Europaudvalget 2013-14
EUU Alm.del EU-note E 11
Offentligt
1334721_0001.png
Europaudvalget og Retsudvalget
EU-konsulenten
EU-note
Til:
Dato:
Udvalgenes medlemmer
8. februar 2015
Debat om parlamentarisk kontrol med Europol
Sammenfatning
Europa-Parlamentets LIBE-udvalg vedtog den 7. februar en betænkning
om forslaget til Europol-forordningen. Betænkningen kommer bl.a. med
konkrete forslag til, hvordan Europa-Parlamentet og de nationale parla-
menter i fællesskab skal udføre opgaven med at kontrollere Europol, som
de fik med Lissabontraktaten i 2009. Europa-Parlamentets LIBE-udvalg
placerer sig selv i centrum for denne opgave.
Denne note beskriver debatten om den parlamentariske kontrol med Eu-
ropol med særlig fokus på reaktionerne fra de nationale parlamenter på
LIBE-udvalgets betænkningsudkast.
1/6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1334721_0002.png
Baggrund
Med Lissabontraktaten fra 2009 fik de nationale parlamenter bl.a. til opgave
sammen med Europa-Parlamentet at føre kontrol med det europæiske politi-
agentur Europol
1
. De nærmere regler for denne kontrol skulle ifølge traktaten
fastlægges af Europa-Parlamentet og Rådet i en ny forordning, som skulle
vedtages efter den almindelige lovgivningsprocedure.
Kommissionen fremlagde i december 2010 en
meddelelse
med Kommissio-
nens overvejelser vedrørende den parlamentariske kontrol med Europol
2
.
Folketingets Europaudvalg svarede på meddelelsen ved brev af 7. april
2010
3
. Heri udtrykte Europaudvalget bl.a. – i lighed med en række andre nati-
onale parlamenter – ønske om, at den parlamentariske kontrol med Europol
skulle gennemføres på en så enkel og omkostningseffektiv måde som mulig.
Kommissionen fremsatte derefter den 27. marts 2013 sit
forslag til forord-
ning
om Europol
4
. Forordningen skal erstatte Europols nuværende retsgrund-
lag fra 2009
5
og indeholder foruden nye regler for Europols virke nogle over-
ordnede bestemmelser om parlamentarisk kontrol. Kommissionens forslag er
gennemgået i EU-note af 9. april 2013
6
.
For så vidt angår reglerne for den parlamentariske kontrol med Europol er
Kommissionens udspil dog meget lidt detaljeret. Kommissionens foreslår, at
bestyrelsesformanden hhv. Europols direktør skal give møde for Europa-
Parlamentet og de nationale parlamenter, når disse anmoder om det. Endvi-
dere foreslås det, at Europa-Parlamentet og de nationale parlamenter høres
om Europols strategiske flerårige arbejdsprogram, ligesom parlamenterne
skal holdes underrettet via årlige aktivitetsrapporter og endelige regnskaber
samt trusselsvurderinger, strategiske analyser og generelle situationsrappor-
ter.
Men Kommissionens forslag kommer nærmere ikke ind på, hvordan parla-
menterne skal mødes, og hvordan kontrollen nærmere skal tilrettelægges
(hvilket formentlig må tilskrives Kommissionens ulyst til at lægge sig ud med
parlamenterne ved at foreslå en bestemt samarbejdsform).
1
2
3
4
5
6
TEUF artikel 88.
KOM (2010)776.
EUU – KOM(2010)776 - Bilag 2.
KOM(2013)173.
Rådets afgørelse af 6. april 2009 om oprettelse af Den Europæiske Politienhed (Europol) -
(2009/371/RIA).
http://www.eu-oplysningen.dk/upload/application/pdf/c366de7d/12E25.pdf
2/6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
LIBE-udvalget foreslår enhed for parlamentarisk kontrol
Forslaget har været behandlet i Europa-Parlamentets Udvalg vedrørende
Borgernes Rettigheder og Retlige og Indre Anliggender (LIBE-udvalget).
LIBE-udvalgets rapporteur, Díaz de Mera, fremlagde den 19. juni 2013 sit
betænkningsudkast om Europol-forslaget, som bl.a. indeholdt forslag til en
ordning om den parlamentariske kontrol.
Den parlamentariske kontrol med Europol var også temaet for et
interparla-
mentarisk møde den 14. november 2013
mellem LIBE-udvalget og repræ-
sentanter fra de nationale parlamenter. Der mødte dog kun repræsentanter op
fra 7 nationale parlamenter. Folketinget var repræsenteret ved Karsten Laurit-
zen (V).
Den 7. februar vedtog LIBE-udvalget sin endelige betænkning med ændrings-
forslag til Europol-forslaget. Hovedpunkterne i udvalgets forslag til parlamen-
tarisk kontrol er følgende:
Der oprettes en
fælles parlamentarisk kontrolgruppe
(Joint Parliamentary
Scrutiny Group) bestående af samtlige (56) medlemmer af Europa-
Parlamentets kompetente udvalg (dvs. LIBE-udvalget) samt af et medlem og
en stedfortræder fra hvert nationalt parlament. Parlamenter med to kamre kan
sende en repræsentant fra hvert kammer.
Den parlamentariske kontrolgruppe ledes
af formanden for Europa-
Parlamentets kompetente udvalg (LIBE-udvalget) sammen med repræsentan-
ten for parlamentet i det land, der har formandskabet for EU.
Alle møder i kontrolgruppen
holdes i Europa-Parlamentets lokaler og mø-
derne indkaldes på initiativ af EP-udvalgets formand.
Dokumenter til brug for kontrollen
med Europol, herunder fortrolige doku-
menter, tilsendes og drøftes i den fælles parlamentariske kontrolgruppe. Dis-
se dokumenter omfatter navnlig:
- Europols årlige aktivitetsrapport
- Europols årlige og flerårlige arbejdsprogram
- Den årlige rapport om Europol fra EU’s tilsynsførende for Databeskyt-
telse
- Kommissionens rapport om evaluering af Europol.
3/6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Kandidater til posten som Europols direktør
skal i høring foran den parla-
mentariske kontrolgruppe. Gruppen kan stille spørgsmål til kandidaterne og
kan til slut afgive indstilling om deres foretrukne kandidat(er). Eventuelle for-
længelser af direktøren skal også forelægges for kontrolgruppen.
Reaktioner fra de nationale parlamenter
En række nationale parlamenter har sendt bemærkninger til LIBE-udvalgets
oprindelige betænkningsudkast fra juni 2013.
Gennemgående har flere af parlamenterne givet udtryk for bekymring over, at
Europa-Parlamentet tilsyneladende vil sætte sig tungt på kontrollen af Europol
på bekostning af de nationale parlamenter.
Den svenske rigsdag, begge kamre af UK’s parlament, det lettiske par-
lament, det irske parlament og det italienske senat
har samstemmende
kritiseret, at den foreslåede parlamentariske kontrolgruppe ville give LIBE-
udvalgets medlemmer væsentlig flere sæder end de nationale parlamenter.
Parlamenterne har i den forbindelse understreget vigtigheden af, at de natio-
nale parlamenter og Europa-Parlamentet deltager i det fælles parlamentariske
forum på lige vilkår. En tilsvarende kritik blev i øvrigt fremført af Marc ANGEL
fra
Luxembourgs deputeretkammer
på COSAC-formandsmødet i Athen
den 27. januar 2014.
Det irske parlament
kritiserede også betænkningsud-
kastet for at give LIBE-udvalget og navnlig dets formand, en alt for central
rolle i den parlamentariske kontrol, bl.a. med henvisning til, at alle møder ind-
kaldes af formanden for EP’s udvalg.
Det italienske senat
tilføjede i den forbindelse, at hvert nationalt parlament
burde være repræsenteret i den parlamentariske enhed med mindst 6 med-
lemmer, og at antallet af medlemmer fra Europa-Parlamentet burde udgøre
1/3 af det samlede antal medlemmer fra de nationale parlamenter.
Det lettiske parlament, UK House of Commons og det irske parlament
har også kritiseret LIBE-udvalgets ændringsforslag for at være alt for detalje-
rede, og at det derfor vil blive vanskeligt at foretage efterfølgende tilpasninger
af procedurerne, idet selv de mindste ændringer skulle vedtages efter den
almindelige lovgivningsprocedure. Ifølge det
lettiske
og
det irske parlament
er LIBE-udvalgets fremgangsmåde i øvrigt også i strid med sædvanlig praksis
for interparlamentarisk samarbejde og med Protokollen om de nationale par-
lamenters rolle i EU. Herefter skal procedurerne for interparlamentarisk sam-
arbejde i EU fastlægges i fællesskab af Europa-Parlamentet og de nationale
parlamenter.
4/6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1334721_0005.png
Letlands Parlament
kritiserer videre, at Europa-Parlamentet lægger op til at
dokumenter om bl.a. trusselsvurderinger, strategiske analyser og rapporter
vedr. Europol kun sendes til den fælles parlamentariske kontrolgruppe og ikke
til samtlige nationale parlamenter.
Endelig er
den svenske Rigsdag
og
UK House of Lords
bekymret for, om
den fremtidige kontrol kommer til at medføre en indblanding i Europols kon-
krete administrative afgørelser.
Rigsdagen
understreger vigtigheden af at
holde lovgivende og udøvende magt adskilt og anfører, at den parlamentari-
ske kontrol med Europol snarere bør fokusere på opfølgningen af resultater
og strategier end på kontrollen med konkrete beslutninger
7
.
Rigsdagen
fryg-
ter også, at udnævnelsen af Europols direktør bliver en politisk proces. Her-
med hentydes formentlig til forslaget om at kontrolgruppen skal gennemføre
høringer og afgive indstilling om kandidaterne til posten som Europols direk-
tør.
LIBE-udvalgets endelige betænkning af 7. februar
tager dog kun meget lidt
af kritikken på sig. Dog foreslog rapporteur’en oprindelig i sit betænkningsud-
kast, at de nationale parlamenter kun skulle have et enkelt medlem hver i
kontrolgruppen. I den endelige betænkning repræsenteres de nationale par-
lamenter af et medlem plus en stedfortræder fra hvert parlament. Parlamenter
med to kamre kan derfor sende en repræsentant fra hvert kammer.
Hvad sker der nu?
Næste skridt er afstemningen om betænkningen på Parlamentets plenarsam-
ling den 24.-27.februar 2014 i Strasbourg. Her ventes Plenaren at give Euro-
pa-Parlamentets forhandlingshold mandat til at forhandle med Rådet i efter-
året 2014.
Den parlamentariske kontrol med Europol forventes også at blive drøftet på
Parlamentsformandskonferencen i april 2014 i Vilnius.
Med venlig hilsen
Thomas Fich
7
Brev af 12. september 2013.
5/6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3611
6/6