Nørrebrogade 39, 1. tv., 2200 København N
www.baeredygtigtrafik.dk
Bagsværd, den 14. juli 2014
Jeppe Kofod
Christel Schaldemose
Ole Christensen
Morten Helveg Petersen
Bendt Bendtsen
Margrete Auken
Rina Ronja Kari
Morten Messerschmidt
Rikke Karlsson
Anders Primdahl Vistisen
Jørn Dohrmann
Ulla Tørnæs
Jens Rohde
Skal det virkelig være nat med europæiske nattog?
Kære Bendt Bendtsen,
Rådet for Bæredygtig Trafik har med beklagelse erfaret, at der er planer om at nedlægge nattoget,
der udgår fra København med Basel, Køln/Amsterdam og Prag (over Berlin) som destinationer, fra
køreplansskiftet i december. Nattoget indgår i et større samlet system af europæiske
nattogsforbindelser.
Det forekommer os, at en sådan disposition vil stride mod EU's overordnede målsætninger på
transportområdet, idet etableringen af velfungerende, grænseoverskridende transportnet længe
været EU's politik, og en udvikling i denne retning har i en årrække været i gang inden for
rammerne af det transeuropæiske transportnetværk (TEN-T). Der har samtidig været et stigende
fokus på transportens skadelige virkninger på miljø og klima og behovet for at nedbringe CO2-
udledningerne fra transportaktiviteterne i EU. Det har ført til vedtagelsen af en række
målsætninger og hensigtserklæringer og også til konkrete tiltag og foranstaltninger.
1