en såkaldt "artikel
7-procedure"
2
, hvis et EU-
land groft og vedvarende overtræder EU's værdier. Proceduren kan i yderste
konsekvens føre til at suspendere det pågældende EU-lands stemmeret i
Rådet. Selv om proceduren for så vidt er den mest oplagte procedure i den
situation, hvor et land forbryder sig mod EU’s værdier, er den både kompleks
– suspension af rettigheder kræver bl.a. enstemmighed i Det Europæiske Råd
(med undtagelse af det pågældende land) – og opfattes samtidig som et vold-
1
2
KOM(2014) 158.
Jf. EU-traktatens artikel 7.
2/7
EU-note - 2013-14 - E 16: Kommissionen indfører ny procedure til beskyttelse af retsstatsprincippet i EU
1345659_0003.png
somt indgreb i et lands interne anliggender. Af samme grund betragtes mulig-
heden også som en slags ”atombombe”, hvilket forklarer, hvorfor den aldrig er
blevet brugt.
Hvad angår den første mulighed, indledte Kommissionen i 2012 tre traktat-
brudssager mod Ungarn som følge af forfatningsændringerne. De var fokuse-
ret på mere tekniske aspekter af forfatningsændringerne, nærmere bestemt:
muligheden for at opkræve ekstra skatter som følge af bøder til Ungarn ved
internationale domstole; regler for flytning af retssager mellem dommere; og
begrænsninger af politisk markedsføring i forbindelse med valgkampagner
(medielovgivning).
Kommissionsformand Jose Manuel Barroso bebudede allerede i sin ”State-
of-the-Union-tale” i 2012, at Kommissionen ville komme med et initiativ til
beskyttelse af retsstatsprincippet.
I marts 2013 skrev udenrigsministrene fra Tyskland, Holland, Finland og
Danmark et brev til Barroso, hvori de foreslog, at Kommissionen som trakta-
tens vogter skulle spille en større rolle i forhold til at sikre overholdelsen af
retsstatsprincippet, og at man i yderste konsekvens skulle kunne suspendere
EU's udbetalinger til Ungarn.
Brevet forslog også at indføre en mekanisme, der skulle give Kommissionen
mulighed for at behandle problemer i et EU-land på et tidligt tidspunkt. Under
forudsætning af tilstrækkelig opbakning blandt EU-landene, skulle Kommissi-
onen efter forslaget kunne anmode det pågældende land om at rette op på
problemerne
3
.
Endelig vedtog Europa-Parlamentet den 3. juli 2013 en beslutning om situati-
onen i Ungarn. Heri opfordrede Parlamentet bl.a. til at indføre en mekanisme i
form af en ”Københavnskomité på højt plan” som skulle evaluere landenes
overholdelse af københavnerkriterierne og til at styrke dialogen mellem Kom-
missionen, Rådet, Europa-Parlamentet og EU-landene.
Hvad går den nye mekanisme ud på?
Kommissionens udspil følger delvis op på de mange opfordringer og kommis-
sionsformand Barroso’s tale og opstiller en tredje vej ud over traktatbruds-
søgsmål og artikel 7-proceduren.
3
Jf. EUU (2012.13) alm. del Bilag 262
http://www.ft.dk/samling/20121/almdel/euu/bilag/262/1223697.pdf
3/7
EU-note - 2013-14 - E 16: Kommissionen indfører ny procedure til beskyttelse af retsstatsprincippet i EU
Kommissionen foreslår en mæglingsprocedure, som udgør et forstadie til den
tunge artikel 7-procedure. Formålet med den nye procedure er at gøre det
muligt for Kommissionen at finde en mindelig løsning på en strid om et lands
manglende respekt for EU’s værdier og derved forhindre, at der opstår en
systemisk trussel mod retsstatsprincippet, som kan udløse artikel 7-
proceduren.
Den nye procedure er som følger:
Når der er klare tegn på en systemisk trussel mod retsstatsprincippet i et EU-
land, kan Kommissionen indlede en dialog med det pågældende land. Hvad
angår den nærmere definitionen af ”systemisk trussel mod retsstatsprincippet”
henviser Kommissionen til EU-Domstolens og Menneskerettighedsdomsto-
lens retspraksis, og nævner som eksempler trusler mod landets politiske eller
retslige institutioner, mod domstolenes uafhængighed eller mod eksisterende
klagemuligheder. Proceduren består af tre faser:
1. Kommissionen indsamler og undersøger alle relevante oplysninger
(som bl.a. kan hidrøre fra Europarådet eller EU’s agentur for grund-
læggende rettigheder) og vurderer, om der er klare tegn på en syste-
misk trussel mod retsstatsprincippet. Hvis Kommissionen konklude-
rer, at der foreligger en systemisk trussel mod retsstatsprincippet, ind-
leder den en dialog med det berørte land ved at sende en udtalelse
om overholdelsen af retsstatsprincippet, hvori den advarer EU-landet,
begrunder sin bekymring og giver landet mulighed for at svare.
2. Hvis der ikke findes en tilfredsstillende løsning, retter Kommissionen
en "henstilling vedrørende overholdelsen af retsstatsprincippet" til det
pågældende EU-land. Heri opfordrer Kommissionen EU-landet til at
løser problemet inden for en bestemt frist og til at informere Kommis-
sionen om, hvilke foranstaltninger der er truffet. Henstillingen offent-
liggøres.
3. I den tredje fase vil Kommissionen overvåge, hvordan EU-landet føl-
ger op på henstillingen. Hvis der ikke sker en tilfredsstillende opfølg-
ning inden for fristen, kan Kommissionen anvende en af de mekanis-
mer, der er fastsat i TEU artikel 7.
Hele proceduren er således baseret på en løbende dialog mellem Kommissi-
onen og det berørte EU-land, samt indberetninger fra eksterne aktører.
Kommissionens illustration af proceduren findes på næste side:
4/7
EU-note - 2013-14 - E 16: Kommissionen indfører ny procedure til beskyttelse af retsstatsprincippet i EU
5/7
EU-note - 2013-14 - E 16: Kommissionen indfører ny procedure til beskyttelse af retsstatsprincippet i EU
1345659_0006.png
Skriv afsnitstitel - ellers slet
Kommissionens illustration af den nye mekanisme
6/7
EU-note - 2013-14 - E 16: Kommissionen indfører ny procedure til beskyttelse af retsstatsprincippet i EU
Hvilken juridisk karakter har meddelelsen?
Det kan umiddelbart undre, at Kommissionen indfører en ny procedure ved en
meddelelse, som ikke er nogen EU-retsakt med bindende virkning.
Forklaringen er imidlertid, at den nye procedure alene forpligter Kommissio-
nen til at gå i dialog med det pågældende EU-land, og at den nye mekanisme
dermed ikke giver Kommissionen andre beføjelser til end dem, der gælder i
dag. Hvad angår Kommissionens mulighed for at rette en ”henstilling vedrø-
rende overholdelsen af retsstatsprincippet” til et EU-land, kan Kommissionens
nemlig allerede gøre dette i overensstemmelse med EU’s traktatgrundlag.
Netop den omstændighed, at den nye procedure reelt ikke giver Kommissio-
nen nye beføjelser over for de EU-lande, der ikke lever op til EU’s demokrati-
ske værdier, kan meget vel føre til, at Kommissionens udspil kritiseres for at
være noget tandløst.
Med venlig hilsen
Thomas Fich
(3611)
7/7