Europaudvalget 2013-14
EUU Alm.del Bilag 713
Offentligt
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Fødevarestyrelsen
Kemi og Fødevarekvalitet/AKOU
Dep sagsnr.: 27639
Den 16. september 2014
FVM 314
G
RUNDNOTAT TIL
F
OLKETINGETS
E
UROPAUDVALG
om ændring af bilag II, III og V til Europa-Parlamentets og Rådets forordning
396/2005 med hensyn til maksimalgrænseværdier for pesticiderne 1,4-
dimethylnaphthalen, benfuracarb, carbofuran, carbosulfan, ethephon,
fenamidon, fenvalerat, fenhexamid, furathiocarb, imazapyr, malathion,
picoxystrobin, spirotetramat, tepraloxydim og trifloxystrobin i eller på specifik-
ke produkter (komitésag)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Forslaget omhandler ændringer af maksimalgrænseværdier i bilag II, III og V til pesticid-
rammeforordning nr. 396/2005 for 15 aktivstoffer i en række afgrøder og i produkter af
animalsk oprindelse. Forslaget indebærer ændringer af maksimalgrænseværdier på
baggrund af nye anvendelser og importtolerancer for stofferne 1,4-dimethylnaphthalen,
ethephon, fenamidon, fenvalerat, fenhexamid, imazapyr, malathion, picoxystrobin,
spirotetramat, tepraloxydim og trifloxystrobin samt revurdering af stofferne carbofuran,
carbosulfan, benfuracarb og furathiocarb. Ændringerne betyder, at der både er
maksimalgrænseværdier, der sættes op, og maksimalgrænseværdier, der sættes ned.
Der er gennemført risikovurderinger for de anførte stoffer, og de ændrede
maksimalgrænseværdier – bortset fra maksimalgrænseværdien for malathion i havesalat
og citrusfrugter – vurderes at være sundhedsmæssigt acceptable. DTU
Fødevareinstituttet har foretaget en vurdering af eventuelle kombinationseffekter.
Forslaget forventes at komme til afstemning i Den Stående Komité for Planter, Dyr,
Fødevarer og Foder (SCoPAFF) den 22. – 23. september 2014. En vedtagelse af forslaget
- bortset fra maksimalgrænseværdierne for malathion i havesalat og citrusfrugter –
vurderes at betyde et uændret beskyttelsesniveau i Danmark. Regeringen kan støtte
forslaget, såfremt grænseværdierne for malathion i havesalat og citrusfrugter ikke sættes
op.
Det bemærkes, at regeringens holdning til forslaget ligger inden for de retningslinjer,
regeringen har forelagt Folketingets fødevareordførere for behandling af komitésager om
fastsættelse af maksimalgrænseværdier for pesticidrester.
Baggrund
Kommissionen har fremsat forslag til ændring af bilag II, III og V til forordning nr.
396/2005 af 23. februar 2005 om maksimalgrænseværdier for pesticidrester i eller på
vegetabilske og animalske fødevarer og foderstoffer og om ændring af Rådets direktiv
91/414/EØF (herefter pesticidrammeforordningen).
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1399947_0002.png
2
Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 14, stk. 1, litra a i pesticidrammeforordnin-
gen.
Forslaget behandles i en forskriftkomitéprocedure med kontrol i Den Stående Komité for
Planter, Dyr, Fødevarer og Foder (SCoPAFF). Hvis der er kvalificeret flertal for forslaget,
forelægger Kommissionen forslaget for Rådet og Europa-Parlamentet, der udtaler sig
med henholdsvis kvalificeret og absolut flertal inden for 3 måneder. Kommissionen ved-
tager forslaget, såfremt Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig forslaget eller ikke har
udtalt sig inden for tidsfristen. Opnås der ikke kvalificeret flertal i Den Stående Komité
for Planter, Dyr, Fødevarer og Foder (SCoPAFF), forelægger Kommissionen sagen for
Rådet og Europa-Parlamentet, der udtaler sig med henholdsvis kvalificeret og absolut
flertal inden for 2 måneder. Kommissionen vedtager forslaget, såfremt Rådet og Europa-
Parlamentet tilslutter sig forslaget eller ikke har udtalt sig inden for tidsfristen.
Forslaget forventes at komme til afstemning i Den Stående Komité for Planter, Dyr, Fø-
devarer og Foder (SCoPAFF) den 22. og 23. september 2014.
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er
derfor regeringens vurdering, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincip-
pet.
Formål og indhold
Generelt om ændringer af maksimalgrænseværdier for pesticidrester
Maksimalgrænseværdier for pesticidrester i fødevarer er fastsat i pesticidrammeforord-
ningens bilag II for de aktivstoffer, der allerede er fuldt evaluerede i forbindelse med op-
tagelse eller ikke-optagelse på EU’s positivliste til anvendelse af pesticider (forordning
1107/2009). Maksimalgrænseværdier er fastsat i bilag III for de aktivstoffer og afgrøder,
der endnu ikke er færdigevaluerede med hensyn til alle anvendelser og resulterende
restindhold; der er dog foretaget en sundhedsmæssig vurdering af alle maksimalgrænse-
værdier i bilag III.
For nogle pesticider vurderes det ikke nødvendigt at fastsætte maksimalgrænseværdier,
fordi et eventuelt restindhold efter anvendelse af pesticiderne ikke vurderes at have en
sundhedsmæssig risiko. Disse stoffer opføres på en liste i pesticidrammeforordningens
bilag IV. Pesticider, hvor alle maksimalgrænseværdier fastsættes på detektionsgrænsen,
opføres på bilag V.
Når der er indgivet en ansøgning om en konkret anvendelse af et pesticid i EU, gennem-
føres der i EU en konkret risikovurdering, og der fastlægges på den baggrund specifikke
maksimalgrænseværdier for pesticidrester i bestemte afgrøder. Så længe der ikke er
fastlagt en maksimalgrænseværdi på baggrund af konkrete anvendelser af et pesticid,
gælder den automatisk fastsatte analytiske detektionsgrænse på 0,01 mg/kg for afgrøde-
pesticid-kombinationen. Dette er udtryk for en 0-tolerance, idet det pågældende pesticid
ikke må kunne måles i afgrøden.
En maksimalgrænseværdi kan, efter den fornødne konkrete risikovurdering i EU, indføres
eller ændres på baggrund af:
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1399947_0003.png
3
udvidet anvendelse til andre afgrøder af et allerede godkendt pesticid.
anden anvendelse af et pesticid, for eksempel i en medlemsstat hvor der for en
effektiv bekæmpelse påkræves en øget behandling, der medfører en øget rest i
afgrøden.
ansøgninger om importtolerancer fra tredjelande for produkter, der indføres til EU,
og hvor der ikke allerede er fastsat en dækkende EU-grænseværdi.
implementering af Codex Alimentarius (FAO/WHO) grænseværdier i EU.
nye oplysninger om for eksempel toksikologi.
planlagt revurdering af pesticidet.
andre særlige forhold (for eksempel at stoffet forekommer som miljøforurening).
tilbagekaldelse af eksisterende godkendelser.
Ansøgninger om fastsættelse af en ny maksimalgrænseværdi på baggrund af anvendelse
i EU eller import af fødevarer, der indeholder rester af stoffet, bliver i første omgang eva-
lueret af en medlemsstat i EU. Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) fore-
tager herefter en videnskabelig sundhedsmæssig vurdering af alle forslag til ændringer af
maksimalgrænseværdier.
Kommissionens forslag
Kommissionen foreslår på baggrund af videnskabelige risikovurderinger fra Den Europæi-
ske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA), at bilag II, III og V ændres med hensyn til
maksimalgrænseværdier (MRL) for stofferne 1,4-dimethylnaphthalene, benfuracarb, car-
bofuran, carbosulfan, ethephon, fenamidon, fenvalerat, fenhexamid, furathiocarb, imaza-
pyr, malathion, picoxystrobin, spirotetramat, tepraloxydim and trifloxystrobin.
I forslaget behandles carbofuran, carbosulfan, benfuracarb og furathiocarb under ét,
hvilket skyldes, at carbosulfan, benfuracarb og furathiocarb under den analytiske proces
delvist omdannes til carbofuran. For disse stoffer foreslås maksimalgrænseværdierne
ændret på baggrund af en revurdering.
For de øvrige stoffer foreslås maksimalgrænseværdierne ændret som konsekvens af nye
anvendelser og importtolerancer.
Maksimalgrænseværdien sættes til detektionsgrænsen, hvis der hverken er en relevant
godkendelse i EU, en importtolerance eller en Codex Alimentarius-grænseværdi. Stoffer,
hvor alle maksimalgrænseværdierne sættes ned til detektionsgrænsen, overføres til bilag
V.
Nedenfor er angivet hvilke maksimalgrænseværdier, der foreslås sat op fra den analyti-
ske detektionsgrænse (ny maksimalgrænseværdi), hvilke maksimalgrænseværdier, der
foreslås sat op fra en værdi højere end den analytiske detektionsgrænse (maksimal-
grænseværdien sættes op) samt hvilke maksimalgrænseværdier, der sættes ned.
Grænseværdier som følge af nye anvendelser og importtolerancer af stofferne:
For 1,4-dimethylnaphthalen sættes ny maksimalgrænseværdi for kartofler.
For ethephon sættes maksimalgrænseværdien op for spisedruer og spiseoliven.
For fenamidon sættes maksimalgrænseværdien op for hele gruppen andre rod- og
knoldgrøntsager undtagen sukkerroe, hvidløg, kepaløg (perleløg), skalotteløg,
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1399947_0004.png
4
forårsløg (pibeløg og lignende sorter), tomater (kirsebærtomat, trætomat,
blærebæger, gojibær, bukketorn), peberfrugter (chilipeber), auberginer, broccoli,
kinakål (indisk sennep, pak choi, tai goo choi, choi sum, pe-tsai), vårsalat,
havesalat (hovedsalat, lollo rosso, icebergsalat, romersk salat (cossalat)), endivie,
bredbladet (vild cikorie, rød cikorie, radicchio, kruset endivie, sugar loaf),
havekarse, langskulpet vinterkarse, salatsennep, rød sennep, blade og skud af
brassica, hele gruppen spinat og lign. (blade), hele undergruppen urter, kardoner,
bladselleri, fennikel, rabarber og honning.
For fenhexamid sættes maksimalgrænseværdien op for azerol-hvidtjørn.
For fenvalerat sættes maksimalgrænseværdien ned for mangofrugter.
Maksimalgrænseværdien sættes op for peberfrugter, broccoli og havesalat
(hovedsalat, lollo rosso, icebergsalat, romersk salat (cossalat)).
For imazapyr sættes ny maksimalgrænseværdi for linser, solsikkefrø, rapsfrø,
sennepsfrø og hele hovedgruppen af animalske produkter – landdyr.
For malathion sættes maksimalgrænseværdien op for hele gruppen af
citrusfrugter og havesalat (hovedsalat, lollo rosso, icebergsalat, romersk salat
(cossalat)).
For picoxystrobin sættes maksimalgrænseværdien op for sukkerroer (roden).
For spirotetramat sættes maksimalgrænseværdien op for oliven til olie-
fremstilling.
For tepraloxydim sættes maksimalgrænseværdien op for jordskokker og radiser
(sort ræddike, japanræddike og lignende sorter, jordmandel).
For trifloxystrobin sættes maksimalgrænseværdien op for undergruppen
stængelfrugter.
Grænseværdier som følge af revurderinger:
For carbofuran sættes maksimalgrænseværdien ned for appelsiner, mandariner,
solsikkefrø og rapsfrø.
Udtalelser
Europa-Parlamentet vil få forelagt forslaget som et led i forskriftskomitéproceduren med
kontrol.
Gældende dansk ret
Forslaget vedrører ændring af bilag til pesticidrammeforordningen. Ændringen vil være
direkte gældende i Danmark. I henhold til pesticidrammeforordningens artikel 34 fast-
sætter medlemsstaterne sanktioner for overtrædelse af forordningen.
Konsekvenser
Forslaget har ikke lovgivningsmæssige, statsfinansielle eller administrative konsekvenser.
Forslaget vurderes heller ikke at have samfundsøkonomiske eller erhvervsmæssige kon-
sekvenser.
Forslaget er udarbejdet på basis af videnskabelige vurderinger fra Den Europæiske Føde-
varesikkerhedsautoritet (EFSA), som har vurderet, at de foreslåede ændringer vedrøren-
de maksimalgrænseværdier er sundhedsmæssigt acceptable for forbrugerne.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1399947_0005.png
5
DTU Fødevareinstituttet er anmodet om en vurdering af forslaget og vurderer, at der ikke
vil være sundhedsmæssige problemer som følge af de foreslåede ændringer vedrørende
maksimalgrænseværdier, under forudsætning af, at maksimalgrænseværdierne for ma-
lathion i havesalat og citrusfrugter forbliver uændret.
For stoffet malathion foreslås maksimalgrænseværdien for citrusfrugter sat op fra detek-
tionsgrænsen til 2 mg/kg og for havesalat sat op fra detektionsgrænsen til 0,5 mg/kg.
DTU Fødevareinstituttet udtaler, at det ikke vil være sundhedsmæssigt acceptabelt at
sætte grænseværdierne op, da indtaget af malathion ifølge DTU´s beregningsmetoder
kan overskride det acceptable daglige indtag (ADI).
DTU Fødevareinstituttet bemærker, at Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EF-
SA) ikke har foretaget en vurdering af eventuelle kombinationseffekter, idet der endnu
ikke foreligger en harmoniseret metode til dette. Der arbejdes i Den Europæiske Fødeva-
resikkerhedsautoritet (EFSA), med dansk deltagelse, målrettet på at udvikle en sådan
metode.
Det fremgår af pesticidrammeforordningens artikel 14, stk. 2, at eventuelle kombinati-
onseffekter skal indarbejdes i vurderingen af pesticidrester i fødevarer, når der findes en
egnet metode.
I fravær af en harmoniseret metode til vurdering af mulige kombinationseffekter har DTU
Fødevareinstituttet - på grundlag af den nuværende viden om kombinationseffekter og
indtag af pesticidrester hos den danske befolkning - foretaget en overslagsmæssig vur-
dering af risikoen for indtaget af pesticider, hvor der tages højde for kombinations-
effekter. På baggrund heraf vurderes de foreslåede maksimalgrænseværdier ikke at give
anledning til sundhedsmæssige betænkeligheder.
En vedtagelse af forslaget vurderes på den baggrund – bortset fra maksimalgrænsevær-
dierne for malathion i havesalat og citrusfrugter - at betyde et uændret beskyttelsesni-
veau i Danmark.
Høring
Forslaget har været i høring på høringsportalen. Der er indkommet følgende bemærknin-
ger:
NOAH – Friends of the Earth Denmark har indsendt høringssvar, hvor hovedbudskaberne
er, at Danmark skal afvise højere grænseværdier for pesticidrester. Endvidere fremhæ-
ves det, at Danmark bør arbejde for en helhedsorienteret tilgang til såvel landbrugsprak-
sis som til vurdering af fødevarekvalitet. Desuden fremhæves det, at handelsbarrierer
ikke bør være bestemmende for, hvilke grænseværdier der skal være gældende.
Biodynamisk Forbrugersammenslutning har indsendt høringssvar med det hovedbudskab,
at alle fødevarer skal være biodynamiske eller økologiske for at undgå gift i fødevarer.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Alle pesticider, der anvendes i EU, skal gennem en grundig sundhedsmæssig vurdering,
som fører til fastsættelse af en maksimalgrænseværdi for restindholdet i fødevarerne
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
6
(bilag II og III), eller som fører til den beslutning, at det ikke er nødvendigt at fastsætte
maksimalgrænseværdier (optagelse på bilag IV). Stoffer, hvor alle maksimalgrænsevær-
dierne sættes ned til detektionsgrænsen, overføres til bilag V. Pesticidrammeforordnin-
gen, og de deraf afledte forordninger, er derfor vigtige elementer i beskyttelsen af de
danske forbrugeres sikkerhed. Regeringen kan alene støtte forslag, der vurderes at være
sundhedsmæssigt acceptable.
Det er højt prioriteret fra dansk side, at pesticidrammeforordningen kan virke med hen-
blik på fuld harmonisering af reglerne vedrørende fastsættelse af maksimalgrænseværdi-
er for pesticidrester i fødevarer i EU. For at dette kan lade sig gøre, skal rammeforord-
ningens bilag løbende ændres, herunder bilag II, III, IV og V.
For alle stofferne – bortset fra maksimalgrænseværdien for malathion i havesalat og ci-
trusfrugter – er det vurderingen, at de foreslåede ændringer vil medføre en tilstand på
fødevareområdet, der er sundhedsmæssigt acceptabel.
Regeringen kan støtte forslaget, idet man dog lægger afgørende vægt på, at den eksiste-
rende maksimalgrænseværdi for malathion i havesalat og citrusfrugter forbliver uændret
og dermed i overensstemmelse med den videnskabelige rådgivning fra DTU.
Det bemærkes, at regeringens holdning til forslaget ligger inden for de retningslinjer,
regeringen har forelagt Folketingets fødevareordførere for behandling af komitésager om
fastsættelse af maksimalgrænseværdier for pesticidrester.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Man er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslaget i andre
medlemsstater. Baseret på afstemningerne fra tidligere lignende forslag vurderes der at
være kvalificeret flertal for forslaget.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.