Europaudvalget 2013-14
EUU Alm.del Bilag 662
Offentligt
1396348_0001.png
MILJØstyrelsen
Pesticider & genteknologi
29. august 2014
LAHAL
MILJØstyrelsen
Pesticider og genteknologi
29. august 2014
Notat til Folketingets Europaudvalg og Miljøudvalg
Kommissionens delegerede forordning af 4. august 2014 om det arbejdsprogram for
systematisk undersøgelse af alle eksisterende aktivstoffer i biocidholdige produkter, der er
omhandlet i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 528/2012 (C(2014) 5391)
1. Resumé
Kommissionen har udstedt forordning af 4. august 2014 om tilføjelse til Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EU) nr. 528/2012 (biocidforordningen), for så vidt angår den systematiske undersøgelse af
eksisterende biocidholdige aktivstoffer (ved delegeret retsakt). I den delegerede retsakt fastsættes reglerne for et nyt
arbejdsprogram for systematisk undersøgelse af alle eksisterende aktivstoffer, der anvendes i biocidholdige
produkter. Det tidligere arbejdsprogram blev indledt i henhold til artikel 16, stk. 2, i direktiv 98/8/EF
(biociddirektivet), som er blevet ophævet ved forordning nr. 528/2012 (biocidforordningen) Det er derfor
nødvendigt at erstatte det nuværende 10-års arbejdsprogram, som havde hjemmel i den tidligere gældende
forordning (EF) nr. 1451/2007,med en ny forordning med bestemmelser, som er tilpasset og hjemlet i
biocidforordningen.
Forslaget vil ikke medføre behov for ændring af national lovgivning og den delegerede retsakt vurderes generelt at
påvirke beskyttelsesniveauet i Danmark positivt. Forslaget vurderes ikke at få væsentlige økonomiske
konsekvenser og
Regeringen kan støtte, at Rådet ikke gør indsigelse mod udstedelsen af den konkrete
delegerede retsakt. Frist for kommentarer til Kommissionen er d. 3. september.
2. Baggrund
Kommissionen sendte den 4. august 2014 ovennævnte forslag til Rådet. Forslaget har hjemmel i
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 528/2012 om tilgængeliggørelse på markedet
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1396348_0002.png
MILJØstyrelsen
Pesticider & genteknologi
29. august 2014
LAHAL
og anvendelse af biocidholdige produkter (biocidforordningen). Forslaget behandles i henhold til
procedurerne for delegerede retsakter i TEUF artikel 290, jf. Kommissionens meddelelse KOM
(2009) 673 af 9. december 2009 om anvendelse af artikel 290 i traktaten om Den Europæiske
Unions funktionsmåde.
3. Formål og indhold
I begrundelsen for forslaget henviser Kommissionen til, at det igangværende arbejdsprogram for
systematisk undersøgelse af alle eksisterende aktivstoffer, der anvendes i biocidholdige produkter,
er blevet indledt i overensstemmelse med artikel 16, stk. 2 i biociddirektivet.
Biociddirektivet er blevet erstattet af biocidforordningen, og der er derfor behov for detaljerede
regler for videreførelsen af undersøgelsesprogrammet, som er tilpasset biocidforordningens
bestemmelser, herunder nye krav vedrørende godkendelse af in-situ genererede aktivstoffer
(produkter, som genererer biocidaktivstoffer, når de anvendes), nanomaterialer og behandlede
artikler. Disse stoffer var ikke omfattet af biociddirektivet og reguleringen for disse stoffer og
produkter er skærpet med biocidforordningens bestemmelser om godkendelsesprocedure for disse
stoffer og produkter. Det er vigtigt at få udpeget, hvilke kombinationer af aktivstof og produkttype,
der kan markedsføres og anvendes i henhold til de overgangsbestemmelser, der er fastlagt i artikel
89 i biocidforordningen.
4. Europa Parlamentets udtalelser
Europa Parlamentet har endnu ikke udtalt sig om forslaget.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Forordningen vil gælde umiddelbart i Danmark. Det vurderes, at forslaget ikke vil medføre behov
for ændring af national lovgivning.
7. Konsekvenser
Forslagets økonomiske og erhvervsadministrative konsekvenser:
Kommissionen har ikke udarbejdet en konsekvensvurdering. Det vurderes imidlertid, at den
foreslåede regulering af aktivstofferne ikke har væsentlige erhvervsadministrative konsekvenser. De
økonomiske og erhvervsadministrative konsekvenser som følge af skærpede krav, som kan ramme
enkelte danske virksomheder er en følge af biocidforordningen og ikke nærværende delegerede
retsakt.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1396348_0003.png
MILJØstyrelsen
Pesticider & genteknologi
29. august 2014
LAHAL
Statsfinansielle konsekvenser:
Forslaget vurderes ikke at have væsentlige statsfinansielle konsekvenser i forhold til den nuværende
situation, hvor overgangsperioden fungerer.
Samfundsøkonomiske konsekvenser:
Forslaget vurderes ikke at få væsentlige samfundsøkonomiske konsekvenser.
Beskyttelsesniveau:
I forhold til den nuværende retstilstand, hvor overgangsperioden fungerer, forventes forslaget at
påvirke beskyttelsesniveauet for miljø og sundhed i Danmark positivt, da forslaget udmønter
biocidforordningens nye krav vedrørende godkendelse af in-situ genererede aktivstoffer,
nanomaterialer og behandlede artikler.
8. Høring
Forslaget er sendt i høring i Miljøspecialudvalg med frist den 2. september kl. 14.00. Der er
modtaget høringssvar fra 3F, som støttede regeringens foreløbige generelle holdning samt
Veterinær- og Fødevaremyndigheden i Grønland, som ikke havde bemærkninger. De indkomne
høringssvar har ikke givet anledning til at ændre regeringens holdning.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Den fremgangsmåde, som foreslås i den delegerede retsakt, er ved to møder blevet drøftet i en
ekspertgruppe sammensat af repræsentanter for de kompetente myndigheder for biocidholdige
produkter, Det Europæiske Kemikalieagentur og repræsentanter for biocidindustrien. På møderne er
der ikke rejst indvendinger imod forslaget og det må forventes, at der er bred opbakning til
Kommissionens forslag
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen er enig i, at der er behov for en tilpasning af de nuværende regler, således at disse
stemmer overens med biocidforordningens overgangsperiode, og at der dermed også tages højde for
skærpede krav vedrørende bl.a. nanomaterialer, in-situ genererede aktivstoffer og behandlede
artikler, som allerede følger af biocidforordningen. Regeringen kan støtte, at Rådet ikke gør
indsigelse mod udstedelsen af den konkrete delegerede retsakt.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen forelægges Folketinget til orientering.