Europaudvalget 2013-14
EUU Alm.del Bilag 69
Offentligt
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Fødevarestyrelsen
Kemi og Fødevarekvalitet/RENS
Sagsnr.: 2013-29-221-01930/Dep sagsnr: 23224
Den 8. november 2013
FVM 202
G
RUNDNOTAT TIL
F
OLKETINGETS
E
UROPAUDVALG
om ændring af bilag II, III og V til Europa-Parlamentets og Rådets forordning
396/2005 med hensyn til maksimalgrænseværdier for pesticiderne acibenzolar-
S-methyl, ethoxyquin, flusilazol, isoxaflutol, molinat, propoxycarbazon, pyraflu-
fen-ethyl, quinoclamin og warfarin i eller på specifikke produkter (komitésag)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Forslaget omhandler ændringer af maksimalgrænseværdier i bilag II, III og V til pesticid-
rammeforordning nr. 396/2005 for ni aktivstoffer i en række afgrøder og i produkter af
animalsk oprindelse. Forslaget indebærer ændringer af maksimalgrænseværdier på
baggrund af revurdering af stofferne acibenzolar-S-methyl, ethoxyquin, flusilazol,
isoxaflutol, molinat, propoxycarbazon, pyraflufen-ethyl, quinoclamin og warfarin.
Revurderingerne betyder, at der både er maksimalgrænseværdier, der sættes op, og
maksimalgrænseværdier, der sættes ned. Der er gennemført risikovurderinger for de
anførte stoffer, og de ændrede maksimalgrænseværdier vurderes at være
sundhedsmæssigt acceptable. DTU Fødevareinstituttet har foretaget en vurdering af
eventuelle kombinationseffekter. Forslaget forventes at komme til afstemning i den
Stående Komité for Fødevarekæden og Dyresundhed (SCoFCAH) i begyndelsen af 2014.
En vedtagelse af forslaget vurderes at betyde et uændret beskyttelsesniveau i Danmark.
Regeringen kan derfor støtte forslaget.
Det skal bemærkes, at regeringens holdning til forslaget ligger inden for de retningslin-
jer, regeringen har forelagt Folketingets fødevareordførere for behandling af komitésager
om fastsættelse af maksimalgrænseværdier for pesticidrester.
Baggrund
Kommissionen har fremsat forslag til ændring af bilag II, III og V til forordning nr.
396/2005 af 23. februar 2005 om maksimalgrænseværdier for pesticidrester i eller på
vegetabilske og animalske fødevarer og foderstoffer og om ændring af Rådets direktiv
91/414/EØF (herefter pesticidrammeforordningen).
Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 14, stk. 1, litra a i pesticidrammeforordnin-
gen.
Forslaget behandles i en forskriftkomitéprocedure med kontrol i den Stående Komité for
Fødevarekæden og Dyresundhed (SCoFCAH). Hvis der er kvalificeret flertal for forslaget,
forelægger Kommissionen forslaget for Rådet og Europa-Parlamentet, der udtaler sig
med henholdsvis kvalificeret og absolut flertal inden for 3 måneder. Kommissionen ved-
tager forslaget, såfremt Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig forslaget eller ikke har
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1298545_0002.png
2
udtalt sig inden for tidsfristen. Opnås der ikke kvalificeret flertal i den Stående Komité for
Fødevarekæden og Dyresundhed (SCoFCAH), forelægger Kommissionen sagen for Rådet
og Europa-Parlamentet, der udtaler sig med henholdsvis kvalificeret og absolut flertal in-
den for 2 måneder. Kommissionen vedtager forslaget, såfremt Rådet og Europa-
Parlamentet tilslutter sig forslaget eller ikke har udtalt sig inden for tidsfristen.
Forslaget forventes at komme til afstemning i den Stående Komité for Fødevarekæden og
Dyresundhed (SCoFCAH) i begyndelsen af 2014.
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er
derfor regeringens vurdering, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincip-
pet.
Formål og indhold
Generelt om ændringer af maksimalgrænseværdier for pesticidrester
Maksimalgrænseværdier for pesticidrester i fødevarer er fastsat i pesticidrammeforord-
ningens bilag II for de aktivstoffer, der allerede er fuldt evaluerede i forbindelse med op-
tagelse eller ikke-optagelse på EU’s positivliste til anvendelse af pesticider (forordning
1107/2009). Maksimalgrænseværdier er fastsat i bilag III for de aktivstoffer og afgrøder,
der endnu ikke er færdigevaluerede med hensyn til alle anvendelser og resulterende
restindhold; der er dog foretaget en sundhedsmæssig vurdering af alle maksimalgrænse-
værdier i bilag III.
Når der er indgivet en ansøgning om en konkret anvendelse af et pesticid i EU, gennem-
føres der i EU en konkret risikovurdering, og der fastlægges på den baggrund specifikke
maksimalgrænseværdier for pesticidrester i bestemte afgrøder. Så længe der ikke er
fastlagt en maksimalgrænseværdi på baggrund af konkrete anvendelser af et pesticid,
gælder den automatisk fastsatte analytiske detektionsgrænse på 0,01 mg/kg for afgrøde-
pesticid-kombinationen. Dette er udtryk for en 0-tolerance, idet det pågældende pesticid
ikke må kunne måles i afgrøden.
En maksimalgrænseværdi kan, efter den fornødne konkrete risikovurdering i EU, indføres
eller ændres på baggrund af:
udvidet anvendelse til andre afgrøder af et allerede godkendt pesticid.
anden anvendelse af et pesticid, for eksempel i en medlemsstat hvor der for en
effektiv bekæmpelse påkræves en øget behandling, der medfører en øget rest i
afgrøden.
ansøgninger om importtolerancer fra tredjelande for produkter, der indføres til EU,
og hvor der ikke allerede er fastsat en dækkende EU-grænseværdi.
implementering af Codex Alimentarius (FAO/WHO) grænseværdier i EU.
nye oplysninger om for eksempel toksikologi.
planlagt revurdering af pesticidet.
andre særlige forhold (for eksempel at stoffet forekommer som miljøforurening).
tilbagekaldelse af eksisterende godkendelser.
Ansøgninger om fastsættelse af en ny maksimalgrænseværdi på baggrund af anvendelse
i EU eller import af fødevarer, der indeholder rester af stoffet, bliver i første omgang eva-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1298545_0003.png
3
lueret af en medlemsstat i EU. Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) fore-
tager herefter en videnskabelig sundhedsmæssig vurdering af alle forslag til ændringer af
maksimalgrænseværdier.
Kommissionens forslag
Kommissionen foreslår på baggrund af videnskabelige risikovurderinger fra Den Europæi-
ske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA), at bilag II, III og V ændres med hensyn til
maksimalgrænseværdier (MRL) for stofferne acibenzolar-S-methyl, ethoxyquin, flusilazol,
isoxaflutol, molinat, propoxycarbazon, pyraflufen-ethyl, quinoclamin og warfarin. For dis-
se stoffer foreslås maksimalgrænseværdierne ændret som konsekvens af en revurdering
af stofferne.
Ved revurderingen sættes maksimalgrænseværdien til detektionsgrænsen, hvis der hver-
ken er en relevant godkendelse i EU, en importtolerance eller en Codex Alimentarius-
grænseværdi. Stoffer, hvor alle maksimalgrænseværdierne sættes ned til detektions-
grænsen, overføres til bilag V.
Nedenfor er angivet hvilke maksimalgrænseværdier, der foreslås sat op fra den analyti-
ske detektionsgrænse (ny maksimalgrænseværdi), hvilke maksimalgrænseværdier, der
foreslås sat op fra en værdi højere end den analytiske detektionsgrænse (maksimal-
grænseværdien sættes op) samt hvilke maksimalgrænseværdier, der sættes ned.
Grænseværdier som følge af revurdering af stofferne:
For acibenzolar-S-methyl sættes ny maksimalgrænseværdi for æbler (vildæbler),
pærer (kinesisk pære), byg og hvede (spelt, triticale).
For acibenzolar-S-methyl sættes maksimalgrænseværdien op for mango-frugter.
For acibenzolar-S-methyl sættes maksimalgrænseværdien ned for bananer
(dværgbanan, melbanan, æblebanan), tomater (kirsebærtomater, trætomat
gojibær m.v.),
For ethoxyquin sættes maksimalgrænseværdien ned for pærer (kinesisk pære).
For flusilazol sættes maksimalgrænseværdien ned for hele gruppen af
citrusfrugter, andet i gruppen kernefrugter, kirsebær (sødkirsebær, surkirsebær),
ferskner (nektarin og lignende krydsninger), blommer (kræge, reineclaude,
mirabelle, slåen), andet i gruppen stenfrugter, spisedruer og bananer
(dværgbanan, melbanan, æblebanan).
For flusilazol sættes ny maksimalgrænseværdi for sojabønner, boghvede
(amarant, quinoa), majs, hirse (kolbehirse, teff), durra og abrikoser.
For flusilazol sættes maksimalgrænseværdien op for rug og hvede (spelt,
triticale).
For isoxaflutol sker kun justeringer af detektionsgrænsen, så grænsen svarer til,
hvad man teknisk kan måle.
For molinat sker kun justeringer af detektionsgrænsen, så grænsen svarer til,
hvad man teknisk kan måle.
For propoxycarbazon sker kun justeringer af detektionsgrænsen, så grænsen
svarer til, hvad man teknisk kan måle.
For pyraflufen-ethyl sker kun justeringer af detektionsgrænsen, så grænsen
svarer til, hvad man teknisk kan måle.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1298545_0004.png
4
For quinoclamin sker kun justeringer af detektionsgrænsen, så grænsen svarer til,
hvad man teknisk kan måle.
For warfarin sker kun justeringer af detektionsgrænsen, så grænsen svarer til,
hvad man teknisk kan måle.
Udtalelser
Europa-Parlamentet vil få forelagt forslaget som et led i forskriftskomitéproceduren med
kontrol.
Gældende dansk ret
Forslaget vedrører ændring af bilag til pesticidrammeforordningen. Ændringen vil være
direkte gældende i Danmark. I henhold til pesticidrammeforordningens artikel 34 fast-
sætter medlemsstaterne sanktioner for overtrædelse af forordningen.
Konsekvenser
Forslaget har ikke lovgivningsmæssige, statsfinansielle eller administrative konsekvenser.
Forslaget vurderes heller ikke at have samfundsøkonomiske eller erhvervsmæssige kon-
sekvenser.
Forslaget er udarbejdet på basis af videnskabelige vurderinger fra Den Europæiske Føde-
varesikkerhedsautoritet (EFSA), som har vurderet, at de foreslåede ændringer vedrøren-
de maksimalgrænseværdier er sundhedsmæssigt acceptable for forbrugerne.
DTU Fødevareinstituttet er anmodet om en vurdering af forslaget og vurderer, at der ikke
vil være sundhedsmæssige problemer som følge af de foreslåede ændringer vedrørende
maksimalgrænseværdier. DTU Fødevareinstituttet bemærker, at Den Europæiske Føde-
varesikkerhedsautoritet (EFSA) ikke har foretaget en vurdering af eventuelle kombinati-
onseffekter, idet der endnu ikke foreligger en harmoniseret metode til dette.
Der forskes internationalt og på DTU Fødevareinstituttet i kombinationseffekter, og der
eksisterer et betydeligt vidensgrundlag, når det gælder kombinationseffekter for pesticid-
rester. Der findes imidlertid ikke på nuværende tidspunkt en systematisk harmoniseret
metode til at vurdere eventuelle kombinationseffekter af grupper af pesticider. Det frem-
går af pesticidrammeforordningens artikel 14, stk. 2, at eventuelle kombinationseffekter
skal indarbejdes i vurderingen af pesticidrester i fødevarer, når der findes en egnet me-
tode. Der arbejdes i Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA), med dansk
deltagelse, målrettet på at udvikle en sådan metode til risikovurdering af kombinationsef-
fekter for pesticidrester.
I fravær af en harmoniseret metode til vurdering af mulige kombinationseffekter i forbin-
delse med fastsættelse af maksimalgrænseværdier har DTU Fødevareinstituttet - på
grundlag af den nuværende viden om kombinationseffekter og indtag af pesticidrester
hos den danske befolkning - foretaget en overslagsmæssig vurdering af risikoen for ind-
taget af pesticider, hvor der tages højde for kombinationseffekter. På baggrund heraf
vurderes de foreslåede maksimalgrænseværdier ikke at give anledning til sundhedsmæs-
sig bekymring.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1298545_0005.png
5
Fødevarestyrelsen finder på baggrund af vurderingerne fra Den Europæiske Fødevaresik-
kerhedsautoritet (EFSA) og DTU Fødevareinstituttet, at de foreslåede ændringer af mak-
simalgrænseværdier vil medføre en tilstand på fødevareområdet, der er sundhedsmæs-
sigt acceptabel.
En vedtagelse af forslaget vurderes på den baggrund at betyde et uændret beskyttelses-
niveau i Danmark.
Høring
Forslaget har været i høring på høringsportalen. Der er indkommet følgende bemærknin-
ger:
Biodynamisk Forbrugersammenslutning har indsendt høringssvar med det hovedbudskab,
at alle fødevarer skal være biodynamiske eller økologiske for at undgå gift i fødevarer.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Alle pesticider, der anvendes i EU, skal gennem en grundig sundhedsmæssig vurdering,
som fører til fastsættelse af en maksimalgrænseværdi for restindholdet i fødevarerne (bi-
lag II og III), eller som fører til den beslutning, at det ikke er nødvendigt at fastsætte
maksimalgrænseværdier (optagelse på bilag IV). Stoffer, hvor alle maksimalgrænsevær-
dierne sættes ned til detektionsgrænsen, overføres til bilag V. Pesticidrammeforordnin-
gen, og de deraf afledte forordninger, er derfor vigtige elementer i beskyttelsen af de
danske forbrugeres sikkerhed. Regeringen kan alene støtte forslag, der vurderes at være
sundhedsmæssigt acceptable.
Det er højt prioriteret fra dansk side, at pesticidrammeforordningen kan virke med hen-
blik på fuld harmonisering af reglerne vedrørende fastsættelse af maksimalgrænseværdi-
er for pesticidrester i fødevarer i EU. For at dette kan lade sig gøre, skal rammeforord-
ningens bilag løbende ændres, herunder bilag II, III, IV og V.
For alle stofferne er det vurderingen, at de foreslåede ændringer vil medføre en tilstand
på fødevareområdet, der er sundhedsmæssigt acceptabel.
Regeringen kan støtte forslaget.
Det skal bemærkes, at regeringens holdning til forslaget ligger inden for de retningslin-
jer, regeringen har forelagt Folketingets fødevareordførere for behandling af komitésager
om fastsættelse af maksimalgrænseværdier for pesticidrester.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Man er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslaget i andre
medlemsstater. Baseret på afstemningerne fra tidligere lignende forslag vurderes der at
være kvalificeret flertal for forslaget.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.