Europaudvalget 2013-14
EUU Alm.del Bilag 570
Offentligt
1386300_0001.png
Europaudvalget
REFERAT
AF 32. EUROPAUDVALGSMØDE
Dato:
Tidspunkt:
Sted:
Til stede:
Den 12. juni 2014
Kl. 9.00
Vær. 2-133
Morten Bødskov (S), næstformand, Erling Bonnesen (V) og Pia
Adelsteen (DF).
Beskæftigelsesminister Mette Frederiksen, sundhedsminister Nick
Hækkerup, minister for børn, ligestilling og sociale forhold Manu Sa-
reen og fødevareminister Dan Jørgensen.
Desuden deltog:
Morten Bødskov (S) fungerede som formand under hele mødet.
Punkt 1. Rådsmøde nr. 3323 (beskæftigelse, socialpolitik, sundhed og forbruger-
beskyttelse) den 19.-20. juni 2014
Beskæftigelsesministeren forelagde dagsordenspunkter 3, 4 og 6 til orientering. Derud-
over ville hun orientere udvalget om tre verserende sager var EU-Domstolen.
Sundhedsministeren forelagde dagsordenspunkterne 8, 9 og 10 til orientering og oplyste,
at rådsmødedagsordenen var kort og omfattede en fremskridtsrapport om forordningsfor-
slagene om medicinsk udstyr og to sæt rådskonklusioner. Ministeren for børn, ligestilling,
integration og sociale forhold forelagde afslutningsvis dagsordenspunkterne 1, 2, 5 og 7.
1. Forslag til Rådets direktiv om gennemførelse af princippet om ligebehandling af
alle uanset religion eller tro, handicap, alder eller seksuel orientering
Fremskridtsrapport
KOM (2008) 0426
Rådsmøde 3323 – bilag 1 (samlenotat side 3)
KOM (2008) 0426 – bilag 3 (henvendelse af 28/8-08 fra Dansk
Arbejdsgiverforening)
KOM (2008) 0426 – bilag 7 (udtalelse fra EUU til Kommissionen)
KOM (2008) 0426 – bilag 8 (Kommissionens svar til EUU)
KOM (2008) 0426 – bilag 6 (henvendelse af 30/11-08 fra
Landsforeningen for Bøsser og Lesbiske)
KOM (2008) 0426 – svar på spørgsmål 1
KOM (2008) 0426 – svar på spørgsmål 2
Udvalgsmødereferat:
EUU alm. del (13) – bilag 208 (side 407 senest behandlet i EUU
6/12-13)
EUU alm. del (12) – bilag 472 (side 1368, behandlet i EUU 7/6-
13)
1089
EUU, Alm.del - 2013-14 - Bilag 570: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 12/6-14
32. Europaudvalgsmøde 12/6 2014
Socialministeren:
Forslaget har siden sin fremlæggelse i juli 2008 været behandlet un-
der en lang række EU-formandskaber. Mine forgængere har gentagne gange orienteret
udvalget om sagen. Jeg kan oplyse, at der under det græske formandskab har været af-
holdt to korte møder om sagen, og der er ikke er opnået nævneværdige fremskridt. Alle
medlemsstaterne har fortsat generelle undersøgelsesforbehold til forslaget, da der stadig
er uløste problemstillinger vedrørende direktivets rækkevidde, begrebsanvendelse og
juridiske fortolkning.
Vi kan fortsat konstatere, at den krævede enstemmighed har lange udsigter, og sagen
forelægges også denne gang Rådet alene med henblik på en fremskridtsrapport.
1090
EUU, Alm.del - 2013-14 - Bilag 570: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 12/6-14
32. Europaudvalgsmøde 12/6 2014
2. Forslag til direktiv om en mere ligelig kønsfordeling blandt menige bestyrelses-
medlemmer i børsnoterede selskaber
Fremskridtsrapport
KOM (2012) 0614
Rådsmøde 3323 – bilag 1 (samlenotat side 49)
KOM (2012) 0614 – bilag 7 (henvendelse af 10/10-13 fra Dansk
Industri)
EUU alm. del (12) – bilag 409 (Kommissionens non-paper om
hjemmel for direktivforslaget) (fortroligt – dtfo.ft.dk) (papiromdelt
på KOM (2012) 0614 – bilag 6)
EUU alm. del (12) – bilag 336 (notat af 12/4-13) (udtalelse fra
Rådets Juridiske Tjeneste) (fortroligt – dtfo.ft.dk) (papiromdelt på
KOM (2012) 0614 – bilag 5)
KOM (2012) 0614 – bilag 4 (Folketingets begrundede udtalelse)
EUU alm. del (11) – bilag 473 (revideret oversættelse af
regeringens høringssvar på Kommissionens høring om flere
kvinder i bestyrelser)
EUU alm. del (11) – bilag 600 (Ligestillingsministerens og
Erhvervs- og vækstministerens brev til Kommissær Reding og
Barnier vedrørende kvinder i bestyrelser)
EUU alm. del (11) – bilag 609 (brev vedr. kvinder i bestyrelser)
KOM (2012) 0614 – svar på spørgsmål 1
Rådsmøde 3146 – bilag 3 (debatten om kvinder i bestyrelser)
EUU alm. del (11) – svar på spørgsmål 71
EUU alm. del (11) – svar på spørgsmål 72
EUU alm. del (11) – svar på spørgsmål 73
EUU alm. del (11) – svar på spørgsmål 74
EU-note (12) – E 33 (intern) (note af 2/5-13)
EU-note (12) – E 9 (note af 30/11-12 om Kommissionens forslag
om kvoter for kvinder i bestyrelser)
Udvalgsmødereferater:
EUU alm. del (13) – bilag 208 (side 424 senest behandlet i EUU
6/12-13)
EUU alm. del (12) – bilag 472 (side 1370 FO, forhandlingsoplæg
forelagt EUU 7/6-13)
EUU alm. del (12) – bilag 334 (side 985, besvarelse af
samrådsspørgsmål M og N 15/3-13)
EUU alm. del (12) – bilag 65 (side 168, besvarelse af
samrådsspørgsmål B, 2. del 17/10-12)
EUU alm. del (12) – bilag 48 (side 107, besvarelse af
samrådsspørgsmål B, 1. del 12/10-12)
1091
EUU, Alm.del - 2013-14 - Bilag 570: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 12/6-14
32. Europaudvalgsmøde 12/6 2014
Socialministeren:
Dette punkt vedrører en fremskridtsrapport, som EU-formandskabet
fremlægger vedrørende direktivforslag om kønsfordeling i børsnoterede selskabers besty-
relser. Regeringen fremlagde direktivforslaget til forhandlingsoplæg for Folketingets Eu-
ropaudvalg den 7. juni 2013. Regeringen fik på den baggrund et klart mandat fra Folke-
tinget: Danmark støtter ikke direktivforslaget. Det har regeringen herefter gjort meget klart
både i Rådet, i Kommissionen og over for de skiftende formandskaber. Jeg kan oplyse, at
direktivforslaget under det græske formandskab har været behandlet på et enkelt møde i
arbejdsgruppen. Behandlingen af direktivforslaget under det græske formandskab har
båret præg af, at der lige nu er et blokerende mindretal i Rådet, og at dette blokerende
mindretal ikke ønsker at gå ind i en indholdsmæssig forhandling af direktivforslaget.
Danmark er som bekendt en del af dette blokerende mindretal.
Pia Adelsteen
spurgte, hvad der kommer til at ske med kønskvoteforslaget. Der er et
blokerende mindretal, men der kommer hele tiden nye ændringsforslag. Hun ville ønske,
at forslaget røg ned i en dyb grav og blev dækket af jord.
Socialministeren
svarede, at det kom an på den nye Kommission og det nye Parlament.
Der har ikke været egentlige forhandlinger på grund af det blokerende mindretal, som
Danmark er en del af, og derfor har der ikke været nogen progression på området. Han
troede ikke, der ville ske synderlig meget på området det næste stykke tid.
3. Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om reetablering af
EURES
Fremskridtsrapport
KOM (2014) 0006
Rådsmøde 3323 – bilag 1 (samlenotat side 66)
Beskæftigelsesministeren
havde ingen bemærkninger til dette punkt.
1092
EUU, Alm.del - 2013-14 - Bilag 570: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 12/6-14
32. Europaudvalgsmøde 12/6 2014
4. Europæisk Semester 2014: Bidrag til Det Europæiske Råd
Politisk drøftelse
Se ministerens forelæggelse nedenfor.
a) Udkast til Rådets landespecifikke henstillinger til hver medlemsstat pba. de
nationale neformprogrammer 2014, inklusive makroøkonomisk
ubalanceprocedure
Vedtagelse (art. 148 TFEU)
Rådsmøde 3323 – bilag 1 (samlenotat side 77)
EUU alm. del (13) – bilag 403 (Danmarks nationale
reformprogram 2014)
b) Eksamination af de nationale reformprogrammer (2014) og
implementeringen af de landespecifikke henstillinger for 2013
Godkendelse af udtalelse fra Beskæftigelseskomitéen
Rådsmøde 3323 – bilag 1 (samlenotat side 77)
EUU alm. del (13) – bilag 403 (Danmarks nationale
reformprogram 2014)
c) Prioriteter for 2014 pakken med rådshenstillinger
Rapport fra Komitéen for Social Beskyttelse
Rådsmøde 3323 – bilag 1 (samlenotat side 77)
d) Employment Performance Monitor og benchmarks
Vedtagelse
Rådsmøde 3323 – bilag 1 (samlenotat side 77)
e) Resultattavlen for indikatorer på social- og
beskæftigelsesområdet
Vedtagelse af fælles udtalelse fra Beskæftigelseskomitéen og Komi-
téen for Social Beskyttelse
Rådsmøde 3323 – bilag 1 (samlenotat side 77)
f) Arbejdsmarkedsrapport
Vedtagelse af Beskæftigelseskomitéens rapport
Rådsmøde 3323 – bilag 1 (samlenotat side 77)
g) Implementering af ungegarantien
Vedtagelse af Beskæftigelseskomitéens rapport
Rådsmøde 3323 – bilag 1 (samlenotat side 77)
1093
EUU, Alm.del - 2013-14 - Bilag 570: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 12/6-14
32. Europaudvalgsmøde 12/6 2014
Beskæftigelsesministeren:
Det første punkt på EPSCO-mødet i næste uge handler om
det europæiske semester og dermed forberedelsen af Det Europæiske Råd i slutningen
af juni. Sagen forelægges til orientering. Kommissionen har over for Danmark kun lagt op
til tre henstillinger, hvoraf den ene er på arbejdsmarkeds- og uddannelsesområdet. Her
lyder henstillingen, at vi skal ”træffe yderligere foranstaltninger for at fremme beskæftigel-
sesegnetheden for de personer, der befinder sig på kanten af arbejdsmarkedet.” Det er
en ambition og en idé, som vi til fulde deler fra regeringens side, og rigtigt meget af det
arbejde, vi laver, handler jo netop om at få åbnet vores arbejdsmarked op, så flere kan få
lov til at være en aktiv del af vores arbejdsfællesskab.
1094
EUU, Alm.del - 2013-14 - Bilag 570: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 12/6-14
32. Europaudvalgsmøde 12/6 2014
5. Rådskonklusioner om kvinder og økonomi
Vedtagelse
Rådsmøde 3323 – bilag 1 (samlenotat side 80)
Socialministeren:
Rådskonklusionerne om kvinder og økonomi er en del af de skiftende
formandskabers opfølgning på FN’s Beijinghandlingsplan fra 1995, og det græske for-
mandskab har valgt at fremhæve kvinder og økonomi. I udkastet til rådskonklusioner un-
derstreges det, at kvinders deltagelse på arbejdsmarkedet er vigtig for den økonomiske
vækst, velstand og konkurrenceevne.
Der lægges således op til at styrke kvinders arbejdsmarkedsdeltagelse ved bl.a.
o
o
o
o
at sikre gode muligheder for børnepasning og ældrepleje,
at have ordninger for forældreorlov, der fremmer fædres deltagelse,
at arbejde for en arbejdspladskultur, der giver mulighed for at kombinere
familie- og arbejdsliv,
og at nedbryde det kønsopdelte arbejdsmarked.
Endelig opfordres der til at vedtage tre konkrete indikatorer, der følger kvinderS og
mænds deltagelse på arbejdsmarkedet med hensyn til fuldtid kontra deltid og antallet af
selvstændigt erhvervsdrivende.
Jeg støtter naturligvis synspunktet om, at kvinders deltagelse på arbejdsmarkedet er vig-
tig for den økonomiske vækst. Det er selvfølgelig også vigtigt for den enkelte kvinde at
deltage på arbejdsmarkedet og dermed kunne leve et selvstændigt liv. Regeringen er
derfor positiv over for forslaget til rådskonklusioner.
1095
EUU, Alm.del - 2013-14 - Bilag 570: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 12/6-14
32. Europaudvalgsmøde 12/6 2014
6. Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets afgørelse om en europæisk platform
for forbedring af samarbejdet i forbindelse med forebyggelse af og
afskrækkelse fra sort arbejde
Vedtagelse/orienterende debat
KOM (2014) 0221
Rådsmøde 3323 – bilag 1 (samlenotat side 82)
Beskæftigelsesministeren:
Næste punkt på dagsordenen vedrører sort arbejde. For-
slaget fra Kommissionen lægger op til, at vi skal styrke EU-samarbejdet om at forebygge
og bekæmpe sort arbejde. Det er et ønske og en ambition, vi også til fulde deler, hvad
enten det handler om sort arbejde på det almindelige, danske arbejdsmarked, eller når
det vedrører social dumping. Med forslaget etableres der en embedsmandskomité, der
skal muliggøre et mere systematisk samarbejde mellem medlemslandene. Samarbejdet
forventes i starten primært at fokusere på vidensdeling og erfaringsudveksling, og senere
kan det komme på tale at overveje mere operationelle initiativer som f.eks. fælles aktioner
i grænseområder, hvis der er interesse for det. Jeg synes, det er en god idé at udveksle
erfaringer vedrørende bekæmpelse af sort arbejde, som der er al grund til at tage afstand
fra. Og det er fint at få det spørgsmål på dagsordenen. På rådsmødet den 19. juni vil for-
mandskabet give en status over forhandlingerne. Der kommer i øvrigt en frokostdrøftelse
om arbejdsmiljø, men vi har endnu ikke fået at vide, hvad den specifikt kommer til at
handle om.
Pia Adelsteen
henviste til, at ministeren havde sagt, at man ville lave en embedsmands-
komité og muligvis nogle fælles aktioner specielt i grænseområder. Var der historik for, at
sort arbejde er mere udbredt i grænseområder, eller hvordan skulle det forstås?
Beskæftigelsesministeren
kunne ikke på stående fod udtale sig om, hvorvidt der er
større koncentration af sort arbejde i nogle bestemte geografiske områder. Det handler
først og fremmest om et samarbejde om at udveksle erfaringer og viden. Det hænger
selvfølgelig sammen med, at den fri bevægelighed giver større risiko for snyd med reg-
lerne. Det var blevet nævnt, at der også kunne etableres samarbejde der, hvor lande stø-
der op til hinanden, og hvor det er naturligt, at myndigheder arbejder sammen. Dette ville
formentlig blive uddybet på EPSCO-mødet.
1096
EUU, Alm.del - 2013-14 - Bilag 570: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 12/6-14
32. Europaudvalgsmøde 12/6 2014
7. Den sociale dimension af EU/ØMU
Drøftelse af følgende rapporter på vegne af Komitéen for Social Beskyt-
telse
KOM (2013) 0690
a) Den sociale dimension af Europa 2020-strategien
Rådsmøde 3323 – bilag 1 (samlenotat side 85)
b) Ex ante-koordination af større socialpolitiske reformer
Rådsmøde 3323 – bilag 1 (samlenotat side 85)
c) Minimumsydelser i euroområdet
Rådsmøde 3323 – bilag 1 (samlenotat side 85)
d) Nøglebudskaber vedrørende passende langtidspleje i et aldrende
Europa
Rådsmøde 3323 – bilag 1 (samlenotat side 85)
Socialministeren:
Punkt 7 vedrører en række rapporter, som Komiteen for Social Be-
skyttelse har udarbejdet under hovedoverskriften ”Den sociale dimension af EU/ØMU.”
Rapporterne har det til fælles, at de alle er udarbejdet inden for den åbne koordinations-
metode, og derfor er deres primære formål at danne baggrund for medlemsstaternes ud-
veksling af erfaringer på socialområdet.
Den første rapport vedrører den sociale dimension af Europa 2020-strategien, hvori Ko-
miteen anbefaler, at man fra medlemsstaternes side i højere grad prioriterer fattigdoms-
bekæmpelse, aktiv arbejdsmarkedsdeltagelse og inklusion, hvilket er i direkte forlængelse
af regeringens mål.
Den anden rapport vedrører såkaldt ex ante-koordination af større socialpolitiske reform-
er. Det indebærer, at man i komiteen løbende udveksler erfaringer om større planlagte
reformer på socialområdet i medlemsstaterne.
Den tredje rapport omhandler euromedlemsstaternes minimumsydelser. Rapporten kon-
kluderer, at niveauet af ydelser varierer væsentligt mellem euromedlemsstaterne og af-
spejler de forskellige sociale og økonomiske betingelser i de enkelte euromedlemsstater.
Herudover vurderes det i rapporten, at flertallet af euromedlemsstaterne har præsteret at
fastholde stabilitet i levering af minimumsindkomster for at sikre social inklusion under
den økonomiske krise.
1097
EUU, Alm.del - 2013-14 - Bilag 570: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 12/6-14
32. Europaudvalgsmøde 12/6 2014
Den fjerde rapport indeholder en række nøglebudskaber på langtidsplejeområdet. Formå-
let med nøglebudskaberne er at belyse de fælles udfordringer, som de europæiske socia-
le systemer står over for, vedrørende den aldrende europæiske befolkning, herunder
o
o
o
at der er i visse medlemsstater på sigt vil være et behov for oprustning af
langtidspleje;
at der i fremtiden kan opstå et misforhold mellem udbuddet af og behovet
for langtidspleje;
at der er behov for en mere systematisk evaluering af medlemsstaternes
gode erfaringer med omkostningseffektive tilgange til langtidspleje.
Regeringen er generelt positiv over for nøglebudskaberne, der er i god tråd med regerin-
gens mål og midler på området.
1098
EUU, Alm.del - 2013-14 - Bilag 570: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 12/6-14
32. Europaudvalgsmøde 12/6 2014
8. Forslag til forordning om medicinsk udstyr og om ændring af direktiv
2001/83/EF, forordning (EF) nr. 178/2002 og forordning (EF) nr.
1223/2009 samt forslag til forordning om medicinsk udstyr til in vitro
diagnostik
Fremskridtsrapport
Politisk drøftelse
KOM (2012) 0542, KOM (2012) 0541
Rådsmøde 3323 – bilag 2 (samlenotat side 2)
Udvalgsmødereferat:
EUU alm. del (13) – bilag 208 (side 417 senest behandlet i EUU
6/12-13)
EUU alm. del (12) – bilag 472 (side 1389, senest behandlet i
EUU 7/6-13)
Sundhedsministeren:
På rådsmødet forelægger det græske formandskab en frem-
skridtsrapport om medicinsk udstyr. De to forordningsforslag skal erstatte de eksisterende
direktiver, dvs. der er tale om en fuldstændig omskrivning af EU-reglerne om medicinsk
udstyr. Det er to vigtige forslag, som indeholder mange af de ting, vi fra dansk side har
efterlyst. Det gælder ikke mindst en række stramninger af de gældende regler, som har til
formål at styrke patientsikkerheden.
Formandskabets fremskridtsrapport koncentrerer sig om tre kapitler, nemlig kapitel 4 om
de bemyndigede organer (det er dem, der udfører overensstemmelsesvurderinger af me-
dicinsk udstyr), kapitel 7 om overvågning og markedstilsyn og kapitel 8, som omhandler
samarbejde mellem medlemsstaterne, Koordinationsgruppen for Medicinsk Udstyr, EU-
referencelaboratorier og registre over udstyr.
Der er også lagt op til en drøftelse om medicinsk udstyr på mødet, men der skal altså ikke
træffes beslutning om forslagene ved det kommende rådsmøde.
Efter rådsmødet fortsætter drøftelserne på arbejdsgruppeniveau, og her må vi konstatere,
at det tager tid at komme igennem to så omfattende og tekniske forslag. Der er fortsat
mange udeståender, og der er endda elementer, som slet ikke har været drøftet i ar-
bejdsgruppen endnu, herunder det meget væsentlige bilag 1, som indeholder de generel-
le krav til sikkerhed og ydeevne for medicinsk udstyr. Vores bud er, at der realistisk set
først vil kunne nås et resultat i Rådet inden for de næste 6-12 måneder. Men der arbejdes
altså på sagen, og vi ved, at det kommende italienske formandskab også vil give forslag-
ene høj prioritet.
1099
EUU, Alm.del - 2013-14 - Bilag 570: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 12/6-14
32. Europaudvalgsmøde 12/6 2014
9. Rådskonklusioner om den økonomiske krise og sundhedsvæsenet
Vedtagelse
Rådsmøde 3323 – bilag 2 (samlenotat side 25)
Sundhedsministeren:
Det næste punkt på dagsordenen er rådskonklusionerne om den
økonomiske krise og sundhedsvæsenet. Økonomisk bæredygtighed i sundhedsvæsenet
har været et tilbagevendende tema for sundhedsministermøderne og er altså også en
prioritet for det græske formandskab.
Vi kan fra dansk side tilslutte os konklusionerne, som adresserer nogle af de vigtige ud-
fordringer, vi står over for på sundhedsområdet. Konklusionerne peger på en række om-
råder, som bør have en særlig bevågenhed i medlemslandene, f.eks. økonomisk bære-
dygtighed, behovet for effektivisering og bekæmpelse af ulighed i sundhed.
Der lægges også op til at fortsætte dialogen mellem medlemslandene om mulige løsning-
er. Samarbejdet skal bl.a. handle om at identificere værktøjer til bedre udnyttelse af data
og indikatorer i indsatsen for at styrke de nationale sundhedssystemer. I den forbindelse
er det efter regeringens opfattelse vigtigt, at medlemslandende ikke pålægges unødige
administrative byrder i form af krav om nye registreringer og indberetninger af data, og at
man undgår overlap i forhold til eksisterende arbejde f.eks. i OECD. Når det er sagt, er
det vigtigt at anerkende de fælles udfordringer på sundhedsområdet, og vi kan fra dansk
side bakke op om en fortsat dialog i EU om, hvordan vi bedst adresserer dem i medlems-
landene.
1100
EUU, Alm.del - 2013-14 - Bilag 570: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 12/6-14
32. Europaudvalgsmøde 12/6 2014
10. Rådskonklusioner om ernæring og fysisk aktivitet
Vedtagelse
Rådsmøde 3323 – bilag 2 (samlenotat side 28)
Sundhedsministeren:
Formålet med konklusionerne er at sætte fokus på den voksende
andel af overvægtige i EU.
I flere EU-medlemslande, herunder i Grækenland, ses en tendens til at borgerne skifter
fra en forholdsvis sund kost til en kost med mere mættet fedt, transfedtsyrer, salt og suk-
ker. Samtidig er der sket et skift i retning af en stillesiddende livsstil og et fald i andelen af
børn, unge og voksne, som er fysisk aktive. Generelt skal opfordringerne i rådskonklu-
sionerne ses som et katalog af redskaber, der kan understøtte indsatsen i medlemslan-
dene for at imødegå den udvikling. F.eks. er der på ekspertniveau udarbejdet en EU-
handlingsplan om overvægt blandt børn for perioden 2014 til 2020. Med konklusionerne
opfordres medlemslandene til at lade sig inspirere af handlingsplanen i tilrettelæggelsen
af indsatsen mod overvægt blandt børn.
Fra dansk side kan vi tilslutte os konklusionerne, som vil kunne bidrage til at understøtte
en fortsat dialog i EU – og dermed også til den løbende udvikling af vores egen indsats i
Danmark.
Pia Adelsteen
spurgte, hvor udbredt handlingsplanen for at få færre fede i EU var. Hun
havde ikke hørt om den før, og hun tænkte på, om der mon var andre, der havde det.
Hvis ikke der var det, var det fuldstændig ligegyldigt med sådan en handlingsplan.
Sundhedsministeren
svarede, at handlingsplanen ikke havde helt samme gennem-
slagskraft som VM i fodbold. Men meningen var også bare at tale om problemerne med
stigende overvægt på tværs af grænserne. Det var så op til medlemslandene selv at lade
sig inspirere og vælge, hvilke initiativer de vil tage. Han syntes, det var fornuftigt at tale
om disse problemer på tværs af landene – og at problemerne derefter skal håndteres
nationalt.
Pia Adelsteen
syntes, det var fornuftigt at håndtere det nationalt. Det er tættest på bor-
gerne, og man har jo nærhedsprincippet. Af samme grund undrede det hende, at man
bruger eksperter på EU-niveau til at lave en handlingsplan. Er der ikke forskel på, hvor-
dan man lever i f.eks. Grækenland og Danmark? Der er en årsag til, at EU har så stort et
budget, og det var den her slags ting, man burde komme til livs. Hun anså det for unød-
vendigt bureaukrati.
Sundhedsministeren
svarede, at eksperterne er fra medlemslandene, og at tanken var
at lade sig inspirere af hinandens indsatser på området. Selvfølgelig var der forskelle,
men en debat om f.eks. sundhedsfremme på skoler og i daginstitutioner på tværs af lan-
dene var stadig meget fornuftig at have, så man kunne dele de gode ideer. Der var ikke
tale om at stoppe løsninger ned i halsen på nogen.
1101
EUU, Alm.del - 2013-14 - Bilag 570: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 12/6-14
32. Europaudvalgsmøde 12/6 2014
11. Eventuelt
Ingen ministre havde bemærkninger til eventuelt.
12. Siden sidst
Beskæftigelsesministeren:
Jeg gerne orientere om tre verserende sager ved EU-
Domstolen, hvor Danmark enten har afgivet skriftligt eller mundligt indlæg. Udvalget er i
alle tre sager blevet orienteret i forbindelse med afgivelse af indlæg, og det er nu forvent-
ningen, at dommene vil blive afsagt inden for de næste 3 måneder. Der ligger et forslag til
afgørelse fra generaladvokaten i to af de tre sager, og jeg vil i den forbindelse blot under-
strege, at den endelige dom ikke nødvendigvis vil følge denne udtalelse, men det skal
måske mere ses som en indikation på, hvad vi kan forvente.
a) EU-Domstolens afgørelse i sag C-118/13, Bollacke
Beskæftigelsesministeren:
Den første sag drejer sig om udbetaling af feriepenge. Der
falder dom i sagen i dag den 12. juni. Udvalget er tidligere blevet orienteret om sagen, og
regeringen afgav et skriftligt indlæg den 25. oktober 2013. Der forelægger ikke nogen
udtalelse fra generaladvokaten. Den tyske domstol har forelagt sagen for EU-Domstolen
og rejser bl.a. spørgsmålet om, hvorvidt en arbejdsgiver efter EU-retten har pligt til at
sørge for, at en lønmodtager holder sin ferie, uanset om lønmodtageren har bedt om det
eller ej. Ifølge både tysk og dansk ret har arbejdsgiveren ikke pligt til at pålægge lønmod-
tageren at holde sin optjente ferie. Danmark har derfor under sagen afgivet skriftligt ind-
læg til støtte for, at arbejdstidsdirektivet skal fortolkes således, at arbejdsgiveren fortsat
ikke har pligt til at sørge for, at lønmodtageren afholder sin ferie. Det hænger sammen
med, at efter dansk ret aftaler en lønmodtager og en arbejdsgiver tidspunktet for, hvornår
en lønmodtager skal afholde sin ferie. Det ønsker vi at respektere. Vi afventer det nær-
mere indhold af dommen senere, og så vil vi selvfølgelig vurdere, om det giver anledning
til tiltag fra vores side.
b) EU-Domstolens afgørelse i sag C-333/13, Dano
EUU alm. del (13) – bilag 327 (notat af 12/3-14 om afgivelse af
indlæg i sag)
Beskæftigelsesministeren:
Den næste sag er den såkaldte Danosag. Der forventes at
falde dom i sagen i løbet af de næste 3 måneder, og der foreligger allerede et forslag til
afgørelse fra generaladvokaten. Europaudvalget er orienteret om sagen i notat af den 11.
marts i år i forbindelse med afgivelse af mundtligt indlæg. Sagen skal afgøres efter op-
holdsdirektivets regler, som er justitsministerens ressort. Men da sagen angår retten til
sociale ydelser som f.eks. kontanthjælp, er det altså mig, der fremlægger sagen. Sagen
kender I nok. Den handler om en rumænsk statsborger, som er blevet nægtet en ydelse i
1102
EUU, Alm.del - 2013-14 - Bilag 570: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 12/6-14
32. Europaudvalgsmøde 12/6 2014
Tyskland, der hedder grundsikring for arbejdssøgende. Efter tysk lov har EU-borgere, der
er førstegangsarbejdssøgende, ikke ret til denne sociale ydelse. Den pågældende kvinde
er ikke erhvervsaktiv og er efter det oplyste heller ikke arbejdssøgende. Hun bor hos sin
søster i Tyskland, der forsørger hende og hendes barn. Og hun har altså søgt ydelse.
Generaladvokaten fastslår, at medlemsstater skal have mulighed for at gardere sig mod,
at personer rejser ind alene for at kunne få sociale ydelser. I sagen er der tale om en per-
son, der er langt fra at kunne integrere sig på arbejdsmarkedet, og der ikke udsigt til, at
der kun er tale om midlertidig hjælp. Der er tale om en meget klar markering fra general-
advokatens side, men nu må vi se, hvad domstolen siger.
Vi synes fra regeringens side, at den linje, generaladvokaten har slået an, er rigtig, når vi
ser på de generelle principper.
c) EU-Domstolens afgørelse i sag C-91/13, Essent
EUU alm. del (13) – bilag 275 (notat af 17/2-14 om afgivelse af
indlæg i sag)
Beskæftigelsesministeren:
Den sidste sag, som jeg gerne vil orientere om, handler om,
hvorvidt det er i overensstemmelse med EU-retten at kræve arbejdstilladelse for udstatio-
nerede vikarer, der er tredjelandsstatsborgere, og som udstationeres af en virksomhed,
der er etableret i EU. Efter eksisterende domstolspraksis kan man ikke stille krav om ar-
bejdstilladelse til tredjelandsborgere, der er lovligt bosat i et andet EU-land, og som ud-
stationeres, f.eks. som del af et byggesjak der skal levere en tjenesteydelse. Man har dog
hidtil kunne stille krav om arbejdstilladelse for vikarer fra tredjelande, der er udstationeret
fra et andet EU-land.
Danmark har derfor afgivet mundtligt indlæg i sagen og bl.a. henvist til, at kravet om ar-
bejdstilladelse giver Danmark mulighed for at sikre, at tredjelandsstatsborgere får adgang
til det danske arbejdsmarked på lige løn- og ansættelsesvilkår. Generaladvokaten kon-
kluderer imidlertid i sit forslag til afgørelse, at et krav om arbejdstilladelse for tredjelands-
statsborgere, der er udstationeret som vikarer, er i strid med Lissabontraktatens artikler
om fri bevægelighed (artikel 56 og 57), idet der kan findes mindre restriktive foranstalt-
ninger end et krav om arbejdstilladelse, eksempelvis i form af meddelelse til myndighe-
derne.
Vi afventer nu den endelige dom, hvorefter det vil blive nærmere vurderet, hvilke konse-
kvenser dommen kan få for Danmark. Jeg vil dog oplyse, at der ikke under det gældende
regelsæt er eksempler på, at der er modtaget ansøgning om arbejdstilladelse i Danmark.
Vi ønsker fra regeringens side, at vi skal bevare muligheden for arbejdstilladelse, og det
skal selvfølgelig ses som et udtryk for, at vi gerne vil bevare så mange kontrolforanstalt-
ninger som muligt for ikke at åbne for nye konstruktioner, der kan omgå vores regler og
dermed generere yderligere social dumping. Det kan f.eks. være ved at bruge EU-lande
som transitlande for tredjelandsborgere og virksomheder til at omgå reglerne om arbejds-
tilladelse. Derfor har Danmark med regeringens øjne en klar interesse i denne dom.
1103
EUU, Alm.del - 2013-14 - Bilag 570: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 12/6-14
32. Europaudvalgsmøde 12/6 2014
FO
Punkt 2. Rådsmøde nr. 3322 (landbrug og fiskeri) den 16.-17. juni 2014
Fødevareministeren
orienterede om, at rådsmødet i juni ville blive en opsamling på ar-
bejdet under græsk formandskab, og at dagsordenen derfor var relativt lang. Der var et
forslag til forhandlingsoplæg om nye fødevarer, mens de resterende punkter var til orien-
tering.
FO
1. Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om nye fødevarer
Tidlig forelæggelse
KOM (2013) 0894
Rådsmøde 3322 – bilag 1 (samlenotat side 3)
Fødevareministeren:
Det første punkt er en tidlig forelæggelse af forslaget om nye fø-
devarer. Nye fødevarer kan f.eks. være frø, nødder, frugter eller grøntsager, der ikke har
været anvendt som fødevarer i EU i nævneværdigt omfang før 1997. Der kan også være
tale om nye industrielt fremstillede stoffer eller ekstrakter til fødevarebrug.
Forslaget er stort set identisk med, hvad der tilbage i 2011 var opbakning til i Rådet. Den-
gang kunne dog ikke opnås enighed med Europa-Parlamentet tilbage i 2011 på grund af
spørgsmålet om kloning. Kommissionen er nu kommet med to selvstændige forslag om
kloning, henholdsvis kloningsteknik og markedsføring. Derfor bør vi nu kunne komme
videre med forslaget om nye fødevarer.
De væsentligste ændringer er en videreudvikling og opdatering af reglerne bl.a. ved
o
at man strømliner godkendelsesproceduren og indfører generiske godken-
delser,
o
at man opstiller et forenklet risikovurderingssystem for traditionelle fødevarer
fra tredjelande, og
o
at man præciserer definitionen af nye fødevarer og anvendelsesområdet for
forordningen.
Fra dansk side er vi generelt positive over for en revision af lovgivningen om nye fødeva-
rer. Det væsentligste udestående er forordningens anvendelsesområde, hvor vi støtter, at
der sker en præcisering af teksten, men uden at anvendelsesområdet udvides.
1104
EUU, Alm.del - 2013-14 - Bilag 570: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 12/6-14
32. Europaudvalgsmøde 12/6 2014
FO
Regeringens forhandlingsoplæg går derfor ud på, at man fra dansk side forholder sig positivt
til forslaget, idet man
o
o
o
o
lægger afgørende vægt på, at beskyttelsesniveauet opretholdes, og at regu-
leringen i sin endelige udformning er sundhedsmæssigt forsvarlig,
arbejder for, at reglerne om nye fødevarer gøres mere klare og lettere at ad-
ministrere,
arbejder for, at risikovurderingen af nye fødevarer centraliseres hos Den Eu-
ropæiske Fødevaresikkerhedsautoritet, og
støtter, at fødevarer fra tredjelande som udgangspunkt underkastes den
samme godkendelsesprocedure som andre nye fødevarer, men at der i for-
bindelse med risikovurderingen kan tages hensyn til dokumenteret sikker an-
vendelse som fødevare i et tredjeland.
Pia Adelsteen
meddelte, at Dansk Folkeparti kunne støtte mandatet.
Den fungerende formand
konkluderede, at der ikke var et flertal imod regeringens for-
handlingsoplæg, idet ingen partier havde ytret sig imod det.
2. Rapport fra Kommissionen til Europa-Parlamentet og Rådet om et fakultativt
kvalitetsudtryk "produkt fra ø-landbrug"
Rådskonklusioner
KOM (2013) 0888
Rådsmøde 3322 – bilag 1 (samlenotat side 8)
Fødevareministeren:
Det andet punkt er Kommissionens rapport om landbrugsprodukter
fra øer. Kommissionen finder ikke, at der er grundlag for en ny mærkningsordning eller et
særligt kvalitetsudtryk. Formandskabet vil forsøge at få opbakning til rådskonklusioner. Vi
synes, at det skal være op til medlemslande, regioner eller private at iværksætte mærk-
ningstiltag.
3. (Evt.) Henstilling til Rådets afgørelse om bemyndigelse af Kommissionen til på
Den Europæiske Unions vegne at indlede forhandlinger med tredjelande om
indgåelse af aftaler om handel med økologiske produkter
Vedtagelse
KOM (2014) 0178
Rådsmøde 3322 – bilag 1 (samlenotat side 11)
Udvalgsmødereferat:
EUU alm. del (13) – bilag 419 (side 806, forslag om
økologiforordningen forelagt EUU 19/3-14)
Fødevareministeren:
Det tredje punkt er en bemyndigelse til Kommissionen om at for-
handle økologiaftaler med tredjelande. Det hænger også sammen med forslaget til en ny
økologiforordning, som vi vist talte om sidste eller forrige gang, jeg var her. Fra dansk
1105
EUU, Alm.del - 2013-14 - Bilag 570: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 12/6-14
32. Europaudvalgsmøde 12/6 2014
side har vi lagt vægt på, at formålet må være at styrke handelen med økologiske produk-
ter. Vi har også sammen med en gruppe medlemslande fået indsat en revisionsklausul i
bemyndigelsen.
4. Rapport fra Kommissionen til Europa-Parlamentet og Rådet om
markedsudviklingen på mælke- og mejerimarkedet og om anvendelse af
mælkepakkens bestemmelser
Præsentation
Rådsmøde 3322 – bilag 1 (samlenotat side 14)
EUU alm. del (13) – bilag 502 (henvendelse af 11/6-14 fra CARE
Danmark og Mellemfolkelig Samvirke)
Fødevareministeren:
Punkt 4 er Kommissionens præsentation af en rapport om mælk,
som følger op på gennemførelsen af den såkaldte mælkepakke fra 2012. Fra dansk side
ønsker vi ikke nye kriseinstrumenter ud over, hvad vi allerede blev enige om med land-
brugsreformen. Det kan overvejes, om man bør se på meget generelle retningslinjer for
krisetiltag. Enkelte medlemslande har luftet ideer om en ny slags udbudsstyring, men det
er heldigvis blevet afvist af de fleste medlemslande, herunder selvfølgelig Danmark. Der-
imod mener vi fra dansk side, at vi skal se på at lempe superafgiften. Det kan ske ved en
teknisk tilpasning af fedtreguleringen, hvilket vil øge mælkekvoterne. Vi skal give mælke-
producenterne muligheder for at eksportere til verdensmarkedet.
Formandskabet vil eventuelt prøve at få opbakning til rådskonklusioner, der omfatter bå-
de retningslinjer for krisetiltag og en tilpasning af fedtreguleringen, men det vil være me-
get vanskeligt.
5. Rapport fra Kommissionen til Europa-Parlamentet og Rådet om
gennemførelsen af bestemmelser om producentorganisationer, driftsfonde og
driftsprogrammer i sektoren for frugt og grøntsager siden 2007-reformen
Rådskonklusioner
KOM (2014) 0112
Rådsmøde 3322 – bilag 1 (samlenotat side 17)
Udvalgsmødereferat:
EUU alm. del (13) – bilag 443 (side 863, senest behandlet i EUU
11/4-14)
Fødevareministeren:
Punkt 5 er Kommissionens rapport om ordningen for frugt og
grønt, der er en opfølgning på 2007-reformen, hvor man styrkede producentorganisa-
tionerne. Formandskabet vil forsøge at få opbakning til rådskonklusioner. Det er vigtigt, at
fokus bliver på at sikre klare regler for gennemførelsen af ordningen. Hverken landmænd
eller medlemslande kan leve med, at ordningen ikke kan administreres.
1106
EUU, Alm.del - 2013-14 - Bilag 570: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 12/6-14
32. Europaudvalgsmøde 12/6 2014
6. Gennemførelse af reformen af den fælles landbrugspolitik på nationalt niveau
Udveksling af synspunkter
Rådsmøde 3322 – bilag 1 (samlenotat side 20)
EUU alm. del (13) – bilag 389 (notat af 7/4-14 om delegerede
retsakter vedr. udmøntning af landbrugsreformen)
Udvalgsmødereferat:
EUU alm. del (13) – bilag 29 (side 1631, landbrugsreformen blev
senest forelagt EUU 20/9-13)
Fødevareministeren:
Punkt 6 er en status over gennemførelsen af landbrugsreformen
på nationalt niveau. Det vil selvfølgelig være en orientering fra de forskellige medlems-
lande, men fra dansk side vil vi også understrege behovet for klare retningslinjer fra
Kommissionen. Det er nødvendigt, hvis vi skal kunne få det hele på plads.
7. (Evt.) Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om ændring af
forordning (EU) nr. 1308/2013 og 1306/2013, for så vidt angår støtteordningen
for uddeling af frugt og grøntsager, herunder bananer samt mælk i
uddannelsesinstitutioner, og forslag til ændring af Rådets forordning (EU) nr.
1370/2013 om fastsættelse af støtte og restitutioner i forbindelse med den
fælles markedsordning for landbrugsprodukter
Fremskridtsrapport
KOM (2014) 0031 og KOM (2014) 0032
Rådsmøde 3322 – bilag 1 (samlenotat side 24)
Udvalgsmødereferat:
EUU alm. del (13) – bilag 302 (side 635, senest behandlet i EUU
7/2-14)
Fødevareministeren:
Punkt 7 er formandskabets fremskridtsrapport om forslaget om
skoleordningerne for mælk, frugt og grønt. Her vil jeg henvise til samlenotatet.
Pia Adelsteen
gav udtryk for en generel undren over eksistensen af en EU-
mælkeordning. I samlenotatet stod der, at der via en delegeret retsakt fremover vil blive
fastsat støttesatser for frugt, grønt og mælk. Var det Kommissionen, der fremover skulle
beslutte, hvor meget man kan få? Det gav ikke mening, syntes hun.
Fødevareministeren
bekræftede, at det er Kommissionen, der fastsætter satserne, men
at Rådet og Europa-Parlamentet kan afvise eller acceptere dem.
Pia Adelsteen
spurgte, om det havde indflydelse på EU-budgetterne, når Kommissionen
via delegerede retsakter kan fastsætte støttebeløb. Det undrede hende, at man uddele-
gerer bemyndigelsen til Kommissionen til at fastsætte ydelser. Her var jo tale om ren poli-
tik, og hende bekendt var Kommissionen ikke valgt, men udpeget. Den burde derfor ikke
tage beslutning om lignende - også selv om Rådet og Europa-Parlamentet kan afvise det.
1107
EUU, Alm.del - 2013-14 - Bilag 570: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 12/6-14
32. Europaudvalgsmøde 12/6 2014
Fødevareministeren
sagde, at han var enig på både det overordnede og det specifikke
plan. Han var også skeptisk over for delegerede retsakter i lignende spørgsmål, og fra
dansk side arbejdede man i den specifikke sag for, at Rådet kunne komme ind over, men
det var ikke særlig sandsynligt, at det ville ende sådan.
8. Gennemførelse af den fælles fiskeripolitik: discardplaner
Status og udveksling af synspunkter
Rådsmøde 3322 – bilag 1 (samlenotat side 28)
EUU alm. del (13) – bilag 376 (orienterende notat af 2/4-14 om
regionalt samarbejde inden for den fælles fiskeripolitik)
EUU alm. del (13) – bilag 444 (delegeret retsakt om udkast til
plan for udsmidningsforbuddet (landingsforpligtelsen) i
Østersøen)
Fødevareministeren:
Punkt 8 er en drøftelse af status over arbejdet med gennemførel-
sen af fiskerireformen – særlig de regionale discardplaner. Det er lidt samme diskussion
som gennemførelsen af landbrugsreformen, hvor vi fra medlemslandenes side må lægge
pres på Kommissionen, hvis fiskerireformen og udsmidsforbuddet skal kunne komme på
plads.
9. (Evt.) Forslag til Rådets forordning om ændring af Rådets forordning (EU) nr.
43/2014 om fastsættelse for 2014 af fiskerimuligheder i EU-farvande og for EU-
fartøjer i visse andre farvande for så vidt angår lodde
Politisk enighed/vedtagelse
Rådsmøde 3322 – bilag 1 (samlenotat side 33)
Fødevareministeren:
Punkt 9 om fiskerimulighederne for lodde er på rådsmødet efter
dansk ønske. Det gælder om, at der bliver vedtaget en kvote, så fiskeriet kan starte. Fra
EU’s side er vi dog nødt til at vente på udmeldinger fra både Island og Grønland, inden
EU’s andel kan fastsættes. Fra dansk side vil vi med punktet minde Kommissionen om, at
der skal handles hurtigt, så fiskeriet kan begynde snarest muligt.
10. Forslag til Rådets afgørelse om den holdning, som skal indtages på Den
Europæiske Unions vegne i Den Internationale Kommission for Bevarelse af
Tunfiskebestanden i Atlanterhavet (ICCAT)
Tidlig forelæggelse
KOM (2014) 0135
Rådsmøde 3322 – bilag 1 (samlenotat side 35)
Fødevareministeren:
Punkt 10 handler om Den Internationale Kommission for Bevarelse
af Tunfiskebestanden i Atlanterhavet (ICCAT), hvor EU’s holdning til de kommende for-
1108
EUU, Alm.del - 2013-14 - Bilag 570: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 12/6-14
32. Europaudvalgsmøde 12/6 2014
handlinger skal fastlægges. Fra dansk side lægger vi vægt på, at vi holder os til de over-
ordnede principper, som der var enighed om i fiskerireformen.
11. Forslag til Europa-Parlamentet og Rådets forordning om ændring af Rådets
forordning (EF) nr. 850/98, (EF) nr. 2187/2005, (EF) nr. 1967/2006, (EF) nr.
1098/2007, (EF) nr. 254/2002, (EF) nr. 2347/2002 og (EF) nr. 1224/2009 for så vidt
angår landingsforpligtelsen og om ophævelse af forordning (EF) nr. 1434/98
Status
KOM (2013) 0889
Rådsmøde 3322 – bilag 1 (samlenotat side 38)
EUU alm. del (13) – bilag 503 (foreløbigt referat fra
Europaudvalgets møde 15/5-14, hvor sagen blev forelagt til
forhandlingsoplæg)
Fødevareministeren:
Punkt 11 er forslaget om gennemførelse af udsmidsforbuddet,
som jeg forelagde til forhandlingsoplæg i sidste måned, så det vil jeg ikke gå i detaljer
med igen. Men som jeg understregede sidst, arbejder vi for at finde løsninger på en ræk-
ke af de problemer, som fiskerne har rejst. Der er da også sket vigtige forbedringer i for-
mandskabets seneste tekst. Det gælder om, at vi får gennemført udsmidsforbuddet i
praksis.
12. Siden sidst
Fødevareministeren:
Under siden sidst vil jeg nævne, at Kommissionen har meddelt, at
Kommissionen og Færøerne har fundet en fælles forståelse i sagen om atlantoskandina-
visk sild. Resultatet heraf ventes at blive, at konflikten kan afsluttes og sanktionerne op-
hæves.
1109