Europaudvalget 2013-14
EUU Alm.del Bilag 566
Offentligt
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
NaturErhvervstyrelsen/Økologi/DEP
Dep. sagsnr. 26725
Den 30. juni 2014
FVM 299
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om forslag til Kommissionens forordning om ændring af forordning (EF) nr.
889/2008 om gennemførelsesbestemmelser til Rådets forordning (EF)
834/2007 om økologisk produktion og mærkning af økologiske produkter for så
vidt angår økologisk produktion, mærkning og kontrol (komitésag)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Muligheden for at fodre økologiske svin og fjerkræ med 5 % ikke-økologisk proteinfoder
forlænges til 31. december 2017. Desuden forlænges muligheden for at indsætte op til 18
uger gamle ikke-økologiske kyllinger (hønniker) til æglægning indtil 31. december 2017.
Forslaget vurderes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark. Forslaget forventes sat
til afstemning på mødet den 8.-9. juli 2014 i Den Stående Komité for Økologisk Land-
brug. Fra dansk side kan forslaget støttes.
Baggrund
Kommissionen har fremlagt forslag om ændring af Kommissionens forordning (EF) nr.
889/2008 om gennemførelsesbestemmelser til Rådets forordning (EF) 834/2007 om øko-
logisk produktion og mærkning af økologiske produkter for så vidt angår økologisk pro-
duktion, mærkning og kontrol.
Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 22, stk. 2, litra b, i Rådets forordning (EF) nr.
834/2007 om økologisk produktion og mærkning af økologiske produkter og om ophæ-
velse af forordning (EØF) nr. 2092/91.
Forslaget behandles i en undersøgelsesprocedure i Den Stående Komité for Økologisk
Landbrug. Afgiver komitéen en positiv udtalelse med kvalificeret flertal, vedtager Kom-
missionen forslaget. Afgiver komitéen en negativ udtalelse med kvalificeret flertal, vedta-
ger Kommissionen ikke forslaget, idet Kommissionen dog indenfor to måneder kan fore-
lægge komitéen et ændret forslag eller indenfor en måned kan forelægge forslaget for
appelkomitéen. Afgives der ikke nogen udtalelse med kvalificeret flertal, kan Kommissio-
nen vedtage forslaget med mindre: a) forslaget vedrører beskatning, finansielle tjeneste-
ydelser, beskyttelse af menneskers, dyrs eller planters sundhed eller sikkerhed eller en-
delige multilaterale beskyttelsesforanstaltninger, eller b) det er fastsat i basisretsakten,
at forslaget ikke kan vedtages, hvis der ikke er afgivet en udtalelse, eller c) et simpelt
flertal er imod forslaget. I de nævnte tilfælde kan Kommissionen indenfor to måneder fo-
relægge komitéen et ændret forslag eller indenfor en måned forelægge forslaget for ap-
pelkomitéen.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
Forslaget forventes sat til afstemning på mødet den 8.-9. juli 2014 i Den Stående Komité
for Økologisk Landbrug.
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er
derfor regeringens vurdering, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Formål og indhold
Det overordnede mål i økologireglerne er 100 % økologisk fodring af økologiske dyr. Der
kan dog dispenseres fra kravet, når der ikke er tilstrækkeligt med økologisk foder på
markedet. På grund af, at der ikke er tilstrækkeligt med økologisk proteinfoder til rådig-
hed, har det været muligt at anvende en vis andel ikke-økologisk foder til svin og fjer-
kræ. Andelen har løbende været trinvist reduceret, men har siden 1. januar 2010 ligget
på 5 % ikke-økologisk foder til svin og fjerkræ. Muligheden udløber formelt pr. 31. de-
cember 2014.
Denne dispensationsmulighed foreslås nu yderligere forlænget med virkning fra 1. januar
2015, så der fortsat kan anvendes 5 % ikke-økologisk proteinfoder til økologiske svin og
fjerkræ indtil 31. december 2017.
Baggrunden for forslaget er, at der fortsat er vanskeligheder forbundet med at skaffe
økologisk proteinfoder i tilstrækkelig mængde og kvalitet. Med forslaget får branchen
yderligere tre år til at arbejde på at fremskaffe egnede økologiske proteinfoderkilder.
Herudover forlænges muligheden for at indsætte op til 18 uger gamle ikke-økologiske
kyllinger til æglægning (hønniker) indtil 31. december 2017. Det overordnede mål i øko-
logireglerne er, at der skal anvendes økologisk opdrættede dyr. Baggrunden for æn-
dringsforslaget er, at der fortsat er en række medlemsstater, hvor der ikke kan skaffe
økologisk opdræt. Denne undtagelse er ligeledes varslet udfaset i det nye forslag til øko-
logiforordning – KOM(2014)180.
Forslaget skal generelt ses i lyset af, at Kommissionen i det nye forslag til økologiforord-
ning, der blev fremlagt den 24. marts 2014, har lagt op til en mere overordnet og per-
manent udfasning af en række undtagelser, herunder brugen af ikke-økologisk foder og
ikke-økologiske hønniker.
Udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres om forslaget.
Gældende dansk ret
Området er reguleret af Kommissionens forordning (EF) nr. 889/2008 om gennemførel-
sesbestemmelser til Rådets forordning (EF) 834/2007 om økologisk produktion og mærk-
ning af økologiske produkter for så vidt angår økologisk produktion, mærkning og kon-
trol. Forordningen vil være direkte gældende i Danmark og forventes ikke at medføre
ændringer af dansk lovgivning.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1385885_0003.png
3
Konsekvenser
Forslaget har ingen administrative konsekvenser for det offentlige eller statsfinansielle
konsekvenser.
Forslaget vurderes i et mindre omfang at have erhvervsøkonomiske konsekvenser. I
Danmark bruges hovedsageligt økologiske hønniker, hvilket giver lidt højere produktions-
omkostninger end i de medlemsstater, der baserer produktionen på ikke-økologisk op-
dræt. Undtagelsen skulle være udløbet ved årsskiftet og ville dermed formentlig have ud-
lignet denne forskel i produktionsomkostningerne. Med den foreslåede forlængelse vil
danske ægproducenter i yderligere tre år have lidt højere produktionsomkostninger i for-
hold til de medlemsstater, der fortsat baserer produktionen på ikke-økologisk opdræt.
En vedtagelse af forslaget skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark.
Høring
Forslaget har været i høring på høringsportalen. Endvidere er Det Økologiske Fødevare-
råd hørt. Der er indkommet følgende bemærkninger:
Landbrug & Fødevarer bakker op om, at dispensationen til at anvende 5 % ikke-økologisk
proteinfoder forlænges, men vil opfordre til, at andelen gradvis reduceres over en årræk-
ke for at sikre udvikling i bestræbelserne på at opnå 100 % økologisk fodring. Landbrug
& Fødevarer er enig i, at ikke alle medlemsstater på nuværende tidspunkt har løsninger
på at imødekomme kravet om 100 % fodring. Særlige udfordringer ses i de medlemssta-
ter, hvor man ikke ønsker at bruge fiskemel. Der arbejdes løbende på at finde løsninger
på denne foderproblematik, og dermed bør der ikke kunne gives nye dispensationer i en
eventuel ny version af økologiforordningen.
Landbrug & Fødevarer finder det meget uhensigtsmæssigt, at dispensationen til at ind-
sætte ikke-økologiske hønniker forlænges endnu engang. Den danske model og produkti-
onspraksis er et af beviserne på, at en økologisk hønnikeproduktion kan lade sig gøre.
Foreningen mener ikke, at der grundlæggende er reelle forhindringer, der umuliggør pro-
duktionen af økologiske hønniker i hele EU, og derfor bør dispensationsmuligheden fjer-
nes eller kun anvendes i særlige tilfælde.
Økologisk Landsforening mener, at der foretages en opstramning, så proteinfoder alene
må anvendes til unge dyr. Foreningen kan ikke støtte, at indsættelse af ikke-økologiske
hønniker forlænges med yderligere tre år. Hvis en medlemsstat kan holde høner til pro-
duktion af konsumæg, så er medlemsstaten også i stand til at producere hønniker. Det er
ligeledes muligt at importere rugeæg og daggamle kyllinger. Det er endvidere et pro-
blem, at de medlemsstater, der tilstræber at leve op til de varslede udløbsdatoer ikke ho-
noreres for dette.
3F støtter forslaget. 3F finder dog, at der efter udløbet af de forlængede overgangsord-
ninger ikke bør ske yderligere forlængelse.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen kan generelt støtte forslaget, idet det giver markedet større stabilitet og for-
udsigelighed indtil den nye økologiforordning, der lægger op til en række stramninger, er
forhandlet på plads.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4
Regeringen anerkender, at der fortsat kan være behov for i en overgangsperiode at bruge
ikke-økologisk proteinfoder for at opfylde dyrenes fysiologiske behov.
Økologireglerne indeholder dog et overordnet krav om brug af økologisk foder og af hen-
syn til tilliden til de økologiske produkter, bør undtagelsesordningerne ikke forlænges
yderligere udover 2017 og derved få karakter af permanente ordninger. Regeringen er
dog ikke afvisende overfor, at andelen eventuelt kan nedtrappes gradvist i løbet af de
næste tre år. Det er regeringens umiddelbare holdning, at en tidsmæssig begrænsning
for brugen af ikke-økologisk proteinfoder er en tilstrækkelig afgrænsning. Hvis anvendel-
sen af ikke-økologisk proteinfoder herudover skal afgrænses i forhold til unge dyr, kan
det medføre administrative byrder for både erhvervet og for kontrolmyndigheden.
Danmark har ikke behov for at indsætte ikke-økologiske hønniker, da der bruges økolo-
gisk opdræt. Regeringen vil arbejde for, at anvendelsen af ikke-økologiske kyllinger ikke
forlænges til 2017. Herudover vil regeringen presse på for, at der snarest muligt udarbej-
des fælles EU-regler for opdræt af hønniker, så rammen er ens for alle og kendt af produ-
centerne. Hvis der ikke er opbakning til at fjerne dispensationsmuligheden, ønsker rege-
ringen, at undtagelsen ikke forlænges yderligere end til 2017.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der foreligger ikke konkrete oplysninger om øvrige medlemsstaters endelige holdninger
til forslaget. Det forventes dog, at der generelt vil være opbakning til forslaget, da der er
en generel mangel på proteinfoder af god kvalitet, og at der flere steder i Europa er man-
gel på økologisk opdræt af kyllinger.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.