Kære folketingsmedlem, medlem af Europaudvalget
Hver gang vi har haft EU parlamentsvalg har det lydt: ”nu skal vi have borgerne til at interessere sig for EU /
Få EU tættere på borgerne”.
Jeg vil gerne give jer et eksempel på hvor ”nemt” det er som borger, at give sin mening til kende i en såkaldt
åben høring. Nemlig den høring der pt. afholdes om EU/USA frihandelsaftale.
1. Hvordan ved borgerne overhovedet, at der er åbne høringer man kan deltage i og at man finder
dem på kommissionens hjemmeside. Se nedenfor.
2. Når først man har fundet siden går det fint indtil man rent faktisk trykker på høringen – så findes
teksten kun på engelsk! Se nedenfor.
3. Når man så har kæmpet sig igennem den engelske tekst kommer man til selve spørgeskemaet
benævnt ”Online questionnaire” - ARRRGH det kan de simpelthen ikke mene seriøst! 23 sider fylder
det som PDF plus 44 siders referencetekst og ingen hjælpetekst. Hvad er f.eks. sektor (som
privatperson) eller EU’s åbenhedsregister? Se vedhæftede PDF.
Det er for mig meget tydeligt, at man simpelthen ikke ønsker at borgerne kommer til orde når man stiller så
mange hindringer op.
Jeg vil end ikke nævne god forvaltningsskik og andre uvedkommende emner, men da jeg er jurist i en
kommune, kan jeg ikke lade være med at tænke på, hvad der ville ske, hvis vi foretog høringer på denne
måde.
Jeg er absolut EU-tilhænger, men EU gør det ikke altid nemt at argumentere for sagen…..
Jeg anbefaler at I arbejder for at ændre høringsprocedurerne ved:
1. At oplyse befolkningen, så den ved at der findes høringer og hvor de kan findes.
2. At de nødvendige dokumenter findes på dansk.
3. At der udover de juridiske dokumenter også findes en ”sagsgennemgang” på dansk – vel og mærke
læseligt dansk!
4. At spørgeskemaet godt må være emneopdelt, men at man (i det mindste som borger) kan få en
simpel udgave.
Der er ikke noget der engagere borgere mere end muligheden for at blive hørt.
Med venlig hilsen
Else Søndergaard Dam
Rørholmsgade 10, 5.tv.
1352 København K